Skocz do zawartości
IGNORED

First Watt F4 Nelsona Passa


zorro

Rekomendowane odpowiedzi

Ceny byly podane tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Za parowane elementy jest troche drozej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Panowie

Zbierając części do jednego z układów Borebly znalazłem w swoich zapasach kilka szt J108 , jeśli uda mi się znaleźć w nich BL i sparować ( pod wzgl Idss) z SK 170 BL mógłbym zaoferować je jako pary do F4

(SK170 to wiekszy odpowiednik SK370 ; te same parametry tylko większa obudowa i możliwość oddatwania ciepła / power disspation/

Cena zbliżona do tego co proponował Luis

Jedynny pproblem to czas , którego ciągle za mało.

  • 3 tygodnie później...

No więc mogę zaoferować 6 par thranzystorów 2sk170(to samo co 2sk370 ty;lo TO-92) i 2sj108

dobranych w pary z tolerancją max 0,2-0,3mA Idss

i różnicą w parach między kanałami L/P nie większą niż 5%

Ze względu na spory rozrzut parametrów mogę zaoferować tylko jeden komplet do wersji balanced

Cena za parę 14-15 zł - zainteresowani na priva

 

Tak swoją drogą , czy nie wydaje się wam , iż Pass kupił cały wagon 220uF i stosuje tą warość w wsoich konstrukcjach , nawet jeżeli wystarczyłoby zastosować niże wartości.

 

Wydaje się , że ten wzmacniacz powinien świetnie dopasować się do pre lampowego Nr 3 z opcją potencjometru na początku , taki pre ma duże wzmocnienie napięciowe (zdaje się 33dB) , niezbędne do wydajenej pracy F4.

 

Zastanawia mnie jedno , czy Pass świadomie w konstrukcji PCB przyjął tak długie i niesymetryczne ścieżki prądowe

>Tak swoją drogą , czy nie wydaje się wam , iż Pass kupił cały wagon 220uF i stosuje tą warość

>w wsoich konstrukcjach , nawet jeżeli wystarczyłoby zastosować niże wartości.

 

Na pewno kupił, ale po tylu latach doświadczeń i konstruowaniu wzm chyba wiedział co robi

 

>Zastanawia mnie jedno , czy Pass świadomie w konstrukcji PCB przyjął tak długie i

>niesymetryczne ścieżki prądowe

 

Rozwiązanie mechaniczne (odpowiedni rozkład tranzystroów na radiatorze, a co za tym idzie odprowadzanie ciepła) może być ważniejsze niż kilka cm dodatkowej ścieżki na PCB

 

Na pewno też ma to obcykane i takie F4 to on projektuje o 6 nad ranem i to jeszcze przed poranną kawą :-)

 

Pozdrawiam

Z tym f4 to dziwna sprawa

 

na oficjalnej stronie Passa ( first watt ) jest service manual z schematem datowanym 8-listoad-2006

na tej stronie ktoś pokazał schemat do F4r0 z 14-kwietnia-2007

ja ściągnałem service manual z schematem datowanym 4 czerwca 2007

 

te dwie ostatnie wersje są do siebie dość zbliżone i różnią się tylko szczegółami

( buffor wejściowy pracuje bardziej w klasie A , oporniki na bramkach fetów 150R zamiast 100

 

Pytanie , dla jakiej wersji schematu są płytki Petera ?

ok rzeczywiście , pcb P.D. dotyczy najnoweszej wersji

 

dla rych co może jeszcze nie doczytali Pass pisze , że bias przy zimnych radiatorach powinien być ustawiony na 130mV i ponownie określony po godzinie ( temp radiatorów ok50 st. C) do poziomu 0,43A co odpowiada 200mV na rezystorze 0,47Ohma

Witam Wszystkich, to moj pierwszy list na tym Forum.

Niedawno uruchomilem f4 w konfiguracji symetrycznej i mam kilka uwag, ktore moga sie przydac, sadze, ze nie tylko poczatkujacym.

Proponuje trzymac sie nastepujacych regul:

- na plytkach Petera punkty we-wy oraz zasilaniowe warto zaopatrzyc w slupki 20-30mm wykonane z grubej sztywnej srebrzanki tak aby mozna bylo dolutowywac grube kable i np. dodatkowe kondensatory

- rezystory 0.47 lutowac na dlugich nogach – latwiej chwytac koncowkami miernika, poza tym one sie niezle grzeja

- wielkrotnie sprawdzic wartosci i polozenie nozek wlutowanych elementow

- wielkrotnie sprawdzic czystosc lutowan, czy rozlana cyna nie tworzy zwarc (czasem grot lutownicy przypadkowo przesuniety po laminacie potrafi zostawic cynowy slad)

- ustwic peerki w srodkowej pozycji, warto kazdy z tych peerkow oznaczyc plasterkiem w innym kolorze zeby nie bladzic ktory odpowiada za bias a ktory za offset

- uruchamiac kazdy modul f4 osobno, tak by radiator byl odizolowany od reszty blach

- sprawdzic, czy nie ma przebicia przez podkladki pod MOSFET'ami - ja mialem opilek metalu i to dalo +23V na radiatorze

- nie trzeba zwierac wejscia ani dawac obciazenia na wyjsciu

- wlaczajac pierwszy raz zasilanie najlepiej obserwowac jednoczesnie napiecia na obu szynach zasilajacych, bardzo dobrze jest uruchamiac za pomoca laboratoryjnego zasilacza z ogranicznikami pradowymi ustawionymi na 1,5-2,0A

- jesli napiecia sa OK i nie ma dymu, mozna podlaczyc jeden miernik do nozek dowolnego rezystora 0.47 zas drugi miernik miedzy wyjscie i mase zasilacza i rozpoczac krecenie peerkami, najlepiej zaczac od bias’u i ustawic napiecie 200mV na 0.47. Potem ustawic zero napiecia na wyjsciu (offset). Skorygowac kilka razy, dopoki radiator jest zimy, odczekac z godzine i skorygowac ponownie. f4 jest tak skonstruowany, ze wzrostem temperatury nieznacznie rosnie prad bias. Po uzyskaniu stabilnej temperatury (Nelson Pass lubi 50-55 stopni C) skorygowac bias tak, zeby napiecie na 0.47 bylo 250mV, i oczywiscie offset (bez problemu udaje sie ustawic 0.010V a nawet mniej, i uklad tak trzyma).

Poza jedna wpadka z opilkiem metalu nie mialem zadnych problemow z uruchomieniem, no moze jeszcze to, ze temperatura wzrosla mi do 68C po 2 godzinach grania poniewaz moje radiatory sa zbyt male i nie sa czarne. Na razie calosc gra pieknie chociaz niezbyt glosno – napedzam f4 z wyscia przetwornika DAC, wiec musze zrobic kiedys preamp. Ale i tak przy muzyce rozrywkowej jest dosc glosno. (Warto zdawac sobie sprawe z tego, ze f4 ma wzmocnienie napieciowe 0dB).

Od razu informuje, ze stosowalem w zupelnie przypadkowe elementy, rezystory 1% metalizowane kupione na Volumenie, kondensatory wcale nie sa Black Gate czy inne egzotyczne. Jedynie tranzystory mam dobierane. Mosfety dobieralem sam (12xIRFP240 Vgs okolo 30mV z paczki 30 sztuk, 12xIRFP 9240 Vgs okolo 20mV tez z paczki 30 sztuk; Nelson Pass podaje w podreczniku, ze on dobieral na Vgs=20mV). Natomiast jfety kupilem sparowane w www.borbelyaudio.com 8,8-9,7mA. Transformatory mam zbyt slabe (kazdy po jakies 200-250W) i musze je kiedys wymienic, ale na poczatek jest OK.

Dzwiek: znacznie wiecej slychac (poprzednio gralem na Son-Of-Zen’ach). Kolumny nie musza stac w precyzyjnie odmierzonych odleglosciach od scian ani sluchacz nie musi byc dokladnie w wierzcholku trojkata. Tak jest najlepiej, ale tu nie musi tak byc. Wlasciwie to poprzedni system byl na jedna osobe, teraz system f4 jest na 3 osoby siedzace obok siebie. Mam na mysli fakt, ze poprzednio zmiana pozycji sluchacza o jeden metr np. w prawo powodowala, ze cala scena muzyczna przelewala sie na prawo, teraz przesuniecia sa tez, ale jednak slychac lewa polowe sceny. Scena jest bardo naturalna. Slychac poglosy studia czy tez sali. Dzwiek bardzo czysty, bardziej miekki niz w przypadku SOZ. Wielu nagran poprzednio nie bylem w stanie sluchac, byly przykre dla ucha, teraz tak, z przyjemnoscia. Ale sie rozpisalem...

Pozdrowienia,

a.

:-) wyprzedziłeś mnie jednak :-)

Gratulacje.

Powiedz mi jakie masz radiatory, wymiary itp, bo to w sumie ostatni element jaki mi pozostał, resztę już albo mam w domu, albo właśnie do mnie jedzie

jakie dałeś kondy w zasilaniu?

Trafka (jeśli są 2) to 200VA powinno wystarczyć, ja przewiduję jedno 400VA 2 x 18V

dałeś mostki prostownicze czy diody?

 

Pozdrawiam

 

PS cyknij foto

aby uścislić pwene rzeczy dla mniej wtajemniczonych.

w wątku f4 na diyaudio Pass podał że bias dla pary jfetów jest określony na 5mA.

oznacza to , iż jeżeli ktoś zastosuje rezystoryR4/R3 =10 R ( ostatni akutalny schemat ) to jfety musi mieć dobrane z Idss na poziomie (7-8mA)

Zastosowanie jfetów o wyższym Idss (8-10mA) powoduje konieczność zastosowania R4/R3 o R< 22-33> w celu uzyskania podobnego biasu (5-6mA)

Jest to o tyle ważne , iż przy zastosowaniu jfetów o Idss np. 10mA i R3/R4 =10R bias point będzie gdzieś na poziomie bliskim 8mA a to już stwarza poważne problemy z odprowadzaniem ciepła przez jfety

( thermal disspation 200mW) ( 23V* 8mA ) to stanowczo za blisko tej granicy wytrzymałości termicznej

Dzieki za gratulacje, Zona mi zmyla glowe nie raz, tak mnie to wciagnelo...

Radiatory: 16 zeberek piorka po 20-25mm, no moze 30mm, nie pamietam, pomierze w domu, nic specjalnego. Wymiary: 245xchyba200mm; 245mm na pewno bo wycinalem po 4 sztuki z szyny 1 metr.

Jesli mi sie uda zalacze fotke z wstepnego etapu budowy Son of Zen (SOZ), dawne czasy, teraz mam w tym f4. Oraz komplet f4 w stanie gotowym do zesrubowania.

Kondy w zasilaniu jednego kanalu: 2x22.000/35V na+ i tyle samo na -. Starocia, graly w SOZ jakies 8 lat. Jeden troche spuchl, trzeba calosc wymienic, ale na razie graja. To tez bylo z Volumenu, niedawno kupilem w Semiconductors (Hoza#Marszalkowska, Warszawa) tez 22.000/35V po okolo 18-20 zl za sztuke. Z USA, Jamicon czy jakos tak.

Trafo 400VA jest z zapasem, to dobrze, jesli na dwa kanaly niesymetryczne. Jesli na dwa symetryczne – troche malo.

Mostki mam prostownicze byle jakie, w metalu, z dawnych czasow jak robilem SOZ. Pamietam, ze mialem klopot z mostkiem co mial solidne wyprowadzenia typu samochodowego, jedna dioda mi sie zwarla, az mi przepalilo wylacznik. Od tego czasu stosuje takie co maja wyprowadzenia drutowe , latwiej podchodzic z drutami i lutowac.

Pozdrowienia,

a

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-17497-100001188 1202306096_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To jest pomylka Nelsona, bo podaje 5mA i jednoczesnie pisze o grupie BL (6-12mA). Jest gdzies na forum f4 diyaudio wspomniane, ze powinny byc z tej wlasnie BL grupy.

Ja mam R3/R4=10 R zas jfety sa dobrane z Idss rzedu 8.7-9.8mA i sa one u mnie zimne. Chyba nie popelnilem bledu, stosowalem sie do ostatniej wersji schematu NP (R3/R4=10 R, datowana 6/4/07).

a.

andrzej zauważ , że kupiłeś 2sk170/2sj74 w obudowie to92 one mają power disspation dwa razy większa

400mW - to nie musisz się przejmować.

To nie jest pomyłka

jfet nie może pracować z biasem = Idss

są dwie szkoły : jedna mówi aby układ ( w tym przypadku source follower ) pracował jak najblżej Idss bo wówczas pracuje w znaczny zakresie w klasie A ( patrz Borbely)

wtedy stosujemy małe rezystory żródła ( source resistors) ale mamy mały margines bezpieczeństwa

 

albo druga szkoła , która mowi aby przy nap zasilania zblizonych do max , jakie może wytrzymać jfet punkt biasu był określany niżej 0,5-0,7 wartości idss z uwagi na możliwy thermal drift jfetów.

 

W tym przypadku zmiana r3/r4 z 10 na 33 ohmy nic nie zmienia a daje większy margines bezpieczeństwa

"The choices for the JFETs is pretty flexible, as are the decisions

about the Source resistance. Clearly you want to have a

voltage rating comparable to the supplies (in this case about 40V)

and the self-bias current should be set with an eye on the

maximum dissipation."

 

 

oto co o tym Pisze Pass

można próbować pewnie eksperymentować z biasem i jego wpływem na dźwiek

ale raczej bym się trzymał 5-6mA jakbym robił pierwszy raz

dodo, dzieki za informacje, nie wchodzilem specjalnie gleboko w te subtelnosci, spytalem kiedys w grudniu chyba samego Mistrza Passa, i odpowiedzial, ze on by zastosowal grupe BL i tego sie trzymalem.

 

Obecnie mam zgryz, czy zastosowany przez NP trick z bootstrapem w postaci C4R24 i odpowiednio C3R25 to byla koniecznosc spowodowana bardzo dlugimi paroma sciezkami na oryginalnych plytkach f4. Patrz posty 397, 416, 426 na forum f4 diyaudio, to bedzie chyba w tej okolicy:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja mam f4 zmontowane na plytkach Petera, ktore sa bardzo kompaktowe, maja krotkie sciezki.

a.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Może się przydać taki pomysł na pomiar temperatury: samochodowe termometro-zegarki kupione ostatnio po 12 zł w supermarkecie. Bywają rozmate modele, warto zwrócić uwagę na zasilanie, te na zdjęciu mają po jednej bateryjce 1,5V - łatwy do dostania paluszek wielkości AA. Precyzja może nie jest laboratoryjna ale tu w zupełności wystarcza.

Powinna być widoczna temperatura 48C.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co do temperatury w moich f4 - jak widać na ostatniej fotografii zastąpiłem izolujące dębowe pionowe klocki kątownikami aluminiowymi. Boczne ściany (te z Mosfetami) okazały się za małe i temperatura na nich przekraczała 68 stopni po 2 godzinach. Teraz wszystkie cztery ściany radiatorowe są termicznie związane ze sobą i jak na razie te boczne wykazują temperaturę max 50C, co prawda całość jest jeszcze otwarta od góry. Na przedniej ścianie są mostki prostownicze i przełącznik głośności, na tylnej tylko złącza. Kiedyś, jak w środku był Son of Zen, na bocznych ścianach siedziały tylko aluminiowe rezystory i temperatura dochodziła na nich do 80 stopni albo i wyżej, nigdy nie zmierzyłem. Do przedniej ściany przymocowane były Mosfety i musiałem odizolowąc termicznie drewnem od tak szalonej temperatury, stąd te klocki.

A w pokrywie górnej pracował wiatrak komputerowy na zwolnionych obrotach, może będę musiał wrócić to tego pomysłu.

a.

Katowniki nie przenasza zbyt dobrze ciapla, lepiej byloby uzyc prety aluminiowe o przekroju kwadratowym.

 

Z drugiej strony 50 stopni to temperatura jak najbardziej OK.

wiem, ale jestem niecierpliwy i zastosowalem to co udalo mi sie na szybko zdobyc w supermarkecie OBI, katowniki sa nieco za chude (grubosc zaledwie 2 mm wiec latwa jest obrobka typu wiercenie i gwintowanie).

Posmarowane komputerowa pasta przewodzaca cieplo sprawdzaja sie dobrze.

Pozdrowienia,

a.

Sprawy montażowe:

 

Może to nic odkrywczego, przecież wiedziałem o tym od zawsze, a jednak miałem drobną wpadkę...

 

Robiłem nieco porządków w zmontowanych na szybko f4, wymieniłem C1/C2/C3/C4 na lepsze (Nichicony, za radą Dodo) i między innymi wymieniłem kabelki sygnałowe. Potem odsłuchy i... słabo słychać lewą połowę sceny. Ufff... Test brumowy... jedna z płytek w lewym monobloku nie odpowiada warkotem...Okazało się, że nieco sztywne przewody sygnałowe przy skręcaniu całości nieco się przemieściły i czarna wewnętrzna koszulka, niby izolująca, dotknęła do nogi R1. W ten sposób powstał dzielnik na wejściu – taka koszulka jednak przewodzi. Ku pamięci załączam fotografię, dla jasności sprawy odsłoniłem siatkę ekranującą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 1 miesiąc później...

Panowie,

 

Jak tam prace nad f4, ciekaw jestem Waszych spostrzeżeń, zwłaszcza jeśli chodzi o brzmienie uzyskane w zależności od kondensatorów C1/C2, C3/C4. Ja na razie jestem mocno zdegustowany ponieważ dzięki f4 odkryłem, że niestety nie mam jednakowych uszu. Jakiś czas miotałem się zamieniając kanały poprzez przełaczanie drutów, przestawianie kolumn, wypalanie testowych próbek na CD, i chyba skończę na kłębku waty wetkniętym w lewe ucho dla uzyskania równowagi brzmienia; to wcale nie jest śmieszne, nie przypuszczałem, że byle katar może zrujnować całą przyjemność...

a.

Będę wdzięczny za informację jak we wzmacniaczu f4 powinny być wlutowywane C1/C2 jeśli są to Nichicony bipolarne – czy dowolnie czy też są jakieś reguły na zasilanie i kierunek przepływu sygnału. Załączam fotografię – czy w f4 taki układ jest prawidłowy dla C1/C2 (wejście sygnałowe na zwarte końcówki).

Jeśli takie bipolary pracowały już jakiś czas – czy odwrócenie ich nie zaszkodzi sygnałowi albo im samym?

Pozdrowienia,

a.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.