Skocz do zawartości
IGNORED

Śliczne kasety audio


k.mik

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ to wpis numer 5000, do zaszczytnego grona powinniśmy zaliczyć jeszcze tę kasetę twórcy standardu CC.

Nie wiem, czy kiedykolwiek były u nas w sprzedaży w Peweksie, ale gdyby były, kosztowałyby pewnie też koło dolara za sztukę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Panowie!

 

A wrzućcie proszę TDK AD i AD-X taką nówkę zafoliowaną z drugiej połowy lat 80-tych. Z tego samego okresu mam słabość też do TDK SA, SA-X i MAXELL XL-II S. To są właśnie kasety, które w latach 86-88 najczęściej nabywałem. Ale jakoś brak AD i AD-X (tych srebrnoniebieskich) w tym wątku doskwiera mi najbardziej.

 

Pozdrawiam

Harry z Tybetu

Proszę bardzo (choć to nie są przerabiane właśnie kasety podstawowe).

:-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-15808-100008802 1249424455_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Niebieska AD... To była moja pierwsza kaseta z tych "lepszych" pewexowskich i mam fo niej szczególny sentyment. Dopiero jakiś czas później była reszta kaset, Basf LH-EI, TDK D, Sony EF, itp. :) A co, można też zacząć nie od tych podstawowych, ale wówczas nawet jeszcze nie wiedziałem, że AD jest taka troche lepsza. Po prostu ją wówczas kupiłem. A drugą zaraz po niej była złota SA-X. :) No a potem to już poszło hurtowo. :)

 

Z tych podstawowych, zawsze miło wspominałem Basfa, ale chyba najbardziej za wygląd, bo dźwięk... wiadomo. TDK D, bez zarzutów, natomiast do tej pory bardzo lubię używać Sony EF, ale muszą to być właśnie te ze zdjęcia - zielono-niebieskie "improved". Późniejsze już nie były tak dobre. Jak na podstawowy model były naprawdę niezłe, choć wówczas chyba niezbyt doceniane. Być może przez "szarą" szatę graficzną, o której Maciek wspomniał.

 

A zauważyliście, że z tamtego okresu spora ilość podstawowych kaset miała szatę graficzną w czerwieni? Maxell UR, Basf LH-EI, TDK A, Agfa, itp.

Radmar, 5 Sie 2009, 07:49

 

>A zauważyliście, że z tamtego okresu spora ilość podstawowych kaset miała szatę graficzną w

>czerwieni? Maxell UR, Basf LH-EI, TDK A, Agfa, itp.

 

A zauważyłeś, że było to dość konsekwentnie utrzymywane przez różnych producentów przez wiele lat?

 

Podstawowa kaseta Sony CHF była w barwach czerwonych. Gdy zmieniono nazwę na HF ok. 85 roku, zawsze były jakieś czerwone elementy, aż do dzisiaj!

 

TDK D miała elementy czerwone i pomarańczowe na opakowaniu, wkładce bądź kasecie od 75 roku.

 

BASF LH Extra I był czerwony od ok. 84 roku, potem nazwa zmieniła się na Ferro Extra I, i nawet ostatnie Sound I też były czerwone.

 

Maxell UR od swojego pojawienia się był czerwony, potem w 88 roku zmienił barwy na zielono-niebieskie, ale później znów pojawił się kolor czerwony.

 

Agfa Ferrocolor też od chwili, gdy zarzucono jej produkcję w kilku różnych barwach jednocześnie (ok. 81-82 roku), była czerwona, i jej następczyni F-DXI również.

 

Fuji DR przez pewien czas też była wyróżniana barwą czerwoną.

 

Inne modele kaset też konsekwentnie utrzymywały podobne barwy przez wiele lat. Kaseta TDK SD ok. 75 roku była w kolorach niebieskich, gdy pojawiła się Audua/AD, barwy na krótko zmieniły się na żółto-pomarańczowe, ale zaraz potem powrócił niebieski i utrzymał się do dziś.

Barwą wyróżniającą SA od 75 do ok. 85-87 był kolor oliwkowy (pod koniec tylko wewnętrzna strona wkładku była zadrukowana w tym kolorze), potem zostało to zmienione.

Maxell UD był szary, gdy został zastąpiony przez UDI, jego kolorem wyróżniającym stał się niebieski, a kolorem wyróżniającym UDII był czerwony. (UD)XLI i XLIS przez długi czas miały elementy srebrne, a (UD)XLII i XLIIS - złote.

Sony UX, początkowo wyróżniana różnymi barwami, potem ciemnoczerwoną, ostatecznie przyjęła barwę niebieską, a UX-S, też po kilku zmianach, ostatecznie wyróżniana była kolorem zielonym. Barwa jasnozielona konsekwentnie, od początku lat 80-tych, przypisana była kasecie Sony BHF, a potem jej następczyni HF-S, a niebieska wyróżniała AHF i jej następczynię HF-ES.

Basf Chromdioxid chyba zawsze miał przypisany kolor srebrny w połączeniu z czarnym, i utrzymało się to aż do połowy lat 80-tych, już pod nazwą Chrome Extra II. Jeszcze bardziej konsekwetnie kasecie Chromdioxid Super przypisany był kolor czarny, utrzymywany od początku produkcji pod koniec lat 70-tych aż do II połowy lat 90-tych. Podobnie, Basf FeCr zawsze był granatowy bądź niebieski, Chromdioxid Maxima/Chrome Maxima - złoty, a Metal - ciemnoczerwony.

 

U Fuji ten barwny "kod" był dość dyskretny i stosowany chyba dość krótko. Kolorem DR był czerwony, ER - pomarańczowy, FR-I i FR-IS - fioletowy, FR-II - niebieski, a FR-IIS - zielony.

MaciejLK napisał, 5 Sie 2009, 11:25:

 

"A zauważyłeś, że było to dość konsekwentnie utrzymywane przez różnych producentów przez wiele lat?"

 

 

A zauważyłem. Trochę mi to przypomina zastosowanie konkretnego koloru jako bodźca rozpoznawalności określonej grupy produktów (podobnie jak w przypadku - porównanie może niezbyt dobre - papierosów, gdzie kolor czerwony oznacza mocne papierosy, złoty lub niebieski - lighty, a srebrny - super lighty). I w zasadzie coś w tym jest, gdyż da się zauważyć takie podobieństwa, choć może nie jest (nie było) to przyjęte przez wszystkich producentów. Ba, być może wcale nie było to przyjęte przez producentów, a samo zastosowanie podobieństwa kolorów jest czysto przypadkowe. Czerwony oczywiście jest tutaj dominującym w przypadku podstawowych kaset żelazowych, typu Basf LH-EI, Sony CHF, TDK D, TDK A (lub w jakiś sposób zaznaczony poprzez zastosowanie czerwonej wstawki - Sony HF, Agfa FD-X) i daje on jakąś rozpoznawalność tej grupy kaset.

 

Szukając podobieństw dalej można zauważyć, że dla odmiany typ żelazowy ten z wyższej półki był oznaczany kolorem niebieskim - TDK AD, AD-X, Sony HF-X, HF-ES, Basf Ferro Super, Maxell UD-I, itp.

 

Teraz dalej, idąc w kierunku kaset typu II, też na pewne podobieństwa można się natknąć, ot chociażby stosowanie barw czarnych i złotych w przypadku lepszych chromów. Przykładów nie trzeba daleko szukać, spójrzmy np. na TDK SA, SA-X, Maxell XL-II, XL-IIS, Basf Chrome Maxima, Chrome Super, Denon HD7, HD8, itp.

 

Patrząc na to wszystko widać, że podobieństwa są, jednak nie jest to regułą i teraz pozostaje zadać sobie pytanie, czy było to kwestią przypadku, czy jednak oznakowanie kolorami było celowe.

 

A najlepiej się nad tym nie zastanawiać, tylko wpakować kasetę w kieszeń decka, wcisnąć Play i się rozkoszować dźwiękiem. :)

A bardziej serio - masz rację, daje się zaobserwować pewne prawidłowości w "kodowaniu" klasy kasety kolorami także przez różnych producentów. Kasety klasy "super ferro" często utrzymane były w barwach chłodnych - szarym, srebrnym, niebieskim, granatowym, a "super chrom" najczęściej miały jakieś elementy złote, co było jasnym sygnałem dla konsumenta że są "lepsze" - bo złoto jest "lepsze" i droższe od srebra - to grało na naszych bardzo podstawowych skojarzeniach.

 

 

Myślę, że to "kodowanie" klasy kasety kolorami było całkowicie świadomym działaniem producentów, choć prawdopodobnie nie wynikało to z jakiejś umowy między nimi. I, jak piszesz, na pewno chodziło o zaznaczenie przynależności kasety do konkretnej grupy produktów, i rozpoznawalność tej grupy przez klientów. A poza tym człowiek ma w sobie coś takiego, że automatycznie grupuje obiekty o podobnym wyglądzie, więc producentom chodziło o to, by klient szukający np. lepszej "chromówki" szukał wśród kaset "złotych" różnych marek. Możliwe, że gdyby ktoś wyprodukował taką kasetę np. "w srebrze", byłaby pomijana przez część klientów przy dokonywaniu wyboru.

 

Kiedyś zastanawiałem się, dlaczego TDK SD, "podstawowy chrom" w USA z 86-87 roku była utrzymana w kolorze czerwonym, podczas gdy jej europejski odpowiednik, TDK SF z tego samego okresu była kolorystycznie zupełnie inna: niebieska ze srebrnym.

Oczywiście to tylko moje domysły, ale... W owym czasie klasa "podstawowy chrom" była nowością. Wcześniej główni producenci produkowali jeden, albo co najwyżej dwa modele kaset "chromowych" - "zwykły" i "super": BASF robił Chromioxid i Chromdioxid Super, TDK: SA i SA-X, Maxell: (UD)XLII i XLII-S. I nagle w 82 czy 83 roku BASF dodał trzeci, najwyższy model: Chromdioxid Maxima, co spowodowało przesunięcie w jego gamie: Chromdioxid stał się modelem podstawowym, Chromdioxid Super stał się "środkowym", a Maxima - została modelem klasy "super". Chyba w odpowiedzi na ten ruch Maxell dodał jedną kasetę "chromową" "od dołu" - UD przemianował na UDI (UDS-I w USA), a nowa podstawowa "chromówka" została nazwana UDII, a w USA - UDS-II, a TDK z kolei jako uzupełnienie SA "od dołu" wprowadziło SD na rynku USA i SF w Europie. Na rynku amerykańskim, na którym niekwestionowanym już liderem był Maxell, TDK SD konkurowała bezpośrednio z czerwoną UDS-II - więc może dlatego TDK zaprojektowało SD w czerwieni. Tymczasem na rynkach europejskich pozycja TDK była mocniejsza niż Maxella, i głównym konkurentem dla TDK SF był chyba BASF Chromdioxid/Chrome Extra II, w kolorach szaro-srebrnych - i być może dlatego pierwsza SF jest niebiesko-srebrna.

Ale to tylko takie sobie moje przypuszczenie...

To jeszcze parę "czerwonek" mniej-więcej z tamtego okresu...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-19568-100008782 1249478933_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I coś "prawie" czerwonego, ale z zuupeeełnie innej beczki:-) To tak, żeby podrażnić diabolika;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Lucas, uspokój się

:-)

 

o, i tu jest trochę czerwieni...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

..o, i tu też! W znaczku Basfa!

:-))

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Myślę że ta aukcja może niektórych zainteresować :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kiedyś na jakiejś giełdzie w Londynie rozmawiałem z Brytolem, który twierdził, że posiada BASF LH super I, czyli LH-S I. Miał mi przesłać zdjęcie lecz nigdy go nie otrzymałem. Chodzi o poprzedniczkę pokazanej przez Diabolika Ferro Super I, czyli z serii jak pokazana wyżej MP IV. Ja osobiście nie wierzę w istnienie tej kasety. Równie rzadką co niebieska Ferro Super jest z tej samej serii Metal Maxima IV. Ta istnieje - jest pokazana na vintagecassettes.

Cze ten BASF LH Super, to moze ta, ktora zamieszczam ponizej?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1901-100008736 1249543645_thumb.jpg

post-1901-100008737 1249543645_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I jeszcze 3 fotki...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1901-100008733 1249543674_thumb.jpg

post-1901-100008734 1249543674_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

y2k, nie to nie ta. Ta była dość popularna w swoim czasie i nadal jest stosunkowo łatwo dostępna. Chodzi o tą samą serię, z której pochodzi czerwony Basf LH-EI z dużym okienkiem.

Chodzi chyba o kasetę LH Super I która była pomiędzy tą zieloną pokazaną przez discomaniaka, a niebieską Ferro Super I pokazaną przez Diabolika. Nigdy jej nie widziałem nawet na zdjęciu. Stąd wątpliwości o jej istnieniu.

Być może istniała tylko na niektórych, wybranych rynkach. Ta niebieska Ferro Super I na pewno była w USA, bo znalazła się w jednym z ich testów. Jej parametry tylko minimalnie różniły się od lepszej Ferro Maxima I, więc pewnie utrzymywanie jej w produkcji trochę nie miało sensu i BASF zrezygnował z jej produkcji.

 

A co do bardzo rzadkich kaset - na pewno jest taką AGFA SR Metal (czy jakoś tak), z ostatniej serii, tzw. okularnica - widziałem ją tylko na zdjęciu, z napisem "good-bye edition" czy jakoś tak - wyprodukowana chyba gdy AGFA w ogóle kończyła produkcję kaset. Z tej serii były normalne HR, HR-S i HR-XS oraz chromowe SR, SR-S i SR-XS, natomiast Metal chyba w ogóle nie był normalnie produkowany i dostępny w handlu.

 

Również wcześniejsze metalowe kasety Agfy są dość dużą rzadkością. Pierwsza seria z ok. 1980 roku była w typowych wtedy dla Agfy obudowach, jeszcze bez otworów detekcyjnych dla Metalu, a sama taśma chyba była produkcji PDM/Philipsa. Później już całe kasety były PDM/Philipsa, tylko z nalepkami Agfy. Co prawda w prospekcie z ok. 82 roku, a więc z serii późniejszej, jest zdjęcie kasety Metal w typowej obudowie Agfy, ale chyba nikt takiej kasety nie widział w rzeczywistości - możliwe że była to makieta sfotografowana do prospektu. Gdyby jednak ktoś znalazł taką kasetę, byłaby to niewątpliwa rzadkość.

 

Dość rzadko spotykanymi kasetami są też kasety Technics z serii Angrom (normalna NX, chromowa HG i metalowa ME). Produkowane były dość krótko w II połowie lat 80-tych dość nietypową technologią naparowywania cieniutkiej warstwy kobaltu na normalną warstwę magnetyczną. W książce Koprowskiego i Iwanickiej są ich pomiary, i parametry tych taśm wypadają przeciętnie; widziałem też je w jakimś niemieckim rankingu z końca lat 80-tych - dość nisko! Pewnie nie spełniły pokładanych nadziei i produkcja została zakończona. Zawsze zastanawiało mnie, kto był ich producentem, bo nigdy nie udało mi się znaleźć takiej kasety pod inną marką. Jedyną dość podobną do niej kasetą - ale nie identyczną - była JVC ME Pro. O ile pamiętam, to właśnie JVC opracowało technologię naparowywania warstewki kobaltu na taśmę, i stosowało ją w taśmach wizyjnych. A Matsushita (czyli Technics) miała kontrolę nad JVC - może więc te Angromy były faktycznie produkowane przez JVC?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16389-100008718 1249555892_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Do kaset nieistniejących trzeba zaliczyć też Maxella XLI-S z serii "przejściowej" (z dopiskiem "new") między dwiema szatami graficznymi z 1984 roku - czyli z kasetą z serii 1983 z wkładką przypominającą te z 1985 (zresztą już sama XLI-S jest wielką rzadkością).

 

Ja mam XL-II i XLII-S, widziałem też XLI (Green Apple złowił taką i pokazywał jej zdjęcie), więc konsekwentnie powinna była istnieć także XLI-S.

Oto XLII-S.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie, ta jest jeszcze o jedną serię wcześniejsza od tej biało-zielonej, pokazanej wyżej. Chodzi o hipotetyczną kasetę LH Super I (albo Ferro Super I) z tej serii, co na zdjęciu poniżej (zdjęcie zapożyczone). Nigdy takiej kasety nie widziałem, nawet na zdjęciach, inni też nie, i dlatego powiątpiewamy o jej istnieniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.