Skocz do zawartości
IGNORED

6C33C SE Petrus


bmxmen

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Od ponad 7 miesięcy składam wzmacniacz na diablach Perus SE lecz z całkowicie zmienionym zasilaczem. Wczoraj w końcu odpaliłem 1 kanał, gra to bardzo fajnie, tylko że wzmacniacz jest juz przesterowany jak odkręcę potencjometr głośnośći na 60%, źródło i tam mam ciche. Problem jest jeszcze z buczeniem, które wzrasta jak przyłożę reke do 6N2P lub przewodów sygnałowych co idą do niej. Buczenie minimalnie wzrasta jak dam potencjometr głośności na maxa. Nie jest to wina samego diabła bo jak on sam pracuje bez lamp sterujących nic nie buczy. Także nie jest to wina żarzenia diabła jak i lamp sterujacych. Próbowałem zmieniać lampy sterujące(niestety na żywca nie ustawiając prądu) Wstawienie ECC85 zamiast 6N2P zmniejszyło buczenie ale mocno zwiększyło szum. Ostatecznie najlepiej grająca konfiguracją mimo braku ustawień jest 6N2P ,6N6P i następnie 6C33C, grało to na prawdę imponująco, duża ilość detali, przepiękna średnica, szybki jak na SE bass, wydaję mi się ze dynamika była na wysokim poziomie. Tylko teraz jak wstawić ta lampę aby to miało ręce i nogi? Jest to moja pierwsza konstrukcja lampowa i bez pomocy Wojtka z forum nie dałbym rady ,trochę czytałem ale taka wiedzę zdobywa się latami:). Chciałbym wstawić zamiast 6N6P zamiast 6N1P. Zauważyłem że najczesciej przy 6N6P rezystor pomiędzy siatka a katoda wynosi 1M, wiec u mnie również musiał bym dokonać zmiany, na pewna będe musiał zmienić rezystor 1k na 2k pomiędzy diabłem, a lampa sterującą bo 6N6P to mocna lampa. Proszę o pomoc przy dokonaniu modernizacji wzmacniacza. Dodam iż chciałbym podnieść napięcie anodowe 6C33C na 210v 250mA , myślę że w ten sposób uzyskam 20watt na wyjściu. Dodaje schemat Petrusa.BTW jest tam błąd i napięcie zamiast 300 powinno być 250v.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

>>>tylko że wzmacniacz jest juz przesterowany jak odkręcę potencjometr głośnośći na 60%

 

Powinien być przesterowany nawet przy niższym ustawieniu. To się nazywa headroom.

 

>>>Problem jest jeszcze z buczeniem, które wzrasta jak przyłożę reke do 6N2P lub przewodów sygnałowych co idą do niej. Buczenie minimalnie wzrasta jak dam potencjometr głośności na maxa.

 

Skopałeś masę, to nie ma nic wspólnego z modelami lamp.

 

>>>najlepiej grająca konfiguracją mimo braku ustawień jest 6N2P ,6N6P i następnie 6C33C

 

A wiesz, jakby fajnie grało, jakbyś zastosował właściwy driver, o charakterystyce przejściowej takiej jak ma diabełek, żeby skasować zniekształcenia? W ogóle to symulowałeś albo mierzyłeś ten układ? Bo teraz masz jakieś 2% zniekształceń przy 1 wacie mocy.

 

>>>szybki jak na SE bass

 

"Jak na SE"? Wierzysz w stereotyp, że SE ma słaby bas, a wszystko jest kwestią jakości konstrukcji.

 

>>>Zauważyłem że najczesciej przy 6N6P rezystor pomiędzy siatka a katoda wynosi 1M, wiec u mnie również musiał bym dokonać zmiany

 

Matko... Rezystor upływowy jest jednym z ważniejszych w układzie, a Ty wstawiasz je na pałę??? Przecież w datasheetach wszystko jest napisane.

 

>>na pewna będe musiał zmienić rezystor 1k na 2k pomiędzy diabłem, a lampa sterującą bo 6N6P to mocna lampa

 

Nie będziesz musiał i "moc" lampy nie gra tu żadnej roli.

 

>>>myślę że w ten sposób uzyskam 20watt na wyjściu

 

...przy zniekształceniach 10-15%.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331409
Udostępnij na innych stronach

>>>tylko że wzmacniacz jest juz przesterowany jak odkręcę potencjometr głośnośći na 60%

 

Powinien być przesterowany nawet przy niższym ustawieniu. To się nazywa headroom.

 

ha-ha-ha szkoda komentować.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331423
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czemu wcześniej nie dodał się schemat. Mase mam poprowadzoną do wspólnej szyny masowaj, jedynie musze wprowadzic kilka zmian, wtedy opisze czy buczenie znikło. Wykonałem wzmacniacz zgodnie z schemat to dlaczego występuje to zjawisko headroom. Slyszałem kilka drobnych konstrukcji SE i zawsze dynamiczniej wypadało PP. Nie mierzylem iż nie posiadam takiej aparatury, mam tylko mierniki uniwersalne i stary ruski oscyloskop. Nic na pałę nie wstawiłem bo wykonalem wzmacniacz zgodnie z schematem, no może tylko na diable miałem 7v za mało na anodzie. Nie wiem jak wygladała charakterystyka końcowa wzmacniacza , jedynie napisałem jaka zmiana dla mnie zagrałą lepiej, chodzi głownie o dynamike. Każda lampa posiada swoj własny zasilacz z aktywna redukcja tetniej. Prąd lampy sterującej jest rozdzielony w jednym miejscu. Dlatego proszę was o pomoc co mam czynić dalej, aby było jak najlepiej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331430
Udostępnij na innych stronach

Ja was prosiłem o pomoc, a nie wyśmiewanie mojej nie wiedzy. Pisałem że jest to moja pierwsza konstrukcja lampowa i chciałbym ją wykonać jak najlepiej się da. Chciałbym tak dużo wiedzieć jak wy, czytam jak tylko mam na to czas na temat lamp ale na pewno nie nadaąże za wami i nie sprawdze wszystkiego. Wielu posiada aparature pomiarowa, wiedze i może konstruować poprostu hi endy. Ja złożyłem po prostu z schematu z drobna modyfikacja która są zasilacze i miałem nadzieje że sschemat wzmacniacza jest poprawny, w końcu byl on sprzedawany!Takze proszę o porady, może ktoś z was juz na tyle przestudiowal diabla że wie jaki driver bedzię najlepszy. Np 6N2P i 6N6P jest driverem delty studio 6C33C PP i na pewno gra! Fakt jest to PP.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331530
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

>>> Mase mam poprowadzoną do wspólnej szyny masowaj, jedynie musze wprowadzic kilka zmian, wtedy opisze czy buczenie znikło.

 

Jak zaczynałem z lampami, to też mi się wydawało, że zrobię masę w gwiazdę i nie będę miał żadnych zmartwień. Lata praktyki jednak pokazują, że nawet gwiazda niczego nie gwarantuje i czasem układy teoretycznie niepoprawne dają prawidłowe rezultaty.

 

>>> Wykonałem wzmacniacz zgodnie z schemat to dlaczego występuje to zjawisko headroom.

 

Headroom to nie jest żadne zjawisko. Kolega szybki Gonzo niech też poczyta i się czegoś dowie. Headroom to zapas wzmocnienia albo margines pomiędzy doprowadzanym sygnałem i maksymalnym dopuszczalnym. O co chodzi: Jeśli Twój wzmacniacz przesterowuje się przy sygnale wynoszącym dokładnie 2V RMS i dokładnie tyle dostarcza Ci wyjście CD-ka, to zapas wzmocnienia wynosi zero. Jeśli puścisz gówniany pop, gdzie umyślnie kompresuje się dynamikę i obcina szczyty sygnału, wysterujesz wzmacniacz do pełnej mocy. A teraz weź "Children of Sanchez" Chucka Mangione, gdzie nie ma ani jednej przesterowanej próbki sygnału, a średni poziom na płycie wynosi -20 dB, co wtedy? Uzyskasz o 20 dB za niską głośność w cichych fragmentach. Nigdy nie wysterujesz na tym albumie wzmaka do końca. Dlatego potrzebujesz mieć headroom: jeśli Twoje źródło dostarcza 2V RMS sygnału, to pełne wysterowanie wzmaka powinieneś uzyskać przy sygnale 200mV RMS, żeby mieć zapas wzmocnienia dla ciszej nagranych płyt. Jeśli wzmak przesterowuje się przy gałce na godzinie 14 w gównianym popie, to na wielu audiofilskich albumach odkręcisz gałę na max i nadal nie uzyskasz pełnej mocy.

 

>>> Slyszałem kilka drobnych konstrukcji SE i zawsze dynamiczniej wypadało PP.

 

Słyszałem SETa, który zmasakrował na basie kilkusetwatowy (drogi) tranzystor.

 

>>>Nic na pałę nie wstawiłem bo wykonalem wzmacniacz zgodnie z schematem

 

Jak to nie? Zmieniłeś lampy sterujące, nie sprawdzając, co oprócz nich powinieneś zmienić w układzie. Akurat ze zmianą 6N1P na 6N6P miałeś szczęście, bo obie mają taką samą dopuszczalną Rkf, wynoszącą 1 megaohm, ale na pewno nie stosowałbym granicznej wartości rezystora upływowego. Jaką masz sprzęgę między pierwszym i drugim stopniem? Wstaw 220 nF albo więcej i zastosuj rezystor siatkowy drivera jaki, jak masz na schemacie - 470 kOhm i będziesz bezpieczny.

 

>>>jedynie napisałem jaka zmiana dla mnie zagrałą lepiej, chodzi głownie o dynamike.

 

Wierz mi, że gdybyś zastosował odpowiednio nieliniowy driver kompensujący choć częściowo zniekształcenia stopnia mocy, mógłbyś obniżyć zniekształcenia pięciokrotnie. Przerobiłem w symulacjach dziesiątki takich układów i różnice są kolosalne. Ostatecznie zastosowałem rodzinę 6DE7/10DE7/13DE7. 6N1P ze śmiesznie niskim rezystorem anodowym nie została zastosowana przez przypadek - w bardzo dużym stopniu redukuje ona drugą harmoniczną wprowadzaną przez diabełka. Niestety, sama dodaje dużo trzeciej harmonicznej, co brzmi kiepsko. Cały sekret to usunięcie drugiej harmonicznej bez dodawania trzeciej. Swoją drogą, jak na pierwszy wzmak, to wybrałeś sobie cholernie wredną i trudną w aplikacji lampę mocy.

 

Ja was prosiłem o pomoc, a nie wyśmiewanie mojej nie wiedzy.

 

Źle mnie zrozumiałeś, nie wyśmiewałem się z Ciebie ani przez chwilę. Odpowiedziałem tylko na durny komentarz kolegi szybki Gonzo, pokazujący JEGO brak elementarnej wiedzy.

 

Takze proszę o porady, może ktoś z was juz na tyle przestudiowal diabla że wie jaki driver bedzię najlepszy.

 

Właśnie napisałem, który według mnie jest najlepszy. W grę wchodzą jeszcze m.in. 6BK7, 6BQ7, E92CC, ECC85, rodzina xxDR7 oraz E288CC (świetnie pasuje do diabełka).

 

6N2P i 6N6P jest driverem delty studio 6C33C PP i na pewno gra! Fakt jest to PP.

 

Tutaj kompletnie pomieszałeś działanie układów. PP, czyli układ przeciwsobny, kasuje drugą harmoniczną w trafie wyjściowym, dlatego może używać dowolnie liniowych albo nieliniowych driverów i lamp końcowych. W SE jest zupełnie inaczej. Drivera z PP na diabełkach nie można absolutnie przenosić do SE. W SE musisz mieć CELOWO nieliniowy driver, żeby zrównoważyć nieliniowość stopnia mocy. Zobacz np. projekt E. Borbely'ego, który umyślnie przeciąża (i to dość po chamsku) 6SN7, żeby wymusić tą nieliniowość. http://audioproject.net/pdf/15wse.pdf Jest to opisane w pierwszej części artykułu. Potem jest opis docelowego rozwiązania, pomiary zniekształceń, itd. W tabeli 1 widać jak na dłoni, co daje "distortion cancellation".

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331533
Udostępnij na innych stronach

Wierz mi, że gdybyś zastosował odpowiednio nieliniowy driver kompensujący choć częściowo zniekształcenia stopnia mocy, mógłbyś obniżyć zniekształcenia pięciokrotnie. Przerobiłem w symulacjach dziesiątki takich układów i różnice są kolosalne. Ostatecznie zastosowałem rodzinę 6DE7/10DE7/13DE7. 6N1P ze śmiesznie niskim rezystorem anodowym nie została zastosowana przez przypadek - w bardzo dużym stopniu redukuje ona drugą harmoniczną wprowadzaną przez diabełka.

Jeżeli odpowiednią nieliniowość drivera osiągasz poprzez "śmiesznie niski rezystor anodowy" to jest to przysłowiowy "strzał w stopę". Ponieważ:

Niestety, sama dodaje dużo trzeciej harmonicznej, co brzmi kiepsko.

No właśnie dlatego.

Cały sekret to usunięcie drugiej harmonicznej bez dodawania trzeciej. Swoją drogą, jak na pierwszy wzmak, to wybrałeś sobie cholernie wredną i trudną w aplikacji lampę mocy.

Żaden sekret. Stosowali to już we wzmacniaczach kinowych Western Electric przed 2 wojną. Jeżeli chcesz pozbyć się 2 harmonicznej bez dodawania trzeciej to musisz utrzymać krzywą obciążenia jak najbardziej poziomo. A obciążając lampę małym rezystorem anodowym robisz coś dokładnie odwrotnego.

Zobacz np. projekt E. Borbely'ego, który umyślnie przeciąża (i to dość po chamsku) 6SN7, żeby wymusić tą nieliniowość.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Jest to opisane w pierwszej części artykułu. Potem jest opis docelowego rozwiązania, pomiary zniekształceń, itd. W tabeli 1 widać jak na dłoni, co daje "distortion cancellation".

Ten układ redukuje 2 harmoniczną ale jednocześnie _zwiększa_ zawartość 3 , 5 ... Zmiesza się THD na papierze ale pd względem psychoakustycznym jest to bardzo dyskusyjne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331542
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, ale sprawdzałem wiele piesenek, nie tylko gówniany pop jak to nazwałeś, tym bardziej że praktycznie wszystkie piosenki które posiadam sa zapisane w flacu. Moje źrodło, jakim jest lampucera z lampowym końcem analogowym nie daje 2v RMS sygnału(nie mam czasu zmienić rezystorów konwersji) Wzmacniacz mam wykonany dokładnie tak jak na schemacie. Szukałem jakiegoś schematu na 6N2P lub 6N6P, bo w tym od Perusa już napiecie było inne, wiec skąd mogę wiedzieć jak sprawuje się reszta. Obudowa jest już gotowa, pozostał tylko stopień sterujacy. Widzisz sam, skoro na pałe włozylem 6N6P i zagrało lepiej to ten schemat musi być skopany. A masa ma dużo wspólnego z tym że lampa jak i przewody sygnałowe reaguje na przyblizanie dłoni?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331544
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Jeżeli chcesz pozbyć się 2 harmonicznej bez dodawania trzeciej to musisz utrzymać krzywą obciążenia jak najbardziej poziomo.

 

Dżizas, człowieku! Co ty piszesz? Przecież mówię o kasowaniu zniekształceń STOPNIA MOCY przez CELOWE wprowadzanie zniekształceń w DRIVERZE. Czytałeś w ogóle, co napisałem? Wysil się, otwórz linka do Glass Audio, który wkleiłem, poczytaj i nie mieszaj Autorowi wątku!

 

tym bardziej że praktycznie wszystkie piosenki które posiadam sa zapisane w flacu.

 

To nie ma nic do rzeczy, kompresji dynamiki i levelingu dokonuje się na poziome masteringu, przed zrobieniem eksportu na jakiekolwiek medium.

 

Moje źrodło, jakim jest lampucera z lampowym końcem analogowym nie daje 2v RMS sygnału.

 

Nie ważne ile daje, podałem przykład, żeby Ci pokazać zależności.

 

Widzisz sam, skoro na pałe włozylem 6N6P i zagrało lepiej to ten schemat musi być skopany.

 

Nie musi. 6N1P to moim zdaniem kiepska lampa o brzydkim, mechanicznym brzmieniu, ale gwarantuję Ci, że pomiarowo oryginalny układ wypadłby lepiej.

 

A masa ma dużo wspólnego z tym że lampa jak i przewody sygnałowe reaguje na przyblizanie dłoni?

 

No jasne! Jeśli miałbyś idealnie poprowadzoną masę, to byłaby niewrażliwa na cokolwiek, a teraz, jak sam widzisz, masz antenę ;-)

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331546
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję w końcu za konkretne wiadomości. Myślałem że rezystory anodowe mają na celu tylko zbicie prądu z zasilacza, w końcu dowiedziałem się ze tam odkłada sie sygnał, stad az 2wat, na dodatek te harmoniczne. Pozostaje mi poszukać jakiegoś innego schematu na tych lampach, tym bardziej ze obudowa jest juz wykonana , pomalowana i muszę użyć 2 wejscia noval 9 na kanał. Posiadacie koledzy może jakiś pewny schemat drivera na tych lampach? Na pewno lepiej by wypadł org układ w czasie pomiarów, ale czy dynamika też jest do zmierzenia, bo w tym przypadku na 6N6P było wyraźnie żywiej. Wybrałem diabła bo słyszałem wiele pochlebnych opinii, miał być nie stabilny prądowo ,a po 30 min prąd nawet nie drgnie! Może to zasługa zasilacza. Rozumiem ,ale wszystkie wzmacniacze które słyszałem nie zachowywały się w ten sposob jeśli chodzi o podgłaszanie.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331559
Udostępnij na innych stronach

Dżizas, człowieku! Co ty piszesz? Przecież mówię o kasowaniu zniekształceń STOPNIA MOCY przez CELOWE wprowadzanie zniekształceń w DRIVERZE. Czytałeś w ogóle, co napisałem? Wysil się, otwórz linka do Glass Audio, który wkleiłem, poczytaj i nie mieszaj Autorowi wątku!

Prawdę piszę. Wspomniany układ zmniejsza drugą harmoniczna _zwiększając_ jednocześnie zawartość 3, 5, ... Co Mu da że zmniejszy zawartość drugiej harmonicznej którą ludzkie ucho dobrze znosi ( a wręcz samo generuje ) skoro zwiększy zawartość znacznie bardziej przykrych dla ucha harmonicznych wyższych rzędów? Proponujesz mu zamianę cholery na dżumę.

Ten układ owszem świetnie działa ale wtedy gdy oba stopnie pracują na wysoką wypadkową impedancję, a tak w tym przypadku nie jest.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331562
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Myślałem że rezystory anodowe mają na celu tylko zbicie prądu z zasilacza, w końcu dowiedziałem się ze tam odkłada sie sygnał, stad az 2wat, na dodatek te harmoniczne.

 

Kurde, elementarz elementarza... Weź poczytaj jakąś teorię, żeby nie budować wzmacniacza na pałę. Sam widzisz, że pojawia się jakaś pierdoła w czasie budowy i nie wiesz, co zrobić. Polecam Hennela "Lampy elektronowe" albo ściagnij sobie literaturę z chomika: http://chomikuj.pl/Branibor

 

Pozostaje mi poszukać jakiegoś innego schematu na tych lampach

 

Napisz do mnie na PW, to dam Ci któryś z moich. Na forum nie podam.

 

Wybrałem diabła bo słyszałem wiele pochlebnych opinii, miał być nie stabilny prądowo ,a po 30 min prąd nawet nie drgnie!

 

Spoko, jeszcze się zdziwisz ;-)

 

Prawdę piszę. Wspomniany układ zmniejsza drugą harmoniczna _zwiększając_ jednocześnie zawartość 3, 5, ... Co Mu da że zmniejszy zawartość drugiej harmonicznej którą ludzkie ucho dobrze znosi ( a wręcz samo generuje ) skoro zwiększy zawartość znacznie bardziej przykrych dla ucha harmonicznych wyższych rzędów? Proponujesz mu zamianę cholery na dżumę.

Ten układ owszem świetnie działa ale wtedy gdy oba stopnie pracują na wysoką wypadkową impedancję, a tak w tym przypadku nie jest.

 

Człowieku, nie będę z tobą dyskutował, bo nie masz zielonego pojęcia o co chodzi. Dokształć się, to pogadamy jak załapiesz ideę tego rozwiązania. Może ci nawet pokażę spektra harmonicznych z symulacji. Wskazówka: napisałem, ze patent polega na redukcji drugiej harmonicznej bez dodawania trzeciej. I rada na koniec: dowiedz się, o czym w ogóle jest mowa. Po co się będziesz ośmieszał publicznie.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331566
Udostępnij na innych stronach

Człowieku, nie będę z tobą dyskutował, bo nie masz zielonego pojęcia o co chodzi. Dokształć się, to pogadamy jak załapiesz ideę tego rozwiązania. Może ci nawet pokażę spektra harmonicznych z symulacji. Wskazówka: napisałem, ze patent polega na redukcji drugiej harmonicznej bez dodawania trzeciej. I rada na koniec: dowiedz się, o czym w ogóle jest mowa. Po co się będziesz ośmieszał publicznie.

Wolał bym z realnego układu ale... Zatem bądź tak uprzejmy i pokaż , Człowieku.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331581
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

>>> Rozumiem że to schemat Petrusa?

 

Nie, schemat Petrusa jest do dupy, "zielony" wynik jest z mojego projektu.

 

>>>Zechciał byś jeszcze podać typy lamp i punkty ich pracy/krzywe obciążenia?

 

Czerwony wykres to superliniowa 6N30P-DR w mu-followerze, 15mA prądu i 170V Uak na każdej połówce. Zielony to superkoślawa "duża" sekcja 10DE7 z Uak=160V, 10mA prądu i 12kOhm w anodzie.

 

>>>Może dla innych mocy?

 

Dobra, jeszcze dla 10W, bo na więcej jestem za leniwy.

 

I jeszcze zanim napiszesz, że na zielonym wykresie 3. harmoniczna jest wyższa, od razu odpowiem: ale czwarta harmoniczna, której słyszalność jest o wiele większa niż trzeciej, jest znacznie niższa.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331610
Udostępnij na innych stronach

>>> Rozumiem że to schemat Petrusa?

 

Nie, schemat Petrusa jest do dupy, "zielony" wynik jest z mojego projektu.

E tam zaraz do dupy. Jak na pierwszy wzmacniacz może być.

>>>Zechciał byś jeszcze podać typy lamp i punkty ich pracy/krzywe obciążenia?

 

Czerwony wykres to superliniowa 6N30P-DR w mu-followerze, 15mA prądu i 170V Uak na każdej połówce. Zielony to superkoślawa "duża" sekcja 10DE7 z Uak=160V, 10mA prądu i 12kOhm w anodzie.

A widzisz tylko jest tutaj małe ale... Czym innym jest osiągnięcie nieliniowości za pomocą użycia lampy o nieliniowych charakterystykach (superkoślawej). A czym innym uzyskanie nieliniowości za pomocą znacznie zawyżonego obciążenia anody (mniejszego wartości rezystora anodowego). Gdybyś użył jeszcze bardziej superkoślawej ale pracującej na wyższą rezystancję/impedancję to efekt byłby jeszcze lepszy. Nie miałbyś prawie wcale 3 harmonicznej.

 

Chodzi mi o to że przyczyna powstawania zniekształceń nieliniowych w lampie (w pewnym uproszczeniu) jest dwojaka:

1. Nierównomierności zagęszczenia krzywych anodowych. Im bardziej ujemne napięcie siatki tym krzywe gęściej ułożone. Zagęszczanie to jest proporcjonalne (liniowe). W związku z tym zawartość harmonicznych jest liniowo proporcjonalna do napięcia sygnału na wyjściu.

2. Zakrzywiania się części charakterystyki anodowej w miarę malenia prądu anodowego. Przy dużym prądzie anodowym jest to linia posta przy małym przechodzi w łuk. Wykrzywianie się tego łuku jest quasi-wykładnicze. Odpowiada to to za powstawanie oprócz drugiej dodatkowo harmonicznych wyższych rzędów.

Zgadza się?

 

ad.1 Ta nierównomierność zagęszczenia jest przyczyną powstawania drugiej (i tylko drugiej) harmonicznej. Gdy trioda obciążona jest dużą rezystancją/impedancją (np mu-follower) to loadline jest prawie pozioma. I jeżeli odpowiednio dobierze się pod względem zagęszczeń charakterystyk lampę sterująca i sterowaną to w momencie gdy na "driverze" napięcie siatkowe staje się bardziej ujemne to: zwiększa się napięcie na anodzie i punkt pracy triody idzie w zagęszczenie charakterystyk. W tym samym czasie trioda "sterowana" wchodzi w rozrzedzenie. Sumarycznie nieliniowość się znosi i wychodzi na zero. Ot i cała idea, prawda?

ad.2 Lampa obciążona małą rezystancją - "loadline" opada stromo w dół w pewnym obszarze wchodzić w łukową część charakterystyk. I teraz znowu gdy na lampie sterującej rośnie napięcie anodowe to nie tylko wchodzi w zagęszczenie charakterystyk ale i w obszar łukowy. Na lampie sterowanej maleje napięcie na anodzie, rośnie prąd i wchodzi w rozrzedzenie charakterystyk. Ale tutaj jest linia prosta - nie ma łuku który by kompensował, zakrzywienie dla lampy sterującej. Zniekształceń z wiązanych z tył "łukiem" nie ma co kasować. A są to te wredne nieparzyste i wyższych rzędów.

 

 

Przepraszam że posłużę sie cudzym rysunkiem. Ale świetnie ilustruje to spektrum hamonicznych. Andrea Cuiffolli:

D3A obciążona 11k opornika anodowego i 50k na wyjściu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

D3A obciążona dławikiem wiec widzi tylko wspomniane obciążenie 50k

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W drugim przypadku masz tylko "2" harmoniczną i nic więcej. W pierwszym dodatkowo 3 i 4 i 5. Drugi prążek wytniesz ale 3, i 5 pozostanie i doda się do tego co generuje kolejny stopień..

 

Moim zdaniem zwiększanie nieliniowości za pomocą "dławienia" triody niską impedancją jest przysłowiową "skórką za wyprawkę". Lepiej jest (znowu: moim zdaniem) Wykorzystać samą nieliniowość zagęszczenia charakterystyk specjalnie "superkoślawej" triody godząc się na niepełne skasowanie harmonicznej 2 niż wprowadzić dodatkowo 3 i 5.

 

Być może to Wiesz, być może nie ale nasz Kolega niewykluczone że niekoniecznie. Sposób jest owszem sprytny ale ma też potencjalne wady na które można się nadziać.

 

 

>>>Może dla innych mocy?

Dobra, jeszcze dla 10W, bo na więcej jestem za leniwy.

Luz! Dzięki i za to. Ja też jestem leniwy;p

 

I jeszcze zanim napiszesz, że na zielonym wykresie 3. harmoniczna jest wyższa, od razu odpowiem: ale czwarta harmoniczna, której słyszalność jest o wiele większa niż trzeciej, jest znacznie niższa.

Napiszę zupełnie co innego. Miałem chęć namówić Cię na zrobienie symulacji "przeciążonej" kilkoma - kilkunastoma kohm 6N30p i 10DE7 obciążonej CCS ;-p

 

Spróbuj na chwilę założyć że adwersarz którego obrażasz pomimo że nigdy w życiu nie widziałeś, nie jest aż takim ostatnim głupkiem jak Ci sie wydaję i także stosuje to samo rozwiązanie. Tylko że u mnie jest mu-follower na E88CC sterujący i 12B4A w układzie SE (insterstage 1:1). Oba stopnie pracują na 150kohm obciążenia. Niespecjalnie to dobierałem li tylko dla kompensacji harmonicznych, bardziej istotne były dla mnie parametry szumowe. Rozważam też E810F -> 6W6gt. Pierwsza jest koślawa ale generuje niewielki sygnał 15V rms na anodzie. Druga bardzo liniowa za to sygnał to aż 100V rms. Obie obciążone ~150kOhm Jest szansa że trochę śmieci się skompensuje.

 

Miłej nocy. Albo dnia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331672
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

>>>E tam zaraz do dupy. Jak na pierwszy wzmacniacz może być.

 

Pewnie, po co mieć porządny pierwszy wzmacniacz, skoro można mieć denny. Zabójcza logika.

 

>>> Nie miałbyś prawie wcale 3 harmonicznej.

 

Nie "nie miałbyś" tylko "nie masz".

 

>>> Moim zdaniem zwiększanie nieliniowości za pomocą "dławienia" triody niską impedancją jest przysłowiową "skórką za wyprawkę".

 

A moim nie. Wiem, jaka jest słyszalność poszczególnych harmonicznych, bo sprawdzałem to audiometrycznie jeszcze na uczelni na własnych uszach i za cholerę nie przyznam ci racji. Druga harmoniczna zamula bas, stąd głównie pochodzi opinia o tym, ze SETy mają kichowaty bas i ze PP są pod tym względem lepsze. Chyba, ze lubisz słuchać kluchowatego dźwięku, to twoje prawo i dalsza rozmowa jest bezcelowa. Ja nie lubię.

 

>>> Miałem chęć namówić Cię na zrobienie symulacji "przeciążonej" kilkoma - kilkunastoma kohm 6N30p i 10DE7 obciążonej CCS ;-p

 

Może mam ci jeszcze śmieci wynieść?

 

>>> Tylko że u mnie jest mu-follower na E88CC sterujący i 12B4A w układzie SE (insterstage 1:1).

 

E88CC w audio... Nie skomentuję. 12B4A przerabiałem i, skoro ci się nie chciało sprawdzić, to musisz uwierzyć na słowo: jest do dupy.

 

Dodano o 2:40 :

 

Podjąłem ostatni wysiłek i zasymulowałem układ, o którym piszesz. Jak zwykle, "moja" linia zielona, "twoja" czerwona. Moc 5W. Dobrałem wszystkie wartości tak, żeby "twojemu" układowi zrobić dobrze, a mój "zastał to, co było". Twoja prawie nieobciążona 12B4A jest do kitu i nie dość, że daje potężną drugą harmoniczną, to trzecia, czwarta i piąta także są dla układu 12B4A + IT wyższe. Uważam dyskusję za zakończoną i nie widzę powodu, żeby więcej ten temat poruszać, bo mieszasz tylko w wątku, podając nieprawdziwe informacje.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331690
Udostępnij na innych stronach

 

>>> Moim zdaniem zwiększanie nieliniowości za pomocą "dławienia" triody niską impedancją jest przysłowiową "skórką za wyprawkę".

 

A moim nie. Wiem, jaka jest słyszalność poszczególnych harmonicznych, bo sprawdzałem to audiometrycznie jeszcze na uczelni na własnych uszach i za cholerę nie przyznam ci racji. Druga harmoniczna zamula bas, stąd głównie pochodzi opinia o tym, ze SETy mają kichowaty bas i ze PP są pod tym względem lepsze. Chyba, ze lubisz słuchać kluchowatego dźwięku, to twoje prawo i dalsza rozmowa jest bezcelowa. Ja nie lubię.

Mówimy o subiektywnych odczuciach czy obiektywnych pomiarach/obliczeniach/symulacjach?

Tu masz i jedno i drugie (zaledwie 3 strony)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak widać nie tylko ja ale również inni wyrażają pewien sceptycyzm w stosunku do Twojego poglądu jakoby "nieliniowy" stopień sterujący był cudownym lekarstwem na eliminację zniekształceń wzmacniacza SET.

 

>>> Miałem chęć namówić Cię na zrobienie symulacji "przeciążonej" kilkoma - kilkunastoma kohm 6N30p i 10DE7 obciążonej CCS ;-p

 

I co, może mam ci jeszcze śmieci wynieść?

 

>>> Tylko że u mnie jest mu-follower na E88CC sterujący i 12B4A w układzie SE (insterstage 1:1).

 

E88CC... Ech, nie skomentuję nawet. 12B4A przerabiałem i, skoro ci się nie chciało sprawdzić, to musisz uwierzyć na słowo: jest do dupy.

Jest do d.. bo tak akurat Ty uważasz. Jesteś tak dalece przekonany o swojej wielkości iż przypuszczam że wątpię abyśmy znaleźli wspólny język:(

 

Podjąłem ostatni wysiłek i zasymulowałem układ, o którym piszesz. Jak zwykle, "moja" linia zielona, "twoja" czerwona. Moc 5W. Dobrałem wszystkie wartości tak, żeby "twojemu" układowi zrobić dobrze, a mój "zastał to, co było". Twoja prawie nieobciążona 12B4A jest do kitu i nie dość, że daje potężną drugą harmoniczną, to trzecia, czwarta i piąta także są dla układu 12B4A + IT wyższe. Uważam dyskusję za zakończoną i nie widzę powodu, żeby więcej ten temat poruszać, bo mieszasz tylko w wątku, podając nieprawdziwe informacje.

"Medice, cura te ipsum".

 

5W z 12B4a ?? Toż ona ma tyle admisyjnej. Na litość boską! E88CC -> 12B4a to był układ zupełnie do czego innego, podany tylko jako przykład. Tam 12B4 była "końcówką" (takim jakby diabłem) a 88 nieliniowym driverem (odpowiednikiem 10DE7).

I kompensacja H2 była celem drugorzędnym chociaż uwzględnianym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331704
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

>>>Mówimy o subiektywnych odczuciach czy obiektywnych pomiarach/obliczeniach/symulacjach?

 

Wydawało mi się, że mówię o szeroko rozumianej jakości. O czym ty mówisz - nadal nie wiem.

 

>>>Tu masz i jedno i drugie (zaledwie 3 strony) http://ken-gilbert.com/images/pdf/harmonic.pdf

 

Myślisz, że tego nie czytałem? Jak na razie podpierasz się tylko cudzymi dokonaniami. Może wreszcie zaprezentuj coś własnego?

 

>>> "nieliniowy" stopień sterujący był cudownym lekarstwem na eliminację zniekształceń wzmacniacza SET.

 

Ty widzisz cuda, a ja tylko fizykę.

 

>>>Jest do d.. bo tak akurat Ty uważasz.

 

Jest do dupy i pokazałem to, powiedziałbym czarno na białym, ale akurat jest to pokazane czerwono na czarnym. Przyznaj wreszcie, że twoja teoryjka jest guzik warta. Sam pisałeś o trzeciej i wyższych harmonicznych, które to miały być niższe, a nie są i nie potrafisz się pogodzić z prostym faktem, że się myliłeś.

 

>>>Jesteś tak dalece przekonany o swojej wielkości iż przypuszczam że wątpię abyśmy znaleźli wspólny język:(

 

Umiem bronić swoich poglądów, z czym też nie umiesz się pogodzić.

 

>>>5W z 12B4a ?? (...) E88CC -> 12B4a to był układ zupełnie do czego innego

 

Napisałeś "mu-follower na E88CC sterujący i 12B4A w układzie SE (insterstage 1:1)" wyraźnie sugerując, że piszesz o sterowaniu diabełka, szczególnie pisząc o IT. Nie odwracaj teraz kota ogonem.

 

>>> a 88 nieliniowym driverem (odpowiednikiem 10DE7).

 

Matko Boska.

 

>>> I kompensacja H2 była celem drugorzędnym chociaż uwzględnianym.

 

I co, skompensowało się? Mam robić następną symulację, żeby pokazać, jakie bzdury wypisujesz?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331714
Udostępnij na innych stronach

Headroom to nie jest żadne zjawisko. Kolega szybki Gonzo niech też poczyta i się czegoś dowie. Headroom to zapas wzmocnienia albo margines pomiędzy doprowadzanym sygnałem i maksymalnym dopuszczalnym.

Ja znam inną definicję tego trudno przetłumaczalnego (z j.angielskiego) terminu - Headroom.

A mianowicie - jest to różnica pomiędzy najmniejszym, a największym poziomem sygnału jaką wzmacniacz jest w stanie "przerobić" bez mierzalnych/słyszalnych zniekształceń (dotyczy układów H-Fi).

Taka zdolność wzmacniacza decyduje w głównej mierze o jego dynamice.

Termin mocno ugruntowany w technice budowy wzmacniaczy gitarowych, choć nie należy zapominać o tym, że Leo Fender swoje pierwsze wzmacniacze budował z jakością Hi-Fi.

 

Poniższe stwierdzenie Kolegi mija się więc z prawdą ...

 

Powinien być przesterowany nawet przy niższym ustawieniu. To się nazywa headroom.

... gdyż wzmacniacz który zniekształca, przy rozkręceniu potka volume na połowie wzmocnienia, jest po prostu wzmacniaczem źle zrobionym.

Również zalecam czytanie, choćby podstaw -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pzdr.

 

Generowane przez lampę (rzekomo ECC81) nieparzyste harmoniczne i dodawanie ich do tych parzystych to też ciekawa koncepcja.

Coś w stylu posłodzenia zupy, bo jest za słona.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331760
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

>>>Ja znam inną definicję tego trudno przetłumaczalnego (z j.angielskiego) terminu - Headroom.

A mianowicie - jest to różnica pomiędzy najmniejszym, a największym poziomem sygnału jaką wzmacniacz jest w stanie "przerobić" bez mierzalnych/słyszalnych zniekształceń (dotyczy układów H-Fi).

 

To się dokształć, bo mówisz o dynamice wzmacniacza. Nie subiektywnej dynamice dźwięku, tylko o parametrze, który tak się nazywa: dynamika. Jest on funkcją SNR i mocy maksymalnej. http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=dynamika%20wzmacniacza&source=web&cd=2&ved=0CCgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fipib.mech.pw.edu.pl%2Findex.php%3Fdownload%3DWIM_eie_03-Wzmacniacze.pdf&ei=RgjSTonTJ4nKtAangtHzDA&usg=AFQjCNHuZPp0QzmWu2IcaTRLcpIvUL-tKg Punkt 2.2. I nie pisz więcej bzdur.

 

>>>http://sound.eti.pg.gda.pl/student/elearning/sysnagpar.htm

 

Tu masz wytłumaczone łopatologicznie czym jest headroom w technikach rejestracji: decybelowym stosunkiem poziomu średniego i maksymalnego. Dla wzmaka, jak nie trudno się zorientować, jest odwrotnie, bo mówimy o wzmocnieniach. Czyli dokładnie to, o czym piszę od początku. Mam nadzieję, że wreszcie jest to dla ciebie jasne i zweryfikujesz swoją definicję, bo faktycznie jest jakaś "inna". Czytałeś i nic nie zrozumiałeś...

 

>>>Generowane przez lampę (rzekomo ECC81) nieparzyste harmoniczne i dodawanie ich do tych parzystych to też ciekawa koncepcja.

Coś w stylu posłodzenia zupy, bo jest za słona.

 

Ten wpis jest tak żenujący, że go nawet nie skomentuję. Naucz się czytać ze zrozumieniem, potem przeczytaj, co zostało napisane, a dopiero potem pogadamy.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331772
Udostępnij na innych stronach

No cóż, więcej pisać nie zamierzam, choć miałem wrzucić dobrze grający układ, ale po co ?

Bronisz swoich racji przymiotnikami >poczytaj, dokształć się etc.<

Nie neguję że posiadasz jakąś wiedzę, mam tylko nieodparte przekonanie że przy dłuższej wymianie zdań mogłaby ci żyłka pęc*.

Nie ma się co tak napinać qlego ;)

Budujesz układy wg. własnej wiedzy, i niech tak pozostanie.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331781
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

No cóż, więcej pisać nie zamierzam, choć miałem wrzucić dobrze grający układ, ale po co ?

 

Tylko że to nie ja mam z tego skorzystać. Moje wzmacniacze są gotowe i grają, więc to nie mnie, tylko Autorowi wątku pokazujesz środkowy palec.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331831
Udostępnij na innych stronach

Panowie, dokumentujcie swoje postawy linkami kończcie bo to sensu nie ma,

każdy widzi świat po swojemu, elektronikę i prąd także

Trzech guru a chłopak wątek założył i dalej nic nie wie

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331889
Udostępnij na innych stronach

Troche się dowiedziałem np, ze nie mogę sobie zbijać napiecia na rezystorach anodowych:) bo one nie tyko do tego służą itd. Chociaż fakt, mam namieszane w głowie i nie wiem co robić żeby wykonąć wzmacniacz jak najlepiej.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331924
Udostępnij na innych stronach

Dwóch. Ja nie jestem. Pozostaje mi tylko za swe zachowanie przeprosić Kolegę. Skoro chodzi o podstawy budowy wzmacniaczy m.in. o zrozumienie funkcji rezystora anodowego, siatkowego, punktu pracy lampy et.cetera. to ze swojej strony namawiał bym na przeczytanie 2 artykułów z Valve Wizard. Strona poświęcona jest wzmacniaczom gitarowym ale dwa wspomniane artykuły są uniwersalne i dotyczą również wzmacniaczy hi-fi. Krótkie (37 i 15 stron) i konkretne, napisach prostym językiem chociaż po angielsku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Prowadzenia masy:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/88741-6c33c-se-petrus/#findComment-2331947
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.