Skocz do zawartości
IGNORED

POWIEDZCIE MI COŚ O UNITRA WS 442 .


SZYBA

Rekomendowane odpowiedzi

nie wymieniaj rezystorów drutowych (inaczej co tydzień będziesz palił i wymieniał tranzystory końcowe)

 

a reszta jak na zdjęciu

 

tranzystory oryginalne

 

rezystory metalizowane 1%

 

zasilacz mostek 35A i kondy 10mF

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Taki mam zamiar. A co do tego problemu, który miałem z tą stałą na wyjściu to już maleje jest już ok. 220 mV. Nie wiem dlaczego ale jak czytam twoje posty to zawsze bronisz tych rezystorów drutowych co w nich takiego niezwykłego? Gdzieś czytałem, że te rezystory były odpowiednio przez DIORĘ parowane, czy wiesz może jak? I w razie uszkodzenia takiego rezystora czym go zastąpić?

 

aaa i co najważniejsze po wymianie rezystorów na metalizowane jest jakaś różnica w dźwięku niż przedtem?

Taki mam zamiar. A co do tego problemu, który miałem z tą stałą na wyjściu to już maleje jest już ok. 220 mV. Nie wiem dlaczego ale jak czytam twoje posty to zawsze bronisz tych rezystorów drutowych co w nich takiego niezwykłego? Gdzieś czytałem, że te rezystory były odpowiednio przez DIORĘ parowane, czy wiesz może jak? I w razie uszkodzenia takiego rezystora czym go zastąpić?

 

aaa i co najważniejsze po wymianie rezystorów na metalizowane jest jakaś różnica w dźwięku niż przedtem?

 

 

1 wymienisz rezystory... stała na wyjściu się nieznacznie zmieni

2 rezystory drutowe na co wymienić ....... hmm... panie skąd mnie wiedzieć?

 

 

jak wymienisz rezystory na metalizowane różnicy w dźwięku nie usłyszysz ale pozbędziesz się MINY nic nie będziesz mógł wzmacniaczowi zarzucić (stare 30letnie truchło mało się nie rozpadnie)

 

będziesz miał nówki (one mają 0,6W)

 

UWAGA rezystory metalizowane 1% mają inny kod paskowy

 

dobrze wszystko ustawisz i masz wzmacniacz nie do zajebania

 

jak się pomylisz coś źle polutujesz to wzmacniacz szlak trafi ....Proste

 

 

także jak wolisz :)

Gość G.Mark

(Konto usunięte)

Taki mam zamiar. A co do tego problemu, który miałem z tą stałą na wyjściu to już maleje jest już ok. 220 mV. Nie wiem dlaczego ale jak czytam twoje posty to zawsze bronisz tych rezystorów drutowych co w nich takiego niezwykłego? Gdzieś czytałem, że te rezystory były odpowiednio przez DIORĘ parowane, czy wiesz może jak? I w razie uszkodzenia takiego rezystora czym go zastąpić?

 

aaa i co najważniejsze po wymianie rezystorów na metalizowane jest jakaś różnica w dźwięku niż przedtem?

 

Chyba poruszasz się całkowicie po omacku. Setki firm stosuje rezystory drutowe jako rezystory emiterowe i ich wzmacniacze działają bez zarzutu. Więc o wymianie tychże elementów w swoim wzmacniaczu na rezystory metalizowane możesz zapomnieć.

Rezystory emiterowe nie muszą być parowane, ale tranzystory pary komplementarnej już raczej powinny.

 

GM

Gość G.Mark

(Konto usunięte)

karolc1996 poczytaj sobie temat od początku tam chłopaki pozamieniali rezystory na ceramiczne

 

do niczego dobrego to nie prowadzi

 

Co oczywiście nie zmienia faktu, że rezystory "ceramiczne", to też są rezystory drutowe.

Większość firm stosuje rezystory drutowe w obudowach ceramicznych i jakoś to źle wzmacniaczom nie robi.

Jeśli wzmacniacz jest sprawny, to zastosowanie rezystora emiterowego w obudowie ceramicznej zamiast rezystora w postaci spirali z drutu oporowego nawiniętego na rezystorze o dużej rezystancji, nie wpłynie w żaden zauważalny sposób na pracę wzmacniacza.

 

GM

  • 4 tygodnie później...

Ostatnio bawiłem się z przedwzmacniaczem mojego wzmaka i powstawiałem tam takie same elementy jak w trawiacie ws 301s i do tego dodałem wszędzie kondy po 10uF i powiem Wam, że tak dobrego dźwięku jeszcze nie słyszałem, także polecam tą przeróbkę.

 

Pozdrawiam

karolc1996

  • 2 tygodnie później...

Witam.

Mam następujący problem, nie działa mi lewa końcówka. Opisze cały przebieg czynności które wykonałem wraz z kolegą.

Zaczęło się od wymiany kondensatorów wymieniałem kondensatory w/w wątkach na Elna 10μf/50V. Wszystko było ok do czasu kiedy okazało sie ze potencjometr sopranu ma ułamany trzpień wiec został wymieniony. Do tego momentu było wszystko z końcówkami w porządku. Po wymianie potencjometru zrobiło się zwarcie które usunąłem, spaliły się tranzystory końcowe prawej końcówki oraz rezystory emiterowe. Znalazłem na allegro płytę z ws4421 zakupiłem ja w celu "na części" przylutowałem drutowe, wy lutowałem końcowe z obu końcówek i tu mój błąd na stykach dla tranzystora T513 złączyły mi się cyna nóżki k58 i k59 niestety tego nie dopatrzyłem. Po włączeniu w celu sprawdzenia na słuchawkach spaliły się rezystory R527,R535 oraz tranzystory T509,T507,T505,T503 T501. Po wymienieniu tychże elementów niestety nie działa dalej lewy kanał. Uszkodzona jest końcówka, ponieważ przylutowałem w celu sprawdzenia przedwzmacniacza kable z lewego kanału do prawego i grał był kłopot balansem ale to na razie odchodzi na 2 plan. Moje pytanie brzmi następująco co mogło by być przyczyna niedziania lewej końcówki i jakie elementy powinienem jeszcze sprawdzić. Dodam iż jest to mój pierwszy wzmacniacz jednakże z kolega naprawialiśmy już Radmora 5102 i ta Diore meczymy już 3 tydzień i nie mamy pomysłu co dalej. Mam pewien sentyment do niej i chciałbym ja naprawić do końca. Prawy kanał gra bardzo dobrze dużo lepiej niż przed wymiana kondensatorów. Wiec uważam ze gra jest warta świeczki Za pomoc z góry dziękuję.

Pozdrawiam Paweł

  • 1 miesiąc później...

Witam!!!o

Mordowałem się przez pół wakacji z tym wzmakiem, aż wreszcie go zrobiłem. Wstawiłem końcowe tip35c i tip36c firmy ST i gra znacznie lepiej. Ostatnio mój kumpel przyniósł mi trafo toroidka 2*32v i chciałbym je zamienić za oryginalną zatrę lecz mam problem po przemyśleniu wszystkiego stwierdziłem, że mam za słabe tranzystorki sterujące i nie wiem na razie na jakie wymienić myślałem nad tip31c tip32c co myślicie o takim połączeniu? Proszę o pomoc ponieważ musze 20 wrzesnia bibe zrobić:)

  • 1 miesiąc później...

Witam,

Za przeróbki Diory zabrałem się już z 2 lata temu (wymieniłem kondy elektrolityczne i filtrujące z zasialania 2x10000 oraz mostek 10A 400V, wywaliłem zabezpieczenia z radiatorów) niestety przy pomiarze napięcia na rezystorach emiterowych ześlizgła mi się sonda i poszła zwara. W końcu zebrałem się i postanowiłem to naprawić i od razu wykonać wszystkie przeróbki opisywane tutaj.

Więc planuję:

1. T201, T202 (obecnie 414C) oraz T203, T204 (obecnie 237B), T301, T302, T303, T304 wymienić na BC550B (BC550C może być ? Ten ma chyba wyższe napięcie)

2. T103, T104 na BC550C

3. R507, R508 - 2,7kOhm 0,5W metalizowane 1%

4. C203, C204, C209, C210, C301, C302, C307, C308, C313, C314, C315, C316, C501, C502 na Elny SILIMIC II 10uF/50V (czy jednak 10uF to za dużo?)

5. C201, C202 na wima MKT 1uF/100V (czy MKT Vishay ?)

6. C501, C502 na MKT 2,2uF ? (obecnie 4,7uF 25V)

7. R405 na 150Ohm (dam metalizowany, ale jaka moc ?)

8. C515, C516 na 470uF/40V - (Panasonic FC ?)

9. C213, C214 - na MKT Vishay 1,5uF (C307, C308 też ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) )

10. C203, C204 na tantale 10uF (C313, C314 też ? Też pomysł Cooger z linku powyżej) - które kondensatory miał na myśli Cooger pisząć o ich bocznikowaniu ? Jaką pojemnością i typem ?

11. Bocznikować kondensatory w zasilaniu (jaką pojemnością i jakim typem ? Dla 2x10000uF będzie dobry ceram 10nF ?

12. C505, C506 - 220uF (jakiego producenta wybrać?)

13. Teraz schematy Artuch'a

C501, C502 na 10uF MKT/MKP

C507, C508 ma 470uF/35V (jaki producent?)

R529, R530 - ominąć

Dolutować kondensator 100uF/10V na kanał(jaki producent?)- czy ma to sens, gdy usnałem zabezpieczenia z radiatorów ?

R531, R532, R533, R534 - wywalić

Do D501, D502 - dolutować równolegle kondensator, i teraz są trzy szkoły : 220uF, 10nF, 470nF

R501, R502 - na 47kOhm

C503, C504 na 100pF (jaki typ?)

C513, C514 - wywalić

C305, C306 - dwie szkoły: 220uf (jaki typ?), 47nf Vishay MKP1837

14. C315, C316 - 10uF/40V (wystarczy żeby zejść do 20Hz ?)

15. Szeregowo do C315 rezystor (jaki opór i jaka moc 330-680 Ohm ?)

16. C303 - BC component 100uF/63V, C405 - nippon chemicon 330uF/50V, C406 - nippon chemicon 470uF/63V

17. C321, C322 na foliowe Miflex MKP 470nF

18. R329, R330 - 6,8kOhm (jaka moc?)

19. T509, T510, T511, T512 - kondensatory 22pF/200V (jaki typ, producent?) pomiędzy bazy a kolektory (na elektrodzie dla BD140 zaleca się 270pF)

20. Post laa83 (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) jak wywalić ten bostroop i zastąpić go źródłem prądowym ?

Wymiana na odpowiednio BD912 oraz BD911 na 2SA1943-2SC5200. Czyli przy podmianie tych tranzystorów zaleca się R539, R540, R541, R542 wymienić na 0,33 Ohm 5W ? Jest tutaj mały zamęt cytuję "We wzmacniaczy różnicowym wywalić oporniki emiterowe i dać zamiast nich lustra prądowe", "Rezystory emiterowe na 5w 0,33 ohm"

21. C513, C514 - ok. 45pF (jaki typ i producent?)

22. Post Piotrek608 (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) )

Jak bocznikować te 2x10000uF (max 2x100-470nf/63V-250V (jaką pojemność wybrać, jaki typ,producent) nawet na 400V + 4,7-10nF ceramiczne lub mikowe )? Jak zbocznikować mostek (MKT 47-100nF na 160-400V) ? Bocznikowanie czyli podłączamy równolegle do danego konda drugi tak ?

 

Co zrobić z tranzystorami końcowymi ? Wymienić je na TIP36C, TIP35C (co z R539, R540, R541, R542 ?)czy może opcja z pkt. 20 czy dołożyć drugą parę BD912, BD912 ?

Czy ten schemat

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) na puredirect jest poprawny ? Mógły ktoś bardziej opisać ten schemat ? W końcówce wpinamy się do K39 i K41 ?

Są jeszcze przeróbki z elektrody

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , ale o tym już innym razem (pozostaje kwestia czy się nie pogryzą z w.w)

 

Proszę o skorygowanie w.w poprawek i oczywiście odpowiedzenie na moje pytania.

 

P.S

Trzy dni się przygotowywałem do tego posta...

 

Pozdrawiam

Paweł

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TA, ta trzy dni przygotowywałem sie do tego posta...a Piotrek608 ma w locie odpowiedziec jak pelikan...takie rzeczy to tylko w erze były:)

 

SZOOOK to, to że ten temat nadal zyje...mam nadzieję, ze Diora sie za jakies 10 lat zreaktywuje na tyle, aby znowu wypusciła kilka tysiecy sztuk tego ultra cennego wzmacnacza na którym kolejne pokolenia adeptów hi-fi bedzie stawiało swe pierwsze kroki.Aby było jasne wielki (guru?) Piotrek608 nadal w domu dniami i nocami słucha muzy na exportowej wersji wzmaka WS418 który to z koleji jest blizniaczą konstrukcją WS442 ten sam druk inny przedni panel.

Ponieważ mineło pare lat od kiedy ambitnie sie udzielałem w tym poscie to moja wiedza dość mocno ewoluowała, miałem czas na dużą ilość lektury, eksprymentów,udanych i nie udanych konstrukcji. Niestety nie jest to post na jednego maila więc postram się Wam z wręcz religijnym namaszczeniem conieco uchylic rąbka mojej jakze bezcennej wiedzy

 

Postaram sie również dodac niezbedne fotki aby wyjasnic wam co miałem na mysli.

 

Wzmacniacz ten jest bardzo udaną i dość mocno przemyślaną konstrukcją z roku 1983-4.

Na tamte czasy był naprawde na europejskim poziomie, znakomicie spełniał ówczesne normy dla tego typu urządzeń i miał znakomite parametry.

Mimo iz mineło ponad 27 lat od jego opracowania jego parametry nadal są nienajgorsze, przy tak prostej konstrukcji wrecz fenomenalne!

 

Odrazu mówię skupiam się na istniejacej konstrukcji z takimi radiatorami jakie są i takim transformatorem jaki jest, takim drukiem, i takimi potencjometrami.

NIE BEDE DYWAGOWAŁ co by było jakby do srodka wstawic pół schematu ,accuphasa,sony ESa,Aksy55,Klapaczynskiej,gaincloona,tda7294,giesbertsa,symasyma,alepha,czy Tripatha.

Ja te konstrukcje w 90% zrobiłem wiem co mogą jaki dzwiek dają i w czym sa lepsze, w czym gorsze.Ten watek obejmuje temat WS442 i na tym pozostaniemy.Są na tym forum inne watki poswiecone wymienionym przezemnie wzmakom..i tam niech one sobie pozostają.

 

A wiec tak nie mam czasu więc w jedna noc nie opiszę wszystkiego co wiem.Są rzeczy które tu napisałem mylnie i je sprostuję.

 

1.Jakość Elementów stosowana fabrycznie w WS442...

Fabrycznie wstawiano elementy głównie krajowej produkcji, nie były one najwyzszych lotów, słabe ogniwa to kondensatory elektrolityczne (nie wszystkie)oraz tranzystory BD139/140. Rezystory emiterowe są naprawde dobre jak ktos ma orginalne to fajnie, jak nie to gorzej, ale sa do kupienia dobrej jakosci.

Fatalne sa kondensatorki 1uF,2,2uF,4,7uF w stopniu barwy tonu przedwzmacniacza i na samym wejsciu. Tu stosujemy 10uF/63V firm ELNA/NICHICON/PANASONIC.....inne firmy ODPADAJĄ.

KONDY W PREAMPIE 220/63 wszystkie zastępujemy NIPPON CHEMICON LXV 1000/63 sa na aljegro.

 

Wzmak ma jeden ból jakby nigdy nie schodzi w rejony 30Hz i nie ma basowego tąpnięcia..spokojnie zejdzie jak do piekła.

 

OGÓLNIE SPRAWA JEST TAKA...CZYM SIE DA LEPSZE ELEMENTY TYM ŁADNIEJ, BARWNIEJ TEN WZMAK ZAGRA

Pierwsza sprawa. Zakładam, ze nikt juz nie korzysta z preampa gramofonowego i jego zasilania więc ewidentnie usuwamyT401/C401/R401/R402/C402 to juz nie bedzie nam potrzebne.

usuwamy więc R101/R102/C101/C102/R103/R104/C103/C104/T101/T102/T103/T104////////etc oczyscic cały tamten obszar.Druk od spodu delikatnie oczyscic z zbednych nawisów cyny, a od strony lementów ładnie umys spirytusem lub alkoholem izopropylowy..po co ma straszyć.

 

Dodam tu nieco odswiezony schemat WS442..jak czegos tam nie ma to znaczy do wylutu:)

 

Wejdzie??

 

jak widac calkowicie usuwam układ do korektora graficznego i kabelki do niego...ma byc wsio na krótko ..musicie dojśc po scieżkach co i jak.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TA, ta trzy dni przygotowywałem sie do tego posta...a Piotrek608 ma w locie odpowiedziec jak pelikan...takie rzeczy to tylko w erze były:)

Nie no, nie jestem aż taki natarczywy.

 

 

Wzmacniacz ten jest bardzo udaną i dość mocno przemyślaną konstrukcją z roku 1983-4.

Na tamte czasy był naprawde na europejskim poziomie, znakomicie spełniał ówczesne normy dla tego typu urządzeń i miał znakomite parametry.

Mimo iz mineło ponad 27 lat od jego opracowania jego parametry nadal są nienajgorsze, przy tak prostej konstrukcji wrecz fenomenalne!

 

Ot i cała historyja. To chyba pierwszy post jaki przeczytałem na + odnośnie konstrukcji WS442

 

Co do preampa od gramofonu, czy jest on niezbędny do podłączenia gramofonu ?

 

Piotrek608, mógłbyś odpowiedzieć na moje pytania ? Wiem, że jest ich "trochę" dużo. Szczególnie na pkt. 6,7,22 i ostatni akapit odnośnie tranzystorów końcowych byś mógł znaleźć chwilkę czasu.

 

Pozdro,

 

Temat oczywiście będzie żył, dopóki chińczyki nie wymyślą czegoś... Jak to miało miejsce z Rometami, których niestety era się skończyła przez skuterki.

Botstrap czyli dynamiczne żródło pradowe przy szybkosciach dzisiejszych tranzystorów koncowych raczej niczemu nie przszkadza, nadaje swój lekko ocieplony charakter brzmieniu, to jest to właśnie "coś" co lubimy we wzmakach vintage.

 

Tranki Koncowe. To temat rzeka, BD911 i 912 niestety dziś odpadają gdyż ich jakość bije o pomstę do nieba, niby trafiaja sie podobno podróbki, ale do całkiem innych celów zakupiłem ostatnio BD911 (duzy zasilacz) wszystkie poszły z dymem tylko jak zasilacz został obciążony przez sprzegło elektromagnetyczne...okazało się, że przy pomiarze z trudem wytrzymuja chwilowy prąd 2Ampery!!!!!!!!Odradzam ich zakup.

 

Trany 2N6488 i 91 nadal sa produkowane przez ONsemi i dostepne za pobraniem w www.tme.pl...spokojnie wytrzymuja 17Amper i maja pasmo do7MHz..katalogowo mają miec niby maks15A i pasmo 5mHz...

 

TIP 35/36C TIP141iTIP142/ BD249C i 250C można smiało stosować są mocne jak żelazo.

Przy tych tranzystorach można zastosowac rezystory emiterowe nawet 0,33Ohma.

 

Do D501 i 502 NIE DOLUTOWYWAC NICZEGO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

To sprawdziłem wszystkie opcje>Spowalniają wzmacniacz

 

Kondensator główny bocznikowac TYLKO kondensatorami 47NF-56NF..żadnymi innymi wycofuję swoje wczesniejsze wpisy na ten temat.

Dwa kondenastorki jeden pomiedzy plus /masa drugi minus/masa koniec kropka.

MOSTEK PROSTOWNICZY orginalnie jest lamina ma 3,3A do 5,5A z radiatorkiem...teoretycznie to zupełnie wystarcza...nestety jakosc mostków kiedys jak i dzis jest sobie a muzom.DLATEGO sugeruję wstawienie dowolnego mostka

OD 6 do nawet 25Amper na minimum 80V. Obecnie sa dostepne liczne płaskie mostki w identycznej obudowie jak orginał..tu nie ma zmartwienia, bo ten kto robił projekt druku przwidział inny rozstaw nóżek w płaskich mostkach dlatego sa tam inne otworki.

 

MOstek zbocznikować TYLKO DWOMA KONDENSATORKAMI 15-47NF/min 100V lepiej na 250V.

Rysunek zaraz dołączę.

 

Tu fotka tak ma byc moze byc oczywiscie od spodu druku dowolnie.

 

Jakby ktoś koniecznie chciał sobie poprawć zasilanie Diód D501 i D502 to lepiej w sposób umieszony na tym rysunku.

Dodajemy w szereg z rezystorem r509/510 rezystor 100ohm1W i dolutowywujemy kondzik elektrolityczny 47uF/50-80V do masy tworzymy w ten sposób skuteczny filtr kondensatorowo/rezystorowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-798-0-82611900-1318172006_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Właśnie rozmyślam zakup na tme.pl (jest tam dolny próg ilości zamawianych szt. ale i tak chyba wyjdzie najtaniej). Nad końcowymi to właśnie u siebie w mieście gdzie jestem na stancji mam parki 2SA1943-2SC5200 po 12zł, i nie wiem czy ich nie wybrać

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A te kondy w mostku to w jakiej polaryzcji wlutować ? Ten po lewej będzie - do - i + do ~, a ten po prawej - do ~ i + do + ? Jakieś specjalne wymagania co do tych kondensatorów ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Piotrek 608

 

Do D501 i 502 NIE DOLUTOWYWAC NICZEGO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

To sprawdziłem wszystkie opcje>Spowalniają wzmacniacz

 

Jakby ktoś koniecznie chciał sobie poprawć zasilanie Diód D501 i D502 to lepiej w sposób umieszony na tym rysunku.

Dodajemy w szereg z rezystorem r509/510 rezystor 100ohm1W i dolutowywujemy kondzik elektrolityczny 47uF/50-80V do masy tworzymy w ten sposób skuteczny filtr kondensatorowo/rezystorowy.

 

Cześć .

Zaskoczyła mnie trochę twoja informacja odnośnie efektu bocznikowania kondem zenerek.

Pomijając kwestię tego że wiele podobnych rozwiązań u innych producentów zawiera takie bezpośrednie bocznikowanie zenerek to nawet z technicznego punktu widzenia teoretycznie nie powinno to wpływać na prędkość (pasmo) wzmacniacza.

Ja zaproponowałem takie rozwiązanie ze względu na jego prostotę stosowania i moje doświadczenie soniczne z tym modelem.

Oczywiście Twoje rozwiązanie jest bez dwóch zdań dobre lecz wymaga kombinowania z układem na poziomie wstawienia źródeł prądowych w tym miejscu.

Jak już piszę o źródłach prądowych to :

Nawiązując do źródeł prądowych dla wejściowej pary różnicowej - niestety przy oryginalnym trafo (słabym - duże wahania napięcia zasilania)i nawet z 10000 uF na gałąź zasilania, pierwsze lepsze źródło prądowe (z nap. odniesienia na diodach prost lub świecącej spolaryzowanych tylko przez rezystor ) nie do końca się tu sprawdza - chodzi o niskie tłumienie zmian prądu polaryzacji napięcia odniesienia i zmiany napięcia odniesienia co przekłada się na zmiany prądu źródła w takt wahań napięcia zasilania - w oryginalnym układzie parki wejściowej silnie nanosi się to na wzmacniany sygnał. Oczywiście efektem są dodatkowe zniekształcenia w całym paśmie ale głównie na basie + niestabilność DC na wyjściu przy wyższym wysterowaniu.

 

Pozdrawiam

Wiem o tym, ale nie chcę drastycznie przebudowywać wzmaka..zakładam tez, że ten wątek czytaja koledzy z małym doświadczeniem...robiłem z tym doświadczenia i troche sie bawiłem, są z tego pozytywne wnioski mianowicie zauważyłem ,że na tranzystorach BC556 te wachania są naprawde bardzo niskie a wzmacniacz wspaniale "trzyma DC na wyjsciu" praktycznie róznice są mniejsze niż przy wzmakach operacyjnych typowo ok +/- 4mV...gdzie np przy tranzystorach BC560 pływa to do +/-60mV!!.

Czyli stosujemy jako parę róznicową BC556B.

Wiem o tym, ale nie chcę drastycznie przebudowywać wzmaka..zakładam tez, że ten wątek czytaja koledzy z małym doświadczeniem...robiłem z tym doświadczenia i troche sie bawiłem, są z tego pozytywne wnioski mianowicie zauważyłem ,że na tranzystorach BC556 te wachania są naprawde bardzo niskie a wzmacniacz wspaniale "trzyma DC na wyjsciu" praktycznie róznice są mniejsze niż przy wzmakach operacyjnych typowo ok +/- 4mV...gdzie np przy tranzystorach BC560 pływa to do +/-60mV!!.

Czyli stosujemy jako parę róznicową BC556B.

 

To jak już piszemy o parkach wejściowych itp to napiszę o procedurze doboru tranów i regulacji DC offset na wyjściu.

Na początek dużymi literami aby rzucało się w oczy:

DO PAREK WEJŚCIOWYCH PRAWEGO I LEWEGO KANAŁU DOBIERAMY CZTERY TRANZYSTORY O TAKICH SAMYCH WZMOCNIENIACH !

Chodzi o to aby nie było różnic pomiędzy kanałami jak i różnic w danej parce wejściowej jednego kanału.

Myk jest w tym że jeśli w parce wejściowej jednego kanału będziemy mieli różne (dowolne) wzmocnienia tranzystorów to będzie to generowało nam DC na wyjściu ze względu na różne prądy baz przez co różne spadki napięć na rezystorach R 501,502,513,514.

Również ponieważ sterowanie baz par różnicowych dla DC jest takie ni w 5 ni w 9 tzn. trochę są sterowane prądem a trochę napięciem (do naszych rozważań należy przyjąć że napięciem) to - nie każdy to pewnie zauważył - że zależnie od wzmocnienia tranzystora różne jest też napięcie przewodzenia baza - emiter. Przy polaryzacji baz parki wejściowej z źródła napięcia o tej samej wartości (tu z masy i wyjścia wzmacniacza przez 15k) minimalne różnice napięć przewodzenia B-E powodują duże różnice prądów kolektora.

Zasadniczo od tego powinno się zacząć aby wszystkie trany wejściowe miały jednakowe wzmocnienia.

Podobny problem dotyczy następnego stopnia - wzmocnienia napięciowego - na tranzystorach T 505,506:

Jeśli mamy jakieś niepokojący DC offset na wyjściu (nie wskazujący na uszkodzenie wzmacniacza oczywiście), czy to po wymianie parek wejściowych (oczywiście wszystkie o jednakowej becie), czy też na oryginalnych tranzystorach (warto pomierzyć czy mają jednakową betę) to problem leży w tranzystorach T 505,506 które mogą mieć również znacząco różne wzmocnienia lub napięcia B-E (można pomierzyć miernikiem w pomiarze diody),( skrajny przypadek - duży rozrzut rezystancji R 505,506). Należy wtedy zainstalować w tym miejscu tranzystory o możliwie jak najbardziej zbliżonym wzmocnieniu i spadku napięcia B-E.

Jeśli DC na wyjściu mamy bardzo zbliżone i bliskie 0 to ok, ale bardzo prawdopodobne jest ( jeśli wymienimy trany na inny typ lub producenta) ze DC w obu kanałach będzie takie samo ale zbyt duże.

Następnym prawidłowym krokiem w tej sytuacji jest korekcja oporności R 505 i 506 tak aby DC na wyjściu było bliskie 0.

Ja przy eksperymentach stosowałem potencjometr szeregowo z rezystorem tak aby uzyskać zakres regulacji trochę powyżej i trochę poniżej oryginalnej oporności tych rezystorów.

Finalnie po regulacji 0 na wyjściu można zastosować rezystory stałe odpowiednio dobrane z dokładnego typoszeregu lub ich połączenie równoległe lub szeregowe.

Po takiej procedurze mamy:

- 0 DC na wyjściu,

- takie same prady kolektorów par wejściowych co daje minimum zniekształceń tego tego stopnia, największy zakres dynamiczny zmiany pradów kolektorów a co najważniejsze symetryczny(od przesterowania jednego tranzystora do przesterowania drugiego, ).

- te same parametry - (minimalne dla tej konstrukcji) zniekształcenia nieliniowe itp, współczynnik tłumienia, zniekształcenia przejścia przez 0 tranów wyjściowych (to samo DC offset dla R i L).

Daje to maksimum jednakowości brzmienia dwóch kanałów (dla omówionych stopni) co zwiększa precyzje lokalizacji stereo.

Następnym krokiem jest dopracowanie stopnia mocy i tranzystorów sterujących.

 

Pozdrawiam.

Jako były właściciel ws 442 mam do sprzedania w bdb stanie zarówno technicznym i wizualnym do kompletu tuner as642 i magnetofon mds 442 czarne. Pierwszym właścicielem był mój ojciec tak wiec gwarantuje i dysponuje historie serwisowania która prawie nie istnieje :) cena jaka mnie interesuje to 75 zł za klocek + 25 zł za DHL, w przypadku 2 klocków wysylka całości za 30. Cena moze nie jest niska ale taki stan w dzisiejszych czasach jest prawie niespotykany :)

 

Przepraszam za wpis w tym temacie, ale myśle ze jest to gratka dla właścicieli wuesek :)

Pzdr

ZGADZAM SIE W PEŁNI Z ARTUCHEM..pisze duza litera bo sie obiema rekoma pod tym podpisuje...ba powiem wiecej sprawa ta dotyczy generalnie wiekszosci wzmaków..ba powiem jeszcze wiecej nawet producenci klocków niezbyt sie tym przejmuja..znam nowe klocki gdzie offset siega 75mV!!

 

Troche obrobiłem fotke preampa i tu umieszczam Drugi kanał winien byc oczywiscie identyczny!!Preamp ten nie rózni sie mocno od orginału jednak moje odsłuchy przynosza zmiany tak jest moim zdaniem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Koncówka mocy elementy do wymiany przepraktykowane

przezmnie pod wzgledem stabilnosci , dzwięku, i zniekształcen oraz przenoszenia.

C501,502-10uF/25-63V Wysokiej klasy np MUSE, Silmic,Cerafine,FG,FM pełno tego na allegro.

R501,502-33KOhm.

R503,504-470-680Ohm dobrej jakosci nawet bezindukcyjne, one maja duzy

związek z barwą dzwieku wzmacniacza.

C503,504-100-300pF..jak ktos bedzie podwał muze tylko z odtwarzacza cd to 100-150pF

a jak z urzadzen typu karta dzwiekowa pc, ipody etc to niech zostanie 300pF.

C507,508-100uF/50-63V poprostu dobry elektrolit ja zastosowałem Pansonic FC.

C505,506-100uF/16V-25v również cos sensownego.

R512,513 TYLKO 360Ohm 1% metalizowany.

R527-528 47-56OHM 1% metalizowany.

C515,516 220-470uF/63V dobrej klasy raster 7,5mm.

Tranzystory koncowe ..najlepiej stosowac 2N6488,91/BD249C,50C/można zrezygnowac z rezystorów

emiterowych oraz tranków sterujacych BD139/140 i wstawic trany Darlingtona TIP141,142 wtedy

koniecznie pomiedzy baze a kolektor winno sie wstawic kondensatorki 68-100pF aby

wzmacniacz nie miał tendencji do podbudzania się..wiara w cudowne własciwosci

tranzystorów koncowych jest mylna to tylko dwa głupki które maja przepychac paczki pradu

na kolumny...maja byc mocne i wystarczajaco szybkie Ft conajmiej 3MHz.

 

2SA1943-2SC5200 to brdzo dobre tranki równiez je polecam do tego wzmacholka

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam!!!

Zrobiłem powyższe zabiegi i do tego zmieniłem tranzystory na tip35c i podpiąłem w szereg z trafem zarówke i cały czas pali rezystory r 543 r544 wiem że coś sie wzbudza ale nie mogę zajażyć co bo przedwzmacniacz po modyfikacjach podpiąłem pod końcówkę pw 7011 i działało normalnie nic się nie paliło ani nie śmierdziało a tu podpiąłem pod końcówkę i pali mi te rezystory nie wiem co może byc nie tak.

Ale tylko TIP 35C czy pare tip35/36??

Wazne sa kondansatorki pikowe zapomniałem o nich napisac..513/C514 ma byc minimum 56pf a C509/510 24-27pF

Koniecznie uwazac na tranzystory i ich polaryzację PNP i NPN to nie to samo!!!

2N6488 to NPN do plusa Zasilacza 42V

2n6491 to PNP do minusa Zasilacza 42V

 

MASA w zasilaniu symetrycznym to nie MINUS...to nie instalacja samochodowa!!!!

 

Jeszcze jedna wazna rzecz...gdy mamy zasilanie symetryczne to suma napięć wynosi 84V

..przy wilgotnych rekach to może porazić!!!!

Jedna rzecz propo tranzystorów koncowych..wzmak był projektowany w latach 80 pod nasze krajowe tranzystory docelowo BD139/140 i ÓWCZESNE tranzystory koncowe 2N64xx..w tamtych czasach jak BD139 miał wzmocnienie rzedu 40 to był extra a typowo było to 27,35..tak samo było nz 2N64xx.

Dzis technologia produkcji tranzystorów skoczyła do przodu o dwie epoki to jedno , a drugie, ze wszystkie produkuja w chinach..gdzie jakość to nie jest główny problem..główny problem to maksymalizacja OBNIZKI kosztów...i mamy co mamy ostatnio kupiłem dwie laski tranków BD139/140 ..wiekszość z nich ma fantastyczne parametry..wzmocnienie rzedu 80-120...to samo sie dotyczy tranzystorów koncowych 2N64xx, BD249 i 250 ..w układzie dalingtona wzmocnienie mnozy sie przez siebie. Czyli 100x100=10000!!!...a przeciez mieliśmy 30x30=900.

Wynik tego to łatwośc podbudzania sie układu tranzystorów koncowych..i kupa dymu!

Prad spoczynkowy najlepiej ustawic na 20mA..czyli na rezystorach jakies 7,7mV spadku...przy 20 mV z zasady wzmak idzie z dymem. Dlatego starajmy sie badac wzmoanienie tranków przed ich załozeniem i dobieranie na poziomie40-80, aby nie miec klopotów.Takie sa moje doswiadczenia..jak ktos ma lepszy pomysł zapraszam do wpisu.

Piotrek608 usunąłem całkowicie przedwzm. gramofonu i układ od kolektora wg schematu który wcześniej załączyłeś (pozostało mi tylko wpiąć się bezpośrednio kablami w te punkty na płytce co wcześniej były podłączone do nich gniazda od kolektora które niestety wcześniej odlutowałem, w najgorszym wypadku wepnę się do C205, C206).

 

Fatalne sa kondensatorki 1uF,2,2uF,4,7uF w stopniu barwy tonu przedwzmacniacza i na samym wejsciu. Tu stosujemy 10uF/63V firm ELNA/NICHICON/PANASONIC.....inne firmy ODPADAJĄ.

Mógłbyś wypisać ich numerki ? Te 3,3uF (czyli C207,C208 zostają?)

 

KONDY W PREAMPIE 220/63 wszystkie zastępujemy NIPPON CHEMICON LXV 1000/63 sa na aljegro.

Jedyne takie kondy znalazłem w końcówce (C515, C516 - czy to o te chodzi ?) wcześniej ich wymiana była zalecana na 470uF/40V, ale rozumiem, że z wiekiem okazało się, że lepsze będą 1000uF

 

Co do bocznikowania kondensatorów filtrujących (mam 2x10 000uF) jak mam to zrobić tymi 47NF-56NF (jakiego typu mają być te kondy i te do bocznikowania mostka) ? Jak z polaryzacją kondów przy mostku (na schemacie niestety nie jest to zaznaczone) ?

 

Z tym zasilaniem diód wszystko jasne, tylko skąd niby te +41V :D ? Może kiedyś dołożę drugie trafo.

 

zauważyłem ,że na tranzystorach BC556 te wachania są naprawde bardzo niskie a wzmacniacz wspaniale "trzyma DC na wyjsciu" praktycznie róznice są mniejsze niż przy wzmakach operacyjnych typowo ok +/- 4mV...gdzie np przy tranzystorach BC560 pływa to do +/-60mV!!.

Czyli stosujemy jako parę róznicową BC556B.

 

T502, T504, T501, T503 - fabrycznie jest tam BC307A, czyli wymieniamy je na BC556B i dobieramy na hfe ?

 

Zasadniczo od tego powinno się zacząć aby wszystkie trany wejściowe miały jednakowe wzmocnienia.

Podobny problem dotyczy następnego stopnia - wzmocnienia napięciowego - na tranzystorach T 505,506:

 

Więc T505 i T506 muszą też być parowane (a muszę wymienić T506). Tylko, że Piotrek608 pisał, że BD 139 są słabe, więc na co je wymienić ?

 

Jak prawidłowo zmierzyć DC na wyjściu ?

 

 

Więc jako tranzystory końcowe dać TIP141,142 Darlingtona (najdroższe rozwiązanie)???

 

Wazne sa kondansatorki pikowe zapomniałem o nich napisac..513/C514 ma byc minimum 56pf a C509/510 24-27pF

O C513, C514 już kiedyś pisałeś ;)

Jedyne takie kondy znalazłem w końcówce (C515, C516 - czy to o te chodzi ?) wcześniej ich wymiana była zalecana na 470uF/40V, ale rozumiem, że z wiekiem okazało się, że lepsze będą 1000uF

 

Piotrkowi chodziło o te kondy blisko potencjometru głośności. Z tego co pamiętam są to c404 c405 c406. Tą całą płytkę co jest obok potka glosności mozna zrobic na wzór ws418 dodając lub zmieniając wartości elementów ja tak zrobiłem iz tego co zauważyłem wzmacniacz już tak nie zniekształcał dźwięku jak wcześniej i miał mniejsze szumy i przydźwięk sieci.

 

Jak prawidłowo zmierzyć DC na wyjściu ?

Miernikiem ustawionym na zakres napięcia stałego. Podpinasz miernik tam gdzie podłącza sie kolumny i tam masz mieć +60mV\-60mV napięcia stałego.

 

Do Piotrek 608

Jakie tranzystory sterujące proponujesz dać zamiast tych bd139 i bd140?

Bo w przyszłości zamierzam zwiększyć napięcie zasilania i z tego co wiem to te bedeki nie wytrzymaja większego napięcia jakie jest teraz we wzmacniaczu.

 

T502, T504, T501, T503 - fabrycznie jest tam BC307A, czyli wymieniamy je na BC556B i dobieramy na hfe ?

 

Możemy... moim zdaniem nie są one najgorsze a wręcz przyzwoite - brzmieniowo... tzn porównywałem je z różnymi BC556 - 560 i wcale wyraźnie brzmieniowo na BC5xx nie było lepiej - a może inaczej - jak już to dobrze brzmią trany serii BC5xx PNP i NPN produkcji FAIRCHILD lub ON Semiconductor i żeby było śmiesznie podobnie do BC307, Philipsy i inne wg mnie są jakieś takie mdłe.

 

 

Więc T505 i T506 muszą też być parowane (a muszę wymienić T506). Tylko, że Piotrek608 pisał, że BD 139 są słabe, więc na co je wymienić ?

 

Tak - ogólnie BD139 w tym miejscu to lekka porażka głownie ze względu na dużą pojemność złącza C-B ograniczającego SR i oznaczającego się modulacją w funkcji napięcia C-B generującego zniekształcenia.

Co tu można wstawić (oczywiście w obydwu kanałach muszą być trany identyczne) - wybór jest duży - z krajowych, starych tranów to BF457-459 (stosowane w niektórych wersjach WS-a jak również przez FONICA w serii PW).

Zagraniczne to np:

2SC 2240 Toschiba (trzeba uważać na egzemplarze niewiadomego pochodzenia, możliwe również duże HFE - możliwość wzbudzania)

2SC 3502, 3503 Sanyo

2SC 2482 Toschiba

MPSA 42 FAIRCHILD ON Semiconductor, ZETEX, KEC

BF 469, 471 PHILIPS

W ostateczności 2N5550, 5551 (duży prąd kolektora i duże C złącza B-C)

 

W zasadzie nadaje się tu każdy tranzystor o U C-E > 100V i prądzie kolektora ok. 100mA (max 200mA - co związane jest z małą pojemnością złącza B-C) i oczywiście ładnej char. wzmocnienia

- czyli powiem wprost że w tym miejscu najczęściej przez wszelkiej maści firmy produkujące audio stosowane są tranzystory które również gdzie mają zastosowanie (???) - tak, tak w monitorach CRT do wzmacniaczy napięciowych sterujących siatkami kineskopu odpowiedzialnymi za kolory (RGB).

Wartość wzmocnienia HFE ma tu pośrednie znaczenie

( potencjalnie duże HFE zwiększa nieco wzmocnienie w otwartej pętli i teoretycznie zmniejsza zniekształcenia ale równie dobrze tran z dużym HFE może dawać sam z siebie większe zniekształcenia - ch**a char. U B-E a IC - niż tran z małym HFE a fajną charką - jedyny oczywisty plus dużego HFE to trochę lepszy współczynnik tłumienia i kop na basie - ale to można poprawić również w innych punktach programu).

 

Pozdrawiam

Witam.Sorry za moja słaba obecnaość w tym watku ostatnio ..mam dodatkowe zajecia naukowe w firmie gdzie pracuje i nie ma czasu zbytnio na siedzenie w necie:)

Kondensatory C515, C516 maja byc 220-470/50-100v dobrej firmy zaleznie co sie trafi.

 

Co do tranzystora T505,506 jak najbardziej moga to byc szybsze i lepsze tranzystory ..np BF459..ale...trzeba wtedy wstawic wiekszy kondensatorek C509,510 najlepiej około 47pF.

 

Artuch ma racje ..rzeczywiscie Farchild lepiej gra od philipsa..ale trudno wyczuc kto w danej chwli na rynku ma tranki Farchilda w sklepie..bywa, ze sami sprzedawcy nie maja bladego pojecia co sprzedają..jezeli idzie o elementy elektroniczne to o te dobrej jakosci markowe to w polsce wogóle jest istna tragedia...wina samych elektroników i serwisów..wiekszośc szuka jak najnizszej "chińskiej" ceny to detalisci sprowadzaja badziewie.. "bo paaanieee ten towarek to nam idzie jak woda"- to o kondkach teapo...idzie jak woda i gra jak krew z uszu.

 

Polecam w razie ochoty na wyzsze napiecia pracy wzmaka( przy wymianie trafka na wieksze) tranzystory BD237/238 jako zamienniki.Nie ma cudu, ale tranki sa w porzo.

 

Polecam w razie ochoty na wyzsze napiecia pracy wzmaka( przy wymianie trafka na wieksze) tranzystory BD237/238 jako zamienniki.Nie ma cudu, ale tranki sa w porzo.

 

Polecam w razie ochoty na wyzsze napiecia pracy wzmaka( przy wymianie trafka na wieksze) tranzystory BD237/238 jako zamienniki.Nie ma cudu, ale tranki sa w porzo.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.