Skocz do zawartości
IGNORED

SR-PP nowym konkurentem Kevlaru


jacek_zagaja

Rekomendowane odpowiedzi

Wszyscy wiemy ze Kevlar jest bardzo dobrym materialem na membrany i wiele glosnikow na jego bazie radzi sobie swietnie w pomiarach i subiektywnych ocenach. Dzieki temu ze dyrektywa EU wymusza na producentach samochodow aby do 2015 r. 85% materialow podlegalo recyklingowi totez jest rozwijana technologia produkcji monokompozytow tworzyw sztucznych wielkotonazowych w tym All-PP (self reinforced PP) - polipropylenu. Proces jest latwy i polega na zgrzaniu kilku warstw maty z wlokien PP przed temperatura topnienia krystalitow dla czystego PP albo w wiekszym przedziale temparatur dla wlokien wielosciennych dwufazowych takich jak Curv. Firma ta utrzymuje ze monokopozytowe membrany glosnikow czekaja na aplikacje w Chinach. Na chwile obecna sa wykorzystywane przez Wharfedale (Cristal), czy tez Wilson-Benesch. Pomiary publikowane przez Curv sa obieujace.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/29276-sr-pp-nowym-konkurentem-kevlaru/
Udostępnij na innych stronach

ps.

ciekawe linki dla osób zainteresowanych problemem materiałów na membrany głośników:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

tak "na początek"

niby "każda pliszka swój ogonek chwali", ale między wierszami można wyczytać ciekawe rzeczy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

i to też:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pozdrawiam!

graaf

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomiary pomiarami ale jak dochodzimy do punktu w ktorym dwa przetworniki maja te same widma jak np. MSW i JXR6, a subiektywnie sie roznia to jedynym argumentem jaki pozostaje to ze czasteczki sa inaczej pobudzane do drgan - taka odpowiedz dostalem od Danieli. Moze uda mi sie z nia spotkac za tydzien na targach. Czekam na odpowiedz Doreen Bance w sprawie dostarczenia Bandorow. Mialbys na nie ochote w przyszlosci? Dostalem zapewnienie od J. Bouska ze przesle mi skan artykulu Newella i Holland odnosnie konstrukcji glosnika tubowego i slepych testow ktore wykazaly ze subiektywnie jest taki sam jak Quad ESL 57. Reflektujesz?

 

Mam dostep do technologii monokompozytow i jesli bedzie troche materialu do wykorzystania to zrobie skrzynki do Bandorow.

 

Pozdrawiam -- Jacek,

Re: jacek_zagaja, 3 Lis 2006, 15:34

 

>Pomiary pomiarami ale jak dochodzimy do punktu w ktorym dwa przetworniki maja te same widma jak np.

>MSW i JXR6, a subiektywnie sie roznia to jedynym argumentem jaki pozostaje to ze czasteczki sa

>inaczej pobudzane do drgan - taka odpowiedz dostalem od Danieli

 

nie rozumiem

ale jakie "widma" Jacku?

jakie widma MSW i JXR6 mają "takie same"?

to o "cząsteczkach" mnie niespecjalnie przekonuje

myślę, że jest tak, że muzyka to jest przecież inny sygnał niż statyczne sygnały testowe, trzeba dużo inwencji, żeby wymyśleć pomiary, które pokażą to czego pomiary standardowe nie pokażą (przykład - "tone bursts" Linkwitza:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) )

 

ale czy na pewno JXR6 i MSW mają identyczne pomiary? step, waterfall itd.?

nie chce mi się wierzyć

zwłaszcza, że te publikowane nie są takie same :-/

 

>tydzien na targach. Czekam na odpowiedz Doreen Bance w sprawie dostarczenia Bandorow. Mialbys na nie

>ochote w przyszlosci?

 

bardzo mnie ciekawią, ale żeby je kupic to jednak za drogo - planuje system z przynajmniej 16 głośnikami na kanał

 

>Dostalem zapewnienie od J. Bouska ze przesle mi skan artykulu Newella i

>Holland odnosnie konstrukcji glosnika tubowego i slepych testow ktore wykazaly ze subiektywnie jest

>taki sam jak Quad ESL 57. Reflektujesz?

 

no pewnie

 

>Mam dostep do technologii monokompozytow i jesli bedzie troche materialu do wykorzystania to zrobie

>skrzynki do Bandorow.

 

trzymam kciuki!

pozdrowienia,

graaf

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moim zdaniem impuls zawiera wszystkie potrzebne informacje o systemie tylko problem jest zeby wyczytac wlasciwe informacje z tej dzungli. MSW i JXR6 maja jednakowoz bardzo szybkie narastanie sygnalu. JXR6 ma wieksze nieregularnosci cisnienia (step) w zakresie wysokotonowym ale czy to jest wazne? Mozemy oczywiscie odfiltrowac impuls funkcjami psychoakustycznymi i zobaczyc co sie stanie ale dlaczego w przypadku MSW pojawiaja sie epitety ze instrumenty brzmia bardzo naturalnie, a w przypadku JXR6 co najwyzej ze jest "slodki"? Oba oczywiscie maja wysoka rozdzielczosc. JX92S ma nawet lepszy wodospad ale szybkosc narastania sygnalu nie jest juz taka duza. Co jest lepsze nie wiadomo dlatego chcialbym to posprawdzac. W Hannoverze mam najblizej do ESL988 i Jordanow ale akurat nie maja JX92S (Konus Audio Breitbandsystem Essence) bo sprzedany. Jutro pojde zobaczyc ceny biletow kolejowych - moze bede mial dobra znizke studencka to za tydzien pojade.

 

Musze sie blizej przyjrzec tubom. Jestem coraz bardziej przekonany do slusznosci tez Geddesa o stalej kierunkowosci na podstawie krotkiego spotkania z Lowtherem. Ponadto w jego ksiazce jest wyraznie napisane ze w malych pokojach (

Re: jacek_zagaja, 4 Lis 2006, 00:30

 

>Moim zdaniem impuls zawiera wszystkie potrzebne informacje o systemie tylko problem jest zeby

>wyczytac wlasciwe informacje z tej dzungli.

 

to jest istotny problem, dlatego trudno na podstawie impulsu wyrokować o podobieństwie lub różnicach między głośnikami

 

>MSW i JXR6 maja jednakowoz bardzo szybkie narastanie

>sygnalu.

 

mnie przekonuje Linkwitz i sam Manger, a także Watkinson, że szybkość narastania nie jest takim problemem jak szybkość wygasania:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

znasz Celtic Audio? niebanalne aktywe monitory profesjonalne z Bandorami, polecam Twojej uwadze

 

>Mozemy oczywiscie odfiltrowac impuls funkcjami psychoakustycznymi i zobaczyc co sie stanie

 

to zawsze warto!

 

>ale dlaczego w przypadku MSW pojawiaja sie epitety ze instrumenty brzmia bardzo naturalnie, a w

>przypadku JXR6 co najwyzej ze jest "slodki"?

 

hm... w obu przypadkach pojawiają się najróżniejsze epitety, nie mam takiego wrażenia, że w przypadku MSW to jest zawsze "naturalny" a w przypadku JX "naturalny" się nie pojawia

 

>Oba oczywiscie maja wysoka rozdzielczosc. JX92S ma

>nawet lepszy wodospad

 

JX92 czy JXR6?

JXR6 ma wodospad lepszy niz JX92s

poniekąd nie widzę takiej możliwości, żeby w przypadku dwóch głośników o tej samej technologii membrany większy miał lepszy wodospad - to by było wbrew fizyce :-)

dlatego z takim naciskiem propaguję małe głośniki

 

>wiadomo dlatego chcialbym to posprawdzac. W Hannoverze mam najblizej do ESL988 i Jordanow ale akurat

>nie maja JX92S (Konus Audio Breitbandsystem Essence) bo sprzedany. Jutro pojde zobaczyc ceny biletow

>kolejowych - moze bede mial dobra znizke studencka to za tydzien pojade.

 

super! trzymam kciuki za twoje audioekspedycje!

 

>Ponadto w jego ksiazce jest

>wyraznie napisane ze w malych pokojach (najwiecej odbijac zakres srednio i wysokotonowy. Tlumic tylko delikatnie niskie tony. Czyli tutaj z

>Moultonem sie zgadzaja - kwestia tylko dyspersji horyzonotalnej.

 

o! czyli jednak nie jest tak jak Geddes pisał do Ciebie wcześniej, że "Moulton has his agenda" :-)

dobra wiadomość!

 

pozdrowienia!

keep in touch!

Paweł

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mysle ze plan gry na nastepne miesiace powinien wygladac tak:

 

1) Zapoznac sie z dzialaniem ESL988.

 

2) Zmierzyc przetwornik BMS 4550 w typowej estradowej tubie i przedyskutowac pomiary z subiektywnymi wrazeniami. Moj kolega ktory mieszka pietro nizej jest DJ i konstruuje wlasne PA.

 

3) Zrobic skrzynki do Bandorow, pojechac do Mellrichstadt i porownac z MSW (pierwszy wolny termin styczen 2007).

 

4) Rozwiazac zagadke rozogniskowania Lowthera DX4 w tubie Oris.

 

5) Sprobowac zamocowac Bandora w tubie i przedyskutowac efekt.

 

Wracajac do Twojej wypowiedzi. Czy nie zauwazyles ze Bandor jest bardziej popularny wsrod producentow?

Widoczne roznice przetwornikow i legenda ESL57 to zakres 1-2kHz wodospadu. Szkoda ze wysilku Mangera nie da sie latwo udowodnic pomiarami.

 

JXr6 i MSW sa szybsze od mojej karty muzycznej.

 

Prywatnie Geddes nie jest specjalnie uczynny ani uprzejmy jak Daniela ale nie mozna jego osiagniec deprecjonowac. W malych pokoikach gdzie jestesmy w obszarze bliskiego pola im wiecej odbic tym lepiej ale jesli mozemy byc w strefie rewerberacji to Earl ma racje ze istotnym jest aby nie miec zmian tembru na skutek refleksow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-10804-100003840 1170303885_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Temat piekny ale chyba zdechnie za mało konkretów. Co do kevlaru, powinien tylko pracować na rozciaganie-czyli najlepiej jak by był napięty na jakiejś ramie -samo użycie tkaniny w budowie membrany głośnika w znikomym stopniu wykorzystuje jego super właściwości i nie tędy droga dla tego materiału. Również z kevlaru rezygnują n.p. producenci rękawic ochronnych.Kapitalnie można by kevlar używać do napinania wstępnego n.p. systemu wewnęttrznych kratownic w głośnikach -widzę nawet możliwość strojenia obudowy przez wstępne napinanie ,a co a tym idzie rewelacyjny skok w poprawie charakterystyki kolumny-nie widzicie tego ?

pozdrawiam

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Czyli uwazasz ze po napieciu wlokien dekrement tlumienia bedzie inny? Byc moze bede mogl to sprawdzic za pare tygodni jesli znajde odpowiednia maszyne. Jutro bede nawijal mate z dwufazowych wlokien PP na rdzen lekko naprezajac i prasowal - zobaczymy jakie sa roznice w wytrzymalosci. Wlokna dwufazowe maja ciekawa fakture po prasowaniu jesli sa roznie koloryzowane i mozna to wykorzystac jako efekt wzorniczy. Wykorzystujac gradient temperatury prasowania mozna tez zmienic wlasciwosci mechaniczne 1D. Np. obrzerza membrany sztywne a srodek na HF gietny.

Re: jacek_zagaja, 5 Lis 2006, 11:59

 

te wodospady JXR6 i JX92 są trudno porównywalne - zobacz, że wszystkie podziałki się różnią

trzeba się dobrze przyjrzeć, żeby dostrzec, że JXR6 jest lepszy

Podzialki sa rozne ale popatrz na widmo w obszarze 1kHz. Uprzedzajac pomiar BMS 4550 mam do dyspozycji pomiar BMS 4590. Jak widac trzeba sie duzo natrudzic zeby otrzymac widmo JXR6. To ze Geddes nie chcial mi przeslac wodospadu daje duzo do myslenia. Wsadzic JXR w obudowe to zadna sztuka - parwdziwe wyzwanie to falowody.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

patrzę i co widzę?

JXR6 na 1 kHz widmo niknie pod poziomem -30 dB w okolicach 2.72 ms a JX92 - 25 dB @3.70 ms

to jest 5 dB wyzej i całą milisekundę później (jeśli dobrze czytam)

 

ponadto wykres JX92 jest "firmowy"

a jeśli porównamy wykresy firmowe JX92 i poprzednika R6 tj JX53 to widać jak na dłoni który lepiej wypada, duży czy mały:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-5623-100003776 1170303981_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zgadza sie dla 1kHz jest gorzej bo tam sie dzieje cos niedobrego lecz wokol jest duzo lepiej. Jest jeszcze jeden wodospad z HobbyHifi ale podzialka jest nieczytelna i wyglada nadspodziewanie dobrze. Dziwne ze w sieci nie ma pomiarow wszak jest to popularny driver. Czy posiadasz szczegolowe dane na temat kolumn Celitic Audio poza tym co jest na ich www?

Nie wiem czy Hobby Hifi mierzy w polu swobodnym ale rzeczywiscie firmowe wykresy JX92S sa podrasowane.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

=>jacek_zagaja, 5 Lis 2006, 18:17

 

>Czyli uwazasz ze po napieciu wlokien dekrement tlumienia bedzie inny?

Oczywiście ,sadzę że mata powinna być wstępnie lekko ! napięta gdyż przy zbyt mocnym napięciu po obcięciu z ramy wypełniacz zostanie zdeformowany i wyjdzie nam z membrany wstega mobiusa ;) nieastety trzeba zrobić próby :( .Co do różnej sztywności membrany w różnych miejscach to raczej należało by dążyć żeby przynajmniej miała jednakową sztywność w każdym miejscu a drogą prób należało by usztywnić mocniej miejsca dalsze od żródła napędu gdyż unikniemy wtedy efektu "łopotania końcówki flagi" a co za tym idzie zniekształceń emitowanego dżwięku.Jeśli by była technologiczna możliwość to dobrze usztywniają przetłoczenia,typu stożki ćwierćwałki ,ect- wtedy mata kevlarowa jest dodatkowo naprężana czyli +

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

oto dwa "stepy" Jacku

zapewne nie do końca porównywalne, nie wiem jak interptetować różnicę w podziałce pionowej, ale który bardziej Ci się podoba?

pytanie JEST podchwytliwe :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-5623-100003753 1170304011_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zeby cokolwiek powiedziec o sztywnosci 1D to musze pojsc na laserowy ekstensometr. Mysle ze to kwestia dwoch tygdoni. Na razie trenuje na zwyklej prasie. Gradienty temperatury sa spore. W styczniu powinienem przejsc na najnowoczesniejsza prase - znalezienie producenta i wykonanie prasy zajelo kilka lat. Ponzej zdjecie monokompozytu przegrzanego - widac deformacje i druga faze rdzenia (czarny pigment).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podzialka nie ma znaczenia wszak to sa relatywne zmiany cisnienia (napiecia). Problem jest jak duze zmiany ucho wychwytuje. Nie wiem tego ale na pewno wiem ze sygnal pomiarowy trzeba przepuscic przez odowiednu filtr FDW (frequency dependant windowing) - tak robia programy do linearyzacji glosnikow. Idealny step to taki jaki ma twoj lancuch elektryczny czyli np. karta dzwiekowa. Cisnienie powinno lagodnie opadac i czas miedzy punktami przegiecia to okolo 5 ms dla pelnego pasma przenoszenia. Moze szybciej opadac wtedy zapewne bas jest bardziej "zwarty" - patrz step Summy Cum Laude Geddesa. Takze lepszy jest ten drugi ale to nie mowi nam wszystkiego o tym glosniku. Nie wiemy jak wyfiltrowany jest Manger. Ma on takze czesc w ktorym cisnienie jest stale i o jest ciekawe.

 

Nie odrobilem jeszcze lekcji z matematyki ale chyba co innego step z impulsu prostokatnego, a co innego z Diraca. Te starsze stepy MSW pochodza z pomiaru sygnalem prostokatnym. Z drugiej jednak strony mozna obliczyc step dla osrodka sprezystego (powietrza) i otrzymac to samo co zamieszczam ponizej dla petli elektrycznej. Dodaje jeszcze step bardzo kiepskiego glosnika (widziales juz ten wykres). Widac dzwonienie HF i woofera - lokalne oscylacje (pole swobodne).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-10804-100003750 1170304014_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: jacek_zagaja, 6 Lis 2006, 23:53

 

>Problem jest jak duze

>zmiany ucho wychwytuje

 

to co się dzieje "w domenie czasu" ucho wychwytuje bardzo precyzyjnie, w przeciwieństwie do amplitudy (owych +/- dB)

rozdzielczość sięga 10-20 mikrosekund a może i mniej: www.mrc-cbu.cam.ac.uk/~roy/RoyCV/pdfs/KPNFjasa03.pdf

 

>lepszy jest ten drugi ale to nie mowi nam wszystkiego o tym glosniku

 

no pewnie, ale najciekawsze jest co to jest za głośnik a mianowicie >>32 Tang Band 2" drivers per side, in a straight line array configuration, without power tapering or a crossover

nie załadowało się, zatem ps.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czyli MSW ma podobna rozdzielczosc w domenie czasowej jak ucho i podobna zasade dzialania. Obszar pierwszej milisekundy jest ciekawy bo to tam dziala nasz najstarszy uklad lokalizacji dzwieku i tam faza ma znaczenie. Malo jest jednak publikacji na ten temat ?!?

 

Linear array to piekna koncepcja bo mozna nia uzyskac duza kierunkowosc i na Bandorach tez juz takie robiono (mam w ulotce) jednak cos jest nie tak z ogniskowaniem. Rownie dobrze mozemy sprobowac z trudniejszym falowodem tak jak robi to Maclementhorn. W przyszlym roku bedzie robil nowa tube TQWT i wykona pomiary w Clio.

 

Policzmy 32 przetworniki na przod i 32 na tyl (infinite baffle) to daje razem 128 na pare razy okolo 60zl za jeden to jest 7680zl. Hmm za droga zabawa :) Czyli gora 4 przetworniki mozemy zastosowac na jedna strone.

 

Dolaczam przyklad funkcji psychoakustycznej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: jacek_zagaja, 7 Lis 2006, 10:14

 

>trudniejszym falowodem tak jak robi to Maclementhorn.

 

falowód nie daje wszystkiego tego co line array, chyba że jest tubą :-)

a tuby mają swoje problemy tak jak duże line array mają problemy z ogniskowaniem ponanadturalnej wielkości źródel pozornych

jest to poniekąd kwestia nie "uneven path lengths" tylko interakcji line array z pomieszczeniem odsłuchowym

 

tak czy owak optuję raczej za takim układem:

OOOO

OOOO

OOOO

OOOO

 

pratycznie odpadaja problemy "uneven path lengths" oraz interakcji z pomieszczeniem (jednakowa, wysoka kierunkowość i w poziomie i w pionie)

 

>Policzmy 32 przetworniki na przod i 32 na tyl (infinite baffle)

 

ale 32 na przód i na tył to chyba nie "infinite baffle" tylko dipol?

IMHO dipole "nie są niezbędne" a ponadto trudno zrobić dipol full range na małych głośnikach

tu lepszym wyjściem jest krytycznie wytłumiona obudowa zamknięta

 

a 16 małych Tesli na kanał to w sumie - razy dwa wraz z kosztami "cone doping" (lakiery, impregnaty) - około 1000 zł

 

pozdrawiam!

Paweł

Jezeli odgroda/zwrotnica bedzie powodowac powstawanie kilku pulsow na stepie to zrodla pozorne beda mialy rozmiary glosnika. Takie jest typowe wytlumaczenie lecz w przypadku tych Tangbandow sytuacja nie zachodzi i teoria sie rozsypuje. W przypadku tuby Oris wszystko sie zgadza. Jest to wyraznie widoczne w przypadku MSW.

 

Piszesz ze to interakcja z pokojem ale wtedy refleksy musialyby powstac w obszarze ale 32 na przód i na tył to chyba nie "infinite baffle" tylko dipol?

 

Bipol bo w tej samej fazie :)

Re: jacek_zagaja, 7 Lis 2006, 11:11

 

>Jezeli odgroda/zwrotnica bedzie powodowac powstawanie kilku pulsow na stepie to zrodla pozorne beda

>mialy rozmiary glosnika. Takie jest typowe wytlumaczenie

(...)

>Piszesz ze to interakcja z pokojem ale wtedy refleksy musialyby powstac w obszarze zwiekszyc rozmiary zrodel pozornych, a to jest obszar dyfrakcji.

 

i to jest chyba błędne wytłumaczenie i źródło nieporozumień, przynajmniej wynika to z tego co pisze Manger opierając się na badaniach psychoakustycznych, że rozmiar źródła dźwięku słuch ocenia na podstawie "pressure equalization time" w fazie wygasania transjentu a nie w fazie jego narastania

to samo pisze Watkinson w "Putting the science back into loudspeakers"

co mnie nie dziwi, bo to kwestia nie poglądów tego czy innego producenta/guru audio tylko akademickiej wiedzy

 

 

>>ale 32 na przód i na tył to chyba nie "infinite baffle" tylko dipol?

>Bipol bo w tej samej fazie :)

 

a dlaczego bipol? jakie widzisz zalety?

IMHO bipol to takie połowiczne rozwiązanie, to już lepiej "omni"

BTW obecnie w salonie słucham na "omni" w stylu Stiga Carlssona

małe monitory na 13cm fullrange leżą po prostu na podłodze "przodem do góry"

głośnik jest ok. 20 cm nad ziemią i 10 cm od ściany pokoju

przestrzenność jest bardzo dobra i co ważne (a niemożliwe do uzyskania w "trójkącie stereo") - NATURALNA

scena ma naturalne proporcje i "wysokość", trzy wymiary, dźwięk jest oczywiście całkowicie oderwany od głośników

(oczywiście z takim głośnikiem i w takim ustawieniu konieczna jest korekcja pasma)

taka konfiguracja ma przewagę nad stereolitem w tym, że jest w pełni kompatybilna z wszystkimi nagraniami

 

BTW ostatnio zalety kreowania naturalnej przestrzeni przez kolumny "omni" "odkrył" ;-) red. Pacuła

cytuję: "grały dużym i niesamowicie przestrzennym dźwiękiem. Żadnych dziwactw w barwie, jedynie duży, namacalny dźwięk (...)Największe wrażenie robi przestrzeń - duża, z dobrą lokalizacją (...) to przestrzeń jest tym, co zaczaruje. Colibry kreują tu i teraz, w miejscu, gdzie siedzimy dużą, gęstą przestrzeń z drobinami powietrza, dźwiękami i naturalną aurą (...)" (z recenzji minikolumienek - 45 cm wysokości - Luxury Audio "Colibry":

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

zob.też:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

"omni" na full range bezpośrednio przy ścianie to szczególne źródło dźwięku, bo "gra" głównie - jako deflektor - ściana przy której stoją

ani to źródło punktowe, ani liniowe ani planarne

polecam wypróbowanie każdemu – do eksperymentu wystarczą byle jakie kolumienki na szerokopasmowcu, choćby od miniwieży

 

myślę, że Jordan JX92s w takim układzie up-firing nisko przy ścianie to mogłoby być coś co uszczęśliwiłoby w sposób trwały jakieś 80% audiofilów-melomanów "klasycznych" (+supertweeter dla pozostałych 20%)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czyli zeby sprawdzic co sie dzieje ze zrodlem pozornym nalezaloby dokonac splotu np. uderzenia w beben z impulsem glosnika degradujacego transienty i porownac z przetwornikiem transient-perfect.

 

Bipol to najtansze rozwiazanie na odgrode nieskonczona. Jak Ci sie znudzi tworzenie dodatkowej przestrzeni w pokoju to zawsze mozesz jeden przetwornik wylaczyc. Normalny poziom "ambience" lub dodatkowe uprzestrzennianie poprzez promieniowanie omni jest kwestia osobistej preferencji aczkolwiek wiele gorszych nagran poprostu zyskuje na omni.

 

Znasz pewnie Seventhveil? Mimo wysokiej ceny bardzo sie odwiedzjacym targi podobaly (8xBandor):

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Sprawdzilem pociagi i niestety weekendowki kosztuja 64 Euro w obie strony plus 8 euro za wstep na targi. Gdybym Znalazl 5 osob to wtedy koszt spada do 12 Euro. Niestety studenci nie maja znizek. Tylko w obrebie ca. 60 km od Kassel mozna za darmo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Sprawdzilem pociagi i niestety weekendowki kosztuja 64 Euro w obie strony plus 8 euro za wstep na

>targi. Gdybym Znalazl 5 osob to wtedy koszt spada do 12 Euro. Niestety studenci nie maja znizek.

>Tylko w obrebie ca. 60 km od Kassel mozna za darmo.

 

Podobno to dobry sposób na obniżenie ceny przejazdu kolejowego :)

 

Do granicy trzeba dojechać na jeden bilet ,wysiąść i przejść granicę następnie kupić bilet i jechać dalej

pozdr.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Czy ten pomysl nie jest piekny? Nawet Nelsonowi Pass bardzo sie spodobal.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: jacek_zagaja

 

>Normalny poziom "ambience" lub dodatkowe uprzestrzennianie poprzez promieniowanie omni jest kwestia

>osobistej preferencji

 

to nieporozumienie, kolumny "omni" nie dają żadnego "dodatkowego uprzestrzenniania"

dużo słucham muzyki akustycznej na żywo i wiem, że to właśnie przestrzeń z kolumn "omni" jest bliższa naturalnej czy "normalnej" - to jest właśnie "normalny poziom ambience"

to, że wbrew naszej intuicji kolumny "omni" wcale nie "uprzestrzenniają dodatkowo" wynika z dysproporcji akustycznej pomieszczeń w których muzykę się gra na żywo i nagrywa i tych pomieszczeń, w których muzyki się słucha ze sprzętu

dobrze wyjaśnia to Moulton w wywiadzie, do którego wielokrotnie już wklejałem linki

to raczej "direct radiatiors" w "trójkącie stereo" odwrotnie a mianowicie "odprzestrzenniają" muzykę, czego produktem ubocznym jest ostre ogniskowanie źródeł pozornych - typowy artefakt audio nie występujący "w przyrodzie"

to jest zjawisko filtracji mikroinformacji przestrzennej - podobnie konsekwencją filtracji mikroszczegółów na średnicy jest uwielbiana przez wielu audiofilów tzw. "analityczność"

Peter Quvortrup napisał kiedyś dobry tekst na ten temat, cytowałem już na forum

ta "analityczność" to też artefakt nie mający nic wspólnego z naturalnym dźwiękiem

wielu lubi taki sztuczny dźwięk, dla wielu to jest jedyne co znają, bo w filharmonii nie bywają

 

>Czy ten pomysl nie jest piekny? Nawet Nelsonowi Pass bardzo sie spodobal.

 

piękny może jest, ale taki "in your face" i WAF może okazać się zaskakująco niski

a skoro poruszyłeś temat piękna to na obrazku cos z wysokim WAF :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.