Skocz do zawartości
IGNORED

tasuki, falowody Takenaki . kolumny VILKOR 3 -WAY


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

(Konto usunięte)

Wszystko zaczęło sie od gościa , który nazywa się Masaaki Takenaka.

 

Pracował nad roznymi obudowami glosnikowymi, a projekty zamieszczal na swojej stronie internetowej, napisał też książeczkę, co prawda nie bardzo wiem o czym ale jak ktoś zna japonski...

 

http://www.amazon.com/Tanikabu-seido-no-subete-Japanese/dp/4785702435/ref=la_B001I7MM3W_1_1/175-2851678-6841735?s=books&ie=UTF8&qid=1413155263&sr=1-1

 

w pewnym momencie wszystkie projekty zniknęły a pozostał jeden taki

 

 

http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-labyrinth.html

 

facet stwierdził,ze My previous home pages are discarded because this labyrinth speaker is too good. Pierwsze co rzuciło mi sie w oczy to mikroskopijność głośniczka drugie to całkowity brak wytłumienia, oraz pofalowana charakterystyka, czy cos takiego moze dobrze grać? postanowiłem sprawdzić.

 

W Polsce największym zwolennikiem obudowy tasukowej jest kolega Comendante W, którego projekt jest najwiekszym objętóściowo jakie widziałem, udoskonala on też te technologię od wielu lat

jest ekspertem w tej dziedzinie nie tylko teoretycznie ale , również praktycznie , dysponuje znakomita wiedzą w dziedzinie akustyki, pomaga tez kolegom, którzy chcą zbudowac i posłuchać jaki dźwięk generuje taki typ obudowy.

 

 

 

 

 

 

 

post-28119-0-83500200-1413156582_thumb.jpg

jedna z konstrukcji Comendante W

 

oraz charakterystyka bez filtrowania

 

post-28119-0-40713000-1413156651_thumb.jpg

 

inne przykłady obudów tasukowych

 

post-28119-0-17380300-1413156864_thumb.png

 

 

post-28119-0-69078300-1413157566_thumb.jpgpost-28119-0-69078300-1413157566_thumb.jpg

post-28119-0-18876600-1413157578_thumb.jpg

post-28119-0-71025400-1413157590_thumb.jpg

post-28119-0-66522400-1413157604_thumb.jpg

 

najwiekszą zaletą tasuka jest fizyczne skórcenie tunelu w stosunku do np lini transmisyjnej

 

drugą zaleta jest uzyskanie dzwieku czystego i naturalnego, najblizszego odsłuchom na żywo.

 

jeden z mich synów gra na wiolonczeli czasem na kontabasie, dlatego porównania z muzyka na żywo mam bardzo często.

 

 

 

ja postanowiłem zastosowac obudowę tasukową dla głośnika niskotonowego

 

obraz podwójny ze spisem formatek jest projektem z 2007 roku bezposrednio konsultowany z Takenaką i dotyczy głosnika fostex FE 103E

 

Takenaka jest również autorem patentu

http://www.freepatentsonline.com/6078676.pdf

 

jedna z konstrukcji tasukowej z pomiarami

https://plus.google.com/photos/104815977319768613421/albums/5285460828107376513?banner=pwa

 

jeszcze jedna konstrukcja wg Takenaki

 

 

http://spiralspeaker.web.fc2.com/aaaspeaker/extra/engag180z/eng-ag180z.html

 

z lewej: Hal Teramoto, Master of design & Production, Feastrex

w środku: Dr. Akiyama, President, Feastrex

z prawej: Mr. Takenaka, an independent amp designer

 

post-28119-0-50746700-1413162854_thumb.jpg

 

 

Lapka.pdfznalazłem tez polski akcent,myslę ,ze przybliza zasadę działania horna opatentowanego przez Takenakę

 

Wg dyskusji z diyaudio oraz z francuskiego forum od momentu powstania pierwszej konstrukcji tasukowej i w trakcie budowy następnych wszyscy zastanawiali sie jak działa ten pomysł.

Były konsultacje z Martinem Kingiem z Takenaką, nawet jeden z kolegów z diyaudio próbował stworzyć model matematyczny, porównywano tasuki do linii transmisyjnej , probowano znależć zależność miedzy tasukiem a obudową bas reflex

jak dotąd nie znalazłem lepszego i bardziej udowodnionego wytłumaczenia działania obudowy tasukowej niz przedstawiona przez ComendanteW

 

ogólna część teorii przedstawiona jest na początku innego mojego wątku

ale wybiórczo i tylko glowne aspekty.

 

nie bardzo mam ochotę wchodzić znów w teorię, ponieważ dla mnie jest najważniejszy wynik praktyczny i soniczny, który poznałem i polecam wszystkim ,by spróbowali zrobić obudowę w formie tasuków i przekonac sie nausznie o walorach tejże obudowy

post-28119-0-21611000-1413156904_thumb.jpg

W uzupełnieniu powyższego, kilka uwag o obudowie RABYRINTH p. M. Takenaki, z wielkim szacunkiem dla jego postawy i konsekwencji w działaniu.

Dokumentacja dostępna jest pod adresem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Głośnik

SA/F80AMG with magnesium alloy cone manufactured by unknown Taiwanese producer:

Full Range 90Hz~22KHz

Specifications and Thiele/Small Parameters

Size 3 in, Cone Magnesium, SPL(1w/1m) 84.3 dB, Impedance 8 Ω, Nominal Power 15 W, Program Power 30 W, FS 89.3Hz, Magnet Ferrite, Inductance 0.20 mH, Vas 2.342 L, Qts 0.816, Qes 0.943, Qms 6.054, 2014-10-13Re 6Ω, SD 32 cm², MMS 1.96 Kg

 

Obudowa

gr. materiału 1,5 cm, szer obudowy = 12 cm, głębokość obudowy = 17 cm, wysokość = 70 cm, pojemność = ok. 7,8 litra, netto = 9 x 14 x (70-1,5) - (63 x 1,5 x 9 przegroda) = 8631 cm^2 - 850,5 = 7780,5 cm^3, deska tasuka (9-1,5)/2 = szerokość 3,75 cm, długość 6 cm, Sd tunelu = 9 cm x (14-1,5)/2 = 9 x 6,25 = 56,25 cm^2, wylot tunelu = okrąg o średnicy ok. 5 cm = 3,14 x 2,5^2 = 19,625 cm^2

Długość tunelu = (6 tasuków dł. 6 cm plus odstępy między tasukami ok. 19,5 cm razy 6) / 4 (tasuki działają ćwiartką swojej sumarycznej długości) = 36 + 117 = 153 cm długość obliczeniowa.

 

Uwagi do konstrukcji RABIRYNTH (Japończycy mają problem z głoską "L"):

  1. Nie jest to żaden horn (żadna z Takenakowych konstrukcji hornem nie była... ale o tym może przy innej okazji, gdyby to kogoś zainteresowało, bo to długa historia), to niemal zwykła linia transmisyjna MLTL o tunelu prostym 1,5 Sd - 1,5 Sd z tasukowym zwiększeniem długości i redukcją na wylocie do 0,6 Sd głośnika jak na MLTL przystało. Efekt tasuka pozostaje tu nie wykorzystany do końca zapewne z uwagi na z góry założoną wysokość obudowy (niewykluczone, że Japończycy słuchają siedząc na podłodze): tunel jest fizycznie tylko 20% krótszy od akustycznego (153 - ok. 120 cm = ok. 20%).
     
  2. Z uwagi na specyficzne dla tej konstrukcji rozsunięcie miejsc mocowania tasuków następuje cykliczne zwężanie się tunelu (w miejscach gdzie działa tasuk/deflektor) i w odcinkach dzielących tasuki, rozszerzenie do przepływu pełnym pustym tunelem: zwężenia w tunelu wynoszą Sd tunelu - (3,75 x w przybl. 2,2 cm) = 56,25 - 8,25 = 48 cm^2 czyli geometria zmienia się cyklicznie od 1,75 Sd membrany do 1,5 Sd. Nie wiem, jaki te 11 zwężeń w tunelu ma wpływ akustyczny. Prawdopodobnie jest jak pisze Takenaka, zmniejszają wybrzmiewanie wyższych harmonicznych, jego pomiar wykazuje dość strome i wczesne opadanie.
     
  3. Sądzę, że ostrożniej byłoby zostawić wylot równy Sd tunelu (redukcja do 19,6 cm^2 zwiększa obciążenie membranki niskimi tonami poniżej 60 - 50 Hz, których i tak nie przetworzy, bo jaki może mieć xmax: 1 mm?, 1,5 mm?). Ale to należałoby sprawdzić porównawczo i oczywiście, odsłuchowo.
     
  4. Po dodaniu lekkiego wytłumienia uzyskałoby się równiejsze pasmo, ale przy słabowitym głośniczku może rzeczywiście lepiej brzmi bez wytłumienia mimo tych zafalowań (zastosowany niski strój powoduje sporą utratę skuteczności na wylocie). Takenaka nie pisze, jakie wytłumienie testował, jedynie, że w jego ocenie przygasał dźwięk (w innych konstrukcjach niekiedy stosował małe ilości, widocznie nie były tak przestrojone). Może mała ilość gąbki zamiast włókniny by się sprawdziła?
     
  5. Korzystne prawdopodobnie dla niskich tonów (w tym wypadku nie za dużo jest lepiej) byłoby usunięcie tasuków z tunelu, pozostawiając długość 120 cm pustego kanału (ewentualnie włożyć nieco wytłumienia na ścianki, bo jednak takie zafalowania, choć nie muszą być szczególnie słyszalne i drażniące, przydałoby się nieco wyprostować).
     
  6. Biorąc się za modyfikacje sprawdziłbym efekt pewnej redukcji wysokości obudowy (ale nie mniej niż do ok. 100-105 cm tunelu), czyli przerabiając na małe monitorki. Dopiero z taką modyfikacją zastosowana redukcja wylotu wydaje się zasadna, nieco podbijając zakres 70-90 Hz. Jednak wcale nie mam pewności, czy tak zmodyfikowana obudowa polepszyłaby brzmienie.
     
  7. Ogólnie wielkiego basu tak mały głośnik oczywiście mieć nie będzie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość

(Konto usunięte)
<br />W uzupełnieniu powyższego, kilka uwag o obudowie RABYRINTH p. M. Takenaki, z wielkim szacunkiem dla jego postawy i konsekwencji w działaniu.<br />

 

drobiazgowy opis konstrukcji Pana Takenaki... z wykazaniem gdzie mozna byłoby lepiej...

widac ,że przstudiowaleś ja znakomicie. :) Napisałeś,ze żadna z konstrukcji nie jest hornem , a jak nazwiesz falowód opatentowany przez Takenakę?

Napisałeś,ze żadna z konstrukcji nie jest hornem , a jak nazwiesz falowód opatentowany przez Takenakę?

 

"Horn" oznacza ściśle i wyłącznie taką konstrukcję obudowy, w której wzdłuż osi symetrii tunelu wyprowadzajacego falę akustyczną na zewnątrz obudowy na jej drodze prostopadle do osi tuby następuje stopniowe dopasowanie ciśnienia akustycznego do prędkości cząstki akustycznej na pokonywanej drodze, stosownie do kształtu, długości i Sd postępującego rozwarcia. Uzyskanie dopasowania impedancji akustycznych u wylotu falowodu pozwala uzyskać znacznie większą niż w innych rodzajach obudowy (zwykle kilka procent) skuteczność pracy głośnik (do kilkudziesięciu). Ma oczywiście korzystny wpływ na brzmienie.

 

Opatentowane przez p. Takenakę rozwiązania dotyczące spirali w tubie nie zawierają takiego elementu dopasowującego, nie następuje stopniowe rozwarcie. Sd rury bez względu na zastosowaną ilość czy odstępy pomiędzy zwojami pozostaje niezmienne. Zmienny czy stały skok kolejnych zwojów jest dla działania obojętny. Akustycznie nie są więc hornami, a swoją mylącą nazwę zawdzięczają wyglądowi swego przekroju.

 

Dla uzyskania cech horna konieczne jest albo stopniowe zwiększanie Sd z przyrostem długości tunelu albo umieszczenie przy wylocie wycięć czy otworów (Karlson, Sapkowski i inni) odpuszczających stopniowo ciśnienie akustyczne w tunelu, co zbliża jego działanie do horna. Falowód o geometrii bez rozwarcia czyli zwiększenia Sd na wylocie nazywamy linią transmisyjną.

 

W wypadku umieszczenia takiej opatentowanej spirali w rurze, dla ustalenia długości drogi pokonywanej przez czoło fali akustycznej (uwaga: we wszelkim falowodzie fala akustyczna wędruje czołem wzdłuż osi długiej ustrojstwa) wystarczy obliczyć ćwiartkę długości zawijającego się elementu spiralnego: Takenaka proponował obliczanie tej drogi mierząc w połowie, pomiędzy osią a krawędzią przy ściance przebiegu, choć jak się zdaje konstrukcje budował metodą prób i błędów, więc nie miało dla niego znaczenia zalecane przez siebie przeszacowanie długości działającego tunelu.

 

Analogiem Takenakowej śruby w rurze "spiral horn" jest w geometrii "tasuka" czy jak on określał, "angular type" tunel o przekroju prostokątnym z taką ilością desek/deflektorów, ile w modelu ślimakowo-rurowym mamy pełnych zwojów "ślimaka". Zwiększenie ilości par tasuków czy ilości pełnych zwojów powoduje wydłużenie pokonywanej przez falę dźwiękową drogi. W obu wypadkach użyteczne Sd tunelu jest równe Sd tunelu bez struktury minus przekrój tejże struktury.

 

Dla porządku nadmienię, że wczesne konstrukcje p. Takenaki polegały na umieszczeniu w sporej obudowie (duża komora głośnikowa) cienkiej w stosunku do powierzchni podstawy obudowy i krótkiej rury ze ślimakiem wewnątrz. Dłuższe umieszczał pionowo z wylotem u góry lub z dołu, krótsze poziomo z wylotem w przód lub tył. To nie były linie transmisyjne, a tym bardziej horny. To sprytne bass-refleksy z obszerną rurką skróconą ślimakiem. Ale to historia pokonanego już i słusznie minionego okresu.

 

Istotą wynalazku Takenaki nie jest efekt tuby (horna) bez tuby, bo takiego efektu tam nie ma, ale efekt wydłużenia drogi w falowodzie o dowolnym kształcie przekroju. Falowód krótszy, dający się nastroić tasukami na przetwarzanie niemożliwych przy swej fizycznej długości częstotliwości bez wynikających z długości falowodu słabości, nadal pozostaje krótki i pewnych cech żadne spirale czy deflektory nie zmienią. Ma to słyszalne konsekwencje brzmieniowe i dlatego linia transmisyjna z tasukiem działa brzmieniowo lepiej niż linia transmisyjna bez tasuka, a wolno mniemać, że takie korzyści dałoby się uzyskać również w hornie (niestety jedynie co do długości tuby, koniecznego dla niskich częstotliwości obwodu wylotu nie da się ominąć).

 

Powyższe dotyczy również geometrii, jaką nazwałem tasukiem podchwytując opublikowane kiedyś przez Takenakę określenie takiego wcielenia idei w prostokątnym falowodzie z deflektorami. "Tasuki" znaczy "skrzyżowany" i jest, podobnie jak "3-d horn", określeniem opisowym i poetyckim skrótem pojęciowym. Czynnościowo - akustycznie - jest to ten sam fenomen.

 

Obecnie po zarzuceniu idei rur ze ślimakiem z jak sądzę, trzech powodów: uciążliwości wykonania, łatwiejszego uzyskania większego Sd przelotu w prostokątnym tunelu i łatwiejszego mocowania struktury w obudowie, uzyskując dużą sztywność konstrukcji p. Takenaka nazywa swoje konstrukcje "rabirynth" albo "angular sipral". Drugi z wymienionych powodów wpływa na korzystną różnicę w brzmieniu. Liczy się też łatwiejsze niż wypadku ślimaka zamkniętego w rurze dobranie ilości i rodzaju ewentualnego wytłumienia, choć Takenaka go nie używa.

 

Tak więc odpowiedź na pytanie brzmi:

Ja bym pozostał przy eleganckiej nazwie "tasuk", może nawet "tasuk ślimakowy" lub "spiralny", bo nie narzuca skojarzeń z "hornem".

Gość

(Konto usunięte)

Trochę historii z mojego podwórka.

 

pierwsza obudowa tasukowa pokazująca niewątpliwe zalety tasuka pod względem konastrukcyjnym

 

obudowa była robiona z resztek wszystkich materiałów jakie miałem, ponieważ nie wiedziałem jaki będzie ostateczny wynik eksperymentu.

 

zdjęcia są od końca bo robilem je przy rozbieraniu obudowy na czynniki pierwsze, z przeznaczeniem do ogrzania powierzchni mieszkalnej.

 

 

zewnętrzne wymiary to 130cm wysokość, 65 cm głębokosć, 35 cm szerokość

 

pierwsze zdjęcie przedstawia widok wylotu tunelu tasukowego o wymiarach wewnętrznych 118 cmx 31 cm czyli ok 3600, nie jest to dokladny przekój wewnętrzny ponieważ użyłem przekładek między kolejnymi tasukami w formie deseczek 3cm x 1,5 cm

 

post-28119-0-49874600-1413560697_thumb.jpg

 

 

obudowa głośnika niskotonowego składa się z komory kompresyjnej 60l , powstałej zazwyczaj z iloczynu przeroju tunelu tasukowego i glębokości montażowej głosnika, ja zrobiłem troche sporą, ale jak pokażę w symulacjach nie ma ona w tym wypadku wiekszego znaczenia ponieważ gdyby jej nie było w ogóle charakterystyka przetwarzania przesunęła by sie tylko nieznacznie.

 

generalnie komora kompresyjna powoduje odrobinę nizsze zejście i sprawia ,że zafalowania są mniejsze

 

 

głownym elementem obudowy jest tunel tasukowy , ja wykonałem go w formie dwóch połowek złożonych później w jedna calość

 

 

przekrój netto wejśćia i wyjścia tunelu to 3300 cm2 a więc jeśli powierzchnia membrany wynosi ok 500cm2 to jest to ok 6,5 sd membrany, fizyczna dlugość tunelu tasukowego to 38 cm.

 

jest to obudowa wg projektu ComendanteW w formie jaka on zastosował do swoich nTowerów z jego patentem na tasuki łamane, ktory to patent pozwala na lepsze wykorzystanie przekroju tunelu

 

wytłumienie ... jakieś paski filcu miedzy tasukami i kawałki gąbki na górze i dole obudowy

 

post-28119-0-09145300-1413561710_thumb.jpg

post-28119-0-98282600-1413561782_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

poniżej przedstawiam symulacje porównawcze dla głośnika sb34swnrx w takiej obudowie

 

przekój tunelu 3300 cm2 długość fizyczna 38cm

 

gługość wirtualna wyliczona do symulacji programowej 256 cm

 

 

jeśli chceielibyśmy zrobić zwykła linie transmisyjną dla tego głosnika o przeroju 3300cm2 i długości 256 cm to objetość netto byłaby ok 850l

 

ja taki sam wynik dzieki tasukom uzyskałem w 170l, i to jest wymierny argument.

 

post-28119-0-51173400-1413562528_thumb.jpg

 

co wynika z symulacji przeprowadzonych w hornrepsie ?

po prawej stronie symulacja krótkiej tl gdyby w obudowie nie było tasuków , o długośći tunelu 38 cm

 

po lewo symulacja z dołożonymi tasukami wydłużająca tunel wirtualnie do 256 cm

 

na dole po lewo symulacja bez komory kompresyjnej

 

piewszym głośnikiem jaki włożylem do tej obudowy był visaton w 300, głosnik, który w obudowie zamknietej grał bez basu, w br 120l srojonej na 26 hz basu było troche więcej ale dźwięk był nie do przyjęcia podwyzszając strojenie br zamiast jakości otrzymywałem zdudnienia

 

złozylem tasuki bez żadnego wytłumienia i włożylem visatona...

zagrał... naprawdę zagrał... bas z niewytłumionej obudowy był bardzo konturowy lekki subtelny, poza tym miał cechy cardioida, mniej wchodzil w reakcję z pomieszczeniem, po włozeniu wytłumienia te cechy troche osłabły, ale różnice z stosunku do br były znaczące

Prawie 300 litrow brutto dla 30cm glosnika? Naprawde ponosi Was fantazja :) Kolejny raz widze, gdzie popelniacie blad. Porownujecie symulacje Tasuka do TL w bardziej klasycznym wydaniu, a wariantu TL w stylu ATL nie da sie symulowac, a juz napewno nie programami jakie sa ogolnie dostepne.

Gość

(Konto usunięte)

drugim głośnikiem jaki zagrał w tej obudowie jest sb34swnrx, mając do porownia aplikacje w 100l br i w tej obudowie tasukowej doszedłem do jednoznaczego wniosku, że dźwięk z tasuka jest duzo lepszy niz z obudowy bas reflex.

 

Narodził sie wiec pomysł zbudowania kolumny modulowej z obudową tasukową dla glośnika niskotonowego, która zapewni znakomity bas w pokoju odsłuchowym

i pozwoli uzyskac kilka db więcej na niskim basie

Slawek, ja sie tylko boje, ze popadniesz w paranoje w jakich jest juz dawno Comendant. Co gorsze, pomiary waszych konstrukcji nie pokazuja zadnych mocnych argumentow, za tymi konstrukcjami, a przeciw jest wiele. Sama opinia radosnego autora nigdy nie jest obiektywna.

Gość

(Konto usunięte)
<br />a wariantu TL w stylu ATL nie da sie symulowac<br />

 

to znaczy ,ze nie ma symulacji dla atl , w ogóle, w zadnym programie? do takich wniskow doszedłes po tylu latach :)doświadczeń?

 

nawet jeśli to dla Ciebie jest oczywiste to dla tasuka nie :)i symulacje dla tasuka są przwidywalne

 

<br />Co gorsze, pomiary waszych konstrukcji nie pokazuja zadnych mocnych argumentow, za tymi konstrukcjami, a przeciw jest wiele<br />

 

melov8 proszę Cię jeśli juz piszesz w ten sposób to przdstaw te argumenty poprzyj dowodami abysmy mogli rozmawiać o konkretach, anie o widzimi się

obudowa głosnika w tamtym wydaniu miała 170l a nie 300

 

idąc dalej, dwa projekty obudowy wykonane dla mnie przez ComendanteW

pierwszy z wylotem tunelu od frontu,

po doświadczniach z tl stwierdziłem,ze lepiej mieć żródła basu blisko siebie

jedynym problemem jest rezonans półfalowy, ktory postanowiłem odsunąc najwyżej jak sie da , kosztem zejścia na niskim basie ale po wielu odsluchach doszedłem do wniosku,że f3 na poziomie 30Hz bedzie do zaakceptowania

 

post-28119-0-99695200-1413565605_thumb.jpg

 

drugi projekt z wylotem w dół kształt obudowy taki sam, ale by nie tłumić odpowiedzi tunelu należałoby ustawić obudowę 10 cm od ziemi

 

symulacje dla obydwu wersji nie rózniły sie bardzo , a łatwiejsze okazało sie wykonanie wersji pierwszej z trzema tasukami

post-28119-0-14942300-1413565879_thumb.jpg

 

oprócz tego postanowiłem uzyc tasuków jednej długości rozsunietych bardziej niz na obrazkach z początku wątku

 

 

 

 

objetość docelowej obudowy dla sb 34 jest netto 130l poniewaz tylna ścianka jest ścieta tworząc trapez w dwóch plaszczyznach pionowych

 

obudowa była przeze mnie przemyślana i zaprojektowana tak by była podatna na

dodatkowe eksperymenty

ponizej symulacje trzech wariantów tej samej obudowy rózniace sie tylko przekrojem kanału wylotowego pod głosnikiem . modyfikacje te mogę robić wstawiając tylko dodatkowe usztywnienia w środku tunelu wylotowego zmiejszając w ten sposób sd wylotu z 585cm2 do 200cm2 i to przdstawiają grafiki symulacyjne

 

albo mam przyrost basu i nie mam zejścia albo mam zejście i mniej basu, lubie eksperymenty więc musialem sobie taką furtke zostawić.

 

co ciekawe rezonans półfalowy przesuwa się coraz wyżej a przy niskim cięciu woofera to wielka zaleta, bo lepiej sie da go odfiltrować

 

post-28119-0-65047300-1413568240_thumb.jpg

to znaczy ,ze nie ma symulacji dla atl , w ogóle, w zadnym programie? do takich wniskow doszedłes po tylu latach :)doświadczeń?

Ksztalt tunelu to mozna symulowac, a pewnie ze tak, ale zaden znany mi program nie potrafi przewidziec dzialania tunelu z gabkami. To pisalem juz wiele lat temu.

 

melov8 proszę Cię jeśli juz piszesz w ten sposób to przdstaw te argumenty poprzyj dowodami abysmy mogli rozmawiać o konkretach, anie o widzimi się

 

Ale ja juz wiele razy pokazywalem pomiary Waszych tasukow i pisalem, co jest nie tak. Przeciez nie bede tego w kolko maglowal, tym bardziej, ze to co pisalem nie docieralo w ogole.

 

 

obudowa głosnika w tamtym wydaniu miała 170l a nie 300

A czytales dokladniej co napisalem? Napisalem prawie 300 litrow Brutto! podales wymiary zew obudowy czyli 130x65x35, co daje skrzynie o pojemnosc calkowitej 295 litrow zajmowanych w pomieszczeniu.

Gość

(Konto usunięte)
<br />A czytales dokladniej co napisalem? Napisalem prawie 300 litrow Brutto! podales wymiary zew obudowy czyli 130x65x35, co daje skrzynie o pojemnosc calkowitej 295 litrow zajmowanych w pomieszczeniu<br />

 

tak, wszystko sie zgadza tylko ,że oprócz obudowy niskotonowego była tam linia transmisyjna dla średniotonowego dodatkowo duża komora dla zwrotki z dobrym dostępem i kawal miejsca na wysokotonówkę , bo musialem miec mozliwość przesuwania jej w pionie, jak również mozliwość poeksperymentowania z montarzem średniotonowego na roznego rodzaju elementach od kawałka deski po ringi, potrzebne to bylo dla róznego rodzaju wysokotonówek i różnych filtrów, ale to juz jak napisałem historia

Gość

(Konto usunięte)
<br />Przeciez nie bede tego w kolko maglowal, tym bardziej, ze to co pisalem nie docieralo w ogole.<br />

 

mam sie przestraszyć i zaprzestać swoich znakomicie grających dla mnie projektów bo Twoim zdaniem to w teorii nie ma prawa grać?

 

nie trzymam sie jednej idei próbuję wiele kombinacji i porownuję , m. in. jak Ty , uważasz ,że nie wolno? lepiej teoretyzować i udawać guru? ja robię coś dla siebie i lubie to co robię, poza tym pokazuje idee tasuka, bo uważam ,że jest znakomita i warto ja wypróbować, nikomu nie każę robic tego co ja , mozna poczytac jako ciekawostkę, ale wszyscy co są zainteresowani moga spóbować bo moim zdaniem warto przejść na inny poziom doznań sluchowych

Wporzadku, wporzadku. Naprawde doceniam zapal i checi. Zagladam tu czasami i patrze na rozwoj sytuacji. Ciekawa mnie kolejne wcielenia projektow Comendanta, szczegolnie usprawnienia projektow. Jest w tym co prawda sporo szalenstwa ( moim zdaniem oczywiscie ) ale determinacji odmowic nie mozna.

Ja nie mam ochoty na budowe tych konstrukcji, bo nie przemawiaja do mnie ani ich pomiary, ani sama konstrukcja. Nie widze w niej zadnej przelomowej idei, ktora obiecywalaby bezwzglednie jakis zupelnie nowy poziom doznan sluchowych, po prostu uwazam to za malo realne.

Tak swoja droga, widziales nowe QB1? Myslisz, ze w tasuku byloby lepiej" Mysle, ze chlopaki z Capitol Studios maja calkiem niezly sluch.

 

QB1-A-MAINv2.jpg

Gość

(Konto usunięte)
<br />Tak swoja droga, widziales nowe QB1? Myslisz, ze w tasuku byloby lepiej" Mysle, ze chlopaki z Capitol Studios maja calkiem niezly sluch.<br /><br />

 

chcesz recenzji kolumny po obrazkach i opisie technicznym, nawet bez pomiarów?:)

 

duzo bełkotu marketigowego,by bylo co czytać

 

tę nową technologię z usztywnianiem wylotu linii opisałem wyżej pokazując rózne symulacje obudowy , jak czytałes to wiesz, wiec na mnie to nie robi wrażenia bo ja to juz mam

 

linia nie ma 2,7 m chyba że dodali dwa boki do siebie, zejście do 20 hz jest mozliwe tylko z aktywna korekcją, a chwala sie eq więc wszystko jasne

 

fajny jest sposób na likwidacje rezonansu półfalowego dwa takie same woofery w offsecie, nie wiem na ile im sie to udalo bo przesunięcie nie jest duże ale mysleli o tym , to widać.

 

kopułka średniotonowa i cięcie na 400... ja wolę jak cały zakres wokali przetwarza jeden glośnik, a to co zrobili pmc to powielony pomysł ATC

 

nie wiem jak to gra i jaka jest równowaga tonalna , ale jeśli tl nie dodaje nic od siebie to wyzszy bas i niski środek moga nie brzmieć dobrze, albo inaczej ... moga nie brzmiec swobodnie i nie ma to nic wspólnego z mocą 5000w , bo głośno nie zawsze znaczy dobrze.

 

podoba mi się skupienie źródeł dźwieku , a i nie mozna zapominać jak sa zainstalowane w capitol studios

 

co do słuchu chłopaków albo maja kiepski, bo musza uzywac dodatkowych monitorów :) albo qb1 ze swoimi 5000w są za słabe :)

 

co do tasuków i PMC, oni "kochają" tl Ty "kochasz" tl i ich ja "kocham" tasuki:)

Nie oczekuje recenzji, wrzucilem to jako ciekawostke, ale widze ze mimo to juz oceniles sprzet po lepkach, co gorsza strzelajac sobie w stope :)

 

Oczywiscie, ze linia nie ma fizycznie 2.7 metra, bo nie ma takiej potrzeby, jest to podana dlugosc efektywna, to nie tasuki zeby potrzebne im byly zawijance. Wystarczy odpowiedni przetwornik, ksztalt tunelu, odpowiednie wytlumienie i masz krotka linie, ktora dziala jak dluga, klasyczna tl, a nawet lepiej, bo z wieksza wytrzymaloscia mocowa.

 

kopułka średniotonowa i cięcie na 400... ja wolę jak cały zakres wokali przetwarza jeden glośnik, a to co zrobili pmc to powielony pomysł ATC

Hehe, a to dopiero. A jak chcesz zrealizowac wlasnie taka koncepcje bez glosnika kopulkowego na srednicy lub glosnika szerokopasmowego? Widzisz, PMC stosuje duze kopulki nie dlatego, ze powielaja pomysl PMC, tylko dlatego ze takie kopulki maja okreslone wlasciwosci. Ta kopulka przetwarza pasmo od 380hz do 3.8khz z bardzo szeroka dyspersja oraz ogromna wytrzymaloscia mocowa, z uwagi na bardzo duza cewke. Znasz jakis glosnik stozkowy, ktory tak potrafi? Bo ja nie.

 

nie wiem jak to gra i jaka jest równowaga tonalna , ale jeśli tl nie dodaje nic od siebie to wyzszy bas i niski środek moga nie brzmieć dobrze, albo inaczej ... moga nie brzmiec swobodnie i nie ma to nic wspólnego z mocą 5000w , bo głośno nie zawsze znaczy dobrze.

Zupelnie nic z tego nie rozumiem, o co chodzi??

Podawana moc, to moc jaka dysponuja wzmacniacze, zasilajace te konstrukcje. 4000w na bas, 550w na srednie i 275 na wysokie tony. Oczywiscie ciecie aktywne i to oznacza, ze ten system potrafi wygenerowac 132dB z jednego metra. Na zastosowania studyjne to az nad to, naglosnisz tym kazda rezyserke z duzym zapasem, a to oznacza z malymi znieksztalceniami.

 

podoba mi się skupienie źródeł dźwieku , a i nie mozna zapominać jak sa zainstalowane w capitol studios

To znaczy jak zainstalowane i co sie z tym wiaze?

 

co do słuchu chłopaków albo maja kiepski, bo musza uzywac dodatkowych monitorów :) albo qb1 ze swoimi 5000w są za słabe :)

 

Nie no, blagam. Capitol studios to pierwszy klient tych kolumn, dopiero co je tam zamontowali, nawet ich jeszcze nie maja na swojej stronie www. Wiec o jakich dodatkowych monitorach piszesz?

 

co do tasuków i PMC, oni "kochają" tl Ty "kochasz" tl i ich ja "kocham" tasuki:)

Oj nie, ja niczego nie "kocham", to dla mnie zwyczajna ciekawostka i po czesci inspiracja do wlasnych projektow. Po prostu goscie z PMC caly czas sa na topie zabawek studyjnych i pojawiajace sie co jakis czas ich nowe produkty, ustalaja nowy poziom jakosci dzwieku w zastosowaniach profesjonalnych.

Ale jak rozumiem, weszliby na poziom jeszcze wyzszy dopiero po zastosowaniu tasukow? hehehehehehe...

Gość

(Konto usunięte)
<br />Widzisz, PMC stosuje duze kopulki nie dlatego, ze powielaja pomysl PMC, tylko dlatego ze takie kopulki maja okreslone wlasciwosci.<br />

 

cos za szybko chyba piszesz...

 

wokal

 

sopran koloraturowy do 1600 Hz, chyba że Ty spiewasz wyżej do 3800

 

<br />Podawana moc, to moc jaka dysponuja wzmacniacze, zasilajace te konstrukcje. 4000w na bas, 550w na srednie i 275 na wysokie tony.  Oczywiscie ciecie aktywne i to oznacza, ze ten system potrafi wygenerowac 132dB z jednego metra.<br />

 

cytujesz instrukcję obsługi, po co przecież czytałem, a tym co nie cztali wystarczy podać link

 

 

 

 

<br />Nie no, blagam. Capitol studios to pierwszy klient tych kolumn, dopiero co je tam zamontowali, nawet ich jeszcze nie maja na swojej stronie www. Wiec o jakich dodatkowych monitorach piszesz?<br />

 

 

 

 

post-28119-0-33678500-1413590885_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<br />Po prostu goscie z PMC caly czas sa na topie zabawek studyjnych i pojawiajace sie co jakis czas ich nowe produkty, ustalaja nowy poziom jakosci dzwieku w zastosowaniach profesjonalnych.<br />

 

 

znów powinienes napisac MOIM ZDANIEM

 

 

uważam ,ze ten nowy poziom jakości jest belkotem marketingowym oraz ,ze te ciekawostki sa Ci bliskie od paru lat tylko dlatego ,ze to tl zatrzymałęs sie na tym, tak mysle

 

 

 

dla mnie kilka lat temu "nowym poziomem jakości " monitorów studyjnych był ADAM i tylko dzieki glosnikowi ART , ale ich model A7 poza tą wstegą nic więcej nie pokazał, drugiego skraju pasma nie było w ogóle

 

a jeśli chodzi o kopułki średniotonowe poczytaj o kopułce ATC , dla wielu kolegów best of the best

 

qb1 mozna bedzie sie pozachwycać jak bedzie czym, a po tym ,że ładnie wygląda i kupił je capitol niczego nie mozna powiedzieć

 

 

 

 

 

 

 

 

<br />Ale jak rozumiem, weszliby na poziom jeszcze wyzszy dopiero po zastosowaniu tasukow? hehehehehehe... <br />

 

nie , nie rozumiesz i nie insynuuj mi czegos czego nie powiedziałem, nie napisałem

 

jeśli chcesz miec czynną a nie bierną mozliwość przedstawiania swoich poglądów i wątpliwości na tematy , które tu sa poruszane to przemyśl to

Srednie tony, to nie tylko wokal kolego. Niestety strzal w kolano.

 

 

Zdjecie z Capitol, przedstawia monitory glowne i monitory bliskiego pola - rowniez PMC. I co w tym takiego dziwnego? Chyba tylko tyle, ze wykladasz sie na nieznajomosci tego tematu.

 

 

 

 

 

Nie moim zdaniem, zdaniem wielu najlepszych fachowcow w branzy studyjnego audio, rowniez ludzi z Capitol'a.

 

 

 

Adam, to firma, ktora liczy sie tylko na poziomie amatorskim i polprofesjonalnym. Ich topowe glosniki bardzo rzadko sa na wyposazeniu znanych studiow nagraniowych. Malo tego, to wlasnie "dzieki" ART sa tak nielubiane.

 

 

Co mam tam poczytac? Ze to samo robi Volt i PMC?

 

Pewnie, lepiej zachwycac sie tasukami z tlumieniem gazetowym. Zejdz na ziemie kolego :)

 

 

O i jeszcze banem w temacie chcesz mnie straszyc? No nie zachowuj sie jak szczeniak, prosze.

Gość

(Konto usunięte)
<br />Srednie tony, to nie tylko wokal kolego<br />

ale ja pisałem dokładnie o jednym głośniku i wokalu

<br />Zdjecie z Capitol, przedstawia monitory glowne i monitory bliskiego pola - rowniez PMC. I co w tym takiego dziwnego? Chyba tylko tyle, ze wykladasz sie na nieznajomosci tego tematu.<br />

zauwaz ,ze ostatnie zdania mojej "recenzji" były z uśmiechem , nie ma w tym nic dziwnego.

 

dziwny jest sposób w jaki uparcie bronisz PMC, nie znając nawet pomiarów

ani nie słysząc qb. myslałem ,ze jestes bardziej obiektywny, bo sam prezentowałeś testy i pomiary monitorów , które im sie nie udały

 

 

 

porównywanie ich falowodów do konstrukcji Takenaki czy ComendanteW jest uprawnione w tym zakresie ,że pmc coraz bardziej skraca fizyczną dlugość tunelu zauważajac poprawę brzmienia.

zresztą Ty też do takich wniosków doszedłeś, bo inspiruja Cię produkty pmc

 

tak tasuki pomogłyby im zmniejszyć jeszcze obudowy i poprawiłyby jakość dźwieku

 

rodzaj wytłunmienia w falowodzie tasukowym może byc rózny , i ważniejsza jest ilość niz co to będzie, nie jest to tak istotne jak w pmc bo skrócenie tunelu dają deflektory, a wytłumienie jest tu tylko dodatkiem

 

czy to będą ścinki papieru czy filc czy gąbka czy wełna czy watolina nie ma to wiekszego znaczenia, ważna jest ilość by nie przetłumic obudowy bo to bezposrednio wpływa na jakość dźwieku

 

głupio by było bys nie mógł odpowiedziec ale nie przeginaj, też proszę

 

 

 

 

 

 

<br />Nie moim zdaniem, zdaniem wielu najlepszych fachowcow w branzy studyjnego audio, rowniez ludzi z Capitol'a.<br /><br />

 

de gustibus non disputandum est

"wariantu TL w stylu ATL nie da sie symulowac"

przeczytaj i zrozum tytuł wątku, następnie przemyśl, czy i jak się on ma do wariantów linii tranmisyjnej. Co tu ma do rzeczy jakiś wariant TL w czyimkolwiek stylu?

"pomiary waszych konstrukcji nie pokazuja zadnych mocnych argumentow, za tymi konstrukcjami, a przeciw jest wiele"

Odpowiadam w stylu Twojej własnej "argumentacji": bredzisz. A nawet nudzisz.

"popadniesz w paranoje w jakich jest juz dawno Comendant"

Wykaż to dowodnie na podstawie samodzielnych rzetelnych ustaleń, bez sobie właściwej pustej ględźby, przemilczania i przekręcania wypowiedzi.

Lub milcz i dalej powielaj nudne znane wzory: to jest Twoja liga. Wyczuwam w twojej postawie niezrozumiałe rozdrażnienie, a w wypowiedziach cechy zniesławienia.

Kilkadziesiąt osób zbudowało ślimakotasuki i jest zadowolona. Jest jeden nadęty guru nad gurami, co na oczy nie widział, nie słyszał, nie zmierzył, nie zbudował, lecz "wie" lepiej od konstruktorów, że to głusi głupcy. Ocenianie spraw, o których nie ma się pojęcia jest cechą ludzi niedojrzałych. Nie wypowiadaj się tak pochopnie, bo wypowiedzi tak własnie świadczą o Tobie.

Dla ustalenia faktów i weryfikacji teorii stosuje się eksperyment. Konstruktorzy tasuków podług idei Takenaki eksperymentu dokonali. Ty nie. Dyskwalifikacja.

"opinia radosnego autora nigdy nie jest obiektywna"

W swoim zacietrzewieniu osiągasz śmieszność. Rozważ następujące twierdzenie: "Opinia śmiesznego MeloV8 zawsze jest obiektywna". Wynik rozważań zachowaj dla siebie. Mnie żal takich ludzi.

"Przeciez nie bede tego w kolko maglowal, tym bardziej, ze to co pisalem nie docieralo w ogole"

Nieszczęsny Melo, to do Ciebie w ogóle nie dociera. Słowami faktów, odsłuchów i pomiarów słowami nie, nie przewrócisz. Naucz się z tym żyć i tak, już nie magluj tak natrętnie. Opanuj swój zarozumiały egocentryzm i braki w wychowaniu.

Nie uświadamiaj mnie dalej. Już tego dokonałeś: ja nędzny paranoik, inni też barany i oszukańce, odsłuchy, porównania, opinie i pomiary są fałszywe, nie świadczą o tym, o czym świadczą, toto nie gra zupełnie, a Ty jako superkonstruktor na piedestale, guru nad gurami, prorok audio, wręcz papież nieomylny, obdarzony nadwiedzą wiesz to i wszystko inne lepiej sam z siebie, bez trudu sprawdzania.

Musi być bardzo stresująca świadomość, że choć taki głupi i malutki, pozostanę przy własnym, zasadnym zdaniu.

Rozwin swoja wypowiedz.

Nie podoba mi się to co im wychodzi z TL, impuls długo narasta żeby powoli zrobić dup.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Gość

(Konto usunięte)
<br />Nie podoba mi się to co im wychodzi z TL, impuls długo narasta żeby powoli zrobić dup. <br />

byłbyś uprzemy podać link do pomiarów i zinterpretować je według własnej opinii, ewntualnie podając przykład impulsu jaki Twoim zdaniem jest świetny?

bardzo mnie to interesuje z punktu teoretycznego, interpretacja tego parametru jest zazwyczaj kotrowersyjna i jesli podzieliłbys sie swą wiedzą na ten temat mysle ,ze byłoby to z pożytkiem dla ogółu :)

 

byłbyś uprzemy podać link do pomiarów i zinterpretować je według własnej opinii, ewntualnie podając przykład impulsu jaki Twoim zdaniem jest świetny?

bardzo mnie to interesuje z punktu teoretycznego, interpretacja tego parametru jest zazwyczaj kotrowersyjna i jesli podzieliłbys sie swą wiedzą na ten temat mysle ,ze byłoby to z pożytkiem dla ogółu :)

Kochany Sławku niestety nie mierzyłem kolumn tego producenta ale miałem przykrość ich słuchania; tyle z mojej strony.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Gość

(Konto usunięte)

jako ciekawostkę przedstawiam jak zmienia sie charakterystyka 18wu/4 w zależności od pochylenia przedniej ścianki

 

czerwony 6 stopni

zielony 12 stopni

niebieski 17 stropni

 

komentarz tylko taki, że jeśli mamy możliwość eksperymentu to warto dostosować obudowę głośnika w taki sposób by pózniej projekt zwrotnicy był duzo latwiejszy

 

post-28119-0-95819400-1413899640_thumb.jpg

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.