Skocz do zawartości
IGNORED

Opamp na 0-32V


trryt

Rekomendowane odpowiedzi

0.9V na kolektorze (wtedy emiterze?) bo przecież emiter jest na masie. Ale ten uład mute ma tylko działać przy włączaniu - kiedy narasta napięcie na kondensatorach. Teraz można go pominąć bo nie jest właściwie potrzebny - funkcja mute auktywnia się gdy na tej końcówce jest stan niski. 0.9V to akurat podpada pod ten poziom - może coś innego wprowadza go w stan mute - taką końcówkę mają np. stereodekodery Philipsa - i dlatego milczy?

Masz może schemat w pdf do tego tunera?

Sprawdzałeś czy na wyjściu m.cz. demodulatora jest jakiś sygnał?

Biorę się za śledzenie dokąd idzie to wyjście wyciszające z tego mojego układu zastępczego i też doczego jest podłaczony przełącznik muting. Jakoś mi się kojarzyło że to to jest odpowiedzialne za wyciszanie "na szumie", a to przecież rzeczywiście tylko po włączeniu.

>Sprawdzałeś czy na wyjściu m.cz. demodulatora jest jakiś sygnał?

Tylko który to ten demodulator? Niestety tuner jest na strasznie dziwnych i rzadkich układach, do tego TCA to chociaż notę znalazłem, o innych to nic konkretnego.

Schematu/serwisówki nie mam. W sieci jakoś nie mogę znaleźć. Nie pamiętam jakie to były takie polskie firmy co sprzedają serwisówki. Jak pierwszy raz się za niego brałem, to pytałem na giełdzie elektronicznej u mnie we Wrocławiu i facet miał za 15zł. Ale wtedy tylko sprawdziłem tam jaki to układ którego mi brakowało (TCA) i myślałem że go kupię i tuner będzie naprawiony i serwisówka mi nie potrzebna. Jak do niedzieli nie zadziała to chyba ją kupię...

Tuner to Grundig T 3000. Śledziłem ścieżki od przełącznika muting i idą do układu S0459. Do niego też jest podłączony PR mutingschwelle (próg), a także diody dostrojenia (tunoscope). Te diody też niedziałają dobrze. Po przełączeniu presetu zapalają się obie czerwone a potem zielona, niezależnie czy tuner jest dostrojony czy nie. Ten układ jest produkcji najprawdopodobniej Siemensa, logo takie S i jakby na nim małe H. Niestety trudno coś o nim znaleźć. Trochę się obawiam że on też jest uszkodzony. Tuner jest po przejściach. Niedaleko tego układu płytka jest lekko pęknięta, ścieżki wyglądały OK ale na wszelki wypadek je pocynowałem - nie pomogło. W wielu miejscach są wmiarę świeże luty. Tuner wygląda jak ten:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TO NIE JEST MÓJ!! AUKCJA TYLKO DLA PRZYKŁADU. Podkreślam to żeby nie było potem że ten allegrowicz jest nie uczciwy, zresztą widać że nie mogłem od niego kupić bo aukcja się skończyła bez ofert kupna. JA SWÓJ MAM Z INNEGO ŻRÓDŁA.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To pewnie już ktoś kręcił - próg wyciszania może być źle ustawiony - na tym etapie tuner powinien "grać" szumem. Demodulator to układ za głowicą i filtrami p.cz. Możesz też szukać sygnału na wejściu stereodekodera, bo tam jest podłączone jego wyjście.

Kręcić to i ja kręciłem. Ale nic nie dało. A poza tym jeżeli jest wyłącznik muting to powinien być nadrzędny do tego PR, tzn jakby nie był on ustawiony to wyłączenie mutingu powinno chyba pomóc.

Udam się w niedzielę na tą giełdę i kupie serwisówkę bo trudno mi się w czymś tu zorientować - szczególnie że układy scalone są tak nieznane że nawet noty do nich ciężko znaleźć.

No co :P Taka jest prawda że niestety nigdy się nie nauczyłem jak zrobić jakiś układ na tranzystorze, czy jak on działa. Zabawa scalakami, zwłaszcza cyfrowymi jest o wiele prostsza. Wiem że powiniennem się tym zainteresować, bo to podstawy, ale jakoś nie ma motywacji. Na uczelni niby były "Przyrządy półprzewodnikowe" ale to była tylko czysta teoria jak to działa (czy bardziej jakie tam procesy zachodzą), ze strasznymi szczegółami, na poziomie chemii i tak dalej, dosyć nie jasno, właściwie tak że rozumieli tylko ci którzy byli po technikum, reszta byleby zaliczyć. Do zastosowania, układów itp na tym nie doszliśmy. Na tym wykładzie zrozumiałem w miarę jak to jest z fetami z bipolarnymi już nie. Trzebaby poczytać coś praktycznego, po ludzku, bo te podręczniki akademickie to też strasznie ciężko strawne i do zastosowań to tam daleko, w każdym razie w tych które wtedy wyporzyczyłem.

"edla mnie jest to cytat mieisąca :-P"

 

NIE PRZEJMUJ SIE!!!

zawsze sie taki znadzie zresztą spytaj go ile razy sie na rowerze wypier... zanim się nauczył jeździć ...

 

w miare przystępnie podstawy są opisane w czasopiśmie Elektronika dla wszyskich.

 

polecam z autopsji

 

bez mapy raczej bedzie ciężko coś zmajstrować

 

powodzenia

Przejmować się? No jasne że nie! I chyba nie sądzę żeby tomek_j chciał się mnie jakoś czepiać, w jego innych wypowiedziach nigdy nie widziałem nic wrednego. Od chamstwa to tu jest kilka innych osób;) W EdW widziałem że ostatnio coś właśnie było o tranzystorach dla początkujących - będzie się trzeba udać do czytelni...

A z tunerem rzeczywiście ciężko, tym bardziej że on jest naprawdę solidnie zrobiony i tam nie ma "audiofilskiego powietrza", jest nieźle wypchany częściami.

trryt, 31 Sty 2007, 23:01

 

>Przejmować się? No jasne że nie! I chyba nie sądzę żeby tomek_j chciał się mnie jakoś czepiać........

 

Oczywiscie ze moją intencją nie bylo czepianie sie- tylko ubawilo mnie to sformulowanie. Oczywiście wiem co miałeś na mysli.

BTW to chyba znak czasu że mamy mozliwość aplikowania bardzo złożonych funkcjonalnie struktur bez konieczności poznawania podstaw. Co oczywiście nie oznacza, ze znajomośc takich podstaw nie jest przydatna. A co do roweru to chyba jak kazdy - nie raz.

Witam

 

polecam zajżeć na przytkład tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pomijając całą komercyjną otoczkę wydawnictwa uważam że bardzo potrzebne jest takie właśnie podejście do tematu...

nie wszyscy mogą zostać inżynierami elektroniki

zresztą znam kilku którzy nie wstydzą się przyznać że tam czasem zaglądają

ja tam bywam często..

 

pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sds12>

Dzięki, fajna stronka. Tak coś słyszałem o tym ich elportalu, ale jakoś nie zajrzałaem. A tu dużo informacji i to o dziwo dla wydawnictwa AVT za darmo;)

Facet z Foxelu na giełdzie nie miał serwisówki na miejscu, zamówiłem i czekam na pocztę...

Ale za to w międzyczasie naprawiłem deck Grundiga CF 5500-2. Ale to była dość prosta sprawa. Tak ni to chciał nagrywać, ni to odtwarzać. Okazało się że włącznikiem można go przełączyć też na jakiś timer nagrywania. Przełącznik się uszkodził i jedna sekcja na stałe była na nagrywanie. Dziwnie Grundig w tych czasach lubiał wielosekcyjne włączniki zasilania. Ten jest 3-pozycyjny i 4-sekcyjny. W tunerze też jest wielosekcyjny. Dwie sekcje zwierają przy wyłączeniu wyjście do masy. Sygnał jest już prawie przy gnieździe, ale idzie zwykłą tasiemką przez cały tuner do włącznika i spowrotem - trochę to bez sensu, jak się go uda naprawić to chyba to wywalę. Też dziwne że Grundig nie stosował wyłącznika "całkowitego", tzn na pierwotnym uzwojeniu trafa, tylko takie dziwadła. Po co zasilacza ma być cały czas właczony?

No wiesz, jak już się kombinuje wyłącznik rec.-off-play to ciężko w to jeszcze wmieszać zasilanie po stronie pierwotnej... pobór prądu jest wtedy pomijalny (bieg jałowy transformatora + standby). W deckach innych firm jest to rozwiązane podobnie.

No w tym decku to fakt, ale w tunerze to nie wiem po co to tak zrobili. I ciekawe jest to zwieranie wejścia do masy wyłącznikiem. Ciekawe po co to, czy coś w stylu przekaźników we wzmaku? Ale to też mogli to zrobi na przekaźniku przy wyjściu, a nie we włączniku. Jakoś tak wole jak urządzenie jak jest wyłączone to na dobre;)

Tuner już gra! Serwisówka to jednak nieoceniona pomoc. Winowajcą był przebity kondensator otsprzęgający zasilanie. Przez niego spalił się rezystor przez który szło zasilanie demodulatora i stereodekodera. Te wedliwe kondensatory to jakieś dziwne, wyglądają jak tantale (tylko niebieskie), ale są też duże wartości np 22u. Tantal chyba by był dośc duży dla takiej pojemności. Trochę ich jest, muszę wszystkie powymieniac. Jeden też się przebił, blisko wyjścia i pewnie dlatego gra tylko jeden kanał. Jak wszystkie powymieniam to napiszę czy już wszystko OK...

Te niby tantale to muszę na pewno wszystkie wymienic, resztę elektrolitów chyba na razie sobie dam spokój. Na wyjściu są elektrolity 4,7uF. To raczej nie jest dobre. Nadały by się te, czy one bardziej do zwrotnic?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

a może takie:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kondensatory fajne, mogą być, chciaż na początek starczą zwykłe elektrolity 10uF.

A w tunerze wymieniłbym wszytkie elektrolity na nowe.

Niestety ale coś jest z tymi tantalami, że czasem dostają zwarcia, chyba są wrażliwe na przebicie.

Powymieniałem i już gra stereo. Niestety trochę wariuje, może coś przy wylutowywaniu naruszyłem, może "okruchy" cyny gdzieś wpadły. Muszę go przejrzec. Elektrolitów niby nie tak dużo i pewnie je wymienie, ale trochę mi się na razie odechciało jak mi zaczął wariowac od tej zamiany. Na razie mu dam chwilę spokój, bo nie udało mi się kupic wszystkich kondensatorów za te tantale. Dzięki za zainteresowanie.

Wariowanie to coś ze stykiem modułu FM (bo on jest na odzielnej płytce łączonej z główną), się polutuje, może psiknie kontaktem. Podłączyłem pod porządny sprzęt i gra bardzo fajnie, ale niestety w jednym kanale (tym którym był przebity tantal) jest ciszej i nie ma basu (w ogóle jakiś taki przytłumiony dźwięk). Sprawdziłem że to na pewno wina dysktretnych stopni za dekoderem stereo (zamieniłem kanały za nim). Sprawdzałem tranzystory w tych stopniach (zamieniałem w kanałach), powymieniałem dwa podajrzanie wyglądające kondensatory ale nic. Jak załatwię skan serwisówki to wrzucę może mi doradzicie co może tak ciąc basy, bo wszystkich części tam to mi się nie chce wymieniac. Ale ten tuner to jakiś po przejściach musi byc. W tym miejscu co pisałem w jednym kanale jakiś kondensator foliowy jakby napuchł (ale o dziwo ten kanał gra dobrze), może ten w drugim się skurczył;) ale jego wymiana nie pomogła. W części AM jeden jakby pękł sam z siebie i to Wima. Wszystkie diody (głównie Zenera) w zasilaczu wyglądają jak psu z gardła, jakieś takie zaśniedziałe, zczerniałe wypwadznia mają, dziwne że tylko diody, a inne elementy nie. Ale za to na tych diodach są jakieś pierścienie ferrytowe. Oj coś myślę że połowę części w nim wymienię... Ale brzmienie jest obiecujące, o dziwo miałem wrażenie bardzo dobrej przestrzeni, mimo tego że jeden kanał jest walnięty.

  • 2 tygodnie później...

Nie mogłem zeskanowac schematu to przerysowałem fragmenty. Cały czas mam takie objawy że w lewym kanale dźwięk jest cichszy i pozbawiony basu. Na pierwszym rysunku dekoder stereo, a na drugim jeden kanał tego co między nim a wyjścem (przed wyjśceim jest jeszcze trochę ale nie było sensu rysowac). Żeby sprawdzic gdzie jest uszkodzenie skrzyżowałem kanały wylutowując nogę R1 (z drugiego rysunku) oznaczoną AL (to jakiś punkt pomiarowy) i połaczyłem do przeciwnego kanału i na odwrót. Po tej zamianie zmienił się również kanał który gra źle. Czyli wynika z tego że uszkodzenie jest gdzieś wcześniej. Z tej najbliższej okolicy dekodera (rysunek 1) pomierzyłem rezystory (mają jednakowe wartości w obu kanałach) i zamieniłem kondensatory w kanałach nawzajem - nie pomogło. Przed tym punktem w którym testowałem przez zamianę kanałów są jeszcze C1, C9 i L1 z drugiego rysunku. Czy ktoś mi może powiedziec czy te elementy mogą miec taki wpływ. L1 jest regulowany, z tego co zrozumiałem z serwisówki ustawia się tym filtr dolnoprzepustowy na 19kHz, ale mi tam coś wyraźnie filtruje górnoprzepustowo. A może to dekoder jest walnięty? Wymienic bym mógł bo jego zamiennik jest w TME, ale zanim go wylotuję (a to dośc ciężko idzie bo płytka na której siedzi jest dwustronna) to wolał bym wiedziec że to ma sens, a nie że np uszkodzony jest kondensator obok.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-4476-100007282 1172755705_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

raczej zbadaj sytuacje po r5 r6 np. przez uniesienie jednej z nog nad plytke i pobieranie sygnalu raz jednej raz z drugiej strony mozesz tez zewrzec r5 i r6 za nimi i zobaczyc czy dzwiek sie zmieni w tym zlym kanale jesli tak to walniety scalak a jesli nie to po tych r5,6 scalak jest bardzo tani i wytnij mu nogi przy obudowie jakims ostrym nozykiem a potem wyjmij kazda noge osobno. Oczysc pola odsysarka i posadz podstawke. Mozesz odrazu odsysarka oczyacic nogi ale nie zawsze sie udaje jak jest ciasna metalizacja to jest trudno i latwo uszkodzic druk. Wyglada raczej na scalak.

ja bym staral sie wyeliminowac ten tranzystor z toru gdyz pojedynczy tranzystor ma bardzo duze thd i silnie znieksztalca dzwiek. Problem w tym ze siedzi on w ukladzie filtra podnosnej i ten sygnal przechodzil by dalej. Trzeba by poszukac w necie jakiegos filtra na 19/38k na op. Lub ew, uzyc gotowego filtra na lc muraty. Czaami sa takie do kupienia np. na zlomie po starych tunerach.

Rzeczywiście chyba najlepiej zewrzec R5 i R6 bo nawet odłączyc jedną nogę i połączyc na krzyż ciężko bo to jest na płytce FM która jest bardzo ciasna i właśnie dwustronna (to jest moduł zamykany w ekranującej puszce). Spróbuje tak zrobic, na razie po ostatnich próbach ten dobry kanał nie gra wogóle. Chyba złącza montujące ten moduł do płyty głównej nie kontaktują, a żeby coś na tej płytce robic trzeba ją wyjąc i za każdym razem coś nie konataktuje, muszę to jeszcze psiknąc Kontaktem. Powoli mnie ten tuner zaczyna denerwowac. Scalak rzeczywiscie na szczęście za grosze to można wymieniac. Taką metodę z odcięciem to używałem do SMD, a tu jakos nie pomyślałem żeby to tak zrobic.

Co do przerabiania go to na razie chcę żeby po prostu zadziałał i przestac nim się zajmowac, więc raczej nie mam ochoty na poprawianie. Tam jest jeszcze więcej tranzystorów do wyjścia (chyba 2 + 1 do mutingu). Dźwięk na razie i tak wydawał się obiecujący (z tego sprawnego kanału), a tuner naprawdę świetnie łapie. Na Allegro zawsze piszą że gra na kawałku drutu, ten gra w ogóle bez anteny, jeszcze się z tym nie spotkałem w innych tunerach. Ale i tak będzie podłączony do intstalacji z anteną na dachu.

Trochę przesadzona ta filtracja, nie wiadomo co za kondensatory tam siedzą. Usunąłbym kilka dalszych sekcji za cewką. Tak jak radzi Senicz - wzm. na tranzystorze wywalić, w to miejsce dać podwójny wzmacniacz operacyjny który wytrzyma 36V nap. zasilania (można ofc dać niższe!) wzmacniający sygnał 2-5x, TDA2320, NE5532, TL072 będą tu chyba wystarczające. Filtracja za kondensatorem 1n2 do wywalenia, a na tych elementach co zostaną można zrobić NFB do opampa i wyjście.

Dzięki za porady, ale na razie to naprawdę zależy mi tylko żeby go uruchomic, za poprawianie wezmę się ewentualnie później. Kondensatory nie są tam złe. Dużo jest Wima. Tylko te 100p są ceramiczne. I tak muszę kupic 100p jakieś lepsze do DACa to przy okazji te wymienię.

Senicz> Zawsze widziałem że pisałeś że opampy to najwięsze zło i żeby je wymieniac na coś lepszego skąd ta nagła zmiana poglądów;) ?

Zadna zmiana pogladow. W tunerze sygnal juzjest tak zgwalcony prze zte wszytskie uklady nadawcze miksery dekodery ze nic mu juz nie zaszkodzi. I chyba lepeij miec uklad o thd 0.005% niz 0.2% z pojedynczego tranzystora. A zreszta mozna na tym op zrobic i filtr podnosnej wiec kilka w jednym. Moze mala plytke smd z op da sie sie wcisnac w ten modul?

Jak pisałem od tego grzebania padł mi drugi (prawy) kanał całkowicie (może to teraz dekoder), ale jak zwarłem na tym poziomie na którym się kończy jeden rysunek a zaczyna drugi (tzn na złączu tego modułu z płytą główną) to prawy kanał zaczął znowu grac, czyli okazało się że lewy w dekoderze jest OK (może teraz padł prawy...). W każdym razie zacząłem patrzec co to może jeszcze byc i się okazało że to ta cewka, dławik czy jak to nazwac. Ten w prawym kanale ma 92 omy ten w lewym to rozwarcie, miernika indukcyjności nie posiadam. Wylutowałem to zwarłem wyprowadzenia i lewy kanał gra normalnie (tzn głośniej i z basem). Teraz mam pytanie czy ta cewka jest niezbędna. Nie sądzę żeby mi się udało coś takiego kupic. Nie ma to podanej wartości. W serwisówce jest tylko numer 19202-368.97. Na tym jest od spodu (na takim jakby karkasie) AH 13 TOKO, a z boku 38 i niżej 80094. Wygląda to tak że jest ten karkas wklejony w platikową obudowę w którą się wkręca ferrytowy "kubek" nagwintowany od zewnątrz. Ferryt nie jest tu rdzeniem tylko nachodzi na tą cewkę na zewnątrz. Ma to 3 wyprowadzenia. Na schemacie są dwa i idzie przez to sygnał tak jak widac na rysunku, na płytce trzecie jest do masy podpięte. W serwisówce z tego co zrozumiałem jest napisane żeby tym ustawic tłumienie na 0dB dla 1kHz, >=60dB dla 16kHz i >=58dB dla 38kHz. Gdzie coś podobnego mógłbym dostac, a może to nie jest wcale takie potrzebne i może byc poprostu zwarte. Albo to zastąpic jakimś innym dławikiem - jakim???

podlacz do kompa wysjcie tunera i zobacz czy podnosne w L sa na podobnym poziomie jak w R. Oczywiscie ustaw 96k na karcie bo inaczej tych 38kHz nie zobaczysz. Ja bym zostawil na zwarciu tych L w obu kanalach. Ale sprawdzic nie zawadzi bo wysokotonowe moga sie nagrzewac od 19k i 38k.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.