Skocz do zawartości
IGNORED

Różne lampy mocy w tym samym wzmaku PP


unick

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie do ekspertów od wzmacniaczy lampowych - a tu jest dużo ekspertów (podobno Senicz jest najlepszy ale nie tylko):

 

Czy we wzmacniaczu PP można wymieszać lampy mocy różnych firm, powiedzmy mamy monobloki na lampach 845 i do każdego z nich wkładamy jedną lampę np. Valve Art a drugą np. KR.

 

Wydawało mi się, że ktoś poważny na świecie tak to robił i sprzedawał w tamkiej konfiguracji PP ale nie jestem pewien. A pytanie brzmi dokładnie tak:

1.) czy się nic nie spieprzy

2.) czy efekt dźwiękowy może być dobry (przypuszczalnie jedna lampa jest słabsza a druga dobra) - czy powinno być lepiej w porónaniu gdy obei są te słabsze (ale tej samej firmy)

 

 

na pytanie dlaczego nie mogę włożyć od razu 4 dobrych lamp odpowiem "bo nie mam". A to miałby być tylko taki test.

 

ps. nie jestem elektronikiem, więc rezerwuję sobie prawo do głupich pomysłów

Chcesz zastosować dwie różne lampy w push-pullu? To niedobry pomysł. Nawet ten sam typ od tego samego producenta to za mało.

Do PP lampy powinny zostać dobrane w parę, to znaczy spośród wielu egzemplarzy wybrane dwie o najbardziej zbliżonych parametrach.

Wzmacniacz push-pull działa mniej więcej na takiej zasadzie że sygnał po wstępnym wzmocnieniu jest rozdzielony na dwie równe połówki, które następnie

są osobno wzmacniane, każdy przez "swoją" lampę i następnie składane w całość - sygnał taki jak przed rozdzieleniem ale o większej amplitudzie.

SYMETRIA tego układu to podstawa. Jeśli któraś z połówek zostanie wzmocniona bardziej lub mniej to wypadkowy sygnał zostanie ZNIEKSZTALCONY!

Nie chodzi mi o rozwiązanie docelowe ale o test. Czy w ogóle go warto zrobić? Chcę porównać 2 lampy 845 do tych co mam (ktoś mi może pożyczyć). Włożyć obie nowe do jednego monobloku ....hmm ..tak na chwilę testowo można, ale dłużej słuchac tak się nie da.

O tych co mam, to wiem że są jednymi z gorszych 845 ...:)) Ciekawe jestem wpływu innych - docelowych na razie nie mogę kupić bo nie ma jak.

Jedyną rzecz jaką możesz zrobić i która będzie miała sens to włożyć do jednego z monobloków dobraną parę lamp i dokonać porównania dźwięku mono (czyli ocenić takie cechy jak barwa, dynamika, szybkość itd.) pomiędzy jednym a drugim monoblokiem. Nie będzie sensu ocenić żadnych cech dźwięku stereofonicznego.

W przypadku wlożenie po jednej lampie do obu monobloków o bezpieczeństwo sprzętu nie ma co się bać, wzmacniacze będą oczywiście grały, tylko będą rozstrojone. Grałeś kiedyś na rozstrojonej gitarze? :)

Dzięki za info,

 

A tak swoją drogą skąd jesteś? Widzę masz, że wzmak na 2a3, ciekawe jak by to zagrało z moimi kolumnami (4 way, pełny zakres, 97db, impedancja nigdy poniżej 6).

 

Altec od Audionauntes z Włoch?

Jestem z Poznania. Alteki kupiłem poprzez eBay od sprzedawcy z Niemiec.

Jak by 2A3 SE zagrała z twoimi głośnikami - oto jest pytanie!

Tradycyjnie takie wzmacniacze kojarzy się z szerokopasmowcami w tubie, desce, czasem w skrzynce z otworem. Całkiem nieźle radzą sobie z niektórymi małymi monitorkami, takimi jak LS3/5, ale to już zupełnie nie mój świat. W przypadku twoich kolumn efektywność jest jaknajbardziej okay, impedancja niby też (ale czy jesteś pewien? skąd te dane?) ale jest widocznie jakiś powód dla którego takich zestawień się nie spotyka. Czy przyczyna jest (mimo wszystko)techniczna czy filozoficzna? Tego nie wiem. Wartoby zapytać osoby doświadczone w technice glośnikowej (np. misiomora) czy mogą istnieć jeszcze jakieś czynniki sprawiające iżdana kolumna jest trudna do napędzenia.

Celem Coincidenta jest właśnie konstruowanie tradycyjnych kolumn bardzo łatwych do napędzenia i z 2a3 to ponoć spokojnie ma grać (no, ja nie słyszałem). Zdaniem producenta, aby kolumna była łatwa dla SET, musi być:

 

1. High sensitivity (97 db @1m-1 w)

2. Uniform high impedance modulus (flat 8 ohms)

3. Total absence of any hard phase angles (meaning they are absolutely phase coherent electrically)

4. Very tight bass tuning (which makes it easier for low damping factor- high output impedance amplifiers like SETs to control the woofers).

5. Simple first order crossovers which do not rob amplifier power or reduce speaker sensitivity.

 

O takich próbach słyszałem, i ponoć nawet z 2A3 SET był baaardzo niezły bas ...:))) - ale to też kwestia konkretnego wzmaka pewnie.

 

Dlatego chętnie podłączę u siebie kiedyś SET 2a3, tylko nas dzieli 300km :)

 

Danych pewien nie jestem, są od producenta:

Frequency Response: 26 Hz – 40Khz

Impedance: 10 ohms

Sensitivity: 97 db @ 1m – 1 watt

Power Requirements: 3 watts – 300 watts

 

PS. znasz się na tuningu wzmacniaczy lampowych?

Różne lampy mocy to może faktycznie ekstrawagancja, ale mieszanie w jednym zestawie lamp sygnałowych przerobiłem i efekty są zaskakujące in plus. Tzn przy odrobinie szczęścia można stosując np na jeden kanał parę dwóch różnych lamp połączyć ich mocne cechy. Oczywiście w drugim kanale należy tą samą kombinację powtórzyć. Nie zaobserwowałem żadnych negatywnych efektów brzmieniowych typu rozstrojenie. Zaletą tego rozwiązanie jest ekonomika, czyli do zmiany brzmienia wystarczą dwie lampy zamiast czterech. Przeszkadzać może świadomość, że nie słyszymy firmowego brzmienia danej lampy, tylko zespołu połączonych cech dwóch różnych szklanek.

Ktoś ćwiczył taki temat?

unick, 18 Cze 2007, 18:12

 

>Celem Coincidenta jest właśnie konstruowanie tradycyjnych kolumn bardzo łatwych do napędzenia i z

>2a3 to ponoć spokojnie ma grać (no, ja nie słyszałem). Zdaniem producenta, aby kolumna była łatwa

>dla SET, musi być: (...)

 

Maybe, maybe... Tak się jakoś składa że o takowym połączeniu (malutka trioda SE i wielodrożna kolumna) słyszę pierwszy raz.

Z jakiegoś powodu wszyscy miłośnicy SET-ów idą w stronę jednego głośnika i tuby, względnie deski.

Myślę ze chodzi o diametralnie inny dźwięk.

 

>PS. znasz się na tuningu wzmacniaczy lampowych?

 

No, tweakingu raczej... :) Nie tuningowałem nigdy żadnego fabrycznego ani niczyjego wzmacniacza. Bawiłem się za to dostrajaniem własnego wzmacniacza i pre.

cynamon, 19 Cze 2007, 10:02

 

>Różne lampy mocy to może faktycznie ekstrawagancja, ale mieszanie w jednym zestawie lamp

>sygnałowych przerobiłem i efekty są zaskakujące in plus. Tzn przy odrobinie szczęścia można stosując

>np na jeden kanał parę dwóch różnych lamp połączyć ich mocne cechy. Oczywiście w drugim kanale

>należy tą samą kombinację powtórzyć. Nie zaobserwowałem żadnych negatywnych efektów brzmieniowych

>typu rozstrojenie.

 

To o czym piszesz można robić, jaknajbardziej. Np. rózne lampy w kolejnych stopniach wzmocnienia.

Ale końcówka push-pull to jak silnik typu boxer, oba cylindry, tłoki i wały korbowe powinny być równe, mieć taką samą masę, bo inaczej zacznie telepać. :P

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.