Skocz do zawartości
IGNORED

kolumny na starych Tonsilach - pytanie


sgly

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Zacznę od tego ze długi czas walcze z brzmieniem Altusów i im podobnych poza brakami w dołach buczeniu czy czymś takim dzwięk mnie poprostu męczy sprawia wręcz ból (szczególnie gora w alt 110)

 

Po przegrzebaniu kilku for ( chyba tak to się odmienia) pod kontem poprawy czegokolwiek w komunistycznych altusach, doszedłem do wniosku ze nie ma zbytniego sensu ( posiadam kompletne Altusy 90 110 140 i Altony 70 oraz jedną sztukę ZG60c/1 - eksport na francje ze średniakiem fabrycznie firmy sofare - i ta jako jedyna gra względnie dobrze) próba poprawy brzmienia tych zestawów

 

Od długiego czasu myśle nad zrobieniem jakiegoś ciekawego zestawu diy. Mam sporo możliwości technicznych więc ta opcja najbardziej mi odpowiada - niestety cierpię na chroniczny brak kasy.

 

I wpadłem na pomysł wykorzystania głośników które posiadam praktycznie sam tonsil ale trochę tego jest

gdn 25/40/3 3 sztuki

gdn 25/60/3 2 sztuki

gdm 18/80 ze 4 albo i wiecej

gdm 12 coś tam ( z alt 110) 2x

gdm 10 coś tam ( z alt 90) 2x

masa gdw (czy jak to sie nazywa poprostu kopułka )

i te syczące tubki z altusów

jeszcze gdn 30/60 - skręcany magnes bardzo wysoki nie wiem dokłądnie co to (kobalt?) ale eksport na france to był

Jeszcze dla formalności mam alphady 30cm ale tego broń Boże nie chcę użyć (ot kaprys taniej renowacji altusów 140)

aha i jeszcze gds 20/30 ze 2 sztuki

 

Jeśli to się przyda to komplety zwrotnic altusów 90 110 140 alton 70 i 2 zwrotki z zg40c bodaj te z 1x gdn25 i bierna membrana

 

i generalnie pytanie Czy istnieje jakiś gotowy DIY który byłby w stanie wykorzystać przynajmniej część tego tałatajstwa które posiadam

Generalnie liczę się z tym ze bede musiał zainwestować, w pewne rzeczy nie ukrywam jednak ze licze na niski koszt

 

Idea jest taka zeby włożyc sporo pracy a mało kasy być moze to niemożliwe ale zbyt wielu opcji nie mam, a tego co mam słuchać nie potrafie

 

całość pacuje/bedzie pracowac pod kontrolą philipsa fa670 - moim zdanie sam wzmacniacz brzmi dobrze wuj gogiel tez go nie krytykuje zbyt mocno

jako źródło dzwieku prehistoryczny technics sl-p2 naprawde stary ale mimo orginlnego laseru wciąż czyta i brzmi duzo lepiej niz nowsze konstrukcje technicsa (na moje ucho) czy twór dvd manata

poza tym lubie vinyl ( miękko i przyjemnie)

 

dodam ze staralem się poprzeglądać różne projekty DIY ale ( być może jeszcze za krótko szukałem ) nie znalazłem czegoś co by mnie mogło zadowolić.:)

 

O co proszę - o wskazanie jakiegoś projektu który wykorzystał by moje zasoby, lub, jesli ktos ma chęć o pomoc w zaprojektowaniu czegoś w miarę dobrze grającego na tym co mam i z tego co mam.

Jeżli ktoś wie co zrobić zeby którykolwiek z zestawów które posiadam grał godnie to też proszę o podzielenie się wiedzą, być moze jednak da sie wykrzesać coś z tych komunistycznych tworów:0

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/75169-kolumny-na-starych-tonsilach-pytanie/
Udostępnij na innych stronach

Altusy są uważane przez wielu ludzi za jedne z najgorzej grających kolumn Tonsila. Na forum portalu elektroda.pl jest kilka tematów o tuningu/ulepszaniu Altusów. W sieci jest nawet stronka z projektem zwrotnicy 18dB do 110-140. Może ta wiedza nie jest Ci obca, ale może komuś się przyda:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oj nie takich najgorszych, Altus jest Altus, osobiście uważam też że to nie jest dobra paczka, ale niektórzy podchodzą do tego wyłącznie emocjonalnie :) Musisz poszukać w goglu - kiedyś trafiłem na artykuł jak ktoś je bardzo ładnie przerobił, w sumie całokształt polegał na dostrojeniu BR, wymianie przewodów, zwrotnic, wytłumienia i tych paskudnych tub na SC10N Visatona :) Po takim zabiegu te kolumny ponoć nawet bardzo fajnie zabrzmiały, ale nie wiem czy warta skórka wyprawki bo zwrotnice były dość skomplikowane, a wiemy w jakich cenach chodzą cewki powietrzne i kondensatory MKT. Do tego 2 sztuki SC10N, wychodzi drogo.

 

Osobiście alternatywnie zastosował bym GDWK 8-12/120 który brzmi na prawdę przyzwoicie, nie szeleści już jak GDWK 9/40 itp.

 

Jeśli chcesz polecieć w DIY to z tego bałaganu brał bym na pewno GDN 25/60, maja może nie najniższy - ale całkiem niezły, efektywny i dynamiczny bas, wtedy oczywiście w grę wchodzi 3 way i cięcie go max 1-1.5kHz.

  • 2 tygodnie później...

Ok

 

wiec tak: na pierwszy ogień walczę z altkami 110 (pasują rozmiarowo do wystroju)

 

przerobiłem w sposób chałupniczy gdwt na gdwk mianowicie użyłem cewki z magnesem z tuby i na wierzch góra gdwk ( no i góra w przeciwfazie)

 

wytłumienie zmieniłem ( miałem te worki z budowlanym syfem )

 

Zastanawiam sie nad jedna rzeczą w linku o udoskonalaniu altusów jest mowa o zakupie zwrotnic z altona 80

 

Jaka jest różnica miedzy zwrotnicą z Alton 80 i Alton 70 (te drugie mam z upalonym wysokotonowcem jednym i zamiast oryginalnego GDNa mam wersje z zawieszeniem tekturowym - materiałowym czy czyms takim pochodzi on prawdopodobnie z ZG40 (ten z GDNem i druga membrama pasywną))

edit: już znalazłem schematy obydwu zwrotnic wiec to pytanie nieaktualne

 

 

 

Patrząc na zwrotnice z ZG40 mam pewność że ich jakość kulkukrotnie przewyższa te z Altusów - tylko o ile

 

Generalnie jakie parametry maja te zwrotnice ( zbocze; częstotliwośc cięcia ) może ktoś wie ?

 

Jeśli miały by ostrzejsze zbocza i logiczne podziały spróbowałbym je wrzucić w Altusa ( wiem ze oryginał miał Biernego gdn więc strojenie podobne do BR tylko czy nie będzie gorzej ??

 

 

a tak lekko poza tematem -- Wesołych Świąt

Z tego co pamiętam altony i mildtony miały o wiele lepsze zwrotki od altusów, cięć nie pamiętam - wiem że nie była to rewelacja gdyż cięcie niskotonowego wypadało wysoko (z powodu zastosowanych dość kiepskich średniotonowych które mogły przyzwoicie grać od 1-2k). Stromości tych fillrtrów o ile się nie byle 6db/okt dla niskotonowego, czyli po prostu jedna cewka powietrzna, i po 12db/okt dla nisko i wysokotonowego. Lecz dla prawidłowej pracy głośników radził bym policzyć zwrotnice od podstaw - co nie jest proste. Trzeba prać pod uwagę szczególnie charakterystyki przenoszenia w danym pasmie, stosunki impedancji do częstotliwości (przyciąć tak aby częstotliwość rezonansowa żadnego z głośników nie leżała w paśmie użytecznym) itp. To jest sporo roboty, ale da się zrobić :)

Ważne pytanie: Jakie głośniki średniotonowe chciał byś zastosować?

Kolejny raz pomocna będzie elektroda.pl

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ciekawe dlaczego stosowano dość wysokie częstotliwości podziału dla niskotonowców? Może decydowały tu koszty cewek i kondensatorów?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakich średniaków chce użyć? liczyłem na to ze tonsilowe gdm18 gdm12 i gdm10 okażą sie uzyteczne- ale jak wnioskuje mają one problemy poniżej pewnych częstotliwości - mus to mus, jeśli to ma grać to bede musiał pomyśleć o inwestycji w tym zakresie

 

co do cewek i starych zwrotnic -mam świadomosc ze zwrotnica jest bardzo ważna i na tym nie warto oszczędzać (no np takie altusy) no, ale student biedny jest- to kombinuję

 

generalnie chcę wykozystać w konstrukcji zwrotnicy stare cewki właśnie z demontażu. Dużo łatwiej wziąć cewke z wieksza indukcyjnością i troche rozwinąć niż nawijać od nowa - lubie robótki ręczne.

 

 

jak teraz o tym myśle to wpada mi do głowy cos takiego: gdn25 na górę gdwk na środek coś co da rade przy cięciu powiedzmy 700hz

No tylko ze przy takiej koncepcji zwrotnicę liczę od nowa - najlepiej tak żeby użyć mojego starego tałatajstwa i choć trochę zmniejszyć koszt

 

Miałem nie tak dawno doczynienia z paczką która jako środek miała gitarowego Fane20/50/8 - była to co prawda skrzynia estradowa ( na dole eminence 15701, ale z cała pewnością ten głośnik dawał sobie tam rade( do czasu pewnej imprezy gdzie to po 8 godzinach UMC UMC UMC UMC ostały sie tylko eminency).

Czy stosowanie głośnika gitarowego na środek ma jakikolwiek sens ?

 

co do ewentualnego DIY myślę o budzie zamkniętej- mozę mam złe doświadczenia, ale zawsze miałem wrażenie ze BR jest opóźniony, za wolny)

mam racje czy tylko trauma po altusach??

W sumie nie spojrzałem - GDM18/80 jeśli jest z otwartą komorą, to mozna by go zaaplikować w zamkniętą przegrodę ok 2-3litry i można by z nim wtedy ładnie do 800-500Hz zejść :) Jeśli znajdę dzisiaj czas to przysiądę do obliczeń, posymuluję i zobaczę co wyjdzie. Podejrzewam że taki bardziej dorobiony altus 300 :)

Zgadza się 18/80 jest otwarty - mam te orygiale komory z altusów 140 one maja gdzieś taką właśnie pojemnosc z tym że w tej kwestii wolałbym chyba zamknąć gdm w drewnianym pudle z gąbką - jakieś takie większe zaufanie dla drewna niż do kilkumilimetrowego plastyku.

 

Czyli na oko sens maja gdn 25/60 + gdm 18/80 + gdwk - zakladam tu budowe nowej skrzyni

 

z drugiej strony Altus 140 miał tego gdm'a i gdn'a 30 więc wprowadzając modyfikacje można by usrawnić altka 140 - to tylko taka wolna dygresja

 

Czy byłby to jakiś wiekszy problem - i czy ma to jakikolwiek uzasadniony sens - zastosować 2x gdn25/60 niestety całośc musi miec 8 Ohm więc raczej odpada, ale całkiem teoretycznie czy uzyskam lepszy rezultat używając np 2x gdn - dalej mysle o skrzyni zamkniętej

Zgadza się 18/80 jest otwarty - mam te orygiale komory z altusów 140 one maja gdzieś taką właśnie pojemnosc z tym że w tej kwestii wolałbym chyba zamknąć gdm w drewnianym pudle z gąbką - jakieś takie większe zaufanie dla drewna niż do kilkumilimetrowego plastyku.

 

 

Gdm 12/16 z altusów 110 też jest otwarty

a gdm 10 z altus/alton 75 jest otwarty ale zaklejony od środka takim niby styropianem - to z testu organoleptycznego.

 

Przyjrzałem sie dzisiaj zwrotnicom z atonów 70 i altusów 75 - to jest prawie to sam w sensie cewki te same.

Nie powiem wyglądają lepiej niz te z Altus 110 ale i tak nie jest to cos techologicznie porywającego.

 

 

Ale wracając do głównej idei czyli zdrobieniu DIY

 

co do skrzyni:

przy zestawie gdn25/60 + gdm 18/80 + narazie gdwk potem może się to zmieni

za pomoc jakiegoś internetowego kalkulatora liczyłem sobie objętość skrzyni i wyszło mi że:

przy budzie zamkniętej objętość w okolicach 150 l - moze troch więcej ( wymiany 30 * 50 * 100) szer/głęb/wys

odjąć skrzynkę na średniotonowy.

 

Tyle jeśli chodzi o budę

 

co do zwrotnicy - metodą odwijania - jestem w stanie otrzymać większość potrzebnych cewek ; pozostałe trzeba bedzie kupić

podział okolice 600-700 hz ( chyba ze jestem w stanie tym gdm zejść niżej) a drugi podział około 6000

 

napewno chcę aby zbocza były ostre ( moze nie 18db/okt ale te 12 )

 

jest sporo kalkulatorów do liczenia zwrotnic itp.

Czy jest jakiś któremu można bardziej zaufać? Może wszystkie korzystają z tych samych wzorów i nie mam to znaczenia - byc może własne doświadczenia forumowiczów jeszcze dodatkowo korygują otrzymane wyniki??

 

Byc może ktoś ma gotowy projekt zwrotnicy spełniającej te wymagania ?

0

Alegro oferuje masę zwrotnic z takimi czestotlwościami podziału (janbo) - mogę wyonac klon którejś z nich tylko czy te projekty są czegoś warte czy samemu liczyc liczyc i jeszcze raz liczyc ??

 

Jezeli któremuś z Was się wybitnie nudzi i ma przeogromna potrzebę dzielenia się umiejętnościami chętnie przyjmę pomoc w projektowaniu tego wspaniałego urządzenia jakim jest zwrotnica.:)

  • 4 tygodnie później...

I jak tam projekt z kolumnami na tonsilach? Działasz coś?

Odgrzewam temat, bo przypadkiem wpadły mi w ręce Altusy 140, a stylistyka serii Altus zawsze mi się podobała. Z głosnikami masakra: popalone tuby, poniszczone membrany GDM. O dziwo sprawne GDN-y, pewnie ktoś wymieniał po drodze. Wizualnie pudła i pierścienie są OK. Chodzi mi po głowie coś o wyglądzie Altusa, ale z dźwiękowym zaprzeczeniem tychże. GDN odciąć jak najniżej i dać w zamkniętym pudle. GDM dać grać w jak najszerszym paśmie i w miejsce tubek dodać na górze GDWK. Filtry bez przesady, 12dB/oktawę powinno wystarczyć.

Przy okazji zacząłem sie przyglądać oryginalnej zwrotnicy i charakterystykom GDM18/80 i GDN30/60/1. W internecie, zależnie od źródła, piszą że częstotliwość podziału między nimi wynosi od 1kHz do 1,5kHz. Tymczasem kondensator 6,8mikro dla GDM odcina go -3dB przy około 2100Hz. GDN30/60/1 ma w zakresie 2000-3000hz górkę ponad 100dB na charakterystyce, więc cięty tylko cewką pewnie drze się całkiem głośno do tych 3kHz. Rzeczywista częstotoliwośc podziału jest więc chyba jeszcze wyższa niż 1,5kHz.

Natknąłem sie też na kolejny wątek na elektrodzie związany z Altusami, z modyfikowanymi schematami zwrotnic dla modelu 140:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

powiedzmy ze ostatnio głównie czytam i czytam i próbuję znaleść jakieś poparcie do mojego pomysłu naprawdę sporej budy 150l zamkniętej dla tego gdna. pozatym nie mam bladego pojęcia co by było gdyby zastosować membrane bierną. No bo tak- powinno się zachować troche jak BR ale BR moge sobie poprostu wystroić - średnica długość krótko mówiąc wiem co zmieniam i jak to sie powinno zachować.

 

 

TO JEST WOLNA DYGRESJA KTÓRA PRAWDOPODOBNIE NIE MA SENSU !!

Tak niezależnie od tego co bede robił zastanawiam się nad czymś dziwnym na zasadzie - wysoka buda u góry gdn na 2/3 pojemności 100l przegroda a w niej kolejny gdn (w sensie ze ten gdn jako przegroda) i w tej mniejszej komorze BR liczony dla budy 50l.

 

tylko ze cała idea ma jedną ( z pewnością jest ich duuuuzo więcej) wadę - jezeli głośniki bedą pracowały w fazie to całośc bedzie się zachowywać jak BR jezeli w przeciwfazie górna komora bedzie się zachowywać jak buda zamknięta z dwoma głośnikami - i o to by mi chodziło z tym ze wydaje mi się ze z "dziury" wyjdzie dźwięk w przeciwfazie i cała idea pada.Z drugiej strony taki sobie sub

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) działa więc sprowadzało by się to do tego ze zamiast górnych "dziur" bedzie poprostu głośnik i wtedy oba głośniki w fazie chyba teraz coś pomieszałem no ale cóź.. bywa

Spodziewam się ze cała idea jest głupia a wręcz przeczy prawom fizyki ale takie coś wpadło mi do głowy i się podzieliłem.

KONIEC WOLNEJ DYGRESJI

 

Poza tym jak narazie naczytałem się o budowie zwrotnic i coraz bardziej wątpie ze bez konkretnego sprzętu pomiarowego uda mi się zaprojektować zwrotnicę króra spełni oczekiwania. Ale grunt to sie nie poddawać - i tym optymistycznym akcentem kończe tą owocną wypowiedz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

sgly -> który głośnik masz zamiar zamknąć w kompakcie 150l ? <wow>

Uważaj bo nie tylko zejście się liczy, im większa obudowa tym dłuższy impuls i spadek dynamiki - wada.

Jeśli masz na myśli GDN25/60 to zamknięta obudowa 150l to dla niego za dużo. Sam dopiero raczkuję w temacie, ale wedle różnych internetowych guru ten głośnik ma dobre parametry do obudowy basrefleks o pojemności 50-60l.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tonsil

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) jego charakterystykę dla zamkniętej obudowy 35l. Z kolei gdy na szybko policzyć według wzorów np

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) to maksymalna pojemność zamkniętej obudowy dla GDN25/60 (przy Qtc=0,5) to 88 litrów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.