Skocz do zawartości
IGNORED

open baffle - sprobowalem


Gość rochu

Rekomendowane odpowiedzi

Gość rochu

(Konto usunięte)

Zaciekawiony informacjami o obudowach otwartych postanowiłem i ja spróbować.

Głosniki i części na zwrotnicę miałem, mała wyprawa do OBI, jakieś 3 godziny pracy i mam.

Jest to projekt tymczasowy i prawdopodobnie ulegnie w najbliższym czasie kasacji, powstał bardziej z nudów i jak się to mówi "na kolanie" aniżeli z jakiegokolwiek przekonania o słuszności takiej właśnie konstrukcji.

 

Wymiary 160 cm x 60 cm.

Głosniki- Monacor SP-200X, ARN-312-00-8, Tonsil GDWK 11/100 / bedzie zmiana na Infinity EMIT - jak tylko dojdzie do mnie przesylka /.

Zwrotnica 6 dB na oktawę, podział 100Hz i 12kHz, na razie nie zastosowałem żadnego korektora i tłumnika - bedzie na to czas.

 

Sprzęt zasilający - Marantz PM 64 MKII, Revox B 225. Pomieszczenie ok 20m2 srednio wytlumione.

Na razie słuchałem tego jakieś 3 godziny i musze przyznać ze równowaga tonalna jest zachwiana nieco na rzecz srednicy.

Bas jest na przyzwoitym poziomie, jest krótki i sprężysty, stopa perkusji jest dobrze odczuwalna.

Średnie są nieco przeeksponowane, góra jest do zaakceptowania choc jest nieco cofnieta - cikaw jestem jak zagra to ze wstega EMIT.

Co ciekawe gra to wszystko rytmicznie i ze sporą swobodą a co najlepsze jest bardzo dobra i stabilna stereofonia.

 

Ciekaw jestem Waszych opini o takim zestawie.

[obrazekLUKASZ-90859_1.jpg]

post-48-100006179 1170254958_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/6486-open-baffle-sprobowalem/
Udostępnij na innych stronach

Niestety o tej konkretnej konstrukcji nie moge sie wypowiedziec bo nie mam doswiadczenia (Bambus mam nadzieje pomoze(, jednakze za namowa wlasnie wyzej wspomnianego kolegi sprobuje obudowy otwartej. Bedzie to jednak na razie prawdopodobnie jeden szerokopasmowy Goodmans Axiom. W moim malym pokoju taka konstrukcja powinna sie sprawdzic. Ogolnie zaleta takowej kolumny powinna byc bezposredniosc dzwieku, wrazenie nautralnosci, brak jakichkolwiek podbarwien, fantastyczne srednie tony, bardzo szybki bas. Na gore z czasem mozna dodac Fostexa lub idac dalej wstege Visatona.

Wydaje mi sie, ze w Twojej konstrukcji brak atutu w postaci braku zwrotnicy, to wlasnie jej brak w duzej czesci jest zrodlem powyzszych zalet dzwieku.

Opisz wiecej wrazen odsluchowych.

Pozdrawiam.

Wszystko fajnie, ale do budowy takiej konstrukcji nie nadają się głośniki typu ARN312. To muszą być głośniki z twardym zawieszeniem i najlepiej progresywnym zawieszeniem.

 

Ten podział 12kHz to 3 razy za wysoko.

Gość rochu

(Konto usunięte)

Hiena-podrobka>

Faktycznie brak jest tego plusa w postaci braku zwrotnicy.

Mysle ze jak bede mial czas to odlacze ja i tego ARN takze. Wtedy napisze jakie sa wrazenia.

 

_igod_>

ARN faktycznie jest tu troche przypadkiem, a to dlatego ze po prostu mialem go pod reka ; )

Z pelna swiadomoscia faktu ze nie jest to glosnik do takiej przegrody uzylem go jednak majac nadzieje ze jednak wspomoze on nizsze rejestry. I tak sie wlasnie stalo.

Co by nie mowic bas sobie radzi i to jest dla mnie wielka zagadka. Mysle ze tutaj sporo zalezy od zgrania samej przegrody z pomieszczeniem - ale to tylko moje przypuszczenia.

 

Co do gornego podzialu, mysle ze jest on mniej wiecej trafiony. Ten Monacor jest glosnikem pelnopasmowym o dosc wyrownanej charakterystyce. Wg specyfikacji producenta przenosi do 15kHz.

Natomiast wg wykresu tuz za 13 kHz ma takie nie fajne zafalowanie w chrakterystyce. Dlatego zastosowalem taki wlasnie podzial.

 

 

Postaram sie wiecej obsluchac moje "toto cudo" zanim go nie rozbiore i nie przerobie na docelowa TL.

Choc tak na marginesie przeraza mnie perspektywa budowania TL strojonej na 22 Hz ; )

igod

jesteś mądry chłopak, ale strasznie wyrywny i na wszystkim próbujesz się znać. Pozostań przy tym co ci dobrze wychodzi. Spokojnie.

Rochu, gratuluję żyłki do eksperymentów. Zastosowanie przez ciebie pełnopasmowego głośnika w środku ma jak najbardziej sens, gdyż pozwala na osiągnięcie ósemkowej charakterystyki w możliwie pełnym paśmie. Można by jeszcze spróbować dać dodatkową kopułkę do tyłu.

A propos ARN, to jeden z czeskich głośników (nie pamiętam który) miał bardzo duży QTS, co zapewnia w miarę równe zejście w otwartych obudowach. Spróbuj. Warto zastosować w szereg z niskotonowym rezystora, tak, aby QTS dojechał do 0,9 ÷ 1. Później, gdy eksperymentalnie dobierzesz optimum można kupić coś lepszego, np. jakiegoś AUDAXA.

>Hiena-podrobka

Goodmans to dobry temat na DIY. Słuchałem w Puzonie. Drugie zdjęcie ze spotkania (po prawej stronie) - tu w obudowach z otworem stratnym, na górze aluminiowa Beyma. konstrukcja Kornela, jeszcze nieskończona, ale dźwięk choć może nie w pełni uniwersalny to w paru aspektach obłędny. Głosnik wart grzechu. Jakbyś miał dobre dojścia do głośników podziel się informacją, jakbym ja coś znalazł to też dam znać. Słyszałem że niedawno sporo goodmansów wyrzucili w telewizji na śmietni! Visaton raczej będzie miał zbyt niską efektywność.

maciekw, jak mam komuś słodzić na forum, to nie odzywam się w ogóle.

 

Ostatnie zdanie pytającego brzmiało: "Ciekaw jestem Waszych opini o takim zestawie."

 

Napisałem co o nim myślę. Ta Tesla rozpada się przy kilku watach.

Nie mam pojęcia o co Ci chodzi?

 

Chyba, że spodziewałeś się 40-u opinii, że jest ekstra. Sorry, że Cię zawiodłem. Pozdrawiam.

Gość rochu

(Konto usunięte)

Nie wytrzymalem i troche poeksperymentowalem.

 

Najpierw odpiąłem cewke i kondensator od Monacora, pozostawając wysokotonówkę połączoną przez kondensator.

Dzwięk stał się bardziej żywy i dynamiczny. Bas mniej masywny, wyrazisty, krótki, kontrolowany.

Bardziej stabilna i łatwa do lokalizowania scena.

 

Sprobowałem także dodac do takiej konfiguracji ARN łączonego przez cewkę / czyli ze zwrotnicy pozostała cewka na nikotonowym i kondensator na wysokotonowym /.

Bas stał się nieco bardziej ospały ale dalej wyraźny i kontrolowany.

Troche pogorszyła się scena, ale nieznacznie.

Powiem szczerze ta konfiguracja najbardziej mnie zafrapowała.

 

Zastanawiam sie czy nie zrobic nowej wersji przegrody ale o innych wymiarach - węższej i wyższej - np 40 cm x 220 cm, przy niższym umiejscowieniu głośnika niskotonowego - tak ok. 15 cm nad podłogą / wyglada mi na to ze czestotliwosc graniczna powinna wtegy ulec zmniejszeniu z 87 na 54 Hz /.

Zastanawiam sie takze czy nie zwiekszyc QTS niskotonowca przez dodanie dodatkowego magnesu.

Gość rochu

(Konto usunięte)

_igod_>

Naprawde jestem wdzieczny za Twoja opinie i cenie sobie bardzo Twoje zdanie.

I wcale niechodzi mi o to by komukolwiek slodzic a tym bardziej mnie.

Mnie to zainteresowala przegroda otwarta kilka lat temu a teraz zebralem sie na smialosc aby to zrobic. Moze ją przerobie, moze wykonam cos podobnego w oparciu o np. 8-10 sprzęgnietych głośników szerokopasmowych. Nie wiem. Robie to tylko dla zabawy.

 

Swiadom jestem ze ARN to slaba konstrukcja i co by nie robic taka pozostanie.

To ze ja wykorzstalem bylo swiadome i tylko o to mi chodzilo w mojej odpowiedzi na Twoj post.

Natomiast piszac post na forum bardziej chodzilo mi o opinie czy budowanie konstrukcji z otwarta obudowa ma sens i o jakies podpowiedzi co do samego tematu ich konstrukcji. Jest to przeciez nieczesto spotykana konstrukcja i mało jest na ten temat informacji.

ARN 312 nie jest może szczytowym głośnikiem w świecie Hi-Fi ale mam nieco inne zdanie co do jego wytrzymałości!!

 

Na pełnym basie grały przez całego sylwestra na SU-V900 i nawet nie było jednego sygnału,że nie wyrabiają,palą się czy stuka w nich cewka o magnes!!

Nie wiem skąd się wzieło zdanie,że rozlatują się przy paru watach!!

 

Bardzo proszę o powód napisania takiej opinii o tymże głośniku,który dla mnie jest konstrukcją jak na taką cenę bardzo udaną!

Wraz ze zdobytą wiedzą przychodzi świadomość jak wielu rzeczy jeszcze nie wiesz...

>Rochu

Świetnie ,że próbujesz,bo mało ludzi jest na tyle odważnych.Wolą klonowac Pro-Acki czy Audio-Phisiki...

Przede wszystkim w zadnym wypadku nie rób przegrody węższej,bo utracisz tylko niskie częstotliwości i częsć niższej średnicy.Wręcz przeciwnie zrób szerszą a niekoniecznie wyższą.Optymalna szerokość jest inna dla każdego głośnika ,ale z reguły mniej niż 80-90cm nie daje dobrych rezultatów.

Zlikwiduj także te skrzydła,zastosuj płaską deskę.Bardzo dobrze też jest zamontować głośniki asymetrycznie,czyli tak że do każdej z bocznych krawedzi jest inna odległość (ustawiamy z reguły tą stroną gdzie odległość głośnika do krawedzi deski jest wieksza > do sciany).

SP-200X jest głośnikiem który w otwartej obudowie (na szerokiej odgrodzie i w małym pokoju) powinien miec kawalek basu.Jesli chcesz go wspomagac w basie to wspomagaj go głośnikiem który ci ten bas w obudowie otwartej zapewni.A jaki ci zapewni? minimum 12 cali ,czyli duża powierzchnia membrany,QTS powyżej 0,7 a Fs ponizej 50Hz.do tego duży Xmax jest wskazany.Jeszcze kilka innych czynników ma pewne znaczenie ,ale to takie podstawowe.jeśli nie masz takiego głosnika to słuchaj SP-200X solo.

Następna sprawa,czy on jest nowy (SP-200X)? Bo jeśli tak to daj mu 2-3 tygodnie grania,to jest sztywne zawieszenie ,które musi się wyrobić.Jedyne czego SP-200X moze ewentualnie potrzebować to jakiś "Notch " aby zlikwidować górkę w wyższej srednicy.poza tym lepiej grac nim "full range" a kopułkę odciąć tylko kondensatorem a ewentualny bas cewką.

 

>Hiena

Zaletą obudowy otwartej jest brak charakteru brzmienia (podbarwień) pochodzacych od skrzyni,oraz inna jakość basu ,także pozbawiona interakcji ze skrzynką ,przez co wchodzaca w ,mniejsze interakcje z pokojem odsluchowym.To czy jest to "full range" bez zwrotnicy i i czy obudowa otwarta to dwie różne sprawy.Nie do końca wszystkie zalety które opisałeś wynikają z obudowy otwartej,część z nich raczej zależy od samych głośników i od wspomnianej zwrotnicy lub jej braku.

 

>Kustagon

Goodmansy mozesz śmiało znaleźć na EBayu.Do obudowy otwartej nadaje się raczej tylko Axiom 201.To co słyszałeś w obudowie z otworem stratnym to najprawdopodobniej Axiom 301.Bardzo fajne głosniki.

Prawdziwe Hi-Fi jakiego kiedys się słuchało.Ale też można jeszcze dużo lepiej,szczególnie 30-40 letnimi głośnikami zza oceanu.

 

pozdr.

Bartek, piszesz, że obudowa otwarta daje mniejsze interakcje z pomieszczeniem. Szukając kitu "dla mnie" zastanawiałem się nad BassZillą Dicka Olshera (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ), ale zrezygnowałem wyczytawszy, że głośnik ten musi mnieć za sobą min. 1,5m wolnej przestrzeni, ze względu na open baffle, właśnie (negatywny wpływ odbić od tylnej sciany na stereofonię, przy bliższym ustawieniu).

 

Jakie są twoje doświadczenia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jaknajbardziej wszystko się zgadza,te półtora metra nie koniecznie jest tak krytyczne ale potrzebna jest odległość od ścian.Głośnik promieniuje w obu kierunkach.Mi chodziło o kwestię basu.Anomalia pokoju są wtedy dużo mniej słyszalne.

 

Ten kit Dicka Olshera jest bardzo dobry,ale chyba też byłby znacznie droższy od twoich HD.

Zresztą tylko Fostex/Lowther pracuje tam w OB.Bas jest skrzynią basreflex.

O tej wysokotonówce Aurum Cantus możesz pomyśleć jako up-grade do twoich HD.Podobno bardzo dobra.

Duzo lepsza od FT17H i niecałe 3 razy droższa,czyli cena w miarę przystępna.

 

Właśnie będę się powoli przymierzał do budowy czegoś bardzo podobnego.

"Nie wiem skąd się wzieło zdanie,że rozlatują się przy paru watach!!"

 

Wiesz co to jest obudowa głośnikowa i po co się ją stosuje?

 

A wiesz co to jest open-baffle?

To taka obudowa bez obudowy.

 

Teraz wyjmij Tesle ze swojej obudowy, połóż ją na stole i daj pełny bas na swoim SU-V900.

 

 

ps. nowe tesle znajdziesz na www.prolech.com.pl

A wiesz co to jest kultura wypowiedzi??

 

A może nie zrozumiałeś idei mojego pytania?

 

A może poprostu ciężko Ci odpowiedzieć NORMALNIE na moje NORMALNE pytanie czemu tak uważasz?

 

Sprawdzałem w obudowie bas-reflex sin 20 Hz (otwór około 11 cm) na prawie pełnej mocy i jakoś się nie rozleciał.

 

Pozatym mam z tym głośnikiem (i nie tylko) raczej dobre doświadczenia bo (odpukać) w różnych warunkach i z różnymi wzmacniaczami nic mi się z Teslami nie stało.

 

Ps. Są też w Akkusie,mogę mieć od znajomego nieco taniej i na popularnym u mnie Wolumenie! O prolechu wiem już od dawna ale dzięki za przypomnienie!

Wraz ze zdobytą wiedzą przychodzi świadomość jak wielu rzeczy jeszcze nie wiesz...

Ty dalej nie odróżniasz obudowy bass-reflex, zamkniętej czy jeszcze innej od open baffle. Myślałem, że cel stosowania obudowy jest znany każdemu, kto wypowiad się w dziale DIY. Widać myliłem się.

 

Mam nadzieję, że eksperyment Ci wszystko wyjaśni.

 

Jeśli chodzi o kulturę wypowiedzi to:

- nie robię błędów

- moje wypowiedzi są krótkie i treściwe

- nie używam wulgaryzmów i innych obraźliwych słów

 

 

O co więc chodzi?

Dreamer_1 - z grubsza. Głosnik umieszcony w wolnej przestrzeni ma dla niskich częstotliwosci sprzęgnięte akustycznie obie strony membrany. Nie ma nad/pod-ciśniena i membrana sobie "lata". Wygląda to w ten sposób że bardzo mocno sie wychyla dla czestotliwości przy których juz nie produkuje dźwięku.

Nie pamiętam teraz uzasadnienia zjawiska ale mozesz mi wierzyć że tak jest, bo próbowałem. Odgroda powoduje obnizenie częstotliwości dla których zachodzi sprzęgnięcie akustyczne obu stron membrany, ale go nie wyklucza.

 

pozdr.

_igod_ >

 

Na początek chciałem zaznaczyć,że NIKT nie jest nieomylny i błędy się czasem zdażają.Skoro Twoje wypowiedzi są krótkie i treściwe to czemu od razu nie napisałeś,że zawieszenie głośnika jest podatne na duże,krytyczne wyhylenia i źle je znosi przez co głośnik szybko może uleć uszkodzeniu?? Ok,nie miałem okazji tego ARNa sprawdzić w w/w aplikacji ale mam z nim inne doświadczenia,o których pisałem wcześniej dlatego zapytałem się co znaczy,że "sypie się" przy paru watach. Wiem też co oznacza open baffle ale napisałem tak ponieważ przy 20 Hz głośnik miał naprawdę duże wyhylenie.Powiem więcej,że puszczałem na nim niższe częstotliwości więc dlatego napisałem średnicę otworu,który poniżej swojej częstotliwości pracy zachowuje się jak dziura w skrzyni.Prawda?

 

Qubric>

 

Dzięki za wyjaśnienie:)

 

Jestem jeszcze piękny i młody;)) i nie wszystko mam obowiązek wiedzieć. Niestety czasem pewni ludzie zapominają o tym,że tacy jak ja jeszcze się uczą,a przynajmniej uzupełniają swoją wiedzę:(

 

Gdzie mogą się lepiej dokształcić jak nie na Tym forum? :)

Wraz ze zdobytą wiedzą przychodzi świadomość jak wielu rzeczy jeszcze nie wiesz...

Poprawcie mnie jezeli sie myle:

 

Symulacje wychylenia membrany, odpornosci mocowej itd dla open baffle mozna zrobic w kazdym programie do projektowania obudow ustawiajac obudowe zamknieta o bardzo duzej objetosci. Wtedy widac, ze z charakterystykami mocowymi jest zazwyczaj krucho.

 

Zauwazylem jednak, ze na www.diyaudio.com open baffle jest bardzo popularne - wiele osob pisze, ze nie ma powrotu jak sie tego sprobowalo...

 

MichalG

Tak to sie chyba da symlować. Też kiedyś przeczytałem ze zbyt duza obudowa zamknięta powoduje zmniejszenie obciążalności głośnika.

 

Zwróćcie uwagę jak zrobiony jest otwarty Gradient. Są tam dwa duże głośniki papierowe o wysokiej efektywności i dużej dobroci Qts. Na skutek sprzegnięcia akustycznego opadanie charakterystyki wystepuje bardzo wysoko. Żeby je wyrównać trzeba bardzo nisko ciąć pasmo i utracić efektywość głośników. Wydaje mi się że do takiej obudowy nadawałyby się głośniki estradowe na twardym zawieszeniu z wysoką efektywnością.

 

pozdr.

A co sadzicie o tym glosniku do subwoofera Open Baffle:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Chodzi mi o ten 18" - cena tylko ok 300 zl! Mozna by dac 2....

 

MichalG

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 8 miesięcy później...

Odświeżam wątek z uwagi swoich poszukiwań głośników do gainclona. Może macie do zaproponowania jakiś projekt tego typu na głośnikach w granicach cenowych 1000-1400 złotych za komplet. Zaryzykował bym taką konstrukcje w miarę możliwości jak najbardziej szerokopasmowa a może lepiej oszczędzać na np. Fostexy i obudowy labiryntowe?

  • 1 rok później...

-> Orion-Tom

jeżeli znasz język language zajrzyj na forum diyaudio do działu FullRange

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , bądź w ichniej wyszukiwarce wpisz B200, można też poszukać wpisów Andrewbee.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Może to pomoże:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

    Gość
    Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.