Skocz do zawartości
IGNORED

Śliczne kasety audio


k.mik

Rekomendowane odpowiedzi

>> nikx

Dzięki serdeczne za testy i wyczerpujący opis. Ja nagrywam tylko z radia (PRII) i decki raczej posiadam ze średniej półki stąd pewnych niuansów w dźwięku pewnie nie zauważam. Co do wklejania opisów to dam sobie spokój, jak ktoś będzie chciał widzieć więcej to kupi sobie książkę. Oczywiście jeśli ktoś chce jeszcze skany to je chętnie prześlę je na prywatną skrzynkę. Ze wskazanej książki można wyczytać wiele ciekawych informacji np. że taśma TDK SA (Super Avilyn) jest taśmą żelazową z wtrąceniami zamiast jonów żelaza jonami kobaltu - firmie TDK udało się to wykonać jako pierwszej taką taśmę ze stabilnymi parametrami mechanicznymi i magnetycznymi taśmy. Mówiąc więc o taśmie TDK SA powinniśmy mówić, że jest to taśma żelazowo - kobaltowa, a nie chromowa jak należałoby sądzić po typie II. Pzdr

>> gotyk1

Myślę, że jeśli w SQ jest taśma na poziomie Maxell UDII to i tak nie jest źle.

 

 

Jak się nagrywa klasykę, gdzie zawartość wysokich tonów jest śladowa to w zasadzie trudno uchwycić różnicę między Maxell SQ, a TDK SA, gdyż barwa średnicy i scena dźwiękowa jest prawie taka sama, szumy przy włączonym dolby C też nie odgrywają istotnej roli. Proszę zwrócić uwagę, że działania producentów taśm zazwyczaj szły w kierunku uzyskania zwiększania możliwości zapisu wysokich częstotliwości, tutaj taśmy metalowe mają znaczną przewagę względem pozostałych typów i przy muzyce rozrywkowej będą się bardzo dobrze sprawdzać. Sam posiadam trochę metali Sony i TDK, które w wogóle nie używam, gdyż przy repertuarze, który zapisuję nie widzę sensu ich stosowania. Do tego dochodzą istotne kłopoty z prądem podkładu, który powinien być średnio 2,5 raza większy niż dla taśmy żelazowej aby uzyskać właściwe parametry pracy. To z kolei oznacza, że głowica powinna być z materiału twardego magnetycznie, który nie będzie się szybko nasycał, a jeszcze lepiej jeśli do zapisu będzie stosowana oddzielna głowica zapisująca, która posiada optymalnie dobraną szczelinę do zapisu taśm wysokokoercyjnych (można dać większą szczeliną co zwiększy odporność na nasycanie się rdzenia głowicy). Stąd można podejrzewać, że z taśm metalowych są zadowoleni audiofile posiadający magnetofony trójgłowicowe najwyższej jakości, gdzie głowice są wykonane z materiałów twardych magnetycznie (odpornych na nasycanie się). Inni raczej taśm metalowych nie będą chwalić, gdyż nie będą w stanie zauważyć żadnych istotnych różnic w dźwięku. Jedyne co zauważą to różnice w portfelu przy zakupie kasety :-)

Pzdr

>Inni raczej taśm metalowych nie będą chwalić, gdyż nie będą w stanie zauważyć żadnych istotnych różnic w dźwięku. Jedyne co zauważą to różnice w portfelu przy zakupie kasety :-)

Pzdr

 

Pieknie to ujałes normalnie jakbys pisal o mnie

Green Apple, 6 Lis 2007, 08:58

 

>A ja się zastanawiam czym różniły się taśmy wewnątrz jednej kategorii, np.

>Maxell:UR,UL,XLI,XLIS,UDI,UDIS. Wszystkie to typ I i pochodzą z jednego okresu.

 

Różniły się zarówno taśmą jak i samą kasetą. W kolejności od najsłabszej do najlepszej to: UL, UR, UDI, UDIS, XLI, XLIS. Co więcej, w pewnym czasie np. w Europie można było kupić UDI, a w USA: UDIS (czy UDS-I, później zastąpioną UDX-I). Przez dłuższy czas myślałem, że UDI i UDS-I to tylko dwie różne nazwy na różne rynki, ale niedawno gdzieś wyczytałem, że jednak taśma też była inna (choć może w niewielkim stopniu).

Taśma UL zastąpiła taśmę LN w I połowie lat 80-tych, ale później UL została wycofana, i na jej miejsce, jako najniższą, wprowadzono S-LN.

 

Jeśli chodzi o różnice elektroaukustyczno-magnetyczne między taśmami, to różnice zasadniczo polegały na zwiększaniu dynamiki, czyli obniżaniu szumów i zwiększaniu wysterowalności. Najlepsze gatunki przeważnie miały też zwiększoną czułość (co niekoniecznie musi być zaletą), zwłaszcza w zakresie tonów wysokich.

 

Droższe i lepsze kasety miały na celu redukowanie rezonansu i ogólnie lepsze, bardziej gładkie prowadzenie taśmy.

>>>paww, w twoim stwierdzeniu, że muzyka klasyczna jest "lekka dla taśmy" zupełnie się nie zgadzam! Muzyka klasyczna (poważna) to olbrzymi test dla kasety - śmiem twierdzić, że największy! Jeżeli klasyka to dla ciebie jazz lub inne klasyczne formy "wokalno istrumentalne" podobna sprawa - gdzie obraz sceny dźwiękowej i barwa instrumentów ma zasadniczą wartość ... Na "kasecie popularnej" bez większych problemów możesz nagrać np "dyskotekę" bo tam niuansów i skoków dynamiki nie ma ... jest ściana dźwięku i tyle.

Co do ceny hmm, znów ciężko mi polemizować ... jak będę nagrywał coś dla mojej córki to z pewno wezmę Maxell SQ ale dla siebie wezmę np SA bo warto wydać extra 2 zł ... ale jak powiedziałem to kwestia gustu - każdy kupuje co chce ... każdy ma swój best buy ...

>>nikx

Prawda jak zwykle leży pośrodku. Problemem dla zapisu dużej orkiestry symfonicznej jest dynamika, lecz przy zapisie z radia największym problemem tak naprawdę jest zapewnienie odpowiedniego sygnału z anteny niż szum taśmy z włączonym dolby C (tak nagrywam). Mniejszym aczkolwiek ważnym problemem jest także separacja instrumentów i ogólne brzmienie - tu śmiem twierdzić, że najwięcej zależy od realizatorów nagrania, ustawienia mikrofonów, akustyki sali, itp. Taśma oczywiście też ma znaczenie i zgadzam się z tobą, że typ TDK SA jest lepszy niż wspomniany Maxell SQ, o innych dziadostwach typu Sony ES nie wspominając. Jednak jak uwzględnisz widmo dźwięku przy orkiestrze symfonicznej i widmo dźwieku muzyki dyskotekowej, gdzie powszechnie stosowane są dzisiaj wszelkiego rodzaju samplery i "ozdobniki dźwiękowe", to okaże się, że aby to wszystko uchwycić potrzebna do tego może być paradoksalnie lepsza taśma do dyskoteki (np. metalowa) niż do klasyki, gdzie może wystarczyć dobra żelazówka. Jak wspomniałem w klasyce wysokie tony w porównaniu, chociażby z dyskoteką, występują w śladowych ilościach. Proszę zwrócić uwagę, że to co ty nazywasz ścianą dźwięku, tak naprawdę nie występuje - ta ściana dźwięku składa się zazwyczaj z dużej ilości sampli i różnych elektronicznych wybrzmień, które ją tworzą. Oczywistą oczywistością :-) jest, że lepiej nagrywać na taśmie lepszej niż gorszej, licząc się z wszystkimi problemami, o których wspominałem. Pzdr

od siebie: wszelkie akustyki/neoklasyki etc nagrywam na type II - niski szum wiec i partie ciche nie są zaszumione ( thats cd iif/ ux-pro/ sa)

 

taneczną elektronike z kolei laduje na super ferro - przyjemna saturacja niskich i srednich przy +4dB - z tym,ze jesli trakowi brakuje dynamiki przed tasmą to nagranie na kasete e ogole mija sie z celem.

jezeli ktos gustuje we wspolczesnej komercyjnej "tanz muzik" to umilowania do tasm raczej nie zrozumie :)

nagrywanie na chrom sygnalow siegajacych 18khz i wyzej odpuszczam - strasznie latwo "rozdzwonić" górę nawet nagrywając przy +2 dB (peak) a babrac sie z zamulaniem pasma pradem..mozna tylko czasu szkoda.

tak wiec wszelkie cykadełka lądują na ad/ar i tego typu nosnikach. (dolby OFF)

 

inna rzecz warto dyskretnie podciąć ponizej 45 hz przed nagraniem..chyba ze dla kogos te zakresy maja wartosc muzyczną.

Tu jest parę unikatów

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Miło popatrzeć :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zawsze się zastanawiałem, jaką wartość użytkową (oprócz kolekcjonerskiej) mają taśmy, które od ponad 20 lat leżą w nieodpakowanym pudełku i nigdy nie były użytkowane ... Wszystkie podstawowe zasady mówią o minimum kilkukrotnym przewijaniu nośnika magnetycznego w roku itp ... Ma ktoś doświadczenia z takimi starymi taśmami ? Trochę podpuszczm by wywłać dysksję ;)

Kasety to przezytek, wiem wiem zaraz sie posypie grad postow o fenomenalnym brzmieniu kaset itp. Kazdy ma tam swojego swira,dla mnie to zupelny absurd podniecac sie regulacja prądu podkladu i takie tam na magnetofonie :)

Ja nagrywam taśmy wyprodukowane 80-90'. Nowe rozpakowuję i przewijam a potem nagrywam z 2-3 razy przed finalnym nagraniem, tak by ją trochę wzbudzić i uporządkować:-) Grają bez zarzutu.

>>> Barthez, ja kocham przeżytki ... 99% moich znajomych śmieje się ze mnie że kupują analogi za cenę CD i wyższą, wzbudzam uśmiech gdy kupuję kasety ... natomiast politowanie widziałem na twarzach ludzi gdy targałem pudło kaset, które ktoś wyrzucił na smieci ... Znajomi ze mną nie rozmawiają bo rozmowę o 0,5 m przewodzie za 500 zł uważają za uwłaczającą ... załą kolekcję płyt CD trzymam w koszulkach i rajcuje mnie orginalne wydanie płyty CD, gdy znajomi mają je za friko ... oops sory teraz kopia płyty CD jest przezytkiem bo trzeba ją mieć na MP3 na ipodzie przytroczonym do paska by było jasne, że to oryginalny ipod ...

Wreszcie wszysyscy koledzy porozwodzili się i trendy jest mieć żonę z 10-15 lat młodszą ... a ja wciąż z mą pierwszą i dobrze nam razem ... jakie to gorszące tyle lat z jedną żoną, kasetą, płytą winylową a do tego frajer kupujący oryginalne płyty CD i słyszący różnicę w konpresji MP3 ...

Spokoje ... bywają gorsze zboczenia a akurat to jest dość niegroźne a co najważniejsze nie podlega karze grzywny tudzież ograniczeniu wolności ;)

>> Barthezz

Nikt nigdy nie mówił o fenomenalnym brzmieniu kaset, a regulacja prądu podkładu póki co nie jest karalna, ani nawet sprzeczna z obowiązujacymi normami społecznymi, więc nie bardzo rozumiem w czym jest problem?

Cześć. Czy ma ktos z was u siebie kasetę tdk SF Heat resistant i możliwość zrobienia foty? JAk ona wygląda? Sądzsiłem że jest cała z przezroczystego tworzywa ale teraz patrzę na tę fote i jakby przebijaŁA SIĘ SZARA OBUDOWA i okinko idące przez całą długosc na srodku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie należy dyskutować ze ślepym o kolorach, są już pośród nas takie egzemlarze dla których jazgot z chińszczyzny na sznurówce to sala koncertowa, przelaciałem przed zaopatrzeniem się w DAT-a iRiwer-y na HD i na Flascha iAudio i to tanie i to droższe udostępniono mi kilka iPodów to co pracowało na MP3 było dla mnie nie do przyjęcia całkowicie nie do przyjęcia tak jak by ktoś złośliwie piłą łańcuchowa obciął górę siekierą odrąbał basy a na środkowych gałęziach tego muzycznego drzewka szczęścia siadły wrony i nic nie robiły tylko srały.

Najtańszy o wręcz pedalskiej wadze 450g jest ARES P/RCX 220 o częstotliwościach próbkowania 16/24/32/48 kHZ charakterystyka częstotliwościowa od 30 - 20000 Hz

cena wredna.

Pozdrawiam

Zbyszek

gotyk1, 7 Lis 2007, 22:30

 

Zdjęcie górne: wersja wcześniejsza od tej z Twojego zdjęcia. Kaseta z ciemnobrązowego, przejrzystego tworzywa.

 

Zdjęcie środkowe: wersja z Twojego zdjęcia. Kaseta z nieco jaśniejszego, i bardziej oliwkowego tworzywa.

 

Zdjęcie dolne: na górze kaseta starsza, na dole kaseta nowsza. W nowszej widać inny, uproszczony resor, rozbiegówka nie ma już pasków-znaczników czasu co 1 sekunda.

 

Nie byłbym jednak bardzo zdziwiony, gdyby okazało się, że występowała też inna obudowa. Jeszcze wcześniejsza seria SF występowała jednocześnie w dwóch różnych obudowach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16389-100000365 1194474387_thumb.jpg

post-16389-100000366 1194474387_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Gdy porówna się zdjęcie górne i środkowe, widać, że kasety nie są takie same - kaseta nowsza ma od wewnątrz "progi" stabilizujące szpulki z taśmą, i dodatkowe bolce wzmacniające konstrukcję. Starsza kaseta jest od wewnątrz gładka.

chwile wczesniej sf lądowala w obudowie identycznej do owczesnych ad - z dlugim oknem "wysokim" na 7/8 rolki.

i byl to zdaje sie najprzyzwoitszy "low end" chrom z jakim mialem wowczas stycznosc.

kwestia deck'a, gustu i zrecznosci ale zawsze gralo mi to przyjemniej niz ud II maxell'a etc.

v12, 8 Lis 2007, 07:22

 

>zdjecia a/b - tworzywo to samo,tylko ilosc inna ;)

 

I tak, i nie. Rzeczywiście, owe "progi" powstały poprzez "odchudzenie" ścianek, które nie mają w nowszej kasecie jednolitej grubości, stąd tworzywo wydaje się w niektórych miejscach jaśniejsze, a w innych ciemniejsze. Niemniej jednak, przy dokładnym przyjrzeniu się, widać, że barwa tworzywa jest minimalnie inna w nowszej kasecie.

Zmianie formy towarzyszyła też zmiana folii ślizgowych - w starej kasecie wypełniają one niemal całą jej powierzchnię, a w nowej są to tylko stosunkowo wąskie paski.

A więc uproszczenia i oszczędności: na grubości tworzywa, na powierzchni folii, tańszy resor z filcem dociskowym, tańsza rozbiegówka, uniwersalna wkładka kartonowa bez oznaczenia długości...

Ah, i jeszcze jedno: stara kaseta jest skręcona pięcioma wkrętami, a nowa tylko czterema.

 

Co ciekawe, wszystkie "D" które mam z tych dwóch serii są typu "odchudzonego".

A ja posiadam taka jedną nawet klejona , czego to nie robili , mam kilka takich samych niby kaset ale różnią sie kolorem

Jakością obudowy , jedne trzpienie pod prowadące rolki maja metalowe inne z plastyku , jest tyle odmian że aż głowa boli może pozostać przy SONY UX-S ZA 4,30 ostatnio mi żona pisała że tak mediamarkt sobie wołają

audiomagia.blogspot.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

coś dla Korwina

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Skoro już jesteśmy przy temacie kaset TDK SF...

 

Poniżej trzy kasety z serii z 1990/91 roku. Jedna ma czerwone napisy - pochodzi z drugiej ręki, więc niewiele o niej wiem. Pozostałe dwie natomiast pochodzą z tego samego okresu, kupione były - jeśli dobrze pamiętam - jednocześnie w tym samym sklepie. Folia opakowania i kartonowe wkładki były identyczne, natomiast kasety różnią się obudową. Jedna ma duże, szerokie okienko, jak w kasetach z jeszcze starszej serii z 89 roku, natomiast druga ma mniejsze, węższe okienko, jakie było też stosowane w AD i AR.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16389-100000199 1194649401_thumb.jpg

post-16389-100000200 1194649401_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.