Skocz do zawartości
IGNORED

Totem Staff, Totem Mite - najlepsze modyfikacje Uzytkownikow


xtr71

Rekomendowane odpowiedzi

Nie stawiasz żadnych sensownych tez, poza tym że dwa druciki wyniosły ci brzmienie pod niebiosa.

 

Takie opowieści zamieszczaj sobie w zakładce hi-end, ale obawiam się że w przypadku głośników tonsila nawet tam nie znajdziesz zrozumienia.

Witam

Wracajac do dwoch drutow to jest tylko przyklad.

I nie polepsza brzmienia tylko je zmienia ,a jak to zalezy od glosnika na koncu tego drutu.

I prawdopodobnie nic nie zmienia (te druciki) w brzmieniu Tonsilowskich standardowych glosnikow. Lecz 2 rownolegle rezystory troche pomoga koszt jest niski .Jesli uzytkownik ma zastosowane rezystory "drutowe" to zamiana na 2 "drutowe" zmniejszy indukcyjnosci pasozytnicze.

P.S.

Niedawno znajomemu troszke pozmienialem w kolumnie,Mianowicie wymienilem kondensator 3,3uF na polaczenie rownolegle kondensatorow 2,2 uF plus 1 uF (prawdziwa pojemnosc wykazala ok 3,32 uF gdyz kondensatory byly w plusowej tolerancji).Po zwroceniu okazalo sie iz nie ma na razie pieniedzy na druga kolumne i poczeka 2 tygodnie z przerobka drugiej sztuki.

Po Tygodniu Kolega zadzwonil i zapytal sie co mu pozmienialem bo kolumna zaczela grac znacznie lepiej.

Wymontowany kondensator byl z tej samej grupy jakosciowej co te 2 nowe

Zmiane te wprowadza polaczenie rownolegle.

 

Pozdrawiam

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Prawie jak opowiesci z krypty.

 

Chcesz sprawdzic ile potrafi glosnik wysokotonowy? Podlacz go aktywnie z cyfrowa zwrotnica. Wyzej nie podskoczysz, a na pasywce bedzie tylko gorzej.

Prawie jak opowiesci z krypty.

 

Chcesz sprawdzic ile potrafi glosnik wysokotonowy? Podlacz go aktywnie z cyfrowa zwrotnica. Wyzej nie podskoczysz, a na pasywce bedzie tylko gorzej.

Witam

To radzisz podlaczyc wysoki aktwna zwrotnica a niski pasywna?

Pozdro.

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Prawie jak opowiesci z krypty.

Offtopic:

Ja bym powiedzial wiecej to jest VOODOO.

Zaklinanie dzwieku.

W moich kolumnach aktualnie graja dwa nowe mody.Polaczenie rownolegle kondensatorow.Drugi polaczenie rownolegle rezystorow na tonach wysokich.

Kondy tanie Monacora MKP(czarne),rezystory MOX Mundorf.

Pozdro.

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

A gdyby zamiast modyfikować co już mamy, pokusić się o clona Totem Mani 2 (manitou?)

Jedyny problem może być z dostępem do głośnków. Są tam Dynaudio 17W75 i Seas na wysokotownowy,

Opis bardzo ciekawy, Może by tak ........

Moim zdaniem działanie dwu drucików zamiast jednego to zmiana szerokości ścieżki połączona z jej nieokreślonością, bo trudno jest co do 0,1 mm zrobić takie połączenie, żeby oba druty były identyczne co do długości.

Stawiam "dolary przeciwko orzechom" że to dodatkowe połączenie wygładza dźwięk; czyni go mniej agrasywnym i szorstkim. Zmontuj z trzech, czterech, a będzie jeszcze inaczej itd.

O indukcyjnościach to moim zdaniem tylko bajki.

Połącz po drodze kilka równoległych samych przewodów o nieco innych długościach a efekt będzie taki sam.

Zwrotnica z szerokimi ścieżkami, kondensatory na 3 kV, gruby solid dają ten sam efekt...

Ale w końcu chodzi o tę właśnie zmianę w barwie dźwięku i bardzo dobrze.

Ci co szukają analityczności, agresji czy naturalnej; nie zawsze przyjemnej barwy głosu czy instrumentu wybierają inne rozwiązania - montaż zwrotnicy punkt do punktu, inne kable czy rodzaj głośnika.

Pozdrawiam. Rysiek.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Moim zdaniem działanie dwu drucików zamiast jednego to zmiana szerokości ścieżki połączona z jej nieokreślonością, bo trudno jest co do 0,1 mm zrobić takie połączenie, żeby oba druty były identyczne co do długości.

Stawiam "dolary przeciwko orzechom" że to dodatkowe połączenie wygładza dźwięk; czyni go mniej agrasywnym i szorstkim. Zmontuj z trzech, czterech, a będzie jeszcze inaczej itd.

O indukcyjnościach to moim zdaniem tylko bajki.

Połącz po drodze kilka równoległych samych przewodów o nieco innych długościach a efekt będzie taki sam.

Zwrotnica z szerokimi ścieżkami, kondensatory na 3 kV, gruby solid dają ten sam efekt...

Ale w końcu chodzi o tę właśnie zmianę w barwie dźwięku i bardzo dobrze.

Ci co szukają analityczności, agresji czy naturalnej; nie zawsze przyjemnej barwy głosu czy instrumentu wybierają inne rozwiązania - montaż zwrotnicy punkt do punktu, inne kable czy rodzaj głośnika.

Pozdrawiam. Rysiek.

Witam

Mialem na mysli co do drutow zwiekszenie powierzchni przewodnika poprzez bocznikowanie drugim drutem.Jeszcze wieksza roznice otrzymamy poprzez zastosowanie dwoch drutow pokrytych srebrem.W tym przypadku warstwa srebra nalozona na miedz przejmuje strumienie elektronow pradu sinusoidalnego (muzyka,dzwiek).Efekt przeplywu "naskorkowego" wysokich czestotliwosci, jednak trzeba dodac iz w zwrotnicy dokladnie w czesci wysokotonowej prad w.cz. plynie bez udzialu niskich czestotliwosci dopiero za kondensatorem.Wiec wieksza zmiane odczujemy gdy te w/w druty beda za zwrotnica.Przed zwrotnica prad plynie od zrodla do kondensatora niefiltrowany zmiana kabli bedzie slyszalna lecz wiekszy efekt da za kondensatorem (filtrem w.cz.).

Panie Ryszardzie swojego czasu pisal Pan bym uzyl drucika typ solid do swojej zwrotnicy przeprowadzilem testy i pomaga.Zamontowane w innych kolumnach.Dlatego pisze iz dwa druciki polepsza te koncepcje.Co do zwrotnicy budowanej na plytce obwodu elektronicznego jest to tylko ulatwienie produkcyjne a zarazem degradacja dzwieku (klasyczny kompromis wymuszony przez ksiegowych firmy).Wprowadzamy w obwod wiecej polaczen lutowanych i miedziane sciezki utwozone z materialu o nieznanych charakterystykach przeplywowych pradu (miedz z domieszkami).Dodam iz nie jest to regola w wyskokich cenowo zestawach.

Po dlugim czasie i wielu probach doswiadczalnych modyfikacji doszlem do wniosku iz zaciski powinny byc jak najblizej zwrotnicy ,powinno nastapic rozdzielenie na osobne sekcje czyli bi-wiring lub wielokrotnosc -podzialu (wiringu )dopiero na wyjsciu wysokich te 2 druty posrebrzane.

Inaczej przedstawia sie pasmo basu miedzy zwrotnica a glosnikiem przewody powinny byc grube lecz bez szalenstwa do 2,5 mm do kwadratu.

Off topic:

Osobiscie lubie modernizowac moj sprzet w pierwszej fazie modyfikacji wzmacniacza wykonalem troche bocznikow w torze zasilania i wyjscia sygnalu mocy audio.Po odsluchach i zaciekawiony zmianami w dzwieku usunalem polaczenia plytki elektronicznej miedzy wyjsciem z mos-feta mocowego a zaciskami wzmacniacza i zastapilem je polaczeniem drutem miedzianym srebrzonym i bingo.Tanie dzielo Firmy Technics model A-800 teraz po prostu deklasuje model standardowy .Kiedys zakupie model oryginalny nie grzebany i bede porownywal te zmiany.Ostatnio wymienilem kondensatory w zasilaczu na Mundorf i to juz nie ta sama liga jakosciowa przy okazji wymiany kondow wylutowalem diody z mostka gretza w zasilaniu i zastapilem je odpowiednikami o parametrach identycznych (rezystancja DC).

Hmm kupilem hurtowo 100szt diod i udalo sie dobrac 4 szt o tej samej rezystancji.

Na chwile obecna wzmacniacz ten w porownaniu do modelu nie grzebanego deklasuje go bez zadnego trudu.

Wyciagnalem wnioski z Twojej rady z i drutem srebrzanka i zastosowalem we wzmacniaczu.

Pozdro.

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Ja z kolei nie mając zacisków do bi-wiringu budowałem zwrotnicę p to p, ale od razu "z podziałem" na dół i górę.

Przy zaciskach mam więc od razu łącznik typu Y rozdzielający wysokie ( solid 0,5 mm) od dołu (linka 2,5 mm).

Cały tor kopułki jest więc od wejścia do wyjścia okablowany cienkim przewodem solid.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

  • 2 tygodnie później...

Ja z kolei nie mając zacisków do bi-wiringu budowałem zwrotnicę p to p, ale od razu "z podziałem" na dół i górę.

Przy zaciskach mam więc od razu łącznik typu Y rozdzielający wysokie ( solid 0,5 mm) od dołu (linka 2,5 mm).

Cały tor kopułki jest więc od wejścia do wyjścia okablowany cienkim przewodem solid.

Witam

Mam pytanie: czy ten przewod solid to miedziany posrebrzany? czy zwykly miedziany w emalii ?

Pozdrawiam

 

Wiedziony informacjami z forum i instynktem modernizatora przeprowadzilem test .

Mianowicie wplyw kiepskiej jakosci kolumnowego gniazda polaczeniowego na reprodukcje dzwieku.

Jestem w trakcie testowania paru modow.

Najbardziej intuicyjnym jest calkiem zdemontowac gniazdo i przylutowac kable glosnikowe do zwrotnicy.

Czasami nie zadziala gdyz Audiofile lubia koncowki roznego ksztaltu i z roznych materialow i sa przypadki ze sie ich nie da polutowac.

Standardowe tanie gniazda to jest niestety porazka "made in CHRL"

wytloczka z plastiku 2 gniazda z brazu lub mosiadzu plus 2 blaszki stalowe pocynkowane plus nakretki z podkladkami sprezynowymi.

Mod 1

Wyzej wymienione gniazdko z wymienionymi blaszkami stalowymi na miedziane.

Odsluch .

Jest roznica na wysokich tonach nie sa matowe dostaja zycia i srednica tez dostaje naturalnej barwy.

Bas jest mocny i szybki.

Jest wada tego rozwiazania ciagle prady przeplywaja przez rdzen z mosiadzu /brazu.

Mod 2

W/w gniazdko blaszki stalowe zmostkowane plaska miedziana linka szerokosci 3 mm do czyszczenia obwodow drukowanych z cyny .

Linka przylutowana do konca blaszki wraz z przewodami do zwrotnicy.

Poprowadzona otworem wraz z zaciskiem i podlozona podkabel glosnikowy doprowadzajacy prady ze wzmacniacza.

Odsluch.

Wysokie i srednie tony zaczynaja zyc i sa wyzszej jakosci niz sama miedziana blaszka bas tez ma swoistego szybkiego kika jeszcze lepsze chyba beda z blaszka miedziana i z linka miedziana jako bocznik.

Pozdro.

 

P.S.

Mod 2 jest bardzo tani i nic praktycznie nie niszczy w gniezdzie a dzwiek jest wyzszej jakosci i rekomenduje go :)

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Zapodaje foto z innego gniazdka.Zasada jest taka sama.

 

I kable do zwrotnicy przylutowac do zaciskow blisko miedzianych plecionek.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-27174-0-38661400-1397047120_thumb.jpg

post-27174-0-65636200-1397047134_thumb.jpg

post-27174-0-65972600-1397047144_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

  • 4 miesiące później...

Zapodaje foto z innego gniazdka.Zasada jest taka sama.

 

I kable do zwrotnicy przylutowac do zaciskow blisko miedzianych plecionek.

Pozdrawiam

 

Jeżeli zwrotnica nie jest mocowana do zacisków ale lezy na osobnej płytce, praktyczniej będzie do kabla ze zwrotnicy dolutować oczko alboi wręcz goły kablel okręcić dookoła śruby i przykręcić nią do zacisku. Blaszki gniazd się bardzo cięzko lutuje, zwladzacz takie droższe które maja solidne blaszki niklowane. W kolumnie DIY połaczenia skecane są łatwiejsze do serwisowania. Można zawsze rozkręcić zamiast ciągać zwrotnicę z polutowanymi kablami, za każdym razem kiedy najdzie nas ochota na jakieś eksperymenty. Przy tym dają równie solidne połączenie.

Standardowe tanie gniazda to jest niestety porazka "made in CHRL"

Obecnie wszystkie gniazda są "made in CHRL". Jednak zazwyczaj wtyki bananowe nawet te najtańsze dobrze trzymają się w nawet najtańszych gniazdach głośnikowych.

Gniazda głośnikowe na terminalu dają również możliwość wymiany samych przyłączy na solidniejsze, oczywiście takie które się na terminalu zmieszczą. Jeśli stare się wyrobią, można kupić końców solidniejsze np. z metalowymi nakrętkami zamiast plastikowych, z grubszymi zamiast cienkich albo nawet podróbki WBT z krótkim trzpieniem które powinny pasować do plastikowego terminala. Montaż gniazd na terminalu znacznie ułatwia czynności "diydżerskie" ;-)

Temat jakoś podupadł. Czy ktoś próbował modernizować projekt Mite lub Staff ?

Te same głośniki co w Staffach były stosowane w Denonach sc600 albo w Sonatach 120. Miały tam zwrotnice II rzędu elektrycznie.

Może ktoś próbował GDWK_11/100 w falowodzie ?

 

Może chociaż kto poradzi schematem zwrotnicy Denona sc600 ?

  • 3 miesiące później...

Przez powietrze nie przepłyną. Wiec, o co chodzi?

Witam

Przez sprawy rozwodowe dlugo nie mialem czasu na odpowiedz .

Lecz odpowiem dzis .

Prady plyna w przewodniku.Najlepszym przewodnikiem jest srebro dalej miedz,zloto ,aluminium ,stal etc..

Wszystkie stopy sa gorsze od czystych skladnikow metalowych.

Pozdro Xtr71

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Za tym czystym składnikiem metalowym jest również czysty drucik milimetrowy cewki i jeszcze mniejsze druciki rezystorów już nie tak czyste.

 

Czy w okresie ostatniego kwartału nieaktywności pojawiły się jakieś nowe pomysły na modyfikacje, zmiany projektów Totem Mite/Staff? Tonsil coś mało znaków życia daje ostatnio, więc może całkowicie temat ten poświęcić każdemu minizestawowi na 5" głośniku w małej obudowie?

To dość egzotyczny temat patrząc z dzisiejszego punktu widzenia.

Najlepszą modyfikacją byłoby pozostawienie samego szyldu "Totem",

a zastąpienie choćby kopułki Tonsilu bardziej współczesnym głośnikiem

i to za niewiele większe pieniądze, zamiast przerabiać różne "wynalazki".

Obniżyć częstotliwość podziału; dziś już możliwe bez problemów.

Dlaczego niewielu odbudowuje choćby stare Altusy ?

Wiem, wiem - pytanie retoryczne ale "folklor" tematu podobny.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Co w nim egzotycznego??? O ile dobrze mnie poinformowano to zarówno Totem Staff jak i Mite są nadal w ofercie producenta, a we Wrześni produkowane są dla nich głośniki.

Tonsilowskie kopułki te tkaninowe z GDN 11/100, 10/80/26 i 10/80/19 można bez problemów filtrować od 3 khz. Jak się ktoś uprze to przy tak małej wymaganej wytrzymałości nawet od 2 khz, to żaden problem, z tym że zupełnie niepotrzebnie. GDN 13/40/2 ma polipropylenową membranę zaledwie 85cm2 powierzchni i rezonanse tak rozproszone, że nie ma potrzeby dążenia do jak najniższej filtracji, bo dobrze sobie radzi z odtwarzaniem wyższego pasma tonów średnich. Powiedziałbym nawet, że nadspodziewanie dobrze jak na głośnik w tej cenie i technologii.

 

Co to niby ma wspólnego z Altusami??? Jakieś maniakalne nawiązywanie wiecznie do Altusów. Rozumiem jeśli ktoś nie ma doświadczeń tylko powtarza co usłyszał kiedyś od rodziców u cioci na imieninach, dlatego Tonsila z Altusem, jakby nie było kilkuset innych produktów z Tonsila przez ponad 40 lat istnienia firmy. Jednak to forum skupia raczej bardziej świadomych konstruktorów hobbystów którym nie wypada już nawet czynić takich nawiązań

 

Jedyne co widać, że głośniki Tonsila są jakby ostatnio mniej dostępne, więc pytanie co może być w zamian na małe monitory?

Bo technicznie z Tonsila byłoby w czym wybierać. Jest jeszcze GDN 13/40/4 (dwa magnesy łatwo przerobić z GDN 13/40/2), GDN 13/40/9 (duży obwód ekranowany), GDN 15/40/3 (ekranowany, plastikowy kosz i membrana z włókna szklanego, bardzo duża indukcja w szczelinie). Naprawdę wariantów na różne wersje miniaturowych monitorków by się dużo znalazło na głośnikach Tonsila w tym rozmiarze.

Ale skończyło się na powielaniu - nawet nie - na małpowaniu, kanadyjskiego producenta i rozważaniach z jakiego drutu zrobić cewkę i jaki olej powinien być w kondensatorze do tej spapranej zwrotnicy, którą sobie ktoś w Kanadzie wymyślił. I największy problem techniczny to było zrobienie podfrezowania pod "kwadratowy" kosz.

Istotnych konkretów dotyczących różnych wariantów zwrotnic i różnych zestawień głośników przez cały wątek było jak na lekarstwo. A może nie doczytałem wszystkiego?

Istotnych konkretów dotyczących różnych wariantów zwrotnic i różnych zestawień głośników przez cały wątek było jak na lekarstwo. A może nie doczytałem wszystkiego?

 

Może dlatego, że zdecydowana większość osób, które zrobiły klony Mite nie posiada wiedzy i umiejętności aby dokonać sensownych zmian i w dodatku odpowiednio je tutaj pokazać (np. pomiary). Natomiast ci, którzy mogliby to zrobić mają takie samo zdanie na ten temat jak kolega Audioburak: to folklor, coś w rodzaju poprawiania altusów.

Czyli coś, co szanujący się konstruktor powinien omijać szerokim łukiem.

Kuzyn murzyna

Szanujący się konstruktor zna się na rzeczy i nie pierdzieli takich bzdur porównując Mite do Altusów. Wiec jesli już wyciagasz z tego wnioski to jedyne logiczne, że na tym forum nie ma szanujących się konstruktorów

Polska to wolny kraj. W związku z tym każdy może wyciągać samodzielnie wnioski i je tutaj upubliczniać. Ja uważam że paru łebskich userów jest na tym forum.

 

Może zamiast umieszczać prowokujące wpisy, sam zaproponujesz jakąś ciekawą modyfikację.

Kuzyn murzyna

Sam termin "klonowanie", Panowie, nie jest tak, jak w biotechnologii zadaniem ambitnym, rozwojowym, a jedynie powieleniem dotychczas stosowanych obudów, głośników, zwrotnic i ogólnie mówiąc błędów typu "casting" ;-)

Wspomniany wyżej przez artura0215 np. GDN 15/40/3 połączony z dobrą kopułką jedwabną, ale podzielony niżej, niż Tonsilowskie 3,5 kHz byłby z dużą pewnością rozwinięciem idei tego zasłużonego monitorka, a można spróbować dojechać nawet do woofera 18 cm. Żeby nie przeinwestować zaczynając np. od STX'a plus np. Dayton, Wavecor czy Monacor.

Tyle, że to by już nie było klonowanie, niestety...

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Moge potwiedzic, ze GDN 15/40/3 to bardzo dobry glosnik, zaslugujacy na cos lepszego niz gdwk Tonsila. Jesli dobrac mu przyzwoita kopulke, zdolna do pracy z od 2-2.5khz. to finalny dzwiek bedzie bardzo dobrej jakosci

Kopułki Tonsila tez można stosować od 2,5 khz. To nic trudnego, nawet w niektórych zestawach Tonsila były tak filtrowane - na przykład GDWK 10/80/19 filtrowane kondensatorek 6,8uF.

Tyle że GDWK 10/80/7 z Totem Mite jest chyba najmniej ambitna kopułką Tonsila. Za to w pomiarach - nawet chyba na tym forum - pokazywała bardzo dobre zrównoważenie pasma. Tym bardziej dziwne że w Totemie to pasmo zepsuli przy pomocy zwrotnicy. Problemy są z oryginalnoscią kopułek Tonsila, w tej chwili nie wiadomo co się dostanie bo takie kopułki jak z GDWK 10/80/19 produkują teraz Chiny dla całego świata. One pasują do Tonsila wymiarami ale nie wiadomo czym jeszcze a na wygląd mogą byc nie do rozróżnienia.

 

A jeśli się ktoś nastawi na dwa razy wyższa cene to w zasięgu jest Seas 27TFF - prosty i dobry, nawet bardzo dobry jak na cenę i całkowicie wystarczający do takiego projektu.

 

GDN 15/40/3 nie musi być odcinany bardzo nisko. Ma dobrze skupiony rezonans łamania membrany. Dla przykładu cztery razy droższy Visaton AL130 ma rezonans przesunięty zaledwie o kilkaset Hz wyżej.

Głośnik ma dość niskie Qts, można więc stosować tanie cewki o wysokiej rezystancji co tylko poprawi możliwość niższego strojenia i dopasowanie do obudowy około 6-7 litrów objętości. Czyli też niewiele więcej niż ma Totem Mite.

 

Membrany Polipropylenowe z Tonsilowskich trzynastek w ogóle tak standardowo można filtrować wysoko. Wiec tu też nie ma problemu.

GDN 13/40/4 to jest to samo co GDN 13/40/2 - 8om (bez otworu w nabiegunniku) tylko z dodatkowym magnesem o nieco mniejszej wysoko sci. Każdego GDN 13/40/2 można w ten sposób łatwo przerobić na 13/40/4 i uzyskać parametry TS podobne do 15/40/3. Czyli głośnik dopasowany do obudowy 6-7 litrów z niewymagającą cewką o dużej rezystancji.

 

Jest także GDN 13/40/9 - niemal to samo co GDN 13/40/2 tylko z podwójnym magnesem i ekranem magnetycznym. Głośnik był sprzedawany pierwotnie jako Wharfedale. Ma nieco wyższe Qts niz GDN 13/40/4 - 8 om.

Te trzynastki jest nawet sens połaczyć z GDWK 10/80/26. Uzyskując wygład identyczny co Totem Mite mamy w projekcie bardzo różniące się parametrami głośniki. Choć mnie akurat wygląd Mite się bardzo średnio podoba, ale jesli ktos juz obudowę do takiego zestawu może się pokusić o budowę czegoś lepszego o takim samym wyglądzie i podobnej cenie przetworników.

 

No i pozostaje kwestia dopracowania prawidłowo zrobionej zwrotnicy.

Teoretycznie wszystko da sie polaczyc jak kto chce. Ja jedynie nie widze sensu laczenia na sile glosnikow kopulkowych Tonsila, bo za niewiele wieksza kase mozna kupic znacznie lepsze glosniki. Jesli ktos nie mierzyl znieksztalcen i wodospadu wysokotonowcow Tonsila, ten nie pojmie jak liche sa to glosniki.

A ktoś mierzył? Masz może pomiary GDWK 10/80/26 i 11/100 ?

 

Widziałem pomiar Vify PL27tg - kiedyś kultowego wręcz głośnika montowanego w zestawch już uznawanych za hi-end. Nawet powiem że do brzmienia jego nic nie miałem, może mi się jakiś lepszy model trafił, ale pomiary to była porażka. Dobrze ze ten głośnik teraz kosztuje o prawie połowę taniej niż kilka lat temu - dziś jest produkowany jako Scan Speak Discovery. Ale przypuszczam że do Seasów jeszcze mu dużo brakuje. Zresztą Seasy prestige to nowsze konstrukcje od tych Vif PL i tak samo od Tonsili i pod wzgledem zniekształceń wypadają całkiem dobrze.

 

W głośniku wysokotonowym jest dość istotny parametr wychylenia liniowego zwykle niezauważany. Tak z pamięci to Visa miała chyba 0,2mm tonsil 0,3 albo 0,4 mm (ale nie pamietam czy +/- czy w jedna stronę) a Seasy podają 0,5mm. TO daje jakieś wyobazenie o zakresie pracy liniowej, a trzeba jeszcze pamiętać że kopułka jest zawieszona tylko w jednej płaszczyźnie, do tego musi być lekka a maksymalnie sztywna więc zrobienie liniowego wychylenia w dużym zakresie i z małymi zniekształceniami sprawia pewne trudności.

Robilem pomiary gdwk 10/80/19, 10/80/26 i 11/100. Najgorszy byl ten ostatni. GDWK 10/80/26 jako tako, najnizszy rezonans, da sie uciac ponizej 3 khz. Niestety tak jak wiekszosc tonsili znaczny wzrost znieksztalcen powyzej 5khz, co skuktuje charakterystycznym brzmieniem wysokich tonow, czesto okreslane jako "sypiacy sie piasek".

Bez wzgledu na rodzaj zwrotnicy, te glosniki zawsze przedstawiaja swoja charakterystyke brzmienia, bo problem znieksztalcen nie lezy w niskim pasmie ( choc tu tez sa ale porownywalnie do konkurencji ) ale wlasnie znieksztalcenia powyzej 5khz daja o sobie znac i nie da sie tego w zaden sposob wyeliminowac, chyba ze mocno modyfikowac glosnik. Jak sie komus nudzi to ok, da sie zrobic, ale po co sie meczyc i dlubac jak mozna do 100zl kupic sporo znacznie lepszych glosnikow, przede wszystkim o nowoczesnej budowie z komora i niskim rezonansem.

Jak sam konstruktor Tonsila przyznaje, ze te glosniki sa dzis juz przestarzale to nie ma powodow aby mu nie wierzyc. Niestety nowosci w Tonsilu pojawiaja sie bardzo powoli i producent jest zmuszony stosowac stare gdwk, na ktorych opartych jest 99% wszystkich Tonsili. Na szczescie nowe Omegi czy nawet Altusy maja zupelnie inne glosniki o nowoczesnej budowie i zostaje miec tylko nadzieje, aby producent jak najszybciej udostepnil je rowniez na rynku dla dlubaczy diy, a nie tylko w gotowych zestawach.

Powyżej 5 kHz ? czy poniżej ?

Na tym forum czytałem o sypiącym się piasku z Vify PL27tg a miałem takiego i nigdy owego efektu nie zauważyłem.

 

Tonsile rzeczywiście brzmią nieco szorstko. Z tym że miałem dwa GDWK 10/80/19 różniące się kopułkami. Jedna z nich wyglądała na tkaninę poliestrową - taka bardziej błyszcząca i głośnik był oznaczony jako TLC. Grała ciszej i jakby łagodniej w porównaniu z kopułkami bawełnianymi. Ale ich nie mierzyłem.

Tonsile miały zawsze tak umiarkowany wzrost impedancji że rezonans przy 1500 hz słabo się zaznaczał.

Dobrze na wysokich brzmiał GDWK 10/80T ale niestety głosnik był w kilku różnie brzmiacych wykonaniach - różniło się wykończenie powierzchni kopułki tytanowej co jest bardzo istotne dla brzmienia i w dodatku nie udało mi się nigdy dostać takich niemacanych. Nie wiem jak ludzie to robili ale co kupiłem to zawsze przynajmniej na jednym były paluchy na kopułce i pomarszczona krawędź, mimo że wyglądał na nierozbierany - szpilkami te głośniki kłuli czy jak?

 

Za to głośniki Seasa z komorą rezonansową mają wysoko położony roll-off i tak naprawdę tez nie warto ich ciąć niżej niż takich bez komory rezonansowej bo może zabraknąć wypełnienie w okolicy częstotliwości podziału. No ale to takie moje zdanie, inni robią jak uważają. Moim zdaniem Seasy są obecnie najsensowniejszym wyborem w najtańszych kopułkach. Z droższych był jeszcze dobry Wavecor o bardzo małych zniekształceniach.

 

Chętnie bym zobaczył kompletne pomiary tych GDWK-ów jakbyś mógł w ten wątek wkleić ?

 

poza tym na tym form tez widziałem GDWK 10/80/19 z kopułkami z drobnej tkaniny błyszczącej czarnej a miałem identyczny z kopułka matową. Miałem wręcz wrażenie, że niektóre wyroby były montowane jakby nie w pełnym procesie produkcji. Jakby pominięto jeszcze jakieś powlekanie czy impregnowanie membran.

 

a tu dataszit najmocniejszej 5" Tonsila

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.