Skocz do zawartości
IGNORED

CDP-X559ES ulepszenia


Krzysztof_M

Rekomendowane odpowiedzi

Bartek1: cóż, moze zaczne od tyłu, czyli wimy nie sa w torze szeregowo. Sa to wartosci 100pF w zyratorach i w petlach sprzezen zwrotnych WO. Co nie oznacza, ze nie niszcza dzwieku - ale co nie niszccy dzwieku? Jeśli chodzi o oporniki, to moze faktycznie hasło metalizowane jest tutaj zbyt ogólne. Napewno nie mam oporników hi-end. Sa to oporniki kupione w tme. Niestety nie znam "normalnego" sklepu internetowego w Polsce, który by sprzedawał vishay itp...

A z tą ceną drogich opornikow to nie jest tak zle. Bo tak prawde mowiac to w wiekszosci wypadków potrzebowałem np. tylko dwa egzemplarze danej wartosci, ale w tme mozna zamowic najmniej 100sztuk. A nawet jesli mozna by kupic mniej to ich tolerancja na poziomie 1% nie jest moim zdaniem wystarczajaca. I tak musialem dobierac je recznie. Zreszta te oryginalnie zainstalowane mialy jeszcze wieksze rozrzuty mimo, ze sa na schemacie oznaczone rowniez jako 1%. Jesli mialbym dac w elpodzie 2zl za opornik, ale potrzebowalbym jedynie dwa to i tak bylbym do przodu :-)

Niestety juz po jakosci witryny Elpodu widać, ze detalistów maja w głębokim poważaniu. Nawet zamowienia nie mozna złożyć za posrednictwem strony. Ale napisze do nich i zobaczymy co odpiszą. A jeśli chodzi o ładowanie kasy to znowu bez przesady, to nie jest model 707 (ale rozpoczynam polowanie na ten model :-). Wymiana opornikow na metalizowane miala przede wszystkim na celu idealne dobranie wartosci dla sygnalow symetrycznych wychodzacych z przetwornika. W drugiej kolejnosci dobierałem wartosci pod katem symetrii wzgledem kanałow stereo.

Stosuje metalizowane oporniki Vitrhohma w moich konstrukcjach lampowych i tam nie mam do nich zastrzezen. Chociaz pracuja zdecydowanie w innych warunkach z sygnalami o bardzo wysokiej wartosci.

Zobaczymy jak sie spisza po dluzszym wygrzaniu oraz jakie zmiany nastapia po wymianie 12 letnich elektrolitow.

Witam !

>Bartek1

Widzę, że jesteś "gainclonowcem", tzn. jedne rezytory grają lepiej, drugie gorzej:-) Nie, nie, niewyśmiewam się, ale musisz zrozumieć że to słychać w układzie, w którym jest NIEWIELE ELEMENTÓW W TORZE SYGNAŁU. W odtwarzaczach jest ich od...ch.. i wierz mi, jak by Krzysztof wstawił nawet caddoki to niewiele by to dało, a musiałby chłopak jeść sucharki. Co do WIM to nie masz racji, choć ja i tak używam 1% Philipsów w żyratorach i jest OK. WIMY mam nawet na wyjściach RCA i niewidzę sensy wkładać tu AUDYN CAP-ów - po co ? Jest za dużo elementów w torze i poprawa jest MINIMALNA . po za tym to nie 7setka:-))

Pozdr.

Z tym M5238 to tak do konca nie jest ze jest lepszy od OPA2134!

Ma mniejsze pasmo graniczne ,wyzsza imp.wyjsciowa i mimo wiekrzego Iout slabiej steruje mniejsze imp.obciazenia!

Szumy tez przemawiaja na kozysc OPA134/2134.

Pomijam juz OPA604/2604 ktore sa ewidentnie lepsze od obu wymienionych.

W wyzej wymienionych zyratorach najlatwiej i chyba najlepiej bedzie mozna zastosowan NE5532 Signetics.

Ale najlepsze robi T.I.

No i 2134 są produkowane od około 1998 a 2604 (tu nie mam pewności) od 1995 więc Sony wstawiło to co było wtedy na rynku, a niekoniecznie najlepsze w danej aplikacji.

Jako ciekawostka podaję link do CXD2552 (poprzednika 2562) ze sony ma bardzo oszczędne karty katalogowe

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

OPA604/2604 od 1993 r.

Ciekawostką może byc to, że 604 zabijaja 2604!A różnia się tylko 3 parametrami katalogowymi!

A tam miedzy nami filtry zyratorowe jeszcze nogdy niezagraly tak bym o nich powiedzial ze tak to jets to.

I w tym przypadku[jak i w innych soniakowskich]pokusil bym sie o całkiem nowy autonomiczny filtr z mniejsza iloscia klamotow.

stożek: no faktycznie, chyba na sucharki przejde, jak czlowiek jest glodny to ponoc zmysly mu sie wyostrzaja, wiec automatycznie lepiej bede slyszal,to tez jakies ulepszenie ;-)

 

darkul,: czyli w miejscu I/V pozostawiam poki co 2134. A co do mniejszej zdolnosci sterowania niskoimpedancyjnych obciazen przez M5238 to trudno powiedziec czy to fakt czy mit bo trzeba by sprecyzowac co to jest wysoka impedancja co to jest niska. Stopien I/V ma na wyjsciu szeregowo oporniki 5,6K, które juz zwiekszaja impedancje obciazenia. No ale nie wiadomo czy to juz duzo czy nadal malo. Ale co by nie mowic napewno 2134 jest lepszym rozwiazaniem :-)

 

pba: PDF jest elegancki, taki jak trzeba :-) nic mu nie brakuje, szkoda tylko, ze na tej witrynce nie ma 5262Q :-(

 

Wykonalem probe podmieniajac w zyratorach 2134 na 5532 i na odwort. Zamian wykonalem kilka i jestem w szoku, poniewaz na ucho rozdzielczosc na mikrodetalach jest lepsza na 5532. Szczegolnie przy malych skladach jazzowych to slychac, gdy sa dobrze nagrane miotelki i inne instrumenty perkusyjne. Jeszcze ciekawe jak sie sprawdzi OP275GP (o ile sie tme zlituje w tym roku i je dostarczy).

>Krzysztof

Nie wiem/nie wiedziałem czy Wimy sa w torze bezpośrednio ,dlatego napisałem "JEŚLI".

Nie znam tych CD-ków i nie przyglądałem się schematom i szczegółom.

 

Co do Elpodu to obsługa jest bardzo dobra i wyślą ci nawet jeden rezystor jak chcesz.

Przez TME mozesz zamówić Welwyny z Farnella,chyba 5 sztuk każdego rodzju min.

Myślę też ze przeceniasz trochę ważność tolerancji,bo akurat tolerancja z efektem dźwiękowym jest mało skorelowana,no może w układzie symetrycznym jest to troszkę bardziej ważne...

Do rzeczy..chodziło mi o to że wkładasz tam zwykła sieczke,która być moze nawet nie jest lepsza od tych co tam były.I o to mi chodziło,czy nie szkoda włożonej pracy?

 

Spytaj Darkula skąd bierze Bayschlagi,też słyszałem same dobre opinie ,na pewno są dobre.

 

>Stożek

 

A kto to jest ten Gainclonowiec i co ma piernik do wiatraka??

W każdym klocku audio na końcowy efekt dźwiękowy wpływ ma wszystko-kawałek druta,rezystor ,kondensator czy gniazdko,tak jest rzeczywistość.Skąds się później biorą te różnice brzmieniowe,bo jeśli ich nie ma to po cholerę wogóle się bawić w budowanie klocków audio? Kupić coś w hipermarkecie i po sprawie.Pewnie ze bardziej to słychac w układzie w którym jest niewiele elementów niz w takim gdzie jest duzo,ale w tym też słychać,poza tym ileż znowu jest tam tych rezystorów wtym Sonym w analogówce??

 

A tak poza tym to proponuję (o czym pisałem już w tym wątku wcześniej) iść za poradą Darkula i dobudować jakąś prosta (i dobrą) analogowke z I-V omijając te sonowskie układy.

Z tego co dobudowywałem do TDA1541A to raczej gorzej nigdy nie jest...wrecz przeciwnie.

Naprawdę polecał bym się zainteresować analogówką z I-V DAC D1 Passa ,jest ładna i prosta (na IRF610 -kach).

I jest do kosci z wyjściami symetrycznymi (orginalnie PCM63 ,bodajze +/-2mA).

Miałem gdzieś schemat samej tej analogówki wyciety już z całego schematu w PDF-ie,jak znajdę to zamieszczę tu.

>pba

Dzięi za link do pdf-a - co prawda jest to przestarzały D/A ale zawsze to coś.

>Krzysztof_M

W tym pdf-e masz przykładowy schemat wyjścia z "normalnym" filtrem :-) Możesz go skopiować i wstawić do swojego es-a. Tak między nami to podobny stosuje sony przy wyjściach XLR, natomiast pod względem błędów fazowych, jakie zawsze pojawiają się kiedy sygnał przechodzi przez filtr to żyrator nie ma sobie równych - nie bez powodu włąśnie taki ukłąd japońce zastosowali - to, jak brzmi to już inna rzecz - niektórzy wolą, aby jednak tor nie był całkowicie przeźroczysty bo brzmi "sucho" - kwestia gustu:-)

Pozdr.

>Bartek1

Gainclonowiec to człowiek który lutuje jeden rezystor i sprawdza jak zmienia się brzmienie układu :-))

Jak już wiesz, ja nie wierzę w takie cuda w układach, gdzie masz tych rezystorów kilka(naście). A wstawianie lepszych( co to znaczy - droższych ? ) rezytorów ma sens kiedy się człowiek nie liczy z pieniędzmi. Natomiast nie pisz, że parowanie wartości międzykanałowo nie ma sensu, bo jak wiesz obydwa tory MUSZĄ być takie same, tylko wtedy możemy mówić o dobrej przestrzeni. A w układach symetrycznych jest to wręcz konieczne, bo bez zachowania symetrii pogarszają się parametry tłumienia zniekształceń wspólnych, co już wogóle stawia pod znakiem zapytania sens takiego toru.

Co do zewnętrznych filtrów to nie mają sensu - te wewnątrz es-a są wystarczająco dobre ( po tuningu, oczywiście ).

Układ PASS-a jest jak najbardziej OK, ale ma większy błąd fazy, bo nie ma żyratora. trzeba go policzyć od nowa, aby przsunąć f odc. filtru dalej na paśmie. Wtedy błąd się zmniejszy i da się tego słuchać. To jest to samo, co w innych przeteornikach - ich filtry za wcześnie tną pasmo.

Pozdr.

Bartek1: coz, probilem odpowiednie wyliczenia, zakladajac, ze wymiana jednego czy dwoch opornikow nie ma sensu. Aby efekt teoretycznie slyszalnej poprawy mogl byc wogole percepowany sadze, ze trzeba zmienic wszystkie oporniki w torze. Oto wartosci opornikow i ich ilosc w ukladzie:

 

33Rx4

47Rx2

100Rx4

1kx10

1k5x2

3k3x4

5k6x8

8k2x8

10kx6

18kx2

22kx4

180kx2

 

Jesli cena za opornik wyniesie 2zl to za wszystko zaplace ok. 120zl (ufff, strasznie duzo jak na oporniki). Jesli 3zl to juz zblizamy sie do 200zl. A to sa oporniki, jedne z najmniej wplywajacych na dziwek elementow. W takim ukladzie chyba lepiej zainwestowac chociazby w OPA627 lub cokolwiek w podobnym stylu. Elementy aktywne o wiele bardziej wplywaja na dzwiek. A ja nie chce ulepszyc tego cedeka za wszelka cene. Kupilem go jako zepsutego szrota za 350zl. Uruchomienie go juz mnie sporo kosztowalo (nowa optyka) i wlozenie tak drogich opornikow to dla mnie kosmos finansowy. Nie chce polemizowac o wplywie tych opornikow na dzwiek.

I jak zaznaczyl stożek: dobieranie elementow wedle kanałów znaczoco wpływa na efekty streofoniczne generowane przez urzadzenie. Wiec nie tylko tor symetryczny sie liczy.

Jakie filtry?

Proste ,najwyzej zdublowane szeregowo.

Innymi slowy im mniej klamotow tym lepiej.

Jak widze w torze liniowym rezystory po kilkadziesiat kiloomow to juz wiem jakiego dzwieku moge sie spodziwac.

Zecz jasna kazdy dlubacz ma swoje podejscie.

W niektorych przypadkach dobre efekty daje zainstalowanie trafiaczkow..ktore samoistnie [zalezy od typu]tna gore w odpowiednim punkcie.

Może nie do 559 ale jakiejś 707/779.Można przekalkulować dla innego poziomu wyjścia DAC-a.

[obrazekLUKASZ-193617_1.jpg]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

darkul: powiadasz mniej klamotow, pewnie masz raje. Zainteresowal mnie motyw z trafem. Podczas poszukiwan po necie znajduje co jakis czas DACi wlasnie z trafem w obwodzie analogowym, ktory samoistnie obcina sygnal. CZy w Polsce mozna gdzies cos takiego kupic? NIe zebym chcial to wsadzil do 559 ale moze kiedys wykonam samodzielnie przetwornik i wtedy bede mial szerokie pole do popisu w zakresie filtrowania sygnaly wyjsciowego.

 

Bartek1: no ciekawy uklad, chociaz ja akurat balbym sie, ze jesli strzeli tranzystor zbierajacy napiecie z przetwornika to poleci przetwornik az milo (dostanie stale napiecie na wejscie i to spore). Napewno zaleta tego ukladu jest prostota, ciekawe jak wrazenia odsluchowe? Jaka czestotliwosc odciecia jest w tym ukladzie?

Bo DAC jest obciazony pojemnoscia 10nF na wyjsciu, co moim zdaniem jest lekkim przegieciem. Pozniej jest juz tylko kondensator C15 i to cale filtrowanie. Takie rozwiazanie trąci troche łatwizną, wsadzic 10nF i na zwarciu zostawic DACa. Jakos nie widze tutaj inzynierskiej finezji, chociaz moze to faktycznie zagrac lepiej niz wyglada. Duzo, baaardzo duzo tu zalezy od DAC'a jak zniesie te 10nF.

Parę tygodni temu, po przeczytaniu starszych wpisów z forum wymieniłem diody prostownicze serwa w mojej 50ES na BYV26C. Gorąco polecam taką modyfikacje - mam wrazenie, że dżwięk poprawił się w wielu aspektach (głównie czystość basu, dynamika, jednoczesnie lepsza barwa) - prawdę mówiąc nie spodziewałem się aż takich zmian.

Mało klamotów w torze: WŁAŚNIE TAK, PANOWIE !

A w żyratorze jest tylko JEDEN REZYSTOR w torze sygnału - prościej się już nie da !

W filtrach Sallen keleya ( które się "męczą" w mioch zestawach aktywnych w torze mam po dwa rezystory + WO lub dwa kondensatory i WO - w następnej wersji już jako LPF zastosuję żyratory.

Ja też nielubię za długich ścieżech sygnału:-))))

Pozdr.

Krzysiu..ja ci dam polowanie:):)na 707:):)

Fakt ze wiekszosc firm wstawia zbyt ostre zyratory.. z zasady w ciemno kopiuja gotowe rozwiaznia nie angazujac sił i srodków nowe byc moze lepsze rozwiaznia....jak zajrze do schematu denona dcd2700,3560,2560, sony559,505,555,707,777,779..kenwoda ..pioneera itd to schemat zyratora praktycznie sie nie rozni..nawet wartosci rezystorów sa te same..prawdopodobnie uwazaja ze skoro jest to sprawdzone..w miare dobre pewne i niezawodne wiec po co na nowo odkrywac amerykę

Piotrek608: a moze Ty sprzedasz swoja 707? Po co Ci dwie, tak z ciekawosci zapytam :-)

 

stożek: zmodyfikowane zyratorki sprawuja sie bardzo dobrze, zmiana filtrow lub ewentualne eksperymenty z innymi rozwiazaniami zostawiam na czas budowy wlasnego DAC'a. Wtedy 559 potraktuje jako dobry naped. Niestety troche mnie martwi fakt tylko optycznego wyjscia. Nie zajmowalem sie do tej pory teoriami przesylania sygnałów cyfrowych, wiec nie wiem czy polaczenie kablowe jest lepsze niz optyczne? W necie natknalem sie na wiele rozwiazan DAC'ow ale wszystkie przymowaly sygnal droga kablowa.

 

darkul: to cieszy, ze sa rozne podejscia do tematu, bo to pozwala dokonac wyboru. Poki co to obstawiam zyratorki, bo wsadzanie kondensatorow 10nF na wyjsciu DACa to jak dla mnie "celtyckie" rozwiazanie, sam przyznales :-)

 

P.S. czemu celtyckie? sluchal ktos tworcy najwiekszych przebojow Polski podziemnje Syntetica? Jesli ktos sluchal to wie o co chodzi :-) Jestem jego fanem :-)

Krzyszof_M>

Brak wyjścia BNC/RCA jak masz tylko wyjście optyczne nie musi być takim problemem. Zajrzyj tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Język "troszkę" niezjadliwy, ale ze schematu można doczytać co trzeba i to powinno Ci nieco pomóc ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Kszysztof_M

Brak elektrycznego wyjścia SPDIF to nie żaden problem ! Po prosty zamiast układu nadajnika TOSLINK wstawiasz jakieś szybkie braki buforujące + transformatorek dopasowujący impedancję wyjściową i "vłala".

>mis$kin,

Prosty układ, ale właśnie brakuje tego transformatorka. Oczywiście można bez niego, ale wtedy nie ma pełnego dopasowania impedancji, a tu to ma duże znaczenie.

Jeszcze innym wyjściem jest wymiana układów TOSLINK na układy standartu ST i łączenie napędu z przetwornikiem szklanym światłowodem szerokopasmowym - ale to już wyższa szkoła jazdy.

stożek: mam CD NAD 514 z wyjsciem cyfrowym na kabelku, ale trafa zadnego to tam nie widzialem? Jak to jest? Jak impedancja falowa w takim wypadku jest wlaściwa? 50om?

 

mi$kin: ukladzik faktycznie trywialny, az trudno uwierzyc, sadziłem, ze takie konwertery sa bardziej skomplikowane :-) Tylko ten transformatorek mnie martwi, bo nie widzialem takiego ustrojstwa w moim starym CD. Moze tam olali dopasowanie impedancyjne?

Brak transformatorka świadczy o podejściu konstruktora do tematu - nie dam, będzie taniej i tak będzie grało !

KAżdy zorientowany w temacie wie, że transformator nie tylko dopasowuje impedancje ale również separuje masy klocków. W 779ES i w 707ES transformatorki są !! Bo mają wyjścia coaxial i to są PORZĄDNIE zrobione cd :-))))

A tak wyglądają te z ELFY po 16.5 zł + VAT:

Pozdr

[obrazekLUKASZ-194125_1.jpg] [obrazekLUKASZ-194125_2.jpg]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3094-100002356 1170260593_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Krzysztof_M >>> a jak zmieniałeś 2134 z 5532 to jakie były zmiany na dole pasma??? tak z ciekawości :)

 

Czasem zamiast trafka SPDIF stosuje sie separację kondenastorami ... takie low cost.

 

zewnętrzny DAC tak - jednak z doświadczenia wiem 100x lepiej wpiąć sie przed filtr cyfrowy, po co puszczać wszystkie sygnały jednym drutem(spdif) a potem dochodzą do tego wszytskie efekty typu jitter itd. przy odbiorniku spdif....do tego on tez nie jest zadarmo :)

Polecam zrobić coś typu dodatkowy DAC i wpakować go do środka - jak widać jest tam sporo miejsca.

McGyver: Dzieki twojemu opisowi wiem, jakie podejscie mail konstruktor w moim NAD 514 i X559ES - ciac koszty (bo takie puszeczki nie znalazlem).

 

stożek: Sadzilem, ze takie trafka beda strasznie drogie. A jesli w lefie sa po 16 zl pewnie mozna sie o nie wystarac jeszcze taniej. Ale poki co to obstaje przy tym co jest, czyli wnetrze 559, bo gra teraz przepieknie :-)

 

pba: Moja droga wygladala tak: zmienilem wszystkie WO na 2134 jednoczesnie nie modyfikujac jeszcze zyratorow: dzwiek zyskal wiele na szybkosci. Pojawilo sie wiele detali oraz wiecej powietrza. Bas na samym poczatku sie rozlazl, ale po dwoch dniach zaczal byc krotszy nawet niz przy 5532 (fabrycznie byl mieciutki). I tak juz zostalo, ze basik mial wieksza kontrole i byl krotszy. Po modyfikacji zyratorow pojawila sie pewna suchosc w dzwieku, ale to byla jedyna wada. A zalety to dalsza poprawa przestrzennosci, dynamiki oraz ilosc detali znacząco wzrosla. Tylko ta pewna suchosc denerwowala. Zniknela po wsadzeniu na powrot 5532 do zyratorow. Mikrodynamika z 5532 w zyratorach jest rowniez lepsza niz z 2134.

Generalnie nawet jesli sie pojawila pewna ostrosc w dzwieku z powodu 2134 to na samym koncu jako prawdziwy lampiarz mam triodowy sluchawkowy wzmacniacz lampowy a jako przetworniki HD600. I taki uklad sie sprawdza. Nadal czekam az w zyratory wsadze OP275, ktore wedlug instrukcji Piotrka608 i producenta powinny sie tam pieknie sprawdzić. Obecnie juz jestem zadowolony z brzmienia tego CD. Chociaz spac nie daje swiadomosc, ze mozna jeszcze wiecej wyciagnac instalujac lepsze WO i poprawiajac zasilanie. Ale jak pisalem wczesniej, koszty sa nieodzowna towarzyszka wszelkich audiofilskich poczynań i szybko ucza pokory :-(

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.