Skocz do zawartości
IGNORED

PHY- glosniki w odgrodach


koteczek

Rekomendowane odpowiedzi

Piekne zdiecia. Nie jestem pewien na 100%, ale te pileczki tenisowe z cycuszkiem to moga byc 205. Western Electryk cos takiego kiedys wydmuchiwal. Trioda ok. 1 W. Pychotki.

Odnosnie szalenstwa: Quady 63 sa wzorcowe jezeli chodzi o urode, elegancje, piekny ton, szybkosc , etc., ale brzmia bardzo, bardzo.... spokojnie. Ktos kiedys napisal, ze to glosniki dla starych wdow. Oczywiscie, ze to zlosliwa przesada, ale cos w tym spokoju jest. Po dlugim sluchaniu ma sie ochote na krotka drzemke :).

Bywa czesto, jak wiesz, ze sie ma ochote by cos strzelilo, wybuchlo, zadziwilo. Quady tego nie maja, robia to troche za kulturalnie. Oczywiscie to sprawa gustu, ale dzikie bestie to nie sa. Lubie by w glosniku drzemala ukryta bestia, w Quadach jest tego deczko za malo.

Brawo ! Dwiesciepiateczki w odmianie D.

A odnosnie glosnikow, to chyba ostatnio mam pragnienie bycia taka wdowa, bo jakos mnie przytlaczaja takie rozne kwiecistosci. Ktore z glosnikow do open baffle beda dobre dla szukajacej spokoju wdowy ?

Swietnie rozumiem, wiekszosc czasu to ja tez taka wdowa, tylko raz na jakis czas jak mnie nikt nie widzi i nie slyszy to bym sobie tak......., oj wiosna w powietrzu.

Odnosnie glosnikow do OB:

1. PHY ( kocentryczne i osobno tweeter i reszta)

2. Supravox ( zapomnialem numery, ale na ich stronie sa opisy glosnikow do OB).

3. Goodmans 201

4. Diaton(e) ?

5. Altec 755

6. Altec 604e

sa oczywiscie inne, ale ich nie slyszalem jeno czytalem.

Bawiac sie wzmacniaczami lampowymi mozna bardzo znacznie wplywac na barwe i dynamike dzwieku. Zmiany jakie mozna uzyskac przechodzac z jednego typu wzmacniacza na inny sa tak znaczne, ze sprawiaja, ze wszystkie efekty kabelkowe, o ktorych tak wiele pisza forum'owicze, sa duzo, duzo bardzej dyskretne.

Strojenie wzmacniaczy lampowych to temat ocean.

Zaczne od truizmow: dzwiek SE vs PP:

Sa to ogolniki, ale maja ziarno ogolnej prawdy. Porownujac odcisk dzwiekowy PP i SE mam takie obserwacje:

PP brzmi " chudzej" (mnej eufonii), ale szybciej, bardzej dynamicznie. Ma wiecej kontroli na dole i na gorze, ale bardzej plackaty srodek. SE zas jest bogaty, pelny w srodku, ale bardziej zaokragla dol i gore. Cos za cos.

Dostrajajac wzmacniacz do glosnikow, mozna wiec dzwiek odchudzic PP albo dodac "miesa" sterujac SE.

Reasumujac i super upraszczajac: SE brzmi bardzej emocjonalnie, PP bardzej lapidarnie.

Teraz, w rodzinie SE: decydujac sie na bezposrednio grzane triody: 45, 2a3, 300b, px4, px 25, 211, 845, etc dzwiek wraz z moca nieco chlodzi sie , ale jednoczesnie nabiera zdecydowania i autorytetu (upraszczam).

Z drugiej strony sterowniki DHT moga byc albo triodowe, albo pentodowe. Triodowe sterownki dzwiek nieco zwolnia, ale ubarwia, pentodowe zabiora nieco barwy ale go przyspiesza. Strasznie upraszczajac takie sa moje doswiadczenia. Zmiany o ktorych gadam sa znaczne, latwo sluszalne nawet przed czyszczeniem aparatu sluchowego. A wplyw transformatora wyjsciowego, kondesatorow i opornikow zostawiam dla innych z wiekszym doswiadczeniem.

A niech to diabli. Czlowiek pyta konkretnie, a ja tu ogolniki smarze. Do PHY brzmi najlepiej:

Kaskada 6SN7-6SN7 ( Sylvania z lat czterdzietych) Audio-Note folia Cu w oleju, TJ 2a3 (mesh), Tamura na wyjsciu.

Zrodlo......oczywiscie.

koteczku, sa to rzeczy znane. Mnie interesuje przypadek jednego, konkretnego wzmacniacza o ustalonej topologii. Np. minimalistyczny SET na 2A3 (oczywiscie moze byc inny, dowolnie przez Ciebie wybrany przyklad). Pomijajac dobor kondensatorow, rezystorow pod wzgledem czysto brzmieniowym, jakie manipulacje samym ukladem (w schemacie) mozna poczynic ?

Podstawowy wzmacniacz to Sun Audio SE 2a3. Topologia tak jak u producenta jedynie zmiany to typ komponentow. Punkty pracy: bardzo konserwatywne 40 mA , 350 V na anodzie . Zmiana opornika katodowego 750 ohm na 1500 ohm przy zmianie 2a3 na 45.

Wzmacniacz 2 to Consonance Parallel 300b przerobiony na pojedyncza SE 300b ( lub PX25). Topologia oparta na schemacie Western Electric: sterowana pentoda 300b. Mam dobre doswiadczenie z EL 3, El 11, EL 13, 6P9 jako sterowniki. Punkty pracy sterownika: anoda: 260V, S2= 180V. Na anodzie 300b jest 420V, 60 mA. Transformator wyjsciowy 2 kohm ( za malo, ale...). Wyszukane kondesatory sygnalowe.

koteczek,

Jezeli masz glosniki 15-o omowe a trafo ma na pierwotnym uzwojeniu 2k a wtorne jest na 8ohm, to przy takim obciazeniu glosnikiem 15ohm de facto lampa widzi 4k obciazenia, czyli dobrze gra z pojedyncza lampa 300B i nawet pogra z PX25. Jezeli podlaczysz te glosniki do odczepu 4ohmowego, to wartosc i obciazenia lampy trafem jeszcze sie podwoi. Oczywiscie jest jeszcze wazna indukcyjnosc uzwojenia pierwotnego...

Gość rochu

(Konto usunięte)

Zastanawia mnie jaki efekt da takie położenie odgrody aby jednym bokiem pod kątem powiedzmy 30 stopni odgroda stykala się ze ścianą?

Czy ściana wtedy przejmie funkcje odgrody?

Załączam bardzo nieudolny rysunek ale moze to wyjasni o co mi chodzi.

[obrazekLUKASZ-286755_1.jpg]

post-48-100008791 1170266328_thumb.jpg

Moje doswiadczenie z odgrodami udowodnilo, ze wysokosc odgrody jest krytyczna. Czyli, odgroda jest tak dobra jak najkrotszy jej element. Boczne "skrzydla" czy panel na lewo i prawo od glosnika mozna skompensowac sobie sciana, ale odleglosc od glosnika w gore musi spelniac pewne kryteria by nie bylo za duzo destrukcyjnej interferencji. Nie wiem tego na 100%, ale by dol dzwieku byl przekonywujacy panel powinien byc stosunkowo wysoki. Sciany moga wiec pomoc "horyzontalnie", ale nie w pionie. Gdy PHY byly w panelach 120 cm bylo

kiepsko z dolem. W 170cm panelach pojawil sie dol. Skrzydla trapezu byly OK. W szerokich lamanych panelach i glosniku montowanym 80 cm od podlogi bylo kiepsko przy 120 cm wysokosci ( 120-80= 40 cm od gornego brzegu) a znacznie lepiej przy 170-80= 90 cm od gornego brzegu. Uwazam, ze ten parametr jest krytyczny (najkrotszy odcinek od przodu i tylu membrany) przy parawanach lub czesciowych parawanach wspomaganych scianami. Te obserwacje dotycza PHY. Inne glosniki widzialem montowane w plaskich 100 cm panelach, ale ich nie slyszalem.

To co przedstawil rochu zaczyna jawis sie jako odgroda bardziej juz zamknieta niz otwarta, mozna nawet pokusic sie (a co sie bedziemy patyczkowac, jesli juz bawimy sie w tak ekstremalne audiuofilstwo !) o nazwe: obudowa.

A propos, o ile panel ma swoje miejsce w tej przepieknej dziedzinie ludzkich zainteresowan, to nigdy jeszcze nie spotkalem sie z zastosowaniem obudowy otwartej (skrzynki). Czy jest jakis specjalny powod, czy po prostu za malo szukalem. Czy dodanie do panela boczkow (pod katem prostym), tudziez "gory" i "dolu" (tyl pozostawiamy calkowicie otwarty) powoduje juz wystapienie efektu "huczacej skrzyni" ?

Jak przystalo na leniwego czlowieka zaczelem od konca: rekomendacja producenta PHY. Rysunki sa dostepne na jego stronie. Z powodow estetycznych zmiejszylem wielkosc odgrody co okazalo sie zla decyzja. Gdy wrocilem do rekomendowanej geometrii wszystko sie ulozylo. Za glopote sie placi. Jest sporo linkow w sieci dyskutujacych glosniki w OB. Google wylowi ich wiele. Moje serfowanie prawie zawsze zostawia mi niedosyt. Pamietam ten pierwszy artykul, ktory pchna mnie w strone OB. Jest to publikacja drukowana w Sound Practices pt: "Home brewer" ( albo home brew?). Jezeli czegos sie nauczylem w trakcie gonienia za zajaczkiem to mozna to strescic: go for it. Dzwiek z OB jest bardzo specjalny, trudno po tym wszystkim sluchac pudelek.

Jak przystalo na rowniez leniwego czlowieka zapytalem Google i wychodzi na to, ze w rzeczonym pismie istnieje cykliczny dzial "Homebrewer of the month". Czyli chyba trzebaby namierzyc konkretnego osobnika. A w Sieci tylko spisy tresci poszczegolnych numerow, nie ma download :(

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ten pdf zawiera artykul o ktorym pisalem. Smacznego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wyznanie audiofila ze Starego Miasta. Jezeli zalozyc, ze kazdy z nas ma gdzies swojego sobowtora o ktorym moze nie wiedziec, ale on istnieje, to ten gentelman z drugiej strony jeziora ma priorytety i gust muzyczny ktory

jest zaskakujaco bliski do mojego. Od rodzju zrodel, wzmacniaczy, typu glosnikow, preferencji , az strach pomyslec. Tak, tak matki byly rozne, a tatusie,,,,,,,a moze ten sam. I znow nie bede mogl spac.

Nie wiem czy ten link juz podawalem, ale cos w tym wykresie jest co rezonuje z prawda o OB.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.