Skocz do zawartości
IGNORED

Ramię cięzkie , czy lekkie


conri

Rekomendowane odpowiedzi

Modernizując G600, zmieniam ramię . Zmiana nie polega na prekonstruowaniu zawieszenia , a jedynie na wymianie samej rurki. z zachowaniem dł efektywnej , przesięgu, itp. O ile w oryginale była stalowa Fi6 , o nienajcieńszej ściance i raczej przez to w kategorii "cięzkich "

Natomiast po modrnizacji bedzie to zintegrowana z headshelem aluminiowa rurka cienkoscienna.

Teraz pytanie jaka jest zalezność w doborze wkładki nieznając podatnosci ,operując w/g producentów.Jak może grubośc wplaywać na dźwięk.

Czy pozostaje metoda osłuchowa?;-)

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/37457-rami%C4%99-ci%C4%99zkie-czy-lekkie/
Udostępnij na innych stronach

Dołączam się do pytania, sam kiedyś chciałem je zadać :)

 

Mnie sprawa interesuje na razie tylko teoretycznie. Czytałem w różnych miejscach jak to ludzie dążą do jak największego zmniejszenia masy ramienia, wiercąc wszędzie gdzie się da otwory itp itd. A jak pomyśleć od strony fizyki... Igła z ramieniem tworzą układ drgający, a więc posiadający pewną częstotliwość rezonansową. Ponieważ częstotliwość ta raczej będzie względnie niska (z uwagi na względnie małą podatność zawieszenia igły), to będziemy dążyć by częstotliwość rezonansowa układu igła+ramię była jak najniższa (idealnie równa zeru). Jeśli powyższe rozumowanie jest poprawne, to powinno się dążyć do jak *najcięższego* ramienia. Podchodząc trochę bardziej intuicyjnie - igła ma drgać względem *ramienia* a więc ramię powinno być "jak najbardziej nieruchome", a więc posiadać jak największą bezwładność, a więc - jak największą masę.

 

Dobrze rozumuję? Jeśli nie, to gdzie popełniam błąd? Może ktoś mógłby podać jakieś odnośniki do literatury?

 

Pozdrawiam

W uzupełnieniu foto alternatywnych "patyków"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3405-100000441 1194379104_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

amazarak,

 

płyty gramofonowe kręcąc się posiadają lekkie "bicie" ze względu na nieidealną budowę, czyli w ramach jednego obrotu możemy obserwować przesuwanie się i powrót się wkładki w poziomie, w pionie, lub obu kierunkach naraz. Nadmiernie duża masa, a zatem i duża bezwładność ramienia utrudniałaby podążanie ramienia za rowkiem. Chyba trzeba znaleźć "złoty środek"

 

Tak ja to widzę, ale nie znam się na gramofonach zbyt dobrze, mogę się mylić.

eśli powyższe rozumowanie jest poprawne, to

>powinno się dążyć do jak *najcięższego* ramienia. Podchodząc trochę bardziej intuicyjnie - igła ma

>drgać względem *ramienia* a więc ramię powinno być "jak najbardziej nieruchome", a więc posiadać jak

>największą bezwładność, a więc - jak największą masę.

 

Z tego punktu widzenia tak. Z drugiego, jeżeli ramię będzie mieć masę kilku kg, to igła nie uciągnie go za rowkiem. Jeżeli to będzie "tylko" 0,5 kg, to igła ciągnąc takie ramię, będzie podlegać zbyt dużym odkształceniom, będzie się zginać, przy czym trudno o dobre brzmienie.

Znowu złoty środek i znowu kompromisy.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Nawiązując do tego, co napisał Edward...

Jeżeli w ciężkim (o dużej bezwładności) ramieniu będzie zamontowana "miękka" (o dużej podatności) igła, to w trakcie odtwarzania ramię będzie stać niemal nieruchomo, a igła będzie szarpana na wszystkie strony.

Z kolei jeżeli w lekkim ramieniu będzie "sztywna" igła, to ramię będzie podążać za wszystkimi nierównościami płyty, a igła będzie musiała ciągnąć ramię za sobą. Przy "zawracaniu" (z jakiejś nierówności płyty) bezwładność ramienia (chociaż niewielka, to jednak jakaś jest) będzie "szarpać" igłę - ciągnąć ją w położenie dalsze, niż skrajne wychylenie nierównomierności płyty.

 

Ze względu na powyższe - do ramion lekkich stosuje się igły "miękkie", a do ramion ciężkich igły "sztywne".

W takim przypadku ramię podąża w pewnym stopniu za igłą, ale nie w takim zakresie, jak sama igła. Ramię nie dochoddzi do skrajnych wychyleń nierównomierności płyty, przez co nie jego bezwładność nie ciągnie igły dalej, niż nierównomierności płyty.

 

Tak ja to rozumiem. Czy ktoś lepiej ode mnie obeznany z teorią gramofonową zaprzeczy mojemu rozumowaniu?

Janusz z Torunia

Uważam, że rozumowanie Yanoosh jest słuszne.

W związku z powyższym mam prośbę do bardziej doświadczonych audiofilów aby podali,

które modele wkładek zaliczyć do grupy miękkich a które do sztywnych.

There are a few general "rules of thumb" that we need to consider:

 

* A tonearm whose effective mass is rated at 10 grams or below is considered low mass.

A tonearm whose effective mass is rated between 11 and 25 grams is considered moderate mass.

Arms above 25 grams of mass are high mass in nature.

 

* A phono cartridge whose compliance is rated at 12 x l0�6 or below, is considered low compliance.

A cartridge whose compliance is rated between 13 x l0�6 and 25 x l0�6 is considered high to very high.

 

Note: Another way of expressing compliance is um/mN. Here a rating of 5 to 10 is considered very low, 10 to 20 is moderate and above 35 is very high

 

* Low mass arms mate well with both moderately high and very high compliance phono cartridges

 

* Moderate mass tonearms are good companions for moderate to low compliance cartridges

 

* If a low compliance cartridge is used with a low mass tonearm, undesirable resonances can occur in the audible range. Mistracking may also be a problem

 

* When a high compliance cartridge is mated with a moderate mass tonearm, resonances in the infrasonic range may occur in addition to some unwanted high frequency damping

 

This simple equation doesn't take into account all factors, including tonearm damping and, internal cartridge damping, but it will give you general idea of compatibility.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

> Edward, Less, Yanoosh

 

Słusznie prawicie panowie, o tym nie pomyślałem.

Dzięki za odnośniki. Teraz siedzę w pracy, ale wieczorkiem sobie poczytam.

 

Największym problemem zapewne jest obliczenie masy efektywnej ramienia oraz określenie podatności wkładki, jeśli producenci nie podają tych danych.

 

Pozdrawiam

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.