Skocz do zawartości
IGNORED

PCM2702 karta muzyczna USB


karibe

Rekomendowane odpowiedzi

no i problem brumienia rozwiazany. Przyczyna okazala sie banalna na tyle, ze glupio mi pisac. Okazalo sie ze ARK od prawego kanalu byl uszkodzony i zacisk masy po prostu nie kontaktowal. Po wywaleniu dziada i przylutowaniu przewodu bezposrednio do plytki brumienie zniknelo. No i teraz zostal tylko problem eliminacji szumu - poza tym gra bardzo dobrze (i tu zaczyna sie zabawa ;) ).

Odnośnie głośności...

 

msfalcon napisał, że standardowym sygnałem jest 1Vrms, i

znakomita większość wzmacniaczy ma czułość wejścia właśnie 1V lub

czasem nawet 0,7V, co oznacza tyle, iż jeżeli karta daje napięcie 1V,

to wzmacniacz nie zostanie przesterowany przy maks głośności.

Wszystko pewnie prawda, tyle, że porównując kartę bezpośrednio z odtwarzaczami gra ciszej i wszystkie wyliczenia w takim razie biorą w łeb.

Lekarstwem na tą dolegliwość jest zmiana wartości elementów w tzw filtrze na następujące R9,10 = 6,2k; R13,14 = 2,7k; C9,10 = 2,2n.

Po tej wymianie gra na poziomie podobnym do cd ale w żadnym razie nie głośniej, może nawet jeszcze nie tak jak cd ale dla mniej wprawnego ucha nie do odróżnienia, więc polecam od razu zmianę na te podane powyżej przez msfalcona.

 

W karcie brak równowagi w pełnym zakresie, jest bardzo szczegółowa, słychać dużo w średnich i wyższych rejestrach. Momentami dźwięk jest zbyt jasny i ma niedostatki w basie, jest mniej wypełniony też w średnim zakresie. Nie mozna też powiedzieć żeby był jakoś osuszony i nieprzyjemny, przez tą dokładność daje się lepiej poczuć efekty przestrzenne, klinicznie rozbiera ścieżkę dźwiękową w filmach. Mimo tych niedociągnięć daje się posłuchać muzyki, chociaż właśnie przy filmach niedobór w basie jest odczuwalny. Moje porównanie odnosi się do poziomu obecnie używanych cd i dvd stacjonarnych.

 

Trudno powiedzieć jaki wpływ mogą mieć użyte poszczególne komponenty, jak będzie okazja to wymienię kondensator wyjściowy na coś dobrego 10uF, co nie znaczy, że obecnie użyty jest zły, chyba nie, jeśli można coś poprawić.. czy przez większą pojemność może się pojawić więcej wypełnienia w dole, nie wiem. Możliwe też, że nastąpi jakaś kosmetyczna zmiana przy wymianie na metalizowane rezystory R9 i R10 6,2k bo nie mieli i wziąłem jakieś zwykłe 0,5W :)

Pozdrawiam, Łukasz /skrzypek.

Canti, nie przesadzaj z tą ilością basu przy zmianie na 8066, w porównaniu z 2604 nie widzę dużej różnicy, nie w kwestii basu, więc niebo i ziemię zostawiłbym tutaj na swoim miejscu a różnic dopatrywał się raczej w klasie samego dźwięku, fakt opa 2134 nie jest najlepsze, przyjemniejszym jest 2604, a jeszcze lepiej wypada 8066. Jednak różnice między nimi sa powiedzmy kosmetyczne i więcej można zdziałać odpowiednim doborem kondensatorów. Generalnie podsumowując karta niczym specjalnym nie zachwyca, ot przeciętne granie, nie porównywałem jeszcze bezpośrednio z audigy ale w wolnej chwili to zrobię i nie sądzę żeby była różnica na korzyść pcm, może w pojedynczych aspektach, ale całościowo podejrzewam, że np audigy jest lepszą kartą.

W testach niekoniecznie - średnie realne SNR wyjścia liniowego w audigy to ok 87 dBA tymczasem z projektów DIY partych o pcm uzyskuje się realne efekty 93-97 dBa - dane na podstawie innego projektu – czy ktoś już sprawdzał jak się spisuje płytka msfalcon-a w tej konkurencji ?

Płytka spisuje się świetnie, chociaż nie ona decyduje, tylko wzmacniacz operacyjny i jego szumy własne w odniesieniu do napięcia wyjściowego OPA. Szumy są naprawdę małe, jeśli porówna się je z tym co wnoszą zwykłe karty czy aktywne głośniki do PC i sam PCM jest pod tym względem bardzo cichy. Jasne i detaliczne brzmienie tego układu może wydawać się zbyt nachalne, no ale to sprawa subiektywna oraz towarzyszącego sprzętu - dla wskazane są neutralne, niezbyt detaliczne lub nieco "ciemne" kolumny.

skrzypek -> jeśli karta gra dla Ciebie za jasno (może inni też mają podobne odczucia), to proponuję jeszcze jedną zmianę. Mianowicie, aktualnie filtr dostrojony jest do częstotliwości odcięcia ok.34kHz, proponuję przesunąć go niżej, w okolice 21-22kHz. Aby to osiągnąć spróbuj zastosować takie oto wartości:

- wzmocnienie = 1 - R9,10,11,12 = 12k; R13,14 = 5,6k ; C9,10 = 1,8 do 2,2n; C11,12 = 470p

- wzmocnienie = 2 - R9,10,11,12 = 10k, R13,14 = 20k; C9,10 = 2,2 do 2,7n; C11,12 = 330p

Powinno to trochę stonować dźwięk, jeśli masz ochotę poeksperymentować, to sprawdź i podziel się wrażeniami:)

A co do basu, to w dużej mierze jego ilość zależy od kondensatora sprzęgającego w korelacji z impedancją wejściową kolejnego stopnia (mniejsza impedancja = większy kondensator). Jeśli wejście wzmacniacza masz już odsprzęgnięte kondensatorem, to w ogóle możesz pominąć kondensator wyjściowy w DACu.

skrzypek

jak poskladales sobie karte z tego co miales pod reka i nie porobiles wielu testow w roznych konfiguracjach to wiesz swoje (malo)

 

ja musialem niezle pokombinowac z kondami, kablami i opampami

mialem audigy 1, sblive (obie z sterami KX) oraz oczywiscie niesmiertelna integre i na tej pcm`ce jest lepiej kropka

 

i nadal uwazam ze miedzy opa 2604 a ad8066/797 w kwiesti basu jest znacznie lepiej na korzysc ad

I ja także potwierdzam słowa Canti, że AD797 na którym aktualnie słucham jest lepszy pod względem basu (a może to autosugestia:) ) i w ogóle chyba całościowo niż opa2604. A ponieważ aplikacja jest prosta i składa się z niewielu elementów, to odgrywają one pewną rolę w kreowaniu dźwięku, także warto trochę poeksperymentować:)

msfalcon, 1 Kwi 2006, 11:26

 

>mała errata:)

>- wzmocnienie 2 - R9,10 = 10k; R11,12 = 20k, R13,14 = 3.9k; C9,10 = 2,2 do 2,7n; C11,12 = 330p

 

Chciałem tylko napisać, że ta modyfikacja obniżenia charakterystyki cięcia filtra przynosi znakomity efekt.

Tak jak do tej pory pisałem o dźwieku w kontekście karty komputerowej to teraz można powiedzieć o klasie dźwięku w kontekście dobrego cd. Detaliczność i gładkość, brak chropowatości cyfrowego źródła, krystaliczne dźwięki to cechy które odpowiadają wysokiej klasy odtwarzaczom cd. Jeśli idzie o bas to nie poprawiło się za dużo, przy tej kliniczności brakuje trochę bardziej soczystych brzmień. Mimo to zaskakuje równowaga tonalna i zróżnicowane barwy instrumentów w średnim zakresie, wokale bez nachalnych sybilantów, a jednocześnie może zachwycić kultura instrumentów perkusyjnych blaszanych, oddanie takich detali wiąże się z posiadaniem odtwarzacza cd z zakresu grubo powyżej 2000.

 

W moim przypadku nie miałem kondensatorów 20k i 10k, w sumie uzyłem jako R9,10 = 10,7k (rownolegle 100k i 12k) oraz na R11,12 = 22k.

nookie736:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

to chyba stad kupuja :D

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szukam dojścia do podzespołów ma ktoś może komplet na sprzedaż albo poda mi źródła gdzie wszystko zakupie ? Serdecznie dziękuje bo na allegro już od jakiegoś czasu brak a nie zamierzam dwukrotnie płacić za coś co wystarczy dokładnie poszukać :) Z góry dzięki, aha i jakie kondensatory polecacie do uniwersalnej muzyki tzn. filmy, muzyka pokroju techno, chillout czasami hiphop, czyli i to i to ...

Wszystkie kondensatory "małe" dostaniesz w Dart Elektronik :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

to strona z ich stanami magazynowymi - najlepiej wcześniej napisać maila (minimalna ilość to 10 sztuk z pozycji podajesz pozycję ilość i umawiasz się na odbiór) - ja przed chwilą właśnie sprzedałem wszystkie nadmiarowe kondensatory do tego projektu... – masz pecha jednym słowem, a pisałem wcześniej ;p

 

Rezystory, raster ark (ten niebieski 2x nie mieści się na płytce przy wyjściach audio), gniazda usb, pdstawkę pod op-ampa (gniazdo dla dip-8), dostaniesz w Axelu na Dworcowej ok. 80 m od Dart elektronik.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zmontowałem no i mam problem - bo karta nie działa :( Wygląda na to, że coś jest nie tak w zasilaczu...

 

Mam takie napięcia na wyjściu z zasilacza

0,96 v (zamiast 3,3)

1-7 do 2,3 v skaczące (zamiast 5)

19,6 v (zamiast 15)

 

Z trafo idzie po podpięciu – 18,7 i 7,2...

 

Kondensatory 3x FC 100ouF, 7x FC 10uF, 1x 100n...

Aaa wszystko działa - jeden nie dolutowany element i drobne zamieszanie z kablami :D

 

Pytanie dodatkowe - czy i u was LM7805 tak się grzeje – u mnie ma 62 st C ? Ad8066 takżę chłodny nie jest – 50 st C.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.