Skocz do zawartości
IGNORED

SR-PP nowym konkurentem Kevlaru


jacek_zagaja

Rekomendowane odpowiedzi

hej koledzy zobaczcie co można kupić na naszym poczciwym allegro!

no no, niebanalna rzecz!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

i z tyłu też nieźle!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie umiem czytac tych wodospadow z ATB. Skala czasu "periods" do czego sie odnosi?

 

Dlaczego sekcje niskotonowe (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wszystko wskazuje na to ze falowod powinien byc krotki (Holland) - krotszy od stopy i osiowo symetryczny, a fala plaska. Niestety tego sie nie da otrzymac z Jordana zatem kwestia kontrolowanej kierunkowosci stoi pod znakiem zapytania.

 

Kilka ciekawych odnosnikow:

 

1) Acoustic waveguides in practice:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

2) Earl and Duke, Summa Cum Laude

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

3) Factors Affecting Sonic Quality of Mid & HF Horns & Waveguides

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czy nie powinnismy patrzec na wodospad z drugiej strony czyli od narastania sygnalu? Dowod? Dokumentacja ATB strona 60:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

To tlumaczy dlaczego glosniki tubowe pomimo kiepskiego "back-slope waterfall" sa naprawde dobre o ile wyelimnujemy HOM (high order modes) - zbudowanie ESL57 z duza dynamika jest mozliwe. Musze ten temat zdecydowanie zglebic.

 

Gdzie mozna znalezc front-slope waterfall?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: jacek_zagaja

 

>Czy nie powinnismy patrzec na wodospad z drugiej strony czyli od narastania sygnalu?

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

anyway, back-slope tego STX-a należy chyba ocenić (jeślo dobrze zrozumiałem wyjaśnienia w tym podręczniku ATB) jako bardzo dobry

 

>Gdzie mozna znalezc front-slope waterfall?

 

też nie wiem do końca o co chodzi i chętnie bym się dowiedział, piszą, że "what appears in the waterfall diagram is the phase response and the runtime"

może chodzi o impuls?

z opisu wynika, że chodzi o "synchronicznych start" przetwornika dla wszystkich składników spektrum

to że tuby dobrze się sprawują wynika być może z tego, że chodzi tu m.in. o minimalne wychylenia?

a to że back-slope w przypadku tub jest nieładne to kwestia rezonansów w tubie i odbić od jej krawędzi jej wylotu?

 

>Dlaczego sekcje niskotonowe (Ta kolumna VoxHifi stoi w salonie DAT (Szczecin). Czy jest to konstrukcja koaksjalna?

 

wygląda raczej na "circular array" ośmiu małych wooferów wokół tweetera, w typie tej konstrukcji, do której link znalazłem na stronie Linkwitza:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (komentarz Siegfrieda: "I have no doubt that this approach has the potential for very accurate sound reproduction")

 

pozdrowienia!

Paweł

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czy wiesz kto robil te pomiary STX? ATB precision jest bardzo drogim systemem. Wciaz nie rozumiem jak obliczyc czas wygasniecia sygnalu w milisekundach majac okresy fali. Te wykresy dla JX92S w ATB maja staly czas wygasniecia dla calego mierzonego pasma. W MLSSA podzialka jest w ms i dla niskich tonow czas ten sie wydluza co jest zrozumiale.

 

Wezly i antywezly:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jak bede cos wiedzial w sprawie sekcji niskotonowej Diskusa to napisze.

 

Ostatnio czesto bywalem w sklepach muzycznych z kolega i bebnilem sobie na bongosach. Uslyszec cos takiego z glosnika to nie lada sztuka. Ilosc basu z JX92S jest w zupelnosci wystarczajaca dla instrumentow akustycznych. Najprosciej byloby uzyskac dobry bas (>50Hz) z frontowej tuby ale one sa zbyt duze. Strasznie mnie kusi tuba na JX92S. Taki maly przetwornik a tyle potrafii.

 

Wiekszosc falowodow tnie sie na 900-1000Hz i stosuje duzy woofer 15-18" (ten sam rozmiar co usta tuby). Uwazasz ze z takiego ultralekkiego woofera o malym wychyleniu z silnym motorem nie uzyska sie dobrego basu? Ciekawe jak sobie z tym radza elektrostaty. Juz szukam terminu na nowa ekspedycje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: jacek_zagaja, 20 Lis 2006, 17:29

 

>Czy wiesz kto robil te pomiary STX? ATB precision jest bardzo drogim systemem.

 

nie wiem niestety, wkleił je kolega na forum w innym wątku

 

>Wciaz nie rozumiem

>jak obliczyc czas wygasniecia sygnalu w milisekundach majac okresy fali.

 

>>The time T for the individual frequencies f is calculated with T=(1/f) x period.Wezly i antywezly:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

to rozumiem, ale uważam, że nie w tym rzecz, zacytuję Linkwitza bo sam lepiej tego nie ujmę:

>>Not only is its bass output in proportion to the music, because room resonance contribution is greatly reduced, but also the character of the bass now sounds more like that from real musical instruments. My hypothesis is that three effects combine to produce the greater bass clarity:

1 - An open baffle, dipole speaker has a figure-of-eight radiation pattern and therefore excites fewer room modes.

2 - Its total radiated power is 4.8 dB less than that of a monopole for the same on-axis SPL. Thus the strength of the excited modes is less.

3 - A 4.8 dB difference in SPL at low frequencies is quite significant, due to the bunching of the equal loudness contours at low frequencies, and corresponds to a 10 dB difference in loudness at 1 kHz.

Thus, bass reproduced by a dipole would be less masked by the room, since a dipole excites fewer modes, and to a lesser degree, and since the perceived difference between direct sound and room contribution is magnified by a psychoacoustic effect.Ostatnio czesto bywalem w sklepach muzycznych z kolega i bebnilem sobie na bongosach. Uslyszec cos

>takiego z glosnika to nie lada sztuka. Ilosc basu z JX92S jest w zupelnosci wystarczajaca dla

>instrumentow akustycznych.

 

pewnie, że tak!

z dwu kanałów można uzyskać w pokoju odsłuchowym spokojnie ok. 95 dB @50 Hz

a

Stopa

Atak mieści się tu w zakresie 2.5 - 4 kHz, DÓŁ PRZY 60 - 80 Hz.

Blachy

Góra, BLASK MIEŚCI SIĘ PRZY 7.5 - 10 kHz

dobrego basu?

 

ale nawet baaardzo dobry ale duży woofer to zawsze relatywnie duża masa i konieczność cięcia nisko i stromo

 

także uważam, że sam "dobry bas" można uzyskać z pewnością nawet bardzo dobry dźwięk w ogóle można z takimi wielgachnymi wooferami i tubami średniotonowymi uzyskać, czego dowodzą klasyki Alteca, JBL i Klipscha

ale czy to będzie spójny i "naturalny dźwięk"?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprawe ATB mamy zalatwiona nalezy tylko pamietac ze dla nas liczy sie odpowiedz w stanach nieustalonych. Wiecej szczegolow znajdziesz w doskonalym artykule Angelo Fariny:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wyjasnia on tez opublikowane przeze mnie krzywe Zerobox 109 (krzywa AQT_1)

 

Warto przegladnac katalog autora. Znalazlem tam nagrania Denona orkiestry symfonicznej w komorze bezechowej. Mozesz pobawic sie nimi w ten sposob ze puscisz sobie w pokoju i zobaczysz ile ambience twoje omni wytwarza. Mozesz tez nagrac kilka impulsow roznych pomieszczen klaskajac w rece, zaaplikowac Acoustical Quality Test (AQT) i dokonac splotu w Foobar. Zrobilem tak z impulsami starych glosnikow i slucha sie o niebo lepiej. Zobaczysz tez jak na sluchawkach slychac efekt refleksow o roznej transmitancji czasowej i amplitudzie.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wodospady front slope CSD znajdziesz tutaj:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: jacek_zagaja, 21 Lis 2006, 00:26

 

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

ooops, za dużo matematyki jak na moją umęczoną duszę humanisty :-/

właściwie jakie wnioski są z tego artykułu?

 

>Znalazlem tam nagrania Denona orkiestry symfonicznej w komorze

>bezechowej. Mozesz pobawic sie nimi w ten sposob ze puscisz sobie w pokoju i zobaczysz ile ambience

>twoje omni wytwarza.

 

IMHO to zupełnie błędne podejście z nieporozumieniem na samym początku

kolumna omni w "Moulton room" nie ma wytwarzać "ambience" a jedynie dużą liczbę wczesnych odbić lateralnych

odbicia wczesne to przecież nie "ambience", szerokopasmowy absorber umieszczony na jednej ze ścian (przednia lub tylna) ma właśnie wyciąć "ambience" pokoju, ściany boczne mają tylko nieść i wzmacniać informacje prawego i lewego kanału zawarte w nagraniu

podłoga i sufit mają "milczeć" i temu służyć ma wąska dyspersja wertykalna

kolumny mają być jakby projektorami a ściany boczne ekranami informacji zawartej w nagraniu

 

mimo wszystko oczywiście w sytuacji nieidealnej jakiś "ambience" pokoju nałoży się na informacje zawarte w nagraniu, ALE - I TU JEST SEDNO ARGUMENTU MOULTONA - "ambience" pokoju jest znacznie mniejszy niż ambience "recording venue" - naturalny sali koncertowej czy studia czy tez wytworzony - o którym informacje niesie nagranie

dlatego "ambience" pokoju nie maskuje ambience nagrania a wręcz przeciwnie - sam jest maskowany!

stąd możliwe jest wytworzenie iluzji otwarcia się nowej przestrzeni dźwiękowej w pokoju

 

>Mozesz tez nagrac kilka impulsow roznych pomieszczen klaskajac w rece,

>zaaplikowac Acoustical Quality Test (AQT) i dokonac splotu w Foobar. Zrobilem tak z impulsami

>starych glosnikow i slucha sie o niebo lepiej. Zobaczysz tez jak na sluchawkach slychac efekt

>refleksow o roznej transmitancji czasowej i amplitudzie.

 

nawet nie wiem co to jest Foobar - nie jestem zbytnio skomputeryzowany ;-)

wiem jednak,

że trudno zasymulować sprawy, które dzieją się w rzeczywistym pokoju odsłuchowym, gdzie w interwale ok. 50 ms, w którym odbywa się percepcja amplitudy przez słuch zachodzi całe mnóstwo bardzo różnych widmowo odbić i następuje trudne do interpretacji uśrednienie

jeśli chodzi o percepcję w dziedzinie amplitudy nie ma żadnego dźwięku bezpośredniego i odbić, to co słyszy słuch to jest suma energii dźwięku bezpośredniego i wszystkich odbić jakie zachodzą w ciągu owych ok. 50 ms

dlatego jeśli zrezygnujemy z typowej adaptacji akustycznej, która polega na nieliniowej absorpcji i koloruje dźwięk i zastosujemy kolumny o szerokiej równomiernej dyspersji tj. omni itp. to uzyskamy uśrednienie, które w optymalnym wariancie oznaczać będzie tylko wzmocnienie a poza tym "will take the room out of the equation"

 

a może się mylę?

 

>Wodospady front slope CSD znajdziesz tutaj:

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

a które to konkretnie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wnioski sa takie ze surowy pomiar glosnikow w pokoju nie jest wystarczajacy do opisu subiektywnego wrazenia. Trzeba wydzielic z "sine tone burst" (jaka jest polska poprawna nazwa?) dwa piki okna transmitancji czestotliwosciowej w ktorym jeden zawiera dzwiek bezposredni, a drugi odbity i na tej podstawie wykreslic nowa krzywa transmitancji czestotliwosciowej. Tak robi to program Acourate ale na wszelki wypadek sie upewnie.

 

"Looking at the overshoot frequency response, this appears to be much flatter than the steady-state response. Furthermore, the overshoot response is very close to the anechoic response of this loudspeaker, as measured in the ASK’s anechoic chamber. What is important to note here, is that the subjective response is corresponding with this flatness, the listeners appreciate the sound of this loudspeaker, and perceive it as inherently flat and uncolored (as it is in the anechoic room), although the actual behavior in the listening room seems to indicate a severe requency-response alteration. This means that our ears sense the overshoot response, not the steady-state one. And thus it is better to use the overshoot curve for describing the frequency response of a sound system (loudspeaker plus small room)."

 

Rozumiem ze jeszcze nie uzywales Moulton room w praktyce?

 

Usrednianie zamiast eliminowania interferencji to bez watpienia wlasciwe podejcie. Tlumienie jest dobre jak nie ma juz innego wyjscia. Cyfrowa korekcja LF radzi sobie z tym bardzo dobrze.

 

Na stronie Fariny jest zarejetsrowana akustyka LaScali. Juz sie nie moge doczekac kiedy bede mogl umiescic tam wspomniana orkiestre symfoniczna.

 

Nie wiem czego szukac na diagramie FS-CSD - moze wzrost amplitudy ma byc staly w dziedzinie czestotliwosci? Po korekcji cyfrowej jest juz tylko gorzej:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: jacek_zagaja, 21 Lis 2006, 12:31

 

>Wnioski sa takie ze surowy pomiar glosnikow w pokoju nie jest wystarczajacy do opisu subiektywnego

>wrazenia. Trzeba wydzielic z "sine tone burst" (jaka jest polska poprawna nazwa?) dwa piki okna

>transmitancji czestotliwosciowej w ktorym jeden zawiera dzwiek bezposredni, a drugi odbity i na tej

>podstawie wykreslic nowa krzywa transmitancji czestotliwosciowej. Tak robi to program Acourate ale

>na wszelki wypadek sie upewnie.

 

ale po co wydziela się te piki?

czy tego samego nie pokazuje pomiar z szumu analizatorem widma w czasie rzeczywistym (real-time analyzer)?

ten pomiar zbiera łącznie wszystko "to co jest" w pokoju odsłuchowym bez rozdzielania dźwięku bezpośredniego i odbitego,

bo słuch tak właśnie działa, niczego nie rozdziela, po prostu ocenia amplitudę na podstawie energii zebranej w interwałach ok. 50 ms od rejestracji pierwszego czoła fali

 

może to wydzielanie pików konieczne jest w przypadku gdy pomiar odbywa się w jakichś krótkich "time-windows"?

może większe znaczenie ma użycie tych sygnałów impulsowych zamiast "steady-state"? i to jest istota nowatorstwa tego pomiaru?

bo pokój niewątpliwie inaczej reaguje na sygnały impusowe a inaczej na "steady-state"

 

przypuszczam, że "sine tone burst" nie ma poprawnej polskiej nazwy, akustycy pewnie tworzą jakieś neologizmy-makaronizmy

 

>Rozumiem ze jeszcze nie uzywales Moulton room w praktyce?

 

Moulton room to przecież aranżacja reżyserki dźwięku :-)

natomiast używałem i używam kolumn o szerokiej dyspersji w normalnym pokoju mieszkalnym, w którym dwie miękkie tapicerowane materiałem kanapy pełnią z powodzeniem jak sądzę rolę szerokopasmowgo absorbera pogłosu wg koncepcji Moultona

i to co słyszę jest dużo bardziej naturalne niż typowy "forward facing" trójkąt stereo

różnice w informacji przestrzennej między poszczególnym nagraniami są bardzo dobrze odczuwalne, zdedydowanie lepiej niż w typowym trójkącie stereo! a przestrzeń muzyczna jest zdecydowanie bardziej naturalnie i sugestywnie przedstawiana

jest to dla mnie nauszny dowód, że ambience pokoju niczego nie maskuje, nie narzuca swojego charakteru jeśli chodzi o przestrzeń, pogłosy itd.

 

>Usrednianie zamiast eliminowania interferencji to bez watpienia wlasciwe podejcie.

 

dokładnie - to jest podstawa rozumowania Toola kiedy rekomenduje on użycie wielu subwooferów

 

>Nie wiem czego szukac na diagramie FS-CSD - moze wzrost amplitudy ma byc staly w dziedzinie

>czestotliwosci? Po korekcji cyfrowej jest juz tylko gorzej:

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

też nic z tego nie rozumiem :-/

 

no ale istotne jest to, że mały STX dobrze wypadł :-)

na wodospadzie ATB nie widać żadnych poważnych problemów z rezonansami

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

no niestety, te "Vox HiFi" to jednak rodzaj koaksjala z ogromniastym wooferem

 

fajny napis: "cohorent source":

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

żeby ktoś nie myślał że "coherent" ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wydzielenie pikow pozwala obliczyc odpowiedz psychoakustyczna. Jest to wazne przy obliczaniu filtrow korekcyjnych. Bez stosowania takich wybiegow filtr bedzie powodowal niepozadane efekty. Nas nie powinno interesowac co slyszy mikrofon ale co my slyszymy.

 

W jaki sposob uzyskales widmo rownoenergetyczne w Twoich kolumnach?

 

W styczniu wejdzie na rynek nowe ATB precision, cena od 400 EUro.

 

Impulsy LaScali sa w formacie TIM (MLSSA) wiec wykorzystalem te z kosciola (?) S. Lucia. Trudno porownywac z normalnymi nagraniami klasyki bowiem spada zawartosci niskich czestotliwosci. Efekt rewerberacji wydaje sie byc naturalny.

Re: jacek_zagaja, 21 Lis 2006, 21:41

 

>Daniela napisala ze w tamtych czasach JWM byl przekonany ze MSW moze pracowac jako pelnopasmowy

>przetwornik i nie bylo dedykowanego subwoofera.

 

niezłe - "byl przekonany" ;-)

zdziwiłbym się gdyby było inaczej, bo sekcja niskotonowa to jest po prostu coś zupełnie niezgodnego z Mangerową teorią audio, którą przedstawiał w dostępnych w sieci tekstach i myślę, że Manger raczej przekonań nie zmienił, bo musiałby wywrócić całą teorię, która buduje uzasadnienie wartości jego MSW jako przetwornika szerokopasmowego

jeśli sekcja niskotonowa jest OK, to i tym bardziej tweetery są OK. - tylko wówczas "po co komu ten przeraźliwie drogi Manger Schallwandler"??!! :-))

 

IMHO to raczej p. Daniela i management firmy uznał, że sekcja niskotonowa jest chociaż sprzeczna z teorią to jednak bardziej zgodna ze sprzedażą ;-)

w dużej mierze ludziska, w tym ludziska audiofilskie, kupują kopiący bas i cykanie tj. tzw. krystaliczną górę ;-)

a Sprzedaż (z szacunkiem - z dużej litery) to szczytny ideał, który przyświeca każdej firmie ;-))

tylko Quad mógł przetrwać do dziś bez subwoofera w ofercie, ale to firma ogromna w porównaniu z firmą Mangerów, marka dużo silniejsza, no i F-R-E-D schodzi jednak nieco niżej niż MSW

i jednak nawet oni nie mogą sobie dziś komercyjnie pozwolić na mówienie o "kopaniu w kartonowe pudło" jak w czasach Walkerów ;-)

 

a p. Daniela nadal oferuje coś takiego jak "Swing" - z założenia jednodrożny choć f3 @100 Hz i limity wychyleniowe samego MSW są skromne

czyli jednak "można" bez sekcji niskotonowej :-)

czy może jest to produkt "bez przekonania"? ;-)

Dlaczego sekcja niskotoniowa jest niezgodna z koncepcja Mangera? Koncepcja ta adresuje minimalizacje efektow relaksacyjnych klasycznych przetwornikow. Nic wiecej nic mniej. Nie deprecjonujmy zakresu 50-100Hz. Jest wazny. Gdyby Quad od razu wypuscil model 989 w latach osiemdziesiatych to firma bylaby dzis z pewnoscia w posiadaniu syna P.J. Walkera. Inni od Danieli moga sie uczyc obslugi klienta. D. Bance, T. Jordan, Spectrum Audio, Hifisound.de - wszystkie te firmy w ogole nie reaguja na moje zamowienie. Na spotkanie z Daniela w styczniu nie moge pojechac bez niczego. Planuje zabrac JXR6, tube i zestaw pomiarowy na Digigram PCXpocket V2.

Re: jacek_zagaja, 22 Lis 2006, 11:04

 

>Dlaczego sekcja niskotoniowa jest niezgodna z koncepcja Mangera?

 

a choćby tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

sekcja "why traditional loudspeakers sound unrealistic"

problemy "transient noise"

to samo niezależnie pisze Watkinson (też nie bykle kto - wystarczy wrzucić w Amazon books "Art of Digital Audio" i potem szukać po autorze)

 

>Nie

>deprecjonujmy zakresu 50-100Hz. Jest wazny.

 

ja nie deprecjonuję, Broń Boże! JEST BARDZO WAŻNY!

chcę płasko do 50 Hz i co się da niżej, najlepiej aż do 30 Hz

 

jak już wyzej podkreśliłem - najważniejszy jest zakres 50-10 000 Hz

Hartley twierdził, że 30-9000 Hz (potem to rozszerzył na 20-12 000 Hz) i tyle

supertweeter jest potrzebny lub nie - kwestia subiektywna

ale sekcja niskotonowa to jest problem

 

to raczej firma Manger chyba deprecjonuje zakres 50-100 Hz skoro wypuszcza model "Swing" z f3 @100 Hz ;-)

 

nie zrozum mnie źle - chodzi mi tylko o zilustrowanie ich niekonsekwencji,

nie robię im z tego zarzutu, działają komercyjnie a taka działalność zmusza do kompromisów i niekonsekwencji

 

sedno w tym, że MY NIE MUSIMY kopiować tych kompromisów!!!

my nie prowadzimy biznesu audio :-)

możemy mieć najlepsze co jest możliwe!!

i na to zasługujemy :-)

 

szanuję ms Manger i doceniam, że kontynuuje dzieło ojca, ale nie można zapomnać że ona "has her commercial agenda"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

MSW na wyzszym basie pracuje jak tlok i to tak sobie. Transient noise z tego co rozumiem odnosi sie do wielodroznych przetwornikow i zwrotnic wyzszego rzedu, a to jest malo istotny problem. Nic trudnego zegrac czasowo woofery z MSW.

Re: jacek_zagaja, 22 Lis 2006, 12:17

 

>MSW na wyzszym basie pracuje jak tlok i to tak sobie. Transient noise z tego co rozumiem odnosi sie

>do wielodroznych przetwornikow i zwrotnic wyzszego rzedu, a to jest malo istotny problem. Nic

>trudnego zegrac czasowo woofery z MSW.

 

to skąd ten Diskus? po co ten Swing?

wielodrożność i filtry to jest BARDZO istotny problem, co nie znaczy że nie można sobie poradzić stosując filtry aktywne, niekoniecznie nawet cyfrowe

no i sam woofer to problem chyba że tnie się bardzo stromo, ale wtedy większym problemem są filtry i kółko się zamyka

z tego kółka jest tylko jedno wyjście w ramach wielodrożnego paradygmatu - filtry aktywne, których adwokatami spośród moich ulubionych postaci są m.in. Linkwitz i Watkinson

 

myślę, że one-way na głośnikach dynamicznych jak JX92 czy większa liczba maluchów jest przy aktualnych możliwościach technicznych sensowną alternatywą zwłaszcza dla konstruktora-amatora

Zgadzam sie ze zwrotnica aktywna na bardzo dobrych komponentach to dobre rozwiazanie.

Co do Mangera to z tego co pamietam sekcja niskotonowa wspomaga tylko w najnizszych czestosciach.

Podobny zabieg stosuje sie tez chyba do elektrostatow.

Ja przynajmniej aktywnej czesci niskotonowej do 100 Hz mowie tak :) ale wylacznie postacji dwoch kanalow stereo z dobrymi filtrami i jak najlepiej dobrana faza itd do reszty czyli w naszym wypadku szerokopasmowca/ow.

 

Wracajac do pomiarow IMHO nalezy wiedziec jak interpretowac pomiary z komory bezechowej (albo pomiar w waskiej bramce czasu likwidujacy problem dzwieku odbitego).

Wyobrazmy sobie liniowe w domenie czestosci zrodlo dzwieku pomierzone w komorze bezechowej.

Umiescmy je w pokoju odsluchowym. Mierzac w dlugim czasie otrzymana wypadkowa (dzwieku bezposrednio z glosnika i po odbiciu/absorbcji) nie da nam ch-ki liniowej (plaskiej).

Dodatkowo nie uzyskamy zadnych informacji co sie dzieje w domenie czasu. A wiemy przeciez ze materialy tlumiace moga dzialac tez nieliniowo z opoznieniem emitujac wczesniej zaabsorbowany dzwiek.

Stad IMHO ta sama kolumna w roznych pomieszczeniach zagra inaczej nie tylko ze wzgledu na zmany w nalezeniu dzwieku dla poszczegolnych czestosci ale i poszczegolne czestosci w roznym czasie beda dochodzily do naszych uszu.

Stad widmo wodospadowe mierzone bezechowo moze nam powiedziec o rzeczywistej jakosc glosnika ale nalezy!!! miec swiadomosc ze po umieszczeniu go w pokoju nastapi pofaldowanie ch-ki w domenie czestotliwosci jak i zmieni sie czas trwania poszczegolnych dzwiekow i kierunek z jakego dochodza. A to IMHO wplywa mocno na odbior muzyki.

 

Fantazjujac idealem bylo by gdyby realizator robil odsluchy w komorze bezechowej i w niej tez bysmy sluchali.

Wtedy jedyna roznica w tym co slyszy realizator a tym co my pochodzilaby wylacznie od glosnikow.

Graaf - chcialbym kiedys zobaczyc i uslyszec dokonczony projekt na Teslach ARN100. Bardzo interesuje mnie bas z osiowo symetrycznej tuby frontowej. Zdaje sobie sprawe ze tub trzeba sluchac w dalekim polu aby otrzymac szeroki "sweet spot" co wymaga posiadania duzego salonu. Jakosc powinna byc jednak bardzo bardzo wysoka. Patrzac jednak na wymiary pewnie skoncze sie na Tractrixie 200-300Hz i dipolowym basie. Mieszanie czystego basu z tuby z ze zwyklym direct radiator moze byc gorsze niz z MSW.

 

Pytanie zasadnicze jakie parametry TS powinien miec glosnik dynamiczny do tuby fronowej? Dr Edgar pisze ze wiekszosc sie nie nadaje bo jest "mass loaded". Co to dokladnie znaczy? Powiedzmy ze JXR6 ma te same parametry co Lowther oprocz Qes i Qts. Jedyny midtweeter jaki sie nadawal do tuby wg Edgara to Dynaudio D54. Zaskoczyl mnie rowniez stweirdzeniem ze slyszal roznice miedzy okablowaniem miedzianym i srebrnym przy transmisji sygnalu 500 mW do tuby. Srebra nie poleca.

Re: jacek_zagaja

 

>Graaf - chcialbym kiedys zobaczyc i uslyszec dokonczony projekt na Teslach ARN100.

 

też bym chciał a nawet pewnie bardziej od Ciebie :-))

ale ze względu na pogarszające się warunki lokalowe - córcia rośnie, tudzież potrzeby Małżonki ;-)) - bardziej prawdopodobne jest rozwinięcie idei omni a la Carlsson czy małe Shahiniany, z tym kevlarowym Monacorem SPH-30X

czyli rozwinięcie tego co mam teraz w salonie

małe monitory ok. 30/20/15 cm z 10-cm głośnikiem szerokopasmowym z tubką leżą na podłodze bezpośrednio przy ścianie grając do góry

 

i to jest odpowiedź na twoje pytanie, które jakoś przeoczyłem tj.:

>W jaki sposob uzyskales widmo rownoenergetyczne w Twoich kolumnach?

 

oczywiście power response nie jest "równy" - jest osłabienie wysokich tonów, ale pierwsze odbicia lateralne mają DOKŁADNIE TO SAMO widmo co dźwięk bezpośredni - w tym sensie ucho odbiera jak najbardziej widmo "równoenergetyczne" co ma podstawowe znaczenie przy interpretacji tych odbić przez słuch

 

by bylo lepiej potrzeba mniejszego głosnika (lepsze rozpraszanie) i korekcji częstotliwościowej pasma

 

>Pytanie zasadnicze jakie parametry TS powinien miec glosnik dynamiczny do tuby fronowej?

 

niestety w ogóle się na tym nie znam, zwłaszcza w porównaniu do Bruce'a Edgar'a

 

>Zaskoczyl mnie rowniez stweirdzeniem ze slyszal roznice miedzy okablowaniem

>miedzianym i srebrnym przy transmisji sygnalu 500 mW do tuby.

 

no popatrz - a tu na forum prawie wszyscy to słyszą ;-))

 

pozdrawiam!

Paweł

znalazłem amatorskie pomiary SPH-30X w małej obudowie bass-reflex z pasywną korekcją pasma:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

podstrona: "PC-boxen"

autor pisze:

"Der Klang ist überraschend; es sollen ja eigentlich "nur" PC-Boxen sein; aber ich bin erstaunt!"

 

widać wyraźnie potencjał pełnopasmowy tych maluchów, szybki spadek na dole to problem wysoko strojonego bass-reflexu, zwróć uwagę na wyrównane pasmo średnicy - ok.120

post-5623-100002758 1170305362_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

niech poprawią opis "Swing" na stronie www, bo teraz piszą: "Subwoofer: Optional"

 

zob.:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

i nie jest to lapsus językowy bo w wersji niemieckiej tez piszą: "Bestückung Optional: Der Manger Subwoofer"

 

to nie jest "wyraźna rekomendacja", wprowadzają ludzi w błąd :-/

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

zobacz:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Fostex FF85 ma aż do 10 kHz wyraźnie lepszy wodospad niż Jordan JXR6!

 

a te rezonanse 10

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

to uznanie tak czy owak konieczność korekcji spowodowało, że wróciłem do pomysłu z SPH-30

 

IMHO z czterema zdecydowanie da się wyciągnąć! w obudowie 10L lub większej nawet

  • 2 tygodnie później...

Zaopatrzylem sie w sluchawki Shure E2 tak jak poleca Linkwitz. I co uslyszelem po odpowiednim dobraniu wkladek? Dokladnie Jordana JX92S :) Nie czaruje - ten sam balans i detale na plycie Mangera. Jeszcze raz przekonalem sie ze wybralem prawidlowa droge.

 

PS. Z tymi wkladkami jest problem bo jesli zamkniemy kanal sluchowy to jest troche zbyt malo HF ale izolacja lepsza. Trzeba znalezc optimum miedzy wentylacja a krancami pasma przenoszenia. Jakie sa Twoje odczucia Graaf?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.