Skocz do zawartości
IGNORED

Subwoofer budowa ...Kilka pytań .... rozwiązań


max-bit

Rekomendowane odpowiedzi

Buduję Subwoofer

Najważniejsze założenia

 

1. Obudowa zamknieta 125 l (max około 140-150 l)

2. Głośnik 15 cali Dayton RSS390HF4

3. Wzmacniacz hypex-a 400W

 

W takich parametrach (przewidywane pasmo przenoszenia od 30 Hz (-3 dB)

 

Obudowę chce wykonać z MDF-u tu mam kilka problemów, a dokładniej jak to cholerną obudowę wykończyć (aby to miało wygląd)

W domowych warunkach forniuru (okleiny) na czysty MDF nie położe z prostego powodu prasy nie mam.

Wieć pozostaje mi takie dobranie konstrukcji ścianek obudowy aby po sklejeniu (i wcześniej nałożonym fornirem) a wieć najpier kładziemy fornik lub laminat) pózniej frezujemy kształtki boków aby nie było na zakładkę (elementy pod katem 45 st ale z specjanym ząbkiem)

(rysunek poniżej)

Będę wdzięczny za wszelkie (faktyczne) porady osób które kiedyś wyknywały taką paczkę, oczywiście nie musiała być to paczka pod subwoofera (inne kolumienki)

Jeśli ktoś ma propozucje innych głośników tj samego przetwornika też przyjme poradę. (musi "dobrze" pasować do obudowy zamkniętej)

 

Wzm chyba lepszego nie zdobędę ?

 

Uwaga interesują mnie tylko porady jak wykonać obudowę - ewentualnie inny przetwornik. Proszę nie doradzać w temacie obud zamknieta bass refleks itd

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W domowych warunkach forniuru (okleiny) na czysty MDF nie położe z prostego powodu prasy nie mam.

Nie trzeba mieć zakładu stolarskiego oraz ogromnej prasy żeby dobrze położyć fornir. Napisz gdzie to ma stać w domu?? Czy będzie brane na imprezki?? Sprecyzuj swoją wypowiedz bo inaczej będzie ciężko

Robiłem na zamówienie subwoofer na tym głośniku ale obudowa miała 90 litrów i 650 watowy wzmacniacz :). Nieźle to grało. Elementy obudowy łączyłem w taki sposób:

 

obudowars390hf.jpg

 

Obudowa "kanapkowa", formatki klejone rakolem i skręcane wkrętami na całej powierzchni. Na koniec całość obłożona HDF-em i fornirem. Sub ważył ok. 80kg :).

Po pierwsze to nie ma być na imprezki :)

O takim łączniu płyt też myślałem .... ale maksymalnie 2 ... no wiem 3 zawsze lepiej niż 2 :)

Czy robiłeś to też w obudowie zamkniętej

Nie za bardzo rozumiem jak fornirem i HDF em ?

No i w jaki sposób położyć fornir w domowych warunkach ?

W ramach kompromisu możesz wykorzystać 2 warstwy a dodatkowo dać wzmocnienia w środek żeby usztywnić konstrukcję.

 

Przy użyciu kleju kontaktowego np. pattex classic (puszka 800g/ok 35zl). Smarujemy obie powierzchnie klejem, czekamy aż podeschnie, przykładamy fornir i dociskamy. Techniki dociskania rożne widziałem, z bardziej domowych to wałek co ciasta.

 

Hdf oklejasz żeby nie było widać ja płyty klawiszują, po jakimś czasie bez hdf będzie widać miejsce styku płyt. Zapobiegać można zacinając pod 45zt lub oklejając na koniec hdf - w domowych warunkach wybór jest oczywisty.

Będę miał za jakieś 2 tygodnie, aktualnie mam surowe monitory do wykończenia.

 

Pattex używa znajomy stolarz z nastoletnim stażem. Możliwe ze są dedykowane kleje kontaktowe, ale póki co nie znalazłem nikogo kto by miał jakieś problemy z Pattexem Classic i fornirem. Znajomy jakieś pół roku temu Pattexem kleił fornir na monitory i wszystko póki co wygląda ok. Może ma jakieś fotki swoich monitorów to postaram się zamieścić.

Jesli nie chcesz trzech warstw to zrob skrzynke dwuwarstwowa z silnym wewnetrznym obramowaniem i oklej ladna sklejka okolo 3mm gruba. Idealnie mozesz miedzy dwie warstwy (mdf i wiorowa plyta) wklejic bitumiczny material do wytlumiania drgan uzywany w samochodach.

 

W zalaczniku srodkowa faza budowy mego suba. Scianki boczne sa jeszcze jednowarstwowe. Sub od ladnych kilku miesiecy skonczony ale jeszcze nie doczekal sie zdjecia. Glosnik 15" DS1510 z servo kontrolujacym ruch membrany (bierze sygnal z dodatkowego specjalnie zaprojektowanego uzwojenia). Wzmacniacz 600W. Nie wazylem ale ciezka ta buda.

 

pozdrawiam,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam,

 

dokładnie taki sub właśnie zbudowałem :) tzn trochę mniejszy, bo 110 litrów (po odjęciu wzmocnień ~ 100 l)

Nigdy nic wcześniej nie skleciłem, ale efekt tego co udało mi się osiągnąć bardzo mi się podoba i cieszę się, że się zdecydowałem i wytrwałem w postanowieniu.

 

Na obudowę użyłem surowego MDF o grubości 3 cm. W środku dałem dwa wzmocnienia. Po skręceniu/sklejeniu na zakładkę, gdzie trzeba zaszpachlowałem, gdzie trzeba zeszlifowałem (robiłem to latem na zewnątrz, bo warunków w domu też nie mam) tak, że wyszły w miarę równe i płaskie powierzchnie.

 

Kolejnym etapem było oklejanie fornirem; kupiłem w miarę gruby (1,5mm). Najpierw okleiłem podstawę, potem kolejno tył, boki i górę (frontu nie, bo tu będzie sklejka obciągnięta materiałem skóropodobnym). Wg mnie taka kaolejność jest ważna. bo przy dość grubym fornirze ciężko jest wyprowadzić krawędzie styku, aby były niewidoczne, a dzięki takiemu zabiegowi minimalizujemy to. Kleiłem na Timebond'a, który mogę polecić do tego celu w warunkach domowych, bez zaplecza technicznego i doświadczenia :) (trochę mi zabrakło i dokupiłem jakiś inny klej kontaktowy i był bez porównania gorszy, bez wdawania się w opisy).

Efekt był ok, ale widziałem wiele niedoskonałości ... Na szczęście szlifowanie, lakierowanie, znowu szlifowanie i znowu lakierowanie dałe efekt, który przerósł moje oczekiwania i sub mógł spokojnie stanąć w pokoju. Tak więc nie bój się fornirowania, choć bez wyjścia na zewnątrz w celu szlifowania się raczej nie uda, a aura coraz mniej sie do tego nadaje.

 

Zbieram się do napisania paru słów i moich zmaganiach (i w końcu to zrobię), ale jeśli masz jakieś konkretne pytania to chetnie na nie odpowiem.

 

Sub zarówno w muzyce (to był priorytet) jak i kinie sprawuje się super, prawdziwy eartquaker.

 

Pozdrawiam,

Nochal

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A możesz przedstawić jakieś fotki ?

Dla mnie oczywistą przeszkodą może być wykończenie a więc owe położenie forniru szlifowanie malowanie

Po prostu nie mam (no na razie) do tego żadnych narzędzi .... o doświadczenie nie wspomnę ...

Na razie mam tylko fotki na telefonie, ale nie mam ich jak zrzucić na kompa, bo nie mam kabelka :)

 

Zresztą zrobisz jak uważasz; ja chciałem spróbować położyć fornir, żeby sprawdzić jak to wychodzi, czegoś się nauczyć. Jakby coś nie wyszło zawsze można coś pokombinować - pomalować na jakiś jednolity kolor, okleić dermą, a nawet ostatecznie okleić "kocykiem", estradowo :)

Dodam, że również żadnym sprzętem ani doświadczeniem nie dysponowałem, aczkolwiek trochę czasu mi to zajęło (nie każdy jest w stanie tyle wytrzymać)

 

Co do wzmacniacza to ja użyłem irkowego w wersji 450W. Nie wiem ile ten Hypex kosztuje, ale kierowałbym się mocą i ceną.

 

Postaram się w weekend pstryknąć fotki i wrzucić.

 

Pozdrawiam

  • 4 tygodnie później...

I ja się dopiszę do grona osób posiadających Daytona. Swój subwoofer odpaliłem jakiś rok temu, to był duuuży krok do przodu w jakości basu. W moim przypadku obudowa ma ok. 110 litrów, wewnątrz wypełniona jest wełną owczą. Wzmacniacz robił mi znajomy i podobno miał spory problem ze stworzeniem spawary, która będzie bez problemu sobie radziła z tym przetwornikem. Mam nadzieję w niedługim czasie postawić obok drugi taki subwoofer, ciekaw jestem co to będzie :)

Co do zagadnień konstrukcyjnych zamiast robić grube ściany (zależało mi aby sub był możliwie mały) poszedłem we wzmocnienia. Płyty kleiłem o ile pamiętam wikolem, dodatkowo używałem wkrętów do drewna (i to rozwiązanie polecam). Trzyma tak że się nie obawiam o jakie kolwiek zniszczenie skrzyni. Warto wzmocnić obudowę łącząc przeciwległe narożniki. Początkowo nie dając tych wzmocnień patrzyłem jak buja całą obudową... .

Obudowę chce wykonać z MDF-u tu mam kilka problemów, a dokładniej jak to cholerną obudowę wykończyć (aby to miało wygląd) W domowych warunkach forniuru (okleiny) na czysty MDF nie położe z prostego powodu prasy nie mam.

 

Źródło:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Copyright © Audiostereo.pl

max-bit gdyby każdy do fornirowania musiał mieć prasę,mielibyśmy na AS może ze 3 fornirowane paczki :)

Wieki temu popełniłem taki patent,pierwszy raz i na zwykły budzio i wyszło więcej niż dobrze przy marnej jakości fornirze brzoza.

post-27084-0-85024900-1320446126_thumb.jpg post-27084-0-36767000-1320446328_thumb.jpg

kiepskie fotki robione suszarką

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja idę w rozwiązanie jak HE czyli grube ścianki i wzmocnienia, wzm chyba sobie poradzi to 400W hypex

Obecnie jedynie co mnie zastanawia to sens wypełniania czymkolwiek paczki przy tych częstotliwościach (max około 150 Hz) to wypełnianie watą gąbką ? ma sens ?

Myśle aby jedynie okleić paczkę bitumem .... od środka

 

A paczka będzie wykonywana w warsztacie stolarskim ....ja po prostu nie posiadam osprzętu (ani miejsca) więc temat zostanie zlecony ( i to całkiem za sensowne pieniądze)

Swego czasu również zastanawiałem się czym wypełnić skrzynie, z opinii ludzi wynikało że jednak warto użyć wełny owczej która ma najlepsze właściwości tłumiące. Myślę że w konstrukcjach tego typu nie ma co oszczędzać kilka zł. Co do zmian jakie zaobserowowałem to zmienił się stosunek "wstrząsów" do spl (wzrósł). Również zwiększyła się wytrzymałość mocowa głośnika.

Co do wzmacniacza - Dayton podobno wymaga wzmacniacza który poszczyci się parametrem damping factor na poziomie 1000. Sam głośnik jest trudny do napędzenia z uwagi na jego trudną impedancję która momentami potrafi nisko zejść. W moim przypadku wzmacniacz ma obecnie 700W i DF 1200 i radzi sobie ładnie.

co wzm jest bedzie to hypex ds40 moc na 4 om 400W

DF-1000

Chyba styknie ?

głośnik ma impedancje 3,5 Om min więc ? Cyba sobie poradzi

Co do wpychania czegoś w obudowę wykonaną z 40 mm MDF z wzmocnieniami plus bitum na bokach ... mam pewne wątpliwości co ta wełna ma tłumić przy tak niskich częstotliwościach ? ? ?

Ale zawsze można spróbować choć po za zmniejszeniem objętości i parametrów ośrodka ? to nie wiem ?

Nie wiem czy trafiłem na tego hypexa o którym Ty myślisz ale jak przeczytałem jego wagę (4 kg) to się zaniepokoiłem, w moim wzmacniaczu samo trafo chyba więcej waży.. . Co do impedancji Daytona znajomy (który robił wzmacniacz) mówił mi że to co producent podaje to jest ściema i schodzi ona dużo poniżej tej wartości, którą podałeś. Szczerze mówiąc bał bym się podłączać tego hypexa pod Daytona bo możesz nie wycisnąć z tego głośnika tego, co może zaoferować.

a słyszałeś o wzm class D ?

Chyba nie więc widzę się ni znasz ... producent podaje lewą impedancję wątpię pewnie zmierzyłeś omomierzem i się podniecasz :)

Czyli się nie znasz :)

Hypex to nie jakiś tam byle producent i wie co robi ...

Zacznijmy od tego że ja słucham a nie robię sprzęt (więc wypraszam sobie głupie komentarze typu "znanie się" itp). Dzielę się tym co słyszałem oraz moimi przemyśleniami i doświadczeniami. Głośnik mierzył mój znajomy (podkreślam to bo chyba masz problemy z czytaniem) i raczej się zna zapewniam Cie :] O klasie D słyszałem, mój wzmacniacz do suba również pracuje w tej klasie (to tak dla Twojej informacji bo widzę że chcesz przykozaczyć). Kupuj sobie tego hypexa, nie zgra się to będziesz miał muła bez kontroli i mocy, Twoja sprawa!

 

Zastanawia mnie po co w takim razie się pytasz czy hypex wystarczy oraz czym wytłumić obudowę jak "tak się znasz"... .

dobra to na czym to masz ten swój wzm class D ? specyfikacja schemat elementy itd ...

jeśli to jakiś gotowiec (tak to) skąd ?

chętnie i zamocuje 700W ale muszę wiedzieć co to za cudo 700 W ?

 

mógł byś też wstawić jakieś foty ...

Przeczytaj jeszcze raz pierwsze zdanie w moim poprzednim poście.

 

Ku zaspokojeniu twojej ciekawości wzmak jest oparty o opampa opa552, zasilanie symetryczne 80v, DF 1200 przy 4 ohm, końcówka oparta na 10 250W tranzystorach bipolarnych, trafo 700W.

 

PS. Jesteś bardzo bezczelny i nie będę więcej prowadził z tobą "konwersacji".

:)

E tam bezczelny wydaje ci się (jakoś z resztą się dogaduje)

tylko jak ktoś pisze bzdurki to się lubię tak sobie popisać

A to że tak raczej piszesz właśnie potwierdziłeś w ostatnim wpisie

Jak zapytałem o klasę D to ty cytuje (aby znofu nie było że czegoś coś tam nie doczytałem):

i owy cytat :

"O klasie D słyszałem, mój wzmacniacz do suba również pracuje w tej klasie (to tak dla Twojej informacji bo widzę że chcesz przykozaczyć)."

I siup znofu twój wpis :

Cytat:

"Ku zaspokojeniu twojej ciekawości wzmak jest oparty o opampa opa552, zasilanie symetryczne 80v, DF 1200 przy 4 ohm, końcówka oparta na 10 250W tranzystorach bipolarnych, trafo 700W."

 

Tak więc jeśli na tym ma być klasa D to ja jestem ...

acha moc wzm wylicza się po mocy trafa :)

 

Tak więc szach mat :)

Przeczytaj jeszcze raz pierwsze zdanie w moim poprzednim poście.

 

Ku zaspokojeniu twojej ciekawości wzmak jest oparty o opampa opa552, zasilanie symetryczne 80v, DF 1200 przy 4 ohm, końcówka oparta na 10 250W tranzystorach bipolarnych, trafo 700W.

 

PS. Jesteś bardzo bezczelny i nie będę więcej prowadził z tobą "konwersacji".

Dayton ma dużo niższe minimum impedancji w funkcji częstotliwości aniżeli podaje producent, podobnie jak np infinity kappa 9a.Panel wykonany do tego daytona ma niebotyczne wzmocnienie w otwartej pętli ujemnego wzmocnienia z tąd taki df wysoki.Jeżeli znali byście się troszkę na elektronice wiedzieli byście że wzmaki pracujące w klasie d to gówno, jedna wielka ściema i nic po za tym.Podawane parametry przez producentów są nie możliwe to zmieżenia dlatego piszą co chcą, np df 10 000, a gra to jak by miało co najwyżej ze 100.Porządny wzmak w klasie d musi kosztować minimum 10 kzł żeby grał jako tako i są wykorzystywane wyłacznie w estradzie tylko ze względu na wysoką sprawność.Ps jestem projektantem tego panelu, lubie tradycyjne chamskie metody na budowe wzmacniaczy i jestem pewny że żaden wzmacniaczyk w klasie d nie da mu rady.

 

:)

E tam bezczelny wydaje ci się (jakoś z resztą się dogaduje)

tylko jak ktoś pisze bzdurki to się lubię tak sobie popisać

A to że tak raczej piszesz właśnie potwierdziłeś w ostatnim wpisie

Jak zapytałem o klasę D to ty cytuje (aby znofu nie było że czegoś coś tam nie doczytałem):

i owy cytat :

"O klasie D słyszałem, mój wzmacniacz do suba również pracuje w tej klasie (to tak dla Twojej informacji bo widzę że chcesz przykozaczyć)."

I siup znofu twój wpis :

Cytat:

"Ku zaspokojeniu twojej ciekawości wzmak jest oparty o opampa opa552, zasilanie symetryczne 80v, DF 1200 przy 4 ohm, końcówka oparta na 10 250W tranzystorach bipolarnych, trafo 700W."

 

Tak więc jeśli na tym ma być klasa D to ja jestem ...

acha moc wzm wylicza się po mocy trafa :)

 

Tak więc szach mat :)

Dokładnie "szach mat" i raczej koniec dialogu :)

To dobrze,bo chciałem się zapytać:max-bitgdzie będziesz kupował graty tzn.głośnik i wzm?

Też kiedyś planowałem coś podobnego ale koszty całkowite(przesyłki,cła...)trochę mnie wtedy przerosły,może teraz jest coś lepiej,taniej?

:)

E tam bezczelny wydaje ci się (jakoś z resztą się dogaduje)

tylko jak ktoś pisze bzdurki to się lubię tak sobie popisać

A to że tak raczej piszesz właśnie potwierdziłeś w ostatnim wpisie

Jak zapytałem o klasę D to ty cytuje (aby znofu nie było że czegoś coś tam nie doczytałem):

i owy cytat :

"O klasie D słyszałem, mój wzmacniacz do suba również pracuje w tej klasie (to tak dla Twojej informacji bo widzę że chcesz przykozaczyć)."

I siup znofu twój wpis :

Cytat:

"Ku zaspokojeniu twojej ciekawości wzmak jest oparty o opampa opa552, zasilanie symetryczne 80v, DF 1200 przy 4 ohm, końcówka oparta na 10 250W tranzystorach bipolarnych, trafo 700W."

 

Tak więc jeśli na tym ma być klasa D to ja jestem ...

acha moc wzm wylicza się po mocy trafa :)

 

Tak więc szach mat :)

Kolega nie jest elektronikiem, miał prawo się pomylić, ten panel pracuje w klasie ab i jest w stanie oddać 71v czystego sygnału na 4 ohm przy tym trafie- mierzyłem

????

Jakieś uzasadnienie tego pomiary itd ...

A co ma znaczyć

Porządny wzmak w klasie d musi kosztować minimum 10 kzł ?

DF można zmierzyć i są do tego systemy pomiarowe (np AP)

Jeśli są "nie do zmierzenia" to jak u siebie zmierzyłeś ?

????

Jakieś uzasadnienie tego pomiary itd ...

A co ma znaczyć

Porządny wzmak w klasie d musi kosztować minimum 10 kzł ?

DF można zmierzyć i są do tego systemy pomiarowe (np AP)

Jeśli są "nie do zmierzenia" to jak u siebie zmierzyłeś ?

We wzmacniaczach pracujących w kalsie ab łatwo zmierzyć df, ale nie we wzmacniaczu pracującym w klasie d.A musi kosztować bo nie opłaca się robić wzmacniaczyka 250w, jak już to jest to przeważnie końcówka mocy mająca 10kw na wyjściu i przy takiej inwestycji opłaca się dopracować wszelkie szczegóły konstrukcyjne.Zrobienie porządnego wzmacniacza w klasie d jest bardzo trudne i naprawde wszytko co jest w naszym zasięgu, co można łatwo kupić jest przeważnie zwykłym chłamem.

u ... to kolega nie ma pojęcia co to DF :)

I w ogóle nie wie jak się go mierzy ... u....

Bo akurat nie ma różnicy czy mierzymy wzm Class A AB czy też D

10 kW No tak jest jakaś idea ...

Najlepiej taki(e) jak jest w solcu kujawskim :)

u ... to kolega nie ma pojęcia co to DF :)

I w ogóle nie wie jak się go mierzy ... u....

Bo akurat nie ma różnicy czy mierzymy wzm Class A AB czy też D

10 kW No tak jest jakaś idea ...

Najlepiej taki(e) jak jest w solcu kujawskim :)

Jest różnica i to spora, ja nie mierze nic w programie, wszytko normalnymi metodami, zresztą df nie ma wielkiego znaczenia, mam końcówke z df-em 200 na 8 ohm i nie słyszałem nic co ma lepszą kontrole nad basem, kontrola basu zależna jest od kondensatorów w zasilaczu i ilości tranzystorów końcowych- generalnie od ogólnej wydajności prądowej.Posiadam dwie szt se a3 technicsa i wiem że nawet krell może mu naskoczyć jeśli chodzi o wydajność i kontrole.....

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.