Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofon.


Rekomendowane odpowiedzi

>discomaniac71,

>Zastanawiam sie po co np najwyzszy model JVC TD-V 711 ma sam bias bez regulacji kalibracji... Ech:)

 

>rafal996

>Ten brak kalibracji rec level w niektórych przypadkach mi przeszkadza, ale szczerze mówiąc - głównie z powodów psychologicznych ;)

 

>yogi1

>aż takiego wpływu regulacja LEVEL na dzwikęk to nie ma bo wątpie by firma NAKAMICHI się myliła

a robiła bardzo dobre decki np.NAKAMICHI DR-10 ,LX-5 ,Cassette Deck 1 ,lub Pioneer CT-91 to są bardzo dobre decki choć mają tylko regulacje BIAS

 

Oczywiście, że nie ma bardzo wielkiego wpływu, pod warunkiem, że korzystamy z w miarę standardowych taśm, a tym bardziej jeśli nie używamy redukcji szumów. Większość nowoczesnych (koniec lat 80-tych i później) taśm bardzo dobrze trzyma podstawowe parametry (czułość, optymalny prąd podkładu) zbliżone do wzorców IEC; różnice zwykle wynoszą maksymalnie ok. półtora dB i nie mają wielkiego znaczenia.

Są jednak dwie grupy taśm które dość znacznie odstają tymi parametrami od wzorców IEC - jedne to taśmy klasy bardzo budżetowej (czasem firmowane nawet przez znane firmy) oraz taśmy no-name; one przeważnie mają czułość czasem o dobre parę dB niższą od nominalnej, i często wymagają także bardzo niskiego prądu podkładu żeby uzyskać jako-taką reprodukcję wysokich tonów; czasem zdarza się, że przekracza to zakresy regulacji.

Druga grupa to z kolei przeciwny biegun - taśmy klasy super-hiper-extra najlepszych producentów, którzy w zapale ich ulepszania zapomnieli o trzymaniu się wzorca IEC. One często mają z kolei bardzo wysoką czułość, rzędu nawet +3dB (np. TDK SA-X, Fuji JPII-X Pro, i wszystkie metalowe taśmy typu II), a niektóre Typu IV z kolei wymagają bardzo wysokiego prądu podkładu - ponad +2dB (np. JVC, Memorex, Realistic, Fuji JP Metal), co często przekracza możliwości regulacji magnetofonu.

Prawdopodobnie producenci zakładali, że kupujący takie taśmy i tak mają magnetofon ze wszystkimi regulacjami i nie będą mieli problemu z dostosowaniem go do takiej taśmy. A inni założyli, że ponieważ 90% porządnych taśm trzyma się standardu, rozbudowane regulacje mogą nie być potrzebne.

Gość G.Mark

(Konto usunięte)

caleb66, 28 Kwi 2010, 19:06

 

>sklepy mnie interesuja,na allegro sprzedaja stare dawno przeterminowane kasety

 

Oczywiście, że masz rację. W takim razie polecam MM, w którym możesz zakupić najlepsze z obecnie dostępnych i nowych kaset, TDK SA-90. Biją one na głowę złote TDK SA-X produkowane w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku.

 

GM

@ G.Mark, 28 Kwi 2010, 19:54

 

Muszę przyznać, że jestem pod wielkim wrażeniem taśm TDK SA-90. Kosztują ok. 8-9zł, a mój np. Nakamichi Cassette Deck 1 gra na nich jak szatan. Po prostu rewelacja!

Stereo i Kolorowo - Underground

Mój blog i recenzje różnych urządzeń audio-stereo: stereoikolorowo.blogspot.com

discomaniac71, 28 Kwi 2010, 21:43

 

> aiwa_ad_f910

 

Drogo, i sprzedawca jeszcze bez komentarzy.

 

Umawialiśmy się, że raczej nie podajemy linków do trwających aukcji...

Niedawno jeden z nowych kolegów został za to zgromiony.

Witam z rana!

Czy połączenie z masą na płytce PCB, które nie dochodzi do części układu, może powodować zwarcie w układzie po doprowadzeniu napięcia z płytki zasilania? Sama płytka zasilania połączona jest z transformatorem. Połączenie z gniazdka nie jest uziemione. Z układu zasilania dochodzi prawidłowe napięcie.

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

A i wracając do biasu i czułości taśm, bardzo często na obudowach lub pudełkach od kaset mamy takie o to napisy:

 

OPERATING BIAS 115% / SENSITIVITY

+4.0dB/MOL315Hz+5.0dB/SOL10kHz

-3.0dB/FREQ. RESP. 10kHz+0.5dB

 

Mógłby mi ktoś napisać o co dokładnie tu chodzi?

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

neomammut, 29 Kwi 2010, 12:11

 

Te opisy stosował przez jakiś czas That's/Triad.

Oznacza to, że:

- zalecany "roboczy" prąd podkładu powinien wynosić 115% "standardowego" (pokrętła Bias często są wyskalowane w procentach, a zakres regulacji wynosi przeważnie ok. +/-20%),

- czułość wynosi +4db w stosunku do "standardowej" - i tu może być problem, bo większość magnetofonów z kalibracją ma zakres regulacji +/-3dB,

- MOL, czyli maksymalny poziom wysterowania przy 315Hz wynosi +5dB względem zera

- SOL, czyli maksymalny poziom wysterowania przy 10kHz (poziom nasycenia taśmy) wynosi -3dB

- charakterystyka częstotliwości wznosi się lekko w zakresie tonów wysokich i przy 10kHz jest o 0,5dB większa od standardowej

 

Charakterystyki te (b. wysoka czułość, wysoki SOL) wskazują że to prawdopodobnie taśma typu II wykonana z cząstek metalicznych, prawdopodobnie That's EM-X itp.

Dowcip tylko w tym, że nie wiadomo wg jakich norm i poziomów odniesienia te dane były mierzone - być może IEC, ale nie jest to pewne.

 

W każdym razie, dane o prądzie podkładu i czułości można wykorzystać do ustawienia magnetofonu, który ma pokrętła regulacji ale nie ma generatorów. Pozostałe dane mówią nam o jakości taśmy oraz stanowią wskazówkę do ustawienia maksymalnego poziomu zapisu, uwzględniając zawartość niskich i wysokich tonów w nagrywanej muzyce. Np. gdyby wartość SOL była niższa (dla typowych taśm typu I i II klasy średniej wynosi przeważnie ok. -6 - -5dB), wiadomo, że nie należy przesadzać z wysokim wysterowaniem, jeśli w muzyce jest wiele wysokich tonów, bo zarejestrują się ciszej niż w rzeczywistości (poziomu SOL nie można przekroczyć - jest to maksymalne nasycenie taśmy sygnałem).

neomammut, 29 Kwi 2010, 12:11

 

>A i wracając do biasu i czułości taśm, bardzo często na obudowach lub pudełkach od kaset mamy takie

>o to napisy:

>

OPERATING BIAS 115% - taśma wymaga zwiększonego prądu podkładu o 15% w stosunku do wzorca IEC

 

SENSITIVITY +4.0dB - taśma posiada większą o 4dB czułość (zapewne dla 315Hz) w stos. do wzorca. Wymaga to zmniejszenia poziomu REC LEV (o ile deck posiada) albo Dolby zacznie lekko przekłamywać.

 

MOL315Hz+5.0dB - Maximum Output Level - czyli poziom maksymalnego wysterowania w stosunku do wzorca zwiekszony o 5dB. Przy takim poziomie wysterowania zniekształcenia osiągną o ile pamiętam 1%

 

SOL10kHz -3db Saturation Output Level - dla częstotliwości większych podawano Poziom Nasycenia, czyli z grubsza mówiąc jest to maksymalny możliwy do uzyskania poziom sygnału o częstotliwosci 10kHz (nie podawano poziomu zniekształceń, gdyż trzecia harmoniczna leży już poza pasmem przenoszenia)

FREQ. RESP. 10kHz+0.5dB - Odpowiedź częstotliwościowa, czyli po prostu odstępstwo o 0,5db od charakterystyki taśmy wzorcowej IEC

 

W skrócie mówiąc- najważniejszy jest MOL (gdyż pozwala ocenić jak bardzo można taśmę przesterować) Pozostałe parametry pozwalają ocenić jakość taśmy ale na brzmienie i tak decydujący wpływ ma kalibracja parametrów zapisu - albo na słuch (BIAS i REC LEV) albo automatycznie, jak kto woli albo jak na to pozwala deck.

:) spóźniłem się o ułamek sekundy, pomijam oczywiście, że moja odpowiedź nawet jakby była wcześniej, to i tak by tak bardzo nie wyczerpała tematu jak odpowiedź Maćka :)

>>MaciejLK

Jak zawsze wyczerpująca odpowiedź i jeszcze coś: zgadza się, taśma to That`s TRIAD HIGH POSITION EM-X METAL FORMULATION TYPE II. Specjalnie nie podawałem nazwy firmy i typu, Maciek jednak dobrze wiedział o co chodzi :) Dziękuję!

 

>>fotek

Fakt 10min to jak sekunda hihi, również dziękuję za odpowiedź! :)

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

Wydaje mi się, że przeważnie trochę za dużo uwagi zwraca się na wartość MOL@315Hz (i tą wartością ludzie kierują się przy ustawianiu poziomu nagrania), a trochę za mało uwagi zwraca się na wartość SOL@10kHz, a to ta wartość decyduje o tym, na jakim poziomie zapiszą się głośniejsze tony wysokie.

Wskaźniki wysterowania magnetofonu pokazują po prostu wartość elektryczną sygnału, niezależnie od jego częstotliwości, i oczywiście nic nie mówią o poziomach samych sygnałów wysokich. Przydaje się tu equalizer z wyświetlaczem spektrum; nie tak całkiem bezsensowne były też magnetofony z wyświetlaczem spektralnym, stosowanym głównie przez JVC.

Jeśli nagrywany sygnał ma dużą zawartość tonów wysokich, a nagranie wysterujemy kierując się wartością MOL315 taśmy, nagranie zostanie zniekształcone - nie w sensie wprowadzenia zniekształceń nieliniowych (chrypienia, itd.) spowodowanych przesterowaniem taśmy, tylko zostanie zachwiana równowaga pomiędzy tonami niskimi a wysokimi - te ostatnie nie zostaną zniekształcone nieliniowo (przesterowane), tylko zarejestrują się ciszej niż powinny.

MaciejLK, 29 Kwi 2010, 13:31

 

>Wydaje mi się, że przeważnie trochę za dużo uwagi zwraca się na wartość MOL@315Hz (i tą wartością

>ludzie kierują się przy ustawianiu poziomu nagrania)

 

Masz rację. Parametr ten bezkrytycznie potraktowany może przyczynić się do nieoptymalnego wykonania zapisu. Ale nadaje się dobrze do porównywania jakości taśm. Im wyższy MOL tym lepiej. A parametry zapisu najlepiej ustawiać "na słuch" tak by kopia nie dawała się odróżnić od oryginału albo chociaż była najbardziej zbliżona. A tak w ogóle to ja największy nacisk kładłbym na wytrzymałość mechaniczną taśmy, bo co mi po dobrych parametrach magnetycznych, jak podłoże jest słabe i po paru przejściach przez tor mam zagięte brzegi taśmy i spadek wysokich w lewym kanale o 10dB? A najczęściej właśnie lewy kanał cierpi, gdyż ślad lewego kanału zapisywany jest przy brzegu taśmy. A takich parametrów jak wytrzymałość mechaniczna producenci jakoś nigdy nie mierzyli albo nie podawali.

MaciejLK, 29 Kwi 2010, 13:31

 

>Wydaje mi się, że przeważnie trochę za dużo uwagi zwraca się na wartość MOL@315Hz (i tą wartością

>ludzie kierują się przy ustawianiu poziomu nagrania)

 

Masz rację. Parametr ten bezkrytycznie potraktowany może przyczynić się do nieoptymalnego wykonania zapisu. Ale nadaje się dobrze do porównywania jakości taśm. Im wyższy MOL tym lepiej. A parametry zapisu najlepiej ustawiać "na słuch" tak by kopia nie dawała się odróżnić od oryginału albo chociaż była najbardziej zbliżona. A tak w ogóle to ja największy nacisk kładłbym na wytrzymałość mechaniczną taśmy, bo co mi po dobrych parametrach magnetycznych, jak podłoże jest słabe i po paru przejściach przez tor mam zagięte brzegi taśmy i spadek wysokich w lewym kanale o 10dB? A najczęściej właśnie lewy kanał cierpi, gdyż ślad lewego kanału zapisywany jest przy brzegu taśmy. A takich parametrów jak wytrzymałość mechaniczna producenci jakoś nigdy nie mierzyli albo nie podawali.

Mierzyć to na pewno mierzyli parametry mechaniczne, ale podawane one były tylko w bardzo dokładnych danych technicznych; do przeciętnego konsumenta docierały tylko podstawowe dane o MOL, SOL, poziomie szumów, czasem charakterystyka częstotliwości. That's i tak był rzadkością, bo podawał zalecany Bias i dane o czułości.

 

Natomiast czy wartość MOL315 jest sama w sobie takim wyznacznikiem jakości taśmy? Niekoniecznie!

Przykład: (dane firmowe, wszystko w dB)

TDK AD: MOL315: +5,0 SOL10k: -5,0 Szumy: -56,5 Dynamika 315: 61,5 Dynamika 10k: 51,5

TDK AR: MOL315: +6,5 SOL10k: -5,5 Szumy: -56,0 Dynamika 315: 62,5 Dynamika 10k: 50,5

TDK AR-X: MOL315: +6,0 SOL10k: -4,0 Szumy: -57,0 Dynamika 315: 63,0 Dynamika 10k: 53,0

 

No i która z nich jest najlepsza? AR ma najwyższy MOL315, ale ja i tak wolę AD i AR-X, bo mają wyższy SOL i niższe szumy.

AR w związku z tym dobrze nadaje się do nagrywania muzyki mocno "łupanej", w której ma być dużo głośnego "umpa-umpa" - i tak zresztą była przez TDK zalecana w tabelkach zalecanych zastosowań - do dużych boomboxów i muzyki rap - hip-hop itp. Poza niskim SOLem i dość wysokimi szumami ma też dość niską czułość dla wysokich częstotliwości - AD i AR-X mają wyższe wartości.

Oj znowu poznaję kolejną ważną sprawę jeśli chodzi o nagrywanie kaset, dziękuję Wam za wszelkie wyjaśnienie. A jeśli tych informacji nie mam na pudełku od kasety to gdzieś w internecie jest jakiś bank takich danych?

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

Informacje które podałem pochodzą po prostu z prospektu kaset TDK. Producenci podawali te dane by klienci mogli sobie porównać parametry różnych taśm danego producenta, a kto się na tym znał, mógł wykorzystać te dane do właściwego doboru taśmy do nagrywanej muzyki i do ustawienia właściwego poziomu zapisu. Bezpośrednie porównywanie takich danych różnych producentów jednak może być obarczone błędem, bo różni producenci mogli testować taśmy w różnych warunkach (choć podstawowe parametry warunków pomiarów przeważnie były podawane obok tabelki).

Natomiast dość dobrym źródłem danych porównawczych są testy kaset, ale te bardziej poważne, w których dokonywano rzetelnych pomiarów różnych taśm różnych producentów w tych samych warunkach. Takie pomiary wykonywał np. amerykański miesięcznik Audio, który mniej więcej co trzy lata publikował "wielki test kaset". W tekście były bardzo dokładnie opisane (i rzetelnie uzasadnione!) przyjęte metody pomiarów i sposób ich interpretacji. Ważne jest jednak, że autorzy co test wprowadzali modyfikacje do metod pomiarowych, toteż wyniki są ze sobą porównywalne tylko w ramach jednego testu, natomiast przy porównywaniu wyników z różnych testów trzeba wziąć poprawkę na różnice metod pomiaru. Bardzo istotne jest też to, że Audio powstrzymało się od publikacji RANKINGU kaset - podając jedynie wyniki pomiarów, ich praktyczne znaczenie, i sposób ich interpretacji, licząc się z tym, że ponieważ oceniano wiele różnych parametrów, trudno przypisać im wszystkim jakieś racjonalne wagi - zawsze będzie to już obarczone subiektywnym zdaniem testującego (np. co jego zdaniem jest ważniejsze - MOL, SOL, szumy, płaskość charakterystyki częstotliwości - jaką wagę procentową w związku z tym każdemu z tych parametrów przypisać? - jakiej byśmy nie przypisali, to już nie będzie obiektywny pomiar, tylko subiektywna ocena!). I jeszcze jedno - Audio nie podawało cen kaset i nie liczyło stosunku jakości do ceny, więc cena nie wpływała w ogóle na końcową ocenę - ten aspekt był już pozostawiony ocenie czytelników (szczególnie, że ceny w różnych sklepach mogły się znacznie różnić i zmieniać z czasem).

Natomiast w ogóle nie przeprowadzano testów odsłuchowych - ale to dlatego, że w Audio zawsze rządziło "mędrca szkiełko i oko", i w ocenach bazowano zawsze na obiektywnych pomiarach, które, rzetelne i bardzo rozbudowane, ich zdaniem dobrze oddawały jakość testowanego wyrobu. W testach magnetofonów ocenie brzmienia poświęcano zaledwie parę linijek - uważano, że jest to nieobiektywne, więc szkoda się rozwodzić nad "mięsistymi basami" itp. poezją.

do MaciejLK

 

Nie żywię urazy do nikogo i nie obraziłem się i pragnę zakończyć te wymianę postów krótkim--- Przepraszam

Mój mentor ŚP.Jan Paweł II powiedział "wybaczajcie i proście o wybaczenie"

to tyle w temacie

XTR71

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Proszę mi powiedzieć, czy są jakieś skuteczne metody szukania zwarć na płytce drukowane?

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

Wydaje mi się, że należało by wziąć schemat i rozlutowywać niektóre elementy po kolei, tak, żeby odcinać resztę układu i wtedy będzie wiadomo co jest ok, a gdzie zachodzi zwarcie lub coś jeszcze innego.

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.