Skocz do zawartości
IGNORED

głośniki bipolowe czy konwencjonalne?


marioli

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.Ciekaw jestem Waszych opinii które głośniki,bipolowe czy zwykłe,lepiej sprawdzają się w zestawach kina domowego.Ja czytałem, ze głośniki bipolowe dają lepsze rozproszenie efektów dżwiękowych i są tym samym lepsze do kina domowego.Nie mam natomiast doświadczenia odsłuchowego w tym temacie.Liczę na Wasze opinie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hi,

 

mysle ze dobrze czytales :-))

Rzeczywiscie do KD (w przeciwienstwie do DVD-A i SACD) zalecane sa dipole (a nie bipole). Zalecenie takie znajdziesz w normach THX / Dolby. Dla takich glosnikow sa mieszane/przygotowywane sciezki dzwiekowe na tylne kanaly surround. Niestety w rzeczywistosci wiekszosc producentow glosnikow nie chce "komplikowac" sobie palety i linii produkcyjnej i oferuje poprostu mniejsze modele monitorow jako glosniki elektowe.

W przypadu posiadania tych ostatnich mozna sobie "pomoc" mocujac surroundy na tylnej scianie (a nie bocznej) i skierowac je skosnie w kierunku scian bocznych, tak ze do sluchacza dociera odbity, rozproszony dzwiek. W takim wypadku nalezy skorygowac opoznienie tylnych kanalow.

 

xajas

______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Przemski

(Konto usunięte)

Xajas, czy mógłbym cię prosić o rozpisanie się na ten temat szerzej? Może bardziej pod kątem wymiarów pomieszczenia, rozstawieniu głośników, odległości od ścian,słuchacza itp i dopiero dobieraniu konkretnego rodzaju kolumn na kanał tylny w zal. od w/w czynników?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sume odleglosci = ucho-sciana + sciana-glosnik

 

zreszta z wlasnej praktyki (stare Altusy obklejone nowym fornirem, wsadzone w tylny regal drugi od gory -> widoczne na mojej panoramie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) moge potwierdzic bardzo przyjemny efekt, o wiele lepszy niz przy wczesniejszym skierowaniu bezposrednio na sluchacza

 

xajas

______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"..rozpisanie się na ten temat szerzej? Może bardziej pod kątem wymiarów pomieszczenia, rozstawieniu głośników, odległości od ścian,słuchacza itp i dopiero dobieraniu konkretnego rodzaju kolumn na kanał tylny w zal. od w/w czynników?

 

Pokrotce (ogranicze sie do systemu 5.1 i pomine 6.1 albo 7.1

 

1. Przypadek KD

 

- center jest rownie wazny (!!!!) albo i wazniejszy niz przody -> niestety przewaznie niedoceniane, takze przezemnie :-(((

- optymalne tyly to glosniki typu dipol (ale szerokopasmowe ani takie jak kiedys 100-7000hz)

- mocowane na scianie bocznej (nie tylnej), mniej wiecej na wprost ucha albo minimalnie cofniete do tylu

- na wysokosci ok. 1,8m

- delay w setupie receivera skorygowany na odpowiednia odleglosc glosnik-ucho

- kanapa/fotel nie przylega bezposrednio do tylnej sciany (za kanapa copnieco miejsca) - gdyby kanapa stala przy scianie, dipole ladowalyby prawie ze przy tylnej scianie i ich efekt dzialania bylby zniweczony

 

 

Klopot zaczyna sie jesli masz:

a) normalne glosniki - monopole (ups, jakos to dziwnie brzmi po Polsku). ze wzgledu na ich bezposredni dzwiek

b) kanapa/fotel jest ustawiony bezposrednio pod tylna sciana

 

W takim wypadku mozna ten niezamierzony efekt jakos zniwelowac np. poprzez

- mocowanie glosnikow na tylnej scianie i zwrocenie ich w strone bocznej sciany (kanapa odsunieta od sciany) albo w strone sufitu (kanapa dosunieta do sciany),

- mocowanie glosnikow na bocznej scianie i zwrocenie ich w strone strone sufitu (kanapa dosunieta do sciany)

 

2. Przypadek DVD-A, SACD

 

w zasadzie prostszy

 

patrz schemat np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

- piec identycznych (!!!) glosnikow pelnozakresowych

- wszystkie na tej samej wyskosci (ucha)

- odleglosc wszystkich glosnikow w optymalnym przypadku taka sama (wynika to z braku mozliwosci korekcji delay w wiekszosci odtwarzaczy SACD/DVD-A)

- kat rozstawienia glosnikow L/R = 60° R/BR =90° L/BL=90°

 

w kazdym przypadku polecam ustwienie suba centralnie miedzy przodami (dla zachowania balansu odtworzenia panoramy sceny)

 

jakies pytania?

 

xajas

______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Przemski

(Konto usunięte)

Dziękuję bardzo za reakcję.

Przyznam, że w domyśle chodziło mi głównie o to jakie kolumny dobrać do wielkości pomieszczenia. Wątpliwości dotyczące odległości od słuchacza, wysokości i miejsca montażu na ścianie, skierowania przednich ścian, wylotów BR zostały w zasadzie wyjaśnione (wystarczy przeszukać forum aby dowiedzieć się jeszcze więcej ze starszych topic`ów). Może nie sednem sprawy, ale bardzo ważną kwestią jest to czy w małym pomieszczeniu lepiej sprawdzą się głośniki bipolarne czy też tradycyjne.

 

Zastanowiam się jeszcze tylko nad pomysłami niektórych producentów odniośnie montażu mutacji głośników bipolarnych na tylnej ścianie w taki sposób że uzyskuje się kompromis pomiędzy dwoma omawianymi rodzajami kolumn przeznaczonych na kanały tylne w konfiguracji 5.1. Jedna para głośników promieniuje na zewnątrz w kierunku ścian, a druga do wewnątrz w kierunku słuchacza. Tutaj również, przynajmniej dla mnie ważna jest wielkość pomieszczenia jaka jest wymagana do uzyskynia optymalnego efektu.

 

Kolejnym aspektem jest przecież cena. Kolumna bipolarna teoretycznie oparta jest o konstrukcję tradycyjnych dwóch układów dwudrożnych, w takim razie jakim cudem wielu producentów oferuje kolumnę 4głośnikową w tej samej co 2głośnikową, albo i nawet taniej??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"..ale bardzo ważną kwestią jest to czy w małym pomieszczeniu lepiej sprawdzą się głośniki bipolarne czy też tradycyjne..."

 

Jeszcze nigdy nie spotkalem sie z watkiem w ktorym wielkosc pomieszczenia ograniczalaby mozliwosc tastosowania jednego albo drugiego typu. Jest to moim zdaniem bez znaczenia. Gdym mial wybor preferowalbym dipole. Tradycyjne znajdziesz raczej w ogromnych salach, ale wtedy cala beterie, po kilka rozdzielonych wzdluz bocznych scian i zachodzacych na tylna sciane. Celem jest rownomierne naglosnienie wszystkich sluchaczy.

 

 

xajas

______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadam surrandy THX Jamo D 7 Sur. podobne do tych

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - to jest już nowsza wersja, umieszczone mam je na ścianie bocznej na wysokości uszu ok.180 cm.od ziemii ,powiedzcie mi jak najlepiej dobrać opóźnienie do nich ,czyli powinienem zmierzyć odległość między np.kolumną po prawej stronie do mojego ucha a do tego dodać odległość do tylnej ściany ,która jest za mną?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>xajas

Powiedz czy w przypadku takiego typu kolumn opóźnienie nie powinno być również zależne od tylnej ściany ponieważ specyfika tego typu kolumn polega na tym ,że dźwięk z surrandów tylnych odbija się od tylnej ściany i dopiero dochodzi do uszu słuchacza,chyba że się mylę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba że się mylę :-))

 

Specyfika polega na tym, ze ucho znajduje sie miedzy dwoma glosnikami wychylajacymi sie w przeciwne kierunki czyli w polu "dyfuzwnym" utrudniajacym zlokalizowanie zrodla dzwieku.

Aby wykorzystac ekt odbicia od tylnej sciany nie potrzebujesz dipoli.

 

 

xajas

______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Przemski

(Konto usunięte)

Przepraszam i skorzystam z tego wątku w celu zapytania kolegi Xajasa ( i każdego kto mógłby się równie fachowo i ochoczo wypowiedzieć) o jeszcze jedną rzecz.

 

Jestem aktualnie na etapie zakupu zestawu kolumn. Czekam już bardzo długo na sprowadzenie i okazało się (znowu!!!) brakuje głośników centralnych. Za dopłatą 260 zł mógłbym nabyć dodatkową parę kolumn (identycznych jak zastosowano na kanały tylne, przy czym przednie zawierają również takie same przetworniki ale wydłużoną obudowę wolnostojącą). Pomieszczenie odsłuchowe jest małe (tylko 12m2) i w związku z tym chciałbym prosić o fachową radę czy konfiguracja 6.1 ma w nim szanse poprawnie funkcjonować i czy stosując tradycyjną kolumnę zamiast 3głośnikowej centralnej w moim wypadku dobrze postępuję.

Pomieszczenie może być kompletnie dostosowane do jak najbardziej poprawnego ustawienia kolumn więc nie ma żadnych problemów. Aby wszystko było jasne są to kolumny Diamond 8.2 jako tylne, centralne oraz 8.3 jako przednie.

 

Z góry dziękuję za konstruktywną odpowiedź i przepraszam za mały offtopic, ale niestety nie mam priv kontaktu do osób które uważam autorytety w tej dziedzinie a poza tym może by niewypadało....

 

Pozdrawiam

Przemski

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dipol -- Bipolar jaka roznica czy moze to nazwa wlasna? Chodzi mi dokladnie o eltax Bipolar

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Przemski

(Konto usunięte)

Wydaje mi się słowo bipolarne jest bardziej na miejscu (dwukierunkowe?), są również głośniki tripolarne, a tradycyjne można chyba nazwać unipolarne, jesli dobrze myślę.

 

BTW

Z takich bipolarnych konstrukcji słynie firma Mirage, nie jestem pewien czy od konstruktorów właśnie tej firmy nie wzięła się idea stworzenia takiej kolumny. Swoją drogą ich seria FRx to również wyśmienity wybór w klasie budżetowej. Nie wiem jak wygląda aktualna seria i czy FRx ewoluowały do jakiejś innej postaci w każdym razie w 2001 roku był to dla mnie najlepszy możliwy wybór, znakomity głośnik centralny, który nie posiadał wielu wad jakie cechowały konkurencje, grał zdecydowanie lepiej od drogiego Paradigm CC350 (obecnie chyba CC370); równie dobre były modele podstawkowe (alternatywa dla inaczej grającego Tonnoy M2), niestety jak na owe czasy cena nie była najniższa, choć zdecydowanie warta zachodu.

 

Ponawiam prośbę o zastanowienie się nad moim pytaniem.

 

Z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czy konfiguracja 6.1 ma w nim szanse poprawnie funkcjonować

 

nie ma to nic wspolnego z wielkoscia pomieszczenia a jedynie z poprawnym ustawieniem i odpowiednim wysterowaniem (receiver z dekoderem i wzmacniaczem obslugujacym ten szosty kanal).

 

> czy stosując tradycyjną kolumnę zamiast 3 głośnikowej centralnej w moim wypadku dobrze postępuję.

 

jesli masz na mysli zastapienie centralnego surroundem/monitorem to bym takiej opcji bez sluchania moze nie polecal. W tym wypadku posluchalbym czy dzwiekowo te monitory daleko odbiegaja od tych podlogowcow (najnizszy bas jest niewazny, ale reszta pasma powinna brzmiec maksymalnie podobnie). Jesli mialbys opcje zastapienia centralnego takim samym glosnikiem jak przednie to by bylo SUPER. Nie ma lepszej kombinacji jak trzy identyczne glosniki z przodu. W takim przypadku musisz pamietac o tym ze przody sa nie ekranowane magnetycznie

 

>Pomieszczenie może być kompletnie dostosowane do jak najbardziej poprawnego ustawienia kolumn więc nie ma żadnych problemów.

 

No to super. Masz ekran czy telewizor?

 

 

xajas

______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Przemski

(Konto usunięte)

1) Pytałem ponieważ wielokrotnie spotkałem się na forum z opiniami typu "system 6.1 w małym pomieszczeniu nie ma sensu", wydawały mi się nie do końca przemyślane i wolałem je tu skonsultować, ale jakieś racje na pewno w nich są i chyba trudniej będzie ustawiać trzy kolumny niż tylko dwie na tylnej ścianie

 

2) Tak, dokładnie będzie to wyglądało w ten sposób że wszystkie kolumny zawierają identyczne przetworniki wysoko i niskotonowe, zwrotnice, mają takie same wymiary, za wyjątkiem tego że kolumny lewa i prawa są w obudowach wolnostojących. Kolumna środkowa będzie na podstawce i zarówno przetwornik wysokotonowy jak i nisko-średniotonowy każdej z trzech przednich kolumn będzie na jednakowej wysokości.

 

3)Miałem na myśli to że jestem zdolny do wielu poświęceń na rzecz ustawienia kolumn tzn. organizacji miejsca na tylny kanał centralny, w miarę możliwości odsunięcia od ścian tylnej i bocznej, zmiany dogięcia, wysokości, podstawek, kolców itd itp

 

Tutaj uwaga - tylko proszę nie krzyczeć :) telewizor jest konwencjonalny; wiem że wszelkiego typu meble i stoliki RTV przewidują jego montaż nawet przeważnie na wysokościach rzędu 60cm, ale u mnie z praktycznych doświadczeń okazało się że bardzo dobrze sprawdza się aktualnie na blacie zamocowanym na wysokości 75cm, przy czym aby zmieścić kolumnę środkową będe musiał zbudować mebel o wysokości 100cm, tak że odległość dolnej podstawy obudowy telewizora od górnej podstawy głośnika środkowego będzie wynosić kilkanaście centymetrów, natomiast widz będzie w pozycji ułożonej pod takim kątem, że położenie głowy i szyji będzie jeszcze wygodne.

Na śródku postaram się umiejscowić subwoofer, obawiam się jednak o rzecz następującą - tuż zanim będzie stał stand z kolumną środkową.

Głośniki wysokotonowe kolumn przednich będą na wysokości uszu: ok 85cm, zależnie od pozycji siedzącej mogą być nieco niżej od wysokości ucha. Tylne kolumny na wysokości 100cm (maksymalna bezpieczna wysokość standu takiej konstrukcji jaką posiadam. Kolumny przednie posiadają firmowe kolce i staną na granitowych cokołoach, których jeszcze nie mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Przemski

(Konto usunięte)

Jeszcze dwie rzeczy.

 

Pamiętam oczywiście o ekranowaniu magnetycznym, testowałem to kilka razy z różnymi kolumnami i jeśli jedynym skutkiem jest widzalny, zaznaczam tylko widzialny negatywny efekt zakłucenia obrazu to odległość 15cm tego konkretnego modelu kolumny nie powodowała podczas testów żadnych widocznych zmian na ekranie TV z wyświetlonym niebieskiem tłem. Porównywałem jeszcze np. Paradigm Monitor 3 gdzie magnes i głośnik nisko-średniotonowy są znacznie większe i zakłucenia obrazu pojawiły się po przybliżeniu kolumny na mniejszą odległość niż 6-7-8 cm.

 

odnośnie jednej uwagi:

 

> czy stosując tradycyjną kolumnę zamiast 3 głośnikowej centralnej w moim wypadku dobrze postępuję.

 

dodam dwie rzeczy

 

masz absolutną rację pisząc to ostrzeżenie - próbowałem kiedyś w roli kolumny centralnej zastosować Mission 700, przy frontach Mission 701 i tyłach Mission 700 i zupełnie się taki kanał centralny nie sprawdził

 

natomiast sam jestem bardzo wyczulony na różnice brzmieniowe w poszczególnych kanałach, szczególnie tył-przód, głównie z tej racji że systemu wielokanałowego używam najczęściej podczas grania na konsoli Xbox, gdzie znaczna część gier okraszona jest znakomitą ścieżką dźwiękową 5.1 (DolbyDigital), a często posiadają nawet certyfikaty THX. - więc jeśli chodzi o czy mnie będzie to pasowało to jestem przekonany że tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak apropos wcześniejszych wpisów, to trochę w nich polątany groch z kapustą. Powtarzam "trochę", aby nikt się nie obraził.

Np. to, że dipol ma być pełnopasmowy!!!

Otóż normy THX zakładają ograniczenie pasma od dołu we wszystkich głośnikach, i skierowanie dolnego zakresu ze wszystkich kanałów do sub-a. Możemy tutaj mówić jedynie o nieograniczaniu pasma od góry.

Zresztą konstrukcyjnie nie spotkałem się nigdzie w KD z pełnopasmowym dipolem. Jeżeli kolumna efektowa ma pełne pasmo, to zazwyczaj do kilkuset Hz sygnał przetwarzany jest jako punktowe lub bipolarne źródło dźwięku, a dopiero powyżej następuje przesunięcie fazy dla jednego z kierunków. Tak więc w takich konfiguracjach jako "dipol" pełnopasmowe kolumny pracują zazwyczaj powyżej kilkuset khz.

Pzdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hi,

 

>wielokrotnie spotkałem się na forum z opiniami typu "system 6.1 w małym pomieszczeniu nie ma sensu"

 

spotykamy tu wiele stwierdzen, ktore moim zdaniem to "zabobony", ktorych nie sposob sensownie potwierdzic czy wytlumaczyc ale sa nie do wykorzenienia. Raz wpuszczone w obieg sa nie do wyplenienia (przyklad bas w malych pomieszczeniach, kolce absorbuja drgania itp.)

 

> ale jakieś racje na pewno w nich są i chyba trudniej będzie ustawiać trzy kolumny niż tylko dwie na tylnej ścianie

 

niekoniecznie, poza tym dlaczego mialo by to zalezec od wielkosci pokoju, przeciez to kwestja zachowania proporcji

 

> wszystkie kolumny zawierają identyczne przetworniki wysoko i niskotonowe, zwrotnice, mają takie same wymiary, za wyjątkiem tego że kolumny lewa i prawa są w obudowach wolnostojących

 

W to akurat za bradzo nie wierze gdyz wieksza pojemnosc obudowy ma wplyw (musi byc uwzgledniona) w doborze parametrow zwrotnicy. Ale to nie wazne.

 

 

xajas

______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

 

Przeczytałem wątek z zaciekawieniem, i postanowiłem dodać coś od siebie.

Jeżeli chodzi o ustawienie tyłów, to skierowanie ich w stronę ścian bocznych, owszem daje efekt, ale jest to rozwiązanie kompromisowe, zaleca się je wówczas, gdy niemożliwe jest ustawienie gł. bocznych z boku a raczej trochę za słuchaczem. Wszystko zależy tutaj od zastosowanych głośników, jeżeli będą to kiepskie konstrukcje które nie grzeszą przestrzenią, to rzeczywiście efekt rozproszenia dzwięku o scianę przynosi pozytywne skutki. Jeżeli jednak są to lepsze konstrukcje, najlepiej takie same jak głośniki przednie(chodzi mi głównie o serie), to lepiej poradzą sobie ustawione właśnie na tych "umownych" 120stopniach.

 

Kolejna sprawa to wysokość kolumn 180cm to wartość bardzo umowna, bardziej precyzyjne jest ogreślenie że kolumny powinny się znajdować 60-80cm nad uchem słuchacza.

 

Jeżeli chodzi o zastosowanie identycznej kolumny centralnej co dwa podłogowe, to oczywiście jest to idealne rozwiązanie. Jednakże nie ma konieczności kupowania identyczne kolumny podłogowej, monitor który (oczywiście po za obciętą skrzynką) posiada te same "bebechy" co podłogówki, zagra identycznie (wykluczając oczywiście bas), a więc tak jak być powinno.

 

następnie sprawa dipoli (bipoli). Według mnie największym minusem tego typu konstrukcji jest to że nadają się wyłącznie do kina. O koncertach na dvd, lub muzyce na sacd, dvd-audio, możemy zapomnieć.

 

to na razie tyle tych wywodów

lece spać bo to już 5 nad ranem

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesko,

 

nie rozumiem tego wywodu

 

"....Jeżeli chodzi o ustawienie tyłów...zaleca się je wówczas, gdy niemożliwe jest ustawienie gł. bocznych z boku a raczej trochę za słuchaczem.... jeżeli będą to kiepskie konstrukcje które nie grzeszą przestrzenią, to rzeczywiście efekt rozproszenia dzwięku o scianę przynosi pozytywne skutki. Jeżeli jednak są to lepsze konstrukcje, najlepiej takie same jak głośniki przednie(chodzi mi głównie o serie), to lepiej poradzą sobie ustawione właśnie na tych "umownych" 120stopniach.."

 

Albo chcesz miec dyfuzywne odtwarzanie (jak przewidziane do KD) albo nie. Nie ma to nic wspolnego z jakoscia tylow. Poza tym, jak przy takim ustawieniu (symetrycznie po bokach) jedne glosniki maja "grzeszyc przestrzenia" (te lepsze) a inne nie (te kiepskie)?

 

Jest mieszanie pojecia jakosci z zasada/koncepcja zastosowania okreslonego typu glosnika.

 

 

xajas

_______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

xajas,

 

Rzeczywiście napisałem trochę ogólnie. Dzieląc głośniki na "kiepskie" i "lepsze" miałem na myśli budzetowe konstrukcje i gł. z wyzszej półki, za przykład mogą tutaj posłużyć np. b&w 601. Chodzi mi o to że tanie głośniki z regóły mają kiepską przestrzeń, stereofonie, mają tendencje do zlewania dzwięków w jedną (brzydko mówiąc) "kupę". To bardzo ogranicza głośnik efektowy, wtedy można próbować ustawiać głośniki w kierunku ściany żeby te braki zniwelować, i to się często udaje. Natomiast w przypadku głośników pokroju ww b&w, takie ustawienie nie jest potrzebne, jeśli głośnik będzie oddalony od słuchacza 1,5-2m doskonale rozciągnie dzwięk i zagra tak jak powinien, skierowanie go w kierunku ściany powoduje, jakieś takie echo dżwięki są rozrzucone zlewają się. Najogólniej mówiąc dużo traci lokalizacja i precyzja. Takie są przynajmniej moje odczucia. Moim zdaniem to przerost formy nad treścią.

 

"Jest mieszanie pojecia jakosci z zasada/koncepcja zastosowania okreslonego typu glosnika."

 

zgoda, ale czasami wraz ze wzrostem jakość zmienia się koncepsja/zasosowanie, i tak jest w tym przypadku.

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"...Natomiast w przypadku głośników pokroju ww b&w, takie ustawienie nie jest potrzebne, jeśli głośnik będzie oddalony od słuchacza 1,5-2m doskonale rozciągnie dzwięk i zagra tak jak powinien, skierowanie go w kierunku ściany powoduje, jakieś takie echo dżwięki są rozrzucone zlewają się. Najogólniej mówiąc dużo traci lokalizacja i precyzja..."

 

jesko,

 

jakiekolwiek monitory bys nie zastosowal, jesli rozstawisz je tak daleko od siebie, to

- dzwiek "przyklei" sie do nich

- pomiedzy nimi powstanie "dziura"

 

->zadnego rozciagnietego (jak to nazywasz) dzwieku, zadnej precyzyjnej lokalizacji. Jesli ciagle w to wierzysz to usiadz o polowe blizej przednich glosnikow sproboj nas przekonac ze ciagle masz "precyzyjna lokalizacje"

 

 

"dżwięki rozrzucone zlewaane" jak je nazywasz sa zamierzone -> wlasnie dlatego stujesz dipole, gwarantujace takie dyfuzywne odtwarzanie, wypelniajace CALA tylna i boczna przestrzen, bez przyporzadkowania efektow albo lewemu monitorowi albo prawemu monitorowi. Wspolgranie tego dyfuzyjnego pola razem z precyzyjnym odwzorowaniem przednich kanalow gwarantuje ten przyjemny, w wystarczajacym stopniu precyzyjny dzwiek.

Jedyna metoda na zwiekszenie precyzji to wprowadzenie 6.1 czy 7.1 ktore wypelniaja wspomniana dziure.

 

Monitory z kierunkowym odtwarzaniem na tylach to rozwiazanie dla SACD i DVD-A ale ale raczej nie do KD

 

 

Zwroc uwage ze takze tak czesto cytowane tutaj B&W ma w programie serii 600, CDM, 700 odpowiednie dipole ale sa one tuta zupelnie ignorowane i ciagle polecane 601

 

xajas

_____________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"A moze byscie zaproponowali konkretny zestaw spelniajacy gloszone tezy"

 

Set small 5.1

 

B&W

 

DM601 S3 + LCR60 S3 + DS6 S3 + ASW600

 

Set mid 5.1

 

B&W

 

DM603 S3 + LCR600 S3 + DS6 S3 + ASW650

 

xajas

______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

xajas,

 

jakiekolwiek monitory bys nie zastosowal, jesli rozstawisz je tak daleko od siebie, to

- dzwiek "przyklei" sie do nich

- pomiedzy nimi powstanie "dziura

tak będzie jeżeli zastosujesz na tył słabej jakości monitor.

 

"zadnego rozciagnietego (jak to nazywasz) dzwieku, zadnej precyzyjnej lokalizacji. Jesli ciagle w to wierzysz to usiadz o polowe blizej przednich glosnikow sproboj nas przekonac ze ciagle masz "precyzyjna lokalizacje"

proszę Cię nie porównuj dzwięku frontów do dzwięku tyłów. Przecież wiesz że przody z założenia mają wiernie odtwarzać ścieżkę dzwiękową, a tyły mają rozpraszać dzwięk. Tak też poszczególne kanały są nagrane, i w przypadku zastosowania dobrych tyłów nie potrzeba ich dodatkowo ustawiać w stronę ściany.

 

a jeżeli chodzi o dipole, to trzeba jeszcze dodać że ten dżwięk nie wszystkim odpowiada, i właśnie alternatywą są tu konfiguracje 6.1 ,7.1 które mi się osobiście bardziej podobają.

 

"Zwroc uwage ze takze tak czesto cytowane tutaj B&W ma w programie serii 600, CDM, 700 odpowiednie dipole ale sa one tuta zupelnie ignorowane i ciagle polecane 601"

bo dipole nadają się wyłącznie do kina, po za tym są droższe i wielu wydaje się że by zamontować taki głośnik potrzeba sporo miejsca( ja się z tym nie zgadzam).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesko,

 

nie rozumiem tego podejscia. Moze jestem upierdliwy, ale nie moge sobie wyobrazic, by ktos byl w stanie wczesniej przytoczona dziure zalatac i to nawet najlepszymi monitorami na swiecie. Juz uklad sluchacz i dwa glosniki w trojkacie rownobocznym niemalze zrywa spojnosc sceny miedzy glosnikami, wiec jak chcesz zachowac ja siadajac miedzy glosnikami -> badz ze realista!!

 

"Przecież wiesz że przody z założenia mają wiernie odtwarzać ścieżkę dzwiękową, a tyły mają rozpraszać dzwięk. Tak też poszczególne kanały są nagrane, i w przypadku zastosowania dobrych tyłów nie potrzeba ich dodatkowo ustawiać w stronę ściany..."

 

Toz to zaprzeczenie poprzedniej wypowiedzi o precyzyjnym odtworzeniu na tylach. Sama sciezka nie posiada mozliwosci twozenia rozproszonego sygnalu dzwiekowego ?! To cecha glosnikow i ich ustawienia.

 

"a jeżeli chodzi o dipole, to trzeba jeszcze dodać że ten dżwięk nie wszystkim odpowiada"

 

to prawda, ale to kwestia smaku a nie normy czy intencji systemu KD, ktore wlasnie takie glosniki przewidzial.

Rownie dobrze mozna powiedziec ze stereo+obraz tez wystarczy, bo tak mi sie podoba, tylko ze to na podobnej zasadzie jest osobiste upodobanie odbiegajace od okreslonych zalecen.

 

"właśnie alternatywą są tu konfiguracje 6.1 ,7.1 które mi się osobiście bardziej podobają."

 

Minie tez, tylko ze to nie sa alternatywy a rozszerzenia o dodatkowe kanaly tylne "monopole", surroundy pozostaja jako dipole -> "...Also interesting is that THX spec for the 7.1 channel THX-EX config is dipole speakers at the sides and bandwidth limited direct radiators at the rear...."

 

(np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) )

 

"bo dipole nadają się wyłącznie do kina, "

 

o nim wlasnie piszemy :-)))

 

xajas

_______________

www.jaschiks.com

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

xajas,

 

Rzeczywiście momentami jesteś upierdliwy :). Żaden trójkąt równoboczny tyły powinny być ustawione na 120-130 stopniu, wtedy tą dziure da się zakleić, zależnie od klasy monitora lepiej lub gorzej! Sam to sprawdzałem. Ale nie ukrywam że najlepszym sposobem zaklejenia owej "dziury" jest zastosowanie dodatkowego gł. tylnego.

 

"Toz to zaprzeczenie poprzedniej wypowiedzi o precyzyjnym odtworzeniu na tylach. Sama sciezka nie posiada mozliwosci twozenia rozproszonego sygnalu dzwiekowego ?! To cecha glosnikow i ich ustawienia."

 

xajas to nie jest zaprzeczenie, precyzyjne otwarzanie ścieżki traci się właśnie wtedy, gdy głośnik ustawimy w stronę ściany. Jeżeli głośnik jest skierowany w stronę słuchacza, dzwięk jest rozproszony, ale lokalizacja jest zachowana, wynika to właśnie z realizacji nagrania. Niektórym po prostu odpowiada ta pierwsza możliwość, bo nie zaprzecze że efekt jest, ale mi się on nie podoba, jest jak by to powiedzieć zbyt efekciarski, pozornie wydaje się nam że dzwięk nas otacza ze wszystkich stron (nabiera się na to sporo osób), ale lokalizacja traci na tym zabiegu sporo.

A tak na marginesie to ty sobie zaprzeczasz, przeczytaj sobie swój przedostatni wpis, mówisz za blisko nie można, daleko nie można to jak w końcu można???

 

Mówiąc o tym że dipole nie wszystkim przypadną do gustu miałem na myśli właśnie kwestię smaku. O intencjach KD nie można tutaj mówić ponieważ dipole z założenia są głośnikami zbudowanymi na potrzeby systemu THX, które sztucznie wprowadzono do systemu DD, czasami to się sprawdza ale ten rodzaj "rozproszenia" trzeba poprostu lubić. W przypadku DTS jest jasno powiedziane że jako gł.efektowe powinny posłużyć monitory, ja osobiście wole ten format, więc dla mnie, ten dipolowy dylemat nie istnieje :)

 

Minie tez, tylko ze to nie sa alternatywy a rozszerzenia o dodatkowe kanaly tylne "monopole", surroundy pozostaja jako dipole -> "...Also interesting is that THX spec for the 7.1 channel THX-EX config is dipole speakers at the sides and bandwidth limited direct radiators at the rear...."

to o czy mówisz jest właśnie koncepcją THX, która ma sens jedynie wtedy gdy wszystkie elementy kina spełniają normy THX!!!

 

"bo dipole nadają się wyłącznie do kina, "

o nim wlasnie piszemy :-)))"

 

Proszę mi tu nie manipulować wypowiedziami! komuna się przecież skończyła. W kwestii przypomnienia oprócz kina rozmawiamy także o muzyce wielokanałowej.

 

Xajas ty z natury przeciwstawiasz się wszystkim ustalonym normom i zaleceniom. Taki jest poprostu twój sposób na KD, nie wiem z czego to wynika, ale to szanuje. Nie oznacza to jednak że tylko twoje koncepcje są słuszne, ja mam trochę inne wyobrażenie o tej sprawie i już. Zarówno twoje jak i moje ustawienie jest poprawne, każde ma swoje plusy i minusy, pozostaje tylko zrobić we własnym zakresie parę testów, i stwierdzić która możliwość bardziej nam odpowiada.!

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.