Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofon.


Rekomendowane odpowiedzi

To fakt że wiele płyt TD nie nadaje się do słuchania. Są to pierwsze ich płyty aż do albumu "Phaedra" oraz niemal cała współczesna twórczość Edgara Froese, która bardzo często jest tylko elektronicznym łomotem komponowanym jak gdyby przez komputer a nie człowieka. Mimo wszystko tej muzyki jest tak wiele, że zawsze można odkryć coś ciekawego.

Posłuchajcie choćby tego......

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A ten utwór jest jak dla mnie po prostu przepiękny !

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Kolejny świetny utwór...

 

 

No i żeby było "na temat" :-)

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Rzeczywiście "odrobinę mocniejsze" klimaty ;)

 

Odrobinę. :-)

 

Osobiście muzykę "wymagającą" z dużą ilością szczegółów i detali dźwiękowych starałem się zawsze nagrywać na taśmach możliwie najlepszych jakimi w danej chwili dysponowałem. Elektronikę i klasykę na taśmach metalowych lub chromowych z górnej półki nagrywałem, a wszelką niezbyt wymagającą muzykę popularną raczej na taśmach również raczej popularnych. Choć różnie czasem to bywało kiedy kaset brakowało.

Można kupić też coś takiego

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) nie mam pojęcia, jaka jest wytrzymałość takiego tworzywa.

 

Możesz spokojnie kupić taki "patyk", będziesz miał na przyszłość. Zajmuję się okazjonalnie modelarstwem samochodowym RC. Takie modele to coś innego niż zabawki z supermarketu. Używane materiały są zwykle nieprzypadkowe (nie jest to plastik-fantastik), muszą mieć dużą wytrzymałość i jednocześnie elastyczność, przenoszą siły napędowe lub chronią (drogą) elektronikę. Nie popełnisz błędu kupując ten hex-pręt, choć gwarancji na długotrwałą eksploatację w Twoim zastosowaniu nikt Ci nie da.

 

A jeśli chodzi o muzykę i "mocniejsze klimaty", choć w zupełnie innym duchu, to polecam jedną z moich ulubionych płyt: Thunder and Consolation zespołu New Model Army z 1989 roku. Zdaje się, że Tomek Beksiński też ją prezentował.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

RPWL - tyle jest fajnej muzyki, której człowiek w ogóle nie zna!

 

RPWL zaczął od coverów Pink Floyd. Polecam ich pierwszą płytę God has failed i ostatni album z zeszłego roku: Beyond Man and Time.

 

Edytowane przez discomaniac71

Przeżyłem chwilę grozy, ale chyba wszystko będzie OK :-)

Wczoraj padł mój Revox B 710. A konkretnie padło całe sterowanie magnetofonem. Dzisiaj zorientowałem się, że nie słychać pracy jednego z przekaźników. Przepłukałem go więc Kontaktem SW i wszystko wraca do normy. Zastanawiam się jeszcze, czy może spryskać go jeszcze izopropanolem. Ale to może jutro....

a kompletnie wykładają się np. na elektronice. Podobny problem jest z Philipsami UC-II

Bo to prawdziwy dwutlenek chromu, a CrO2 typowo ma dość niski SOL (MOL @ 10k), niższy niż żelazowo-kobaltowe taśmy Typu II (tzw. substytuty chromu). CrO2 często ma też niższy MOL @ 315, i nieco niższą czułość ogólną, ale też ma niższy szum taśmy. Sumaryczna dynamika może być więc podobna, ale CrO2 należy nieco niżej wysterowywać niż Fe-Co. Potrafi odpłacić ładnym brzmieniem.

 

Na muzykę elektroniczną jedyną radą jest taśma metalowa, która potrafi mieć SOL = MOL @ 10 k rzędu 0 dB, podczas gdy podstawowe taśmy typu I, jak TDK D, Sony HF, itp., mają SOL = -7,5 dB. MOL to Maximum Output Level, czyli maksymalny poziom wyjściowy, przy czym dla wysokich częstotliwości (8-10 kHz i wyżej) często nazywa się to SOL = Saturation Output Level, czyli poziom nasycenia taśmy - oznacza to, że taśma nasyca się sygnałem i nie jest w stanie nagrać go głośniej. Jeśli np. podamy do magnetofonu sygnał 10 kHz i wysterujemy go nawet na +12 dB, taśma i tak zapisze go na poziomie - 7,5 dB, bo nie jest w stanie przyjąć silniejszego sygnału. Stąd wynika zjawisko "kompresji" sygnałów wysokiej częstotliwości przy zapisie na taśmie - jeśli przekraczają one poziom SOL taśmy, wszystkie, niezależnie od ich rzeczywistej głośności, są zapisywane na tym samym poziomie, odpowiadającym maksymalnemu SOL-owi taśmy.

Przykładowe wartości SOL wg prospektu TDK '92, od najniższych do najwyższych:

-7,5 dB - D, SF

-6,5 dB - SA

-5,5 dB - AR, SA-X

-5,0 dB - AD

-4,0 dB - AR-X

0,0 dB - MA

+0,5 dB - MA-XG

Dla odpowiednich taśm Maxella, SONY czy Fuji wygląda to podobnie.

 

Z tego wynika, że do zapisu muzyki elektronicznej, z dużą zawartością wysokich tonów na wysokich poziomach, taśmy Typu II akurat najgorzej się nadają. Najlepszy oczywiście będzie metal, ew. najlepsze taśmy Typu I.

 

Z tego wynika jeszcze jedna ważna sprawa: właściwe ustawienie poziomu zapisu. To, co pokazują wskaźniki magnetofonu, jest dobre dla częstotliwości średnio-niskich, dla których podawane są maksymalne wartości MOL (@ 315 Hz). Inne częstotliwości, zwłaszcza wyższe, mogą zostać przesterowane, jeśli poziom ustawimy "na styk" z maksymalnym MOLem taśmy @ 315 (a ten bywa dość wysoki, dla dobrych taśm może wynieść nawet +6,5 dB).

 

Pasmo przenoszenia magnetofonów podawane jest zwykle dla poziomu -20 dB. Przy takim poziomie nawet przy 18-20 kHz przeważnie nie dochodzimy do wartości SOL dla umiarkowanie dobrej taśmy, więc magnetofony potrafią przenieść 20 kHz nawet na taśmach normalnych. Ale co się dzieje z sygnałami, zapisywanymi przy wyższym poziomie? Ano, są obcinane, bo wchodzą w obszar granicy SOL taśmy.

SONY podawało w danych technicznych pasmo przenoszenia także dla poziomu - 4 dB, ale tylko dla taśmy metalowej (Sony Metal S), na której magnetofony dociągały do ok. 13 kHz przy nierównomierności +3/-4 dB (dwukasetowe) albo do 16 kHz przy +/-3 dB (trzygłowicowe). Praktyczna implikacja tego jest taka, że taśma metalowa jest w stanie prawidłowo (tzn. zachowując prawidłowy poziom) zarejestrować sygnały o częstotliwościach do 13 (albo 16) kHz, przy poziomie nie przekraczającym -4 dB. Przy wyższym poziomie sygnał ulegnie kompresji, tzn. ściszeniu. I dotyczy to tylko taśmy metalowej. Na każdej innej będzie o wiele gorzej.

Niekiedy sprawdzano także pasmo przenoszenia przy poziomie 0 dB - na taśmach normalnych znaczny spadek poziomu odczytu (poniżej 0 dB) następował już powyżej 6,3 - 8 kHz.

 

Moja rada:

 

1. Kupujemy korektor graficzny z analizatorem widma. Im więcej słupków, i im wyższe kHz pokazują, tym lepiej.

2. Jeśli jesteśmy programowym przeciwnikiem korektorów, patrz punkt 1. Gałki i suwaki można urwać, przyciski zakleić. Chodzi nam o analizator.

3. Puszczamy muzykę, którą chcemy nagrać, i patrzymy na te słupki, które są najbardziej po prawej.

4. Jeśli te słupki są niepokojąco wysokie i zbliżone wysokością do tych pośrodku, cofamy się w czasie o 15 lat i idziemy do sklepu po kasetę z taśmą metalową.

5. Jeśli udało nam się wrócić z przeszłości z odnośną taśmą, ponownie patrzymy na słupki, i odpowiednio do tego, co pokazują, regulujemy poziom zapisu tak, by sygnał wysokiej częstotliwości nie przekroczył wartości SOL taśmy.

6. Jeśli mamy magnetofon trzygłowicowy, robimy nagranie i monitorujemy Tape/Source.

7. Jeśli w pozycji Tape prawe słupki na analizatorze spadają w stosunku do wysokości przy pozycji Source, to mamy złą taśmę, źle ustawiliśmy Bias i Sensitivity, albo źle ustawiliśmy poziom zapisu.

8. Próbujemy ponownie. Ew. ponownie cofamy się w czasie i kupujemy inną taśmę.

;-)

Edytowane przez MaciejLK

Nie wiem czy koledzy poznali twórczość Andreasa Vollenweidera .Ale dzwięki harfy

z magnetofonu brzmią wspaniale . Polecam i pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Andreas Vollenweider jest jednym z moich ulubionych wykonawców. Mimo że nie jest to typowa "elektronika", to bardzo go lubię. Mam kilka jego kaset z "Takt Music", więc całkiem dobrze nagranych. Płyta "Book of Roses" jest wręcz znakomicie nagrana :-)

Edytowane przez Kasjel

Oczywiście, zamiast używać taśmy metalowej można zrobić jeszcze inaczej, prościej - nagrywać taką muzykę tak, by poziom zapisu nie przekraczał, np. -8, -6 dB - w ten sposób uniknie się wysycenia taśmy sygnałem wysokiej częstotliwości, i zostanie zachowana pierwotna proporcja głośności dźwięków o różnych częstotliwościach. Tyle, że wtedy taśma będzie trochę szumiała...

Andreas Vollenweider jest jednym z moich ulubionych wykonawców. Mimo że nie jest to typowa "elektronika", to bardzo go lubię. Mam kilka jego kaset z "Takt Music", więc całkiem dobrze nagranych. Płyta "Book of Roses" jest wręcz znakomicie nagrana :-)

Posłuchaj też : Andreas Vollenweider - Caverna Magica , poezja.

Też mam Book of Roses na kasecie Columbia MJM MusicPL , co ciekawe jest to jedna z kilku jakie posiadam kaset, która ma taśmę chromową nagraną z biasem jak dla żelazowej, jest ot też sposób na poprawienie niedoskonałości taśmy magnetofonowej przy nagrywaniu tego typu muzyki.

Bardzo polecam też płytę: Midnight Clear a w szczególności utwór : Jesu, Joy of Man's Desiring ;-)

 

 

2. Jeśli jesteśmy programowym przeciwnikiem korektorów, patrz punkt 1. Gałki i suwaki można urwać, przyciski zakleić. Chodzi nam o analizator.

5. Jeśli udało nam się wrócić z przeszłości z odnośną taśmą, ponownie patrzymy na słupki, i odpowiednio do tego, co pokazują, regulujemy poziom zapisu tak, by sygnał wysokiej częstotliwości nie przekroczył wartości SOL taśmy.

 

Padłem ;-)

 

Kasjel ten preparat do gumy to to?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez SirJack7

kaset, która ma taśmę chromową nagraną z biasem jak dla żelazowej,

 

Dla ścisłości - nie z biasem, tylko z korekcją (EQ) jak dla żelazowej. Bias jest wtedy ustawiany tak, żeby uzyskać płaską charakterystykę nawet przy takiej korekcji. Takie ustawienie, co prawda, nieco zwiększa szumy, ale też podnosi MOL w zakresie wysokich częstotliwości (czyli SOL), i jest korzystne przy nagrywaniu muzyki, w której występują duże wartości szczytowe wyższych częstotliwości.

Dla ścisłości - nie z biasem, tylko z korekcją (EQ) jak dla żelazowej. Bias jest wtedy ustawiany tak, żeby uzyskać płaską charakterystykę nawet przy takiej korekcji. Takie ustawienie, co prawda, nieco zwiększa szumy, ale też podnosi MOL w zakresie wysokich częstotliwości (czyli SOL), i jest korzystne przy nagrywaniu muzyki, w której występują duże wartości szczytowe wyższych częstotliwości.

O dziękuję za poprawienie mnie :-) jak to mówią :wiedziałem że gdzieś dzwonią ale.... :-)

Edytowane przez SirJack7

Ta możliwość niezależnego ustawiania Biasu i EQ była podkreślana przez firmę Nakamichi, i tym właśnie Nakamichi uzasadniało swoje uparte trwanie przy ręcznych i rozdzielonych na Bias i EQ przełącznikach typu taśmy.

Wobec tego, że Jacek wspomniał o taśmach chromowych nagrywanych z korekcją 120 mikrosekund, co ma zwiększać SOL taśmy, pomyślałem sobie, że może nie jest to taki głupi pomysł, żeby w ten sposób nagrywać taśmy z muzyką, mającą w tym względzie duże wymagania. Problem w tym, że prawie wszystkie magnetofony mają automatyczne przełączniki typu taśmy, zmieniające jednocześnie zarówno prąd podkładu, jak i korekcję, a większość magnetofonów z przełącznikami ręcznymi też nie ma tych funkcji rozdzielonych. Można oczywiście nagrać chromówkę jak żelazówkę, np. zalepiając otwory detekcyjne taśmą, ale wtedy prąd podkładu będzie totalnie "od czapy", będzie stanowczo za niski, i podbije nadmiernie wysokie tony i zwiększy zniekształcenia. Postanowiłem więc sprawdzić jak sobie w takiej sytuacji poradzą magnetofony z autokalibracją - przy czym sprawdzałem tylko, czy układ autokalibracji zasygnalizuje błąd, nie sprawdzałem faktycznych efektów nagrania muzyki. W kasecie z prawdziwą taśmą chromową zakleiłem otwór detekcyjny. (UWAGA dla ew. próbujących: w różnych magnetofonach czujniki typu taśmy bywają umieszczane po prawej lub lewej stronie kieszeni, a bywa tak, że np. czujnik metalu jest po lewej, a chromu po prawej lub odwrotnie - dla pewności lepiej zakleić oba otwory. Oczywiście trzeba też to zrobić przy nagrywaniu prawdziwej muzyki, bo kaseta będzie obracana).

 

Denon DRM-650S - skalibrował

JVC DD-9 - zasygnalizował błąd

Pioneer CT-777 - błąd

Pioneer CT-S830S - skalibrował

Pioneer CT-676 - skalibrował

Philips FC-931 (dwukasetowy, tylko auto bias) - błąd

Yamaha KX-930 - skalibrowała

Fisher CR-9070 - skalibrował

Aiwa AD-S950 (ręczna kalibracja z generatorem) - trochę zabrakło możliwości zwiększenia prądu podkładu, ale niewiele

Technics RS-BX747 - błąd na etapie kalibracji Bias, przy ustawieniu ATC na High, Std i Low

Technics RS-TR979 - błąd na etapie kalibracji Level

Kenwood KX-7060S - skalibrował

Witam

Mam pytanie jak się zachowuje nominalnie żelazówka (taśma) z SOL -5 przy 4,75 cm/s jaki bedzie miała SOL w podwojonej prędkości 9,5 cm/s ??

Zmieni się czy nie.

Pozdrawiam XTR71

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Powinien wzrosnąć. Ogólny MOL też.

 

Na marginesie:

Taśma nie "widzi" częstotliwości, tylko długości fal. Im krótsze fale, tym trudniej się zapisują. Przy wzroście prędkości rośnie długość fali dla danej częstotliwości, a zatem warunki zapisu są łatwiejsze.

Edytowane przez adamstan

Ze względu na lepszy zapis wysokich częstotliwości (tzn. krótkich fal) przy wyższych prędkościach zapisu, w magnetofonach szpulowych przy zmianie prędkości na wyższą zmniejsza się też stała korekcji częstotliwości EQ - nie trzeba aż tak silnie podbijać wysokich częstotliwości.

Ciekaw jestem, czy w tych nielicznych magnetofonach kasetowych dwuprędkościowych korekcja także jest zmieniana przy zmianie prędkości?

Edytowane przez MaciejLK

Posłuchaj też : Andreas Vollenweider - Caverna Magica , poezja.

Też mam Book of Roses na kasecie Columbia MJM MusicPL , co ciekawe jest to jedna z kilku jakie posiadam kaset, która ma taśmę chromową nagraną z biasem jak dla żelazowej, jest ot też sposób na poprawienie niedoskonałości taśmy magnetofonowej przy nagrywaniu tego typu muzyki.

Bardzo polecam też płytę: Midnight Clear a w szczególności utwór : Jesu, Joy of Man's Desiring ;-)

 

 

 

Padłem ;-)

 

Kasjel ten preparat do gumy to to?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak, to jest to.....

 

PS,- Revox B 710 padł :-( No i znów mam tego wszystkiego dosyć :-(

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Współczuję bardzo! Ale, jeśli winny jest ten przekaźnik, o którym pisałeś, to może uda się coś z tym zrobić bez wielkiego trudu?

 

Mnie wkrótce po ustawieniu "użytkowej wieży" pożegnał Nak CR-4, paląc dwa wewnętrzne bezpieczniki. Myślę, że winne są silniki - niestety, usterka typowa dla tych mechanizmów Sankyo. :-(

Przekaźnik jest raczej dobry. Padł system sterujący zasilaniem. Czyli ten który podaje napięcie do owego przekaźnika by on włączył inne obwody. W tej chwili magnetofon pracuje prawidłowo. Jak coś się nagrzeje i magnetofon dobrze "załapie" zaraz po włożeniu wtyczki do gniazda, to potem wszystko jest OK. Dopóki nie wyłączy się go całkowicie z prądu. Gdybym miał go bez przerwy podłączonego do napięcia i nie było by przerw w dostawie prądu, to można by z niego normalnie korzystać. Z wyłącznika "Power" można normalnie korzystać. Wyłączenie nim działającego magnetofonu niczego nie psuje. Dopiero całkowite odłączenie od napięcia powoduje, że wszystko zaczyna się od nowa. Bo żeby deck włączył się znów prawidłowo trzeba kilkadziesiąt razy wkładać i wyjmować wtyczkę, aż w końcu będzie można go włączyć i usłyszy się pstryknięcie tego przekaźnika. Wówczas można być pewnym, że sterowanie deckiem będzie działać.

Witam!!!!

Wreszcie po wielu różnych problemach o których tu nie będę pisał dostałem dziś paczkę, z oto taką ciekawostką techniczną firmy SEOUM.Deck był bardzo brudny sama obudowa wyglądała jak by przeleżała w jakieś szopie,na razie trudno coś powiedzieć na temat stanu technicznego.Po włączeniu silnik pracuje świecą dwie diody i tyle po rozkręceniu zobaczę jak to wygląda w środku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-19370-0-49758900-1369150699_thumb.jpg

post-19370-0-27518600-1369150717_thumb.jpg

post-19370-0-27333500-1369150735_thumb.jpg

post-19370-0-67337800-1369150750_thumb.jpg

post-19370-0-99947000-1369150766_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wobec tego, że Jacek wspomniał o taśmach chromowych nagrywanych z korekcją 120 mikrosekund, co ma zwiększać SOL taśmy, pomyślałem sobie, że może nie jest to taki głupi pomysł, żeby w ten sposób nagrywać taśmy z muzyką, mającą w tym względzie duże wymagania. Problem w tym, że prawie wszystkie magnetofony mają automatyczne przełączniki typu taśmy, zmieniające jednocześnie zarówno prąd podkładu, jak i korekcję, a większość magnetofonów z przełącznikami ręcznymi też nie ma tych funkcji rozdzielonych. Można oczywiście nagrać chromówkę jak żelazówkę, np. zalepiając otwory detekcyjne taśmą, ale wtedy prąd podkładu będzie totalnie "od czapy", będzie stanowczo za niski, i podbije nadmiernie wysokie tony i zwiększy zniekształcenia. Postanowiłem więc sprawdzić jak sobie w takiej sytuacji poradzą magnetofony z autokalibracją - przy czym sprawdzałem tylko, czy układ autokalibracji zasygnalizuje błąd, nie sprawdzałem faktycznych efektów nagrania muzyki. W kasecie z prawdziwą taśmą chromową zakleiłem otwór detekcyjny. (UWAGA dla ew. próbujących: w różnych magnetofonach czujniki typu taśmy bywają umieszczane po prawej lub lewej stronie kieszeni, a bywa tak, że np. czujnik metalu jest po lewej, a chromu po prawej lub odwrotnie - dla pewności lepiej zakleić oba otwory. Oczywiście trzeba też to zrobić przy nagrywaniu prawdziwej muzyki, bo kaseta będzie obracana).

 

 

Czyli z tego co zrozumiałem należałoby przełączniki ustawić tak: Bias - high,a Equalizer- 120 mikro sekund ?

 

Tak, to jest to.....

 

Dzięki.

Edytowane przez SirJack7
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.