Skocz do zawartości
IGNORED

Raven R1+węglowe Audaxy - proszę o rady


gipsy2

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

przymierzam się do budowy nowych zestawów glosnikowych na Ravenie R1 ,13 stce węglowej Audaxa i 21cm węglowym Audaxa. Co do wyboru 13stki węglowej na średnio(nisko)tonowca jest poprostu oczywiste (sam juz sie niejednokrotnie przekonalem że poza najlepszymi focalami,audax oferuje miażdzące średnie tony,cudo) , i nie ma co tu komentować. 21 centymetrowca uważam za także świetnego "basowca",ale jest to glosnik brzmieniowo zupelnie inny niz np.scan speaki. Z resztą nie piszę tu aby rozpisywać się o brzmieniu...Planowany wstępny projekt jest taki,aby zrobić kolumnę pochylą,z 21cm audaxem z boku.Centra akustyczne bez większych problemów wyrównam,toteż powinno to prowadzić do pewnych zgodności przy projektowaniu zwrotnicy.Węższa przednia ścianka zapewni lepsze efekty stereofonicze,zaś wszystkie efekty baffle stepu poniekąd może uda mi się zredukować ścięciami 45 st (robienie zaokrąglonych krawędzi o malej średnicy jest bez sensu,gdyż to zysku nie przynosi).Z resztą zobaczymy co Edge pokaże..W każdym razie,baffle step można zredukować robiąc 2,5 drogi,z tym że ze względu na kierunkowość należaloby obciąć 21cm ok. 80 hz (aż boję sie wartości cewek i kondensatorów!).Z zalozenia 13stka i 21ka mają pracować w oddzielnych przegrodach.Integracji Ravena z 13-stką sie nie boję,ale 21ki z 13 stką to juz nieco...Wiem że osobna odgroda miesza w fazie,toteż zintegrowanie fazowe (a co za tym idzie - latwość projektowania) bylaby byc moze nieciekawa (ciekawe co praktyka pokaze),a czy ulożenie glosnika z boku namiesza coś bardziej?Co do koncepcji zwrotnicy,do wyboru : 3 drogi (hmm,w tym wypadku chyba nie warto),lub 2,5 drogi w dwóch wariantach.Myślalem nad koncepcją,aby 13tkę zamknąć w obudowie zamkniętej.Oczywiście nie wykorzystując energii tylnej częsci membrany nastąpilby wczesny spadek niższych częstotliwości.Przecież spadek związany z obudową zamkniętą to swoisty filtr. Czy nie spróbować "dorobić" (tak,wiem że to glupio brzmi...) filtr do 21ki tak aby dosc przyzwoicie się to pokrylo z 13stką.Pozostaje kwestią fazy,jak się ona "nie zintegruje" to caly "patent" szlag trafi.Drugi wariant to zastosować patent na ukl. 2,5 drożny,stosując korekcję impedancji itp .(Misiomor podawal to tu na forum).Następne moje pytanie jest takie,jakie są plusy i minusy umieszczenia glosnika z boku,lub z przodu kolumny?Uważam że gdyby glosnik 21cm bylby z przodu to rownanie centrów akustycznych byloby bez sensu,ale gdyby byl z przodu,czy integracja go z 13stką bylaby lepsza (glownie chodzi mi o faze)?Z góry dzięki Wam za podpowiedzi,które napewno będą ogromnie cennie!

 

Pozdrawiam

 

Łukasz

Znam i taka konfiguracje...

Raveny sa szybkie ...w tym przypadku węglowce S.S.,Audaxa...odpadaja...

Albo któreś z wysokoefektywnych Focali,może Alcone...lub jedyny speak ze S.S. kevlarowa 18 lub 21'ka.

jeszcze lepsze beda drivery FAL pana Furuyamy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PHL i Accutony to świetne glosniki (szczególnie Accutony,PHL śmierdzi mi glosnikami estradowymi,zresztą starczy zerknąc na parametry...),ale ich rezonanse są tragiczne,pospawanie tego w calość,aplikacja to...koszmar...Poza tym osobiście mnie się nie podoba ich brzmienie,przynajmniej w aplikacjach które slyszalem.Darkul -> polączenie Ravena z Audaxami jest genialne,jedyną alternatywą do tych audaxów jest focal . A scan speaki węglowe to inna bajka,te glosniki średnie tony mają beznadziejne,z resztą to wogule inne glosniki i brzmienie niż focale,audaxy i kropka.Audax ma to do siebie że jest wybitnie przejrzysty,czytelny,z rewelacyjnymi średnimi tonami,a przez swoją konstrukcję - szybki :) (ps.IHMO focal tezby byl good,ale niespelnil wymogów postawionych przeze mnie)... Poza tym ja sie nie pytam jakie mam glosniki wybrać :P tylko o rady konstrukcyjne,glosniki juz są .

Bego - > PHL ki mnie nie przekonywują,kiepskie charakterystyki (aczkolwiek brzmienie poprawne),ale "to nie to".To glosniki w ktorych uzywana jest technologia "estradowa",widac to po np. zawieszeniu,samej konstrukcji glosnika.Exele dobre (ale ta niska efektywność...),ale...wolę audaxy i z resztą jak juz wspomnialem są kupione i sie wlasnie na nie patrze ;).Z węglówkami mialem wcześniej do czynienia i wiem czego są warte. Są Audaxy i koniec kropka :) .Ravena to ja z chęcią poskromię L-padem,przynajmniej część "mocy" odlozy się na rezystorach i glosnik zyska "trochę watów".A mnie caly czas chodzi o rady konstrukcyjne :)

13-stka za cienka? Możesz to rozwinąć? Jeśli się nie myle to generalnie woofer z boku np.daje mozliwosc zwężenia przedniej ścianki,a ponieważ poniżej 100hz tracimy "zmysl kierunkowości" dźwięku,to bas czy to z przodu,czy to z tylu czy góry kolumny (gdzie się nam generalnie podoba :P) rozchodzi się wszech kierunkowo.Jesli przecież doloze 21 ke to poszerzy sie przednia ścianka,baffle step i jego oddzialywania gdzieś się przeniosą,a 13-sta czy z woferem z boku czy z przodu i tak bedzie grać to samo.Uwazam też że równianie centrów akustycznych w wooferem z przodu byloby trudne (myślę że woofer musialby byc przy dole kolumny plus minus).Problem w tym ,gdzie się bardziej faza skopie ...A my się z fazą nie lubimy :P ;) .

Do gipsy2:

 

- ja tam bym unikał pochyłej przedniej ścianki dla wstęgi (denna kierunkowość w płaszczyźnie pionowej), koherentności czasowej i tak nie osiągniesz jako że wstęga wymaga filtrów minimum 3rd order electrical, więc wyrównywanie centrów akustycznych głośników nie ma wielkiego sensu.

 

- podział niskie - średnie możesz zrobić na 150 - 200 Hz i średniak się wyrobi (w końcu bywał z powodzeniem stosowany jako midwoofer). Filtry najlepiej elektryczne 1st order z rozsunięciem częstotliwości odcięcia (jakieś 100 - 140 Hz dla woofera i 180 - 220 Hz dla średniego), głośniki łączone w polaryzacjach PRZECIWNYCH. Takie połączenie uwzględnia zarówno przesunięcie woofera do tyłu jak i kręcenie fazy średniotonowca do przodu przez jego naturalny roll-off od strony niskich (wynikający z jego obudowy zamkniętej). Problem z takim podziałem może polegać na tym, że HM130C0 ma kaptonowy karkas cewki (wysokie Qms) i wysoki peak impedancji w rezonansie, który wypadałoby wypłaszczyć układem RLC, chyba że chcesz osiągnąć peak na SPL jak w Sonus Faber Amati (dzwoniący w impulsie jak diabli i powodujący to "fajne brzmienie" tak cenione przez koneserów w.w. marki). Baffle step dla średniotonowego można skorygować jego filtrem lowpass i nie jest to trudne.

 

- 2.5 drogi w takim układzie nie ma sensu, bo 13-stka będzie się ostro przesterowywać wychyleniowo podczas gdy 21cm będzie pracował na ćwierć gwizdka

gipsy2

 

Raven to według mnie High -end ,ale te Audaxy ??? raczej druga liga,czy dobrze przemyslałes tę konfiguracje.Do Ravena brzmieniowo Excel, tylko ma małą skuteczność, jak Ci to nie przeszkadza to chyba najlepszy wybór.Z tym że zamiast 13ki napewno 17ka-( prosta zasada duzy głośnik duzy dźwięk) ,13 ka nie będzie sie juz wyrabiać przy 50 watach ze wzmacniacza jeśli będzie obcięta na ok 200Hz.

juz ma tego audaxa...

Mnie nie podobal sie zbyt ten typ prezentacji srednicy jak audio physic czy ancient audio monitor. Jakby dac bas z przodu do mozna by go pociagnac wyszej i poprawic wypelnienie wokali meskich. Wykonanie obudowy (zaokraglenia) bedzie kluczowe i trudniejsze. Z faza to tylko kwestia umiejetnosci zrobienia zwrotnicy.

Doradzanie komus jest trudniejsze chyba nawet od zrobienia kolumn :) Nie wiadomo co komu "pasuje". Jest za duzo mozliwosci.

americano

dla mnie także tylko głosniki z przodu,gra to duzo fajniej(muzykalniej) niż bas na bocznej ściance i problemy z ustawieniem szczególnie w małym pomieszczeniu dużo mniejsze.Ja też mam problem że średnicą tylko do AMT 1,co byś polecił z głośniów nisko -średniotonowych o wielkości 18-20cm (ale koniecznie 4ohm) i skuteczności 92-93db ?

vinyldemon

odpowiedz juz byla wyzej. Do AMT tylko plaskie przetworniki FAL, zreszta Furuyama tez uzywa air motion transformer na gore (na zwrotnicy zdaje sie 6dB/Oct) + szerokopasmowy FAL bez zwrotnicy.

Jak sie bawimy w "haj-end" to tylko "no compromise" :-)

Do vinyldemon:

 

HM130C0 ma P_term = 50W RMS, n0 = 0.5%, Sd = 0.85dm2, Xmax = 3mm. Przy 50W RMS wysterowania da on 0.25W mocy akustycznej co odpowiada wychyleniu 2mm one way przy 200Hz, a przecież jeszcze dojdzie filtr i naturalny spadek SPL obudowy zamkniętej. Powinien się wyrobić, zwłaszcza pod warunkiem zastosowania układu RLC. Trzeba by to zresztą dokładnie przemodelować, ale jak sam modelowałem podział 140Hz dla Vify MG14WK to się wyrabiała.

 

Po drugie, to 18cm magnezowy Excel nie połączy się dobrze z R1 ze względu na problemy z harmonicznymi przy podziale znacznie powyżej 1.5kHz i braku pochyłej ścianki (wymaganymi przez wstęgę).

Zgadzam się tylko no compromise ale także konstrukcyjny-układowy.To co daje ten przetwornik FAL to juz mam w moim AMT 1 ( ten najwięszy ,bipolarny wysoko-średniotonowy) powierzchnia drgająca jest podobna.Nie będzie się wyrabiał przy bardzo głośnym słuchaniu przy odcięciu ok 300Hz.Potrzebuje "tradycyjny głośnik" najlepiej papierowy na średnice ( 300hz-2500Hz), który zamierzam umieścić w przegrodzie otwartej.Moc konstruowanej kolumny ok 250 W ( trzy drożna)i w zakresie wysoko-śreniotonowym bipolarna.Nie chce zrezygnować z wysokiej skuteczność ok 93db przy 4 Ohmach ,jeśli nic nie znajde będę jednak zmuszony zastosować Excela i pogodzić się z 90 decybelami.Konstrukcja chyba nie spotykana ............ Widziałeś kiedyś coś takiego?

misiomor

niestety nie podejmę dyskusji z Toba na tematy czysto elektryczne i to co pisze wynika z doświadczenia i tego co słysze ,ale moim zdaniem głosnik 13- o centymetrowy ma juz za duże wychylenie membrany powiedzmy przy 200Hz i dużej mocy dostarczonej.Słychac to wyrażnie w porównaniu z głosnikiem 20-o centymetrowym zastosowanym jako średniotonowiec w typowym blokowym pomieszczeniu 16m2 ,nagłosnionym mocą ok 50 W na kanał.Należy pamietac że nawet ci najbardziej renomowani producenci głosników troche "podrzucają" w parametrach technicznych,tak mi się przynajmniej wydaje.Cały czas podtrzymuje że ten Raven wymaga troche lepszego towarzystwa niz te Audaksy ,bo napewno gipsy2 nie chciałby mięc ślicznej góry i przecietnej reszty dławiącej się z odtwarzaniem większości materiau muzycznego przy troche większej głośności

Do vinyldemon:

 

Ja z kolei lubię schodzić głośnikami 13 - 15cm poniżej 200Hz (przecież głośniki tej średnicy przetwarzają nawet 50 - 60Hz w kolumnach dwudrożnych) ponieważ wtedy duży woofer pracujący w dużej skrzyni nie przetwarza zakresu 200 - 400Hz gdzie są największe problemy z drganiami ścianek.

13 a 15 to już duża róznica,pietnastke mozna stosowac spokojnie a trzynastka to duzy kompmromis brzmieniowy,pewno że można zastosować nawet 10ke jako bas i średnica i też bedzie grało dla jednych nawet fajnie a dla drugich (takich jak ja badziewnie).Wszystko zależy od oczekiwań od dźwieku i tu musi się wypowiedzieć gipsy 2 który założył ten wątek

darkul

jaki widzisz głośnik średniotonowy o wysokiej skuteczności w tym zestawie? ja mam podobny problem (potrzebuje na pasmo ok 300-2500Hz) i najlepiej 4 om.Chodzi mi o driver wystepujący w sprzedaż bo z vintage coś się spokojnie znajdzie

Fajne sa fostexy z serii Sigma np. FE208ES (ten z promienistymi wyzlobieniami),

Oczywiscie kwestie full-range nalezy wlozyc miedzy bajki (ale srodek godny uwagi).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Supravox rowniez robi wybitne drivery

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Napewno 13cm audax ma lepszy przekaz średnicy niż Exel 18cm ,wynika to nawet juz z przyczyn fizyczny - ot choćby mniejsza powierzchnia membrany. Bas tak czy siak lepszy niż z Exela 18 (audax 21cm),choć moze nie tak gleboki.Bas z audaxów ma to do siebie że jest bardzo przejrzysty ,czytelny,naturalny,a nie sztucznie podbrawiony czy podbity jak to się dzieje w Scan speakach. Z resztą Exel i Audax (węglówki) to i tak podobna liga,a te audaxy slyną i bedą slynąć z bardzo ciekawego przekazu średnicy,deklasując przy tym w zasadzie wszystko.A za pobawi się 21cm . Mam zlożone takie w bylejakich pudlach monitorki : 13stka i raven. 13-sta robi jako midwoofer i zlego swola nie dam o tym glosniku nic powiedziec.Mowa o przesterach 13stki ,malej mocy przy narzucaniu jej przykladowych 50W jest poprostu śmieszne,tak się nie robi i takie przyrównanie , a wręcz narzucenie nic nie mówi.A poza tym to niewiem co poniektórzy się tak tego audaxa uczepili...Sluchajcie Misiomora bo on dobrze prawi ;) A tak czy siak uważam że glosniki są do siebie świetnie spasowane.

 

po przeczytaniu nowych postów:

 

Darkul -> wsadzanie PHLek,Accutonów to wg mnie kompromitacja,niewiem co się tak uczepiles audaxów.A co z tego że Raven ma 95dB efektywności? Jak wspomnialem,po poskromieniu zyska nieco watów (wyższa moc przelozy się na cieplo w rezystorku),niewiele,ale..Swoją drogą piszesz bez szczególow,jak juz piszesz :audaxy nie - to przynajmniej poprzyj to przykladami,wiedzą.

 

 

vinyldemon -> ja na tą konstrukcją patrzę bardzo pod kątem teori,mojej wiedzy i praktyki a także wskazówek innych w tym także Was. Juz zdalem sobie z tego sprawe że trzeba wymodzić z tego jakies 3 way,tym samym z 13-stki basu nie uraczymy.Osobiście uważam że nieco się mylisz z Twoimi zapatrywaniami na mniejsze glosniki.Ja wole zastosować juz 13 stkę i 21 kę niż np jedną 18 tkę która ze średnimi będzie biadolić (a do glosnika o mniejszej średnicy membrany brzmieniowo będzie daleko).A co z basem? Od tego 21ka. Co z mocą? Tu myśle że warto poczytać na temat rozkladu mocy,co i jak (gdzieś cosik fajnego widzialem,jak znajdę to zapodam).

 

Misiomor -> to generalnie jak sądzisz,wpakować wszystkie glosniki na przednią ściankę? A co byś powiedzial na nie symetryczne polozenie 13stki i Ravena,tj 13stka troszkę przesunięta np w prawo a Raven jeszcze bardziej przesunięty w prawo.Gdyby zrobić tak,aby każdy z tych 2ch glosników nie mial jednakowej odleglosci od któregokolwiek z boków,to paskudztwa wynikające z baffle step (tj nie chodzi mi o spadek ciśnienia akust. poniżej tam ok.100hz,tylko z następstw wynikających z dyfrakcji fal )dla 13-stki i Ravena bylyby zminimalizowane.

I prosze juz uprzejmnie nie dawać propozycji innych glosników bo to nie ma sensu,proszę też zrozumieć że z Audaxami mialem wiele do czynienia (szczególnie węgląwce) i WIEM co z tego mogę wycisnąć i oczekiwać.Wybór nie byl byle jaki,przeciez wiedzialem o innych alternatywach.Poza tym ilu z Was sluchalo porządnych kontruckji na tych wlasnie przetwornikach (tylko nie mówcie GLD,bo im opanowanie tych glosnikow nieco nie wychodzi)? Swoją drogą,jest nieco kitów na Focalach plus Raven w podobnych konfigurachach do mojej.A co mnie zaskoczylo to w niektórych z nic siedzą focale co wg mnie na krańcu pasma powinny dzwonić a nie grać ....a opinie pozytywne byly....Więc pogadajmy o poskladaniu tego w kupę ,bo ja i tak będe stal przy swoim ,i niektórzy z Was pewnie też i przerobi się to w niemilą dyskusję i przekomarzanki,a tu przecież nie o to chodzi.

americano jesteś super gość

dzięki ,Supravoxy troche too expensive przynajmniej do próby ,ale ten fostex ... Słyszałeś może ten zestaw z pierwszego linku? bo to w moim stylu jeśli chodzi o konstrukcje.

gipsy2

Źle mnie chyba zrozumiałes ,bo mi codzi o 17-20cm na średnicy ale w trzy drożnym zestawie i rozkład mocy na poszczególne głosniki jest przedszkolem ,chodzi mi o barwe i swobode grania tak dużego głosnika średniotonowego.Jak nie zrobisz takiej próby nigdy sie nie dowiesz jaka jest różnica a wygląda na to że nigdy nie robiłeś i podchodzisz czysto inzyniersko do tematu, a inżynierzy Ci nawet najlepsi prawdziwego High-endu nie tworzą szczególnie "kolumnowego".Życze jedynie abym się mylił i kolumny zagrały tak jak oczekujesz

Vinyldemon ma racje...

Znam dobrze Raveny 1.0,2.0 ..i słyszałem w dobrej aplikacji 3.0.

Głośnik na sredni przedział pasma musi byc podobnie szybki co i miec podobną efektywnoiśc..

pewnie że mozna ztępić Raveny..ale niema rózy bez kolców..bo traca na blasku..wybrzmieniach...

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.