Skocz do zawartości
IGNORED

Wzmocnienia w polaris 180


orzel_man

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Chcialbym spytac czy wstawienie wzmocnien w kolumnach polaris 180 nie bedzie mialo

negatywnego wplywu na brzmienie.

Radę taką dostałem od jednego z forumowiczów i chciałbym się upewnić zanim zaczne modyfikację.

Kto pyta nie błądzi:)

pozdrawiam i czekam na opinie

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/30011-wzmocnienia-w-polaris-180/
Udostępnij na innych stronach

Tylko pozytywny- ja w zamierzchłej przeszłości mialem Polarisy, tylko mniejsze, 120. Grały zdecydowanie lepiej niz konkurencja w swojej klasie cenowej, pamietam ze przesluchalem wtedy chyba z 7 różnych zestawów. Oczywiscie przetworniki nie są klasy topowej, niemniej kolumny wykonane solidnie. Usztywnienie konstrukcji na pewno nie pogorszy, moze tylko polepszyc dzwiek. Zniknie "pudełkowy" nalot. Jezeli juz wchodzisz do srodka- oprócz zamontowania stężeń wytlum jeszcze matami bitumicznymi powierzchnie (mozna kupic w sklepach dla blacharzy i na allegro, 2mm na poczatek wystarczy)). Bedziesz miał wrażenie że gra to wszystko ciszej, ale to po prostu znikna drgania obudowy, o co własnie chodzi. Bedziesz mial lepszą stereofonię- i czystszy dzwiek. Ja od majstrowania przy Polarisach zaczalem swoje DIY z kolumnami- zrobilem juz kilka zestawow, z klonami Proacow wlacznie.

mry

dzieki bardzo.

mowiac szczerze to jestem jeszcze bardzo poczatkujący w tych sprawach.

Mam zamiar wstawic wzmocnienia w kształcie trójkątów połączonych ze sobą, pomysł ten dostałem od jednego z

forumowiczow(temat: Okablowanie, wyciszenie, Polaris 180).Co myślisz o tym pomysle?

Poza tym mam zamiar wymienic okablowanie na 2,5mm jamo i 1,5mm jamo na soprany?

Kolumna jest wyłożona w środku (chyba watoliną) o grubości ok 2 cm.Czy pomimo tego zamienic ja na maty bitumiczne?

pozdrawiam.

Ja jako usztywnienie stosuje forme polki, z b.duza dziura wsrodku, co ok 25cm :) To tak w zarysie. Zastosowanie bitumu to nie zastapienie tej watoliny, tylko naklejenie go na sciany, zeby zmniejszyc drgania wlasne obudowy. Watoline wloz z powrotem na miejsce po tej operacji. Ja uzywam wytlumienia z baranich welniastych skor zamiast watoliny. Okablowanie zmien- chociaz ja nie jestem "kablarzem", ale bedziesz mial spokojniejszty sen a koszt niewielki.

mry

>mry

Wszystko fajnie, ale zauważ, że chodzi tu o gotowe skrzynki, a nie o montaż od podstaw. Jak wkleić do środka pełną półkę?

Nawiasem, to ja doradziłem wklejanie trójkątów.

Okej.

Czy taka mata sie nadaje ?http://hi-fi.auto.pl/sklep/product_info.php?products_id=582?

 

Moje wzmocnienia będą w sumie również w kształcie półki, z tym że w środku będzie rąb zamiast okręgu.

Chcę to zrobić z małych trójkątów równoramiennych o ramionach długości 13 cm metodą jak to sie mówi "na ginekologa" ponieważ nie chcem rozklejać kolumn.Mam nadzieje że zda to egzamin.

 

Jest jeszcze jedna sprawa, kolumny nie mają jakby detalicznego brzmienia, wysokie tony nie są zbyt ciekawe ze tak powiem.Wiem ze zasadniczo głośników się nie zmienia, ale chciałbym spytać czy jest możliwość wymiany tego wysokotonowca(GDWK 8.11/120 - 8ohm) ba jakiś ciekawszy głosnik bez utraty brzmienia pozostałych?

 

Aha, głośnik średniotonowy jest zabudowany w czymś w rodzaju "pudełka" z płyty w którym znajduje się jakieś dziwne(chyba syntetyczne) wypełnienie, czy to "normalne" w konstrukcjach kolumn tego typu?

 

Sporo tych pytań, ale to beda moje pierwsze kolumny powiedzmy DIY, i nie chcem ich schrzanić a zrobić co najmniej dobrze( na miare swoich możliwości :)

 

P.S. W załączniku rysunek(odręczny) ale widac na nim mniej wiecej o co mi chodzi.Kolce juz zamontowalem...i nic nie popsulem mam nadzieje ze z reszta bedzie tak samo;)

pozdrawiam!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie muszą to być 3-kąty równoramienne. Możesz przeciwprostokątną zrobić nie linią prostą, lecz okręgiem- lepiej się będzie wkładało, otwór będzie większy, a sztywność się nie zmieni.

A może poprostu wyciąć zwkłe półki z okręgiem w środku i przeciąć je na pół?

WTedy jeden taki bok bedzie mieał ok 12 cm(musze dokładnie wymierzyć).

Tylko czt powinny wtedt na siebie nachodzić czy poprostu połączyć je kołkami i skleić w srodku?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak zwykle, jak zwykle. Prawie tak samo często jak się tu na forum planuje i omawia modyfikacje obudów, prawie równie często zapomina się o jednej sprawie . . . ze napchanie czegoś do środka zmienia objętość, czyli charakterystykę pracy nieskotonowego. Potem, po takich "zabiegach", zestaw w oczywisty sposób gra "inaczej", więc dalej się ciągnie dyskusję, że to lepiej, albo inaczej po prostu, i w ogóle, itd. Tak więc, w największym stopniu za zmianę w percepcji grania zestawu odpowiadać będzie zmiana charaktersytki pracy głośnikó, ale nie w wyniku redukcji rezoznasów obudó, tylk ich dostrojenia.

 

Jeżeli jednak zrobi się to "uczciwie", cyzli dbając o brak zmiany w objętości, to . . . W przypadku dobrze wykonanych obudów poprawa wytłumienia i rezonansów ścianek, czyli na twardo - maty, wzmocnienia, "prawie" nie zmienia właściwości brzmieniowych. W przypadku słabo wykonanych obudów - znacznie. Weź pod uwagę, że kolesie zaprojektowali głośnikom objętość (w tym przypadku w Tonsilu) i nie zrobili tego na oko.

Jeżeli już chcesz usztywnić obudowy i wytłumić ich rezonowanie ściankami, to proszę oblicz dokładnie objętość "obiektów", które tam nawsadzasz i "zrób im miejce". Jak to zrobić? Parę możliwości. Z moich doświadczeń najlepszy (najmniej ingerujacy w estetykę zastaną zestawu), to bierzesz wiertarkę i wiertło na przykład o śrenicy 10/12 mm, obliczasz grubośc tylnej ścianki i jaką objętośc będzie miał wywiercony w niej otwór. Następnie w tylnej ściance (mniej więcej na wysokości niskotonowych) robisz tyle nawiertów, aby odpowiadały objętości "wkładanej". Otwory zamykasz przklejając na tylną ściankę (w całosci, albo częściowo - tam gdzie otwory) ściankę dodatkową (możliwie grubą, ale nie musi być bardzo gruba, gdyż ze wzgledu na wielkość otworów nie będzie pracować rezonansami). Oczywiscie trzeba się pomartwić o jej estetyczne wykończenie. I gotowe.

 

Dodatkowo w Twoim przypadku zaprojektowałeś takie rozłożenie usztywnień, że istnieje ryzyko powstania komór w środku połączonych otworami - a tojuż się robią układy rezonansowe "pracujące" na charakterystykę pracy bass refkleksu i "widzianą" przez niskotonowce objętość. Przynajmmniej tak to wygląda z rysunku odręcznego. Nie wiem jakie są rzeczywiste proporcje tych trójkątów względem wymiarów obudowy, nie bardzo się zorientować idzie, ale weź to pod uwagę, na przykład nie mocuj tych trójkątów grupami, aby nie tworzyły w sśrodku przegród (ścianek). Rozsuń je względem siebie, albo co, albo rozwiąż to inaczej.

 

Co do puszki dla średnotonwego to tak ma być, możesz jedynie pobawić się ilością i rodzajem wytłumienia w nim zastosowanego dopsowywując brzemienia pod własny gust (W niektórych przpadkach są znaczne możłiwości), ale to dopiero po zakończeniu przebudowy dla niskotonców.

 

Chruper

Ja się nie bawiłem w aż tak wyszukane wstawki. Kupiłem kantówkę 4x4 i za jej pomocą połączyłem przednią ściankę z tylną i boczne ze sobą. Objętość odjęta znikoma.

 

Puść muzę głośniej i empirycznie namierz najbardziej drgające miejsca obudowy. Tam daj wstawki.

W sumie jak sie zatanowić...to w prostych rozwiązaniach można mniej zepsuć;)

 

Mówiąc szczerze to skorzystam z tej rady(teraz tylko odwołać trójkąty...)

 

W takim razie wstawiając wzmocnienia z kantówki 4x4 tez powinienem zrobić otwory żeby nie zmieniać objętości.

Czy wzmocnienia powinny się krzyżować (rys A) czy raczej umieścić je jak na rys B?

Rozumiem że niezależnie od rodzaju wzmocnie, mata bitumiczna i tak się przyda.

Czy wzmocnienia mocować na sam klej czy wywiercić płytkie otwory w obudowie i w kantówkach dla pewnego zamocowania?

Czy płyta o grubośći 16 mm nie bedzie zbyt gruba do zasłonięcia wywierconych otworów?

Jeżeli tylna ścianka ma grubość powiedzmy 2 cm, to czy mógłbym wywiercić otwory nagłębokość 1 cm i nie przyklejać tylnej płyty zasłaniającej?(ilość otworów stosownie do objętości wzmocnień)

 

Dziekuje wszystkim jeszcze raz za pomocne uwagi i rady.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Krzyżować, czy nie - jak Ci wyjdzie, bez znaczenia.

Otwory w celu odzyskania objętości, przy 2 cm ściance mogą spokojnie być na centymetrową głebokość bez doklejania płyty, ale to trochę trudno zrobić (coby się niechcący nie przewiercić).

Nie wiem o co chodzi z tymi otowrami do mocowania kątówek, ale jeżeli ma to poprawić mocowanie, to jak najbardziej. W najprostszej wersji dajesz te katówki na styk (wcisk - kwestia dokładności ich odmierzenia - byleby nie za mocny bo naprężysz obudowę) - to wystarczy.

Płyta 16 mm na pewno nie będzie za gruba, pamiętaj, że im większa masa wszystkiego, tym lepiej. Co do możliwej cienkości to może być nawet trochę cieńsza niż 10 mm :) dla zasłonienia tych otworów.

Dobra!Jestem już prawie gotowy do działania:))

 

Ostatnie pytanie(narazie) czy matą biyumiczną wykleja się całą powierzchnię wewnątrz kolumny, czy jedynie

w kilku miejscach ?

 

Do pracy zabieram sie od poniedzialku...(wyjazd przymusowy)ale juz sie nie moge doczekac.

Matą możesz wykleić całą powierzchnię w środku, nie widzę przeszkód, ale po takim zabiegu możesz doznać szoku, gdyż ogromna część zetawów głośnikowych gra trochę obudową, a taki zabieg mocno to wytłumi. Z teoretycznego punktu widzenia to tak właśnie powinno być, ale będzie to nowum w odsłuchu :). No ale będziesz ją musiał "odrobić" otworami.

Witam.

udało mi się wstawić wzmocnienia, niestety nie obeszło się bez rozklejenia jednej kolumnt:( ale cóz od tego są

kleje żeby ich uzywać czsami :)

Poza tym wymieniłem okablowanie na jamo wewnątrz kolumny.(Chcialem wrzucic foto ale za duze są...niestety)

 

Nie wywierciłem jeszcze otworów i po odsłuchach jestem całkiem zadowolony, ale jakby to jeszcze nie to...

Bass zszedł niżej i jest głębszy, ale wysokie tony mają taki syczący, blaszny dzwięk...może jest to wynik

zmiany strojenia spowodowanego wstawieniem wzmocnień(kanrówka 45*30mm).

 

Mam pytanie co do maty bitumicznej...znalazłem oferte na jednej ze stron - kwadrat 25 * 25 cm kosztował 6zł

czy to normalna cena czy mozna kupić tą matę tamniej.

 

Jeżeli chodzi o wiercenie otworów, to mam pytanie co do wytłumienia. Na ściankach jest watolina (ok 2cm

grubości). Jeżeli wywiercę otwory i zakryję je watoliną, ewentualnie równiez i mata bitumiczną czy będą one spełniały swoją rolęm czy powinienem przewiercic się też przez watoline(i mate) ?

 

Pozdrawiam

Mat dawno nie kupowałem, ale cena 6 zł jest oki, ale za płat 50x25.

 

Przewiercasz się przez matę tylko, przez watolinę nie trzeba. Mata przecież zniweczy Ci efekt wiercenia, jeżeli zaślepisz nią otwory. Pamiętaj że tu chodzi o utrzymanie pierwotnej objętości dla głośnika niskotonowego, na którą pracuje on tylna stroną membrany. To że za watoliną wystąpi pusta przestrzeń jest nawet pożądane - przepuszcza powietrze - takie jej zadanie (o ile Twoja przepuszcza - nie wiem co masz na mysli pod określeniem watolina). Według teorii umieszczania wytłumienia przepuszczającego powietrze, powinno się ją włąśnie umieszczać w pewnej odległości od ścianki, a nie na "przytulaka".

 

Nie wiem ile wstawiłeś tej kątówki. Tak z ciekawości, podaj objętość wstawionych elementów. Podaj też pierwotną objętość obudowy (przed modyfikacjami), oczywiście odjmując objętość: tunelu BR, objętości jakie zajmują głośniki od środka (z koszami, magnesami) i ewentulanie komory średniotonowego. W przypadku wyliczania objętości jaką zajmują głosniki koszy moze być trudno, więc moze być z pewną dozą dokłdaności. Podaj też długość tunelu oraz jego szerokość (średnicę). Jeżeli nie jest prosty, tylko rozszerzający się to dwie sednice: i od strony środka kolumny i na zewnątrz (u wyjścia). Jak podasz te wartości to Ci obliczę albo zapodam wzory do wyliczenia częstotliwości rezonansowej pudła, wtedy dowiesz się na przykład jak zmienia Ci się częstotliwość strojenia po włożeniu wszystkich elementów. Być mozę nie trzeba będzie wiercić otworów. No oczwywiście jeszcze ewentulanie wchodzi w te obliczenia objętość maty.

 

Co do syczącego wysokotonowego to czy pojawiło się to teraz, po przeróbce? czy już było? Zmiana objętości dla niskotonowych nie mogła wpłynąć na jego pracę, on ma własną komorę (maciupką, ale ma :). Może to przewody? Może coś nie tak zalutowałeś (zmieniłeś fazę?). I jeszcze, te przeowdy Jamo to jakie Jamo? Ważne aby to nie była podróba, czasem taka miedź nieczysta okrutnie wpływa na brzemienie.

 

Aha, i co do wrażen z basu to weź pod uwagę, że często przesunięcie częstotliwości rezoznasowej z jaką pracuje BR w górę, mozna odnieść wrażenie większej ilosći niskiego basu, ale może to być efekt podbicia zakresu pomiędzy 50 a 100 Hz, a nie pojawienie sie go ponieżej. Chociaż w Twoim przypakdu równie dobrze mozliwe jest iż w wyniku zmniejszenia sprężystości obudowy BR pracuje ciut efektywniej i pojawił się niższy bas :) - tak też może być. Wszystko zależy od objętości którą "ująłeś".

Nie no masakra...

wszystko mialem juz rozpisane...policzone i sie nie zalogowalem i wogole...

chyba pisalem z dwie godziny odpowiedz...i wszystko na nowo ...

nie mam pytan

Mozna sie wkurzyc...a :wstecz" nic nie pomoże...

Piszę od nowa...

Dziekuje Ci bardzo za wszystkie rady...

To na wstępie...

Gul mi skacze ze nie skopiowałęm tekstu...

coz...życie...

 

okej, pokolei:

 

1. Watolina wg mnie(to co mam w kolumnach) to cos w rodzaju watoliny którą obija się drzwi "tapicerskie"

z tym że jest sprasowana do grubości ok 2 cm). Da się ją rozerwać rękoma(ja używałem noża:). Powietrze

przepuszcza na 100%

 

2. Kantówki: Dwa "krzyże" wzmacniające na każdą kolumnę. dł 22,5 i 23 cm, kantówka 3,0 * 4,5 cm..

co daje : 303,75+310,5 = 614,25cm3 odjąć prostopadłościan o wymiarach 1,5*3*3 = 13,5 = 600,75cm3

na jeden "krzyż" czyli 600,75cm3*2 = 1 201,5 cm3 (o ile dobrz liczę)

3. Objętość obudowy: 95*24*24= 54 720cm3

4. Tunele BR :Dł 12 cm średnica 5cm ~ 150,8 cm3 na sztukę a są dwa w jednej kolumnie więc 301,6 cm3

5. Głośniki to : ARN 188-03-4 *2 plus GDWDK 8,11/120 plus "puszka na średni :12,5*12,5*7 = 1 093,75cm3

Z koszami to cięzko wymierzyć, magnesy to średnica ok 7 cm i grubość ok 2 cm.

 

6. Syczenie wysokich tonów:Głośniki syczały wczesniej ale nie az tak bardzo jak teraz(duza zalezy tez od

nagrania jak sie w sumie przekonałem.Odsłuchiwałem jednak na wszystkim od rapu gdzie bas robił swoje że

się tak wyrażę po utwory rockowe .U mnie dzwięk idzie tylko z komputera a eqalizer mam ustawiony w "V".

7. Przewody i Zwrotnice: Przewody kupiłem w salonie audiowideo...(zapłaciłem 7 zł za metr, chociaż nie sądze

zeby to o czyms swiadczyło;).Zmieniłem niskie i średnie tony na Jamo 2,5mm i wysokie na 1,5mm, zrobiłem

narysowałem schemat zwrotki z opisem kabli więc polutowane są tak jak były, wg mnie minus tam gdzie

minus a plus tam gdzie plus...to samo w głośnikach:)

 

No to by było na tyle.

czekam na dalsze instrukcje i podpowiedzi...i z góry dzięki za wszystko.:)

 

P.S Tym razem skopiowalem text i sie przydało, jak jakis czas nie daje znaku zycia to mnie wylogowuje???

Okej:)

Udało mi się przekonwertować pliki na mniejszą pojemność:)

przebłysk...i są, wyszło to tak jak widać na zdjęciach.

Jak cos to moge jeszcze cos cyknąc(od reki z komorki wewntualnie aparatem)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-13411-100001493 1170307161_thumb.jpg

post-13411-100001494 1170307160_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.