Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny - Wasze konstrukcje DIY


Rekomendowane odpowiedzi

To i ja się pochwale formatki docięte i złapane ściskami… jeszcze do końca troszkę pracy zostało

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-13464-100005558 1241952049_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A korzyści akustyczne wynikające ze ścięć są absolutnie marginalne, jest to ozdoba i raczej nic więcej. To mit, że jedno- czy dwucentymetrowe ścięcia dają jakieś korzyści.

Takie ścięcia to jakby wogóle nie istniały. Mówimy o zjawiskach falowych, a te nie wystąpią, jeśli przeszkoda nie jest tego rzędu rozmiaru, co długość padającej fali. Przy typowej szerokości ściany, 20 cm, baffle step występuje przy 850 HZ (oczywiście nie dokładnie, bo nie tylko najkrótsza droga fali się liczy), czyli dla fali o długości 40 cm. 2-centymertowe ścięcie jest dla takiej fali całkowicie "niewidoczne". Co innego, gdyby coś tam wystawało, bo wtedy pojawiłyby się odbicia dla częśtotliwości wyższych.

Licz, człowieku. Przecież piszę, że baffle step wystąpi na 850 Hz przy 20cm szerokkości, to, co powyżej, odbija się od przedniej ściany. Jak dzielisz na 3 kHz, nawet łagodnym filtrem, to przy 850 Hz promieniowanie od tweetera jest bardzo słabe, więc wpływ, jeśli jakiś by był, też będzie słaby. A pisałem wcześniej, że jest pomijalny. Masz więc dwa powody, żeby nie martwić się o te pierdoły.

Bardzo Ładny klon Opery Duetto. W przeciwieństwie do Totema, Opera nie robiła czarów mrów ze zwrotnicami więc można przypuszczać że ich konstrukcje są wykonane zgodnie z zasadami sztuki a nie tylko łechtania ucha. Właśnie ciekawe jest że ludzie nie klonują Opery Duetto a przecież konstrukcja także była chwalona za brzmienie i miała cenę zbliżoną do Totema. Może nie jest popularna wśród DIYowców dlatego że pierwsze skrzypce grała w niej wyszukana stolarka, a nie mitologia Mite?

 

Przy okazji odnosząc się do kilku „porad” udzielonych chyba trochę od czapy.

To propozycja zamiany na Peerlessa 134 HDS Nomex jest cokolwiek bezsensu. 134 HDS nie jest tani jak barszcz - chyba że ktoś jada barszcz z kawiorem, bo kosztuje 210PLN a więc około TRZTY razy więcej niż Tonsil GDN 13/40/2... ani nie będzie pasował do przygotowanych otworów w tej ładnej stolarce obudowy. W dodatku jego parametry elektryczne są dopiero zbliżone do tego Tonsila. Jest jeszcze inny tańszy Peerless 134 za 90PLN ale nie HDS Nomex i nadaje się tylko do tego żeby ładnie wyglądać a nie grać w obudowie BR (choć faktycznie charakterystykę częstotliwościową ma jeszcze bardziej wyrównaną niż HDS Nomex). Inne propozycje z Aurum Cantus tak samo są wybrane na zasadzie, że mamy już ładną skrzynkę to teraz znajdźmy do niej ładny głośnik (to po co się ograniczać, może jest jakiś Accuton tego rozmiaru i się nada po lekkich przeróbkach obudowy???).

 

 

 

PS: co to są „świetne parametry czasowe”?

Przepraszam, nie obracam się wśród głośników do bumboksów. Jeśli HDS jest za drogi - nie dogadamy się. A co do wybierania głośników, to poczytaj sobie posty, właściciel tych monitorków właśnie o to prosił - o zastąpienie tego, co jest, czymś lepszym, z zachowaniem obudowy. Więc w czym problem?

 

PS. To opóźnienie grupowe poniżej 9 ms w całym paśmie i wygaszenie skoku w 35 ms.

To właśnie ten Peerless jest jak od boom-boxa, bo za 210PLN otrzymujemy dopiero układ magnetyczny jak w Tonsilu za 80PLN i gorsze. To już więcej w tej cenie jest ciekawych głośników u Monacora.

 

Czym mierzony albo symulowany jest ten impuls? Mnie prawie nigdy wygaszanie impulsu na osi czasu nie wchodzi ponad 20ms. Odpowiedź impulsowa i group delay zależą od przyjętej objętości obudowy i sposobu strojenia. A tak naprawdę jest jeszcze inaczej, bo głośniki z silnymi układami napędowymi brzmią na basie znacznie lepiej niż te z małymi nawet w przypadku ustalenia gorszych odpowiedzi impulsowych i większej nierównomierności pasma - to taka mała zmyłka.

 

Dlatego koledze nie polecam zamiany tego GDN13/40/8. Jeśli ma możliwość pomiarów może za to np. spróbować doklejenia dodatkowego magnesu do nabiegunnika (zresztą była taka wersja Tonsilowska o symbolu GDN13/40/4) oraz zamianę tej słabej kopułki Vify na coś większego i ustalenie niżej podziału pasma. Da to znacznie więcej niż wydawanie kasy na jakieś wynalazki psujące tylko wygląd klona Duetto

>To właśnie ten Peerless jest jak od boom-boxa, bo za 210PLN otrzymujemy dopiero układ magnetyczny jak w Tonsilu za 80PLN i gorsze.

 

Nie wiedziałem, że jakość głośników poznaje się po rozmiarze układu magnetycznego. No ale człowiek uczy się całe życie, teraz już wiem. Oczywiście syfiasta, rezonująca membrana Tonsila nie jest żadną przeszkodą dla uzyskania najwyższej jakości dźwięku, zwłaszcza na środku pasma.

 

>Czym mierzony albo symulowany jest ten impuls? Mnie prawie nigdy wygaszanie impulsu na osi czasu nie wchodzi ponad 20ms.

 

Kolego, umiesz czytać ze zrozumieniem? Piszę chyba wyraźnie o SKOKU, nie o impulsie. A wiesz, że impulsu używa się do określania "jakości" badziewi? Bo dobre głośniki, jak przytoczony AC, gaszą impuls tak szybko, że pomiar jest niemiarodajny? AC ma odpowiedź impulsową wynoszącą 9ms.

Przebiegi czasowe są symulowane LSPCadem i LEAPem (co ciekawe, są zbieżne), naprawdę myślałeś, że pobiegłem do sklepu po głośnik, skleciłem obudowę i pojechałem mierzyć impuls?

hhf_pm, 11 Maj 2009, 23:39

 

>Nie wiedziałem, że jakość głośników poznaje się po rozmiarze układu magnetycznego. No ale człowiek uczy się całe życie,<

 

Można też po strumieniu w szczelinie, stosunku do masy drgającej, zawartości harmonicznych … ale tobie może życia zabraknąć na naukę w tym tempie.

 

>Oczywiście syfiasta, rezonująca membrana Tonsila nie jest żadną przeszkodą dla uzyskania najwyższej jakości dźwięku, zwłaszcza na środku pasma<

 

Skąd wiesz że membrana Tonsila jest rezonująca? Bardziej rezonujące są zazwyczaj membrany papierowe albo aluminiowe… Co rozumiesz pod określeniem „rezonująca” i jak mierzyłeś rezonanse membrany?

 

>Piszę chyba wyraźnie o SKOKU, nie o impulsie. … dobre głośniki, jak przytoczony AC, gaszą impuls tak szybko, że pomiar jest niemiarodajny?<

 

Więc czym się różni SKOK od impulse response? AC będzie miał impulse response zależny od parametrów obudowy w jaką go wstawisz. Nawet Tesla za 40 złotych może mieć odpowiedź impulsową poniżej 10ms…

A subiektywne odczucie precyzji basu nie zależy nawet od tego co zobaczysz na wykresie z programu komputerowego.

 

Sztywna i ciężka membrana (Peerless HDS 134 = 9,1g) ma szerszy zakres pracy tłokowej ale wcale nie jest jakoś bardzo wyrównana częstotliwościowo i niewiele możesz powiedzieć o jej rezonansach na podstawie skromnych danych Tymphany. Ze względu na spora masę drgającą wymaga raczej niskiego odcięcia.

 

Np. Beyma 5MP60N (= 8g) w porównaniu do Tonsila ma Himalaje na charakterystyce przenoszenia, wysokie harmoniczne, (Peerless nawet przezornie ich nie podaje), ale to właśnie ze względu na odtwarzanie transjentów Harpia zastosowała ten głośnik jako średniotonowy.

Tonsil 13/40/2 jest w tym względzie kompromisem dysponując jeszcze lekką membraną i równie silnym napędem. Dzięki temu traci promieniowanie przy niższych częstotliwościach niż Beyma ale przy wyższych niż Peerless.

 

Dlatego wymienianie w klonie Duetto należy zacząć od zastosowania lepszej kopułki i ustalenia niższej częstotliwości podziału co będzie niezbędne przy 134 HDS a przy Tonsilu pozwoli zejść z podziałem w zakres przy którym większość głośników - także Tonsil - pracuje liniowo

 

 

 

 

 

PS. Cos nerwowy kolego jesteś. To jakieś kompleksy niedoboru doświadczenia chyba.

No właśnie hhf_pm, o jakie rezonanse chodzi, o jakie częstotliwości ?

Tam jest miękka membrana - czyli jak rozumiem zła (?). A przecież sztywne mają potworne rezonanse, które są czasem ciężkie do opanowania i głośnik gra do kitu. Kilka przykładów na forum ostatnio było.

 

I oczywiście spokojnie :) Tylko pytam.

jozefkania, 12 Maj 2009, 21:56

 

>No właśnie hhf_pm, o jakie rezonanse chodzi, o jakie częstotliwości ?

>Tam jest miękka membrana - czyli jak rozumiem zła (?). A przecież sztywne mają potworne rezonanse,

>które są czasem ciężkie do opanowania i głośnik gra do kitu. Kilka przykładów na forum ostatnio

>było.

>

>I oczywiście spokojnie :) Tylko pytam.

 

Każda membrana posiada rezonanse dzwonowe.Im bardziej miękka membrana tym szerzej rezonans może sięgać i być trudniejszy do opanowania ze względu na rezonowanie w szerszym pasmie.A poza tym więcej rezonansów wpływa bardziej niekorzystnie na każdy kolejny impuls.Jesli wygasanie jest zbyt wolne i rozłożone na wiele(mód) to na pewno zaburza każdy kolejny impuls znacznie bardziej niż twardsza membrana.

>Można też po strumieniu w szczelinie, stosunku do masy drgającej, zawartości harmonicznych

No patrz, a ja to taki głupi jestem, że po brzmieniu oceniałem... A ten twój ukochany Tonsil, z tak wspaniałym, zachwalanym przez ciebie układem magnetycznym, ma wsp. siły wynoszący 5,08. No rzeczywiście, gdzie do niego biednemu Peerlessowi, z jego nędznym 6,6.

 

>Skąd wiesz że membrana Tonsila jest rezonująca?

Z d..y. Umiem interpretować charakterystyki. Wiesz, co to są mody? Nie? To się poducz, mądralo. To jest polipropylen, chyba najbardziej miękki makeriał z wszystkich używanych na membrany, a geniuszom z Tonsilu i tak udało się wygenerować 4-decybelowe garby od 0,8 do 5 kHz (jak oni to robią???). Zdajesz sobie sprawę, jakie tłumienie wewnętrzne ma polipropylen? I jak POTWORNE są w tym kontekście 4-decybelowe mody???

 

>Więc czym się różni SKOK od impulse response?

Kolego, to jest elementarz. Nie jestem przedszkolanką, kup sobie książkę, jak nie wiesz, co to pobudzenie jednostkowe.

 

>A subiektywne odczucie precyzji basu nie zależy nawet od tego co zobaczysz na wykresie z programu komputerowego.

Oczywiście, że nie zależy, bo jak mogłoby zależeć słyszenie od oglądania obrazków na kompie? Ale związek jest, jeśli tylko ci się zechce do mnie pofatygować, to ci to udowodnię empirycznie.

 

>wcale nie jest jakoś bardzo wyrównana częstotliwościowo

Nie, faktycznie. Celulozowa membrana +-1,5dB w paśmie użytecznym. Ty na pewno robisz lepsze. A już na 100% Tonsil, z jego +-3dB na polipropylenie.

 

>niewiele możesz powiedzieć o jej rezonansach na podstawie skromnych danych Tymphany

A ty projektujesz kolumny na podstawie danych z netu? Winszuję. Bo ja robię pomiary. THD też. Więc wiem o tych rezonansach kapkę więcej od ciebie.

 

>To jakieś kompleksy niedoboru doświadczenia chyba.

Kolego, mam dyplom z tego, o czym tobie się wydaje, że coś wiesz. Skończ tę gadkę, jesteś kolejnym forumowym cwaniakiem, który myśli, że cała wiedza jest w internecie. Poucz się.

Do Józefkania:

 

A ja spokojnie odpowiadam:

Polipropylen słynie z tego, że ma dużą stratność wewnętrzną. Czyli pochłania, wygasza własne rezonanse. Na tej podstawie, kilkadziesiąt lat temu, ktoś wpadł na pomysł, że tą metodą można poszerzyć pasmo przenoszenia, i tak właśnie polipropylenowe membrany grały na "rozpłaszczonych" dzwonach rezonansów membrany (współczesne estradówki grają tak nadal). Na ówczesnym sprzęcie, 30 lat temu, było to niesłyszalne, wtedy mieli większe problemy. Dziś już wiemy, że polipropylen to badziew, więc poważne firmy wycofały się z niego. Ostatnią chyba generacją na PP są HDS-y, ale to są membrany kanapkowe. Tylko tacy geniusze, jak Tonsil i im podobni, klepią dalej membrany z litego PP.

Sztywne membrany mają silne rezonanse. Pierwszy, najwyższy szczyt, odpowiada pierwszemu podziałowi membrany. Różnica między PP i np. magnezem jest taka, że PP, będąc miękkim (niski moduł Younga), rezonuje przy wyjątkowo niskich częstotliwościach, rzędu 800Hz, jak ten Tonsil, co widać na charakterystyce jak na dłoni. Dlatego zmusza się go do pracy w zakresie modów, poza zakresem tłokowym (dlatego właśnie pomysł Qubrica z zastosowaniem tweetera dzielonego tak nisko, żeby midwoofer pracował w zakresie tłokowym, czyli poniżej 800Hz, jest absolutnie nierealny). Membrany sztywne i o niskim tłumieniu wewnętrznym mają, dla odmiany, pierwszy rezonans położony wysoko. I to determinuje nam użyteczne pasmo przenoszenia - musimy odciąć midwoofer poniżej pierwszego rezonansu. Nie jest to proste, membrany metalowe są trudne w aplikacji, stąd nie polecane dla niedoświadczonych konstruktorów. Bez wyjątku wymagają ostrych filtrów, większość konstruktorów zaleci też zastosowanie rezonansowego filtru-pułapki. Skopanie aplikacji metalowej membrany zawsze prowadzi do metalicznego, beznadziejnego dźwięku. Za to nagrodą jest właśnie to, o czym się Qubricowi wydawało, że pisze w odniesieniu do tego Tonsila: praca w zakresie tłokowym. Praktycznie zero rezonansów i minimalne THD.

Rozwiązaniem łączącym, jak się wydaje, ogień z wodą, są membrany kanapkowe. Najbardziej chyba znane to focalowski Sandwich W z Utopii i Hexacone Etona. Są bardzo sztywne i mają bardzo duże tłumienie wewnętrzne, co prowadzi do maksymalizacji zakresu pracy tłokowej. Jako przykład, mój 7-360 Hexacone, już w obudowie, a więc z widocznym na charakterystyce baffle-stepem. Dziura przy 380 Hz to rezonans krat, stanowiących podłogę komory bezechowej. Jak widać, żadnych dramatów, a membrana znacznie sztywniejsza niż wszystkie alu i magnezowe. Kto próbował zgiąć membranę Etona i Seasa Excela wie, o czym mówię.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakby kto był ciekaw (choć już to pokazywałem), to tu jest charka całego zespołu głośnikowego. Widać, w jak wąskim polu mieści się charakterystyka wypadkowa, jak regularny jest przebieg charakterystyki Etona z filtrem i jaka jest częstotliwość podziału.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolega ma dyplom ale podejrzewam że są tutaj ludzie którzy dyplomu nie maja a wiedzą też bardzo dużo.

No ale chyba monopol na wiedzę tylko z dyplomem.

Areczku, nie widzisz, jakie bzdury napisał Qubric? O "potężnym" napędzie Tonsila, który jest o 30% słabszy od "bumboksowego" Peerlessa, o wysokotonowcu dzielonym tak nisko, żeby Tonsil pracował w zakresie tłokowym, czyli poniżej 800Hz, itd?

I jaki monopol? Użyłem argumentów, konkretów, nie retoryki, widać chyba?

Ja nikomu wiedzy nie odmawiam, jest wielu doskonałych fachowców-samouków, ale mierzi mnie, jak ktoś mi wmawia, że czegoś nie wiem, jak Qubric, jeśli akurat to wiem. Nie bij w jego dzwon.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.