Skocz do zawartości
IGNORED

Monitory na Seas-ie T18RE COAX


MPB

Rekomendowane odpowiedzi

MPB:

 

Z tymi H1333 to dziwna sprawa - madisound oferuje zwrotkę zrobioną dla H1144 jako pasującą również do H1333. Ja sam nie wiem co o tym myśleć - wykresy SPL w kartach katalogowych wyglądają jednak trochę inaczej.

 

W mojej zwrotce poziom tonów najwyższych można regulować (obniżać) wstawiając równolegle do gwizdka układ RC (umiejętnie, wstawiając przypadkowe wartości można sporo popsuć) - a tam właśnie różnice między nowym a starym są największe.

 

Inna sprawa to fakt, że jak dla mnie to stary coax ma lepsze parametry - w nowym walczyli o niższe zejście, zrobili to kosztem efektywności, a na niskie zejście ten głośnik i tak nie ma potencjału z Xmax=3mm - większego i tak mieć nie może bo w środku siedzi gwizdek i byłaby za duża modulacja. Jeżeli chcemy nisko zejść to po prostu lepiej zrobić 3-way i użyć coax'a jako średniowysokotonowego.

Też widziałem w Madisound ten wpis - przyznam, że bardzo mnie zastanowił. Co do zakresu niskich tonów jak już pisałem nie zależy mi na przepastnym basie. Ideą robienia tych monitorów jest osiągnięcie jak najlepszej sceny- dlatego punktowe źródło i obudowa kulista. Ciekawe - czy teoria będzie zgodna z praktyką :)

Jeszcze jedno pytanie - biorąc pod uwagę typ obudowy - czy zasadne jest stosowanie materiałów tłumiących ( wełna) Przyznam, że nie wiem jak to się będzie zachowywało z membraną bierną. Rozmawiałem kiedyś z Minima Audio na temat wypełnień. Uważają, że każde wypełnienie działa jak magazyn energii - najpierw chłoną, a później oddają dodając zniekształcenia do ruchu membrany. Myślę, że nierówna powierzchnia wewnętrzna powinna wystarczyć do rozproszenia fal wewnątrz obudowy, a brak równoległych ścianek zminimalizuje tworzenie szkodliwych rezonansów.

Art Audio Argento (paralel SET na lampach 300B XLS ) szuka nowego właściciela.

Nie ma nic bardziej równoległego wewnątrz niż kula:-) Każda prosta prostopadła do powierzchni kuli jest jednocześnie prostopadła do ścianki przeciwległej, a właściwie do tej samej ścianki na przeciwległym krańcu kuli.

Będziesz miał w środku fale stojące tylko że nie płaskie ale kuliste. Jak chcesz zobaczyć jak wygląda taka okrągła fala stojąca to postaw kubek z wodą na czymś drgającym, na przykład na pracującej lodówce. Jeśli eksperyment się uda (nie wiem czy się uda bo nie możesz regulować częstotliwości drgań lodówki) to zobaczysz powierzchnię wody pomarszczoną w piękne koncentryczne okręgi.

To się zgadza dla idealnie gładkiej powierzchni wewnętrznej. W przypadku dużych nierówności (obudowę będą stanowiły posklejane ze sobą różnej średnicy pierścienie MDF) ścianki odbijają fale w różnych kierunkach. Ich długość będą stanowiły cięciwy (różna długość) i takiego zjawiska nie powinno być. Przynajmniej teoretycznie. Jak będzie w praktyce zobaczymy. Wpadł mi do głowy pomysł aby środkowy największy pierścień MDF zrobić szerszy niż pozostałe ( do wewnątrz ) stanowiłby on zarówno wieniec wzmacniający i pomagał w wytłumieniu fal.

Art Audio Argento (paralel SET na lampach 300B XLS ) szuka nowego właściciela.

MPB:

 

Wytłumienie niestety jest nieliniowe i zdaniem wielu prowadzi do osłabienia konturowości i dynamiki basu. w tym temacie rozpisywałem się obszernie w innych wątkach. Jeżeli głośnik przetwarza częstotliwość przy której występuje peak rezonansowy na charakterystyce jego impedancji - to wytłumienie będzie zawsze przedmiotem kompromisu między jakością basu (mniej=lepiej) a jakością środka (wytłumienie pomaga, choć nie powinno się go dopychać kolanem)

 

Zgadzam się z Foksikiem w sprawie tej kuli - skoro chcesz robić obudowę z plastrów z MDF to równie dobrze możesz uformować jej wnętrze w kształt bardziej nieregularny. B&W na przykład zrobili obudowę średniotonowego Nautilusów 800, 801 i 802 jako kulę z doczepionym "lejkiem".

Nierównomierności wewnatrz kuli będą mialy znaczenie tylko dla fal o dłukości porównywalnej lub mniejszej od ich rozmiarów. Dłuższe fale nic sobie z nich nie będą robić. Zauważ że na przykład czasza anteny satelitarnej nie musi byc wypolerowana na lustro żeby ogniskować fale radiowe. Najniższy rezonans wewnątrz sfery będzie falą dla której promień sfery będzie jedną czwartą jej długości. Żeby ja rozproszyć powierzchnia wewnetrzna musiałaby być fantastycznie nieregularna.

Jest jeszcze rozwiązanie takie, żeby wewnątrz kuli stworzyć przestrzeń nieregularną. Tylko kula będzie miała zewnętrzną średnicę większą... Trochę trudne będzie obliczenie objętości wewnętrznej - chociaż można nasypać do wnętrza piasek i po wysypaniu zmierzyć jego objętość. Dzięki Wam za uwagi - bardzo mi dużo wyjaśniły. Na Lukarowców można liczyć:)))

Art Audio Argento (paralel SET na lampach 300B XLS ) szuka nowego właściciela.

  • 1 miesiąc później...

MPB:

 

Dowiedziałem się właśnie (źródło - lab Seas'a) na czym polega różnica między H1144 a H1333. Jest to tylko i wyłącznie górne zawieszenie woofera, które zdaniem inżynierów poprzednio wprowadzało za duże tłumienie w basach (Qms=1.1) i teraz zastąpiono je nowym wynalazkiem, o tłumieniu zmiennym w funkcji częstotliwości (mniej w basie, więcej na środku - ale ciągle trochę mniej niż stare). Ja jednakowoż na bas z kombinacji H1144 + SP17R w 8dm3, 40Hz nie narzekam - bardzo nisko może nie schodzi, ale przypomina w charakterze obudowę zamkniętą. H1333 będzie wymagał rzecz jasna nieco innego strojenia obudowy niż H1144 i zejdzie niżej - w 11dm3 strojonych do 40Hz powinien uzyskać f6 na poziomie 45Hz.

 

Przebiegi SPL w zakresie środka niewiele się zmieniły, więc wniosek jest taki, że zwrotkę projektowaną dla H1144 można stosować do H1333, tylko być może trzeba będzie lekko obciąć wysokie (H1333 stracił 1dB efektywności woofera w porównaniu do H1144), dopasowanie odpowiedniego l-pada nie powinno być wielkim problemem, zresztą ilość obcięcia wysokich to rzecz gustu, sprzętu współpracującego i pomieszczenia - ja w swoich koaksjalach jeszcze się nie zdecydowałem czy tłumić gwizdek i ile.

 

PS. Radzę wykonać odsłuchy obu zwrotek - proponowanej przeze mnie oraz tej z madisound - zwłaszcza że najkosztowniejszy element - cewka 1.8mH jest wspólna dla obu zwrotek.

Thx za informacje. Głośniki i membrany już jadą z audiocomponents. Niedługo będę się bawił. Pozdrowienia. Wyniki będę relacjonował na bieżąco.

Art Audio Argento (paralel SET na lampach 300B XLS ) szuka nowego właściciela.

Dostałem dzisiaj paczkę od McGyvera z zamówionymi głośnikami - niestety niekompletną. Znalazłem w niej dwie membrany bierne i jeden głośnik....... choć zamawiałem i zapłaciłem za dwa. Czekam na informacje od MG. Może wysłał drugą paczkę, której jeszcze nie otrzymałem. Co do głośnika to przyszła wersja 1144 choć z informacji od Rolpha w Audiocomponents były już tylko nowe wersje. Zamówiłem elementy do zwrotnic. Trzeba się rozejrzeć za stolarzem:)

Art Audio Argento (paralel SET na lampach 300B XLS ) szuka nowego właściciela.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.