Skocz do zawartości
IGNORED

cyfrowa korekta modów pomieszczenia


EMiL

Rekomendowane odpowiedzi

Ten etap określiłbym jako etap uczenia się;) Kurs euro, ani tym bardziej kurs dolara nie zachęca do szybkich zakupów Umik1.

 

Przemyślenia na chwilę obecną:

1. najlepszy jest acourate, najbardziej przyjemny w użytkowaniu i ma najlepsze ustawienia domyślne. Ponadto wszelkie zmiany w filtracji pokazuje na wykresach - DCR Designer zdaje się, że nie ma takiej funkcjonalności więc wszystkie zmiany robić się "na ślepo". Po każdej zmianie powinno się zrobić pomiar REW, aby wiedzieć co i jak się zmieniło.

 

2. pomiar jest kluczem do dobrej korekcji, znowu Acourate jest najciekawszy ze względu na sprytnie zaimplementowany frequency dependent windowing i psychoacoustic model. Najnowsze DCR i REW EQ również mają te funkcjonalności, ale nie jestem pewny czy działają tak dobrze.

 

3. ciekawą opcją oprócz DCR Designera jest DCR interface, program jest po włosku i jest bardziej rozbudowaną wersją DCR Designera:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

4, DCR Designer wg korespondencji z Alanem pozwala na korygowanie tylko basu poprzez wyzerowanie suwaczków dla mid i high freq correction strength.

Opis programu znajduje się tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

5. REW EQ również zawiera opcje korekcji modów pomieszczenia, ale nie ma filtrach FIR i z tego co rozumiem, REW EQ nie będzie aż tak skuteczny w tej materii co DCR czy Acourate.

 

6. Max. zalecany gain korekcji to 5-6dB - korekcja cyfrowa ma być jedynie uzupełnieniem działać pasywnych (ustroje). O wartość gain należy obniżyć poziom sygnały w convolverze.

 

7. Na linux convolverem jest BruteFir, który wymaga upsamplowania np. SoXem. Mało to audiofilskie - niestety kolejny upsampling mam póżniej w DACu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mikrofon przyjeżdża jutro, za jakiś czas zacznę realną zabawę BruteFIR + DCR w Daphile.

 

Upsampling w Daphile to SoX, topowe ustawienia IMO grają bardzo ok. Zrealizowany jest jako 64 bit floating point - najlepiej jak można.

 

BruteFIR również jest zrealizowany w ten sposób, podobnie jak ma to miejsce w Acourate, obróbka jest możliwie najmniej stratna.

Mikrofon przyjeżdża jutro, za jakiś czas zacznę realną zabawę BruteFIR + DCR w Daphile.

 

Upsampling w Daphile to SoX, topowe ustawienia IMO grają bardzo ok. Zrealizowany jest jako 64 bit floating point - najlepiej jak można.

 

BruteFIR również jest zrealizowany w ten sposób, podobnie jak ma to miejsce w Acourate, obróbka jest możliwie najmniej stratna.

 

Do mnie też dotarł UMIK. Nie ukrywam, że z chęcią potestuję korekcję. Muszę tylko odpalić jakiś terminal na daphilu.

 

Na razie po analizie pomieszczenia wyszło to co słyszałem wcześniej uchem. Mod 51Hz i potrzeba adaptacji. Ale to już inny temat

Zamieść wykresy, te i parametry przy jakich robiłeś pomiar. Przyda się następcom.

 

Ps. Nie potrzebujesz daphile, żeby bawić się w korekcję DRC. Foobar też to potrafi.

DRC designer nie akceptuje pliku korekcyjnego UMIK1, zaczynamy więc z REW EQ 5.1;)

 

Pomiary wyszły dziwnie, tak jakby tweeter był popsuty. Charakterystyka jest bardzo podobna dla lewego i prawego kanału.

Proszę o podpowiedzi co zrobiłem źle.

 

Ustawienia pomiaru:

1. Zostałem przy Java, przy Asio nie wykrywał mikrofonu.

2. Włączyłem pomiar przy 48k (tak jest napisane na pudełku UMIK1)

3. Załączyłem plik kalibracyjny.

4. Włączyłem frequency dependent window

5. Frequency response calculation wybrałem psychoacoustic.

 

 

Pomiar zrobiłem dla lewego kanału a potem wybrałem prawy w Soundcard -> Input channel.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-2919-0-96120500-1449694181_thumb.jpg

post-2919-0-05671900-1449694474_thumb.jpg

post-2919-0-69045000-1449694484_thumb.jpg

post-2919-0-03781800-1449694496_thumb.jpg

post-2919-0-84163100-1449694512_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zajrzyj do pliku kalibracyjnego mikrofonu i zobacz czy nie ma tam jakiegoś kwasu dla tego przedziału częstotliwości.

Ustawiłeś mikrofon w stronę głośnika, czy do góry?

Ja mam stary REW i nie mam w ogóle psychoacoustic, tylko smoothing w tym miejscu (oczywiście wyłączony).

Powinien być do góry ustawiony? Miałem w stronę głośników, na wysokości uszu słuchacza.

 

To dobrze, do góry mogłoby dać przytłumienie góry, bo to co zmierzyłeś wygląda dziwnie.

Zrobiłem kolejne pomiary w REW, nowe wyglądają całkiem ok gdyby nie lejek na charakterystyce z max. na 2,5k. Mikrofon tym razem ustawiłem na stoliku nachylony do góry.

 

Długość fali 2,5k to około 14cm, w sumie zgadzałoby się z odległością do płaskiej powierzchni stolika, czy to może być przyczyna dziury na charakterystyce?

Postaraj się coś zmierzyć i zweryfikować czy robisz to poprawnie.

Może być głośnik i porównanie z charakterystyką producenta. Wyjdzie względnie podobna, to wiesz że jest względnie ok.

 

Masz kolumny DIY?

Chwilowo poddałem się z DRC Designer, nie potrafię zmusić go do współpracy, aby prawidłowo nagrał sygnał testowy przy użyciu USB DACa i Umik1. Jedyną nadzieją jest wrzucenie pomiarów z REW EQ przerobionych na PCM (w tym też jest problem na windows).

 

Za to odpaliłem okienko EQ w REWie, pomierzyłem jeszcze raz i bez żadnych problemów wygenerowałem filtry. Bardzo intuicyjny proces.

Niczego nie podbijałem, ciąłem tylko górki na basie (konkretniej dwie, w okolicach 26Hz i 81Hz) w myśl zasady less is more;) Lewa, głośniejsza na basie wreszcie gra jak prawa i nie męczy.

Tym prostym sposobem płyty, które "buczały" basem brzmią ok. Bardzo polecam.

 

Jedyne co mnie dziwi to to, że Daphile z odpalonym BruteFir pomimo filtracji opartej na "cięciu górek" gra głośniej i pokazuje clipping. Także trzeba zdjąć 6dB z gain.

Odpaliłem DRC Designera z filtrami soft. Pomiar ten sam co wykorzystany w REW EQ.

 

1:0 dla REW EQ. Z REW EQ tylko ścinającym mody pokoju jest "magic", chce się słuchać i brzmienie sprawia mega przyjemność a z DRC Designer gra po prostu słabo, gorzej niż przed korekcją - ale muszę zaznaczyć, że to wnioski "na szybko" i nie bawiłem się jeszcze customowymi filtrami.

  • 2 tygodnie później...

Odpaliłem DRC Designera z filtrami soft. Pomiar ten sam co wykorzystany w REW EQ.

 

1:0 dla REW EQ. Z REW EQ tylko ścinającym mody pokoju jest "magic", chce się słuchać i brzmienie sprawia mega przyjemność a z DRC Designer gra po prostu słabo, gorzej niż przed korekcją - ale muszę zaznaczyć, że to wnioski "na szybko" i nie bawiłem się jeszcze customowymi filtrami.

 

Pytanie laika: Po co wywarzać otwarte drzwi skoro aby wyprodukować filtry można skorzystać z 14 dniowego darmowego softu Dirac Live Room Equalization?

Słów ciekawych kilka o upsamplingu za pomocą SOX:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 3 tygodnie później...

Panowie, czy próbował ktoś z czymś takim:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ? Co prawda tyczy się to zestawu co najmniej 2+1, ale też myślę ostatnio nad takim zestawem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) tu też poparte pomiarami opisy działań.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam, Szukam osób, które chciałyby zakupić oryginalnego Diraca Live. Proszę o kontakt na priv.

Na sprzedaż: kable głośnikowe Dynaudio Ocos + konwertery 4/ 8 ohm,  projektor JVC X5000, oprogramowanie do kalibracji video Calman Home Enthusiast  plus kolorymetr, procesor video eecolor box do korekcji 3d lut

  • 1 rok później...

moze sie komus przyda, ciekawy instrukcja krok po kroku pomiaru w REW z dopieszczeniem filtru Rephase:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

o Rephase (brakiem tej funkcjonalnosci roznily sie darmowe rozwiazania typu REW od Dirac czy Acourate):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

potrzebny jest: umik1. nowy REW (z time reference i eksportem do Rephase) i Rephase.

z moich dotychczasowych doswiadczen wynika, ze korekcja do 100hz czyni cuda.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 miesiące później...

moze sie komus przyda, ciekawy instrukcja krok po kroku pomiaru w REW z dopieszczeniem filtru Rephase:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

o Rephase (brakiem tej funkcjonalnosci roznily sie darmowe rozwiazania typu REW od Dirac czy Acourate):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

potrzebny jest: umik1. nowy REW (z time reference i eksportem do Rephase) i Rephase.

z moich dotychczasowych doswiadczen wynika, ze korekcja do 100hz czyni cuda.

 

EMiL może coś pomożesz, bo ja wymiękam. Pod drugim linkiem w dyskusji jest link do tutoriala "I have updated a short 'How To' guide in order to illustrate these features.This manual is available here:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) "

 

Nie umiem tam przejść z punktu 3 do 4, tzn. generuje excess phase, ale jak to przenieść do rePhase? Mogę to wyeksportować jako pomiar, otworzyć w rePhase - dostane płaską krzywą amplitudy i zmienną fazę. I teraz mam ręcznie skorygować suwakami w zakładce Phase EQ jak najbliżej 0 czy jest jakiś automat do tego? A może się to jakoś inaczej eksportuje? No i co dalej - otwieram właściwy plik uśrednionych pomiarów, aplikuje Gain EQ i niby powinienem mieć i fazę i wzmocnienie. Ale jakoś nie jestem przekonany, że taka jest droga. Do tego u mnie faza jakoś mocno dąży do 180 st. zamiast do 0, więc podejrzewam, że coś tu jest nie tak.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 1 miesiąc później...

A ja napiszę coś od siebie. Akustyka się bawię kilka lat, ciągle ucząc się. Cyfrowa korekcja podstawowych , czyli najniższych modow pomieszczenia jest świetna. Jeśli jest realizowana przez dobry program to po wpisaniu, bądź po wprowadzeniu filtrów można zyskać wspaniałe rezultaty. Równie dobre jak dobra akustyka. Mowa o problemach z basem np 50hz itp. Jeśli chodzi o resztę pasma, poglos to niestety tutaj tylko i wyłącznie pasywne rozwiązania.. Zwykłe duże.. mój nowy fraktalny dyfuzor 220cm na metr waży tylko..250kg hehe

Potwierdzam, załatwienie najnizszych modów w okolicach 30hz na drodze cyfrowej baaardzo dużo zmienia w brzmieniu.

 

Janicniewiem,

Odpuściłem rephase, nie mam przekonania do korygowania innego pasma niż niski bas za pomocą DSP.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.