Skocz do zawartości
IGNORED

L18RNX/P + 27TBFC/G, pochyła ścianka


misiomor

Rekomendowane odpowiedzi

Interpretacja wykresow jest prosta, im poziom danej harmonicznej jest nizszy tym lepiej. Ot cala filozofia;)

Na drugim wykresie, czyli wykresie dotyczacym L18rnx trzecia harmoniczna powyzej 2kHz wzrasta i osiaga peak w 2.4hHz pochodzacy od rezonansu glosnika. Dlatego projekt misiomora tnie L18 w 1,7kHz i przy 2kHz w zaleznosci od wersji zwrotnicy.

Z malej obudowy nie bedzie basu, malo tego proby odtwarzania basu zakoncza sie znieksztalceniami na srednicy:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

jedynym mniejszym glosnikiem, ktory sobie radzi na basie jest pewnie 15cm revelator, ale o wyzszych poziomach glosnosci mozna zapomniec.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ps. Nowe 16cm magnezowe seasy z duzymi cewkami pewnie tez sobie radza:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mi na prawdę nie zależy na super niskim i dużym basie... Detaliczne i przestrzenne wokale + zaznaczony bas wystarczy. No chyba, że po misomorowych animusach (będę się trzymał tej nazwy ;-) ) zmienię zdanie.

  • 2 tygodnie później...

W oczekiwaniu na wpisy i fotki dotyczące tego projektu, mam kilka pytań do głównego konstruktora:

 

1. Mam pokój 18 m, i zastanawiam się czy te kolumny zmodyfikowane do 16l mogłyby zagrać w takim pomieszczeniu (wystarczyłoby basu) czy potrzebuję już trójdrożnych?

2. Na początku napisałeś, że górka przy 650Hz jest pochodzenia dyfrakcyjnego (rozumiem, że od obudowy). Czy ta częstotliwość nie znajduje się jednak już za obudową (chyba, że źle liczę)?

3. Napisałeś, że to może być konstrukcja rozwojowa i można do niej dołożyć aktywny dół. Czy głośnik 18 nie jest zbyt duży do odtwarzania samej średnicy i czy ma sens pozostawianie w takim przypadku MB ?

4. Co sądzisz o niepodfrezowywaniu głośników tak jak robi to Harpia w swoich konstrukcjach, opinie przeczytane na tym forum są podzielone. Czy uważasz, że ta zgodność fazowa ma swoje praktyczne uzasadnienie ?

Poza tym, z okazji nadchodzącego roku chciałbym złożyć wszytkim użytkownikom życzenia kreatywnych pomysłów w nowym roku. Szczególnie uważnie czytam wpisy kolegi misiomora, którego zdanie sobie bardzo cenię i życzę mu, aby znalazł więcej czasu i motywacji w realizacji projektu (który obiecał zrealizować jako następny) na 27TBFC/G, AL130 i rozwinął go do wersji trójdrożnej na jakimś metalowym Seasie lub AL200 tak jak u Harpii Doberman. Wielu wskazówek co do tego projektu już dostarczył, ale niestety nie ma zwrotnicy. Przypuszczam, że na taką konstrukcję wielu czytelników by się zdecydowało, co widać po zainteresowaniu na forum (łącznie z piszącym). W imieniu wszystkich zainteresowanych proszę misiomora o realizację tej koncepcji w przyszłym roku.

A dzisiaj życzę dobrej zabawy!

1. Degustibus - jedni słuchaja na 16m2 na wooferach 30cm, innym monitorki wystarczaja w 20m2

 

2. Dyfrakcyjna górka na środku występuje w wielu konstrukcjach i nie jest odbierana jako szkodliwa. Jeżeli ktoś jednak uzna średnicę za zbyt natarczywą - dorobimy pułapkę.

 

3. Co kto lubi - jeżeli głośnik 18cm jest dobry na średnicę w 2-way, to odciążony od wychyleń w basach będzie jeszcze lepszy. Niski podział ma też swoje zalety - duża obudowa suba nie generuje drgań (dokuczliwe zwłaszcza w okolicach 300Hz) jeżeli jest on nisko cięty, z kolei 13cm może już wymagac podziału wyższego. Oczywiście MB jest bez sensu w takim układzie i dlatego kolega planujący aktywną kolumnę zamawia wersję bez dziury na MB i ze zmniejszoną objętością.

 

4. Podfrezowanie dla midwoofera jest mniej krytyczne niż dla gwizdka. Tym niemniej brak podfrezowania wygląda dość tragicznie. Jeżeli ktoś nie da podfrezowania to zgodność fazowa nie powinna na tym jakoś bardzo ucierpieć - to jest konstrukcja z niskim podziałem i parę mm różnicy odległości krytyczne nie jest. Ważne żeby gwizdek miał frez - bez tego robi się kaszana na górze.

 

Co do projektu na AL130 - na razie z niego zrezygnowałem. Następny planowałbym raczej z W18EX + 27TBFC/G, obudowie takiej jak tu tylko z przegrodą u góry (8dm3 na średniaka, reszta - na gwizdek i zwrotnicę) na podstawce subwooferowej z TIW200XS (aktywny podział niskie - średnie przy ok. 120Hz) w obudowie zamkniętej 30dm3 z możliwością upgrade do XLS10 na wypadek pracy w większym pomieszczeniu. Ta obudowa mi pasuje bo podstawka subwooferowa wychodzi dość łatwo przy tej samej (woofer z boku) albo niewiele większej (jakby się uprzeć na woofer z przodu) szerokości frontu i głębokości.

 

Z kolei 6 - 7dm3 obudowa jakiej wymaga AL130 miałaby dużo mniejszą podstawę i ew. rozwój do aktywnego 3-way byłby utrudniony - w takim przypadku trzeba by chyba stosować Dayton'a RSS210HF-4 w 18dm3.

 

Pozdrawiam i szampańskiej zabawy również życzę.

Postanowiłem spróbować zbudować kolumny w oparciu o ten projekt, ale chciałbym go rozwinąć do wersji stojącej. Wysokość ok. 105cm, głębokość górnej ścianki ok. 15cm, grubość ścianek 3cm, oddzielna komora na wysokotonowy, oddzielna na średnioniskotonowy i na zwrotnicę. Pozostałą część chciałbym zasypać piaskiem. W związku z tym mam kilka pytań do kolegi misiomora:

1. Czy taka konstrukcja jest poprawnie zaprojektowana czy należałoby coś zmienić (nie za mała głębokość komory średniotonowego-wyjdzie ok.15cm )?

2. Jaka jest różnica pomiędzy jedną membraną bierną, a dwoma, czy jest jakaś istotna różnica w brzmieniu. Poza tym czy wysokość zamontowania membrany biernej (z tyłu obudowy) ma jakieś znaczenie, czy najlepiej jest gdy jest na wysokości średnioniskotonowego?

3. Jaki sposób jest najlepszy do montowania elementów w zwrotnicy, ścieżkami na wytrawionej płytce, czy można drucikiem (a jeśli tak to jakim) ?

4. W jaki sposób liczyć pojemność głośnika znajdującego się w obudowie, żeby odjąć ją od wielkośći brutto ?

Dziękuję za odpowiedzi i proszę o wyrozumiałość dla początkującego diyowca ;-)

Gocio, 2 Sty 2008, 10:18

 

Rozumiem że przednia ścianka byłaby łamana? Nie wiem też jaką chcesz dać objętość czynną obudowy.

 

1. Co do odległości tylna ścianka - woofer, jakieś odbicie dolecieć może, dlatego w przypadku małej odległości dobrze byłoby jednak wytłumić tylną ściankę na wysokości woofera.

 

2. Dwie membrany bierne można rozważyć w większej objętości np. 16dm3, choć cena będzie już mocno zaporowa a tunel BR łatwiejszy w realizacji. Nie wiem czy w 16dm3 wolnostojącej nie wolałbym jednej SP22R (na bocznej ściance) zamiast dwóch SP18R. Tak czy siak w większej objętości MB będzie silniej eksploatowana (więcej basu) i jedna SP18R może nie wyrobić się wychyleniowo. W 12dm3 dwie SP18R czy jedna SP22R nie mają sensu bo nie da się zrealizować niskich strojeń. Co do umieszczania PR względem głośnika - zasady są te same co z BR (odległość nie ma większego znaczenia) z tą różnicą że PR wolno umieszczać tylko na ściankach pionowych, za to nie ma (ani akustycznych ani estetycznych) przeciwwskazań dla lokalizacji na ściance bocznej.

 

3. Elementy mocujemy do deski montażowej na "cable ties" a lutujemy wyprowadzeniami do siebie. Przynajmniej ja tak właśnie robię.

 

4. To nie ma większego znaczenia. Magnes się odejmuje za to objętość otworu montażowego - dodaje, można przyjąć że razem wychodzi na zero, poza tym 0.5dm3 w tą czy w tamtą nie robi wielkiej różnicy.

Tak przednia ścianka pod kątem 15 stopni, jak w założeniach. Chodzi mi o to żeby to była konstrukcja wolnostojąca, a nie monitor i dlatego zdecydowałem się przedłużyć to w dół. Zastanawiam się właśnie nad wielkością komory średniotonowego 12l i SP18R (na tylnej ściance) czy tak jak napisałeś 16l i SP22R (na bocznej ściance) ? Czy różnice w oddaniu impulsu basu będą istotne ?(ile może kosztować SP22R bo w cenniku Polinka nie widziałem?)

A projekt z aktywnym głośnikiem TIW200XS będziesz realizował w tym roku, czy w bliżej nieokreślonym czasie?

Z czystej ciekawości przemodelowałem sobie szeregową zwrotnicę projektu DD8-MkII ze strony humblehomemadehifi (Tony Gee). Budowa monitorków wg. tego projektu może być problematyczna ze względu na zaprzestanie produkcji starej wersji L18RNX/P ze stożkowym profilem membrany (H1142), tym niemniej skoro dysponuję jego pomiarami to dlaczego nie zamodelować takiej zwrotnicy. Oczywiście inna geometria przedniej ścianki może lekko modyfikować kształt SPL przetworników, tym niemniej można się w ten sposób pokusić o ocenę projektu i w ogóle maniery wpychania szeregowych zwrotnic gdzie się da.

 

Podobnie jak u Zapha najlepszy reverse null jest powyżej osi (co niekoniecznie oznacza że tak należy słuchać DD8-MkII).

 

Poza tym:

 

- współpraca fazowa na osi jest poprawna, bez dziur na SPL, co nie zawsze jest oczywiste przy szeregowych zwrotnicach.

 

- zwrotnica jest akustycznie 4th order, o koherentności czasowej można zapomnieć, topologia filtru daje zbocza elektryczne 2nd order co w połączeniu z fazami akustycznymi przetworników skutkuje zwrotnicą akustycznie 4th order.

 

- w porównaniu z projektem Zapha (i naszymi zwrotnicami) wyższa średnica (600Hz - 2k) jest o ok. 2dB wyeksponowana, z maksimum sięgającym 4dB przy 1.2k. Ponieważ w tym zakresie midwoofer ma podwyższone zniekształcenia, całość może drzeć mordę, zwłaszcza na gorzej zrealizowanych nagraniach. Dlatego słuchanie powyżej osi (gdzie reverse null jest głęboki) niekoniecznie musi być dobrym pomysłem ze względu na jeszcze większe eksponowanie problematycznego zakresu. Nie mam doświadczenia w projektowaniu zwrotnic szeregowych więc nie wiem czy taka kiepska kompensacja baffle step jest do poprawienia czy nie w ramach tej topologii zwrotnicy.

 

- gwizdek jest dość silnie eksploatowany, różnica względem zwrotki Zapha jest ponad 9dB przy 1kHz (4.5dB przy 2k), poniżej zbocza są mniej więcej równoległe, to ze zwrotnicy szeregowej DD8-MkII jest jednak średnio 10dB wyżej. W porównaniu z filtrem gwizdka 1st order electrical z naszej zwrotki 2nd order acoustic, szergowy filtr obciąża gwizdek 3dB - 4dB bardziej w zakresie 1k - 3k, zbocza przecinają się dopiero przy 500Hz (na poziomie 17dB tłumienia filtrów elektrycznych).

 

- drugi break-up H1142 przy 7kHz (pierwszy przy 5k wpada w pułapkę) po filtracji jest jakieś 7dB wyżej niż najwyższy peak "szczoty" w konstrukcji Zapha. To może jednak oznaczać po prostu przewagę nowego H1224 a niekoniecznie obciążać koncepcję zwrotnicy szeregowej.

 

- przebieg impedancji wypadkowej dostałem bardzo podobny jak na stronie z projektem. Zwrotnice szeregowe modeluje się prosto, gorzej z kształtowaniem zboczy jako że każdy element wpływa na wszystko.

 

Do tego mamy poważną wadę zwrotnic szeregowych - woofer (jego impedancja) jest elementem filtru tweetera. Niestety indukcyjność woofera zmienia się z jego wychyleniem przez co filtr tweetera będzie miał charakterystykę zmienną w funkcji wychylenia woofera. A więc modulacja wysokich basem. Ciekawe że w swoim ostatnim referencyjnym projekcie Tony Gee jednak zrobił klasyczne filtry równoległe.

 

Tak więc cały projekt może sprawdziłby się przy audiofilskim plumkaniu ale na normalnym materiale muzycznym IMHO zdecydowanie lepsza będzie konstrukcja Zapha (a tym bardziej nasze filtry pod pochyłą ściankę). Może i ta szeregowa zwrotnica jest dobrze dopracowana na tle innych tego typu wynalazków ale normalna zwrotka bije ją jak chce, zwłaszcza w dziedzinie obciążenia tweetera, co jest obiektywne i bezdyskusyjne (eksponowanie wyższej średnicy może się podobać fanom "detaliczności" a o gustach się nie dyskutuje).

Gocio, 2 Sty 2008, 13:26

 

Jeżeli chcesz 12dm3 i SP18R to naprawdę nie wiem po co ten wolnostojak. Większa powierzchnia ścianek to więcej drgań tychże, nie wiem czy zasypanie piaskiem części budy pomoże na drgania na tyle żeby zrekompensować większą powierzchnię promieniującą. Mała głębokość budy nie jest specjalnie istotna, jako że ta konstrukcja ma dużą kompensację baffle step i ustawianie blisko tylnej ściany jest niewskazane.

 

Tak czy siak jeżeli przednią ściankę zrobisz łamaną to SP18R można dać również z przodu, na pionowej części ścianki pod wooferem (z zastrzeżeniami co do umieszczenia MB przód / tył jak przy BR). Z kolei 16dm3 i SP22R da po prostu niższy bas, lepszy do większego pomieszczenia, w 16dm3 łatwiej będzie też zastosować rurkę BR, choć o niskich strojeniach trzeba będzie w takim przypadku zapomnieć.

 

Który wariant będzie lepszy dla ciebie - naprawdę nie mam pojęcia. Cena SP22R - nie wiem ile trzeba by ich zamówić żeby Polink je sprowadził (i w jakiej cenie), tak czy siak na madisound kosztuje on 1.4 raza więcej niż SP18R ($52.1 zamiast $37.5) - insza inszość że na Madisound można kupić starego SP21R (o parametrach takich jak SP22R tylko na starym koszu 21cm) w cenie SP18R.

 

Co do projektu na TIW200XS to będzie on wymagał aktywnego podziału niskie - średnie oraz Excela W18EX na środek. Z L18RNX/P powinien też zadziałać, choć Excel jako lepiej dostosowany do pracy w objętości 8dm3 zostawia więcej miejsca na komorę dla gwizdka i zwrotnicy w ramach istniejącej bryły obudowy monitorka, IMHO wręcz idealnej pod podstawkę subwooferową na TIW200XS. Terminów nie obiecuję, zobaczymy jak sprawdzi się obecny projekt. Dla W18EX być może trzeba będzie robić eksperymenty odnośnie kompensacji baffle step, przy L18 mogłem oprzeć się na projekcie Zapha w tej kwestii.

Gocio,

16litrow spokojnie dostroisz rurka do 40Hz, wiec nie tak zle. Membrana bierna zszedlbys do np 30Hz, chociaz pokoj masz spory i takie rozwiazanie nie wiadomo czy Cie usatysfakcjonuje. Zapytaj zybla jak u niego gra L18+SP18r ma 20 metrach.

W sumie to w ramach katalogowych obciążeń SP22R 40Hz to dolny limit w 16dm3, choć IMHO 83g całkowitego Mmp to dość asekurancka wartość, ta membrana powinna dać się dostroić do np. 32Hz w tej objętości przy 100g dodatkowej masy.

>emil

Właśnie czekam na opinie zybla bo jego pokój ma podobną wielkość do mojego. Może rzeczywiście na początek lepiej spróbować BR, a potem zobaczyć jak to wyjdzie z PR.

>misiomor

Chciałbym podłogowce (ładnej wyglądają) ,bo monitory mi się nie podobają, a i tak trzeba robić podstawki.

Misiomor,

przy W18ex+27Tbfc, exel ciety na powiedzmy 150Hz, czy mozliwe jest uzywanie jednego subwoofera na np. 12calowym peerlessie? 2x12cali zagra w wiekszym pokoju i moze sluzyc jako podstawka pod monitory, ale znaczaco podnosi koszt takiego rozwiazania. Ponizej 200Hz czlowiek (podobno) nie rozpoznaje skad dobiega dzwiek;) ale moze integracja w pokoju pojedynczego subwoofera jest trudniejsza?

Tylko, ze monitora wyklejasz dokladnie 4mm mata bitumiczna i unikasz w ten spodob problemow z rezonansem mdf-u.

Przy podlogowcach maty "idzie" duuuzo wiecej.

Poza tym 16litowa podlogowka nie ma wg mnie sensu, z polowa objetosci i tak nie bedzie wykorzystana a dojda problemy z rezonansem duzych powierzchni mdf-u. Jezeli budzet Ci pozwoli zwoc uwage na revelatora w kicie akustyka, 30litrowa obudowa b. nisko strojona BR. Revelator to chyba jedyny glosnik 18cm, potrzebujacy az tak duzej objetosci. W sam raz na 18metrow;)

EMiL:

 

Jeden sub przy 150Hz podziale to IMHO porażka. Z różnych przyczyn:

 

- ustawiony na środku będzie miał inne warunki "odbiciowe" niż monitorki i niestety chyba wcale nie dobre - odbicia od bocznych ścian będą miały tak ze 3m więcej do przebycia niz dźwięk bezpośredni (i oba niestety tyle samo) a więc dostaniemy dziurę gdzieś w okolicach 60Hz - wcale niekoniecznie tam gdzie rezonans pokoju.

 

- po stronie jednego z monitorków - będzie jednak zaburzał lokalizację jako że filtry jednak nie mają charakterystyki "brick wall" a poza tym harmoniczne i inne zniekształcenia basów (w tym zakresie jest ich dużo) to sygnały o częstotliwościach wyższych niż te 150Hz (trzecia harmoniczna 150Hz to sygnał 450Hz)

 

Kiedyś dawno zrobiono najrzetelniejsze w tej dziedzinie ewaluacje odsłuchowe różnych koncepcji (Tomlinson Holman's eXperiment) i standard THX (ten stary i dobry) przewidywał jednak podział satelity - sub przy 80Hz w kinie domowym.

 

Poza tym - przestrzeń pod monitorkami jest niewykorzystana i aż prosi się o umieszczenie tam pudła basowego. Chyba że chcemy ustawić monitorki na biurku do odsłuchów nearfield.

PS. Planuję użycie TIW200XS - ma on cewkę 38mm przez co mocowo lepiej pasuje do W18EX - co prawda podział 120Hz bardziej obciąży średniaka (w dziedzinie mocy akustycznej), ma on jednak wyższą efektywność a także dużo miedzi w napędzie, co trochę pomoże mu odprowadzić ciepło. Dlatego też XLS-y nie wchodzą w rachubę do takiego projektu, chyba że jako membrany bierne (XLS10 PR) do TIW200XS w razie jakby 30dm3 obudowa zamknięta dawała za mało basu.

a mialo byc tak pieknie z jednym subwooferem;p

W18ex+ aktywny dol to juz hi-end pelna geba, niestety rowniez cenowy. Visaton TIW 200 tani nie jest, i do tego koszt ewentualnych membran biernych.

Sam pomysl jest robi wrazenie, dobry wzmak (moze i slabowity gainclone by sie nadal) dla W18ex+27Tbfc, z powiekszonym kondem przed koncowka, by odciac niskie tony. I aktywny dol na jakims mocniejszym scalaku lub cyfrze dla wooferow+modulowa obudowa. Swietnie to obmyliles!

Trzymam kciuki za realizacje:)

A ja ciągle zastanawiam się nad moim aktywnym dołem.

Na razie w planie są SS 4557 no ale cena 900zł/szt. boli.

Z tym że to raczej jedyny głośnik spełniajacy moje wymagania :(

A oto one: obudowa zamknięta, dobre zejście, maksymalna pojemnośc obudowy ok. 25L aby można było ją zastosować jako podstawiki pod nasze monitory.

Piszę makymalnie 25 L ponieważ jak się zastosuje 25mm mdf + 4mm maty + wzmocnienia + wytłumienie + wzmacniacz, to żeby zmieściło to sie w wymiarach odpowiednich pod nasze monitory nie uzyskamy raczej większej pojemności.

Myślałem też o TIW 200, no ale jego f3 50hz VS f3 Scana 33hz :( . Może być mało. Lubię dobre zejście.

A po zamątowaniu PR do TIW to różnicę w cenie zanika, no i mniej kłopotu i pewnie impuls lepszy

Abuq1:

 

W basowej obudowie z niskim cięciem woofera nie bardzo jest IMHO sens dawania mat bitumicznych jeżeli rzecz jasna monitorek będzie w miarę odizolowany akustycznie. W zakresie ponizej 100Hz dominują "balonowe" wydęcia ścianek na które maty nie pomagają - liczy się po prostu sztywność i ew. masa drgająca (której maty wiele nie zwiększą - lepsza byłaby już blacha ołowiana np. 1mm). Maty są skuteczne na fale bieżące w materiale ścianek dające największą kaszanę przy 300 - 600Hz. Wolałbym zainwestować tę objętość w porządne wzmocnienia (ze 2 wieńce) albo w zwiększenie objętości czynnej. Wolę nawet nieco cieńsze ścianki a za to więcej wzmocnień.

 

Można nawet pomyśleć o subach nieco szerszych niż monitorek, z krawędziami przód - tył frezowanymi na 45 stopni tak żeby płaska powierzchnia na górze odpowiadała podstawie monitora (20cm) a przód był na tyle szeroki (23 - 24cm) żeby zmieścił się na nim TIW200XS. Krawędzie na dole też można by podfrezować żeby poprawić wygląd i dostać przód suba w kształcie ośmiokąta.

 

Co do zejścia TIW200XS w obudowie zamkniętej - w małym albo średnim pomieszczeniu mimo wszystko może być z tego bardzo zacny bas. Do tego TIW jako 3 razy efektywniejszy i 8ohm będzie dużo łatwiejszy do napędzenia, zwłaszcza w ramach koncepcji aktywnego podziału nad jaką się zastanawiam (priorytetem będzie prowadzenie sygnałów tak żeby w największym stopniu unikać pętli masy i przydźwięków sieciowych).

 

Nie chcę krytykować wyboru 23W4557 na bas - to głośnik pod wieloma względami wręcz wybitny, tym niemniej w swoim przyszłym projekcie na razie widzę Visatona. Tak czy siak koncepcja może się jeszcze zmienić, może się też okazać że w ogóle go nie zrobię.

Jak widac zainteresowanie projektem nie ginie, z oczywistych wzgledow wiekszosc chyba wolalaby wieksza obudowe lepiej dopasowana do bass refleksu (i wiekszego pomieszczenia).

 

Zybel,

ile przy wspolnym zamowieniu kosztowalaby obudowa podobna do tej ktora wykonujesz, ale troche wieksza, a konkretniej: 3cm wyzsza, 2cm szersza, 1cm glebsza? Najlepiej z przednia scianka o grubosci 35mm. Scieciami po bokach przedniej scianki, pionowym wzmocnieniem, 4mm maty bitumicznej na bokach, gornej i dolnej sciance.

To nadal calkiem zgrabny monitor;)

 

Objetosc netto takiej obudowy to 14 litrow(po odliczeniu mat i wzmocnienia) po odliczeniu obj. zwrotnicy i magnesow wyjdzie z 13,5litra czyli gorna granica objetosci dla membrany SP18r. Dalo by to rowniez mozliwosc poeksperymentowania z filcem, ktory zabralby kolejne pol litra.

Ewentualnie do wiekszego pokoju bass refleks jak w projekcie Zapha, strojony do okolo 40Hz w bardzo podobnym litrazu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Niską efektywnością 4557 raczej sie nie martwię, bo i tak ma być napędzany osobnymi koncówkami 300-watowymi, no i poza tym 2szt takigo głośnika w 25m2 w zupełnosci wystarczą żeby poruszyć wszystkim w pokoju.

W tej chwili mam suba z wzmacniaczem jakiego zamieżam użyć w projekcie, a głosnik to infinity kappa perfect10 w 18L OZ. W takiej obudowie ma dokładnie taki same zejście jak TIW w 30L OZ czyli f3 50hz.

Jest nieźle, ale to nie jest do końca to, miałem możliwość przetestować mojego infinity w 27L BR gdzie osiąga on podobne zejście jak Scanspeak mianowicie f3 35hz. Na niektórych utworach usłyszałem po co robi się suby z takim zejściem :) no i TIW mógłby sie okazać pół środkiem. Po prostu z f3 35 hz było słychać i czuć dźwięki , których z przenoszeniem f3 50hz nie było słychać.

I chyba jednak wole dołożyc kasy żeby usłyszeć i poczuć pełne pasmo. Zresztą scan ma łagodniejsz spadek niż infinity i osiąga f6 26hz wobec 31 hz infinity. To mogą być prawdziwe przeżycia.

Mam jeszcze pytanie.

Misiomor pisałeś że w przypadku gdy zastosuję aktywne doły, warto zrobić osobną komorę dla wysokotonowca i zwrotnicy. I mam wątpliwości czy przez otwór na gł. wysokotonowy przejdzie zwrotnica? Przecież będzie dość sporych rozmiarów

Miałem na myśli komorę na gwizdek i zwrotnicę otwartą również z tyłu - tamtędy (przez dziurę na terminale przyłączeniowe) wsadzałbym zwrotnicę.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.