Skocz do zawartości
IGNORED

AVT-945 Ostrzeżenie i pytanie


trryt

Rekomendowane odpowiedzi

Kiedy ten kit wyszedł to go kupiłem, złożyłem i nie działał. Wczoraj się na niego zawziąłem i zacząłem kombinować. Niestety zapomniałem, że kity AVT potrafią być spartaczone i szukałem błędów w montażu, podejrzewałem uszkodzony układ MAX5440, nawet go wymieniłem na drugi egzemplarz (przy okazji poćwiczyłem wylutowywanie SSOP przy pomocy opalarki - bardzo dobra i łatwa metoda). Jak drugi układ nie działał tak samo jak pierwszy to jednak zacząłem patrzeć na schemat czy to on nie jest winny. I okazało się, że MAX nie działa bo jest wyłączony! Wejście /SHDN wisi w powietrzu. /MUTE ma pullupa, ale /SHDN nie. I takie pozostawienie go bez podłączenia po prostu wyłącza układ. Bardzo mnie astanawia czy autor w ogóle testował swój projekt, bo jakoś nie sądzę żeby mógł on działać w takiej postaci jak jest. Może i jakieś zakłócenia są w stanie wymusić stan wysoki na /SHDN, no ale na pewno nie na stałe i nie zapewnią długiej normalnej pracy. No i po prostu tak się nie robi, nie zostawia się nie podciągniętych wejść cyfrowych niepodłączonych. Druga sprawa to układ sygnalizacji na ledach. W takiej postaci jak na schemacie po prostu nie działa. Mam diody żółto-zielone i dla stanu niskiego na /MODEIND (wskazanie balansu, zielona dioda), jeszcze się ledwo zapala, ale dla przeciwnego żółte diody nie święcą w ogóle. Zamieniłem R2 i R4 na 1k wtedy się lekko zapaliły żółte diody, potem R1 na 100R i zaczęły jako tako świecić. Niestety moja wiedza co do pojedynczych tranzystorów jest nadal kiepska i niezbyt wiem czy takie zmiany nie prowadzą do usmażenia tranzystorów, a poza tym chciałbym zwiększyć jasność świecenia diod jeszcze dość znacznie. I tu pytanie jakie wartości rezystorów dać. Bo niezbyt rozumiem czy R2 ogranicza prąd bazy czy tu chodzi o dzielnik, R1, R2...

Nazywanie tego projektu "Audiofilskim potencjometrem" pominę milczeniem...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/60885-avt-945-ostrze%C5%BCenie-i-pytanie/
Udostępnij na innych stronach

Ręce opadają z tym kitem... Podłączyłem, niby gra, niby działa, ale przy regulacji są straszliwe wręcz trzaski ("pop and click"), gdy nie ma sygnału, gdy jest sygnał nie są tak okrutne. Zaglądam do dokumentacji scalaka i czytam: "The MAX5440 minimizes this noise by allowing the wiper to change position only when VH = VL" A w projekcie L jest podłaczone do midbias a H nie, więc ten warunek nie spełni się nigdy. Jest to sprzeczne chociażby z tą notą... O dziwo w dokumentacji MAX5440 też midbias podłączony jest tylko do L. Tego to już mi się chyba nie uda poprawić na tej mini płytce i z tą obudową scalaka. Chyba napisze do AVT z gratulacjami...

Ten układ ma zasadniczą wadę i nie jest to co juz znalazłeś. Każdy tego typu potencjometr powinien być zasilany napięciem symetrycznym - tutaj +/-2.5V. Można go zasilić asymetrycznie +5V, ale sygnał wejściowy musi mieć składową stałą najlepiej +2.5V. Jezeli tak nie jest to amplituda wejściewgo sygnału nie może być większa niz 0,7V ( w praktyce 0,5V). Potem diody zabezpieczające obcinaja powyżej 0,7V jezeli napięcie wejściowe jest ujemne w stosunku do masy ( ujemną połówkę sygnału)

Ja zrobiłem taki potencjometr z podwójnym opampem na wejściu. Ma za zadanie wprowadzic do sygnału składową stałą +2,5V i ukłąd działa.

Tutaj bias 2,5V jest wprowadzony przez to że L są podłączone do MIDBIAS gdzie panuje napięcie (VDD + VSS) / 2 i też "niby" działa. Niby bo gra i nie obcina dolnych połówek sygnału, tyle że przez takie podłączenie nie działa układ redukujący "stuki". No a ten MAX5440 ma jeszcze jedną poważną wadę -12dB po włączeniu. Taki potencjometr sterowany bez uC powinien mieć pamięć nastaw albo ustawić się po włączeniu na poziomie wyciszonym albo bliskim minimalnego. A tak to może nieźle łupnąć po włączeniu. Piszę że taki nie sterowany przez uC, po w przeciwnym przypadku można oczywiście zapamiętać ostatni poziom w EEPROMie procka.

rryt, 17 Sty 2010, 18:19

 

>Tutaj bias 2,5V jest wprowadzony przez to że L są podłączone do MIDBIAS gdzie panuje napięcie (VDD

>+ VSS) / 2 i też "niby" działa.

 

To dla mnie nie było do końca jasne. Jezeli L jest podłaczony do MIDBIAS na poziomie +2,5V w stosunku do masy, a sygnał wejściowy jest podawany w stosunku do potencjału masy układu GND, to jakos bardzo mi sie to nie widziało :-). Jezeli tak to L i masa sygnału wejściowego i wyjściowego do MIDBIAS.

Mnie sie wydaje,że naturalne są 2 rozwiązania : zasilenie napieciem symetrycznym +/-2,5V lub składowa stała +2,5Vsygnału podawanego w stosunku do masy GND i L na potencjale GND. MIDBIAS mozna wykorzytać do napięcia podawanego na wejście opampów

 

Co do wstępnego ustawienia -12dB to już jest poza dyskusją - tak jest i już

Włączę się do dyskusji.

Nie posiadam takiej wiedzy ja Wy Panowie ale ale coś tam w dokumentacji scalaka można wyczytać.

Widziałem ten schemat kitu AVT i rzeczywiście jest dziwny.

Ja zrobiłem to na własnej zaprojektowanej płytce (wyszła 45x50mm) i działa mi bez problemów, nie ma trzasków, zapala i gasi diody jak trzeba, bardzo ładnie steruje głośnością i zasilam go... tylko +5V.

Ten scalak został zaprojektowany do przenośnych plejerów z zasilaniem akumulatorowym i trzeba o tym pamiętać. Ważna rzecz, pin SHDN ma dwa stany masa/zasilanie i jeśli tak zrobimy to jest ok, w żadnym wypadku nie może wisieć w powietrzu bo wtedy dzieją się cyrki. A z pamięcią nastawów tez rozwiązałem problem - zwróćcie uwagę jak mały pobór prądu jest po wyłączeniu go pinem SHDN a po włączeniu ponownym pamięta wcześniejsze nastawy - a więc dalej już wszystko proste.

U mnie działa ze wzmacniaczem słuchawkowym i jest ok, jedyny problem to muszę wymienić impulsator na jakiś lepszy bo te tanie z Allegro co ludzie kupują na kg. są do d...

A mógłbyś wrzucić swój schemat? Albo napisać jak Ty rozwiązałeś bias że nie masz tych wrednych trzasków. Też masz LED dwukolorowe? Jak tak to jak je sterujesz? Z pamięcią nastaw to faktycznie bardzo dobrze wykombinowałeś!

Schematu nie mam bo go nie robiłem, projektowałem od razu płytkę w prostym programiku ExpresPCB. Bias mam podpięty do masy przez tantala smd 1uF.Led-y mam 1 kolorowe, dałem inny kolor na tą info. Zastosowałem ledy okrągłe z płaskim lebkiem, po idealnym wpasowaniu w płytę czołową wygląda to bardzo dobrze.

dio>

Źle się wyraziłem z moim pytaniem, chodziło mi nie o końcówkę BIAS tylko o sposób wprowadzenia do sygnału składowej stałej, tzn jak wykorzystujesz wyprowadzenie MIDBIAS. Bo tak jak na schemacie AVT, czyli podłączenie go tylko do dolnych wyprowadzeń obu potencjometrów wydaje mi się być błędne. Chyba że się mylę i te trzaski wynikają z czegoś innego...

A co do impulsatorów to bardzo solidne wrażenie robi Bourns ECWOJ-B24-BE0024, ale jak się sprawuje w dłuższym użytkowaniu to nie wiem.

tomek_j> Oj coś nie zrozumiałem co Ty zasugerowałeś, żeby 2.5V podać na masę MAX5440?

tu sa fotki mojej płytki. Jak powiedziałem na wejściu jest podwójny opamp. Potencjometr ma na wejściu i wyjściu kondensatory sprzęgające.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-13689-100004982 1263762882_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No wiem że na wejście, tylko właśnie się zastanawiam czy tylko na L czy też na H? Bo jak tylko na L czyli tak jak na schemacie z AVT to znaczy że mi trzeszczy z innego powodu.

A z tym opampem to tylko bufo? Czyli wyjście na we odwracające, a na nie odwracające 2.5V i sygnał? Sorry że głupio pytam, ale niestety z opampów to jeszcze potrzebuję się doszkolić.

A ten impulsator o którym pisałem to właśnie ten z fotki, nic dziwnego bo go kupiłem do jednego z projektów Tomka...

Ano to jak tak masz to pomęczę to moje, widocznie gdzie indziej jest przyczyna. Z tymi zaleceniami producenta to właśnie różnie jest. Wyżej chciałem wkleić ten link ale coś nie wszedł

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Tu wyraźnie piszą że trzeba i na L i na H. Stąd się wzięły te moje wątpliwości...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Może miałem szczęście że to u mnie działa bez problemów ;) może kwestia pojemności, ja mam na wejściu 2,2uF a na wyjściu 4,7uF i tylko to przewlekane a reszta smd, wszystko ciasno upakowane - może dlatego. Zdjęcia nie zrobię bo robiłem to dla znajomego i już nie mam układu w domu, ale nawet wczoraj pytałem go i mówi że wszystko jest ok - żadnych trzasków.

Układ wejściowy na opampach wygląda tak. Zamiast układu z dioda zenera 2,5V mozna spróbować połaczyć wejścia opampa ( 3 i 5) z MIDBIAS

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tomek, wielkie dzięki!

Z opampem działa tak jak powinno, zero stuków! Zenerki na 2V5 nie miałem, a do MIDBIAS też się nie było jak dobrać (ta obudowa jednak trochę za mała na lutowanie bezpośrednio do wyprowadzeń), więc 2,5V wziąłem z dzielnika na dwóch rezystorach 10k.

Wielka szkoda, że to nie Twój projekt poszedł w EP, bo po tamtym się troszkę zniechęciłem... Jak to jest autor jak składa artykuł nie powinien komuś pokazać że jego projekt działa? Przed masową produkcją płytek też tego nikt nie sprawdza? No bo ten kit z /SHDN przezcież nie miał prawa działać, a przeszedł jakoś...

No to ostatecznie się przekonałem jak ważne żeby układ redukujący stuki w tym MAXie działał jest żeby napięcie na L i H było równe. Ten bufor skleciłem na płytce stykowej, a potem przekładałem na normalną i miałem zimny lut na wejściu nieodwracającym jednej części opampa. Na wejście MAXa poszło około 4.5V i oczywiście stuki wróciły, bo tym razem H było większe od L. Po poprawce jest już oczywiście dobrze. Więc jakby ktoś ten kit chciał kupić to:

1) R1 i R2 po 1k - takie wartości w końcu ustaliłem, diody świecą nie najjaśniej ale widocznie;

2) /SHDN do VDD - niestety lutowanie bezpośrednio do malutkich wyprowadzeń;

3) Na wejściu układ według schematu Tomka;

i działa jak powinno.

Ale najlepiej jak by ktoś chciał użyć tego MAXa to albo swoją płytkę projektować, albo uśmiechnąć się do Tomka po jego projekt.

A w ogóle się trochę zniechęciłem do elektronicznych potencjometrów, bo mimo że działa to jeszcze więcej z tym zamieszania w uważaniu na pętle masy. Miałem, pozbyłem się, ale jeszcze lekki brum przy ustawieniach bliskich maksimum jest, a ze zwykłym mechanicznym potencjometrem była cisza absolutna.

  • 2 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.