Skocz do zawartości
IGNORED

Procesor AV


ar0n

Rekomendowane odpowiedzi

electro, jeszcze raz : system aktywny nie jest lepszy od systemu pasywnego z definicji. Jeden będzie lepszy, drugi gorszy. Ja słuchałem i mi się nie podobał - ale nie mówię na tej podstawie, że wszystkie aktywne systemy są do dupy. To tak, jakby autorytarnie twierdzić, że BMW jest lepsze od Mercedesa. Albo lampa od tranzystora lub na odwrót.

Niezleżnie od technologii są gorsze i lepsze implementacje danej "idei", dlatego można porównywać tylko konkretne systemy, a nie generalizować, że idea X jest lepsza od Y a Słowacki wielklim poetą był :).

 

ps. Piątka jest lepsza od C-klasy, ale nowa E-klasa jest lepsza od trójki.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1336408
Udostępnij na innych stronach

darekdz

o tym wlasnie pisze, ze nie zadowolil Cie nie dlatego , ze kosztowal tylko 18 tysiecy, nie zadowolil Cie bo nie jest wystarczajaco dobry, albo nie w jakosci niskich tonow jest pies pogrzebany tylko gdzie indziej...w pewnym momencie trzeba sobie powiedziec dosc z powodow finansowych dlatego tzrba wyciagnac maks za dana kwote, nie raz sluchalem tak zestawionego systemu ze pozniej jeszce sie w domu dziwilem jak ktos mogl za takie male pieniadze osiagnac tak dobry dzwiek, no i bylo czasami odwrotnie , ze sluchalem systemu za ogromne pieniadze, ktory gral dramatycznie slabo....

Home is where the needle marks try to heal my broken heart...

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1336411
Udostępnij na innych stronach

mczaj

OK mozesz sie nie zgadzac , ale ja napisalem wyraznie i takie jest moje przeslanie : do kina domowego najlepszym systemem jest system aktywny, co do stereo nie jest juz tak latwo i nie napisalbym tego samego, takie jest moje zdanie jesli chodzi o te specyficzna sytuacje poszukiwania czegos co w sposob referencyjney zagra w kinie, ma dostaczyc hmmm wielokanalowej rozrywki....:)

Home is where the needle marks try to heal my broken heart...

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1336417
Udostępnij na innych stronach

electro, kilka pytań:

- czy są lepsze i gorsze systemy aktywne, czy tylko te lepsze?

- czy jakość implementacji technologii X ma znaczenie, czy ważna jest tylko technologia?

- czy jakość głośników użytych w kolumnie aktywnej ma znaczenie, czy nie?

- czy jakość amplifikacji użytej w kolumnie aktywnej ma znaczenie czy nie?

 

system aktywny to w skrócie:

zwrotnica - wzmacniacz - głośnik

 

system pasywny to:

wzmacniacz - zwrotnica - głośnik

 

Ty twierdzisz, że sama kolejność decyduje o wyższości jednego systemu nad drugim. To jest twierdzenie nie do obrony. Jak wzmacniacz/głośniki/zestrojenie głośników z obudową będzie złej jakości, to kolejność tego nie naprawi.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1336457
Udostępnij na innych stronach

mczaj

ale nie marudz , to jest jasne , ze nie kazdy system aktywny i nie kazdy pasywny, no na takim forum to nie trzeba chyba pisac , ze nie wszystko zloto co sie swieci, ale pewne rozwiazania ukladowe niosa pewne korzysci i stad tez moje przekonanie , ktore jasno wyrazilem, to jest moja rada dla kogos kto sie niechce bawic w polsrodki, wiadomym jest , ze trzeba troche poodsluchiwac systemow aktywnych i wybrac taki z 'amerykanskim' brzmieniem, gladki dzwiek, mocna podstawa basowa, bogata srednica i nieklujaca gora, bo biorac pod uwage niska jakosc tego co zwykle sie znajduje na plycie dvd mozna sie niepotzrbnie zrazic...nie wiem jakiego systemu atc sluchales i jak byl zestrojony, moze sie zraziles po prostu, posluchaj czegos z krk audio, piekna sprawa...

Home is where the needle marks try to heal my broken heart...

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1336492
Udostępnij na innych stronach

Kolumny aktywne - za i przeciw

 

Koncepcja kolumn aktywnych nigdy nie zdobyła szerokiej popularności. Wyjątkiem od tej reguły są aktywne subwoofery, które często spotykamy w systemach kina domowego, a rzadziej także w zestawach stereo. Niska popularność kolumn aktywnych powoduje, że nawet doświadczeni audiofile nie zawsze pamiętają o głównych zaletach i wadach tego typu konstrukcji. Poniższy przegląd ważniejszych zagadnień związanych z aktywizacją kolumn powinien wypełnić tę lukę.

 

Co to jest kolumna aktywna.

Zacznijmy od wyjaśnienia samego pojęcia "kolumna aktywna". W typowym zestawie hi-fi wzmacniacz współpracuje z kolumną pasywną. Sygnał ze źródła trafia to wzmacniacza, potem płynie ze wzmacniacza do zwrotnicy. Zwrotnica to zestaw filtrów dzielących sygnał na pasma odpowiednie dla poszczególnych głośników. Zwrotnica w typowej kolumnie składa się z elementów pasywnych (rezystory, kondensatory, cewki, rzadziej także transformatory). Ze zwrotnicy sygnał płynie już bezpośrednio do głośników.

 

W kolumnie aktywnej wygląda to inaczej. Sygnał ze źródła (lub z przedwzmacniacza) trafia najpierw do aktywnej zwrotnicy zbudowanej zwykle w oparciu o wzmacniacze operacyjne. Już w tym miejscu jest on rozdzielony na podpasma stosowne dla poszczególnych głośników. Następnie każde podpasmo trafia do odpowiedniego, osobnego wzmacniacza i ten wzmacniacz już bezpośrednio steruje pojedynczy głośnik.

 

Blokowy schemat dla kolumny trójdrożnej przedstawiony jest na rysunku. Zaś w dalszej kolejności wyszczególnione są główne aspekty a ich pozytywny/negatywny wpływ zaznaczony jest plusami i minusami, gdzie plus oznacza przewagę wersji aktywnej, a minus przewagę wersji pasywnej.

 

 

 

Komplikacja systemu. ( - )

Główna wada kolumn aktywnych jest dość oczywista. Co prawda z toru znika pasywna zwrotnica, ale za to wzrasta ilość wzmacniaczy i pojawia się dodatkowy element w postaci zwrotnicy aktywnej. Komplikacja systemu rośnie.

 

Zwrotnica aktywna - dodatkowy element w torze. ( - )

Największą wadą techniczną aktywizacji jest pojawienie się dodatkowego elementu, zwrotnicy aktywnej. Jak każdy element toru, aktywna zwrotnica także wnosi jakieś zniekształcenia i szumy. Zazwyczaj zwrotnica aktywna jest zbudowana w oparciu o wzmacniacze operacyjne. Wykonanie układu elektronicznego o wysokiej przezroczystości sonicznej jest możliwe, ale oczywiście dość kosztowne.

 

Mikrofonowanie. ( - )

Ponieważ układy aktywne są zwykle montowane wewnątrz kolumny, mogą one być wystawione na większe drgania. Tak więc kolejnym elementem negatywnym jest zwiększone zjawisko mikrofonowania. Tu też dla minimalizacji negatwnego efektu potrzebna jest odpowiednia jakość wykonania projektu.

 

Bezpieczeństwo głośników. ( - )

A w zasadzie chodzi o głośnik wysokotonowy. Przy włączaniu/wyłączaniu wzmacniacza często na wyjściu pojawia się przejściowe napięcia stałe, co dobrze znamy z codziennej praktyki jako charakterystyczny stuk słyszalny w kolumnach. Pojawienie się tej składowej jest niebezpieczne dla głośnika wysokotonowego. W systemie pasywnym głośnik jest zabezpieczony przed składową stałą przez kondensator w zwrotnicy, ale w systemie aktywnym potrzebne jest specjalne zabezpieczenie.

 

Integracja systemu. ( -/+ )

Jako wada bywa też postrzegana duża integracja systemu. Nabywca konwencjonalnego systemu ma większe możliwości ingerencji w brzmienie poprzez zmiany poszczególnych elementów. Konwencjonalny system można też łatwiej rozwijać stopniowo, rozkładając wydatki na mniejsze części. Ale równie dobrze integracja może być postrzegana jako zaleta. Zamiast podejmować kilka osobnych decyzji odnośnie zakupu poszczególnych elementów podejmujemy tylko jedną. Mniej jest też kabli i w ogóle mniej elementów zestawu.

 

Cena. ( -/+ )

Generalnie uważa się, że kolumny aktywne podnoszą koszt systemu. Ale nie należy zbytnio generalizować opinii na ten temat. Jest mnóstwo możliwych kombinacji. Z jednej strony mamy koszt wykonania dodatkowych wzmacniaczy, ale z drugiej mamy oszczędność na obudowie do wzmacniacza. Jeśli będziemy chcieli minimalizowac pasożytnicze efekty w zwrotnicy pasywnej to koszt samej zwrotnicy może bardzo wzrosnąć. Można przytaczać wiele argumentów za i przeciw, ale bilanas tak czy tak trzeba zrobić pod kątem konkretnej konstrukcji. Trudno też wycenić ile będą warte ostateczne korzyści brzmieniowe.

 

Dobór głośników. ( + )

Pierwsza techniczna zaleta aktywizacji ujawnia się na etapie najbardziej pierwotnym, czyli doboru głośników. W kolumnach aktywnych kompensacja różnic efektywności odbywa się poprzez zróżnicowanie wzmocnienia w torze poszczególnych głośników. A więc można zignorować pewne ograniczenia, które występują przy dobieraniu głośników do kolumn pasywanych. W przypadku kolumn dwudrożnych jest bardzo mała szansa aby ta kwestia miała jakieś praktyczne znaczenie, ale w przypadku zestawów trójdrożnych ta dodatkowa możliwość może być istotna znacznie częściej.

 

Straty mocy. ( + )

We wszystkich kolumnach pasywnych mamy pewne straty mocy w zwrotnicy. Sporadycznie spotkać można kolumny, w których głośnik niskośredniotonowy pracuje bez filtru, zwrotnica ogranicza się wyłącznie do filtru górnoprzepustowego dla głośnika wysokotonowego, a moc tracona wówczas w zwrotnicy jest znikoma. W typowych warunkach sytuacja jest znacznie mniej korzystna i w zwrotnicy traci się kilkadziesiąt procent mocy dostarczanej ze wzmacniacza. Kolumny aktywne są wolne od tego problemu i nie marnują mocy wytworzonej przez wzmacniacz.

 

Sumowanie mocy. ( + )

Warto też bliżej przeanalizować kwestię sumowania mocy w systemach aktywnych. Dla uproszczenie pominę w tych rozważaniach wspomnianą już kwestię strat mocy w zwrotnicy pasywnej. Weźmy dwa teoretyczne przypadki - jeden skrajnie niekorzystny dla kolumny aktywnej, a drugi skrajnie niekorzystny dla kolumny pasywnej.

 

Najbardziej niekorzystny dla kolumny aktywnej jest przypadek wąskopasmowego sygnału, który jest w całości odtwarzany przez jeden tor wzmacniacz-głośnik. Gdyby wzmacniacze kolumny aktywnej miały w takiej sytuacji dorównać wzmacniaczowi współpracującemu z kolumną pasywną, to każdy wzmacniacz w systemie aktywnym powienien mieć tak samo dużą moc jak wzmacniacz w systemie pasywnym.

 

Natomiast druga skrajność to sytuacja gdy przez każdy tor w trójdrożnej kolumnie aktywnej przepływają sygnały o jednakowej amplitudzie. Załóżmy jeszcze, że w każdym torze mamy sygnał o maksimum 10V. Znajdźmy punkt w czasie gdzie maksima owych trzech składowych sygnałów się nałożą. Gdyby ten fragment sygnału miał być odtwarzany przez jeden pełnopasmowy wzmacniacz, to potrzebne by było wytworzenie napięcia równego 30V. Co oznacza, że wzmacniacz pełnopasmowy musiałby mieć moc 9 razy większą niż każdy z trzech wzmacniaczy w systemie aktywnym. Podobne wyliczenie dla systemu dwudrożnego daje wielkość mocy 4 razy większą we wzmacniaczu pełnopasmowym w stosunku do pojedynczego wzmacniacza w systemie aktywnym.

 

Obydwa przypadki odbiegają znacznie od typowych warunków pracy z sygnałami muzycznymi. Jednak wspomniane zjawisko sumowania amplitud szerokopasmowych sygnałów faktycznie występuje przy odtwarzniu sygnałów muzycznych. W kolumnie dwudrożnej (typowy podział pomiędzy 2000 a 4000 Hz), gdzie tylko drobna część mocy przypada na głośnik wysokotonowy, zjawisko to ma małe znaczenie. Ale w kolumnach trójdrożnych, gdy podział przypada na kilkaset Hz rozkład sygnału na osobne wzmacniacze wyraźnie poprawia zdolność do odtwarzania szczytów impulsów. System aktywny będzie więc w praktyce mniej podatny na przesterowania.

 

Izolacja wzmacniaczy. ( + )

Rozdzielenie pasma na poszczególne wzmacniacze ma też dodatkową zaletę w postaci izolacji zniekształceń w poszczególnych częściach toru. Jeśli wzmacniacz basowy w kolumnie aktywnej zostanie przesterowany, nie będzie to miało negatywnego wpływu na pracę w zakresie średnich czy wysokich tonów. Inaczej jest w systemie pasywnym. Jeśli duży sygnał basowy spowoduje przesterowanie wzmacniacza, odbije się to na wszystkich składowych sygnału szerokopasmowego.

 

Swobodniejsze projektowanie filtrów. ( + )

Zwrotnica w systemach aktywnych ma zupełnie inną konstrukcję i inne warunki pracy niż w systemach pasywnych. Co prawda jest ona aktywnym urządzeniem o dość skomplikowanym schemacie, ale za to pracuje z sygnałami o niższym poziomie, ze stałym i dobranym stosownie do potrzeb obciążeniem. W zwrotnicach aktywnych łatwiej jest aplikować układy korygujące czy to amplitudę czy fazę sygnału. Dzięki temu projektant ma większą swobodę i może precyzyjniej kontrolować charakterystyki filtrów.

 

Bezpośrednie sterowanie. ( + )

Aktywizacja powoduje, że wzmacniacz jest bardziej bezpośrednio połączony z głośnikami. Zamiast kondensatorów rezystorów i cewek, tylko krótki kabel łaczy wyjście wzmacniacz z głośnikiem. Taki układ znacznie poprawia tłumienie siły elektromotorycznej powstającej w głośniku. Wzmacniacz jest w stanie precyzyjniej kontrolować wychylenia membrany.

 

Zniekształcenia zwrotnicy pasywnej. ( + )

Wspominałem wcześniej o nieuniknionych zniekształceniach wprowadzanych przez zwrotnicę aktywną. Tradycyjna zwrotnica wcale nie jest wolna od specyficznych rodzajów zniekształceń, mimo swej czysto pasywnej natury. W układach zwrotnic pasywnych występują efekty nieliniowe, takie jak nasycanie cewek. Wartości elementów stosowanych w zwrotnicach pasywnych są zależnie od częstotliwości sygnału oraz od jego poziomu. Ponadto występują też nieporządane sprzężenia elektromagnetyczne pomiędzy elementami zwrotnicy.

 

Łatwiejsza praca dla wzmacniacza. ( + )

Głośniki ze swej natury nie są zbyt komfortowym obciążeniem dla wzmacniacza. Ich impedancje niestety nie przypominają czystej rezystancji. Bardzo często pasywna zwrotnica jeszcze pogarsza tą nie najlepszą sytuację i dodatkowo utrudnia warunki pracy wzmacniacza. Można spotkać układy wyrównywania impedancji, no ale ich stosowanie ma swoją cenę. Wyrównanie impedancji okupione jest zwiększonymi stratami mocy w zwrotnicy. Ponadto biorąc pod uwagę rodzaj głośnika, można też zróżnicować parametry i konstrukcję wzmaczniaczy w systemie aktywnym stosownie do funkcji każdego z nich.

 

poradnik hifi.pl

Home is where the needle marks try to heal my broken heart...

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1336495
Udostępnij na innych stronach

Nie mam miłosci do ONKYO.

Po prostu chyba do dziś nikt nie produkuje wielokamnałowego preampa z XLR.

Ja kupowałem jesień 2007. To był pierwszy taki sprzęt.

To był i jest klasyczny procesor AV (jak w temacie i tak jest opisany na front-panelu).

 

O kolumnach aktywnych:

Całą muzykę produkuje się dla WAS na kolumnach/monitorach aktywnych.

Są drogie i dlatego nie przyjęły się w domach.

PLUSY:

- Są całkowicie transparentne !!!

- odpada odwieczny i zawsze bolesny problem kompletacji ampa z pasywną kolumną głośniokową,

Cytat:

"Główna wada kolumn aktywnych jest dość oczywista. Co prawda z toru znika pasywna zwrotnica, ale za to wzrasta ilość wzmacniaczy i pojawia się dodatkowy element w postaci zwrotnicy aktywnej. Komplikacja systemu rośnie."

Same bzdury. Każdy głośnik ma swóją końcówkę mocy, tak jak w bi-ampie.

Cytat nr. 2.

"Największą wadą techniczną aktywizacji jest pojawienie się dodatkowego elementu, zwrotnicy aktywnej."

Zapomniał o zaniku pasywnych zwrotnic, nic więc nie przybywa.

Co więcej; konstruktor/projektant monitoru aktywnego ma jeden cel: liniową retransmisję.

Ja nie szukam ładnie brzmiących zestawów. Moim celem jest odwzorowanie w domu tego co autor miał na myśli.

Mikrofonowanie i zabezpieczenia;

Z uwagi na ciężar o mikrofonowanie nie ma mowy.

Zabezpieczenia monitorów aktywnych są w poważnych produktach najlepsze albowiem to one są zagrożone w studiach nagraniowych impulsami o nieograniczonej dynamice głośnościowej.

 

Od półtora roku nie spotkałem jeszcze nikogo kto dysponował by takim rozwiązaniem.

Polecam wytrawnym audiofilom.

 

Na marginesie:

W takim systemie problem STEREO kontra 5.1 nie istnieje z natury rzeczy.

Kolejny ogromny plus.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1336539
Udostępnij na innych stronach
  • 3 tygodnie później...
Gość Przemski

(Konto usunięte)

"Wyważacie otwarte drzwi.

[1] kupujemy procesor ONKYO PR-SC 886 (XLR)

http://www.onkyo.pl/pokaz/karta/id/24120"

 

9000 zł....makabra

 

Nonsensem wydaje się to, że amplituner z dekoderami kosztuje 1000 zł, a sam dekoder 8-9 razy tyle albo i więcej. Odpada wysokiej wydajności zasilacz, odpadają wzmacniacze mocy, układ tuner`a i szereg innych elementów. Niech ma lepsze przetworniki CA, lepsze aplikacje wzmacniaczy operacyjnych i całą resztę toru analogowego, ale co uzasadnia oprócz marketingu tę cenę?

 

Takie rozwiązanie (procesor-dekoder i aktywne zespoły głośnikowe) byłoby prawdziwą alternatywą dla systemu pasywnego (amplitunera i pasywnych zespołów głośnikowych) gdyby istniało na rynku w podobnej lub minimalnie większej cenie adekwatnej do zalet w stosunku do pasywnego.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1351978
Udostępnij na innych stronach

>Nonsensem wydaje się to, że amplituner z dekoderami kosztuje 1000 zł, a sam dekoder 8-9 razy tyle

>albo i więcej. Odpada wysokiej wydajności zasilacz, odpadają wzmacniacze mocy, układ tuner`a i

>szereg innych elementów. Niech ma lepsze przetworniki CA, lepsze aplikacje wzmacniaczy operacyjnych

>i całą resztę toru analogowego, ale co uzasadnia oprócz marketingu tę cenę?

 

odpowiedź to wg mnie skala produkcji/sprzedaży i tzw. pozycjonowanie ceną.

podejrzewam że na każdy procesor Onkyo sprzedaje 50 sztuk amplitunerów serii z 8 z przodu.

No i pozycjonowanie ceną - wiadomo, że "procesor" musi swoje kosztować, żeby był dobry w oczach konsumentów.

Realnie pewnie cena w okolicach 3 tys. odpowiada faktycznej wartości tego procesora.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1352102
Udostępnij na innych stronach

A ja i tak kupie Emotive. Procesor HD z pre za uczciwa kase... zgadzam sie, ze ceny procesorow i koncowek nie oddaja nakladow na produkcje i dystrybucje i uczciwy zarobek... w USA ceny sa inne w odnieniesieniu do zarobkow... tam szanuja rynek bo rynek ich szybko weryfikuje...

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1352163
Udostępnij na innych stronach

PR SC886 kupicie u dealerów już za 5k.

Import to inna bajka:

Cena w USA 1100 USD = 3 600 zł.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kupuj na firmę minus VAT i CIT i cena netto to 2 150 zł.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1352174
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za link. Jak datowany jest ten materiał ?

Dużo rzeczy się mi wyjaśniło.

Mam właśnie komplet aktywnych monitorów i bardzo sobie chwalę to rozwiązanie.

Staram się nie wgłębiać w szczegóły techniczna.

Założyłem kiedyś, że jeżeli w studiach nagraniowych używa się wyłącznie aktywnych monitorów to musi to być rozwiązanie lepsze.

No i kabel do XLR (tgz. mikrofonowy) jest duzo tańszy od wysokiej jakości głośnikowego a idzie u mnie tego towaru 30 mb.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/50728-procesor-av/page/4/#findComment-1352405
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.