Skocz do zawartości
IGNORED

Upgrade Tannoy Mercury M2.5


fej

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Zamierzam wykonac upgrade moich kolumn Tannoy Mercury M2.5, który pozwoliłby polepszych barwę dżwieku tych kolumn. Na poczatek sama zwrotnica. Zaznajomiłem się z wątkami dotyczącymi upgradu M2, ale w M2.5 jest inny woofer oraz inna zwrotnica. Tak jak w M2 tutaj również są słabe elktrolity i dosyć male cewki. W filtrze górnoprzepustowych zastosowany jest autotransformator, a w filtrze dolnoprzepustowym równolegle do cewki jest układ RC. Na poczatek chciałbym w filtrze górnoprzepustowym wymienić elektrolit 10 mikro na MKP Jantzen cros-cap, ale nie za bardzo wiem co zrobić z autotransformatorem. Czy np. odłączyć jedną jego odnogę - tą pomiędzy kondensatorami i w to miejsce włączyć rezystor 1 ohm + rezystancja usuniętej cewki ? Może ktoś już przerabiał tą zwrotnicę i może wskazać jaka przeróbka może dać najlepsze efekty. W załączeniu schemat i zdjęcia zwrotnicy.

Z góry dziękuje za wszelkie porady.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-27720-0-72994300-1324377082_thumb.jpg

post-27720-0-04610700-1324377091_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/89664-upgrade-tannoy-mercury-m25/
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy

Witam, nie jestem w stanie pomóc Ci w tuningu zwrotnicy, ale przy okazji modyfikacji kolumn polecam ci wywalić fabryczne wytłumienie i wykleić skrzynki matą bitumiczną z filcem - w moich m1 przyniosło to bardzo dużą poprawę. Pozdrawiam

-----------------

Witam, nie jestem w stanie pomóc Ci w tuningu zwrotnicy, ale przy okazji modyfikacji kolumn polecam ci wywalić fabryczne wytłumienie i wykleić skrzynki matą bitumiczną z filcem - w moich m1 przyniosło to bardzo dużą poprawę. Pozdrawiam

Witam,

Dziękuję za radę, myślę że wykorzystam ją ale w pierwszej kolejności jednak chciałbym zająć się zwrotnicą, wytłumieniem zajmę się później. W M1 nie ruszałeś zwrotnicy ?

Pozdrawiam

fej

Witam, nie jestem w stanie pomóc Ci w tuningu zwrotnicy, ale przy okazji modyfikacji kolumn polecam ci wywalić fabryczne wytłumienie i wykleić skrzynki matą bitumiczną z filcem - w moich m1 przyniosło to bardzo dużą poprawę. Pozdrawiam

Świetny krok. Dźwięk się otwiera, nabiera powietrza, wybrzmień, i właśnie barwa staje się naturalna.

 

Na łatwą i szybką przeróbkę nie licz. Koszty też nie będą małe. Zacznij właśnie od wyrzucenia tej waty ze skrzynek i solidnie, tyły i boki skrzynek oklej filcem, albo czymś, co przypomina filc (np. wykładziny dywanowe) - koniecznie na silikonie, żadne kleje, tylko silikon. Właśnie barwa zmieni się niesamowicie. W torze wysokotonowym rezystory metalizowane, te kondensatory, które tam są, nie są takie złe. Najtańsze Jantzen nie będą wcale lepsze. Musiałbyś sięgnąć głębiej do kieszeni. Elektrolity zdecydowanie wyrzucić, ale czy od razu w to miejsce MKP? Niekoniecznie, czasami lepiej zagrają MKT. I niestety, bywa, że trzeba nieznacznie zmienić pojemność. Na niskich tonach pobaw się polaryzacją kondensatora.

Zmiany w zwrotnicy wiążą się z koniecznymi pomiarami, bez pomiarów nie ma co się zabierać za to, jedynie elementy na lepszej jakości wymienić, ale pamiętaj że zmiana elektrolitu na MKP w torze niskotonowym nie zawsze powoduje plusy, czasem bass staje się pusty i bez życia ....

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

Witam,

Pomiarów niestety nie mam możliwości wykonać, więc pozostaje podmiana elementów na lepszej jakości z uwzględnieniem ich wpływu na parametry innych elementów. W filtrze górnoprzepustowym chciałbym zamienić 10 uF (elektrolit) na 10uF MKP i w szereg z nim dać rezystor metalizowany o wartości 1 - 1,5 ohm. Układ pokazany na poniższym rysunku. Zastanawiam się nad podłączeniem autotransformatora, czy zgodnie z rys 2 czy raczej z rys 3, a może w ogóle usunąć go ale nie wiem z kolei jaką cewkę w jego miejsce wstawić. Co tym myślicie ?

Co do podpowiedzi o zmianie polaryzacji kondensatora elektrolitycznego w torze woofera, to jest tam elektrolit bipolarny (chociaż na schemacie jest inaczej), więc to raczej nic nie wniesie.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeśli chodzi o wytłumienie, które polecacie do wykonania to chciałbym upewnić się czy dobrze to rozumię. Mata bitumiczna (grubość ok. 2,5 mm) ma na celu usztywnienie konstrukcji i z tego powodu wpływa na dolny bas, zmniejsza ona jednocześnie nieznacznie pojemność skrzynki, zaś filc (grubość ok. 7 - 10 mm) jako materiał dźwiękochłonny będzie miał wpływ na górny bas i średnicę i dla fal dźwiękowych zwiększa pojemność skrzynki. A co z fabryczną watą ?, czy całkowicie ją usuwaliście ?

W sprzedaży są maty bitumiczne z filcem o łącznej grubości 10 mm. Czy takie maty będą odpowienie do tego celu ? czy raczej zastosować samą matę bitumiczną bez filca (ok. 2,5 mm) albo sam filc (7 mm) na silikonie ?

Pozdrawiam

Daj matę z filcem, ale oszczędnie! Tylko boczne ścianki przy niskotonowym i tylną. Nie wytłumiaj góry i spodu, wyrzuć sztuczną wełnę, gąbkę.

Dzięki Jędrek za podpowiedź. Mam pytanie, czy w opisany przez Ciebie sposób wytłumiałeś konkretnie M2.5 ? z efektami jak opisałeś.

Kolumny M2.5 to ulepszone M2, a jedno z ulepszeń to usztywnienie konstrukcji poprzez wklejenie dodatkowej wręgi na wysokości środka magnesu woofera oraz przyklejenie magnesu woofera do tej wręgi. Dlatego wydaje mi się, że przyklejenie samych mat chyba nie wniosłoby już nic nowego, ale maty z filcem to już co innego. Czy wklejane wytłumienie na ściankach: bocznych i tylnej powinno sięgać od ścianki spodniej do miejsca gdzie kończy się górna krawędź woofera ?

Co do zwrotnicy to zgonie z tym co napisałeś wcześniej, w grę wchodzi wymiana elementów nie powodujących rozstrojenia zwrotnicy na lepsze. I tak zmieniłbym kondensator elektrolityczny 10 uF będący w szeregu z wysokotonowym na foliowy plus rezystor 1-1,5 ohm (w celu zachowania odpowiedniej impedancji) oraz rezystory z toru sygnału dla obu głośników na metalizowane, a może wskazana jest wymiana wszystkich rezystorów bo one raczej nie mają wpływu na strojenie zwrotnicy. Myślę również o wymianie elektrolitu z układu korekcji impedancji woofera na nowy ale tego samego typu (elektrolit bipolarny).

Za wszelkie opinie z góry dziękuję i jednocześnie życzę wszystkim pogodnych i radosnych Świąt.

bez dokładnych pomiarów i kompensacji impedancji lepiej nie zmieniać bipolarnych na foliowe lepiej wstawić jakieś porządne jak Mundorf Ecap, rezystory metalizowane grają często jaśniej, lepiej pasować mogą precyzyjne drutowe, bardzo fajne brzmią też węglowe np alan bradley tylko trzeba pamiętać żeby złożyć równolegle z dużym zapasem mocy bo węglowe nie lubią się nagrzewać.

A czy jest jakiś sposób matematyczny na dokładne wyliczenie wartości rezystora kompesującego rezystancję elektrolitu po zmianie na kondensator MKP/MKT, czy jedynie metoda na odsłuch ? Na podstawie informacji z innych wątków jest to wartość ok. 1 ohm dla kondensatora będącego w szeregu z wysokotonowym.

Obecnie w grę wchodzą: w torze wysokotonowego wymiana bipolara na MKP lub na nowego Mundorfa Ecap 35V. W korektorze impedancji woofera wymiana starego bipolara na nowego bipolara Mundorfa Ecap 35V, bez ruszania rezystora. Dodatkowo wymiana rezystora 3,9 ohma będącego w szeregu z wooferem na drutowy Superes 5W. Rezystor 15 ohm równoległy do cewki w torze wysokotonowego pozostawić bez zmian.

W jakim celu w filtrze głośnika wysokotonowego zastosowany jest rezystor 15 ohm ?

Pozdrawiam

Odnośnie wytłumienia. Zbudowałem z różnych kitów dziesiątki par kolumn i stąd moje porady odnośnie wytłumienia. Wytłumiaj tylko na wysokości głośników średnio-niskotonowych i przyklej dobrze to wytłumienie, aby nie furgotało, to ważne. Pozostałe modyfikacje przeprowadzaj śmiało, ale metodą prób i błędów, pomiarami nie zawracaj sobie głowy, Twój kierunek zmian uważam za słuszny. Zaufaj własnym odsłuchom. Wzmocnienie poprzeczkami obudowy też można zrobić, ale należy pamiętać o zmniejszającej się wtedy objętości. Traktuj modyfikacje jako dobrą zabawę. Zawsze możesz wrócić do poprzednich ustawień. Kolumny to podstawa dobrego dźwięku.

te 15 ohm to korekcja impedancji wysokotonowego

tu masz fajną stronkę z kalkulatorem filtrów zwrotnicy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A jak działa taki korektor impedancji w funkcji częstotliwości dla głośnika wysokotonowego, spotkałem się z korektorem impedancji dla głośników niskotonowych i średnio-niskotonowych ale dla wysokotonowego ?

W pierwszym kroku wymienię jednak tylko w torze głośnika wysokotonowego kondensator elektrolityczny bipolarny na MKP (WIMA MKP10) o małym w porównaniu do elektrolita ESR i mam pytanie w jaki sposób stłumić ewentualny zbyt wysoki sygnał do pożądanej wartości, czy poprzez dołożenie jednego rezystora w szereg przed filtrem czy raczej zastosować dzielnik napięcia na głośniku ? Którą z tych metod polecacie, a może coś innego ?

Pozdrawiam

Witam,

Podsumowując na tym etapie modyfikację zwrotnicy M2.5 przedstawiam schematy zwrotnicy M2.5 z trzema wariantami przeróbki (rys. 2a, 2b, 2c) uwzględniającymi wymianę bipolara 10uF w filtrze wysokotonowym na foliowy (MKP) o mniejszym ESR i z jednoczesnym zachowaniem równowagi tonalnej i ewentualnym lekkim podbiciem wysokiego pasam.

Na rys. 2a wymieniony jest bipolar 10uF na MKP oraz wstawiony dodatkowy rezystora (1 ohm) na wejściu filtru. Z informacji znalezionej w sieci wynika, że rezystor ten spowoduje to, że zakres powyżej częstotliwości filtracji będzie osłabiony a poniżej jej nie.

Na rys. 2c dodatkowy rezystor wstawiony jest szeregowo z głośnikiem. Z netu wynika, że rezystor ten nie działa jak klasyczny tłumik lecz „załamuje” charakterystykę osłabiając zakres poniżej i powyżej częstotliwości filtracji.

Na rys. 2c zastosowany jest dzielnik napięcia L-pad, osłabiający cały zakres pasma dochodzący do głośnika.

Prośba o opinię, który z powyższych sposobów będzie najlepszy mając na uwadze wymianę bipolara 10uF na MKP o mniejszym ESR i zachowanie równowagi tonalnej bez pobicia lub z lekkim podbiciem wysokiego pasma. Prośba również o opinię w zakresie zagadnień fazowych związanych z powyższą przeróbką, czy może wymusić zmianę polaryzacji głośnika wysokotonowego ?

Pozdrawiam i życzę Wszystkim forumowiczom Szczęśliwego Nowego Roku !

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

generalnie wariant przedostatni i raczej wartości mniejsze niż 1ohm być może konieczny będzie wariant ostatni żeby przyciszyć górę, l-pad, ale najlepiej zrobisz jak wymienisz kondensator i posłuchasz dasz mu pograć z parę dni żeby wszystko się dotarło i wtedy zadecydujesz czy trzeba coś kombinować, nie zdziw się jeżeli na bipolarnym będzie lepiej grało niż mkp bo być może zamysłem konstruktora ma kamuflować jakiś rezonans. Rezystor w torze wysokotonowego to zło którego należy możliwie unikać na wszelkie możliwe sposoby.

życzę powodzenia

  • 2 tygodnie później...

Witam,

Odsłuchy po zmianie w zwrotnicy już wykonane. W pierwszym kroku zamieniłem w torze wysokotonowego kondensator elektrolityczny bipolarny 10uF na foliowy Wima MKP10 i dodatkowo rezystor 3,9ohm i kondensator 470nF w torze niskotonowego na 3,9ohm superas 1% i 470nF MKP10 Wima. Zmiana w torze wysokotonowego spowodowała podniesienie poziomu wysokich tonów, zaś zmiana w torze niskotonowego nie spowodowała zauważalnej różnicy. Ogólne wrażenie odsłuchowe to zwiększenie ilości wysokich tonów kosztem niskich - zaburzona została równowaga tonalna. Wysokie tony w porównaniu do stanu pierwotnego nie wykazywały jednak zauważalnej poprawy w np. ilości detali czy klarowności, po prostu były głośniejsze. W celu zmniejszenia poziomu wysokich tonów wstawiłem przed filtrem głośnika wysokotonowego rezystor o wartości 1ohm, co spowodowało ich zmniejszenie ale nadal bez zauważalnej poprawy. Nie byłem z tego zadowolony. Następnym krokiem był powrót do stanu pierwotnego i zgodnie z sugestią Woytl zmiana tylko kondensatorów bipolarnych: 10uF w torze wysokotonowego i 15uF w korektorze niskotonowego na kondensatory bipolarne E-cap Mundorf. Ta zmiana spowodowała powrót do równowagi tonalnej i mam wrażenie że również poprawę wybrzmiewania dzwięków. Taki stan już mnie zadawala i na chwilę obecną w zwrotnicy raczej nie będę nic zmieniał. Co do wytłumienia to się jeszcze zastanowię czy tak naprawdę ma to sens, bo tak jak wcześniej pisałem M2.5 w porównaniiu do M2 są dużo sztywniejsze, posiadają dodatkową wręgę i wklejony dodatkowy klocek na górnej ściance.

Dodam jeszcze, że wymienione kondensatory to Elyton o tolernacji 5% a ich pojemność zmierzona po wylutowaniu wynosiła odpowiednio: 10,7uF dla 10uF i 16uF dla 15uF.

Dziękuję za udzielone rady, w szczególności Woytl-owi i pozdrawiam.

Z wytłumieniem to raczej ostrożnie możesz popsuć strojenie bas refleks, obudowę możesz trochę usztywnić jeżeli jest kiepsko sklejona klejem stolarskim po rogach od wewnątrz, ciekawym pomysłem jest tłumienie np z filcu przyklejone wokół wysokotonowego zakrywający jego obudowę.

możesz też pobawić się w to co proponuje pan Rick Shultz z firmy Virtual Dynamics

generalnie pomysłowy gość

  • 10 miesięcy później...
  • Moderatorzy

Witam,

Dziękuję za radę, myślę że wykorzystam ją ale w pierwszej kolejności jednak chciałbym zająć się zwrotnicą, wytłumieniem zajmę się później. W M1 nie ruszałeś zwrotnicy ?

Pozdrawiam

fej

 

Nie wiem czy dalej coś kombinujesz z tymi kolumnami, ale jeśli tak to tu kilka spostrzeżeń ze zmienienia okablowania i zwrotnicy oraz wytłumienia w moich starych M1. Zwrotnice bałem się sam projektować, dlatego skorzystałem z gotowego projektu Mcgyvera z czasów gdy jeszcze udzielał się na forum. Zastosowałem cewki powietrzne 1,2mm, kondensatory jantzen, rezystor metalizowany i kable z polinka albo loudspeaker (już nie pamiętam) za 15zł/m. Ogólne wrażenia ze zmiany zwrotnicy były takie, że w pierwszej chwili (ku mojemu zdziwieniu) nie zauważyłem żadnej różnicy. Balans tonalny pozostał identyczny, po dłuższym słuchaniu wyraźnie można było zauważyć lepsze nasycenie środka, bardziej zróżnicowany bas, przyjemniejszą górę. Po wymianie nie miałem wrażenia, że uzyskałem coś kosztem czegoś innego, każdy aspekt poprawił się trochę. Natomiast bardzo zdziwiłem się efektem jaki usłyszałem po wymianie wytłumienia, efekt był mocniej słyszalny niż po zmianie zwrotnicy, bardzo duża poprawa średnicy i wyższego basu, a także znacznie lepsze zróżnicowanie basu. W sumie do dziś dziwię się jak mogą zagrać te paczuszki za 300 zł po takiej modyfikacji. Wytłumienie jakie zastosowałem to mata samoprzylepna bitumiczna z filcem boll po 17zl z allegro. Szerze polecam Ci spróbowanie takiego wytłumienia, koszt bardzo mały, a efekt może Cię zadziwić.

-----------------

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.