Jump to content

Audio Reveal The Second

Chwile minęło od kiedy recenzowałem Audio Reveal The First (recenzję można przeczytać tutaj). Jakiś czas później, w me ręce wpadł następca, a może bardziej większy brat - jako że oba modele są dostępne w sprzedaży równolegle. Na rynku zdążyła się już pojawić wersja specjalna (Audio Reveal The Second Signature), a nawet pojawił się najmłodszy członek rodziny (Audio Reveal Junior), domykając tym samym ofertę polskiego Audio Reveal.

_DSC1367.thumb.jpg.c321da5b8c19d964460033e33228048e.jpg_DSC1364.thumb.jpg.34861992a0983091cd77231d832f2e67.jpg_DSC1372.thumb.jpg.e6cdc4f9f015a00272b5ac6219712579.jpg  

Jednak idąc po kolei i z lekkim opóźnieniem chciałbym przedstawić The Second, którego przez dosyć długi czas dane mi było testować. Sprzęt zarówno designem jak i stylistyką dźwięku przypomina lokowanego niżej The First. Podobna jest też konstrukcja i topologia urządzenia, czyli jest to wzmacniacz Single Ended, A-klasowy. Układ Single Ended nazywamy wtedy, gdy cały proces amplifikacji oparty jest o jeden element – w tym przypadku jedna lampa mocy na kanał. Takie rozwiązanie ma szereg zalet dźwiękowych: lepsze oddanie aury akustycznej nagrania, bardziej żywe i namacalne głosy, dźwięk jest niezwykle czysty i detaliczny, a jednocześnie pozbawiony wyostrzeń. Jednak okupione jest to niską mocą wyjściową, którą nie da się wywindować ponad to, ile ten pojedynczy element (lampa) jest wstanie wygenerować.

 

Najmocniejsze konstrukcje SE nie przekraczają zwykle granicy 30W mocy (nie licząc ewenementów takich jak np. Wavac SH-833, 150W single ended z ceną powyżej miliona złotych…), tak więc 20W jakie daje wynik plasujący Seconda w grupie mocniejszych sprzętów tej topologii. Minimalnie mocniejsza będzie lampa 845 która da ok 25W mocy oraz GM70, której można osiągnąć 30W. I w zasadzie dużo większego wyboru nie ma. Pomijając już fakt, że taka GM70 nie jest produkowana od 50 lat i raczej nigdy nie będzie, więc producenci niezbyt chętnie chcą budować wzmacniacze oparte o nią, pole do wybory zmniejsza się jeszcze bardziej.

_DSC1363.thumb.jpg.d497bda68bcf0bc2399a5de2dd4b9dbd.jpg_DSC1366.thumb.jpg.5ac2c51bd46b8fd33d1d158ab79ec799.jpg_DSC1365.thumb.jpg.6423a0d1012f45392272a26904a7a498.jpg

Wracając do The Second, urządzenie to klasyczne podejście do technologii wzmacniaczy lampowych, gdzie surowy i prosty styl, zarówno w topologii jak i walorach użytkowych nastawiony jest tylko na jeden cel – wyciągnięcie maksymalnej jakości dźwięku z lampy.

 

Podobnie jak w The First, design to połączenie solidnych materiałów drewnianych i metalowych, w prostej bryle. Największym ozdobnikiem jest jakość wykonania, dbałość o szczegóły, praca przełączników, spasowanie elementów – wszystko na najwyższym poziomie i nie ma absolutnie do czego się doczepić. Producent nie próbował na siłę wymyślić innowacyjnego wyglądu, lecz sięgnął do bezpiecznej klasyki.

 

Układ wejściowy to, również podobnie jak w The First duet lamp ECC83 i ECC82 na każdy kanał, z tą różnicą, że The Second oferuje możliwość skorzystania z nieco „mocniejszej” lampy 12BH7 w zamian ECC82 (i to w tej konfiguracji słuchałem). Lampa mocy KT150 to kolejna znacząca różnica w stosunku do poprzednika. Po pierwsze daje więcej mocy, a po drugie (przynajmniej według mnie) rodzina lamp KT120 oraz KT150 gra bardziej nasyconym i przyjemnym dźwiękiem od lampy KT88.

_DSC1372.thumb.jpg.e6cdc4f9f015a00272b5ac6219712579.jpg_DSC1376.thumb.jpg.4beeaf4483493d4db7ac19bb4c9268d7.jpg_DSC1377.thumb.jpg.95554035b4e75013a01f67301b93eb4f.jpg

Jednak największa zmiana w stosunku do The First, to z początku łatwa do pominięcia różnica w wyglądzie, a mianowicie cztery puszki na transformatory, zamiast trzech jak ma to miejsce w mniejszym modelu. Wynika to z faktu, iż w The Second użyto dwóch, niezależnych o siebie transformatorów zasilających, wraz całą sekcją zasilania w pełni zdublowanych i odseparowanych od siebie. By prosto to zobrazować, można poprzez analogię powiedzieć, że wzmacniacz ma dwa niezależne silniki, z których każdy wystarczyłby do pełnego zasilenia wzmacniacza. Jest to oczywiście najdroższe z możliwych rozwiązań, ale też bezapelacyjnie najlepsze. Daje to sporą wydajność prądową, pełną separacje kanałów, poprawia stereofonię i dynamikę dźwięku.

 

Te aspekty podczas słuchania w największym stopniu rzucają się w uszy w stosunku do poprzednika. A warto zaznaczyć, że The First dynamikę miał na bardzo wysokim poziomie, zaskakującą jak na jego małą moc. Tutaj przy dwa razy większej mocy i pełnej separacji zasilania udało się wycisnąć jeszcze więcej z tego zakresu pasma. Oczywiście zakładam w ciemno, że A klasowy wzmacniacz Single Ended podpięty zostanie do kolumn będących łatwym obciążeniem – to warunek konieczny do poprawnej pracy każdego wzmacniacza tego typu. Jednak, gdy odpowiednio dobierzemy kolumny, to uzyskamy niczym nie skrępowaną dynamikę i szybkość, przy jednoczesnym nasyceniu średnicy, energetycznych wybrzmieniach instrumentów strunowych nasyconej i głębokiej średnicy. Po dłuższym odsłuchu doszedłem do wniosku, że The Second idealnie rozwija aspekty dźwięku, których The First miał w ograniczonej nieco formie. Słuchając The First, mieliśmy fajną dynamikę, przyjemną i wyrównaną charakterystykę dźwięku, niczego nie brakowało. Ale gdy dłużej posłucha się następcy widać, że bardzo dobra dynamika The First może być poprawiona rewelacyjną dynamiką The Second. Widzimy, że dobra, głęboka średnica The First, może być poprawiona jeszcze głębszymi wybrzmieniami, lepszą stereofonią i separacją dźwięku. Tak więc jest to ponowne wydanie tego samego stylu dźwiękowego, ze znacznie ulepszonymi cechami poszczególnych elementów dźwięku, o których wspomniałem.

_DSC1374.thumb.jpg.53e062b5d134b0383a5d35ec89c1f884.jpg_DSC1375.thumb.jpg.2351c03f34c2f0684e0bb7d869e86ff4.jpg_DSC1376.thumb.jpg.a5eb9bb12f1056c4159b0d87df216013.jpg

Równowaga podobnie jak w poprzedniku jest idealnie zrównoważona, nikt jednoznacznie nie jest w stanie powiedzieć, że gra on jasno czy ciemno – gra równo i żaden sposób nie zwraca naszej uwagi nadmiar czy brak któregoś z pasm dźwiękowych. Wysokie tony są bardziej zróżnicowane, bardziej dźwięczne jest tam, też ciut więcej mikro informacji. Bas w większości aplikacji będzie nieco lepszy pod każdym względem, zarówno ataku, szybkości jak i zejścia, ale wynika to częściowo z tego, że wzmacniacz generuje dwa razy więcej mocy. Być może przy ekstremalnie łatwych kolumnach, od 96 dB wzwyż różnice w basie nie będą, aż tak wyraźne.

 

Na koniec kilka słów o wykonaniu urządzenia i krótkiej analizy topologii wewnętrznej. Bardzo duży porządek, solidne, uczciwe podejście do projektu, bez żadnych audio voodoo wynalazków, bez upiększaczy i dorabianiu ideologii maskującej oczywiste błędu w sztuce. Tutaj wszystko wykonane jest z zachowaniem znanej od lat praktyki elektronicznej, uwzględnione miejsca na elementy grzejące się w odpowiednim odstępie do wrażliwych na to kondensatorów, poprowadzone schludnie ścieżki i dobrze rozplanowane PCB. Z tyłu urządzenia solidne gniazda zarówno na odczepy 8 jak i 4 Ohm. Zgodnie z zalecaniami UE, na lampy można założyć osłony ochronne, a do sterowania głośnością pilot w podobnej estetyce co cały sprzęt.

_DSC1349.thumb.jpg.bc05cbf7eab3e34dfc04adbcd9cf7bbe.jpg_DSC1351.thumb.jpg.26304dd7576fcdef94e9877bdb1a0f11.jpg_DSC1352.thumb.jpg.24245d6117963f057150609e3f13fd91.jpg_DSC1353.thumb.jpg.f628cb9f979cd83f131b36e67edb7b8c.jpg_DSC1354.thumb.jpg.5d1673883c00b3a6d3f9f4564de5d5ee.jpg

Podsumowując Audio Reveal The Second jest godnym następcą modelu The First i solidnym konkurentem dla swojego młodszego brata. Wybór między nimi będzie ograniczał się zapewne do oceniania własnych możliwości finansowych, bo pomimo tego, że różnice nie są olbrzymie to jednak każda różnica jest na korzyść Seconda. W stosunku do innych produktów na rynku o podobnej topologii The Second bardzo korzystnie wypada pod względem dojrzałego i zrównoważonego przenoszenia pasma (to chyba jedna z najlepszych pod tym względem znanych mi lamp), bardzo mocnym punktem jest dynamika i szybkość osiągnięta bez wyostrzenia i suchości dźwięku (tak często kojarzone z np. Krella). Pod tymi względami wzmacniacz ten gra w najwyższej lidze. Dla niektórych wadą okazać może się brak przesadnego efekciarstwa na średnicy i wysokich tonach, to sprzęt dla osłuchanego i doświadczonego audiofila, który już nie szuka efekty WOW na pięć minut. Z mojej strony mogę gorąco polecić, podoba mi się podejście konstruktora zarówno do spraw technicznych jak i do strojenia dźwięku.

 

 

Rafał Czuk

 

 

 

Dane techniczne:

 

Lampy sterujące:

2 x 12AX7 (ECC83) | 2 x 12BH7 (ECC82)

Lampy mocy: 2 x KT150

Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 25 kHz (±0,6 dB/1 W)

Nominalna moc wyjściowa (1kHz): 20 W RMS/4 Ω

Wejścia liniowe: 4 x RCA

Impedancja wejściowa: 50 kΩ

Czas uruchomienia: 60 s

Nominalny pobór mocy: 240 W

Wymiary (S x W x G): 476 x 410 x 220 mm Waga: 33,1 kg

 

Cena: 29990 zł

 

Do testów dostarczył Nautilus.




User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • iFi Audio ZEN Stream

    Seria Zen od iFi powiększyła się o kolejnego przedstawiciela iFi Audio ZEN Stream. Jak tylko przeczytałam na stronie iFi, że ich najnowsze dziecko oparte jest o oprogramowanie open source, wiedziałam, że muszę go przetestować. Troche osób kojarzy mnie pewnie z forum i wie, że jestem zwolenniczką streamerów opartych o raspberry, nie ukrywam, że lubię trochę pogrzebać w linuxie i ustawić system po swojemu, trochę poeksperymentować z MPD i alternatywnymi ustawieniami. Z tego powodu nie przepadam

    M@rgot
    M@rgot
    Źródła 8

    CAYIN IDAC-6 MK2

    W 2017 roku Cayin zaprezentował swoją serię „i” składająca się z trzech komponentów: iDAC-6, iHA-6 (wzmacniacz słuchawkowy) oraz iDAP-6 (streamer). Po prawie czterech latach przyszła pora na odświeżenie serii. Na pierwszy ogień poszedł DAC, który po ulepszeniu otrzymał nazwę iDAC-6 MK2. Wymiary nowego iDACa pozostały te same 240 mm x 252 mm 69 mm, tak aby urządzenie idealnie pasowało do stosu pozostałych dwóch części.      Obudowa wykonana jest z piaskowanego aluminium w kolorze

    M@rgot
    M@rgot
    Akcesoria

    Bang & Olufsen Beosound Explore

    Okres wakacji sprzyja szeroko rozumianej aktywności fizycznej i to nie tylko w wersji survivalowej w stylu spania pod chmurką, żywienia się korą i darami lasu, lecz również nieco bardziej cywilizowanej – z wszelkimi wygodami, szerokopasmowym Internetem, klimatyzacją i wyżywieniem w formacie all inclusive. Dlatego też opuszczając na tydzień, bądź dwa własne domostwo wcale nie trzeba rezygnować z wygód, jak i ulubionej muzyki. Zamiast jednak podróżować z pełnowymiarowym zestawem można pójść na mał

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Audio-Technica AT-PEQ30

    Stawiając pierwsze kroki w będącej cały czas na fali wznoszącej domenie analogowej większość z nabywców mierzy się z dylematem wyboru gramofonu spełniającego ich wymagania. Warto bowiem mieć na uwadze, iż bazując jedynie na ofercie rynku pierwotnego mamy dostępne konstrukcje o napędzie paskowym i bezpośrednim (idlerową niszę pozwolę sobie w tym momencie pominąć), to część z nich posiada wbudowany przedwzmacniacz a część potrzebuje wspomagania urządzeniem zewnętrznym. Tym samym mnogość opcji może

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Akcesoria

    iFi Audio Zen DAC v2

    Minęły dwa lata od premiery iFi Audio ZEN DAC .  Ten wzmacniacz słuchawkowy i dac w jednym został nagrodzony przez EISA w kategorii „Best Value DAC” 2020-21. Idąc za ciosem iFi Audio zdecydowało się na ulepszenie projektu przedstawiając nam w kwietniu ZEN DAC V2. Wizualnie to nadal ten sam kompaktowy wzmacniacz słuchawkowy z  przetwornikiem cyfrowo-analogowym USB o wysokiej rozdzielczości, dekodujący MQA, gdyby nie napis z tyłu „Zen Dac V2” byłby nie do odróżnienia od wersji pierwszej V1.

    M@rgot
    M@rgot
    Akcesoria
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.