Skocz do zawartości
IGNORED

płyta klejona do obudowy kolumny


maxii

Rekomendowane odpowiedzi

Aby dobrze przygotować płytę klejoną z drewna litego należy spełnić wiele warunków (aby podczas "pracy" obudowy zwyczajnie się nie rozklejała, a także dla jej fizycznych właściwości). Lepiej jest myślę kombinować z zestawieniami gotowych płyt wiórowych, np sklejenie MDF z płytą wiórową. Za każdym razem mamy oczywiście tak porządane tutaj tłumienie dgrań na granicy dwóch ośrodków - ale powtarzam : technicznie dobrą klejonkę jest w stanie wykonać tylko profesjonalny zakład (uwarunkowania technologiczne). Ciekawe jest też połączenie MDF+drewno lite wstawki klejone (boki) a przód-góra-tył-dół obciągnięty np. skórą dla fajnej estetyki a`la Sonus Faber ;)))

A nawiasem mówiąc QBA miała sporo kłopotów z obudowami do Sobieski (tymi z drewna litego) z powodów właśnie przeze mnie wymienionych.

To te moje cudaki. Mam je ciągle na oku bo stoją u mojego sąsiada i chyba nic im nie dolega. Przynajmniej ja nie zauważyłem a mają juz ze dwa lata albo i lepiej. Akustycznie nam ta robota nie wyszła to sie przyznam od razu. Dlatego stoją tam a nie tu, ale to juz mało wazne he he.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-6358-100007981 1170267780_thumb.JPG

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

W zasadzie mógłbym tą koncepcję przedłużyć do podłogi bez wielkiego wysiłku, ale jak mam się po raz kolejny niemile rozczarować to chyba mi sie nie chce...

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

ja niestety też przekonałem się ostatnio na własnej skórze że z drewnem niema żartów - zrobił mi stolarz magik ( taki złota ręczka - co to robi wszystko najlepiej ) kolumny i niestety po 4 miesiącach ( zostawiłem w domu u rodziców a sam pojechałem na studia ) powstały szpary po 2 mm na łączeniach ( podobno efektownie to strzelało :( ) - i kasa w błoto ( a dodam że niemała )

 

moja rada jest taka - z drewnem ostrożnie i tylko u stolarza który jest sprawdzony ( drewno można przygotować poprzez suszenie w specjalnych komorach - dobrzy stolarze to mają - i takie drewno podobno jest już martwe )

 

kolumny zrobione z drewna są piękne ale z powodu trudności w obróbce należy się nad takimi 1000 razy zastanowić

W tych moich byłych (na foto) nic nie strzela, ale brzmią jakos dupowato dlatego wziąłem z nimi rozwód. Tylko teraz sie zastanawiam czy schrzaniłem robotę juz na poziomie projektu czy może to wina materiału. Dodam, że głośniki, które widac jak również zwrotnice grały wcześniej w Audiowave 171SE (mdf 2cm) o prawie tym samym litrażu i brzmiało to zupełnie inaczej.

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

parantulla

 

no i nic dziwnego że brzmiało to inaczej - każda budżetowa obudowa zmienia znacząco brzmienie

 

ja już mam plan na następne obudowy ale chyba szybko mnie niebędzie na nie stać :D

 

a tak poza tym to ostatnio na wykładzie trafiłem na spoko doktorka - specjalista od kompozytów ( projektował dla armii ) - sądze że wyciągne nieco cennych informacji od niego :-) - jak coś to napisze na forum

 

ogólnie rzecz biorąc obudowy mają swoje brzmienie bo drgają ścianki ( od ciśnienia) i należy to jakoś wyeliminować - najepiej zwiększając stosunek grubość do odległości od ścianki do ścianki - są dwie metody :

 

1. zwiększamy grubość ścianek :)

2. zmniejszamy odległość od ścianki do ścianki wstawiając do środka przegrody ( b&w robi w środku system przegród i nazywa to matrix - są one ze sklejki )

 

inną sprawą jest też to że różne materiały inaczej rezonują ( wzbudzają się ) i tu najlepiej aby te ich rezonanse jak najszybciej wygasały ( przykład z niemieckiej strony - marmur )

 

niestety każdy materiał jakoś tam rezonuje i tu niestety najlepsze są kompozyty - ale kompozyt można zrobić samemu ( taka obudowa przekładaniec to prawie jak prostacki kompozyt 1 stopnia )

 

rozmawiałem kiedyś z pewnym miłym panem który tłumaczył mi że bardzo dobre rezultaty daję przekładaniec sklejka-płyta wiórowa-sklejka no i do tego jeszcze jakaś kratowniczka w środku i musi grać ( to znaczy obudowa ma niegrać :)

piter z, 30 Kwi 2005, 00:40

 

>parantulla

>

>no i nic dziwnego że brzmiało to inaczej - każda budżetowa obudowa zmienia znacząco brzmienie

 

No niby nic dziwnego, ale Audowave były klejone z płyty mdf 2cm a to co my zrobiliśmy to dębowe klepki 6x4cm! Pomyślałem sobie, że skoro Qba w topowych modelach stosuje klepkę gr.3cm to widocznie w jakimś celu i ma to swoje odzwierciedlenie w brzmieniu. Co prawda sąsiad nieco przedobrzył sprawe stosując klepki gr.4cm (a ja nie zwróciłem na to uwagi bo na oko 3cm czy 4cm to dla mnie to samo ;-) i jakos nie wpadł na to, że tym sposobem zmniejszy pojemność o prawie 2 litry (w stosunku do oryginału Qby) ale tyle się chłopak narobił, że już nie chciałem wydziwiać i marudzić. Przy okazji się okazało, że pojemność, która nam wyszła "niechcący" jest prawie identyczna z tą z Audiowave podobnie jak reszta elementów (głośniki, zwrotki, tunele) a jednak z jakiegoś powodu to co zaczęło sie z nich wydobywać było nie do zaakceptowania. Audiowave grały u mnie jakieś 5 czy 6 lat i złego słowa nie powiem chociaż wiem, że można było lepiej, ale nie o to tu chodzi, tylko o to z jakiego tajemniczego powodu zaczęły buczeć, dudnić i pukać. Łaj?!!

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

Opisałem swoje przygody w korespondencji mailowej z firmą Qba i ku mojemu zaskoczeniu otrzymałem szybką i konkretną odpowiedź. Okazało się, że ze zrobieniem zwrotnic do mojego dziwactwa nie ma najmniejszego problemu a mniejsza objętość w sumie nie powinna przeszkadzać... No i zgłupiałem do reszty...

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

Moje zdziwienie w powyższym wpisie wynikało z tego, że po mailach napisanych do AkustyKa nie dostałem odpowiedzi do dziś. Miałem dwie koncepcje. Albo z tego badziewia zrobić "prawdziwe" Sobieskie, albo dać sobie na luz i je pogonić póki jest chętny i sklecic coś od podstaw na Scanach (akurat było kilka par na allegro w dobrych cenach) Skończyło sie tak, że koleś mi podrzucił linka do tego forum i głupie pomysły odeszły w siną dal.

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

Kolumna na Seasach nie wygląda na „budżetową” a na pewno nie wtedy kiedy robiona jest z klepki dębowej. budżetowe to raczej sa kolumny z MDFu

 

Parantulla - mało prawdopodobne żeby winny brzmienia był materiał obudowy. Rezonans ściany obudowy zależy nie tylko od materiału ale też od wymiarów fizycznych. Więc można go przesuwać stosując wzmocnienia wewnętrzne.

 

Znajdź konstrukcje firmy Vox – produkującej kolumny głównie na Visatonach na rynek Niemiecki. Stosują wewnątrz wzmocnienia przypominające kratownice Matrix z B&W.

Couterpoint stosował poziome wzmocnienia z cienkiego materiału (sklejka lub MDF) rozmieszczone co kilkanaście cm przez całą wysokość kolumny.

Audiophysic stosuje konstrukcje wielokomorową.

Visaton usztywnienia listwami spinającymi przeciwległe ściany w środku przekroju obudowy.

Cerwin-Vega listwy spinające ściany prostopadłe.

I tak dalej...

Możliwości usztywnienia obudowy jest wiele.

 

Musisz zadbać o odpowiedni materiał stratny wewnątrz. Możesz okleić ściany matami bitumicznymi albo filcem technicznym o grubości 10-12mm (tak robi Cabasse). W środku jeszcze trochę włókniny lateksowej ułożonej tak żeby przestrzeń wokół wlotu tunelu BR była wolna.

 

W Castoramie widziałem też blaty kuchenne klejone z małych klocków drewnianych. Takie coś raczej nie będzie pękać od zmiany wilgotności i bardzo dobrze wygląda na surowo. Ale jest 10 razy droższe od MDFu.

Qubric, 30 Kwi 2005, 11:44

 

Racja, tylko widzisz, to był pierwszy mój "projekt" i krótko mówiąc zerżnąłem go na żywca z gotowca. Nie przejmowałem się zbytnio tym o czym napisałeś wyżej bo uważałem to za marketingowe dyrdymały. Kiedy się okazało jak to gra to już było za późno. Myślałem o wstawieniu czegoś na wzór tej hratownicy VOX-a z okrągłymi otworami, ale jak to policzyłem to wyszło dodatkowe 2 litry na minusie, więc ta koncepcja odpadła. Kombinowałem z tłumieniem różnymi materiałami, ale wszystko psu w du.. no tam gdzie ma ogon. Albo efekt był żaden albo taki, że niski bas znikał całkiem. W końcu się wnerwiłem i wystawiłem za drzwi to całe ustrojstwo. Robić od nowa też mi sie juz nie chciało bo nawet nie wiedziałem co konkretnie zrobiłem źle a w tak zwanym międzyczasie trafiłem na to forum i się wyluzowałem z dalszymi pracami badawczymi. Teraz staram sie przewidzieć juz na etapie wyboru materiałów i wstępnych szkiców co to z tego wyjdzie i dlatego zadaję być może dla bardziej doświadczonych kolegów, banalne pytania. Wiem, że za którymś podejściem w końcu sam dojdę do jakichś wniosków, ale mam taką cichą nadzieję, że dojdę do nich na skróty ;-)

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

parantulla, 30 Kwi 2005, 14:39

 

Niepotrzebnie się zraziłeś. Jeśli to wzorowane na zestawie Qba to zwrotnicę masz podaną jak na tacy, a obudowy mogłeś zrobić od nowa. Przekładasz wszystko i masz pewność że zagra w podobnej klasie co Qba Sobieski (o ile pamiętam tak się nazywa ta kolumienka na Seasie i Etonie).

Qubric, 30 Kwi 2005, 16:23

 

Taki właśnie miałem zamysł, ale mi wyszło, że gra nie warta świeczki. Qba określił wstępny koszt (zwrotki plus nowe kopułki) na chyba 1.200 zeta o ile dobrze pamiętam. Mojej roboty i materiału nie liczę bo tak czy siak to i tak muszę go kupić, także metr kwadratowy deski w tą czy w tamtą nie robi mi różnicy, ale nie o to chodzi. Chodzi o to, że dobrze je odsprzedałem pozbywając sie przy okazji kłopotu. Dokładając sumę jaką musiałbym wydać u Qby mam akurat tyle, że starczyło na zakup lepszych głośników w Audiocomponents i mogę sie szarpnąć na coś co od dawna mi chodziło po głowie bo nawet oryginalne Sobieskie w 25mkw. to chyba nie najlepszy pomysł biorąc pod uwagę repertuar jakiego słucham i poziomy głośności jakie preferuję. Miałem jakis czas kolumny na węglowej osiemnastce i revelatorze i było całkiem fajnie, ale po kilku tygodniach euforia opadła i znowu się zaczęło szukanie dziury w całym...

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

Gwoli ścisłości sytuacja o której tu przynudzam od jakiegos czasu, miała miejsce kiedy jeszcze nie miałem pojęcia, że istnieje taka kopalnia wiedzy jak to forum.

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

parantulla, 30 Kwi 2005, 17:33

 

I znowu chcesz się pchać w Scan Speaki, tym razem jak mniemam w 3 drożne???

 

25 m. kw. to nie jest jakaś ogromna przestrzeń. A głosnosc osiągniesz z głosników wysokoefektywnych. Coś jak PHL albo nawet Audaxy (nie wszystkie). W tych zawodach to nawet lubiane przez Ciebie Tonsile się nadadzą - a propos hi-endu, o te!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Czym napędzisz te Scan Speaki?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co za idiota napisał o tym głośniku highend? I jaki nieuk może go porównywać do ScanSpeaka 21W8555? Toż to niebo a ziemia.

Z trójdrożnych kolumn z 21cm ScanSpeakiem w 25 metrach będzie świetny impuls i głębokie zejście. Czegoś takiego nie uzyska się z żadnej szesnastki, a nawet z dwóch w układzie dwuipółdrożnym. Poza tym kosztuje to 129zł plus wysyłka. Bez sensu, skoro od Rolfa z Audiocomponents można kupić w podobnej cenie Vifę M17WH, M18WH, a tylko nieco drożej Seasa W17PPI. Głośniki Tonsila aby zachować akceptowalny stosunek cena/jakość musiałyby być o 40-50% tańsze, bo obecnie ich ceny są nie do przyjęcia. To samo z tweeterami, beznadziejnie grające tytanowce Tonsila są droższe niż aluminiowe Vify D25AG w Holandii.

Taaaa i tu McGyver zaoferuje zaraz swoje usługi :)))

 

Myślę że to był taki sam idiota jak ten co wpakował samochodowego Hertzta albo szerokopasmową Teslę do ładnie polakierowanej skrzynki i wystawił cenę od kilku do kilkudziesięciu tysięcy zł.

 

"Czegoś takiego nie uzyska się z żadnej szesnastki" - czegoś takiego może nie ale dostateczną głosnośc to nawet z trzynastki się uzyska - zalezy tylko w którym miejscu odsłuchu. Jak się uprzesz to nawet włożysz ucho do głosnika.

A do rocka potrzebna jest szybkość - niskich zejść tam nie ma. Za to gitary np. Led Zeppelin truno oddają mułowate membrany ScanSpeaków.

McGyver, 30 Kwi 2005, 20:44

 

Może nie zauważyłeś ale to sa ceny z niemieckiego katalogu. W Polsce te Tonsile kosztuja od 70-90zł.

 

Jak widzisz Hi-Endem jest to co nazwiemy Hi-Endem :))) Do tego jeszcze jakaś absurdalna cena żeby jak najmniej ludzi było skłonnych to kupić i już masz całą tejamnice Hi-Endu.

 

A propos tematu - masz coś jeszcze do powiedzenia na temat konstrukcji obudów głosnikowych?

mułowate membrany scanspeaków? Których? Jeżeli twierdzisz, że 21W8555 jest mułowaty, to nie znasz tego głośnika, nigdy nie słyszałeś jego prawidłowej aplikacji. Nie ma czegoś takiego jak firmowe brzmienie wooferów ScanSpeaka, każdy model gra inaczej, nawet jeżeli wyglądają podobnie. Natomiast tweeter D2905/9700 to jedna z najszybszych znanych mi kopułek tekstylnych, i chyba najszybsza istniejąca tekstylna kopułka 28mm.

McGyver

 

nie podbijaj tak bębenka bo ci farba dekiel z głowy oderwie :)))

 

Najszybszy z tekstylnych to jest Eton. A z nietekstylnych to Audax. ;)

 

Co Ty na to??? Licytujemy dalej???

>Może nie zauważyłeś ale to sa ceny z niemieckiego katalogu. W Polsce te Tonsile kosztuja od 70-90zł.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

niemiecki katalog, ceny w złotówkach, opisy po polsku a siedziba i dział handlowy w Warszawie? Coś Ci się nie pokręciło przypadkiem? To jest polski oddział niemieckiej firmy, sprzedają na terenie Polski.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A kto ustala ceny???

 

Chyba niałem złudzenie apteczne bo widiałem tę stronę z tymi cenami na niemieckim serwerze - jeszcze jak były GTC 17/50 - ale to szczegół.

 

Tak jak myslałem nie masz nic do dodania na temat konstrukcji obudowy.

Za to wiesz że na pewno wszystkie aplikacjie Scan Speaków jakie słyszałem były nieprawidłowe - bo nie spod Twojej ręki.

>nie podbijaj tak bębenka bo ci farba dekiel z głowy oderwie :)))

 

Qubric, to jest Twój merytoryczny argument w dyskusji? Jakoś nie trafia do mnie. Pewnie dlatego że całkiem nie na temat.

 

>Najszybszy z tekstylnych to jest Eton. A z nietekstylnych to Audax. ;)

 

Naucz się może najpierw czytać ze zrozumieniem. Napisałem:

tweeter D2905/9700 to jedna z najszybszych znanych mi kopułek tekstylnych, i chyba najszybsza istniejąca tekstylna kopułka 28mm.

 

dla wyjaśnienia, jeden z najszybszych oznacza że należy do grupy co najmniej kilku najszybszych, a nie że jest absolutnie najszybszy.

>Parantulla bedzie tez miał tam węglowe osiemnastki.

 

Tak, będzie miał. Tylko że chyba zapomniałeś że ScanSpeak produkuje jeszcze całą masę innych osiemnastek poza 18W8545

Witajcie szanowni Koledzy! Szczególnie koszaliński ziomalu Parantulla ;)

Więc może troszkę na temat przewondni wątku. Jestem może słabym akustykiem ale trochę na stolarstwie i mechanice (teorii drgań) troszkę się znam. Więc płyta stolarska jest nie najlepszym materiałem na obudowy kolumn. Zaraz wyjaśnię dlaczego:

- jest robiona z odpadowych kawałków drewna niskiej jakości i co najgorsze niskiej gęstości (sosna, świerk, topola, brzoza),

- ma bardzo silną anizotropie, źle się obrabia,

- często zdarza się, że źle poklejone kawałki dzwięczą w płycie,

- ma małą tłumienność wewnętrzną.

Chyba wystarczy. Odnośnie tłumienia drgań, rezonansów, przydatności materiału na obudowę. Idealnym materiałem są gęste (ciężkie) gatunki drewna (np orzech, grusza). Dodatkowo muszą być odpowiednio (na przemian) układane słojami (bo drewno się przeciera stycznie i poprzecznie do słojów). Mają one dużą tłumienność i sztywność mechaniczną. Ale nie każde. Kto jest ze wsi wie, że dąb strasznie przenosi drgania (dlatego nie robi się z niego stylisk do siekiery). Znacznie lepsza jest akacja, jesion, wiąz. Ładnym, podatnym na obróbkę, tanim i nie docenianym drewnem jest olcha. Jednak każde drewno, nawet idealnie wysezonowane będzie pracować w ogrzewanym CO pomieszczeniu. Dlatego polecam naklejanie max 15 mm grubości listew na płytę MDF 19 mm. Dotatkowo szerokość optymalna tych klepek to 60-80 mm (tyle mają typowe bale). Łączenia tych klepek zalecam nacinać jak w konstrukcji

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) bo nawet jeśli się minimalnie rozeschną to nie widać tego. Zapobiega to tzw "klawiszowaniu".

A co do tłumienia drgań przez materiał. Zależy ono od: masy, stratności wewnętrznej i sztywności ściany. Przy założonym materiale prostą drogą jest zwiększanie grubości ściany (rośnie masa i sztywność oraz masa) ale dzieje się to liniowo. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie systemu usztywniających żeber (spójrzcie na konstrukcję bloku silnika - on ma być lekki, wytrzymały i tłumić drgania). Dlatego osobiście uważam, że dobre jest zastosowanie czegoś a'la Matrix B&W. Jest to jednak trudne do wykonania, utrudnia wewnętrzny przepływ ciśnienia i odbiera dużo objętości. Dlatego za optymalne uważam zastosowanie żeber usztywniających o grubości 16 mm i wysokości od 35-40 mm (z MDF). Dzielą one duże płaszczyzny na mniejsze pola, usztywniają znacznie konstrukcję, wymagają mało materiału i zabierają mało objętości. Oprócz takich żeber niezłe są wieńce usztywniające w otworami w kształcie stadionu.

To tyle moich uwag i mądrzenia się.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

McGyver, 30 Kwi 2005, 21:13

>dla wyjaśnienia, jeden z najszybszych oznacza że należy do grupy co najmniej kilku najszybszych<

 

I to jest ten merytoryczny sznyt w twoich wypowiedziach w porównaniu z moimi??? Masz więcej takich okrągłych zdań???

 

Oj uważaj na ciśnienie bo się cos za bardzo podniecasz. Jeżeli dostaniesz wylewu to lekarze nazwą to syndromem Scan Speaka. Czyli zejście spowodowane reakcją na nie dość pochlebną wypowiedź o Scan Speakach ;)

Qubric i znów TY kolego mieszasz na forum :) Więc gwoli ścisłości Adam nigdy, nie uważał SS za najlepsze i absolutnie topowe głośniki. Polecał wiele innych, droższych, tańszych, innych. Przypomnę Ci Qubric jaki jest temat wątku. Potyczki osobiste prponuję upawiać mailami koledzy.

Miłego wieczoru

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.