Skocz do zawartości
IGNORED

Odświeżenie zwrotnicy w Dali Concept 2


maxwell12

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

chciałbym nieco poprawić dźwięk w mich budżetowych Dali Concept 2.

 

Na razie nie chciałbym inwestować w nowe głośniki - to może będzie kolejny etap - teraz postanowiłem odświeżyć zwrotnicę wymieniając w niej kilka komponentów oraz lepiej wygłuszyć wnętrze.

 

bardzo prosze o wasze opinię i sugestie dalszych prac.

 

Oryginalna zwrotnica wygląda tak:

 

+---2,7 Ohm----|4,7 uF|---*---------------- T+

*

|

|

0,25 mH cewka (0,8 drut, powietrzna)

|

|

*

------------------------------*----------------- T-

 

+----- 1,43 mH (rdzeniowa) ---------*---------- W+

*

|

6,8 uF

|

1,8 Ohm

|

*

-------------------------------------*------------W-

 

Kondensatory są oczywiście elektrolitowe 100VW

Rezystory ceramiczne 5W.

Częstotliwość zwrotnicy to 3000 Hz

Kolumna jest oczywiście 8 Ohm.

 

Kopółka wysokotonowa, miekka, tekstylna to C25-G1/R:

70mm magnes ferrytowy chłodzonym cieczą ferromagnetyczną

Cut-out Diameter: 73mm

Impedance: 4 ohms,

Power Handling: 120W

Sensitivity: 93 db

Frequency Response: 1KHz - 20KHz

 

Średnio/niskotonowy to C180-02/R - 4 Ohm, podwójny 80mm magnes który wprawia 2,5cmm cetkę drgającą.

 

Wymiary kolumny to: wys./szer./głęb. (mm) 390 x 200 x 260

Obudowa jest wykonana z płyt MDF grubości 16 mm, a przednia część - z płyty MDF grubości 18 mm

 

Mam wzmacniacz AA x-i60 który dla 8Ohm daje wzmocnienie 60W.

 

Planuje wygłuszyć wnętrze mata bitumiczną:

- Mata głusząca miękka 25x50cm, grubość 2mm (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) )

na wszystkich ściankach i na to dać oryginalne wytłumienie z wełny które jest w kolumnie.

O dziwo oryginalnie nie jest wytłumione w ogóle dno kolumny co zamierzam poprawić. Oczywiście w okolicach BR będzie sporo miejsca.

 

Do tego chciałbym wymienić w zwrotnicy kondensatory i rezystory na:

- Mundorf Mcap 250VDC, 6,80 uF

- Jantzen Audio Superior Z-Cap 800VDC, 4,70 uF

- Mundorf MR5 1,80 Ohm

- Mundorf MR5 2,70 Ohm

 

Mam pytanie, czy ze względu na inne rezystancje kondensatorów nie rozjadą mi się parametry zwrotnicy? Czy konieczne będzie wstawienie dodatkowego rezystora aby dodać brakujących Ohmów, czy się tym nie przejmować?

Czy polecacie wymiane cewki(ek)?

Bardzo proszę o wasze sugestie i opinie co do proponowanej modyfikacji jak i dalszych wskazówek co jeszcze można by zrobić co zauważalnie polepszy dzwięk z tych kolumn :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dodam jeszcze zdjęcie zwrotnicy:

 

DSC_1466_dd.jpg

 

DSC_1467d.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-54513-0-76369400-1399826591_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

O dziwo oryginalnie nie jest wytłumione w ogóle dno kolumny co zamierzam poprawić.

Mam pytanie, czy ze względu na inne rezystancje kondensatorów nie rozjadą mi się parametry zwrotnicy?

Nie wytłumiaj dna za żadne skarby. W ogóle nie wytłumiaj tych kolumn, przyklej małe kawałki filcu na bocznych i tylnej ściance, nic więcej. Wymiana elektrolitów na MKP czy MKT 1:1 zapewne spowoduje lekkie rozjechanie się parametrów. Mimo to warto tą badziewną zwrotnicę poprawić. Byłoby fajnie, gdybyś przetestował mniejsze wartości kondensatorów MKP, np. zamiast 6,8uF, 5,6uF.
Nie wytłumiaj dna za żadne skarby. W ogóle nie wytłumiaj tych kolumn, przyklej małe kawałki filcu na bocznych i tylnej ściance, nic więcej. Wymiana elektrolitów na MKP czy MKT 1:1 zapewne spowoduje lekkie rozjechanie się parametrów. Mimo to warto tą badziewną zwrotnicę poprawić. Byłoby fajnie, gdybyś przetestował mniejsze wartości kondensatorów MKP, np. zamiast 6,8uF, 5,6uF.

 

Za taką poradę to powinineś dostać bana za pisanie bzdur.

 

 

Jak najbardziej wzmocnienie obudowy matą bitumiczną przyniesie dobry efekt, z filcem bym nie przesadzał bo mozesz ją zbyt mocno wytłumić. Ewentualnie możesz dać trochę wełny owczej. Ilość trzeba dostosować doświadczalnie. Wymiana kondensatorów 1:1 nie wpłynie na charakterystyke zwrotnicy, ale poprawi brzmienie. Jeżeli zmienisz wartości kondensatorów to dopiero byś narobił sobie problemów bo zmieniasz podział zwrotnicy. Jeżeli nie masz doświadczenia nie zmieniaj cewki narazie. Zobacz jakie zmiany przyniesie zmiana kondensatorów i wtedy przekonasz się czy warto iść dalej.

Wymiana kondensatorów 1:1 nie wpłynie na charakterystyke zwrotnicy,

Albo tego nigdy nie robiłeś, albo jesteś głuchy.

 

Za taką poradę to powinineś dostać bana za pisanie bzdur.

Wyklejanie matami bitumicznymi zmieni od kilku do kilkunastu procent objętość tych monitorów i niczego nie poprawi. Wełna owcza lepsza jest pod tyłek, niż do kolumn z bas-rurą. To są moje obserwacje z budowy ponad 20 zestawów DIY.
Albo tego nigdy nie robiłeś, albo jesteś głuchy.

 

Wyklejanie matami bitumicznymi zmieni od kilku do kilkunastu procent objętość tych monitorów i niczego nie poprawi. Wełna owcza lepsza jest pod tyłek, niż do kolumn z bas-rurą. To są moje obserwacje z budowy ponad 20 zestawów DIY.

 

:) To że masz zrobionych ileś tam kolumn nie znaczy że robisz to dobrze. Tak samo jak gotowanie obiadów nie zrobi ze mnie profesjonalnego kucharza.

:)

Nie sądzisz, że najlepiej byłoby poprzestać na wymianie doświadczeń? Nie będę tego tłumaczył, wymiana elektrolitu na MKP 1:1 zwłaszcza na niskich tonach zazwyczaj kończyła się w moich przypadkach porażką.

Link:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link 2 :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A Moja porada zamontować gniazdo bi-wiring.Sekcję wysokoch tonów na oddzielnej płytce zmontować.Najlepsza by była perforowana zlutować Point to Point,

jeśli masz dużo kaski zamiast 4,7uF daj połączone równolegle 2,2uF+ 1,5uF+1uF.Rezystor 2,7 Ohm zastąp dwoma równolegle połączonymi MOX-ami 5,6 Ohm np.Mundorf 5W.

Nie poznasz już tego dźwięku, zmieni się całkowicie na PLUS.

Pozdro

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Hmm,

 

Wyklejanie matami bitumicznymi zmieni od kilku do kilkunastu procent objętość tych monitorów i niczego nie poprawi

 

Faktycznie monitory nie sa za wielkie. Na szybko to obliczyłem że oklejenie bitumem 2mm wszystkich powierzchni (oprócz czołowej) to strata ~5% objętości. OK tyle że moje monitory wiszą na ścianie na czymś podobnym do tego:

ulyssesdd2.jpg

Wydaje mi się że skoro dno nie jest wytłumione a pod moja kolumną nic nie stoi to choć denko można by wytłumić matą 2mm. Co o tym sądzicie?

Od razu piszę że standów nie kupię - wolę zainwestować w zwrotnicę itp.

 

Jeśli chodzi o kondensatory w torze niskotonowym to już w kilku miejscach czytałem że to czasami daje negatywne skutki (ze względu na różnice w rezystancji?) i nawet zastanawiam się czy nie lepiej by było je także zmienić ale na bi-polar tyle że Mundorf Ecap 70 VDC PLAIN 6,80 uF. Co prawda jest 70VDC a nie 100 jak oryginał ale mam wzmacniacz który daje 60W przy 8Ohm więc i tak nie powinno być źle. Z drugiej strony czytałem także posty w których ludzie wymieniali wszystko i pisali że jest ogromna poprawa na +. Którą opcję lepiej wybrać? :-)

 

Sekcję wysokoch tonów na oddzielnej płytce zmontować

 

W sumie to chyba zdecyduje się na umieszczenie całości na jednej ale większej płytce, a cewki po prostu zostaną te co są, no chyba że zaproponujecie coś innego ? :-)

 

zamiast 4,7uF daj połączone równolegle 2,2uF+ 1,5uF+1uF.Rezystor 2,7 Ohm zastąp dwoma równolegle połączonymi MOX-ami 5,6 Ohm np.Mundorf 5W

 

Też już czytałem że dobre efekty uzyskuje się łącząc tak kondensatory, tyle że pieniądze już będą inne jak słusznie napisałeś. Czy lepiej wobec tego zainwestować w jeden Jantzen Audio Superior Z-Cap 4,70 uF czy 3 z serii Mundorf Mcap ? A może poczekać i odłożyć na Mundorf Supreme 4,70 uF - byłaby zdecydowanie większa różnica w stosunku do wcześniejszych 2 opcji czy nie ma sensu pchać się w tak drogie komponenty do tego głośnika?

 

Pozdrawiam

Jak chcesz dźwięku mniej szczegółowego o bledszej barwie to możesz składać szeregowy tweetera z jeszcze większej ilości elementów. Na naturalne, dźwięczne blachy perkusji po takich zabiegach bym jednak za bardzo nie stawiał.

Na co liczysz po tych przepoczwarzeniach i z czego byłeś niezadowolony, bo porady mogą być "od Sasa do lasa". Każdy "leci bez trzymanki", a Tobie może chodzi o coś zupełnie innego...

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

OK tyle że moje monitory wiszą na ścianie na czymś podobnym do tego:

No cóż, mogłeś wpis zacząć od tej "drobnej" uwagi. Więcej uzyskasz stawiając kolumienki na standach, niż zmieniając kondensatory.

A jeśli chodzi o wytłumienie dna monitorów, kiedy to zrobisz pojawi się potężny, dudniący bas, a ogólna przejrzystość zatraci się.

Hej,

 

Tobie może chodzi o coś zupełnie innego...

 

Chciałbym usłyszeć więcej dobrze kontrolowanego basu (obecnie jest dość oszczędnie dawkowany), otworzyć średnicę , wokalom dodać nieco wyrazistości a także poszerzyć scenę (obecnie jest umiescowiona raczej na wprost). Obecnie dźwięk ma sporą rozdzielczość ale zawsze można to poprawić na "+", lubię wychwytywać niuanse, skupić się na jakimś instrumencie. W moim zestawie głośniki te czasami grają dość jaskrawie i chciałbym zmniejszyć efekt "kwi z uszu" gdy słyszę talerze np. w Tool-u (np Intolerance z płyty Undertow - na prawdę mocno wyeksponowane).

Chciałbym nieco to usprawnić bez wymiany głośnika(ów) o ile to możliwe :-) No chyba że nie możliwe :-)

postaw na próbę na dowolnych stojakach, pojeździj z nimi po pokoju

 

No właśnie w tym problem że wiszą bo nie za bardzo moją gdzie stać :-( , o jeżdżeniu po pokoju w poszukiwaniu najlepszego ustawienia niestety na razie też mogę zapomnieć więc ratuje się jak mogę ;-)

otworzyć średnicę , wokalom dodać nieco wyrazistości a także poszerzyć scenę (obecnie jest umiescowiona raczej na wprost). Obecnie dźwięk ma sporą rozdzielczość ale zawsze można to poprawić na "+", lubię wychwytywać niuanse, skupić się na jakimś instrumencie

 

Witam

Kolego chyba sobie robisz z Nas jaja.Z kondensatora bi polara na wysokich tonach masz rozdzielczość i wyrazistość.?????

Nawet kiepski SCR MKT bedzie lepszy .

Pozdrawiam

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

No właśnie w tym problem że wiszą bo nie za bardzo moją gdzie stać :-(

Rozumiem. Zatem wybadaj, czy wiszą w optymalnym dla ciebie miejscu, na optymalnej wysokości, itd. Może część problemów bierze się i stąd?

 

Witam

Kolego chyba sobie robisz z Nas jaja.Z kondensatora bi polara na wysokich tonach masz rozdzielczość i wyrazistość.?????

Nawet kiepski SCR MKT bedzie lepszy .

Pozdrawiam

To nie jest takie oczywiste, nie jest takie hop-siup. Jeśli poprawiać, to z głową, odsłuchując wyniki zmian.

Kolego chyba sobie robisz z Nas jaja.Z kondensatora bi polara na wysokich tonach masz rozdzielczość i wyrazistość.?????

 

Nie robię sobie jaj - widać po prostu masz bogatsze doświadczenie niż ja. Ja dopiero zaczynam, wcześniej miałem kino domowe i kolumny Koda, teraz mam Dali i wzmacniacz AA więc idę na przód :-) . Pewnie ujął bym to inaczej niż ty ale i tak dzięki bo mogę wnioskować że po jego wymianie usłyszę dalsze różnice i znów się czegoś nauczę/doświadczę/trochę się nacieszę tym poziomem dźwięku zanim spróbuje pójść o krok dalej, a o taka przyjemność między innymi nam chodzi prawda? :-)

 

Ale wracając do meritum... :-)

Nie robię sobie jaj - widać po prostu masz bogatsze doświadczenie niż ja. Ja dopiero zaczynam, wcześniej miałem kino domowe i kolumny Koda, teraz mam Dali i wzmacniacz AA więc idę na przód :-) . Pewnie ujął bym to inaczej niż ty ale i tak dzięki bo mogę wnioskować że po jego wymianie usłyszę dalsze różnice i znów się czegoś nauczę/doświadczę/trochę się nacieszę tym poziomem dźwięku zanim spróbuje pójść o krok dalej, a o taka przyjemność między innymi nam chodzi prawda? :-)

Zobacz linki.i skomentuj.

Pozdro

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Zobacz linki.i skomentuj.

 

Materiały z przytoczonych linków już wcześniej widziałem, powiem szczerze że były dla mnie inspiracją do napisania tego postu i podpytania się lokalnych hobbystów.

Materiały z przytoczonych linków już wcześniej widziałem, powiem szczerze że były dla mnie inspiracją do napisania tego postu i podpytania się lokalnych hobbystów.

Czy Kolego odsłuchujesz głośno muzykę czy cicho?

Pozdro.

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Czy Kolego odsłuchujesz głośno muzykę czy cicho?

 

W ciągu dnia to ze wzmacniacza idzie ok 25 - 30 W, a w wieczorem 11- 15 W. Mój AA do 15 W gra w klasie A, niestety ze względu na obecną konstrukcję kolumn tylko odrobinę to słychać. Mam nadzieje nieco to poprawić tymi modyfikacjami :-)

W ciągu dnia to ze wzmacniacza idzie ok 25 - 30 W, a w wieczorem 11- 15 W. Mój AA do 15 W gra w klasie A, niestety ze względu na obecną konstrukcję kolumn tylko odrobinę to słychać. Mam nadzieje nieco to poprawić tymi modyfikacjami :-)

Witam

Pierwszą czynnością powinien być pomiar tej Dali na SPL.

Zobaczysz dlaczego brakuje średnicy i jest za dużo wysokich.

Zapytałem ,gdyż w sekcji wysokich tonów masz rezystor przed kondem 4,7uF. Polecam zamiast pojedynczego rezystora,sekcje dwóch połączonych równolegle 5,6 Ohm MOX Mundorf 5W.

___ --- 5,6 Ohm----___

----------[ ]----------------

---------5,6 Ohm---------

Napisałeś iż chcesz dać kondy Jenzen Superior Z-Cap.Nie polecam ich ,rozważ taki kond Mundorf Evo oil 4,7 uF .Będziesz zadowolony.

Koniecznie rozdziel wysokie tony od niskich.Zyskasz na przestrzeni.

Jeśli nie odtwarzasz muzyki bardzo głośno usuń ferrofluid ze szczeliny głośnika będzie o wiele precyzyjniej na przestrzeni i usłyszysz to co tłumi ferro oil.

 

Pozdro.

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

 

Planuje wygłuszyć wnętrze mata bitumiczną:

Sens stosowania maty to od około 4mm a co za tym idzie zmniejszenie objętości kolumn .

Bardzo ważne jest klejenie mat do obudowy i między sobą .

Ja bym nie kleił .

Na wytłumienie filc " poroso " . Boki po warstwie , góra 2 , dół 3 , tył 2 warstwy . Później eksperymentalnie płat wełny owczej z Akkusa za midwooferem .

 

Okablowanie - po żyle z Kimbera 4PR

 

Elektrolit w torze midwoofera bym zostawił jak nie jest wyschnięty .

 

Kolejny etap jak się z tym osłuchasz to kond w torze tweetera . Pamiętaj że czerwony Jantzen nie wybacza jak dostaje kiepski sygnał .

Dałbym albo białego MCapa albo Supreme .

Na sam koniec ( po 2-3 tygodniach słuchania ) rezystor w torze tweetera .

Najtaniej Superes .

Na bogato szybki i przejrzysty M Resist Mundorfa albo ciepły Path Audio.

Ceny i opłacalność sam sobie przeanalizuj ale wszystko rób etapami jak wyżej

 

Powodzenia.

Elektrolit w torze midwoofera bym zostawił jak nie jest wyschnięty

Kolejka ode Mnie.

Poleciłbym jednak bi-polara Mundorf z gładkiej folii E-Cap Mlytic.

Pozdro.

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Bardzo wszystkim dziękuję za wszystkie rady i wskazówki. Na prawdę są bardzo pomocne!!

 

Sprawę wyboru kondensatorów, rezystorów i wygłuszenia uważam więc za zamkniętą - zakupie, zmontuję, porobię zdjęcia i się pochwalę :-)

 

Mam jeszcze tylko 3 pytania.

 

1. Czy stosować dodatkowy opornik po podmianie kondensatora (aby zniwelować straty wynikłe z mniejszej rezystancji wewnętrznej kondensatora)?

2. Czy ruszać cewki? Szczególnie tę rdzeniową? Można by zmierzyć jej rezystancję i dobrać powietrzną tylko czy to faktycznie pozytywnie i zauważalnie się odbije na dźwięku? Co radzicie?

3. Kable do wysokich chciałem dać JANTZEN SOLID CORE 2x0,5mm^2 a do niskich 2,08mm Ultralink Matrix-2 lub 2,1mm Ultralink Challenger-2 - sugerowałem się czystością miedzi ale nie jestem na 100% przekonany czy warto dla tych małych odcinków? Jak to się ma do propozycji

Okablowanie - po żyle z Kimbera 4PR

 

 

Pozdrawaim! :-)

Bardzo wszystkim dziękuję za wszystkie rady i wskazówki. Na prawdę są bardzo pomocne!!

 

Sprawę wyboru kondensatorów, rezystorów i wygłuszenia uważam więc za zamkniętą - zakupie, zmontuję, porobię zdjęcia i się pochwalę :-)

 

Mam jeszcze tylko 3 pytania.

 

1. Czy stosować dodatkowy opornik po podmianie kondensatora (aby zniwelować straty wynikłe z mniejszej rezystancji wewnętrznej kondensatora)?

2. Czy ruszać cewki? Szczególnie tę rdzeniową? Można by zmierzyć jej rezystancję i dobrać powietrzną tylko czy to faktycznie pozytywnie i zauważalnie się odbije na dźwięku? Co radzicie?

3. Kable do wysokich chciałem dać JANTZEN SOLID CORE 2x0,5mm^2 a do niskich 2,08mm Ultralink Matrix-2 lub 2,1mm Ultralink Challenger-2 - sugerowałem się czystością miedzi ale nie jestem na 100% przekonany czy warto dla tych maych odcinków? Jak to się ma do propozycji

 

 

Pozdrawiam! :-)

Na basik ja w moich kolumnach dałem taki:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na wysokie cienki ten sam typ.

Pozdro.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Jeśli już wymieniasz na górze, to raczej miedziany solid 0,5 mm, ale średnicy, nie o takim polu przekroju. Wszelkie linki na górze mają wpływ na barwę i analityczność.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Jeśli już wymieniasz na górze, to raczej miedziany solid 0,5 mm, ale średnicy, nie o takim polu przekroju. Wszelkie linki na górze mają wpływ na barwę i analityczność.

Poprzednio zaleciłeś Mi taki drut.

Zamontowałem go i słuchałem .Za jakies 10 dni rozmawiałem z czlowiekiem budujacym kolumny z Włoch związanym ze starą szkołą budowania zestawów.Polecił kable takie jak ten podany wyżej ok-30 żyłowy posrebrzany .Niestety drucik ten polecony przez Ciebie leży w szufladzie.Linka ta na wysokie tony ma 19 żył i każda posrebrzana .Ta linka nie" zostawiła suchej nitki " na zalecanym przez Ciebie drucie.Całe szczęście że drut był tani,ze starej cewki wysokotonowej fi -0,5 mm.

Pozdro.

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.