Skocz do zawartości
IGNORED

Wasze typy przetworników.


Rekomendowane odpowiedzi

Nie jestem pewny co do działu, ale proszę nie przenosić tego do CA.

 

Szukam ładnie grających, uznanych, ale też efektywnych głośników do auta, lecz z dziedziny home audio. Nie wyobrażam sobie stosowania czegoś, co nie ma nawet wykresu częstotliwości, a producenci CA nie silą się np. nigdy na wykresy subwooferów.

Zatem proszę o podpowiedzi godnych kupienia głośników basowych domowych (docelowo 2 szt. obok siebie w bass-reflexie), a średnie to już sam nie wiem, czy lepiej stosować dedykowane, czy również "udomowione"...

 

Półka cenowa średnia/wyższa - sam sobie sprawdzę ile co kosztuje.

Muzyka zróżnicowana od metalu, przez R'N'B do elektroniki, ale zawsze energetyczna, szybka i nierzadko głośna. Bardzo zależy mi na wyraźnym wokalu, bas głęboki, ale punktowy na ile to możliwe. Stąd pomysł na 2 mniejsze sztuki by to pogodzić.

Edytowane przez Tarik
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/90322-wasze-typy-przetwornik%C3%B3w/
Udostępnij na innych stronach

Wykresy SPL subwooferów są o tyle niepotrzebne, że zwykle podział jest w zakresie tłokowym, gdzie krzywą SPL lepiej się modeluje niż mierzy. Przecież wykresy SPL najlepszych nawet głośników home audio potrafią być mocno zafałszowane charakterystyką komory bezechowej poniżej 100Hz. W car audio zresztą częsty jest montaż subwoofera pod kątem np. 90 stopni do słuchacza albo w ogóle w jakichś wnękach, co też czyni wszelkie zmierzone w komorze bezechowej charakterystyki bezużytecznymi.

 

Po drugie - pomysł stosowania domowych głośników w samochodzie jest oględnie mówiąc średni. Samochód to dość wymagające środowisko - drgania, duże skoki temperatur. Domowy głośnik może tego zwyczajnie nie wytrzymać, jego "lepsze" parametry TS są zwykle osiągane właśnie kosztem większej delikatności. Za to buda samochodu podbija bas, dlatego zresztą nie skreślałbym tak od razu obudowy zamkniętej, nawet z wyższym rezonansem niżby się chciało w domu. No chyba że ktoś ma cabrio albo jest miłośnikiem zimnego łokcia.

 

Niektórzy renomowani producenci home audio mają zresztą linie głośników dedykowanych do samochodu. Morel, Seas (linia Lotus, nawet są wykresy), Scanspeak ma ofertę dość ubogą, jest też Focal.

Edytowane przez misiomor

Dziękuję Ci, misiomorze.

Zdaję sobie sprawę z tego co piszesz o subach, ale ich wykresy pozwalają z grubsza zorientować się co do skuteczności, pamiętając np. o różnicach między pół a ćwierć przestrzenią. Jest to istotna kwestia od czasu moich problemów z wydajnością prądową auta.

 

Również uważałem, że miejscem głośników domowych nie jest samochód dopóki ludzie, wydający się być fachowcami, nie przekonali mnie, że jest to tylko kwestia zabezpieczenia głośnika przed zalaniem...

 

Sprawdzę dokładnie co proponują wymienione przez Ciebie firmy, ale jeśli można prosić o Twoje typy (wolałbym pozostać przy bass-reflexie) uznanych niskich jak i średnich, to będę zobowiązany. Póki co z tych ostatnich zainteresowały mnie Hertz HV 165 XL, ale nie wiem czy są to wartościowe przetworniki.

Ciekawi mnie również przy jakich mniej więcej częstotliwościach, stosuje się powszechnie punkt podziału (bas/średnie) dla 3-way car audio?

Straszne farmazony piszesz gdzie ty chcesz wokal uslyszec z glosnika basowego.Czytalem 3x nie wiem o co ci chodzi.Wiekszosc domowych glosnikow to 8om, czym chcesz to napedzic.

 

Tu masz jeden z lepszych przetwornikow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tansza opcja helix p10

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zdaję sobie sprawę z tego co piszesz o subach, ale ich wykresy pozwalają z grubsza zorientować się co do skuteczności, pamiętając np. o różnicach między pół a ćwierć przestrzenią. Jest to istotna kwestia od czasu moich problemów z wydajnością prądową auta.

Sprawność głośnika (czy efektywność napięciową) najlepiej jest liczyć z parametrów TS, wzór podałem tutaj:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A wykresy SPL producentów potrafią tylko zaciemniać sprawę, przykładowo ostatnie wyczyny Scanspeaka w tej branży.

 

Typów nie podam, nie mam doświadczenia w car-audio - nie wiem który wytrzyma więcej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ciekawi mnie również przy jakich mniej więcej częstotliwościach, stosuje się powszechnie punkt podziału (bas/średnie) dla 3-way car audio?

To może zależeć od wielu rzeczy. Przykładowo od tego ile damy radę wygospodarować miejsca na średniotonowce. Jeżeli będą musiały być małe, w małych obudowach, trzeba dzielić wyżej. Generalnie to wypadałoby żeby przy wysterowaniu zbliżonym do jego mocy RMS (minus oczywiście atenuacja filtru dla danej częstotliwości) głośnik średniotonowy nie przekraczał nigdzie swojego Xmax. Do tego dochodzą jeszcze inne kryteria - mniej solidna obudowa średniaka (blacha drzwi przykładowo) może rezonować tam gdzie dedykowane pudło basowe poradzi sobie dobrze. Reguły nie ma, trzeba jednak się znać na wylot na elektroakustyce albo zlecić robotę dobrym instalatorom car-audio. Ułatwieniem na pewno jest to, że podział bas - środek robi się aktywnie.

 

PS. Osobiście car-audio się nie zajmuję. Jakoś średnio pasuje mi zgrywanie fazowe tweeterów w przednich słupkach ze średniakami w drzwiach. Poza tym muzyka w samochodzie mnie dekoncentruje.

Dla kolegi bitkona, w skrócie:

- liczę na typy uznanych modeli nisko (2szt. bass reflex) JAK I ŚREDNIO tonowych do Audi A4 B6, impedancją się nie martw i dziękuję za tego Helixa. Piszę również o domowych głośnikach, ponieważ spotkałem się z opiniami, że w niczym one nie przeszkadzają w samochodzie...

 

Natomiast przed Tobą misiomorze chylę czoła za wiedzę i napisz proszę, co oznacza IB we wzorze na efektywność napięciową.

Edytowane przez Tarik

IB to odgroda nieskończona a więc promieniowanie na półprzestrzeń. Nie występuje wtedy baffle step. Dlatego zresztą we wzorze na efektywność w dB występuje stała 112dB - 1W/1m2 to jest 120dB ale ponieważ promieniujemy na półprzestrzeń, w odległości 1m moc przypada już na 2*pi*1m2 a więc ok. 6.28m2. Tyle razy mniej mocy przypadnie na 1m2, tak więc od 120dB musimy odjąć 10*log10(2*pi) co daje nam właśnie 112dB gdyby jakimś cudem głośnik miał 100% efektywność.

 

Inna sprawa że w samochodzie basy będą wzmocnione wielokrotnymi odbiciami wewnątrz kabiny. Dlatego wielki woofer z dużym Xmax (wykorzystywanym) to raczej dla nie-szanujących swojego słuchu. Jak na tych konkursach polegających na siedzeniu wewnątrz samochodu w którym poziom dźwięku to 150dB+. Ołnerzy muszą wzmacniać szyby bo normalnym zdarza się wylatywać.

 

Można wziąć zresztą pierwszy lepszy woofer w małej OZ, zmierzyć w polu bliskim albo zamodelować jego charakterystykę na basie, następnie wsadzić w docelowe miejsce w samochodzie i zmierzyć charakterystykę z mikrofonem na miejscu kierowcy (z długim czasem bramki - chcemy złapać wszystkie odbicia, albo nawet szumem tercjowym i miernikiem SPL). Różnica między jednym a drugim da nam tak jakby chcarakterystykę wzmacniania basów przez kabinę - i może okazać się że OZ z rezonansem 50 - 60Hz i dobrocią w okolicach 0.8 będzie najlepszym rozwiązaniem, dodatkowo podnoszącym bezpieczeństwo głośnika. Takie są przynajmniej wnioski z pomiarów i symulacji zamieszczonych w "The Loudspeaker Cookbook" (5th edition), zwłaszcza dla mniejszych jak na amerykańskie warunki samochodów.

 

Rozumiem że nie jesteś fanem basowego umca-umca jakie czasem słychać z sąsiednich samochodów stojących na światłach - nie pytałbyś się o głośniki home-audio wysokiej jakości.

Skad jestes?

 

Ile kasy chcesz wydac, jaka muzyka?

 

Sredniaki gdzie maja byc montowane.U siebie mam 10cm dosc spore nie kazdy jest w stanie to zakceptowac.

 

Osobiscie polecam jakis gotowy zestaw.Kupujac wszystko osobno masz dwie opcje zrobic samemu zwrotnice co nie jest latwe<dochodzi pomiar>Pociac pasmo aktywnie co dla laika tez nie jest latwe i wieksze koszta raczej.

 

 

Zawsze lepiej kupic jeden glosnik lepszy, niz pchac sie w dwa.

Jestem z małopolski, na same głośniki mogę przeznaczyć 3 do 4 tys. Muzyka, to jak pisałem, dość zróżnicowana od nu metalu do d'n'b, ale zawsze z wokalem do którego przywiązuję dużą wagę. Jednym słowem nic subtelnego, delikatnego, mocna, szybka, często z mocnym głębokim dołem.

Średnie idą w drzwi - 165 mm. standard. Co do cięcia, to jestem zwolennikiem zwrotnic aktywnych.

 

Zgłębiłem nieco temat CA i powiem, że... nie ogarniam wszystkich kombinacji zastosowanych przetworników, prowadzenia okablowania i wygłuszenia (to zlecę), odpowiedniej ilości prądu, zgrania fazowego, doborów podziału, więc za radą mądrzejszych w najbliższych tygodniach postaram się odsłuchać tyle systemów ile to tylko możliwe, choć nikt znajomy nie myśli o car audio na poważnie... Jakieś spoty? Mam znajomych w klubie Hondy i tam uderzę w pierwszej kolejności.

 

Tak misiomorze, stawiam jakość ponad resztę, lecz celuję w coś, co w car audio nazywa się SQL - po prostu naprawdę lubię od czasu do czasu posłuchać/poczuć potężną muzykę i to całkiem samotnie, bez publiki. Zauważyłem, że z dobrego jakościowo systemu, duże natężenia dźwięku nie kłują w uszy, nie sprawiają, że chcę uciekać jak najdalej, chociaż nie wiem czy to nie jest tylko fizyczne złudzenie. Chcę pozostać przy BR, ale argument o jednym lepszym przetworniku już do mnie przemawia. ; )

 

Sądziłem, że dobór domowego nagłośnienia (na gotowych kolumnach) był kiedyś dla mnie sporą przeprawą, ale z tego co widzę, dopiero tutaj zacznie się zabawa. :D

Niestety nie potrafię obejść się nigdzie bez muzyki, o dziwo WYDAJE MI SIĘ, że jeszcze rozróżniam fatalny dźwięk od dobrego, ale chyba za wcześnie zabrałem się za zadawanie pytań bez znajomości tematu. Posłucham, poczytam i wrócę ze skonkretyzowanymi celami.

Edytowane przez Tarik

Napisz skad jestes to ci dam znac gdzie sa spoty.

 

Na glodniki 4pln z subem to przyzwoita kasa.Jak masz jeszcze ze 3tys na piece z kablami i dzwi.To bedziesz zadowolony.Auto najgorsze miejsce do robienia audio, poprawna aplikacja tak cieszy.

Dokładnie to z Tarnowa i wiem, że auto jest niedobrym miejscem na odsłuchy, ale ja nie wyobrażam sobie jazdy "na cicho" heh.

Spytam może ogólnie: czy montaż jednego suba, ale 4 średnich w każde drzwi, to dobry pomysł i czy tweetery zawsze muszą być instalowane w słupkach?

Witam autora, co do pytania, to zasada jest taka że system 2+1 zagra najlepiej, albo 5.1 ale to juz magia z procesorem dsp i centralnym głośnikiem. Ja zrobiłbym tak żeby zostawić to co jest w tylnych drzwiach i nie ruszać a zająć się przodem - będzie słychać w całym samochodzie tak czy siak.

 

Tweetery... powinny w teorii znajdować się na wysokości ucha. Musiałys adaptować i przerabiać słupki. Dlatego też można je zamontować w miejsce obok klamki w drzwiach, lub obok kratek nawiewu. Nie wiem jaką i którą masz Hondkę.

 

Masz w "miarę" dobry budżet.

 

Czy już masz jednostkę sterującą? (czy w tym budżecie planujesz) Jeśli nie masz to kiepsko.

 

Wygłuszenie drzwi to minimum, powinno się wygłuszyć jeszcze podłoge i dach :) Ale na to to cały twój budżet mógłby pójść.

 

Musisz zrobić/ zlecić to firmie.

 

1.Poprowadzenie instalacji od radia do drzwi i do bagażnika

2.Poprowadzenie instalacji 12V do wzmacniacza w bagażniku

3. Wygłuszenie podstawowe matą drzwi

 

Musisz sprawdzić/zmierzyć jaki maxymalny głęokośc w mm mogą mieć głośniki w drzwiach. (Uwzględnij koniecznośc montowania dystansu)

 

Zadajesz teoretyczne pytania o jakieś parametry wydumane głośników, a nie masz bladego pojęcia o car audio. Misiomor w teorii jest bardzo dobry brawo, :)

 

Proponuję ci na przód:

 

1.DLS ULTIMATE UP6i 2 drożny zwrotnice, 150 RMS ok 1400 zł

2.FOCAL 165 KR 2 drożny na zwortnicy 80 w RMS ok 1400 zł

 

Sub:

1.ROckford Fosgate PUNCH w dedykowanej obudowie band pass szczelinowej 250 W RMS MOC - bajka ok 600 zł

 

Do tego 3 kanałowy wzmacniacz:

1. DLS RA 30 około 2500

 

Więc sie robi 4,5 bez kabli, montażu, tłumienia, do tego potrzeujesz jeszcze kondensatora ok 1 Farada, żeby instalacja i akumulator nie przygasały światła itd :)

 

Więc temat jest niezły, możesz wybrać słabsze mocowo głosniki przednie Najlepiej DLS'y . Ale Wzmacniacz DL jest wspaniaiły i ten Rockford moc.

 

 

Pozdrawiam

Edytowane przez bart0sz1983

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.