Skocz do zawartości
IGNORED

Za ostra góra


timex605

Rekomendowane odpowiedzi

widzisz max-bit, założyłem wątek w celu uzyskania pomocy od doświadczonych userów, m.in. od Gipsy, a niekoniecznie od osób, które sprzedają swoje Wharfedale Diamond 9.0 na allegro i tuningują CD poprzez "Modyfikacja polegała na

1 zabudowie podstawek precyzyjnych (OP ampy) (3 sztuki)

2 Wymianie w DAC (a to TDA1541A) KONDENSATORKÓW na WIMY 470nF / 63V"

Wyluzuj więc i jak nie masz do napisania niczego poza wyśmiewaniem srebrnych drutków voodoo, skup się na wsłuchiwaniu głębi sceny jakie wniosły podstawki precyzyjne (OP ampy) (3 sztuki) w Twoim systemie/

EOT

Timex: podłącz kolumny do innych wzmacniaczy i wtedy posłuchaj. Wpinanie rezystorów "na czuja" nic nie da. Jak sprzęt gra "ostro" to będzie grać ostro i nic nie wymyślisz.

Ostra góra może być objawem kiepskiego wzmacniacza lub kiepskiej wysokotonówki. Zmiana rezystórów niewiele tu pomoże. Jeżeli kopułka sieje wysokimi harmonicznymi to stosunek tych harmonicznych do tonu podstawowego się nie zmieni jeżeli będziesz zmieniał rezystory. Będziesz miał po prostu mniej albo więcej wysokich tonów.

Jeżeli dasz rezystor to może się okazać że niektóre harmoniczne szczególnie druga i trzecia obniżą się poniżej krzywych maskowania tonów podstawowych które znajduję się w zakresie częstotliwości podziału ale będziesz miał wtedy zaburzoną równowagę tonalną.

Jeżeli w twoim przypadku ostra góra spowodowana jest jakością wysokotonówki a nie zbyt dużą ilością wysokich tonów to nie pozostaje nic innego jak ją wymienić. Jeżeli to wzmacniacz to trzeba niestety wymienić wzmacniacz.

Panowie, zacznijmy od tego że wiemy jaka jest wysokotonówka - mamy to napisane w pierwszym poście. Jest to sztywna kopułka jednakże wszyscy wiemy że w odpowiedniej aplikacji gra wyjątkowo spokojnie, nienatarczywie i przyjemnie. Cały czas grzebiemy po omacku - absolutnie nie ma wiadomości co do tego co się faktycznie dzieje na charakterystykach , z resztą pojęcie ostrości też jest dość względne ; czy kopułka wyprzedza plan na scenie dźwiękowej? Gra za głośno ? Jest dużo czynników odpowiedzialny w tej chwili za jej brzmienie ; nawet za niski podział spowoduje natarczywość i ostrość , zły dobrany L-pad choć w tym wypadku są L-pady 'łamacze' (opisałem wyżej) które też uwypuklają pewne części pasma (szczególnie przy Xo). Kiedyś jakieś siedem lat temu miałem podobny problem z połączeniem węglowego Audax'a z Audaxową tytanową kopułką - typowy francuz - pomimo poprawnej zwrotnicy całość rozwiązał głupi L-pad - chaka musiała iść jak równia pochyła :) , ale ten typ połączenia był specyficzny. W 80% zgadzam się z opinią KrzyśkaA , lecz moim zdaniem R'ami można czasem więcej zdziałać niż się wydaje. Harmoczne to kolejny dodatkowy aspekt , ale nie mielmy tu mielonego mięsa :) , żeby to sprawdzić poprostu mierzymy sinusem i tyle.

 

Co do kwesti sprzętu to najlepiej posłuchać jakiejś alternatywy żeby mieć punkt zaczepienia.

Pozostawię to bez komentarza ....

A to dlaczego.

Tutaj przerabiałem temat wysokotonówki do mojego Scan Speaka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wiem co mówię sprawdziłem to organoleptycznie i nie jest to żadne teoretyczne pieprzenie.

Spróbowałem w sumie kilka wysokotonowych. Między innymi Vifa XT25tg30, Seas 27TBFCG, Seas 22tafg, Swan K1, SB Acoustics SB29RDC przy którym zresztą pozostałem.

Wykresy nie wskazywałyby na różnicę w brzmieniu ale charakter brzmienia był tak różny że brzmiało to zupełnie inaczej. Charakterystyki mieściły się w widełkach +/-1.5 dB co jest poniżej percepcji ludzkiego słuchu.

Prawda jest taka że każdy głośnik ma swoje charakterystyczne brzmienie i można miesiącami walczyć ze zwrotnicą to brzmienie się i tak przebije.

Jeżeli komuś takie brzmienie się nie podoba to mielenie zwrotnicą nic tu nie pomoże.

Aluminium brzmi jak aluminium, jedwab jak jedwab a wstęga jak wstęga, dobra wysokotonówka brzmi dobrze a kiepska kiepsko i charakterystyki nie mają tu nic do rzeczy.

Tu wykres kolumn na Seasie 22tafg.

post-13669-100001489%201276257553.jpg

A Tu wykres ostatniej wersji na SB Acoustics.

post-13669-083021200 1298369795_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak Krzyśku, zgodzę się z Tobą :) , tylko ta Vifka jako jeden z bardzo nielicznych 'twardomembranowców' potrafi zagrać dośc 'miękko'. Poza tym piękne wykresy :) , domyślam się że wykresy są Arty , powiedz mi czy można tam mierzyć dBSPL ? Czy ten program nie potrafi przetworzyć bezwględnego ciśnienia na skali tak jak SW. Tak jeszcze z ciekawości zapytam , jaki masz MIC ?

 

 

No tak.... jak byk pisze na wykresach ARTA lol , sorry ;)

Tak Krzyśku, zgodzę się z Tobą :) , tylko ta Vifka jako jeden z bardzo nielicznych 'twardomembranowców' potrafi zagrać dośc 'miękko'. Poza tym piękne wykresy :) , domyślam się że wykresy są Arty , powiedz mi czy można tam mierzyć dBSPL ? Czy ten program nie potrafi przetworzyć bezwględnego ciśnienia na skali tak jak SW. Tak jeszcze z ciekawości zapytam , jaki masz MIC ?

 

 

No tak.... jak byk pisze na wykresach ARTA lol , sorry ;)

Jeżeli chodzi o dBSPL to na pewno może. Trzeba tylko skalibrować poziomy. Nigdy nie próbowałem. Do zwrotnic nie było mi to potrzebne. Obecnie używam albo WM60 Panasonica. Miałem też WM61 ale sprzedałem. Nie było między nimi prawie żadnej różnicy jeżeli chodzi o charakterystyki.

Co do problemu powyżej to nie twierdzę że jest to wina głośnika wysokotonowego ale że może to być wina głośnika i jeżeli tak jest to mielenie zwrotnicą wiele nie pomoże. Nie znam tej Vify to trudno mi to w ogóle oceniać.

Równie dobrze może być to wina reszty sprzętu a kolumny są w porządku. Pierwsze co bym zrobił to pomierzył kolumny i spróbował innego wzmacniacza.

Jakieś wnioski Timex? Coś już próbowałeś działać w kwestii ostrej góry?

 

Za kilka dni jak dobrze pójdzie będę miał pomiary wykonane przez Gipsy2 i wtedy będę wiedział w czym grzebać. Na razie eksperymentuję z wytłumieniem tzn. ujmuję trochę wełny którą są wypchane po brzegi, i nie wiem czy to autosugestia, ale jakby lepiej było z basem. Do ostrej góry zaczynam się przyzwyczajać, ale wciąż jest drażniąca.

  • 1 miesiąc później...

Panowie pozwolą że podepnę się do tego wątku :-). Potrzebuję pomocy przy modernizacji zwrotnicy. Chodzi mi dokładnie o wykonanie L-padów do głośników wysokotonowych tak aby stłumić je o jakieś 5-6 db. Mam nadzieję że dobrze się wyrażam. Czy ktoś może wytłumaczyć mi jak to policzyć i wykonać? Z góry dziękuję.

 

Sebastian.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Z tego co ja widzę na zdjęciu zwrotnicy, to jej schemat wygląda jak na schemacie, który poniżej załączam. Czyli tweeter nie jest wogóle tłumiony.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kuzyn murzyna

Zanim sie cokolwiek wytlumi trzeba wiedziec ktore czestotliwosci tak na prawe nas denerwuja. Na upartego mozna sie pobawic generatorem i na tej podstawie okreslic. Mialem d25ag w przeroznych aplikacjach i glosnik niestety jest ostrawy. Ma podbicie od 9Khz w gore, stad sybilanty daja sie we znaki. Dodatkowo jezeli polozenie glosnika na froncie jest symetrycznie wzgledem scianek, to bedzie mial podbicie na 5khz oraz 2khz i to tez bedzie denerwowac. Radze tez nie stosowac kabli degradujacych dzwiek ( audiofilskie kable ), to nic nie da. Glosnik ma chlodna nature + ma sztywna membrane i moze miec tendencje do ostrosci. Po prostu trzeba zadbac o odpowiednia jego aplikacje (dobrana pod osobiste preferencje muzyczne ) , a jesli ona nie pomoze, to zmienic glosnik na inny.

Dzięki za link do programu. Jak na razie nie bardzo go ogarniam :-)

 

Zdaje się ze już ogarnąłem. Tłumaczenie strony było błędem. Lepiej zrozumiałem po angielsku. Mam jeszcze kilka pytań:

Jeżeli kalkulator wylicza mi wartość oporników:R1 3.99 i R2 8.04 to czy mogę zastosować oporniki o wartościach 4 i 8 ohmów ?

Jaki typ i ewentualnie markę tranzystorów mam wybrać?

Przy rezystorach podawane są wartości Watt. Czy to się jakoś tyczy do głośników? Bo większych niż 20 Watt nie widziałem.

Dzięki za link do programu. Jak na razie nie bardzo go ogarniam :-)

 

Zdaje się ze już ogarnąłem. Tłumaczenie strony było błędem. Lepiej zrozumiałem po angielsku. Mam jeszcze kilka pytań:

Jeżeli kalkulator wylicza mi wartość oporników:R1 3.99 i R2 8.04 to czy mogę zastosować oporniki o wartościach 4 i 8 ohmów ?

Jaki typ i ewentualnie markę tranzystorów mam wybrać?

Przy rezystorach podawane są wartości Watt. Czy to się jakoś tyczy do głośników? Bo większych niż 20 Watt nie widziałem.

 

Stosujesz rezystory o wartościach najbardziej zbliżonych do wartości obliczonych z typowego szeregu. W tym przypadku 3,9 i 8,1 Ohm. Jeżeli chodzi o moc rezystorów to, jeżeli masz na myśli rezystory tłumika, 5 watt zupełnie wystarczy.

Kuzyn murzyna

Stosujesz rezystory o wartościach najbardziej zbliżonych do wartości obliczonych z typowego szeregu. W tym przypadku 3,9 i 8,1 Ohm. Jeżeli chodzi o moc rezystorów to, jeżeli masz na myśli rezystory tłumika, 5 watt zupełnie wystarczy.

 

 

Rezystory kupisz w polinku lub akkusie

Oprócz rezystorów planuję wymianę kondensatorów i wszystko chcę kupić w jednym miejscu. Co do samych oporników to czy jakiś typ szczególnie nadaje się do zastosowania w l-padzie? Podobno metalizowane superes są dobre do zastosowania w zwrotnicach.

  • 2 tygodnie później...

Jesli ostra jest gora to winy raczej szukalbym nie w kolumnach. Bo jesli nawet zakladajac ze zwrotnica jest totalnie zle nastrojona efekt powininien byc taki ze albo czegos jest za duzo albo za malo. Nawet zakladajac ze skutecznosci na glosnikach roznia sie bardzo nie powinno to dawac ostrego charakteru. Ostry charakter brzmienia to efekt albo kiepskiej jakosci wzmacniacza albo co jeszcze bardziej prawdpodobne kiepska jajosc przetwornika. Najlepiej posluchac to na jakims gramofonie analogowym podpinajac to do wzmacniacza lampowego. Zreszta to temat rzeka..

Pozdrawiam StasioP

Te kolumny to Altusy 300. W związku z czym: zwrotnica jest źle zaprojektowana, przetworniki słabe a ich skuteczności bardzo różne. Wymieniłem w systemie już prawie wszystko co chciałem wymienić ale to jeszcze nie jest to. Największy problem polega na tym że jestem tzw. specyficznym człowiekiem i nie chcę się Altusów pozbyć.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.