Skocz do zawartości
IGNORED

\'cone talk\' - membranologia


graaf

Rekomendowane odpowiedzi

Ponizej zamieszczam pomiary z koszulka termokurczliwa. Odleglosci odpowiednio 0, 5, 10 i 20mm. Piki pozostaja choc zmienia sie nieco ich magnitudo. Polozenie ich zalezy od odleglosci od wylotu sluchawki. Poniewaz nie mozemy otrzymac niskiego basu to cos musi byc na rzeczy. Trzeba je korygowac ze wzgledu na dzwonienie - w transmitancji czasowej nie powinnismy przekraczac zera po glownym impulsie - tak sadze ze jest to istotne. Podobienstwo do JXR6 nie dziwi z racji polozenia pikow.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przepraszam ze to troche offowe ale musimy sie rozprawic z transmitancja czasowa. Otoz moj JXR6 jest szybszy od MSW co pokazuje rysunek. Tego wlasnie nie rozumiem. Czy szerokosc glownego impulsu jest zwiazana z pasmem przenoszenia? Na step response im stromsza pierwsza krzywa tym wieksza rozpietosc HF. Ale na impulsie mikrofony maja o rzad krotszy impuls a pasmo jest szersze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Senicz jopkowy test rzeczywiscie nie jest zly. Wykonalem edukacyjna obudowe skladajaca sie ze sklejki 8mm. Przykrecilem JXR6 tulejkami dystansowymi 50mm plus sruba M3x30. Kupilem chinska miske fi 30,5 cm. Wycialem otwor na JXR6 i wypoziomowalem go wzgledem denka miski. Dylatacje zaslepilem tasma. Mam teraz troche upragnionego basu. Tak oto mam obudowe soczewkowa i teoretycznie mniej problemow z dyfrakcja. Ilosc opoznionej energii w czasie jest jednak duza. Zobacz wykres:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Baryton z okularnikow powolutku zaczyna isc w strone dudnienia. Reka czuje jak ta obudowa drga.

 

Ciekaw jestem skad te rezonanse tak sie ciagna - czy jest to spowodowane powietrzem w srodku ktore pelni fukcje zawieszenia tylniego czy tez powierzchnia drgajaca calej obudowy?

 

W kazdym punktem docelowym jest dla mnie tuba. Musze tylko kupic w rozsadnej cenie tak zebym ewentualnie mogl odsprzedac. Polaczenie z tuba bez przenoszenia drgan z chassis JXR6.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

przy tak duzym spadku sygnalu na basie ta gorka na 250hz nic nie wyjasnia. gdyby bylo widmo wodospadowe to i owszem bysmy wiedzieli czy powsatja jakies drgania powoli gasnace? Dziekuje tez za uzycie Jopek do testow. To jest naprawde trudny kawalek i chyba niewiele kolumn przechodzi przez niego bez szwanku. Czekamy co dalej? Tuba to trudny orzech do zgryzienia dla takiego malucha. Bedzie musial pokonac duze sily przy sprezaniu powietrza we wlocie tuby? ale sobie poradzi bo mambrane ma stworzona do takich zadan.

To jest GIF animowany - poczekaj kilka sekund na CSD. Wykres cisnienia w stanie ustalonym nie mowi wszystkiego o subiektywnym wrazeniu - patrz:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Alez ta K. Melua jest sexy na JXR6 ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W przypadku tuby kluczem bedzie korektor fazy. Nie wiemy jak wyglada front falowy kilka cm od membrany. Mozemy zrobic pianke 30ppi plasko-wypukla. Nie wiem czy front falowy w gardle musi byc taki sam jak w ustach tuby. Jest szansa ze na 53cm Tractrix JXR6 zejdzie ponizej 300Hz z racji wysokiego Q.

 

I znowu steady state response nie pokazuje higher order modes tub ktore moga byc wykryte poprzez ich opoznienie grupowe.

To prawda trudna sprawa ale to mnie pociaga najbardziej. Nie mam wyboru - berylowe drivery TAD200x sa bardzo drogie, a i pasmo jest ograniczone od dolu i trzeba ciac na 900Hz z 15" wooferem zeby miec zbiezna kierunkowosc.

 

Ciekawe czy ten rezonans 2800Hz nie pochodzi od miejsca klejenia tych dwoch stozkow LF i HF.

 

Mysle ze dalsze punkty projektu to sprawdzenie jak drga korek techniczny - czy nadaje sie na obudowe, zastosowanie pierscieniowych przeslon w stylu kopulek wysokotonowych, zainstalowanie reflektora w stylu Holoprofile na wysokosci karkasu cewki i dyskusja otrzymanych wynikow.

 

Mam juz oferte na Tractrix 300Hz (metal + GF) 170 Euro z przesylka. Jak zejdzie ponizej 150 to wezme.

warto czasami kawalkiem gabki podotykac mebrany w roznych miejscach obserwujac wykres na PC i ustalic co jest odpowiedzialne za dany pik. Z czestotliwosci wynika ze raczej cos duzego? mozna tez zrobic cienka rurke zakonczona mikrofonem i zbierac sygnal tuz nad miejscem badanycm. Oczywiscie rurka sama nie moze rezonowac na badanych f.

Sprobuje zlokalizowac ten breakeup. Przydalby sie mikrofon pojemnosciowy 1/8" ;)

 

Na strychu znalazlem stary klosz do lampy sufitowejo grubosci 2mm. Tuba ma 50cm srednicy i 30cm dlugosci. Wyglada na profil sferyczny. Wejscie idealnie pasuje do JXR6. Moze nie trzeba bedzie kupowac drogiej dedykowanej tuby tylko usztywnic istniejace stare klosze. Moj klosz jest bardzo ladny - niczym nie ustepuje tubom Oris za ktore Bert zada 800 Euro.

 

Tak na marginesie na ebay.de jest do sprzedazy MLSSA za 700 Euro - przedpotopowy laptop z karta ISA firmy DRA Labs. Nie widzisz w tym paradoksu - taki drogi system a w instrukcji obslugi pisze ze nie ma sensu stosowac mikrofonow laboratoryjnych Earthworks czy B&K (ze wzgledu na DSP). W takim razie na cholere takie cos do mierzenia glosnikow? Wspolczesne karty USB maja bardzo niski prog szumow. Szybkosc kwantyzacji rowniez porownywalna.

 

Jak tam Twoja ARTA? Dzialasz juz cos czy dlubiesz druki? :)

projektuje druki do bufora lampowego. Idzie mi to opornie bo samochod mi padl - sprzeglo - grypa - ,,,,,,,,,,,,,- ale powoli wychodze z dolka. Co do badania wplywu gabeczki na rezonanse to ja puszczam bialy szum i patrze co sie dzieje gdy kawalkiem gabki naciskam na membrane. Z dziwnych rzeczy to przypominam sobie ze czasami glosnik tylna strona membrany promieniuje lepeij. Mniej wyskokow na charakterystyce. Zreszta widac czasami w starszych konstrukcjach takie odmienne zamocowanie glosnikow. Czasami po to aby zlinearyzowac basowce ale sredniaki to chyba dla poprawienia brzmienia.

Zgodnie z przewidywaniami tuba wzmocnila zakres czestotliwosci 2Fs/Qe. Dla surowego JXR6 maksimum plasuje sie na 1kHz co odpowiada Q=~0.25. Wodospad wyglada lepiej niz dla dyskowej obudowy. Tuba nie drga. Mam jakies dziwne refleksy w przeciwfazie dlatego bramka jest krotka. Jakos nie moge zlokalizowac zrodla refleksu :)

Jest jeszcze jedno zjawisko ktorego zrodla nie potrafie znalezc - glosnik wytrzymuje stale cisnienie widoczne na step i CSD przez 270 mikrosekund.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Refleks powstaje takze bez tuby. Widocznie jakis mebel. Ciekawe skad ten dolek. Wokol glosnika skarpetka. Bez skarpetki CSD troche sie pogarsza - podobnie jak mierzony wczesniej Audiovector.

Zobaczmy co mozna zrobic bez optymalizacji mechanicznej tuby. Przy uzyciu DSP wykonalem filtr linearyzujacy. Sygnal zrodlowy obnizam o 4dB - obliczony przez splot filtru z szumem bialym o 100% amplitudzie. Nie jest to duzo. Wszystkie plyty jakie przesluchalem bajka, Okularnicy poezja. Jedyny epitet jaki w pelni wyraza to co sie z tuby wydobywa to LIQUID SOUND - bardzo bardzo realistyczny. Nigdy czegos tak fajnego nie slyszalem. Szybki rzut oka na impuls i widac ze mamy duze dzwonienie po glownym impulsie tak jak u starego Quada ESL57 z liniami opozniajacymi. Moge wykonac filtr w ktorym dzwonienie jest minimalne i porownac ale to za jakis czas jak sie uporam z Acourate - ten filtr pochodzi z DRC Denisa Sbragiona.

 

Chcialbym nadmienic ze slucham tylko jednego glosnika bo mam tylko jedna tube sferyczna zrobiona z klosza lampy. Tuba drga i napewno CSD nie jest mistrzostwem swiata ale dzwiek jest w istocie magiczny. Spadek sygnalu o 15dB na basie z pewnoscia obnizy THD. Z glosnika nie czuc absolutnie cisnienia - tak jak z moich skorygowanych sluchawek. Bajka bajka bajka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-10804-100000676 1170308402_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sinus przepuszczony przez skorygowanego JXR6 w tubie jest bardzo liniowy. Nie zanotowalem waskopasmowych rezonanansow tak jak we wczesniejszych pomiarach skrzynkowych glosnikow. Ponizej zdjecia prototypu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dzisiaj sie wyjasni czy wezme Tractrixa do testow. Przetestuje rozne abazury - szkoda ze nie zalapalem sie na lokalna gielde samochodowa - maja tego od groma. Dolek na 6kHz jest za duzy. Najwazniejsza jest tez kierunkowosc ktora musze jak najszybciej pomierzyc. Fortepian pieknie pokazuje jak duzo daje korekcja.

Jednym z etapow tworzenia filtru jest obliczenie odpowiedzi minimalno fazowej glosnika, potem dopiero filtr FDW. Efektem jest zlagodznie pikow. Mozna sie tez bawic w psychoakustyke ale na testy takich filtrow przyjdzie czas pozniej. Dzwiek z JXR6 nie ma nic z metalowych membran - jest slodki, lagodny i zalezny w duzej mierze od jego filtracji. Kluczem jest perfekcyjne zachowanie domenie czasu - surowy JXR6 ma taki sam impuls jak MSW z wykresow producenta. Musze Geddesa namowic zeby napisal troche o HOMach i jak on je obserwuje na wykresach Group Delay.

Jacku,powiedz mi czy jest sens stosowania tak wspaniałego impulsowo JXR6 do budżetwoych wzmacniaczy pokroju SymAsyma czy Alepha itp?Czy spotkałes sie juz z jakas opcja połaczenia JXR6 z jakims basem?Pisales gdzies cos o 15" ale one maja przeciez za duza efektywnosc rzedu np.96dB wiec nawet po uwzglednieniu BS maja 90dB wiec jak cos takiego połaczyc z 86dB JXR6?

Choc to pytanie nie do mnie to moge z wlasnej praktyki stwierdzic ze w takim przypadku laczysz dwa glosniki bas 8om a szerokop. 4om lub bas 15 a drugi 8om. Dla dobrych wzmacniaczy to nie problem. Oczywiscie filtry nie moga miec wspolnych elementow.

Zaryzykuje stwierdzenie ze "szybki" przetwornik zagra ze wszystkimi wzmacniaczami (jesli nie jest trudnym obciazeniem). W druga strone niekoniecznie - przyklad Vincent SV233+Audiovector M1S - nie do wytrzymania po paru minutach. Nie jest jednak latwo to udowodnic. Nikt mnie jeszcze nie przekonal ze wzmacniacz ma wyrazny wplyw na brzmienie i ze drozszy znaczy lepszy, aczkolwiek panuje obiegowa opinia ze w zakresie

tuby tak zle graja z tranzystorowcami bo w nich thd sa skupione na niskim poziomie napiec wyjsciowych. Wiec SE graja sie duzo lepiej. Wbrew pozorom glosnik odtwarza to co mu wzmacniacz narzuci. A wiec warto i wzmacniacz miec dobry. Trudno ujac w procentach ile od danego stopnia toru zalezy? jednak glosnik chyba ma duzo wiecej procent odpowiedzialanosci. Naszczescie wzmacniacze poprawily swoja jakosc i spokojnie mozna sie zajac glosnikami.

  • 2 lata później...
Gość cadam

(Konto usunięte)

Podnoszę znakomity wątek.

 

Na Audioshow 2007 Tonsil zaprezentował głośniki z membranami z włókna bazaltowego, które niebawem mają trafić do produkcji. Czy ktoś miał styczność z tym nowym materiałem na membrany?

post-4784-100007875 1260823947_thumb.jpg

no faktycznie ciekawy wątek, już o nim zapomniałem

 

doborowe towarzystwo, i śp. Senicz w niecharakterystycznym dla siebie poważnym tonie

 

ale Tonsil już chyba też "odszedł w pokoju"? :-(

 

po wykresach widać, że to były membrany twarde, dość szerokopasmowe

 

nigdy nie słyszałem ale może gdzieś już ktoś to robił pod inną nazwą

 

chyba większość materiałów wypróbowały duże japońskie firmy w latach 70-80-tych

włącznie z biocelulozą (poprzednim hitem wystawienniczym śp. Tonsilu)

 

osobiście dochodzę do przekonania, że poza samym materiałem membrany bardzo ważna jest geometria a zwłaszcza asymetria

w tym kierunku idą pomysły inżynierów z JVC (woood cone i aluminiowa oblique cone) i pomiary pokazują, że to ma sens

próbowałem czegoś podobnego (taka "asymetryczna impregnacja strefowa" - usztywnienie wybranych fragmentów membrany) z papierowym Fostexem i na ucho to zadziałało, pomiarów nie robiłem

 

pozdrawiam!

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.