Skocz do zawartości
IGNORED

Klasy sprzętu i dopasowanie wzmacniacz/źródło

Maciej_59525

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

To chyba mój pierwszy post na tym forum i temat być może już poruszany.

Przez ostatni rok przewinęło się przez moje ręce i uszy w sklepach trochę źródeł i wzmacniaczy. Nie było tego nie wiadomo ile, ale słyszałem zarówno sprzęt Cambridge Audio 640A jak i Hegla H300. Do tego podłączałem gramofony i przetworniki z różnych półek. Testy jeśli tylko było to możliwe prowadziłem na swoich domowych Audio Physics Classic 20 które oceniam jako nieznacznie ocieplone.

To co rzuciło mi się w uszy, to że sprzęt z niższej półki ma na ogół podbity bas i wyostrzoną górę. Dobrze się to czasem sprawdza z odpowiednim wzmacniaczem z odpowiedniej półki (dlaczego one mają obniżoną górę/bas nie wiem - nie znam się - ale wszystkie twierdzą że pasmo przenoszenia płaskie jak stół).

Ale już np. podłączając takiego Stream Magica V2 do Hegla H300 słyszymy wręcz niesamowite podbicie i utwardzenie dźwięku w obu tych skrajnościach pasma. Ten sam player z innym (tańszym) ampem np. Creekiem, nie ma tego efektu albo nie jest on aż tak słyszalny. Dobrze też może to np. zagrać z kolumnami które są mocno ocieplone.

Paradoks polega na tym, że efektywnie lepiej słucha mi się mojego Kenwooda za 300 zł w samochodzie z głośnikami z podobnej półki, niż np. sprzęt źle dobrany a warty 10 x tyle. Owszem gra to ciepło ale przynajmniej nie męczy!

Wiem, że ameryki nie odkryłem, a w związku z tym mam małe pytanie do bardziej obytych i mądrzejszych forumowiczów:

1) Czy to o czym pisze jest jakąś niepisaną regułą czy tak trafiałem? Czy są jakieś granice cenowe/inne które wyznaczają poszczególne klasy sprzętu? A może wykresy pracy np. wzmacniacza które trzeba zobaczyć?