Skocz do zawartości
IGNORED

użycie ZG40C jako subwoofera pasywnego


Chruper

Rekomendowane odpowiedzi

Witjacie

 

Czy wie ktoś może jaki jest podział częstotliwości w starych ZG40C (takie stare Unitro-Tonsilowskie zestawy z membraną bierną). W moich opisy są nieczytelne i nawet wyliczyć nie da rady? Chciałbym ich użyć jako subwooferów pasywnych, czyli przepuścić przez nie sygnał (przez ich zwrotnice) ze wzmacniacza do monitorów. Moniotry przepięknie grają i jedyne czego mi brakuje to masy w dźwięku i silniejszego basu. Znajomość częstotliwości bardzo by się przydała, gdyż chcę użyć ZG40 jako podstawek dla monitorów, ale położonych na boku i membranami w bok. Duże są, a w ten sposób byłoby bardziej "subtelnie". Problem w tym, że jeżeli częstotliwośc podziału jest srosunkowo wysoko, to taki numer nie przejdze.

 

Chruper

wiem, wiem, że szkoda, ale ja mam dwa takie zestawy :), tyle, że w jednym z nich popalone średniotonowe, które są obecnie nie do dostania, a zabawy w zamienniki skończyły się na niczym. Więc jedne z nich, chcę inaczej zaplikować.

do marcinw899

 

nie ma obawy, jak z jajkiem :), wiem ile są warte. Zresztą wykonałem poprawkę na jednym z zestawów i teraz za nic bym ich nie sprzedał. Poprawka była była bardzo czasochłonna i zajęła mi mnóstwo czasu, ale się opłacało.

Podłączam je czasami i nawet nie pozwalam sobie na emocje typu "więcej czadu", bo kiedyś przez to spaliłem w nich górę i środek, a na ponownym zdobyciu oryginałów (wyczekiwanie na pojawienie się takowych na allegro, itp.) spędziłem rok czasu ponad.

 

do Irek350

 

czy jesteś pewien? bo wtedy 25-cm'owy niski chodziłby aż do 2000 kHz prawie . . . ? chyba za wysoko . . .

 

swego czasu (półtpra roku temu) jakiś forumowicz załączył schemat zwrotnicy (wątek:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) - co prawda narysowana jest tak, że za diabła nie można dojść punktów połączeń an schemacie, ale wygląda na to, że średni i niski chodzą jak w połączeniu dwudrożnym, wtedy można by przyjąć, że średni nie jest podłączony przez filtr górnoprzepustowy i od dołu ograniczany jest przez swoją pojemność komory . . . czy to możliwe, że ktoś tak to zaprojektował, czy może człowiek od schematu coś pochrzanił.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

do jacekw

być może Cię zmartwię, ale u mn ie nie ma przetłoczeń i o ile wiem Unitra/Tonsil nigdy nie robił tych zestawów na przetłoczeniach. Skończyli je robić na etapie stoswania płóciennych zawieszeń niskotonowych, a wtedy nie stosowali przetłoczeń . . . zresztą tonsil chyba w ogóle niegdy nie produkował z przetłoczeniami do zestawów

Niestety Tonsil do dzis ma ciągoty by stosowac w 3way podziały w zakresie 1,2-2khz... nawet z basem 30cm a to za sprawą średniaków gdm10i gdm12 poprostu one konstrukcyjnie nie pojadą niżej . Niedawno miałem na serwisie jakieś kolumny saba - patrze jak nic tonsil czyli na eksport robione -był tam gdm10/60 a na kolumnie pisze jak byk 500/5khz -pomiar pokazał prawdę 1,8 i 7khz . W kolumnie siedziały 2xgdn30/80 gdm 10 +tuba gdwt 9/80...grało to jak (cenzura) -aż wstyd ze takie cos powstało w tonsilu . Co do tych ZG40 nieprzerabiał bym ich na subwoofer w sumie to robi się unikat z tej kolumny a zawieszenie jest podatne na zniszczenie przy zbyt wielkich wychyleniach . Jak wytrzepią się te płócienne resory pozostaje regeneracja na piankę . To juz nie to .

Wiem ze kusi ale zostaw sobie te kolumienki . Pozatym głośniki tamte miały cewki nawijane na captonie -jak dostanie zadużo to szybko spuchnie i po zabawie

Ręce precz od ZG 40 te głośniki ładnie grają góra na 1/3 mocy .Zawieszenia płócienne są nie do zdarcia ale przy góra 2/3 mocy przy niepodbijaniu basów,

Przez to że są 3 i pół drożne sa w stanie zapewnić najbardziej REALNY BAS w głośnikach Tonsilu -uczciwe 40hz n.p. Erykah Badu bez podbijania fajnie hula ale jak wlaczymy n.p.contour+bas na max we wzmaku to przy 1/3 mocy zaczyna niemiłosiernie trzepać membraną bierną .Proszę sobie popatrzeć następująco contour +16dB dodać podbicie na niskich +12dB = 28 dB górka. Te głośniki nie powinny być wykorzystywane jako sub .Wymieniajac poszczególne elementy można naprawdę za niewielkie pieniądze mieć dużo lepszy dżwięk.Same skrzynki są wysokiej klasy.Pół roku temu były serwisowane u ledwo działającej firmy Tonsil i po 25 latach pracy wymagają (pomiar w komorze bezechowej) tylko ewentualnego wymiany kopółki (powyżej 16 kHz opada trochę charakterystyka)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

no nic, ostrzeżeń nie zdołałem przeczytać :) i dokonałem profancji . . . posiedziałem nad nimi w nocy, rozrysowałem zwrotnicę. Schemat zwrotnicy podawany wczesniej przez odnośnik w linku i zrobiony przez innego użytkowanika był rzeczywiście jakiś dziwaczny i nie wiem od czego, ale nie od ZG40, tym bardziej, że moje zestaw też są 4-omowe. To co udało mi się wyrysować załączam na rysunku. Wysokotonowy jest chyba podłączony odwrotnie, ale nie jestem pewien, bo go nie wykręcałem, dlatego też skrzyżowanie linii przed nim trzeba traktować propabilistycznie. Kondensator w torze wysokiego - linią przerywaną - to ten dodatkowy, załączany zworkami wysokiego z tyłu.

 

Połączenia wyprowadziłem z punktów oznaczonych strzałkami do otworów zworek wysokotonowca, które są z tyłu. Oczywiście rozłączając całą resztę, a zostawiając w torze tylko filtr dla niskiego i pierwszy stopień filtra dla średniego. ZG40 podłączyłem normalnie do wzmacniacza, a do zworek podpiąłem monitory. No i . . . no i rzeczywiście Irek350 miał chyba rację, gdyż ten zabieg prawie "wyciął" z pracy niskośredniotonowy w monitorach. Te niskotonowe, chyba rzeczywiście są wysoko "puszczone". Być może nawet te 1,8 kHz. W monitorach mam podział na 2000 Hz i ich niskośrednio prawie nie grał przy takim podłączeniu. Ogólnie wsio grało, bas i w ogóle, ale musiałem się trochę nabiegać z ZG40-kami po pokoju (dokoła monitorów). Jednak ogólnie musze przyznać, że nie wyszło. Inny charakter grania (monitory są o wiele szybsze w pracy) - bas był trochę zbyt wyeksponowany i mało konturowy. Może też mieć tu znaczenie, iż ZG40 cechują się stosunkowo wysoką efektywnością.

 

Ogólnie miałem nadzieję, że niskotonowy chodzi na jakieś 300 Hz około, wtedy byłoby cudownie, ale nic z tego widocznie. Pierwsze koty za płoty :). Myślę, że aby zrobić z ZG40 pasywnego trzeba by zrobić nową zwrotnicę.

 

Przepraszam z góry wszystkich potencjalnie "oburzonych" taką "profanacją" legendy (zaznaczam, że uważam też iż przpięknie grają i mam drugi kompletny zestaw), ale co mam zrobić z takimi ładnymi basowcami, obudowanymi w skrzynię, zestrojonymi z membraną bierną itd. Średniaków do nich nie dostanę już, zamienniki nie do zdobycia. Tonisl od dawna nie robi 4 omowych 12-tek o takiej charakterystyce emisji dźwięku. Ostatnie 4-omówki 12-ki, które robił, takie na podójnie łamanym piankowym zawieszeniu nie nadają się - sprawdzałem. Jak dla mnie, pomysł wydaje się być wart prób. Takie fajne byłyby subwoofery :).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 4 miesiące później...

Do wszystkich, którzy by tu trafili . . .

 

Jakiś forumowicz przesłał mi instrukcję serwisową do ZG40 i raczej nie sądzą aby podział był na 1,8 i 7 kHz. Co prawda w instrukcji tej podany jest taki podział, jak pisał powyżej Irek350, ale na końcu tej samej instrukcji jest podany podział 700 i 7000 Hz, co by było nawet zgodne z teorią aplikacji średniotonówki w stosunku górna/dolna dla średniego jak 10/1, po drugie zrozumiały jest wtedy sens stosowania średniotonóki, która jest de facto głosnikiem szerokopasmowym (oznaczenie GD).

Jeszcze raz podaję:

 

"A od siebie dodam zdjęcia z ZS 6'85 gdzie są schematy zwrotnic do ZG40C/5 i ZG40C/8 .

 

ZG40C/5 były na głosnikach GDWK9/40 4om, GD12/5/2 4om i GDN25/40 4om - odnosi sie do niej górna część tabeli z wartosciami elementów zwrotnicy.

 

ZG40C/8 była na głosnikach GDWK9/40 8om, GD12/5/2 8om i GDN25/40 8om - odnosi sie do niej dolna część tabeli z wartościami elementów zwrotnicy.

 

Membrana bierna (układ bierny - wg. ówczesnej nomenklatury Tonsila) to UB25 - zdaje się że w obydwu taki sam.

 

Podział pasma był następujacy (cały czas za ZS 6'85):

 

-głośnik niskotonowy od 45 do 1800 Hz,

-głośnik średniotonowy od 1800 do 7000 Hz.

-głośnik wysokotonowy powyżej 7000Hz.

 

Jako GD Tonsil oznaczał tzw. głośniki dynamiczne uniwersalne (powiedzmy coś pośredniego pomiędzy szerokopasmowcem a średniotonowcem - najczęściej używane w radiach i telewizorach, sporadycznie w zestawach głośnikowych)."

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3536-100004492 1176169652_thumb.jpg

post-3536-100004493 1176169652_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

> Lt_Bri

Załączyłeś schematy, ale powieliłeś podziały, które zakwestionowałem. Trzeba w końcu rowzwiązać problemo.

Z samych wartości podanych na załączonych przez Ciebie schematach wychodzi jak wół, że przykładowo niskotonowy jest cięty na około 394 Hz przez kondensator i na około 536 Hz przez cewkę (wzory z książki).

Poza tym jaki normalny człowiek zapakowałby szerokopasmowy głośnik i ciął go od 1,8 kHz a z drugiej strony kazał takiej wielkiej membranie chodzić do tych 1,8? Nie sądzę.

Może ktoś się dołączy, moze ma czym to pomierzyć, albo niech też obliczy?

-->Chruper, jak pewnie zauważyłeś zaznaczyłem że cały czas są to dane pochodzącę z gazety, a nie pochodzące ode mnie, więc nie ponoszę za nie odpowiedzialności ;)

 

A tak przy okazji, jaki jest problem żeby 20cm nisko-średniotonowiec był cięty tak wysoko?

Jest wiele naprawdę dobrych DWUDROŻNYCH konstrukcji gdzie 20cm, 25cm, 30cm a nawet 38cm niskotonowiec jest cięty przy podobnej (często nawet wyższej) częstotliwości, np. różne Tannoye, starsze Wharfedale czy chodźby Acoustic Researche -> sam gram na dwudrożnym modelu tej firmy, gdzie 8" niskotonowiec, cięty wyłącznie objętością skrzynki i własną charakterystyką, gra sobie w najlepsze z wysokotonowcem - podział około 2kHz (zdaje się że poprzednia wersja mojego modelu miała właśnie 1,8kHz, a ta którą mam 2kHz).

 

Sam Tonsil (Unitra-Tonsil) robił dwudrożny model (któreś ZG40) w obudowie zamkniętej, gdzie GDN20/40 grał sobie z GDWK9/40 - a tego głośnika z anisko nie przytniesz, inna sprawa że te skrzynki brzmiały fatalnie, bo wtedy jedynym tonsilowskim 20cm niskotonowcem który mógł dobrze zagrać (w zestawie dwudrożnym) z GDWK9/40 był GDN20/30...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.