Skocz do zawartości
IGNORED

2xVifa XG+wysoki ..proszę o rady konstru


gipsy2

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Was.Planuję budowę systemu 2,5 drożnego opartego na przetwornikach Vifa XG

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) . Do tej kontrukcji mam kilka pytań i prosiłbym Was o pomoc.Przede wszsytkim,jak wspomnialem mają to być 2,5 drogi,toteż pytam się jak znaleść punkt cięcia drugiego niskotonowca? Obudowa ma być dość wąska (chodzi mi o rewelacyjną stereofonie),toteż myśle że efekt baffle step pojawi się przy wyższych częstotliwościach.Problem w tym jak go znaleść,zrobić pomiar w obudowie tylko jednego niskośr. i znaleść miejsce spadku ,czy jak?Czy też może "całościowo" mam to nastrajać metodą prób i błędów,aż dojdę do minimalizacji tego zjawiska?Druga sprawa,chodzi mi o zgranie głośników w czasie,wiem że Yoshi80 sie tym zajmował.Wiem że robi się to przez pochylenie o x stopni kolumnę,mierzy sie podajże impuls (nie?).No ok,ale proszę o bardzo dokładne wskazówki jak to dokładnie wykonać,pokolei,co pomierzyc,jak to obliczyć (ten kąt).Następna sprawa,do tych głosników szukam głosnika wysokotonowego,cena do tak +-290zl sztuka.Od razu z góry mówię że Vify mnie nie interesują,przejadły sie,ale kręci mnie jakiś Eton czy Morel,moze jakis Seas,ale w życiu tych głosików na kopułkach nie słyszalem (tzn slyszalem taniego seasa w radmorach ls-20 i grało super),wiec prosze Was o rady.Proszę także o jasne,przejżyste posty.Dziękuje za pomoc.Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

gipsy

 

a masz juz te vifki ?

 

przyznaje XG w niczym nie slyszalem, ale moje zakupy ich starszego brata XT okazaly sie niewypalem - w aplikacji nie sa trudne ale co bym nie zrobil z nimi graja jakos plastikowo. W koncu skonczyly w monitorach do tylu kina domowego - filmy ogladam raz na tydzien takze zbytnio mi nie przeszkadzaja ;-) . Pamietaj technologii w napedach calej serii XT. Okazalo sie ze THD wysokotonowcow jest tak wysokie ze plasuje je niewiele wyzej od STX'a . Pomiary - na stronie Michala Lewandowskiego jak sie nie myle jest instrukcja jak to mierzyc - metoda prob i błedow, ale wychodzisz z symulacji bafflestepa. Problemem jest tez to ze baffle step w warunkach "domowych" wypada w okolicy koniecznosci przejscia z OA na NF - klops ze zgraniem charakterystyk. Czemu sie uparles na 2,5 drogi? Tylko z powodu BF? NIe lepiej kupic jeden porzadny glosnik, podkorygowac go cewka, reszta zalatwia rezonanse pomieszczenia.

Vifa XG i XT to bardzo dobre głośniki,ale trzeba je umiejetnie zaaplikować.Sprawa 2,5 dróg,tu kwestia efektywności(choć i tak na poziomie "jednego" głosnika) oraz przesterze na basie(a raczej wydajności).Rozwiązanie z jednym głosnikiem,hmmm,no niewiem,i tak strace coś na efektywnosci (przez wiekszą cewke),a na basie głosnik "niedosatnie" wspomagania.Co do obliczen baffle stepu juz do tego doszedłem,dumam jeszcze nad pochyleniem.

PS. IMHO problem z THD dla Vify XT25TG30 wynika z tego że jej membrana to właściwie dwa zawieszenia - jedno do środka, drugie na zewnątrz, to nie może być liniowe, ale nie rozciągałbym tego wniosku na woofery z serii XT, w których nie podoba mi się właściwie tylko mała średnica cewki.

1. Zamiast 2,5 drogi zrób zwyczajne 2, kup XT18 8omow, a XT25 są tylko 4 omowe. I tak obudowa będzie musiała byc ogromna,a 2,5 drogi to ślepy zaułek, jesli jesteś początkującym konstruktorem. Program komputerowy nie załatwi obliczeń za Ciebie, ani przez chwilę o tym nie myśl...

2. Jeśli nie zrobisz zwrotnicy co najmniej 3 rzedu do XT25 to go nie kupuj, chyba,że jesteś magiem.Jeśli ktoś próbował ją aplikować ze zwrotnicą rzędu 1, to jeszcze wiele o głośnikach musi się nauczyć... Częstotliwość podziału ustaw na nie wiecej niż 2,5kHz

3. Szerokosć obudowy, a związek ze stereofonią to dużo przesadzony mit. 95% stereofonii to zasługa zwrotnicy, a nie szerokosci ścianki.

Jeżeli chcemy zrobić stystem na dwóch midwooferach, to 2.5 drogi ma nad 2-drożnym przewagi:

 

- można zastosować układ TWW i oddzielić gwizdek komorą w kształcie klina izolująć go od ciśnień akustycznych generowanych przez woofery (przy okazji likwidujemy fale stojące)

 

- system 2.5 drożny będzie miał mniejszą utratę detali w zakresie wyższego środka bo cały sygnał w tym zakresie idzie do jednego midwoofera i jego stratność zawieszeń mniej szkodzi w porównaniu do systemu dwudrożnego

 

oraz wady:

 

- trzeba więcej wydać na cewki

 

- system dwudrożny daje nam kontrolowane rozpraszanie w układzie WTW (d'Appolito)

 

Efektywność będzie w obu przypadkach podobna (pod warunkiem że w 2.5 drożnym dolne 0.5 drogi służy do kompensacji baffle step a układ 2-drożny ma płaskie SPL z 6dB kompensacją rzeczonego baffle step)

niezgodze sie z tym że szerokość scianki nie ma wpływu na stereofonie.Proszę czytać uważnie że chce aplikować vife XG (a nie XT)z jakąś kopułką.Po następne,raczej początkującym kostruktorem nie jestem,pisze tu aby dodatkowo zgłebić wiedze co do baffle step (ale to juz prawie opanowane) oraz sensu pochylania ścianki (tzn sens znam,ale jak to zrobic prawidłowo). Myśle że tak ostro z baffle step nie ma co walczyć,szkoda specjalnie tracic na efektywnosci a pomieszczenie samo je poniekąd zredukuje.Zastosowanie 2,5 drog ma na celu łatwego zredukowania baffle step,oraz dodania "wspomagacza" basu - nie mam ochoty bawic sie w 3 drogi.Ja tu ani słowa nie wspomniałem o wysokotonówce XT,a Wy prawicie (tzn nie wszyscy :P) morały o niej ;).Mnie chodzi o vife XG na niskośred. :).Te vify Xg mam juz i nie ma odwrotu,kupilem bo lubie eksperymetnować,a napewno da sie coś z nich zrobić,kwestia - zrobić jak najlepiej.Ja nadal obstawam przy 2,5 drogach,a Wy? Myśle że pochylenie ścianki w przypadku 2ch wooferów raczej nic nie da,co o tym sądzicie?

"Wiem że robi się to przez pochylenie o x stopni kolumnę,mierzy sie podajże impuls (nie?)"

 

A nie łatwiej... pochylasz np o 15 st. Tweeter cofnięty 1cm, podział 2k.

 

0,01/0,17*360=21

 

Tweeter jest opóźniony o 27 stopni. Tylko co tak naprawdę Ci to daje, skoro dla 4kHz przesunięcie jest całkiem inne? Zrób pionowe, łatwiej.

gipsy2 =>

tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) pod nazwą KORREKT_XT masz projekt na XG18 +XT25 ( użyte niemieckie oznaczenia głośników ) wygląda to porządnie , Tak jak wszyscy mówią XT cięta trzecim rzędem , słyszałem parę razy XG18 moim zdaniem vifa XT25 pasuje do niego bardzo dobrze , raczej odpadają tekstylne morele, SS czy seasy (za słodkie) szukałbym coś z metalowych o trochę bardziej agresywnym brzmieniu.

Dal mnie Vify seri PL i M grały raczej pastelowo , XG jest tego przeciwieństwem

Spróbowałbym najpierw w układzie dwudrożnym.

Gdybyś chciał równiać centra akustyczne musiałbyś użyć przedniej ścianki ze zmiennym kątem nachylenia , tak jak w projekcie db_771 na vifach PL

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

gipsy chciałem tylko pokazać, że pochylanie nic nie daje. A na pewno nie wykonasz tego w amatorskich warunkach. Nie jesteś w stanie ocenić skąd promieniowany jest dźwięk przez mid-woofera. Jeśli myślisz, że z membrany to się mylisz ;-) A tu 0,5cm jak widzisz ma znaczenie.

_igod_ - ale przy 4kHz to midwoofer już jest "nieco" wyciszony i przesunięcie fazy w stosunku do góry już "tyle" nie kaszani - najważniejsze aby w punkcie podziału trafić z fazami (Ty se chyba jaja robisz ?).

 

gipsy2 - Praktycznie to nalężałoby pomierzyć dół i górę w jakiejś zastępczej obudowie z wstępnie zaprojektowaną zwrotnicą zobaczyć jak wyjdą fazy dodatkowo pokręcone jeszcze przez zwrotnice i dopiero określić przesunięcie. Wygląda to na niezbyt ciekawą metodę, ale chyba jedyną aby poprawnie to wszystko zgrać - chyba, że masz farta i od razu się wstrzelisz.

>jesteśw stanie stwierdzić skąd midwoofer promieniuje dźwięk?

a po co ??? wystarczy, że pomierzę w jakiej fazie dochodzi do punktu pomiaru i to samo pomierzę dla wysokotonówki - porównam fazę, wyliczę przesunięcie i zaaplikuję je.

Ale każdy robi jak chce :-)

Pozdrawiam

więc tak: moje propozycje na wysokie tony to: ETON 25 SD 1,MOREL MDT 29 oraz Usher wymieniony wyżej przez kolege.Co kazdy z Was by wybrał? ;) O ile Usher gdzieś mi tam troszkę w uszach przebąknął,ale Morele i Etony nie.Proszę powiedzcie mi czego mogę od tych modeli Etonów i Morelów oczekiwać.Co do częst.podziału,to dokładnie niewiem,bedzie to coś standardowego od 2400 khz do 3 khz,naprawde niewiem,niedumałem specjalnie nad tym.Mam juz wstępny plan co do budy,bedzie miala koło 30l (niewięcej),strojenie to też w fazie "dumania",ale to nie problem.Planuje budę zrobić szerszą i ściąć krawędzie pod kątem 45 st (podobnie jak w kitach Akkusa).Mam do Was jeszcze jedno pytanie,powiedzcie mi czy odległość miedzy głośnikami ma jakieś znaczenie? Tzn nie chodzi mi o różnice 30 cm :) ale np zamiast różnicy 1cm miedzy kopułką a niskośr. dać np 2 cm. Co to zmienia,a jeśli coś zmienia to jak obrać prawidłowe ustawienie.Rozumiem że bliskie ułożenie głosników daje bardziej punktowe źródło dźwięku ( w zakresie średnio i wysokotonowym,bo bas jest wszechkierunkowy-ogólnikowo).Cos obiło mnię się o uszęta iż bierze się pod uwagę długość fali (tylko jakiej :) ).Proszę także o uwagi na ten temat.Co do moich preferecji- bo bym zapomniał - w zakresie wysokich tonów,to straaaasznie jestem cięty na sybilanty,kopułka musi,a bynajmniej powinna sobie z nimi poradzic (czytaj "złagodzić"-zrobić aby niebyły tak słyszalne).Powiem Wam że sybilanty to i tak problem nawet bardzo drogich wzmaków i świetnych kolumn.Wiem że to też wina (pewnie w najwiekszym stopniu) jakości nagrania.Powiem Wam,że ja bardzo chciałbym aby te wysokotonówki dały sobie rade z nagraniami które nie są nagrane efekciarsko.Poprostu ma to dobrze grać na zwykłych,ot choćby popularnych płytach,które nie są "audiofilsko" nagrane.Jeśli ktoś ma jakieś porady konstrukcyjne - bardzo prosze o pomoc,jest to naprawde cenne dla mnie,mam nadzieje że Wam kiedyś też bede mógł sie jakoś odpłacic,a bynajmniej bedziecie mieli w sumieniu radośc że pomogliście komuś być szczęsliwym :) Pozdrawiam

Mogę się jedynie wypowiedzieć na temat ushera. Da się go ciąć bardzo nisko, nawet na 1,9 kHz (4rząd wtedy). Są kity w necie. Z sybilantami i górą zapiaszczoną na płycie sobie radzi. Jeśli będzie ci tego za dużo, to możesz np. obciąć na zwrotce 5kHz w zwyrz o 1dB lub coś takiego, ale chyba nie będzie to konieczne. Głośnik wysokiej klasy jest i gra porządnie. Spróbuj pójść gdzieś, gdzie sprzedają ushery i posłuchaj tego lub jego starszego brata (ma faradaya). Usher tnie zwykle w okolicach 2 kHz.

 

Co do cz. podziału i odległości kopułki od woofera. Popatrz na długość fali w punkcie przecięcia i odległość między środkami głośników. Im większe to pierwsze i im mniejsze to drugie, tym lepiej "zgrają się" oba źródła.

 

Nie wiem na co się w końcu zdecydowałeś: WTW 2dr czy TWW 2,5dr. Obie konfiguracje mają swoje zalety. Jeśli chcesz robić TWW 2,5 dr to pamiętaj o poradach wujka Vance'a Dickason'a co do umieszczania przetworników na przedniej ściance. No i porządnie zastanów się nad korekcją baffle step. Pomiarów jednak nic nie zastąpi.

 

Co do częstotliwości podziału T/W - wybierasz coś pomiędzy 2,5 a 3 kHz. Pamiętaj o ch-kach kierunkowych woofera. Staraj się tak dobrać, żeby na 30 st. od osi był niewielki spadek SPL w stosunku do przetwarzania na osi. Voice Coil w recenzjach przetworników mówi o 3dB. W.g. wykresów producenta spokojnie może to być 3kHz, ale pomiarów jednak nic nie zastąpi.

Hej,w zasadzie bardziej mnie ciągnie do TWW i 2,5 drogi....Uprzejmnie bym Cię prosił,gdzie znaleść naprawde wyczerpujące informacje na temat D'appolito oraz aplikacji 2,5 drożnej,język najlepiej nasz narodowy lub angielski.Qubix,myśle że się troszke pokolegujemy ;)

(W miarę) bezpieczny sposób na 2.5 way:

 

1. Obu midwooferom kompensujemy wzrost impedancji z częstotliwością (układami RC), pomiary impedancji wskazane.

 

2. Programem edge modelujemy baffle step dla konkretnego projektu przedniej ścianki. Sprawdzamy przy jakim f2 wystąpi 2dB wzrost SPL w stosunku do najniższych częstotliwości. 2dB to nie pomyłka, tak ma być.

 

3. Dolny woofer (z jego kompensującym układem RC) podłączamy przez cewkę L = 0.1592*Zmin/f2 (Zmin=6.7ohm dla XG) a górny (też z RC) przez opornik o wartości Rl takiej jak szeregowa rezystancja cewki L.

 

4. Oba woofery (z ich elementami L/R oraz RC) łączymy równolegle, do takiego połaczenia dodajemy równolegle dwójnik RC, R=Zmin+Rl, C=L/((Zmin+Rl)^2) Zmin jest dla jednego woofera, 6.7 ohm dla XG, a L i jego Rl bierzemy takie jak w punkcie powyżej. W ten sposób dostajemy w miarę płaską charakterystykę SPL wooferów na skończonej odgrodzie wraz z płaską charakterystyką impedancji.

 

5. Do filtrowania wooferów można teraz używać podręcznikowych filtrów, efektywność tweetera trzeba oczywiście dopasować L-pad'em do efektywności wooferów (86dB /2.8V/1m) dla XG, należy również pamiętać o przesunięciach centrów akustycznych oraz o kręceniu faz akustycznych przez roll-off przetworników. Dla kombinacji 2*XG + Usher, 2nd order electrical Linkwitz-Riley (2.2kHz) dla wooferów oraz 3rd order electrical Butterworth (2.5kHz) dla gwizdka (woofery i gwizdek w polaryzacjach zgodnych) mogłyby być punktem startowym, zwłaszcza że cewka dla wooferów nie wychodzi duża (około 0.5mH - baffle step został skompensowany wcześniej i jak nie będzie działało to można bez żalu spróbować innego filtru). Tak czy siak pomiary byłyby konieczne już tylko do zgrania wooferów z gwizdkiem w zakresie 1 - 5kHz, co jest znacznie łatwiejsze niż pomiary SPL poniżej 500Hz, konieczne przy zabawach z "ręcznym" kompensowaniem baffle step.

 

Sposób ten jest oczywiście trochę droższy (trzy układy RC do kompensacji impedancji) niż gdyby zaniedbać kompensację indukcyjności cewek głośników i optymalizować zwrotkę "ręcznie", ale to drugie wymaga doświadczenia oraz bardzo dobrego systemu pomiarowego zdolnego do wiarygodnych pomiarów SPL poniżej 500Hz, co może być trudne przy krótkich czasach bramki w metodzie MLS.

 

PS. Autor nie ponosi żadnej odpowiedzialności w razie niepowodzenia przy stosowaniu w.w. wskazówek.

PPPS.

 

Dla typowej szerokości przedniej ścianki 20cm f2 wychodzi rzędu 150Hz, co powoduje że cewka wychodzi po zbóju. Tak niskie częstotliwości będą jednak wzmacniane przez odbicia, a w większości głośników, zwłaszcza tych z faraday'em w układzie magnetycznym występuje dodatkowy wzrost SPL w okolicach 1kHz, dlatego f2 używane do obliczeń może być nieco większe niż wychodzi z symulacji programem edge, zamiast f2 można wziąć np. f4, która jest rzędu 300Hz dla 20cm baffle i cewka wychodzi mniejsza. Dla pracy w komorze bezechowej i głośnika z płaskim SPL na nieskończonej odgrodzie należałoby jednak wziąć f2 do obliczeń.

W Akkusie pojawiły się Aurum Cantus, mój typ do 2.5 way to AC-180F1S, ze względu na DVC 2*8 ohm da się uzyskać głośnik 16 ohm i razem 8 w 2.5 way. Do tego wysoka efektywność rzędu 0.5% dla jednego (dwa razem będą miały 1%) oraz niskie zejście basu i łatwe strojenie BR (minus - trochę duża obudowa ale niestety - coś za coś). Po prostu wymarzone do wysokoefektywnej kolumny 8 ohm do zabaw w mostkowane LM3886 albo inne Alephy.

Zrobiona konstrukcja (2-way d'Appolito) na XG:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Problemem może być dostępność 27TDFC w Naszej Socjalistycznej Ojczyźnie - może Qba zgodzi się go sprowadzić a jak nie to można spróbować go zastąpić scanem 9300 przy małych modyfikacjach zwrotki, powinien wyrobić się z podziałem poniżej 2kHz.

 

John Krutke jest dość szanowaną postacią na amerykańskiej scenie DIY, warto się przyjrzeć jego designowi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Misiomor -- a przyjrzałeś się już może tym wooferom AC? Wygląda na to, że 165 i 170 mają inną konstrukcję membran. Na akkusie mają się pojawić pomiary w wodospadami niedługo.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.