Skocz do zawartości
IGNORED

przedwzmacniacz gramofonowy


krzysiek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Zdjąłem z szafy gramofon Bernard Unitry :) i dałem go koledze elektronikowi do "tuningu". Czy możecie polecić jakieś sprawdzone konstrukcje przedwzmacniaczy gramofonowych? Jakie są ich orientacyjne koszty? Czy lepiej kupić coś gotowego?

We stand in the Atlantic
We become panoramic

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/3658-przedwzmacniacz-gramofonowy/
Udostępnij na innych stronach

Wykonanie takiego urzadzenia nie jest wcale trudne. Nie wymaga zadnych przyrzadow pomiarowych poza multimetrem. Koszt czesci to okolo 100-200 zl zaleznie od zlozonosci projektu. Do tego trzeba doliczyc koszt obudowy i robocizne. Z ukladow moge polecic:

1. PS Audio Phono II - publikacja w Audio Video 5/1986 str.22, to samo w Hobby Elektronik (redakcja w Elblagu) 4/1993 str.17, plytka PCB tylko w AV;

2. Revox B750 i Leach w Radioelektroniku 8/1991, schematy i plytki;

3. Dudek&Sykora Actidamp MkII MM/MC w Radioelektroniku 10/1991;

4. Kultowy Naim Prefix (tylko MC)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

5. Q-Audio ktory "pogonil" Sondeka CD12 na spotkaniu tej grupy we wrzesniu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

6. Pod tym adresem sa tez inne schematy np. QED Discsaver, PhonoCube 47 Lab;

7. Kultowy uklad Thorsten Loescha "The Analog Addicts Phono Preamp"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

8. Ekstremalne uklady w technice lampowej znajduja sie na stronie:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szersze omówienie tematu pt. "Secrets of the Phono Stage - from Sound Practices #15" znajduje sie na stronie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) /phono_secrets.htm

9. Tworczosc Jeana Hiragi w postaci zeskanowanych wszystkich numerow slynnego czasopisma L'Audiophile mozna nabyc jako CD-ROM (2 szt.) pod adresem:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Najwazniejsza jest jednak obudowa, ktora musi byc wykonana z materialu nie przewodzacego prady wirowe np. z aluminium. Wazne jest prawidlowe uziemienie obudowy i mozliwosc rozlaczania masy sygnalowej od masy obudowy. Nie warto oszczedzac na zasilaczu. Z reguly phonostagi z duzym trafem np. 100-200 VA graja zdecydowanie lepiej. Oczywiscie potrzebne sa szybkie diody typu Fast Recovery lub Schottky i dobry stablizator. 78xx/79xx to szajs lepsze sa LM317/337 lub coś zrobione na piechote. Czasem warto zastosowac pasywna stabilizacje w postaci ogniw CRC lub CRCRC. Nie nalezy przesadzac z pojemnoscia filtrujaca poniwaz cos takiego moze wnosic duze szumy w zakresie ponizej 30 Hz. Na razie chyba wystarczy... Pozdrowka

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sorki, powinno byc:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wiem co sie dzieje, ze dzieli adresy. Jednym ciegiem pisane:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Proponuję spojrzeć na to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dokladnie jest to ten sam schemat. Q-Audio dostalo go ode mnie. Roznica polega na tym ze Q-Audio stosuje albo zasilanie z baterii albo prosty zasilacz sieciowy +/-9V z dwoma elektrolitami 10000uF zamiast stabilizatorow. Pozdrowka.

  • 1 miesiąc później...

Jam_lasica: Jeszcze raz dzięki za namiar na schemat. Przedwzmacniacz wykonany i wbudowany w Bernarda :-) Wszystko jest glanc cacy, nie ma żadnych przydźwięków, buczenia itp. Dołożyłem Ortofona OM10 Super i teraz ciągle eksperymentuję. Pozdrawiam :)

We stand in the Atlantic
We become panoramic

O dźwięku za wcześnie żeby pisać, dopiero słuchałem 2 godziny. Jeśli chodzi o wykonanie, nie było żadnych problemów, bo nie ja go robiłem, tylko kolega :-) Ja lutownicą mogę sobie co najwyżej oko wykłuć :-) Z tego co pamiętam, kolega poświęcił nieco czasu na dopasowanie elementów.

We stand in the Atlantic
We become panoramic

Jeśli chodzi o zasilanie, to transformator jest wyrzucony do obudowy wtyczkowej, idą dwa kabelki - jeden do gramofonu, drugi do przedwzmacniacza (który znajduje się w Bernardzie - tyle tam miejsca).

We stand in the Atlantic
We become panoramic

  • 11 miesięcy później...

Jak to opisał Lasic,układ ten jest bardzo dobry[i można się bawić w scalako-manię].

Cały czas go stosuję jako standartową opcję,klienci są zadowoleni.

Lecz chcąc uzyskać bardziej elastyczne walory lepiej poszerzyc ten stopien o typowy do MC.

Można zmieniać wartośći w RIAA na zasadzie wymiennośći typoszeregów rez// kondziów.

Można się tez pobawić w aktywne obciążenie przetwornika MC.

Fajnie gra w takiej RIAA INA103 lub OPA1632...ba TPA6120 też jest dobry...

Dobrze zrobione aktywne RIAA dosyć łatwo pokonuję pasywne RIAA.... chociaż tez są i zwolennicy pasywki.

>darkul

Chyba nie słuchałeś dobrej pasywnej implementacji preampu RIAA !

Aktywna NIE MA SZANS - chyba, że ktoś słabo słyszy :-))

Mój pierwszy preamp był aktywny - chętnie udostepnę dokumantację zainteresowanym ( załączam surowy obraz pcb ).

Wszystkie następne to już pasywne. To chyba coś znaczy ?

Pozdr.

[obrazekLUKASZ-218693_1.jpg]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nooo w takim przypadku to juz trza mieć spaczony gust!

Słuchałem markowe pre z pasywką i w końcu sam dłubałem... leniwie to gra...ale owszem co poniektórym pewnie się i podoba.

Jakoś w studyjnych pre[poza kilkoma wynalazkami] pasywki nieuświadczysz.... nawet w starych sprzętach.

Zresztą wiedziałem że sie oburzysz jak napisałem że pasywka to beee...

Mamy rózne podejscia do tematu i dobrze...świat jest ciekawszy...

Witam serdecznie wszystkich

Spaczony gust to moze przesada, ale wracajac do meriutum sprawy to chalbym podzielic sie kilkoma moimi skromnymi uwagami na temat korekcji aktywnej i pasywnej. Od stycznia 1984 roku zbudowałem ponad 20 roznych ukladow korektorow, poczawszy od bardzo prostych z ksiazki pana Tomasza Zebalskiego pt. Z elektroakustyka za pan brat, poprzez rozne lampiaki w stylu Hiragi czy klony Audio Note'a, a skonczywszy wlasnie na scalakach takich jak np. projekt ze strony RJM. Z moich obserwacji wynika, ze nie ma rozwiazan idealnych i trzeba sie zdecydowac jaki wybieramy kompromis. Rzeczywiscie wybor jest trudny, co potwierdza fakt, ze mojej kolekcji dzialajacych ukladow (klonow) sa zarowno korektory pasywne jak i aktywne. Czesciej slucham tych drugim poniewaz w ich dzwieku jest wiecej zycia, energii, dynamiki, a nawet wulgaryzujac - brutalnej sily. Pod wzgledem barwowym niczym nie ustepuja korektorom pasywnym, o ile projekt jest rzetelny, a korekcja nie zawiera zadnych "dzikich" stalych czasowych, jakie wystepuja w niektorych obecnie dostepnych na naszym rynku urzadzeniach komercyjnych (sorry ze nie podam zadanych nazw i symboli). Pewien niedosyt - zwlaszcza u ekstremalnych audiofilow - moze budzic przestrzen. Nie nosi ona znamion nadnaturalnej glebi czy przesadnej szerokosci. W przeciwienstwie dzwiek pasywki jest szalenie stacjonarny a pozycjonowanie zrodel dzwieku jest wzorcowe, przestrzen typu "Real 3D" i na tym niestety konczy sie lista zalet pasywnej RIAA. Dalej sa problemy, ktore mozna oczywiscie ominac, ale wymaga to duzej ingerencji w topologie ukladu. Po pierwsze: problemy z przesterowaniem, objawiajace sie slabym zapasem na przesterowanie (ang. Headroom) wynikajace ze zbyt niskich napiec zasilajacych w przypadku op-ampow i ograniczeniami dynamiki (ang. headroom bottleneck). Wszystkich zainteresowanych odsylam do lektury Electronics World nr 8/9 z 1996 r. str. 543 (Douglas Self, Precision preamplifier Part I). Uklad pasywny mozna zrobic albo na elementach dyskretnych zasilanych np z +/- 40 V albo na lampach elektronowych i wtedy rzeczywiscie ma to sens. Drugi problem to wydajnosc pradowa potrzebna do przeladowania pojemnosci w pasywnej RIAA, ktore dla MC powinny miec wzglednie duza wartosc, bo wkladka ma niski poziom impedancji wewnetrznej, a zatem caly uklad tez powinien pracowac na malych impedancjach (oporniki o malej wartosci). Powoduje to koniecznosc stosowania szybkich i wydajnych pradowo buforow na wyjsciu kazdego ze stopni wzmacniajacych. Jezeli stosujemy korekcje dzielona to w sumie potrzebujemy az 6 takich buforow - skutek: zdecydowanie wyzszy koszt ukladu i wiekszy zasilacz). Poza tym slabe rozwiazania skutkuja tym ze z wejsciowego sygnalu prostokatnego otrzymujemy cos na ksztalt przyslowiowego grzyba lub cygara - dzwiek wolny, cieply i lepki, albo w przypadku pojedynczych J-FETow o zbyt malym pradzie drenu: szklisty i okropnie slodki. Spore wady ma tez korekcja aktywna. Potrzebny jest super stopien wzmacniajacy - o bardzo szerokim pasmie w otwartej petli i duzej czestotliwosci granicznej dla wzmocnienia jednostkowego. W zwiazku z tym lista odpowiednich scalakow, dostepnych teraz w Polsce bedzie zawierac tylko kilka pozycji. Takze dobor opornosci i pojemnosci nie moze byc kwestia przypadku, ale ma odzwierciedlac poziom impedancji wewnetrznej wkladki. Np. dla wzmocnienia 40 dB inne sa wartosci gdy phonostage ma pracowac z MM niz z MI albo z Flux Bridge, a dla MC to jeszcze inna bajka. I to by bylo na tyle, moim skromnym zdaniem. Pozdrawiam.

>lam_jasica

Nareszcie konkretne rzeczy :-))

1)Nie wiem, może źle słyszę, ale ja niw stwierdziłem tych wad u siebie, jakie Ty wymieniasz, wręcz przeciwnie.

2)Mogę Ci przesłać wyniki pomiarów prostokątem - na pewno na wyjsciu jest prostokąt bez znaczących zniekształceń ( mam testowy filtr "odwrócone RIAA" podłączony do generatora cyfrowego). Wierz mi, przeamp nie wnosi znaczących zniekształceń, nie mówiąc już o wrażliwość na przesterowanie :-))

3)to, co piszesz o przeładowaniu pojemności jest prawdą, ale można to bardzo łatwo obejść:

stopnie wejśicowe MC i MM są autonomicznymi układami bez żadnych EQ, dopiero za nimi są dwa stopnie pasywne ( moja korekcja jest dwustopniowa ) i naprawdę nie potrzeba aż 6 buforów :-)

Nie bierz wszyskich publikacji do siebie, praktyka jedno, artykuły co innego.

Nie wiem skąd jesteś, gdyby ze śląska to zpraszam na odsłuchy - mocno się ździwisz, wierz mi. Chyba pozytywnie :-))

Pozdr.

Witam!

W zwiazku z powyzszym ciekawym watkiem mam pytanie do fachowcow w temacie

przedwzm. gram. Otoz wykonalem "kawalek" zewnetrznego przedwzmacniacza gramof. do wkładek MM

i chce go umiescic w metalowej obudowie (aluminium) + zasilanie z zasilacza sciennego.

Wedlug regul sztuki powinienem podlaczyc mase plytki przedwzm. (masa elektroniki)

z obudowa - chyba ze sie myle ? Czy punkt podlaczenia jest "krytyczny" ? sa jakies wskazowki ?

Mase gramofonu zas nalezy podlaczyc z masa obudowy mojego przedwzmacniacza.

Czy to jest prawidlowa aplikacja polaczen ?

Z gory dziekuje za wszelkie wskazowki.

pozdrawiam

Witam !

>Marius

Połączenie powinno wyglądać tak:

w obudowie msz gniazdo do zasilacza - w nim. do styku masy zasilającej podłączasz wszsytkie masy zewnętrzne, czyli obudowy i z kabla z gramofonu. Oczywiście masę płytki też. To samo dotyczy mas gniazd wyjściowych, aczkolwiek tu powinna byc możliwość rozłączenia ich w wypadku pojawienia się brumienia przy podłączenia wzmacniacza. Natomiast to, gdzie podlłączyć masę w obudowie to już wyjdzie doświadczalnie - tam, gdzie będzie najmniejszy przdźiwę ( lub go niebędzie wcale !). Najprawdopodobniej blisko gniazda wejsicowego. Montujac obudowę z aluminium pamiętaj, że jeżeli jest skręcana to musi być naprawdę DOBRZE skręcona. inaczej bedziesz miał brumienie.

Pozdr.

>Stożek

Jam Łasica wyraznie napisał co i jak..... a ty wciąz nawijasz o tym że masz wzorcowy krztałt prostokąta [dla chyba 100 Hz?]po pasywce.. przeciez to bzdura.. albo masz taka fajną pomiarówkę,albo nieumiesz zdejmować pomiarów?

No cóż różne mamy widocznie podejśćie do tematu.

Oj, Darkul, Darkul, nigdy się nie zmienisz :-)))

Gdybym robił w/g opinni innych to do niczego bym nie doszedł.

Na odsłuchy chętnie zapraszam do siebie.

Co do pomiarów, choć tego nie chiałem robić załączam zrzuty ekranowe z oscyloskopu ( tylko nie pisz, że to chała, nie nadaje się itp. OK ? ) A wyobraź sobiue, że mierzyć umiem :-)

W kolejności:

50Hz,500Hz, 1kHz ( 2120 Hz taki sam jak 1 kHz) 20 kHz i 50 kHz ( punkt Neumana ).

Wyjście XLR, dlatego taki duży sygnał, wejście MC, do generatora cyfrowego miałem podłączony symetryczną wersję "odwróconego filtru Hagermana ".

Wiesz, ponad 100 lat temu pewien Francuz wykazał naukowo, że człowiek nigdy nie będzie latał czymś cięższym od powietrza :-)))

Jeżeli nie umiesz to nie sądź, że inni też nie umieją.

Pozdr

[obrazekLUKASZ-219069_1.jpg] [obrazekLUKASZ-219069_2.jpg] [obrazekLUKASZ-219069_3.jpg]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3094-100001387 1170261970_thumb.jpg

post-3094-100001388 1170261966_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Reszta zrzutów:

[obrazekLUKASZ-219071_1.jpg] [obrazekLUKASZ-219071_2.jpg]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3094-100001385 1170261972_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeżeli twierdzisz że "taki" krztałt prostokąta jest idealny...dobry dla phono to o'kay.Pózniej ten "prostokąt" ulegnie dalszemu odkrztałceniu w reszcie toru i wyjdzie trapez..a w aktywnej korekcji jedynie jego opadanie będzie zaokrąglone.

Owszem w danym systemie może to być wystarczające lub sie zgrać...

Cały widz polega na tym by przynajmniej narost prostokąta był jak najbardziej idealny... w pasywce rzecz niedouzyskania,niestety.

Im bardziej liniowy i zbliżony do "neutralnośći "system tym bardziej pasywka będzie grała w sposób spowolniony...z lekko wypchniętą średnicą.Co ciekawsze w pasywce niemamy możliwośći ingerencji w poziom/zakres przesunięć fazowych.

>darkul

Widziałe, że dodasz jakieś "ale" -))

Już kiedyś coś pisałem o porównywaniu sprzętu na podstawie pomiarów - w/g bez sensu. Sprzętu trzeba słuchać a nie mierzyć. Nawiasem mówiąć to reszta toru nie zniekształci tego prostokąta, bo mój słuchawkowiec wogóle nie zniekształca prostokąta do 100 kHz,więc nie ma obawy. Ale ja tego sprzętu nie projektuję, aby kwadrat był idealny. tylko aby dobrze grał. i gra dużo lepiej niż z aktywną EQ. Gdyby było inaczej, nie bawiłbym się w pasywki. I nie piszę tego, bo coś tam "lansuję". Zresztą nie interesuje mnie czy ktoś mi wierzy, czy nie. Wystarczy posłuchać samemu :-))

No, to już chyba temat zakończony i toporek zakopany ?

Pozdrawiam

Pomiar to podstawa ,tylko trzeba pomiary umieć właściwie interpretować.

Słuchawkowiec z BD139/140 na wyjśćiu ma idealny 'prostokąt"do 100kHz...!?

Napiszę to tak:

Mój spokój a twoja radość.

Muszę wnioskować że masz dziwną pomiarówkę... może "zawolną"?

Zresztą niema co bić piany i się podgryzac.

Ty jesteś zwolennikiem pasywki..a jak aktywnej RIAA.

Wszelkie chwyty są dozwolone skoro ma być sprzedane.

>Darkul

A Ty wciąż o tym IDELANYM prostokacie !

Może przypomnę Ci co ja pisałem ?:

"na pewno na wyjsciu jest prostokąt bez znaczących zniekształceń".

Ja nie robię sprzętu pomiarowego tylko grający, a jeżeli Ty oceniasz go tylko na podstawie krztału prostokąta ( nie jest idealny bo jak przyłożę kątomierz, to mi jeden bok odstaje ) to wybacz, ale nie mamy o czym dyskutować. Inna filozofia. BD139/140 mają pasmo 50 MHz, więc nie wiem o co Ci chodzi ? Za mało ? To może MJE340/350 na które wzmacniacz był projektowany, ale z powodzeniem mogą być zastąpione parą BD ?

Miło się dyskutowało, ale wolę robic to na serio, nie żartem :-))

Na prawdę życzę Ci abyś trochę posłuchał mojego sprzętu...

Pozdr.

Był byś zaskoczony....

Jak robisz na słuch to pokiego mierzysz???

Stożku mamy inne podejście...

Jeżeli chodzi o sound to 139/140 jak i JM niesą zachwycające brzmieniowo[mimo niezłej fT...] moim zdaniem rzecz jasna.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.