Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofon.


Rekomendowane odpowiedzi

Instrukcję serwisową do Technicsa RS-B405 możesz tanio kupić w "Klar PSP".

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam. Panowie, zaraziłem bakcylem magnetofonizmu kasetowego młodego człowieka, kupiłem dla niego technicsa RS-615 na słynnym portalu aukcyjnym /taki model wybrał/ i jest problem następujący. Przy odtwarzaniu w prawym kanale jest słyszalny tylko silny brum /do maximum wychyłu wskażnika/ lewy gra poprawnie. Mechanika działa sprawnie, przewija, odtwarza, świeci. Od czego zacząć poszukiwania?

Gość G.Mark

(Konto usunięte)

Witam. Panowie, zaraziłem bakcylem magnetofonizmu kasetowego młodego człowieka, kupiłem dla niego technicsa RS-615 na słynnym portalu aukcyjnym /taki model wybrał/ i jest problem następujący. Przy odtwarzaniu w prawym kanale jest słyszalny tylko silny brum /do maximum wychyłu wskażnika/ lewy gra poprawnie. Mechanika działa sprawnie, przewija, odtwarza, świeci. Od czego zacząć poszukiwania?

 

Należy zacząć od znalezienia we wnętrzu magnetofonu przełącznika zapis/odczyt i dokładnego jego wyczyszczenia zgodnie z zasadami sztuki czyszczenia przełączników. Użyć środka chemicznego w aerozolu, np. Kontakt 60.

Przełącznik, a w zasadzie dwa przełączniki, są napędzane cięgłem i jak się naciska klawisz zapisu, to one się poruszają. Tak będzie łatwo je zlokalizować.

Po wtryśnięciu środka czyszczącego, należy odczekać chwilę i parę razy nacisnąć i zwolnić klawisz zapisu.

 

GM

Edytowane przez G.Mark

Instrukcję serwisową do Technicsa RS-B405 możesz tanio kupić w "Klar PSP".

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dzięki Kasjel, zadziałałem na ten adres mailowy, który mi podałeś i nic mi nie pozostaje innego jak tylko czekać na przesyłkę zawierającą tę serwisówkę.

Pozdrawiam

DS

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

G.Mark, czapka z głowy /mojej!/ Kontakt 60 i wszystko działa! Jeszcze raz dziękuję!

Deck ogólnie w świetnym stanie. 100% oryginał, mało używany, myślę że również ze względu na średnio wygodny system umieszczenia kasety /ukośnie/ przeniesiony chyba jeszcze z magnetofonów poziomych.

Za to po zdjęciu obudowy dobry dostęp do mechaniki.

Pozdrawiam wszystkich uczestników wątku który śledzę od lat "z ukrycia".

Zbyszek

Witam

Po długiej nieobecności wracam .

Chciałbym złożyć kondolencje na ręce rodziny, kolegów i znajomych Pana Korwina.Łącze sie w ich bólu i wielkiej stracie wybitnego człowieka i autorytetu na forum.Bedzie brakowało wypowiedzi Kolegi Korwina gdyż posiadał dar pisania w specyficzny sposób o sprzęcie.Jego porady zapamiętam na zawsze gdyż był wielkim znawcą tematu.

XTR71

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Witam wszystkich. Od dłuższego czasu czytam forum, a w końcu nadeszła taka chwila, że postanowiłem coś napisać. W 1996 roku kupiłem nowiutki magnetofon Technics RS-BX747, wtedy najwyższy w ofercie. Służy mi wiernie do tej pory, ale zdaję sobie sprawę, że jego brzmienie nie jest zbyt wysokiej klasy. Chciałbym w związku z tym coś zmienić. Szczerze mówiąc najbardziej przypadły mi do gustu Pioneery z dziewiątką na początku. Podoba mi się ich budowa, wygląd, zakładam że dźwięk będzie na wyższym poziomie niż mojej maszyny. Chciałbym nabyć coś w świetnym stanie, ale ani słychu ani widu, poza jedną sztuką na sami wiecie jakim portalu, której cena chyba jest dość wysoka. Zapoznając się z modelami zauważyłem, że pierwszy 939 jest najcięższy. Mógłby mi to ktoś wytłumaczyć? Dlaczego dostał tak niską notę w opiniach, czy brak pokrętła level w kalibracji aż tak pogarsza sprawę? W RS-BX747 jest tylko bias i w zasadzie całkiem mi wystarczył. Wątek jest spory, wymiękłem po stu stronach, więc stąd pytania.

Tak, ale ATC Techniksa reguluje automatycznie Bias, Level i EQ, czyli trzy istotne parametry zapisu, jakie wypada dopasować do używanej kasety (osobną sprawą jest, czy ATC Techniksa robi to dobrze - ale to oddzielny temat). Jeśli zamierzasz nagrywać własne kasety, dobrze by było, by magnetofon miał jeszcze kalibrację Level.

Mam nadzieje że nie próbujesz udowodnić że 737 jest lepszy od 939 :) Posiadałem w jednym czasie 737, 939, i 939mk2 i możliwość pełnego ich porównania. 939 ma wyrażnie głębszy bas i nieco lepszą przestrzeń stereo. Jeśli chodzi o mechanizmy, w obu pracują bardzo cicho, nawet ten ze stabilizatorem kasety w 939. Co do porównania 939 z 939mk2, wiem że "dołożenie" w tym drugim dodatkowego potencjometru i 4rezystorów między wzmacniaczem Rec. a ukl. Dolby raczej nie wyniosło go wyżej niż 939. Rzecz gustu jesli ktoś chce sobie przy nagrywaniu zmniejszyć lub zwiększyć bas.

Edytowane przez pandre341

.....

Dziękuję Wam serdecznie. :) Zastanawiam się dlaczego producent zdecydował się pozbawić jeden z najlepszych magnetofonów czegoś tak istotnego jak pokrętło level. Jak w takim razie wygląda tam zapis? Rozumiem, że sam bias ustawia się na słuch, ok. Ale czym różni się skalibrowanie dodatkowo z levelem? Dlaczego jest niezbędny? Może zamiast dziewiątek postawić na CT-S710?

Dziękuję Wam serdecznie. :) Zastanawiam się dlaczego producent zdecydował się pozbawić jeden z najlepszych magnetofonów czegoś tak istotnego jak pokrętło level. Jak w takim razie wygląda tam zapis? Rozumiem, że sam bias ustawia się na słuch, ok. Ale czym różni się skalibrowanie dodatkowo z levelem? Dlaczego jest niezbędny? Może zamiast dziewiątek postawić na CT-S710?

Pokrętłem "Level" ustawiasz magnetofon do czułości danego rodzaju taśmy. Wysokiej klasy taśmy "High Output" np. TDK AD-X lub AR-X nagrywają zwykle sygnał z wyższym poziomem niż były wysterowane podczas nagrywania. Dlatego regulacja "Level" pozwala osiągnąć zamierzony poziom wysterowania podczas nagrywania.

Nie chciałbym wyjść na totalnego laika, ale dotychczas miałem do czynienia tylko z ATC w RS-BX747. Spytam inaczej - za poziom zapisu odpowiada Rec Level - główne pokrętło, w takim razie pokrętło level odpowiada za co? Błagam, nie śmiejcie się. ;)

Jest to szczególnie istotne przy nagrywaniu z redukcją szumów (Dolby, dbx, itp.), bo układy kompanderowe oparte są na założeniu identyczności poziomu wejściowego z poziomem odtwarzanym potem z taśmy, i wszelkie niedopasowanie poziomów przy zapisie powoduje potem zaburzenie pracy ekspandera przy odczycie.

Witam wszystkich Szacownych Forumowiczów i Forumowiczki!;)

Chciałbym prosić doświadczonych kolegów o pomoc. Jakiś czas temu dorwałem AKAI Gx-67 i w związku z tym pojawiły się dwa problemy. Pierwszy: po 3 godzinach pracy i zmianie paru kaset do odsłuchu, elektryczna otwierana klapka na kasetę zdechła i się nie otwiera... Coś podczas otwierania pstryknęło i teraz tylko zamyka:( Żeby otworzyć trzeba po wciśnięciu eject ściągnąć ręcznie do dołu. A druga kwestia, to deck po włożeniu taśm np. Maxwell XL-S ( generalnie 90 min ) przy odtwarzaniu czasami kołysze dźwięk i zagina co jakiś czas od środka w poprzek taśmę.Tworzy jakby zakładkę. Na żelazowych i metalowych kasetach nie zauważyłem tego zjawiska. Zdarza się to tylko na chromach: Maxwell oraz TDK powyżej C-60. Tor taśmy wcześniej był dokładnie wyczyszczony alkoholem izopropylowym więc zabrudzenie odpada. Posiadam jeszcze AKAI GX-65 MKII oraz GX-75 MKII i problemy tego rodzaju mnie wcześniej nie spotkały. Czy Ktoś może mi doradzić co może być przyczyną tj. czy spotkał się z takimi problemami?!

Edytowane przez Slawczenko_73
Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Najnowszy Schiller - płyta ukazała się wczoraj - na KX-9010 i Maxellu MX 100 z serii z początku lat 90-tych brzmi fenomenalnie włącznie z trudnymi fragmentami. Na XL II S nagrałem drugą płytę (dwupłytowe wydawnictwo) i też nie brzmi najgorzej.

Edytowane przez discomaniac71

Nie chciałbym wyjść na totalnego laika, ale dotychczas miałem do czynienia tylko z ATC w RS-BX747. Spytam inaczej - za poziom zapisu odpowiada Rec Level - główne pokrętło, w takim razie pokrętło level odpowiada za co? Błagam, nie śmiejcie się. ;)

 

Nie śmiejemy się, bo to sami producenci magnetofonów wprowadzili zamęt w opisach pokręteł, i np. taki Kenwood KX-1100G/HX ma pięć (!) pokręteł opisanych "Level" - i bądź tu mądry.

Normalny, duży regulator Rec Level oczywiście ustawia poziom zapisu, odpowiednio do siły sygnału wejściowego.

Natomiast pokrętło (lub pokrętła) Level odnoszące się do kalibracji służą do dopasowania elektroniki magnetofonu do czułości używanej taśmy. Chodzi o to, żeby sygnał, zapisywany jako np. 0 dB faktycznie potem odtwarzał się także na poziomie 0 dB. Niektóre taśmy mają niską czułość, i np. ustawiasz poziom zapisu na 0 dB, a po odtworzeniu masz np. -3 dB. Inne taśmy z kolei na odwrót - mają czułość podbitą, i ustawiasz na 0 dB, a po odtworzeniu masz np. + 2dB. Identyczność poziomów przy zapisie i odczycie jest ważna dla pracy układów redukcji szumów.

Bodaj jedna tylko Aiwa zamiast nazywać to "rec level calibration" stosowała mniej mylące określenie, oddające przeznaczenie tego pokrętła: "rec sensitivity", czyli "czułość".

Mam pytanie do kolegów elektroników nie związane z tematem, ale myślę że nie ma sensu zakładać nowego wątku dlatego pytam tutaj. Chodzi o amplituner Siemens RS555. Ciągle słyszę przydźwięk w obu kanałach, który jest zawsze na stałym poziomie i nie zależny od poziomu głośności. Tak więc najbardziej słyszalny jest, gdy głośność ustawimy na zero. Pochodzi raczej na pewno z sekcji zasilania, a konkretnie z transformatora. Ale samo trafo raczej nie buczy i nie słychać go z zewnątrz. Podobny przydźwięk często występuje również i w magnetofonach gdy pracę transformatora słychać w odtwarzanym dźwięku. Co w takim przypadku robić ? Czy wymiana kondensatorów filtrujących w zasilaniu pomoże ? A czy winny jest jednak rozklejony rdzeń w trafie ? Albo może wykonać ekranowanie transformatora z grubej stalowej blachy ?

Jeśli ktoś zna odpowiedź, to proszę o info na PW żeby nie zaśmiecać wątku.

Dziękuję MaciejLK - rozumiem już o co biega. :) Ale faktycznie troszkę to skomplikowane. Rzeczywiście miałem wrażenie, że układ ATC w RS-BX747 ogranicza taśmy metalowe np. TDK MA, teraz wiem dlaczego tak się działo.

Czy wymiana kondensatorów filtrujących w zasilaniu pomoże ?

 

W tym wypadku powinna, bo wszystko wskazuje na to, że przydźwięk powstaje w stopniu końcowym, który jest już za regulatorem głośności, właśnie z powodu niedostatecznej filtracji napięcia zasilającego.

 

Ups. - nie doczytałem że miało być na priv. No cóż - najwyżej niech ktoś kompetentny tego mojego posta wystrzeli w kosmos :-)

Edytowane przez adamstan

Kasjel,sprawdz jeszcze,czy przydzwięk występuje również na słuchawkach.Ja miałem identyczny problem i okazało się,że to słabo ekranowany kabel zbierał śmieci z kabla sieciowego.

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Dodam jeszcze że 737 ma mechanizm jedno wałkowy, bez docisku kasety, więc pracuje dużo bardziej elegancko. W 939 te dwa zbędne udogodnienia trochę "klekoczą" podczas użytkowania.

 

Obawiam się że dual capstan przekłada się między innymi na mniejszą nierównomierność przesuwu oraz lepsze prowadzenie taśmy. Nie jest to zbędne udogodnienie.

 

Co do porównania 939 z 939mk2, wiem że "dołożenie" w tym drugim dodatkowego potencjometru i 4rezystorów między wzmacniaczem Rec. a ukl. Dolby raczej nie wyniosło go wyżej niż 939. Rzecz gustu jesli ktoś chce sobie przy nagrywaniu zmniejszyć lub zwiększyć bas.

 

Kalibracja w mkII jest o wiele bardziej dokładna a przez to jest bardziej wierny od mkI i mniej wrażliwy na różne rodzaje taśmy. Dźwiękowo jest bardzo podobnie jednak wszystko zależy od nośnika. 939mkII ma większą swobodę w ich wyborze. Na TDK SA powinno być jednak tak samo.

 

Czy uważasz, że gdyby przewaga brzmienia 939 była tak duża jak opisałeś, to czy wrócił bym do posiadanego wcześniej 737 jedynie ze względu na jego lepszy stan wizualny? ;-) Nie ukrywam natomiast, że 939 niesamowicie podoba mi się ze względu na super solidną i fantastycznie wykonaną konstrukcję i obecność licznika czasu rzeczywistego.

 

939 gra zdecydowanie większą masą. Lepszą przestrzenią. Większą szczegółowością na górze. Takie jest moje zdanie. Miałem 737mkII, 939 i 939mkII.

Panowie wiem, że dawno mnie nie było na forum ale moglibyście dać rodakowi jakieś wskazówki.... Rolki w AKAI wyglądają na ocenę 4+, więc czy to kwestia paska napędzającego wałki ( capstany ), czy może lepiej zająć się regulacją sprzęgła?? Niestety nie mogę w ciągu najbliższych paru dni się dostać do środka GX-67 jak i pozostałych AKAI żeby jakoś wesprzeć się wiedzą organoleptyczną;) Jakieś sugestie??! A czy Ktoś wie w jaki sposób napędzana jest ta cholerna klapka na kasety?? Paski, zębatki czy może to i to?! Najbardziej zirytowała mnie klapka która błyskawicznie sama z siebie padła.. Disco swojego czasu wydawało mi się, iż jesteś szczęśliwym posiadaczem GX-67. Nie zdarzyły tobie się takie sytuacje??

Edytowane przez Slawczenko_73

Panowie wiem, że dawno mnie nie było na forum ale moglibyście dać rodakowi jakieś wskazówki.... Rolki w AKAI wyglądają na ocenę 4+, więc czy to kwestia paska napędzającego wałki ( capstany ), czy może lepiej zająć się regulacją sprzęgła?? Niestety nie mogę w ciągu najbliższych paru dni się dostać do środka GX-67 jak i pozostałych AKAI żeby jakoś wesprzeć się wiedzą organoleptyczną;) Jakieś sugestie??! A czy Ktoś wie w jaki sposób napędzana jest ta cholerna klapka na kasety?? Paski, zębatki czy może to i to?! Najbardziej zirytowała mnie klapka która błyskawicznie sama z siebie padła.. Disco swojego czasu wydawało mi się, iż jesteś szczęśliwym posiadaczem GX-67. Nie zdarzyły tobie się takie sytuacje??

Taką elektrycznie otwieraną klapkę naprawiał w swoim Akajcu GX 6 "JaroMi". Spróbuj go zapytać na PW, to może ci odpowie. Ale pamiętam, że chodziło o jakąś część, którą w końcu dostał od "Audiofila". Ja wówczas dostałem klawiaturkę z GX 75 :-) A co do niszczenia taśm, to zmatuj papierem gradacji 220 rolki. Jeśli to nie pomoże, to sprawdź jaki tam jest system naciągu taśmy. Tak czy inaczej jeśli niszczy taśmy, to naciąg należy zwiększyć.

 

Sprawdź też, czy po włożeniu takiej taśmy którą niszczy będzie dalej ją niszczył gdy odciągniesz lewą rolkę. Jeśli nawet wyjdzie na to, że po odciągnięciu lewej rolki będzie OK, to wcale nie musi to oznaczać że lewa rolka jest do wymiany. Tylko tak jak pisałem, należy zwiększyć naciąg taśmy.

 

Możesz też sprawdzić naciąg taśmy wkładając całkowicie przeźroczystą kasetę. Taką z tych dawnych pirackich na przykład. Potem latarka i lupa do ręki i włączasz odtwarzanie. Obserwujesz czy taśma odwijana z lewej szpulki w kasecie faluje. Jeśli tak, to znaczy, że naciąg taśmy jest zdecydowanie za mały.

Edytowane przez Kasjel

Obawiam się że dual capstan przekłada się między innymi na mniejszą nierównomierność przesuwu oraz lepsze prowadzenie taśmy. Nie jest to zbędne udogodnienie.

 

 

Niestety standard CC ma wrodzona wadę, jakość prowadzenia taśmy zależy od jakości pudełka CC, a ścisłej od teflonowych rolek prowadzących tasiemkę wewnątrz pudełka. Producenci magnetofonów próbowali poprawić tę wadę stosując miedzy innymi podwójne wałki napędowe, niestety często z różnym skutkiem. Wiele jest opinii że DC gniecie taśmę i robi więcej złego jak dobrego, stąd zapewne zdanie przedstawione przez Audiotetryk-a.

 

pozdrawiam

Edytowane przez mirek24

Najgorsze jest to, że AKAI niszczy taśmę w kasetach IEC II, których opakowania są z wkładkami ceramicznymi lub z wykonane są z kompozytowych elementów. Czyli jednym słowem te które w latach '90 uznawane były za najlepsze. Dodam że o dziwo metalowych nie tyka. Bardzo dziękuję za okazaną pomoc. Cóż trzeba będzie we wtorek zacząć reperować:)

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Disco swojego czasu wydawało mi się, iż jesteś szczęśliwym posiadaczem GX-67. Nie zdarzyły tobie się takie sytuacje??

 

Ja chyba mam po prostu szczęście a raczej miałem bo od jakiegoś czasu kupuję tylko od jednej osoby. Sprzęt pewny, od pierwszego własciciela. Czasem z Niemiec, czasem z Belgii albo Holandii. Zawsze z papierami czasem z pilotem. Zawsze w pudełku. GX-67 miałem z innego żródła. Gra teraz w Wawie u kumpla. Ja już tylko nagrywam na KX-9010 i na nim odtwarzam.

Jakość samych kaset i ich mechanika jest na pewno ważna. Ale jeśli magnetofon po prostu niszczy taśmę to raczej nie możemy obwiniać za to samej kasety. No chyba że jest to jakiś bubel typu "Silver Sound" lub "Happy Sound" :-)

Z resztą może zdarzyć się jedna wadliwa, ale przecież kolega nie może mieć wszystkie swoje chromówki wadliwe. Tu chodzi raczej o to, że ten Akai niszczy bardziej delikatne, cieńsze taśmy. Takie jak TDK SA i SA-X 90min.

Trzeba sprawdzić stan lewej rolki i naciąg taśmy tak jak już pisałem. Ważny jest też skos lewej dźwigni z rolką dociskową. Ale wątpię aby tu się coś zmieniło tak podczas normalnego użytkowania.

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Niestety standard CC ma wrodzona wadę, jakość prowadzenia taśmy zależy od jakości pudełka CC, a ścisłej od teflonowych rolek prowadzących tasiemkę wewnątrz pudełka. Producenci magnetofonów próbowali poprawić tę wadę stosując miedzy innymi podwójne wałki napędowe, niestety często z różnym skutkiem. Wiele jest opinii że DC gniecie taśmę i robi więcej złego jak dobrego, stąd zapewne zdanie przedstawione przez Audiotetryk-a.

 

pozdrawiam

 

 

Prawie wszystkie moje decki były DC i żaden nie gniótł taśmy a było tego sporo. DC przekłada się także na mniejszą nierównomierność przesuwu.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.