Skocz do zawartości
IGNORED

Ekran - stała szerokość czy wysokość


Arturos

Rekomendowane odpowiedzi

Ekran stały chcę używać głownie w formacie 2,39:1 ale czasami będzie też materiał 16:9 oraz 3:2 (prezentacja fotografii, tu także czasami zdarzy się 4:3).

Co jest lepsze? Stała szerokość czy wysokość ekranu? Kojarzę, że ktoś kiedyś pisał, że lepsza stała wysokość, ale nie wiem dlaczego, czy chodzi o możliwość ogarnięcia tego wzrokiem czy jest jakiś inny powód? Bo tak na pierwszy rzut oka to wydawałoby się, że lepsza stała szerokość bo ekran większy. Jednak biorąc pod uwagę format fotografii to stała wysokość wydaje się prostsza w realizacji.

Nie chcę się mądrzyć, ale nie przejmuj się za bardzo tym problemem. Wybierz ekran o optymalnej przekątnej w stosunku do odległości siedzenia. Nie wiem czego najwięcej oglądasz, ale ekran 16:9 jest wg mnie najbardziej uniwersalny. W tym formacie są koncerty, wiele filmów, sporo programów telewizyjnych. A do tego nie ma zbyt wiele straty przy „rozwijaniu” zarówno do 4:3 jak i 2,4:9. Gdy kupisz inny, problem będzie znacznie większy. A 4:3 na ekranie 2,4:1 wygląda wręcz karykaturalnie. Wielu z nas doradza ruchome kaszety. Ja uważam to za zbytnią zabawę. Większość kinowych projektorów kinowych dzisiaj daje na tyle ciemne pasy, że problem zbyt mi nie przeszkadza (trudno wypatrzyć różnicę między czarnym pasem a kaszetą - przynajmniej na szarym ekranie).

Ja mam ekran o podstawie 2,4 m, oglądam z odległości 3,7m. Z jednej strony dobrze ogląda się 2,4:1 i pionowe zdjęcia ale z drugiej strony dla 16:9 wydaje mi się krańcowy. Przy większym musiałbyś wodzić wzrokiem od napisów do obrazy. Gdyby odległośc byla ok. 4-4,3 myślę że taki ekran jest optymalny.

Ekran stały chcę używać głownie w formacie 2,39:1

 

Jeśli już, to 2.40 :1 . Jeśli to główne pole jego pracy, to pytanie staje się zbędne. :)

Pytanie dodatkowe - jaki projektor, z jakim zoomem , czy ma automatykę, jak chcesz to 2.40 : 1 wywołać ?

Już kiedyś w innym wątku dyskutowaliśmy czy to 2.40 czy 2.39 ale teraz chwilowo to nie ma większego znaczenia.

 

Filmy pewnie w większości 2.40:1 ale będzie też trochę seriali czy jakichś programów dokumentalnych więc 16:9 inne formaty też będą tak jak pisałem wcześniej. Ekran będzie stałoramowy, biały, więc problemem nie jest wysuwanie z kasety ale przygotowanie systemu zasłaniania nieużywanej części obrazu, no i zastanawiam się czy to będzie zasłanianie po bokach czy na górze i na dole oraz jak to technicznie rozwiązać.

 

Jaki projektor? Na tym etapie jeszcze nie wiem, bo wiele innych czynników musi zostać spełnionych aby rozpocząć projekt "kino domowe w garażu" i trochę to potrwa, ale gdybym dziś kupował to byłby to pewnie coś w stylu BENQ W1070 z nadzieją na wymianę na np. na coś ala Sony VPL-HW50ES, ale na dzień dzisiejszy model projektora to tylko takie sobie gdybanie.

Przy szerokości garażu , to 16/9 i rozwiązanie na zawiasach.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czyli podstawowy ekran to 16:9 a jak oglądamy film 2.40:1 to zasłaniamy klapeczki? :)

BoDeX, z tego co pamiętam to właśnie Ty propagowałeś ekran o stałej wysokości a tu proponujesz koncepcję odmienną, dlaczego?

 

Przyznam że raczej myślałem nad czymś bardziej automatycznym, siłowniki, silniki krokowe...

 

Aby ułatwić rozważania:

Szerokość garażu 3,8m, odległość widza od ekranu 4,5-5m (zależy ile od ściany odsunę się z ekranem).

Moim zdaniem takie rozwiązania nie są optymalne. Uzyskanie dwóch formatów z jednej bazy niezależnie w która stronę pójdziesz będzie skutkowało nieoptymalnym rozmiarem jednego z formatów. albo 2.39:1 będzie za mały, albo 16:9 za duży. Konsekwencje tj. pixele, jasność, czy w drugą stronę niezadowolenie z wielkości raczej nieuniknione.

Ja to rozwiązałem inaczej i nie mam kompromisu poza oczywiście przestawieniem projektora od czasu do czasu.

 

Na Twoim miejscu wyszedłbym od tego co najczęściej oglądasz , jeśli 2.4:1 to dobrałbym jego optymalna wielkość , np przy Twoich parametrach max coś ok 300cm podstawy i wtedy maskownice boczne.

 

Sposób proponowany przez Bodexa mi nie odpowiada bo wychodzisz od optymalnego /zakładam/ 16:9 i maskujesz do 2.39:1 uzyskując wynikowy ekran który ma być głównym.

Risto, z tego co pamiętam masz 2 ekrany rozwijane a mnie jakoś bardziej podoba się koncepcja ekranu stałego i przezroczystego akustycznie (mam próbkę od SeymourAV i wg mnie faktycznie jest to materiał nie wpływający na jakość dźwięku, przynajmniej ja nie słyszę różnicy).

 

Na Twoim miejscu wyszedłbym od tego co najczęściej oglądasz , jeśli 2.4:1 to dobrałbym jego optymalna wielkość , np przy Twoich parametrach max coś ok 300cm podstawy i wtedy maskownice boczne.

 

To jest opcja, nad którą się właśnie zastanawiam :)

Potrzebuję mieć możliwość ustawienia 4 formatów, więc maskownice boczne będą najsensowniejsze. Myślę, że do przesuwania maskownic najlepsze będą silniki krokowe. Zastanawiam się jeszcze czy lepiej poszukać sterownika (sam niestety nie potrafię takowgo zaprojektować), który będzie mógł zatrzymać się w 4 różnych pozycjach czy lepiej/prościej zastosować 3 proste sterowniki z krańcówkami, ale wtedy muszą być 3 osobne maskownice i ta druga i trzecia będzie trochę nad ekranem :(

 

Ostatnia koncepcja Bodexa jest banalna w swej prostocie ale miałaby sens gdybym potrzebował tylko dwóch formatów a nie chcę się ograniczać więc odpada.

Myślę, że do przesuwania maskownic najlepsze będą silniki krokowe. Zastanawiam się jeszcze czy lepiej poszukać sterownika (sam niestety nie potrafię takowgo zaprojektować), który będzie mógł zatrzymać się w 4 różnych pozycjach czy lepiej/prościej zastosować 3 proste sterowniki z krańcówkami, ale wtedy muszą być 3 osobne maskownice i ta druga i trzecia będzie trochę nad ekranem :(

 

Chciałbym zobaczyć efekt końcowy, troszkę to może być skomplikowane jak na warunki domowe. Ostatnio poleciały mi silniki krokowe i sterowniki w ploterze cnc i to droga zabawa, ale może do Twoich zastosowań jest coś tańszego. Pomysł fajny, w każdym razie daje możliwość dowolnej manipulacji wielkością danego formatu.

No i żeby nie było zbyt różowo to pojawia się kolejny problem :(

Jeśli za ekranem będą kolumny L,C,R to może dałoby radę umieścić je tak aby były jeszcze "widoczne" (poprawnie słyszalne) w formacie 16:9 ale w pozostałych już nie :( a chciałbym robić pokazy zdjęć z muzyką.

No i teraz wychodzi że lepiej byłoby zrobić maskownice na górze i na dole, albo ........... z 4 stron...

Jest jeszcze jedno rozwiązanie - maskownice z GoM FR701 (tkanina transparentna akustycznie) zamiast aksamit/welur. Tylko to znowu kolejna szmatka, którą trzeba z USA ściągać :(

Tryb procesora, w którym STEREO jest symulowane na 5 głośnikach - centralny i boczne załatwią Ci problem.

 

 

Kiedy zaczynasz prace ? Załóż jakiś dziennik budowy z fotkami - dla podobnych Tobie poszukiwaczy Gralla. :)

Tryb procesora, w którym STEREO jest symulowane na 5 głośnikach - centralny i boczne załatwią Ci problem.

 

Obawiam się że procesory Emotivy mogą go nie mieć, nie widzę nic o tym w ich opisie. Chyba że do czasu rozpoczęcia mojej budowy pojawi się jakiś ciekawy procesor z tym trybem.

 

Kiedy zaczynasz prace ? Załóż jakiś dziennik budowy z fotkami - dla podobnych Tobie poszukiwaczy Gralla. :)

 

Niestety do startu jest jeszcze dużo czasu bo projekt kino domowe ma priorytet nr 4, najpierw wykończenie garażu do którego muszę się wynieść z obecnego, potem adaptacja poddasza, remont łazienki, która znajduje się nad garażem i tam są obecnie jej instalacje. Zakładam wstępnie 1 projekt na rok, choć na razie trudno określić czy to założenie pesymistyczne czy optymistyczne. Jednak dzięki temu że do realizacji jest jeszcze dużo czasu to chcę rozważyć wszelkie możliwe pomysły i przygotować jak najlepszą dokumentację aby nie przerywać co chwila prac lub coś przerabiać w trakcie realizacji projektu.

 

Dziennik założę, bo będę chciał aby ktoś inny podczas realizacji projektu mógł wychwycić błędy, których nie uda się wykryć na etapie projektowania :)

No niestety, życie. Żona, dzieci... i przyjemności muszą poczekać :(

 

Największy koszt to adaptacja akustyczno-wizualna pomieszczenia. Sprzęt AV można dokupować/wymieniać, a adaptację trzeba zrobić całościowo na początku.

Podpowiem Ci na przyszłość ...

Wiesz jak działa " Śruba Rzymska" ?

 

Długi wałek z odwrotnymi gwintami - dokładność ruchu zależna od skoku gwintu (aptekarska).

Format wg. dowolnego zapotrzebowania - czujniki nie na krańcówkach, a na optorezystorach.

 

Masz jeszcze 4 lata - dużo może się jeszcze pozmieniać ....

Wiesz jak działa " Śruba Rzymska" ?

 

Bardzo dobrze. Lepsze to niż klasyczny napęd bram przesuwnych, który kiedyś rozważałem, bo zajmuję połowę mniej miejsca, więc się może zmieści.

Tylko jak to napędzić elektrycznie? Bo śruba rzymska kojarzy mi się z ręcznym kręceniem.

 

Format wg. dowolnego zapotrzebowania - czujniki nie na krańcówkach, a na optorezystorach.

 

Rozważam elementy optoelektroniczne jako jedno z rozwiązań, choć jak na razie tylko jako pomysł, bo jeśli sterowanie byłoby silnikiem krokowym to wtedy pewnie lepiej byłoby mieć pozycje zaszyte w programie sterownika.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.