Skocz do zawartości
IGNORED

ARTA


senicz

Rekomendowane odpowiedzi

U mnie pracuje zarowno w biurze jak i w domu (2000/XP). Dwie rozne karty dzwiekowe na raz i tez nie ma problemu. Zdecydowanie najlepszy program na rynku za rozsadne pieniadze. Doskonaly interfejs! Acourate ma wiecej funkcji lecz jest duzo drozszy. Osobiscie wolalbym miec procedury do Matlaba. Az dziwne ze nikt takich nie udostepnil publicznie.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-662139
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie widzialem u kolegi wykres z tego arta i podobaly mi sie. A na jakich kartach chodzi u kolegi? czy n atkich jak wymienia autor? czy innych? czy arta ma pomiry wielkosci elektrycznych rlc? bo mnie ostatnio interesuje takie oprogramowanie tez.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-662162
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie widzialem u kolegi wykres z tego arta i podobaly mi sie. A na jakich kartach chodzi u kolegi? czy n atkich jak wymienia autor? czy innych? czy arta ma pomiry wielkosci elektrycznych rlc? bo mnie ostatnio interesuje takie oprogramowanie tez.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-662163
Udostępnij na innych stronach

Ostatnie wykresy robilem na najgorszej mozliwej karcie Intel AC'97 (IBM Thinkpad S30). Mam tez Digigram PCX pocket V2 jako zrodlo sygnalu z braku przejsciowek. Uzywalem tez pol roku temu Digigram VX pocket. Naturalnie ARTA umozliwia pomiar RLC - wystarczy uruchomic Limp w katalogu glownym programu i zrobic pajaczka ze rezystorami - schemat znajdziesz na stronie lub w helpie (ktory u mnie jest pusty).

 

Najwieksza zaleta programu jest ze wykresy od razu nadaja sie do publikacji (bitmapa lub wektor do wyboru). Podobienstwo do MLSSA jest duze.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-662171
Udostępnij na innych stronach

A czy to emo to dziala bez seriala? bo umnie jakos nic nie pokazuje? no i czy kolega moglby nam zrobic krotki kurs ARTA? bardzo bysmy byli wdzieczni. Bo cena naprawde niska. A moze by tak hurtem to wyszlo by taniej?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-662337
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobry pomysl zeby hurtowo kupic licencje - prosze o wpisywanie sie chetnych. Pisalem do autora o znizki studenckie ale bez odzewu.

 

Obsluga - w trybie demo dziala wszystko oprocz importu/exportu i zapisywania wynikow. Kazdy kto troche bawil sie programami MLS/FFT poradzi sobie bez instrukcji. W skrocie mamy 3 opcje pomiaru urzadzenia testowanego (DUT):

 

1) Jeden kana: lewy pomiarowy

2) Dwa kanaly: lewy pomiarowy plus prawe wejscie karty muzycznej jako korekcja calego toru. Trzeba zainstalowac za glosnikiem ogranicznik napiecia skladajacy sie z R1, R2 i diody zenera.

3) Dwa kanaly (semi) z petla kontrolna na prawym kanale (podobnie jak ETF)

 

Do tego dochodzi kalibracja karty czyli polaczenie wy/we karty muzycznej (loopback).

 

Pozostale kwestie to wybor metody/stymulanta, bramkowanie, wybor filtru oktawowego, usrednianie pomiaru, laczenie pomiarow (spatial averaging, overlays), kompensacja FR w funkcji przenoszenia mikrofonu itd. Brakuje funkcji FDW (freq. dependant windowing), AQT, MP (minimum phase), LP (linear phase), EP (Excess Phase).

 

Program ma bardzo dobra dokumentacje wiec jesli ktos nie zna angielskiego niech da znac. Limpem sie nie bawilem wiec nie mam zadnych uwag. Autor zamierza dodac generowanie filtrow cyfrowych zatem dobrze by bylo zeby go podkusic do implementacji Acoustical Quality Test dr Fariny. Jak na razie Acourate nie ma na polu DSP konkurencji (pomijajac kiepski interfejs).

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-662530
Udostępnij na innych stronach

Podziwiam Pana za taka swobode poruszania sie w temacie. Jesli to mozliwe to moze kolega zrobi nam krotki kurs obslugi tego programu ze zrzytami z ekranu. Wiele osob sobie poradzi bez problemu ale sa tez i tacy co beda mieli klopoty a warto ich uzbroic w to narzedzie pomiarowe. Znam osoby o swietnych zdolnosciach manualnych ale ze slaba znajomoscia ang. i dla nich opanowanie takiego programu to duze wyzwanie. Ja jestem chetny na zakup takiego programu. Kto jeszcze?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-662583
Udostępnij na innych stronach

Minimum 10 osob to juz tylko 8 euro na glowe. Zacznijmy od kabelkologii. Pomiarow dual channel jeszcze nie testowalem - sa jednak zalecane.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-662760
Udostępnij na innych stronach

panowie zbiorowy zakup ale rozne seriale? czy jeden dla wszystkich czyli............. nie bede konczy bo ja sie nie pisze na taki numer. jesli kolega ma szanse na kontakt z autorem programu to bardzo prosze o dokladne sprecyzowanie mu jaka jest tu rola forum itd. a co do kabelkow to jasna sorawa. bardzo mi sie podoba poczatek wykladu. Co dalej Profesorze?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-662781
Udostępnij na innych stronach

Autor nie odpowiada wiec nie zamierzam byc az tak akuratny zeby kupowac zbiorowa licencje. Ponizej skrzyneczka do pomiarow transmitancji i impedancji glosnika.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-665420
Udostępnij na innych stronach

Estymacja transmitancji glosnika w polu swobodnym.

 

1) Otwieramy Setup->Audio devices i wybieramy karte muzyczna.

2) Otwieramy Setup->Calibrate devices celem estymacji czulosci wejsc i wyjsc karty dzwiekowej. Postepujemy wedlug instrukcji.

 

3) Otwieramy Setup->Audio devices i wpisujemy oszacowane wartosci.

 

Left preamp gain wpusyjemy wartosc dzielnika napiecia:

r = (R2 / Zin) / (R1 + R2 / Zin) = (910 / 10000) / (8200 + (910 / 10000)) = 0.0923

 

R1, R3 8k2 (1%)

R2, R4 910

R5 715

R6 1k

 

Zin, Zout - impedancje we/wy karty dzwiekowej

 

 

 

Right preamp gain:

l = mic_preamp_gain * Zin / (Zout + R5 + Zin) = 100(40dB) * 10000 / 10815 = 92.46

 

 

 

Power amplifier gain tylko w trybie single channel:

 

P = (czulosc_wejscia/czulosc_wyjscia)*10^(M-V), gdzie M jest natezeniem sygnalu prawego kanalu w dBV odczytanego ze Spectrum Analyzer po podaniu sygnalu sinosuidalnego o napieci V na zaciski glosnika ktory *nie jest podlaczony* podczas tej estymacji.

 

4) Ustawiamy mikrofon w dalekim polu minimum 1,5m od podlogi i mierzymy impuls (Record->Impulse response) wybierajac odpowiedni stymulant - standardowo Sweep. Zaznaczamy czestotliwosc probkowania i pomiar dwukanalowy (poniewaz wczesniej wykonalismy kalibracje toru). Bramkujemy (myszka) impuls pochodzacy od glosnika i od odbic - najlepiej miec pierwsze 5ms czyste bez odbic. Naciskamy Analysis->Smoothed frequency response, a potem overlay. Zolty marker pokazuje nam zakres odcietych czestotliwosci (1/bramka w sekundach).

 

6) Ustawamy mikrofon w bliskim polu mierzymy impuls i skalujemy (Edit->Scale) przez stosunek promienia membrany do dwukrotnej odleglosci pomiarowej. Usuwamy dyfrakcje spowodowana rozmiarami odgrody Edit->LF box diffraction.

 

7) Ponownie wlaczamy Analysis->Smoothed frequency response, wskazujemy kursorem gdzie ma byc dokonane polaczenie krzywych i naciskamy:

 

Edit -> Merge overlay above cursor

Edit -> Delete all overlay

 

Polaczylismy w ten sposob oba pomiary w jedna krzywa.

 

Na poczatek zabawy wystarczy poprostu podlaczyc wedlug pierwszego schematu (single channel, bez kalibracji opisanej powyzej) i pobawic sie bramkowaniem i roznym przedstawieniem pomierzonego impulsu: FR, CSD, Step etc.

 

 

Przyklad porownania stymulanta MLS do przestrajanego sinusa, pomiar in-situ:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-665491
Udostępnij na innych stronach

nic prostrzego jak wplacic kase na stronie jest link i masz licencje. Ja troche poczekam z zakupem az kolega Jacek wprowadzi mnie glebiej w zagadnienie. Bardzo mnie ciekawi problem pomiarow RLC. Bo tego mi brakuje. R to jeszcze moge zmierzyc z duza dokladnoscia ale L i C potzreba. Np do zwrotnic aktywnyc/pasywnych.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-665779
Udostępnij na innych stronach

Do zabawy z DSP i pomiarami wystarczy uzywany komputer z monitorem za 300zl. Dobrze jest miec zainstalowanego Linux z BruteFIR i Jackiem. Karta muzyczna najlepiej DIGI 9636/9652 (nie produkowane) pod Linuxem aby skorzystac z dobrodziejstw cyfrowych zwrotnic. Pod Windows najtaniej i najlepiej Digigram VX2 lub VX440. W sumie karta kosztuje tyle co uzywany komputer.

 

Jak juz pisalem na PW jestem zupelnie poczatkuajcy jesli chodzi o pomiary wiec bedziemy sie uczyc wspolnie.

 

Nie krepujcie sie pisac - czekamy na chetnych. 10 osob to juz jest wystarczajaca ilosc zeby kupic licencje.

 

Na gwiazdke oczekujcie pomiarow Jordana JXR6.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-665846
Udostępnij na innych stronach

no to ja sie pisze na ta licencje.

 

Lista chetnych na licencje:

1. Senicz

2. Lancaster

3.

 

ja mam niestety tylko terrateca 5.1 96k/24 wystarczy? a co do zwrotnic pod Linux to o co chodzi? ale moze w innym watku bo zrobi sie bardacha a arta najwazniejsza.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-666078
Udostępnij na innych stronach

Wszystko co chcialbys wiedziec o zwrotnicach pod Linux znajdziesz tutaj:

 

1)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

3)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Niestety Windows nie zapewnia takiej latwej manipulacji strumieniem audio choc da sie do tego wykorzystac karte 5.1 (z wyjsciami analogowym lub cyfrowym zmiksowanym) i wtyczki crossover lub channel divider. Wtedy sprawa jest trywialna. Karty audio usb mozna juz kupic za 30zl na allegro. Nie sadze aby byly takie zle jak sie wydaje - zreszta tymi chipami Cmedia zajmowali sie forumowi audiofile z Ryszardem ktory ma Quada ESL63 na czele. Zysk z korekcji cyfrowej bedzie i tak wiekszy. Do kazdego glosnika potrzebujesz dwoch filtrow: zwrotnica+filtr korekcyjny i digital room correction po calym pasmie, a w pierwszej kolejnosci time alingment z dokladnoscia do jednego sampla :) Wszystko moze BruteFIR dlatego Linux. Idealem byloby miec karte z procesorem DSP i wszystko to zaimplementowac sprzetowo no ale kto znas umie to zaprogramowac? Nie wiem czy da sie otrzymac SDK - od Digigram nie jest latwo.

 

Twoja karta powinna sie nadawac idealnie do pomiarow i zapewne jako zrodlo sygnalu tez.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-666157
Udostępnij na innych stronach

SDK do kart z serii PCX pocket lub innych z DSP. Napisz ze chcemy zaimplementowac convolver.

 

Na allegro byly ostatnio fajne terminale NCX400 - muzyka po kablu LAN (cztery kanaly za 100zl 24 bit 48 kHz, nowe kosztuja pio 1000+ Euro). Niestety nie mozna w nich wykorzystywac strumienia audio z dowolnej aplikacji (glupi Windows).

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-666184
Udostępnij na innych stronach

Kiedys potzrebowalem bardzo stromy filtr 100dB/oct i wiecej. Zrobilem to przy pomocy edytora dzwieku przyczym dol nagralem na L a gore pasma na R po podlaczeniu do wzm odpowiednie kanaly zasilaly odpowiedznie glosniki. Na bialym szumie spectra nie wykazywala dziury a zbocze filtru bylo caliem pionowe. Tu proponuja jednak lagodne zbocza udajace rzeczywiste filtry na OP.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-666194
Udostępnij na innych stronach

Zanim kupisz cokolwiek wez pozycz lub kup sluchawki do Skype za 20zl - te duze zamkniete np. Wavemaster 1750M. Wsadz ten wbudowany mikrofon do srodka i zamknij skarpetka symulujac cisnienie po zalozeniu na glowe. Zrob pomiary w ARTA i zobacz gdzie sa rezonanse. Uruchom aplikacje rec_imp w konsoli Windows:

 

rec_imp.exe LeftSpeakerImpulseResponse.pcm 44100 20 21000 20 0:1 0:1

rec_imp.exe RightSpeakerImpulseResponse.pcm 44100 20 21000 20 1:1 1:1

 

i nagraj impulsy dla prawego i lewego kanalu. Uruchom DRC.exe Denisa Sbragiona i oblicz filtr korekcyjny - musisz zdefiniowac krzywa docelowa (plik target.txt) i moc filtra - plik konfiguracyjny normal.drc lub strong.drc - w tych plikach trzeba podac krzywa docelowa i krzywa mikrofonu (najczejsciej bez korekcji czyli flat.txt). Skladnia:

 

drc --BCInFile=myfile.pcm --PSOutFile=myfilter.pcm normal.drc

 

Potem w edytorze typu Cooledit otworzyc nowy plik 44100kHz stereo 16 lub 32 bity i wkleic te filtry (impulsy) z DRC w postaci plikow PCM. Tak zapisany plik wav (16 bit) lub PCM (32 bity) ladujemy do Windows Media Player lub Foobar z Convolverem. Efektem jest naprawde liniowy i referencyjny przetwornik do dalszych zabaw z glosnikami. Przyklad:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-666198
Udostępnij na innych stronach

no rzeczywiscie, niesamowite! ale dla mnie to czarna magia z tymi programami. Do Tact jest przystawka z takimi programami i korektorami na dsp. Ale nie robi to na mnie wiekszego wrazenia gdy korecjonyje sie room. Taki jakis tendzwiek? ale moze to i dobre? jedno jest pewne aby takie korekcje byly skuteczne to musi byc kolumna duzej mocy a wlasciwie duzej powierzchni membran. Bo jak sie wladuje korekcje na basie do plaskiego to wydziela sie duza moc i membrany moga sie urwac. Wiec nawet tu z rozsadkiem.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-666219
Udostępnij na innych stronach

System TacTa nawet sie nie umywa do DRC wykonanego na komputerze. Jesli nie bedziesz zmuszal glosnika do pracy poza pasmem nominalnym to nic sie nie stanie. Jedynym problemem jest architektura PC w ktorej moze powstac krotki impuls (od HDD) po calym pasmie i wtedy twoj gwizdek moze sie spocic jesli stosujesz cyfrowe zwrotnice.

 

W strefie rewerberacji nie czulem dzialania filtru ale tez byly to pierwsze podchody.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-666239
Udostępnij na innych stronach

z nowymi rcs-ami tacta juz jest duzo lepiej. A wlasciwie to juz nie Tact a Lingdorf. Te systemy narazie nie likwiduja jeszcze thd glosnika ale wszystko przed nami. Choc uplynie kilka lat zanim cyfrowe wzm dogonia analogowe.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-666244
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc później...

Do programu Arta wprowadzono nowe uzyteczne funkcje.

 

Changes from version 1.1.1 are:

 

- The swept-sine measurement timing optimized for faster measurements.

- 192kHz sampling rate enabled.

- Excess phase and excess group delay graphs added in Smoothed FR window.

- Corrected ASCII file export of the step response.

- Maximum impulse response sequence length is 256k (for large reverberation

time measurements).

- Reference point for single channel impulse response changed to the first

sample that is 20dB below the maximum value.

- New method for intermodulation distortion report (SMPTE, CCIF, DIN, IEC

60268-5).

- More versatile THD report.

- Better control of graph setup in FR analysis windows.

- Button for top scrolling "moves graph" up and down (before, it "moved"

top graph margin).

- Gate time can be shown as equivalent sound wave propagation distance in cm.

- CSD can be shown as sonogram.

- CSD dynamic range can be dynamically updated.

- Directivity pattern can be shown with waterfall graph, sonogram and polar

diagram.

- Waterfalls and sonograms can be shown as a contoured colored graph.

- Polar diagram also shows Directivity Factor Q, Directivity index DI and

Beam width angle.

- Reverberation time can be estimated in octave bands from 62.5 to 8000Hz.

- Minimum output volume for multisine set to -50dB.

- LIMP now estimates complex voice coil inductance as Le in series with L2||R2.

- STEPS analyses 2nd, 3rd, 4th, 5th and 6th+higher harmonics.

- Bugs concerning overlay management are corrected.

- STEPS can measures in 1/6-octave steps (added for faster measurements).

 

 

Note 1: Minimum memory requirement for the Window XP is raised to 256k

as ARTA 1.2 uses slightly more memory resources than earlier versions.

 

Note 2: The Directivity pattern tool needs lot of file manipulations,

so it can be used only in registered version.

The User Manual and new application note AN6-Directivity und Polar

(in German, thanks to Dr. Weber) shows use of this tool.

 

Note 3: If you have ARTA version

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-704009
Udostępnij na innych stronach

A tu przepis jak uzywac nowych opcji:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-704014
Udostępnij na innych stronach
  • 4 miesiące później...

Nowa wersja ARTY (1.3.0) umozliwia estymacje THD z istniejacych impulsow (jesli byly mierzone przestrajanym sinusem) a takze wprowadzono Burst Decay na ktorym latwiej jest oddzielic odbicia od rezonansow. Przyklad refleksow (sa zakrzyne) w tubie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30055-arta/#findComment-804951
Udostępnij na innych stronach
  • 5 miesięcy później...
  • 1 rok później...
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.