Skocz do zawartości
IGNORED

Dirac or not to Dirac, oto jest pytanie (retoryczne) :-)


Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, xajas napisał:


Z tym korygowaniem dolkow przez podbicie poziomu sygnalu („podnoszenie“) bym uwazal. To niezupelnie dziala. Zastanow sie, skad sie takie dolki biora -> z nakladania fali bezposredniej na odbita (ale w przeciwfazie). Jesli podbijesz poziom fali bezposredniej, to podniesie sie tez poziom fali odbitej, wiec po nalozeniu znowu masz dziure

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) .

Im wiecej energii wpompujesz „bezposrednio“, tym wiecej sie „odbije“

Jedyny sposob na dziury, to wyeliminowanie odbic

No nie do konca, moze tez byc nadmierne pochlanianie z jakichs wzgledow, czy problemu z pasmem w samych glosnikach 🙂 Oczywiscie ze najlepszym wyjsciem jest zrobienie idealnej akustyki, ale realnie jest to praktycznie niemozliwe, dla tego wlasnie robi sie korekcje 🙂 Co wiecej, moj wspominany ciagle guru Anthony Grimani mowi wlasnie dokladnie to, ze odpowiednia korekcja jest rownie wazna co odpowiednio zastosowane ustrojstwa akustyczne 🙂 I On tez mowi o tym ze korekcje doklow do -6dB nie powoduja spadkow jakosci, acz to slyszalem od paru fachowcow (nie forumowych) 🙂 Chetnie bym zacytowal konkretne cytaty, ale wszystko o czym mowie pochodzi z materialow video, musial bym poswiecic godziny aby znalezc odpowiednie fragmenty 🙂

A propos Anthonego, w ktoryms z tych wideo mowi o tym ze sprzedaja tez i panele i moze komus sprzedac ile tylko chce, ale nie powinno sie nawalic nie wiadomo ile paneli, a wlasnie znalezc idealny balans pomiedzy ustrojami akustycznymi i korekcja 🙂


A do tych co mysla ze na forach sa "prawdziwi  fachowcy" - tu jest przyklad jak wyglada prawdziwy fachowiec ktorego mozna sluchac na slepo 🙂 Pomijajac juz ze gosciu ma kilkadziesiat lat doswiadczenia w temacie budowania prawdziwych hajendowych kin domowych, to co roku wygrywa jakas nagrode CEDII, a to najlepsze kino na swiecie, a to najlepszy rack 🙂 W tym roku na CEDII zbudowal kino pokazowe w 30h, ktore wygralo oczywiscie nagrode "best in show" 🙂 Wspomne dla nie wiedzacych co to jest CEDIA, ze jest to organizacja organizujaca targi branzowe jak i robiaca szkolenia i inne 🙂 Wiec CEDIE odwiedzaja naujlepsi instalatorzy w USA i na swiecie, i zaimponowac takim a nie przecietnemu Kowalskiemu na tyle aby dostac "best in show" to jest na prawde nie lada wyczyn 🙂

Tu sa filmy z tego jak robili ten pokoj odsluchowy, oraz jak Anthony opowiada co w nim bylo robione 🙂 Tam wspomina wlasnie tez o tym jak wazna jest korekcja w walce o idealny rezultat 🙂

 

 



 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez T

Aż mi głupio tu się odzywać z moją amatorszczyzną ...ale oprócz reguł i zasad urządzania miejsca odsłuchowego mamy prozę życia i zgniłe kompromisy (często jak u mnie otwarty salon tylko z częścią RTV/hifi...)

I chyba to jest najtrudniejsze zadanie tj dobrać sprzęt do pomieszczenia ,poustawiać (w drodze ciężkich negocjacji z drugą połową) i najlepiej jak to możliwe zestroić system...TRUIZM-ale ciągle aktualny

Ech

Mój system ARCAM AVR10+DLBC+Umik1 , układ 5.1.2 (atmosy w suficie).Fronty z manufaktury JMA RQ900 (Scan Speak D2608/913000,SB Acoustics MR16P-8,Scan Speak 21W/8555-10),centralny  Dali Oberon Vokal , surroundy Dali on the wall , sub SVS SB-3000,atmosy Melodika 6BLI

11 minut temu, bobrow napisał:

Aż mi głupio tu się odzywać z moją amatorszczyzną ...ale oprócz reguł i zasad urządzania miejsca odsłuchowego mamy prozę życia i zgniłe kompromisy (często jak u mnie otwarty salon tylko z częścią RTV/hifi...)

I chyba to jest najtrudniejsze zadanie tj dobrać sprzęt do pomieszczenia ,poustawiać (w drodze ciężkich negocjacji z drugą połową) i najlepiej jak to możliwe zestroić system...TRUIZM-ale ciągle aktualny

Ech

Nie no pewnie, wiekszosc robi kino w salonie i jakos trzeba to pogodzic 🙂 Ja sam mam dedykowane pomieszczenia dostepne dopiero od 8 lat chyba, wczesniej tez mialem kina w salonach, a pierwsze kino mialem 30 lat temu 🙂

Problem polega na tym ze w salonie w ktorym sie zyje jest o wiele ciezej uzyskac dobry rezultat, wiec co za tym idzie, trzeba miec i wieksza wiedze tez aby zaadoptowac kino do takich warunkow 🙂

Wspominalem powyzej o Anthony Grimani - jest to jeden z najlepszych fachowcow na swiecie w temacie kin domowych, jesli nie najlepszy 🙂 I do tego bardzo ochoczo i kapitalnie dzieli sie Swa wiedza 🙂 Jest wiele wiele godzin materialow z nim na YT, mowiacych bardzo dokladnie i od A do Z jak zrobic dobre czy nawet i swietne kino domowe 🙂 Jesli wiec znasz angielski to nie marnuj czasu na forach, sluchajac w wiekszosci bezuzytecznych lub wrecz szkodliwych rad tylko udaj sie do zrodla i dzialaj 🙂 powodzenia 🙂

Edytowane przez T

Czesć,

własnie ustawiam nowe filtry wg zaleceń z mauala diraca-mam pytanie jak rozumieć automatyczne krzywe w diracu ?

Widze ,że nie pokrywaja sie z w/w wtycznymi (tj max 8dB , ale nie wicej niż 3dB po za widmem). Manual jest do starszej wersji-może wersja 3.3 jest "madrzejsza" od poprzedniej , a może jednak nie....Prosze o pomoc.

Nowe krzywe wyszły dosc koslawe...

PS

znikneło mi kilka polskich liter na klawiaturze... 

Mój system ARCAM AVR10+DLBC+Umik1 , układ 5.1.2 (atmosy w suficie).Fronty z manufaktury JMA RQ900 (Scan Speak D2608/913000,SB Acoustics MR16P-8,Scan Speak 21W/8555-10),centralny  Dali Oberon Vokal , surroundy Dali on the wall , sub SVS SB-3000,atmosy Melodika 6BLI

No nie do konca, moze tez byc nadmierne pochlanianie z jakichs wzgledow, czy problemu z pasmem w samych glosnikach
 


Nie wierze. Pokaz mi pokoj, ktory jest przetlumiony w zakresie basu
Czym przetlumiony? Wieloma metrami szeciennymi welny?

Nieeee. Niemal wszystkie przytaczane tu pomiary w typowych pomieszczeniach kowalskich, wykazuja dokladnie te same problemy (dziura 40-60Hz). To jest typowe dla takich pomieszczen 4x5m uzupelnione o ograniczajace peaki przy 35 i 90Hz

Jeszcze mam pytanko -jesli ustawiam swój filtr , to jak powinny być ustawione suwaki basu i wysokich ?

Tak na moja logike w srodkowym położeniu tj 0dB -tak ?

Mój system ARCAM AVR10+DLBC+Umik1 , układ 5.1.2 (atmosy w suficie).Fronty z manufaktury JMA RQ900 (Scan Speak D2608/913000,SB Acoustics MR16P-8,Scan Speak 21W/8555-10),centralny  Dali Oberon Vokal , surroundy Dali on the wall , sub SVS SB-3000,atmosy Melodika 6BLI



Udało mi się zdobyć manual do kalibracji diraca [...]
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
diracfiltry2.thumb.jpg.06963e349752379a63d2e59fcc83dc3e.jpg


Podeślesz proszę link? Dzięki!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 godziny temu, xajas napisał:

 


Nie wierze. Pokaz mi pokoj, ktory jest przetlumiony w zakresie basu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Czym przetlumiony? Wieloma metrami szeciennymi welny?

Nieeee. Niemal wszystkie przytaczane tu pomiary w typowych pomieszczeniach kowalskich, wykazuja dokladnie te same problemy (dziura 40-60Hz). To jest typowe dla takich pomieszczen 4x5m uzupelnione o ograniczajace peaki przy 35 i 90Hz

 

Nieeee, ja mialem na mysli cale pasmo nie tylko bas, dla tego napisalem "glosniki" nie suby, jako ze rozmawiamy o kalibracji Dirac w pomieszczeniu 🙂

Jesli mowimy o samym basie, to w 100% sie z Toba zgadzam, niwelowanie wplywu pomieszczenia czy zrobieniem akustyki tradycyjnymi metodami czy systemem Weltiego, SBA/DBA czy jeszcze innym wielosubowym (bo pewnie istnieja) to jedyne sensowne rozwiazanie 🙂 Jak mialem dwa suby jedynie i kombinowalem jak sie pozbyc typowych problemow jakie maja male/srednie pomieszczenia, to bawilem sie DSP w SVSach 🙂 I tak jak room gain bylo sie latwo pozbyc uzywajac ich funkcjonalnosci, tak podbijanie mojej ogromnej dziury powyzej 40Hz poprzez DSP skutkowalo tym ze przy drobnych zmianach bylo ciutke lepiej, ale przy wiekszym podbiciu zaczynaly sie dziac dziwne rzeczy w innych czesciach pasma tez 🙂 Wiec tak, z podbijaniem niskich czestotliwosci zgadzam sie ze trzeba uwazac, te moje "max +6dB" tyczy sie wyzszych czestotliwosci 🙂

 A co do przetlumienia pomieszczenia ponizej 100Hz to tez oczywiscie nie widzialem takiego 😄 Jak wyliczalem ile u mnie trzeba by bylo waty dac, aby ogarnac mody w ten sposob to wychodzilo ze potrzebowal bym pomieszczenie ponad 4m glebokie wypelnione wata szklana za moim kinem, aby ogarnac moje problemy w ten sposob 🙂 Ja w ogole w PL widzialem tylko jedno "konsumenckie" pomieszczenie z ogarnieta w tradycyjny sposob akustyka niskich tonow 🙂 Znajomy nie chcial subow do stereo zestawu, kolumny to chyba byly Klipsche Cornwall IV wiec basowo byly spoko, ale oczywiscie przez problemy w pomieszczeniu gralo to tak sobie 🙂 Wynajal aksutyka, zrobili Mu pulapki rezonansowe pod jego pomieszczenie we wszystkich 4 rogach, w sumie chyba mial ich 12 sztuk, nie chce sklamac 🙂 Zadowolony byl, ale kilkanascie tysi go to kosztowalo 🙂 Wyszlo calkiem ladnie 🙂

I tak, typowe w 20m2, czyli tez i u mnie, to ogromne podbicie przy okolo 30Hz i mocny spadek powyzej 35Hz, z wielkim dolem 75Hz 🙂 Dla tego jak czytam ze ktos wstawil jeden wielki sub do takiego pomieszczenia, czy nawet dwa ale tradycyjnie na przednia sciane i zachwyca sie jaki ma kapitalny bas, to sobie mysle od razu "o boziu" 🙂 Sciany sie trzesa czy tam szklanki jak opisuja, ale ino jak w filmie wejdzie 30Hz, a poza tym niewiele jest slychac 🙂

Robilem prezentacje klientowi w piatek, ktory zajmuje sie realizacjami komercyjnego audio, dzwiekowiec znaczy 🙂 Nie mogl uwierzyc jak ogromna jest roznica jak wylaczalem tylne suby 🙂


Tak to u mnie wygladalo przy 1 i 2 subach na przedniej scianie 🙂 Typowe problemy malego/sredniego pomieszczenia 🙂 Dwa suby podnosza poziom cisnienia o 5dB, ale i poglebiaja problemy powyzej 70Hz 🙂

image.thumb.png.a17b60639eb3d37fdf3a1275990f583a.png

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez T
24 minuty temu, Chloru napisał:



Podeślesz proszę link? Dzięki!

 

Tu masz serie wideo zrobiona przez Arcama, w ktorej jest wszystko co praktycznie potrzebujesz wiedziec (dawno temu ogladalem, ale pamietam ze jest chyba wszystko co trzeba)

 

36 minut temu, Chloru napisał:


 

 


Podeślesz proszę link? Dzięki!

 

To jest pdf-możesz mi wrzucić na priv email , to podeślę

Mój system ARCAM AVR10+DLBC+Umik1 , układ 5.1.2 (atmosy w suficie).Fronty z manufaktury JMA RQ900 (Scan Speak D2608/913000,SB Acoustics MR16P-8,Scan Speak 21W/8555-10),centralny  Dali Oberon Vokal , surroundy Dali on the wall , sub SVS SB-3000,atmosy Melodika 6BLI

@xajas - wspomne jeszcze ze Dirac zrobil korekcje basu i ogolnie akustyki pomieszczenia cyfrowa, gdzie w zalozeniu jest w stanie uzywac subow i do produkcji basu i do pracy jako aktywne pulapki basowe, dwa w jednym 🙂 Oraz kolumn do aktywnego anulowania odbic i obnizania czasu poglosu 🙂 Gadalem z chlopakami z TEHAIXa ktorzy mieli to testowac i chcialem sie wybrac na pokaz, ale nie zdazylem i rozebrali juz kino 🙂 Musze sie dopytac jak to sie w praktyce sprawdzilo, bo logicznie myslac to trzeba suby z duzym zapasem wydajnosci, ale cholera wie co tam Dirac wymyslil 🙂 Fajnie by bylo gdyby jednym czy dwoma subami mozna bylo ogarnac bas w kinie, oraz akustyke z mniejsza zabawa w akustyke 🙂 Znaczy fajnie poza kosztami tego rozwiazania 😄

Edytowane przez T

DIRAC oferuje specjalny dodatkowy modul poswiecony optymalizacji wielu subwooferow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podejrzewam, ze to dziala podobnie jak program Multi Sub Optimizer
 
IMG_2291.thumb.png.e357eb6430990c67334c39bb7fb0bfe2.png

 

IMG_2292.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
13 minut temu, xajas napisał:

DIRAC oferuje specjalny dodatkowy modul poswiecony optymalizacji wielu subwooferow

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podejrzewam, ze to dziala podobnie jak program Multi Sub Optimizer
 
IMG_2291.thumb.png.e357eb6430990c67334c39bb7fb0bfe2.png

Nie nie, ja nie mowie o tym 🙂 Dirac zrobil nie wiem czy specjalnie dla, czy razem ze Storm Audio cos co sie nazywa Dirac ART 🙂 Tylko klocki Storm Audio to maja, na ich klockach wlasnie TEHAIX robil kino i mieli testowac ta funkcje/kalibracje 🙂 Anthony Grimani robil na CEDII ten pokoj pokazowy ktory dostal nagrode za najlepsze kino wlasnie e Storm Audio i mowil o tym ze akustyke ogarneli wlasnie kombinacja tradycyjnych paneli i cyfrowo, w sensie odbicia i akustyke 🙂 Ciekawa bardzo sprawa i w sumie ma sens, ino amplituner od Storm Audio kosztuje 100 000 zl 😄 Wiec ja jako przecietny zjadacz chleba powiesze sobie jednak te panele i postawie te suby po rogach 😄

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez T

Wrzucam jeszcze odczyt z dwóch frontów i krzywą do filmów-podbicie (a czasem ograniczenie) do 10dB zamiast suba (na razie).Starałem się zachować wytyczne na podbiciu także względem pasma. Firankę z lewej strony zrobiłem dość wcześnie ze względu na duże wzmocnienie (odbicie)-czy to mam sens ? A może ustawić firankę na 35Hz wg tabliczki znamionowej kolumny ? Czy odczyt z diraca jest tak samo dokładny jak z rewa ?  

Proszę o opinie i uwagi

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez bobrow

Mój system ARCAM AVR10+DLBC+Umik1 , układ 5.1.2 (atmosy w suficie).Fronty z manufaktury JMA RQ900 (Scan Speak D2608/913000,SB Acoustics MR16P-8,Scan Speak 21W/8555-10),centralny  Dali Oberon Vokal , surroundy Dali on the wall , sub SVS SB-3000,atmosy Melodika 6BLI

Powtarzam sie. DIRAC pokazuje mierzony wynik przed korekcja i symulowany oczekiwany efekt po korelkcji. A REW pokazuje rzeczywisty wynik po korekcji (jesli ja wlaczyles). Czyli dokladniejszy wynik bedzie z REW

Ok-czyli przyjmuję ,że dirac przed korekcją zmierzy tak samo jak rew.Jasne.

Pytałem bardziej o interpretację mojego odczytu oraz o opinię w jakim kierunku należy iść i na co zwracać uwagę  

Mój system ARCAM AVR10+DLBC+Umik1 , układ 5.1.2 (atmosy w suficie).Fronty z manufaktury JMA RQ900 (Scan Speak D2608/913000,SB Acoustics MR16P-8,Scan Speak 21W/8555-10),centralny  Dali Oberon Vokal , surroundy Dali on the wall , sub SVS SB-3000,atmosy Melodika 6BLI

Znalazłem info ,że możemy ładować standardowe "piekne" krzywe i jest to w pełni bezpieczne dla głosników , gdyż dirac "wie" ,że nie może zbyt wzmocnić sygnał (aby nie uszkodzić głosników). To własnie dlatego system podaje nam odczyt po korekcie poniżej zadanego celu. Jedyne co mi tu nie pasuje ,to że spodziewana korekta jest niekiedy ponad wczeniej podawanymi wartocsiami max podbicia. Tak czy siak piekna krzywa to raczej piekny nieosiagalny cel.

Odnosnie kurtyn , to podobno dirac sam je proponuje po pomiarze i najlepiej jest sie tego trzymać

 

Mój system ARCAM AVR10+DLBC+Umik1 , układ 5.1.2 (atmosy w suficie).Fronty z manufaktury JMA RQ900 (Scan Speak D2608/913000,SB Acoustics MR16P-8,Scan Speak 21W/8555-10),centralny  Dali Oberon Vokal , surroundy Dali on the wall , sub SVS SB-3000,atmosy Melodika 6BLI

Gdzie czytales to o tych kurtynach?

Dobra jest uwaga, ze jesli mamy dziury/braki w basie, to najpierw trzeba podniesc poziom glosnosci subwoofera, aby DIRAC mial wystarczajaco „headroom“ do obnizenia sasiednich zakresow.

24 minuty temu, bobrow napisał:

Znalazłem info ,że możemy ładować standardowe "piekne" krzywe i jest to w pełni bezpieczne dla głosników , gdyż dirac "wie" ,że nie może zbyt wzmocnić sygnał (aby nie uszkodzić głosników).

 

Nie zeby Ci psuc zabawe z kalibrowaniem, ale jak jakis fachowiec Ci pokazuje pomiar swego systemu ktory wyglada tak jak na tym filmie, screen ponizej, to mozesz od razu wylaczyc ow "poradnik", bo gosciu nie wie za duzo o temacie basu w kinie domowym 🙂 Wiekszosc internetowych recenzji subow ktore widzialem na popularnych zachodnich kanalach YT miala pomiary, ktore sprawialy ze jedyne co myslalem to "jak mozna oceniac sub i pisac/nagrywac recenzje, jak sie nie ma pojecia jak on gra, bo polowa pasma do recenzenta nie dociera nawet" 🙂 To ze cos jest na YT, nie oznacza od razu ze warto sie posluchac kazdej rady, nawet jak ma duzo obserwujacych 🙂 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co do tego co piszesz, a wlasciwie tego co ten gosciu mowi to nie chce pisac ze na 100% to bzdura, bo moze Dirac cos zmienil w najnowszym sofcie czy cos 🙂 Ale napisze ze na 95% to bzdura, bazujac na mojej kalibracji mojego systemu 🙂 Dirac nie ma pojecia jakie masz glosniki, jaki masz wzmacniacz wiec nie ma jak wiedziec co jest bezpieczne dla glosnikow a co nie 🙂 Przyklad ? Dirac u mnie kiedy bawilem sie w wymuszenie plaskiej krzywej Harmana podciagnal 100Hz o 11dB do gory 🙂 I nie mowie o przewidywanej krzywej, mowie o pomiarze REW przed i po kalibracji 🙂 Mam mocne wzmocnienie i dobre glosniki, ale jak bym mial jakies male 4" pierdziawki i slabszy wzmacniacz to poziom znieksztalcen przy wymuszeniu przez Dirac podania 16x wiecej mocy przy tej czestotliwosci moglby sie nie skonczyc dla nich dobrze, przy glosnym sluchaniu 🙂

image.thumb.png.28219842fbd5d41dd20c37dfa1dfef39.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez T
13 minut temu, xajas napisał:

Gdzie czytales to o tych kurtynach?

Dobra jest uwaga, ze jesli mamy dziury/braki w basie, to najpierw trzeba podniesc poziom glosnosci subwoofera, aby DIRAC mial wystarczajaco „headroom“ do obnizenia sasiednich zakresow.

To było w któryms filmiku na YT

T,

przed chwila wrzuciłem płaski filtr od 0dB do -2dB , co ciekawe basu było całkiem sporo (mniej widocznie , ale nie na 8dB spadek...).

Chyba rzeczywiscie tylko rew mi prawde powie.

A jak ustawiasz w AV basy i soprany-na 0dB ? I czy regulujesz na odsłuchu tymi suwakami  ?

Mój system ARCAM AVR10+DLBC+Umik1 , układ 5.1.2 (atmosy w suficie).Fronty z manufaktury JMA RQ900 (Scan Speak D2608/913000,SB Acoustics MR16P-8,Scan Speak 21W/8555-10),centralny  Dali Oberon Vokal , surroundy Dali on the wall , sub SVS SB-3000,atmosy Melodika 6BLI

To było w któryms filmiku na YT
T,
przed chwila wrzuciłem płaski filtr od 0dB do -2dB , co ciekawe basu było całkiem sporo (mniej widocznie , ale nie na 8dB spadek...).
Chyba rzeczywiscie tylko rew mi prawde powie.
A jak ustawiasz w AV basy i soprany-na 0dB ? I czy regulujesz na odsłuchu tymi suwakami  ?

Nie wiem kogo pytasz, ale…

Nie uzywam AV. Uzywam tylko stereo (zlikwidowalem AV)

Wszystkie moje krzywe Target Curve maja mniej wiecej taki przebieg jak ten ostatni na dole

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wyprobowalem dziesiatki wariacji, ale wszystkie maja wspolne cechy

Pdbity dolny bas
Obnizony gorny bas i dolna srednice
Podbite wysokie

Tutaj tylko kilka przykladow
IMG_8430.thumb.jpg.568a145d54d2b6a6bf2d4056960508df.jpg

IMG_8431.thumb.jpg.744d611451014ae73f29f3d8683d0583.jpg

IMG_8432.thumb.jpg.c7aa558b312a63df6445e820af08edb4.jpg

IMG_8429.thumb.jpg.872958fc56efa2aa970448d6730621cb.jpg

Jak chce dodac basu albo sopranow, to przelanczam na inny Setup (uzywam rownoczesnie kilka dla roznych poziomow glosnosci i typow muzyki)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie za bardzo rozumiem argumentacji kolegi T i wspominania jakiegos extremalnego podbijania basu poza granice wytrzymalosci.

Jesli mam taka sytuacje jak na tym video i uzywam subwoofer, to najpierw podwyzszam poziom glosnosci na subwooferze (jasna zielona linia) a potem pozwalam DIRACowi obnizyc za glosne zakresy (jasno fioletowa) a nie podbijac za ciche

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
8 godzin temu, bobrow napisał:

A jak ustawiasz w AV basy i soprany-na 0dB ? I czy regulujesz na odsłuchu tymi suwakami  ?

Nigdy nie ruszam kontroli tonow 🙂 W systemach stereo nigdy nie mialem takiej opcji, w amplitunerach nigdy nie mialem potrzeby 🙂 Opinie mam taka, ze jak dlugo ktos ma dobrze zrobiony system i nie ma jakichs zboczen, regulacja tonow jest zbedna 🙂

7 godzin temu, xajas napisał:

Nie za bardzo rozumiem argumentacji kolegi T i wspominania jakiegos extremalnego podbijania basu poza granice wytrzymalosci.

Ja mowie o czyms innym 🙂 Generalnie nie ogladam recenzji zadnych na YT, szczegolnie subow, ktore uwazam za malo wartosciowe 🙂 Ale jak wyszly nowe suby Klipscha i na forach zawrzalo ze jest masa porownan RP1600SW z PB Ultra, i ze Klipsch wygrywa to obejrzalem z ciekawosci 3 czy 4 na najbardziej popularnych kanalach 🙂 Co mi sie rzucilo w oczy, kiedy pokazywali pomiary z REWa i porownanie owych subow, to ze w kazdym przypadku kazdy z recenzentow mial typowe (duze) problemy z modami wlasnymi pomieszczenia 🙂 I tak sobie myslalem, jaka wartosc maja recenzje subow kiedy po pierwsze, recenzent nie slyszy polowy pasma ktore sub wytwarza, i po drugie nie jest na tyle fachowcem w temacie, zeby miec ogarniete pomieszczenie do Swoich recenzjowych celow 🙂 Cos jak by recenzje Ferrari obejrzec, gdzie recenzent uzywa tylko biegow 1,2 i 6 🙂 Wiec jak widze pomiary z dolami po -20dB czy wiecej, to od razu sobie mysle ze autor nie jest zadnym fachowcem i zastanawia mnie sens sluchania jego porad 🙂

A co do moich basowych ustawien i preferencji - jestem baso maniakiem, ALE mam calkiem "normalne" ustawienia subow 🙂 Mianowicie mam podbite w Dirac tony ponizej okolo 40Hz o "tradycyjne" 10dB i mam potezny bas u siebie, ale to glownie wynika nie z glosnosci a z tego ze slysze cale pasmo od 16 do 80Hz 🙂 Nie kalibrowalem systemu pod referencyjny poziom, tym bardziej ze nie wiem kiedy mam w Arcamie referencyjne wyjscie "0dB" z przedwzmacniacza 🙂 ALE jak mierzylem dB przy normalnym ogladaniu tak jak ogladam, to dialogi sa na poziomie 85dB a w momentach pelnej akcji mam 115-120dB 🙂 Wiec jest tak jak poziom referencyjny, moze pare dB wiecej na samym dole 🙂

8 godzin temu, xajas napisał:

Nie za bardzo rozumiem argumentacji kolegi T i wspominania jakiegos extremalnego podbijania basu poza granice wytrzymalosci.

Jesli mam taka sytuacje jak na tym video i uzywam subwoofer, to najpierw podwyzszam poziom glosnosci na subwooferze (jasna zielona linia) a potem pozwalam DIRACowi obnizyc za glosne zakresy (jasno fioletowa) a nie podbijac za ciche

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie odpowiedzialem w koncu na druga czesc.

Tak, ludzie tak robia jak opisales, bo tak na prawde majac takie problemy z wplywem pomieszczenia i nie majac opcji rozwiazania tego akustycznie czy multisubami, nie ma za bardzo co innego robic i sam tak tez i doradzam 🙂 ALE w tym samym momencie nie uwazam tego za dobry sposob, absolutnie nie, nie w kinie w ktorym zazwyczaj sie slucha z duza dynamika 🙂 Takie po prostu mniejsze zlo i jedyne acz nie za dobra opcja 🙂

Jesli mamy przykladowo dol -25dB okolo 50Hz, to aby wyrownac pasmo, trzeba cala reszte obnizyc o te 25dB 🙂 Przy pomiarach rzedu 85dB wszystko bedzie fajnie pieknie, bo sub czy tam dwa udzwigna i krzywa bedzie wygladala dobrze 🙂 Ale jak przyjdzie ochota posluchac przy referencyjnych 115dB to sie wszystko posypie 🙂 Powiedzmy ze mamy dwa suby i bez wplywu pomieszczenia sa w stanie osiagnac te 115dB bez znieksztalcen 🙂 Jak dolozymy te wspomniane problemy z pomieszczeniem 25dB basu przy 50Hz zamieni sie nam w fale stojace, po czym obnizymy reszte pasma o te 25dB zeby wyrownac wszystko, to nie ma szans zeby suby udzwignely te 115dB czysto brajacego basu po takim ustawieniu 🙂 Ok, moze jak by wstawil jakies na prawde potezne suby typu 2x PB ULTRA w 20m2 to moze, nie testowalem tego 🙂 Ale na zwyklych skromnych subach jak u mnie, czyli 2x PB2000PRO nie da rady, testowalem 🙂 Wiec jak ktos cicho sobie slucha, czy moze w stereo czego tez nie sprawdzalem ktos bedzie zadowolony, ale jesli chcemy prawdziwych kinowych doznan ponizej 100Hz, to niestety ten sposob sie nie sprawdzi 🙂 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez T

Cześć,

podsumowując co do tej pory dowiedziałem się o tworzeniu filtrów w diracu :

-pomimo tego ,że niby dirac nie przeciąży głośników trzymam się przy podbiciu max 6dB i 3dB po za pasmo (spread) z pomiaru 

-w Arcamie ustawiam suwaki basu i sopranu na 0dB (w PL manualu jest tylko info ,że nie więcej niż 1dB zaleca się zmieniać-domyślnie przyjmuję 0dB jako baza do korekcji)

Trochę się zrobiłem w bambuko ,ponieważ robiłem próby na Tidalu Master i nawet przy filtrze  0dB na basach miałem wyraźne niskie tony...

W tym momencie mam trzy tryby/filtry w diracu :

-TV 3dB bas ,-2dB soprany (w telewizorze są kiepskie płaskie głośniki)

-Film 9dB bas , -3dB soprany (fronty w dodatkowej roli suba, doraźnie)

-Stereo 1,5dB bas , -2,5dB soprany z łagodnym zboczem

Ogólnie dość podobnie to jest ustawione i ze względu na tylko 3 sloty filtrów muszę to jakoś praktycznie ustawić.

Być może będę zmuszony jednak korzystać w niewielkim zakresie z podbicia basów i sopranów w amplitunerze.

Następna zabawa będzie z Rewem - więc jeszcze wam trochę pomarudzę.

Tymczasem Wielkie Dzięki wszystkim, 

miłej niedzieli 

Mój system ARCAM AVR10+DLBC+Umik1 , układ 5.1.2 (atmosy w suficie).Fronty z manufaktury JMA RQ900 (Scan Speak D2608/913000,SB Acoustics MR16P-8,Scan Speak 21W/8555-10),centralny  Dali Oberon Vokal , surroundy Dali on the wall , sub SVS SB-3000,atmosy Melodika 6BLI

Powiem szczerze, obojetnie co tam jacys internetowi guru od kina wypisuja, nie wierze w te domniemane 110-120dB jako wymagany osiagalny poziom glosnosci. Moim zdaniem to BZDURA

Tylko raz, z ciekawosci dalem OSTRO gazu, bycsprawdzic, co to znaczy 120dB.
Pomieszczenie 25qm, 4x18“ + 2 x gigantyczne podlogowki, koncowki 2x1340W.
I co?
Osiagnalem okolo 117-120dB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Po 2 minutach bylem odurzony, i wystarczylo mi na kilka dni
To bylo po prostu glupie i niezdrowe.
I przestrzegam wszystkich przed takimi bezsensownymi testami

PS. Nie wierze, by ktos na codzien ogladsl kino pezy tych poziomach. Chxba ze jest gluchy hak pien

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 godziny temu, xajas napisał:

Nie wierze, by ktos na codzien ogladsl kino pezy tych poziomach. Chxba ze jest gluchy hak pien

W końcu jakiś głos rozsądku. Z tym 120 dB od początku wydawało mi się to niedorzeczne, przecież to jest blisko poziomu niebezpiecznego dla słuchu... Nie wiem w jakim celu miałbym się katować takim hałasem. Możliwe jeszcze, że to jakiś błąd pomiaru.

9 godzin temu, T napisał:

obejrzalem z ciekawosci 3 czy 4 na najbardziej popularnych kanalach 🙂 Co mi sie rzucilo w oczy, kiedy pokazywali pomiary z REWa i porownanie owych subow, to ze w kazdym przypadku kazdy z recenzentow mial typowe (duze) problemy z modami wlasnymi pomieszczenia 🙂 I tak sobie myslalem, jaka wartosc maja recenzje subow kiedy po pierwsze, recenzent nie slyszy polowy pasma ktore sub wytwarza, i po drugie nie jest na tyle fachowcem w temacie, zeby miec ogarniete pomieszczenie do Swoich recenzjowych celow

Jeśli ktoś tak robił pomiary na tych filmach, to powinien zająć się czymś innym, bo o pomiarach nie za bardzo ma pojęcie. Albo zwyczajnie komuś zależało, żeby ten Klipsch wypadł lepiej od np. SVS. Suba powinno mierzyć się na wolnym powietrzu, gdzie wyklucza się jakikolwiek wpływ pomieszczenia. I wtedy wychodzi, że jednak pomiary nie są tak rewelacyjne jak w ciasnym pomieszczeniu. Kolumny można też mierzyć w komorze bezechowej, ale w przypadku subów raczej ciężko znaleźć tak dobrze wygłuszoną.

Edytowane przez qbakos

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

2 hours ago, xajas said:

Chxba ze jest gluchy hak pien

A jak nie jest, to będzie 😉

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, FireTV 4K Max 2Gen, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

6 godzin temu, xajas napisał:

Powiem szczerze, obojetnie co tam jacys internetowi guru od kina wypisuja, nie wierze w te domniemane 110-120dB jako wymagany osiagalny poziom glosnosci. Moim zdaniem to BZDURA

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tylko raz, z ciekawosci dalem OSTRO gazu, bycsprawdzic, co to znaczy 120dB.
Pomieszczenie 25qm, 4x18“ + 2 x gigantyczne podlogowki, koncowki 2x1340W.
I co?
Osiagnalem okolo 117-120dB

IMG_5278.thumb.jpg.f27834b7f83e0a46d8213a16a03d4f49.jpg

Po 2 minutach bylem odurzony, i wystarczylo mi na kilka dniemoji6.png
To bylo po prostu glupie i niezdrowe.
I przestrzegam wszystkich przed takimi bezsensownymi testami

PS. Nie wierze, by ktos na codzien ogladsl kino pezy tych poziomach. Chxba ze jest gluchy hak pien

I tak to wlasnie wyglada, jak na forum dyskusja opiera sie o teoretyzowanie uzywajac "chlopskiego rozumu" w roli eksperta, zamiast poswiecic 5 min na google, aby sprawdzic czy moze jednak nie ma sie racji 🙂 Piszesz "BZDURA" wielkimi literami z wykrzyknikiem, bedac swiecie przekonanym ze masz racje, kiedy zupelnie jej nie masz 🙂 Do tego jako rozumiem forumowy "fachowiec" Twoje zdanie jest przyjmowane przez ludzi znajacych sie jeszcze mniej jako wiarygodne zrodlo, i mamy osiagnieta bezuzytecznosc forum o ktorej czasem wspominam, lub nawet i juz szkodliwosc, propagujac bledne info 🙂

Ok, doedukuje Was, niechaj znow bedzie 🙂

W wielkim skrocie poziom referencyjny dzwieku w kinie (domowym) odnosi sie do ustalonego standardu wsrod inzynierow dzwieku, ktorzy miksuja sciezkie dzwiekowa wedle ustalonych standardow glosnosci i wydajnosci prawidlowo skalibrowanego i skonfigurowanego kina 🙂 Z tego co pamietam to THX ow ustalilo jako pierwsze 🙂Tak wiec prawidlowo skonfigurowane i skalibrowane kino domowe powinno osiagac 85dB przy kalibracji, gdy amplituner jest ustawiony na -20dB (czyli sygnal wyjsciowy z przedwzmacniacza jest obnizony o 20dB) i powinno miec 20dB zapasu dynamiki, aby osiagnac 105dB przy referencyjnym poziomi 0dB na amplitunerze (czyli pelny sygnal idacy z przedwzmacniacza na koncowki mocy) 🙂 Kanal LFE jest kalibrowany o 10dB glosniej, czyli na referencyjnym poziomie 0dB na amplitunerze, bas powinien osiagac 115dB 🙂

Wiec w duzym skrocie, jesli masz dobrze skonfigurowane i skalibrowane kino, to przy 0dB na amplitunerze i "dialogach" powinienes miec 85dB na mierniku decybeli ustawionym na wazenie C, a przy wejsciu maksymalnej akcji z wybuchami i tratatata z ciezkich karabinow maszynowcyh powinienes miec 115dB w miejscu odsluchu, oczywiscie bez znieksztalcen 🙂 Wtedy doswiadczasz filmu tak, jak inzynierowie dzwieku zamierzali kiedy ow miksowali 🙂

Moje kino osiaga 85dB przy dialogach i 120dB maksymalnie, w momentach akcji, wiec mam nieco wiekszy zapas dynamiki niz wymagany wedle THX 🙂


Tu masz pierwsze z brzegu referencje, ale mozesz Sobie sam wpisac w google "reference sound level" i znalezc inne materialy 🙂 Mogles sam to zrobic zanim napisales "BZDURA!" i nie wyjsc na ignoranta - 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )



Natomiast jesli chodzi o pomiary dB i tego co jest dla nas bezpieczne a co nie, tez widze ze i Ty i reszta nie macie pojecia o czym piszecie 🙂 Wiec zanim zanim zaczniesz przestrzegac innych przez niebezpieczenstwem utraty sluchu i pisaniem ze jest to glupie i niezdrowe, mysle ze dobrze by bylo abys sie zapoznal z normami opracowanymi przez naukowcow i tym jak sie mierzy dB w oparciu o te normy 🙂

Tak wiec wkleje tabele opracowana przez OSHA (amerykanskie BHP) opisujaca to jaki poziom halasu dla czlowieka jest szklodliwy, i po jakim czasie 🙂


image.thumb.png.409d6abce5a7b96ecf3965518646260a.png

I teraz CO WAZNIEJSZE, wyjasnie jak to sie mierzy, bo najwyrazniej i tego nie rozumiecie 🙂

Pomiary w kinie robi sie uzywajac C weighting 🙂 Natomiast UWAGA, aby zmierzyc poziom glosnosci szkodliwy dla czlowieka uzywa sie A weigting, ktory mocno obcina czestotliwosci ponizej 1kHz i powyzej 6kHz 🙂 Jako ze te wspomniane 115dB referencyjne w kinie jest osiagane glownie dzieki niskim tonom ktore nie sa dla czlowieka szkodliwe, nie grozi ani calkowite ogluchniecie ani utrata sluchu, dla tego ze to samo 115dB zmierzone uzywajac A weighting bedzie pokazywac kolo 90-95dB zapewne, w zaleznosci od systemu 🙂 Dla tego wlasnie systemy audio w autach osiagaja nawet i 160dB i ludzie nie gluchna w nich natychmiastowo, bo za te dB jest odpowiedzialny bas 🙂


image.thumb.png.7412ecb6597dd30b1a667bd8d421c908.png 

Nie wiem wiec jak Ty mierzyles u Siebie te 120dB, ale jesli nie jestes w stanie ich wytrzymac to albo nie umiesz tego prawidlowo zmierzyc, albo masz kiepskie glosniki/wzmocnienie, albo akustyke, albo jedno i drugie, sorry 🙂


I skoro juz piszemy o Twoim sprzecie, ja zawsze powtarzam ze aby ocenic czyjes umiejetnosci, trzeba po prostu posluchac systemu ktory ten ktos samemu stworzyl 🙂 Ty piszesz z pozycji eksperta na tym forum, choc jak widac powyzej masz duze braki i to w dosc podstawowej wiedzy 🙂 Co powiesz na to abym Cie odwiedzil i posluchal tego co tam u Siebie stworzyles ? 🙂 Duzo jezdze po PL, wiec pewnie jakos bym sie dopasowal, z ktorej czesci PL bys nie byl 🙂 Ja oczywiscie zapraszam do siebie w tym samym celu, jak juz pisalem na tym forum wielokrotnie, drzwi do mojego kina sa zawsze otwarte i mozna uszami ocenic czy wiem o czym mowie czy nie 🙂 Czyli w jedyny sensowny sposob 🙂

PS. nadmienie jeszcze ze bylo u mnie spokojnie z 50 (obcych) osob w kinie i kazdemu robie prezentacje na tym samym referencyjnym poziomie ze skokami do tych wspomnianych 120dB, moze ze dwie osoby stwierdzily ze jest troche za glosno, moze ze trzy, nie pamietam juz 🙂 Wiekszosc zdecydowana nie moze sie nadziwic ze mimo ze jest na prawde glosno, jest bardzo duza przyjemnosc z doswiadczania owego systemu 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez T
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.