Skocz do zawartości
IGNORED

Towarzystwo fullrange'a


cyku

Rekomendowane odpowiedzi

arturp

Bardzo dziwne te charakterystyki. U Fostexa nie ma prawa grac a gra a u Tesli gra dopiero po wyplaszczeniu ukladem RLC mimo ze pierwotna ch-ka jest podobnie poszarpana jak u Fostexa.

Moze czlowiek slucha tez oczami ? :)

 

Z wlasnych spostrzezen wiem ze duzy wplyw na odbior szerokopasmowca (krzykliwa srednica, detalicznosc, jasny zywy dzwiek) ma pasmo do 300 Hz a wiec sposob aplikacji niskotonowca lub tez odpowiednia korekta RL.

Proponuje pobawic sie prostym equalizerem - chociazby z komputera

Bartek1

bardzo lubie przytaczac tego typu fragmenty (jeszcze poszukam innego linka)

 

""" Korektory. Podstawowa zasada wałkowana w literaturze tematu czy prasie branżowej brzmi: raczej obcinać niż cokolwiek podbijać. Przy korektorach barwy operujemy dwoma pojęciami: częstotliwości oraz dobroci. Po wyborze częstotliwości dobroć określa szerokość konkretnego pasma. Warto w tym miejscu przypomnieć wrażeniowy charakter częstotliwości. Basowe brzmienie znajdziemy w przedziale 55-85 Hz, podstawa basowa to 70 Hz; środek ciepłego brzmienia egzystuje gdzieś w okolicach 250 Hz, matowy środek to przedział 500-800Hz, środek bez góry to przedział 1kHz-2kHz, piszczący środek 3kHz-4kHz (pasmo najlepiej słyszalne, wymagające uwagi), sibilanty 5kHz, 10kHz-13kHz jasna góra, powyżej 17kHz syk. Jeśli uznasz, że twój materiał potrzebuje powietrza podbij nieco zakres w granicach 18 Khz stosując stosunkowo szerokie pasmo (dobroć Q). Naprawdę dobre rezultaty osiąga się operując częstotliwościami w z okolicach 120 Hz tu lekkie podbicie znacząco i ciepło uwydatnia dół dodając „kopa”. Zakres od 2,5 kHz do 4 kHz to zakres bardzo dobrze słyszalny przez ludzkie ucho. Przybliżenie brzmień gitarowych osiągniesz operując tym pasmem, jednak niewłaściwie użyta korekcja w tym zakresie może więcej popsuć niż poprawić. Kartonowe brzmienia wyeliminujesz obniżając poziom w zakresie 450-800 Hz. Za brzmienia zbyt matowe odpowiadają częstotliwości w okolicach 250 Hz. Temu pasmu warto się przyjrzeć. Lekkie podcięcie przy jednoczesnym podbiciu dołu ok. 100 hz może dać ciekawe rezultaty. Warto pamiętać, że jeśli miks brzmi naprawdę dobrze przy bardzo nietypowej korekcji warto go tak zostawić, warto eksperymentować i zdać się na własne ucho. ""

 

Jak widac kazde odejscie od plaskiej? (a raczej charakterystyki na ktorej byla robiona muza) powoduje inny rodzaj dzwieku.

Zobaczcie ze te niewinne dolki i gorki moga sprawic ze dzwiek bedzie raz kliniczny a raz matowy itd.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

to ten link - teraz wytarczy odwrocic charakterystyke z miksu nalozona na zrodlo na miks jaki robi ch-ka sprzetu (glownie kolumn) i mamy charakter i odpowiedz dlaczego jedne kolumny graja tak a inne inaczej (cieplo, klinicznie, matowo itd)

Oczywiscie pominalem sprawe znieksztalcen, poglosu pomieszczenia itd

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Jak widac kazde odejscie od plaskiej? (a raczej charakterystyki na ktorej byla robiona muza) powoduje inny rodzaj dzwieku.

Zobaczcie ze te niewinne dolki i gorki moga sprawic ze dzwiek bedzie raz kliniczny a raz matowy itd."

 

 

No własnie! O to chodzi!

 

Doświadczyłem tego wiele razy w praktyce. Jak różnie moze grac ten sam głosnik. Ten sam głośnik szerokopasmowy ktory solo gra bardzo krzykliwie i agresywnie uzupełniony o bas i górę moze grać bardzo kulturalnie i gładko. W obu przypadkach gra on full-range pełne pasmo. Poddany pewnym wspomnianym wyżej zabiegom gra jeszcze przyjemniej. Ja to nazywam zmianą równowagi tonalnej która w obu przypadkach jest całkiem inna ale głosnik ciągle ten sam.

 

Podobne różnice sa przy porównywaniu tego samego głośnika na desce i w obudowie.

adamo_0, 5 Paź 2006, 11:11

No pewnie ,że pasmo poniżej 300 hz daje mase i ciepło średnicy . Ale bez pomiarów nic nie warto dyskutować . Czasem mozna wogóle nie filtrowac szerokopasmowca ( który ma garbaty wykres jak tesla) tylko dodac filtrowaney wooferi tweeter i pasmo wyjdzie płaskie jak stół - to nie tajemnica .No ale pojawia sie pytanie zasadnicze - czy my tu myslimy o głosniku szerokopasmowym czy trójdrożnym układzie z problemami fazowymi itd.

Dla mnie szerokasmowy to singiel , no moze wspomagany wooferem do 60 hz .

...there is no spoon...

Ale po co ta wstęga ? Popatrz na pomiar mojej Tesli z filtrem , który gdzies w tym wątku jest . Tam widac ,że góra jedzie do 16kHZ ! A ja słysze do 12kHz ;p

Aby pasma wstęgi i Tesli sie nie pokrywały ( aby nie wprowadzac przesunięć fazowych a co za tym idzie dziur w charakterystyce i trudności z lokalizacją oraz przestrzenią ) trzeba by je połaczyc około 20kHz bo tam jest -6dB ( o ile dobrze pamietam ) . No ale tego nie słychać . Inna sprawa ,ze tak jak zrobił magazynier to ma tylko jedno wytłumaczenie - barwa ze stęgi jest piekna a z Fostexa czy Tesli najwyższa góra jest matowa . Tylko ,że Paweł nie przejmował się fazami , liniowością i takimi tam duperelami ... miało grać .

A może ja za dużo ,,teoryzuję " ;p

...there is no spoon...

arturp

Tez kiedys zawracalem sobie glowe faza ale obecnie mysle ze dopedzenie gory i dolu tam gdzie ucho jest raczej niefazoczule pozwoli aby byl wilk syty i owca cala.

Niestety kompromis. Jak zmuszasz szerokopasmowca aby cignal na basach to duze wychylenia psuja srednice.

Duzy full z dobrymi basami nie bedzie mial za dobrej gory.

Jak dasz mniejszy ktory dobrze gore gra to bas do niczego.

Sam twardo mysle nad tym jaki glosnik kupic. I jakiemu pasmu dac wieksze fory :)

Ta tesla z ukladem RLC wyglada zachecajaco.

A jak gra?

adamo

No ale nie róbmy trójdroznego bo w takim układzie to lepiej scan speaki działaja . Dla mnie granica jest wyraźna a dokładając dół i góre ja przekraczmy.

PS

Nie wiem na 100% jak gra Tesla filtrowana bo testowałem na jednej i filtr robiłem dla tej jednej . Może się okazac ,że w związku z tym ,ze głośniki nie sa parowane to pomiar każdego może byc inny dla takiego samego filtra.

Jak zrobie docelowa skrzynke to jeszcze raz pomierze i zrobie filtr ,, ostateczny " - wtedy napiszę cos więcej .

Ciągle walcze z koncepcja z 30 cm wooferem w obudowie otwartej czy sam szerokopasmowy z tubą.Obecnie jestem na etapie projektowania skrzyni . Skłaniam się do tego aby tesla pracowała w obudowie zamknietej lub wentylowanej . Dipol raczej nie .

...there is no spoon...

>czy my tu myslimy o głosniku szerokopasmowym czy trójdrożnym układzie z problemami fazowymi itd.

 

Czytałem kiedyś ciekawy, naukowy artykuł opisujacy problemy fazowe szerokopasmowego głosnika który "gra" pełne pasmo.

 

>

>Ale po co ta wstęga ? Popatrz na pomiar mojej Tesli z filtrem , który gdzies w tym wątku jest . Tam widac ,że góra jedzie do 16kHZ ! A ja słysze do 12kHz ;p

 

I co z tego ze idzie do 16Khz jak jest za przeproszeniem gównianej jakości. Z filtrem jest po prostu głośniejsza w stosunku do reszty pasma a dokładniej reszta pasma ściszona w stosunku do niej, ale jak była kiepska tak dalej jest. A to ze nie słyszysz powyżej 12khz to też nie ma znaczenia. Robiono wiele eksperymentów które zawsze wskazywały ze audiofile którzy nie słysza teoretycznie powyzej jakis tam 10-12Khz i tak słysza wyraźną róznice przy zmianie głosników powyżej 12-15Khz czy dodania supertweetera pracującego do 40 czy nawet 100Khz. Sa na to nawet jakieś teorie.

 

>Jak zmuszasz szerokopasmowca aby cignal na basach to duze wychylenia psuja srednice.

 

Pewnie i to wyraźnie słychać, pojawia sie też kompresja dynamiki (nie wiem czy dobrze to nazywam??)

 

>Ta tesla z ukladem RLC wyglada zachecajaco

 

Niestety raczej tylko na papierze. Nawet duzo lepsze szerokopasmowce góre i bas mają po prostu slaby a to ze je pogłosnimy (relatywnie) odpowiednim filtrem wcale nie zrobi ich lepszymi a wręcz przeciwnie, bardziej mankamenty tych podzakresów będą wyeksponowane.

 

>No ale nie róbmy trójdroznego bo w takim układzie to lepiej scan speaki działaja

 

Naprawdę?? wielu uważa że nie bardzo i ze to lipne głośniki i dlatego uzywa w takich aplikacjach cenionych szerokopasmowców.

 

Zaletą szerokopasmowców jest to ze jednak mogą pracować w szerszym paśmie niz typowe srednice czy midwoofery. Poza tym często mimo duzych nierównomierności pasma brzmią bardziej naturalnie i "prawdziwie" cokolwiek to znaczy.

 

 

Nawiązując jeszcze do równowagi tonalnej o tórej była mowa wyzej, w ciekawy sposób testowałem znajomych audiofilów. Puszczałem im Fostexa w obudowie br (jakis tam szczątkowy bas z tego jest) raz solo a nastepnie dołączałem do zestawu wstęgę z kondensatorem 2,2uF. Kilku ze znajomych miało podobne spostrzeżenia. A mianowicie ze szerokopasmowiec solo gra bardziej namacalnie i czarująco i ekscytująco, natomiast ze wstęgą dźwięk się cofa, jest lepsza góra i dźwięk jest gładszy i niby lepszy ale znika ten czar. Nie wiedzieli ze przy dołączonej wstędze głośnik szerokopasmowy nie był filtrowany tylko grał dokładnie tak samo jak wcześniej pełnym pasmem. To ewidentnie pokazuje jak stosunek poszczególnych części pasma wpływa na odbieranie dźwięku. Miłośnicy szerokopasmowców solo sa zakochani w podbiciu pasma i braku jego skrajów stad gdy słysza pełne pasmo to juz dla nich nie to :)

Bartek1, 5 Paź 2006, 22:55

Drogi Bartku nie wprowadzaj nerwowej atmosfery . Nie należy zaśmiecać kolejnego wątku.

Skoro masz Fostexy i wstęgi to zamieśc jakieś zdjęcia , projekt obudowy , schemat filtra , pomiary - podziel sie z reszta mniej doświadczonych kolegów audiofili swoją wiedza i doświadczeniem . Zakładka DIY temu ma służyć . Pisanie o tym ,że cos gra jak gówno to zakładka Stereo .

...there is no spoon...

Zdecydowałem się na Teslę ,,solo" w obudowie na kształt Mangera Swing. Zrobie wersje z tunelem br w obudowie około 18 litrów i sprawdze na żywo jak wypadnie strojenie tunelu bo z symulacji wynika ,ze ten głośnik nie moze grac w wentylowanej ale w zamkniętej tez nie jest fajnie. Jednak ja dam dodatkowy magnes do istniejącego układu napędowego więc parametry TS ulegna zamianie .

Jednak ścianka frontowa będa prosta a nie łukowata . Łuk jest ładniejszy ale miałby akustyczne uzasdnienie tylko w przypadku dążenia do poprawienia korelacji faz głośników w układzie dwudrożnym . A tu jest przecież jeden szerokopasmowy .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3970-100005253 1170301881_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3970-100005253 1170301881_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

>Artur

 

1. Czy widzialeś tytuł wątku i o czym on jest??? Jest o uzupełnianiu szerokopasmowców a nie o projektach szerokopasmowców solo.

 

2. A czy przjerzałeś ten watek, byłem jedną z kilku osób które podawały tam linki do róznych projektów w sieci w tym temacie, zdjecia moich Fostexów (i nie tylko) też wklejałem.

 

3. Przekro mi ze moje wpisy są dla ciebie zaśmiecaniem wątku, ale tak bywa, kazdy ma prawo do swojej opini. I w sumie szczerze powiedziawszy jakoś mało mnie takie opinie interesują bo mam swoje zdanie. Ja na pewno twojego wpisu nie na temat o szerokpasmowcu solo zasmiecaniem wątku nie nazwę.

 

4. Nie napisałem że Tesla gra jak gówno tylko ze wyskie tony z Tesli (jak i z każdego praktycznie szerokopasmowca) są gównianej jakosci. A to jest różnica.

 

>Skoro masz Fostexy i wstęgi to zamieśc jakieś zdjęcia , projekt obudowy , schemat filtra , pomiary - podziel sie z reszta mniej doświadczonych kolegów audiofili swoją wiedza i doświadczeniem . Zakładka DIY temu ma służyć

 

Tak mam Fostexy i nie jest to tajemnica, zdjecia jak napisałem powyzej wklejałem zarówno w tym wątku jak i wielokrotnie juz na tym forum w innych watkach. Pomiarów nie robię (na razie) a projektów obudów i schematów nie chce mi sie zamieszczać bo i praktycznie nie ma co zamieszczać, głównie mówimy tu o wsadzeniu szerokopasmowca w deskę, a wielkiej filozofi tu nie ma (chociaż pewne wymiary i rozmieszczenie są ważne). Nie uwazam sie za żadnego eksperta ani nie uważam ze mam jakieś duze doświadczenie. Pisze po prostu o tym czego juz doświadczyłem, wyrażam swoje zdanie.

 

Jakiejś szczególnie nerwowej atmosfery też chyba nie wprowadzam, albo moze za bardzo osobiście wszystko odbierasz. Bawiłem sie szerokopasmowcami kilkoma dosć długo, góra i bas praktycznie zawsze są gównianej jakości, jak coś jest do wszystkiego to z reguły jest do niczego. Żaden szerokopasmowiec nie bedzie miał góry dobrej wstęgi czy tweetera, ani basu dobrego woofera 12 czy 15 cali, to chyba logiczne i właśnie o tym jest wątek o uzupełnianiu szerokopasmowców aby te podzakresy zrobić lepszymi. Bawiłem sie też długo filtrami które "rozszrzaja" pasmo szerokopasmowca i w zasadzie niewiele dobrego one wnoszą a czasem pogarszaja sprawę, tak jak pisałem powyżej. Forum jest do wymiany informacji i dzielenia się tym co sie wie i co się uważa na podstawie doświadczń. Ale jak widac króluje wzajemna przepychanka, pyskówka i przemądrzanie sie. Trochę szkoda :(

 

Pozdrawiam

 

Chetnie wysłucham doświadczeń innych, którzy uzupelniają swoje szerokopasmowce (jak Magazynier) i wymienie jakieś opinie

Jako, że miałem przez ok. tydzień samego Fostexa 207E w desce, oraz ok. 2 tygodni tego samego Fostexa w tej samej desce ze wstęgą Auruma Cantusa, to napiszę tylko, że jest przepaść na korzyść konstrukcji uzupełnionej wstęgą, jak dla mnie nie o czym nawet dyskutować. Może góra z samego Fostexa nie była sama w sobie gównianej jakości, ale po podłączeniu wstęgi w sumie można odnieść takie wrażenie ;-)

W każdym bądź razie zgadzam się z Bartkiem1, sam Fostex gra nieźle, ale ze wstęgą gra wspaniale.

W konstrukcji, którą zrobiliśmy razem z Magiem najważniejsze było wpasowanie się wstęgi, zgrała się świetnie z Fostexem, byliśmy w szoku, oczekiwaliśmy syku i oderwanych wysokich tonów, a dostaliśmy bardzo wyrównaną, łagodną, szczegółową, błyszczącą górę. Poza tym po dodaniu wstęgi dźwięk się otworzył i zagrało bardziej jak z normalnych głośników, tylko że dużo lepiej. Do dzisiaj z trudem słucham swoich Proaców 2.5 na scansrikach ;-)

Bartek i Arturp

tytul watku to

"Towarzystwo fullrange'a" ;)

A wiec w domysle solo i z dopalaczami ;) chociaz Bartek od razu przyjal koncepcje wspomagania basem i wstega

Wiec nie ma co sie klucic bo jeden woli tak a inny inaczej a najwazniejsze ze kreci sie to kolo fullrange.

Ku radosci i potrzebie wszytskich :)

arturp, 5 Paź 2006, 19:05

 

>Ale po co ta wstęga ? Popatrz na pomiar mojej Tesli z filtrem , który gdzies w tym wątku jest . Tam

>widac ,że góra jedzie do 16kHZ ! A ja słysze do 12kHz ;p

 

zobacz sobie przykladowo wodospad B200 jaki piekny na wysokich, mysle ze ARZ-tka nie lepiej wypada

Apropo B200 to troche informacji ciekawych jest tutaj:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jak ktoś nie zna Silver Iris to jest to dual concentric stylizowany na Tannoyaach, tu jest stronka:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Szczególnie wpisy Planet10 są bardzo wiarygodne bo gość spędził z nimi dyzo czasu, montował też do nich stożki fazowe.

 

Piszę o B200 ponieważ uwazam ze szerokopasmowiec bez tubki docelowo (szczególnie w przypadku użycia gośnika wysokotonowego) jest lepszy.

 

Tubka (whizzer) jednak syfi trochę wysokie tony i podbarwia wyższą średnice. Szerokopasmowce bez dodatkowej tubki moga byc lepsze pod tym względem o ile nie trzeba będzie obniżać wejscia wysokotonówki zbyt duzo i o ile końcówka pasma szerokopasmowc będzie ładna.

 

Czy ma ktoś jakieś p[rzypuszczenia odnośnie tego jak wysoko będzie sięgał taki Fostex jak się wytnie whizzer???

Pytałem kiedyś na DIY Audio ale jakoś nikt nie kwapil się odpowiedzieć, a chetnie bym spróbował.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bartek1

nie musisz sie tłumaczyć , ja cie o nic nie oskarżam . Nie rozumiem dlaczego czujesz sie winny . To rodzi niepotrzebne napięcie . Zła karma chłopie , zła karma ...

...there is no spoon...

Bartek1

Słuchałeś może tego Visatona B200 ? Jestem ciekaw Twoich wrażeń. Słuchałem go w odgrodzie u Buble_Corpa i muszę powiedzieć, że po tym odsłuchu moje spojrzenie na tego typu głośniki uległo przeobrażeniu. Dźwięk niezwykle przejrzysty, naturalny, wszechobecny, dynamiczny, "żyleta" :-). Swoje płyty odkrywałem na nowo. Jedyna cecha, do której mógłbym się przyczepić to szczypta krzykliwości. W odróżnieniu od samego Fostexa nie brakowało góry.

Nie wiem czy go nie kupię, w sumie wychodzi taniej niż za komplet Fostex + wstęga. Basu też miał więcej niż sam Fostex. Za pieniądze jakie trzeba za niego zapłacić tj. 400 zł szt. uważam, że to okazja.

rogus, 6 Paź 2006, 23:27

Słuchałes w tym małym pokoiku ?

Obecnie właściel B200 zajmuje większy i głośniki graja zupełnie inaczej - basu nie ma .

A góry jest całkiem duzo bo w tym projekcie zastosowano filtr , który linearyzuje charakterystyke przez wytłumienie podbitej średnicy . Głosnika bez fitra nie da się słuchać . Sama agresywna średnica . Podobnie jak Tesla . Fostex bez filtra wypada lepiej .

...there is no spoon...

Arturp

Słuchałem w większym pokoju, bez filtra bo tak jak napisałem w odgrodzie. Basu faktycznie było mało ale średnica i góra bardzo mi się podobały. To podobno jeden z najlepszych głośników do odgrody i to było słychać. Oczywiście nie było idealnie jednak uważam, że za tak śmieszne pieniądze to rewelacyjny dźwięk. Głośniki plus odgroda to kwota ok. 1000 zł. Miłośnicy basu albo dołożą coś na niskie tony, albo muszą szukać gdzie indziej. Visaton nawet ma projekt tego B200 wspartego głośnikiem basowym, dipol chyba.

Arturp

"Głosnika bez fitra nie da się słuchać . Sama agresywna średnica . Podobnie jak Tesla . Fostex bez filtra wypada lepiej "

Czy słuchałeś go w odgrodzie ? Faktycznie trochę krzyczał, ale żeby nie dało się słuchać.....

 

Tutaj ciekawa modyfikaja B200

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie słuchałem tego visatona bez filtra w obudowie wentylowanej . To oznacza,że grał tylko ,, do przodu " i zwykle w obudowie wypada cieplej ale może w szerokiej odgrodzie niższej średnicy byłoby więcej . Nie wiemm nie sprawdzałem to sie nie wypowiadam.

 

A co do modyfikacji to jestem zaskoczony -moim zdaniem wycięcie nakładki przeciwpyłowej spowoduje ograniczenie wysokich tonów , bo to ona pracuje jak kopułka wysokotonowa . Nie wiem jaki jest tego efekt ale ja skasowałem dyfuzor w Tesli i ilość góry spadła a średnicy wzrosła .

Zamieszczam pomiary . Czerwony to tesla z wyciętym dyfuzorem , czarny to oryginalny głośnik.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.