Skocz do zawartości
IGNORED

Zasilanie prądożernego sprzętu który nie ma złącz trigger


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Rozważam zakup wzmacniacza w klasie A, który nie posiada złącz trigger ani jako takiego standby'a, co niesie za sobą pewnie problemy użytkowe w postaci potencjalnego rachunku za prąd. Czy istnieją jakieś sprawdzone metody ogarnięcia zasilania dla takich urządzeń ? Szukałem listwy zasilającej, która posiada wtyk trigger, ale niestety nie znalazłem czegoś takiego. Obecnie zarówno ja jak i moja druga połowa przeważnie zatrzymujemu muzykę w źródle i obecnie posiadany wzmacniacz idzie "spać" i boje się że możemy zapomnieć od czasu do czasu wyłączyć sprzęt z przycisku. Czy ktoś taki problem próbował może już rozwiązywał ?

2 godziny temu, miglanz napisał:

Czy istnieją jakieś sprawdzone metody ogarnięcia zasilania dla takich urządzeń ?

Tak.

Kupić klasę D. 

Jeśli decydujesz się na A lub lampę, to musisz się pogodzić z jej ograniczeniami lub nazywając to inaczej "specyfiką". 

13 godzin temu, miglanz napisał:

Szukałem listwy zasilającej, która posiada wtyk trigger, ale niestety nie znalazłem czegoś takiego.

Myślę, że dla kogoś kumatego z elektroniki, nie było by problemem dorobić trigger do listwy zasilającej. Kilka drucików, przekaźnik... coś jeszcze potrzeba? Nie wiem, nie znam się, strzelam. Zapytaj kogoś kumatego.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

16 godzin temu, miglanz napisał:

Cześć,

Rozważam zakup wzmacniacza w klasie A, który nie posiada złącz trigger ani jako takiego standby'a, co niesie za sobą pewnie problemy użytkowe w postaci potencjalnego rachunku za prąd. Czy istnieją jakieś sprawdzone metody ogarnięcia zasilania dla takich urządzeń ? Szukałem listwy zasilającej, która posiada wtyk trigger, ale niestety nie znalazłem czegoś takiego. Obecnie zarówno ja jak i moja druga połowa przeważnie zatrzymujemu muzykę w źródle i obecnie posiadany wzmacniacz idzie "spać" i boje się że możemy zapomnieć od czasu do czasu wyłączyć sprzęt z przycisku. Czy ktoś taki problem próbował może już rozwiązywał ?

 

Jest piękne i czyste rozwiązanie 
Też tak miałem ze końcówka przez noc za kaloryfer robiła .

Zaraz poszukam to co kupiłem i co podam 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

NIE wpływa żaden sposób na jakość dźwięku

Są też bardziej rozbudowane które mogą więcej sprzętów wyłączyć lub w drugą stronę - aktywować

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja mam ten pierwszy oraz inny temat to brum trafo mam od @MATWAY ELECTRONICS
DC Bloker pod moje duże trafo. Załatwił temat brumu. Polecam


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeszcze jedno - zwróć uwagę jaka moc ma twoja końcówka = prąd rozruchu, żeby jakieś tanie rozwiązanie na słabych przekaźnikach ich nie skleilo / spaliło po paru użyciach . Ten drugi link to trigger ma taką budowę że możesz spać spokojnie


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

20 godzin temu, miglanz napisał:

Cześć,

Rozważam zakup wzmacniacza w klasie A, który nie posiada złącz trigger ani jako takiego standby'a, co niesie za sobą pewnie problemy użytkowe w postaci potencjalnego rachunku za prąd. Czy istnieją jakieś sprawdzone metody ogarnięcia zasilania dla takich urządzeń ? Szukałem listwy zasilającej, która posiada wtyk trigger, ale niestety nie znalazłem czegoś takiego. Obecnie zarówno ja jak i moja druga połowa przeważnie zatrzymujemu muzykę w źródle i obecnie posiadany wzmacniacz idzie "spać" i boje się że możemy zapomnieć od czasu do czasu wyłączyć sprzęt z przycisku. Czy ktoś taki problem próbował może już rozwiązywał ?

Jeśli nowy wzmacniacz nie posiada trybu standby jak i wejścia trigger to jest kilka rozwiązań tego problemu:
a) Moduł Trigger -> 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  z 2 wyjściami dedykowany do monobloków lub do wzmacniacza + osobno subwoofera

b) Moduł Trigger + DC Blocker -> 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  to samo rozwiązanie co wyżej, ale z dodatkowym modułem DC Blockera

c) Nowy moduł, który będzie za około tydzień, nieco dłuższy niż 2 powyższe rozwiązania z funkcjami:
- wbudowane własne zasilanie,
- wbudowany moduł Standby - pobór <0,5W,
- trigger in 3.3-12V 5mA izolowane (dzięki tak szerokiemu zakresowi napięć dla triggera możemy go wysterować tak naprawdę z USB z TV czy streamera, który nie posiada wyjścia trigger, ale posiada USB, które przechodzi do uśpienia po przejściu streamera do trybu standby,
- trigger out 12V 100mA (do wysterowania kolejnego urządzenia) z możliwością ustawienia opóźnienia załączania tego wyjścia,
- sterowanie z przycisku na obudowie (monostabilny),
- oczywiście wyjście sterowane 230V,
- jako opcja - sterowanie z pilota (wraz z jego nauką (IR wszystkie dostępne protokoły)),
- jako opcja - DC Blocker,
- jako opcja - Softstart

W przypadku opcji a oraz b to czy będziemy mogli wysterować moduł zależy od źródła (sygnału Trigger), potrzebujemy wyjścia o wydajności 80mA (w zależności od producentów czasami deklarują 5mA, czasami 60mA, 100mA; 500mA) - do weryfikacji.

Minusem takiego rozwiązania (opcji a i b) jest to, że wysterujemy odbiornik (np. wzmacniacz) tylko wtedy kiedy będzie sygnał na triggerze. 99% osób korzysta tylko w taki sposób, ale dla pozostałych jest opcja "c". Tam możemy wysterować moduł z sygnału trigger, a jeśli go nie ma, a chcemy włączyć wzmacniacz (chcemy wykorzystać inne źródło sygnału audio) to wtedy mamy przycisk lub sterowanie z pilota. 

We wszystkich 3 ww rozwiązaniach zostały zastosowane przekaźniki mocy, które dla dużego obciążenia czy obciążenia klasy D (przetwornice)  nie stanowią żadnego problemu. Jeśli ktoś szuka kompaktowego rozwiązania np. dla sterowania subwooferem, który nie ma trybu standby to jest bardzo popularne rozwiązania -> 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

O samym triggerze, sekwencji jaką można dodać można poczytać tutaj -> 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Pozdrawiam,
Mateusz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez MATWAY ELECTRONICS
35 minut temu, MATWAY ELECTRONICS napisał:

Jeśli nowy wzmacniacz nie posiada trybu standby jak i wejścia trigger to jest kilka rozwiązań tego problemu:
a) Moduł Trigger -> 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  z 2 wyjściami dedykowany do monobloków lub do wzmacniacza + osobno subwoofera

b) Moduł Trigger + DC Blocker -> 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  to samo rozwiązanie co wyżej, ale z dodatkowym modułem DC Blockera

c) Nowy moduł, który będzie za około tydzień, nieco dłuższy niż 2 powyższe rozwiązania z funkcjami:
- wbudowane własne zasilanie,
- wbudowany moduł Standby - pobór <0,5W,
- trigger in 3.3-12V 5mA izolowane (dzięki tak szerokiemu zakresowi napięć dla triggera możemy go wysterować tak naprawdę z USB z TV czy streamera, który nie posiada wyjścia trigger, ale posiada USB, które przechodzi do uśpienia po przejściu streamera do trybu standby,
- trigger out 12V 100mA (do wysterowania kolejnego urządzenia) z możliwością ustawienia opóźnienia załączania tego wyjścia,
- sterowanie z przycisku na obudowie (monostabilny),
- oczywiście wyjście sterowane 230V,
- jako opcja - sterowanie z pilota (wraz z jego nauką (IR wszystkie dostępne protokoły)),
- jako opcja - DC Blocker,
- jako opcja - Softstart

W przypadku opcji a oraz b to czy będziemy mogli wysterować moduł zależy od źródła (sygnału Trigger), potrzebujemy wyjścia o wydajności 80mA (w zależności od producentów czasami deklarują 5mA, czasami 60mA, 100mA; 500mA) - do weryfikacji.

Minusem takiego rozwiązania (opcji a i b) jest to, że wysterujemy odbiornik (np. wzmacniacz) tylko wtedy kiedy będzie sygnał na triggerze. 99% osób korzysta tylko w taki sposób, ale dla pozostałych jest opcja "c". Tam możemy wysterować moduł z sygnału trigger, a jeśli go nie ma, a chcemy włączyć wzmacniacz (chcemy wykorzystać inne źródło sygnału audio) to wtedy mamy przycisk lub sterowanie z pilota. 

We wszystkich 3 ww rozwiązaniach zostały zastosowane przekaźniki mocy, które dla dużego obciążenia czy obciążenia klasy D (przetwornice)  nie stanowią żadnego problemu. Jeśli ktoś szuka kompaktowego rozwiązania np. dla sterowania subwooferem, który nie ma trybu standby to jest bardzo popularne rozwiązania -> 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

O samym triggerze, sekwencji jaką można dodać można poczytać tutaj -> 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Pozdrawiam,
Mateusz

Ten nowy pomysł z USB bardzo ciekawy, bo mozna odpalic TV razem z calym sprzetem audio  i dzwiek puscic przez frontowe kolumny. w zasadzie pełna paleta rozwiazań wiec mozna od strzału dopalic caly zestaw niezalezenie od konfiguracji ktory klocek co ma. 

ważne pytanie jaki to klocek w klasie A ma autor zeby dobrac rodziaj ze wzgledu na obciążenie.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
4 hours ago, Marcin Wielgus said:

Jeszcze jedno - zwróć uwagę jaka moc ma twoja końcówka = prąd rozruchu, żeby jakieś tanie rozwiązanie na słabych przekaźnikach ich nie skleilo / spaliło po paru użyciach . Ten drugi link to trigger ma taką budowę że możesz spać spokojnie


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Dzięki za podrzucenie rozwiązań - dokładnie o coś takiego mi chodziło 🙂 Co do urządzenia jest to Musical Fidelity A1, więc mam nadzieję, że nie powinno być problemu.

 
Jest piękne i czyste rozwiązanie 
Też tak miałem ze końcówka przez noc za kaloryfer robiła .
Zaraz poszukam to co kupiłem i co podam 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

NIE wpływa żaden sposób na jakość dźwięku

Są też bardziej rozbudowane które mogą więcej sprzętów wyłączyć lub w drugą stronę - aktywować

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja mam ten pierwszy oraz inny temat to brum trafo mam od @MATWAY ELECTRONICS
DC Bloker pod moje duże trafo. Załatwił temat brumu. Polecam


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Ale przeciez DC Blocker nie ma nic wspolnego z trygerem i wlaczaniem sprzetu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale przeciez DC Blocker nie ma nic wspolnego z trygerem i wlaczaniem sprzetu

Masz rację .

Nie napisałem że ma coś wspólnego tylko chodzi mi o to że mam inne urządzenia od MatWay i że to nie firma krzak bo jakość wykonania wysoka a co najważniejsze działają, mamy gwarancję i warto wspierać polski projekt i produkcję a nie AliExpress DIY

btw- DC Bloker z Tomanka całkowicie nic nie dawał.

Btw2- triggera zewnętrznego szukałem długo.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
45 minut temu, miglanz napisał:

Dzięki za podrzucenie rozwiązań - dokładnie o coś takiego mi chodziło 🙂 Co do urządzenia jest to Musical Fidelity A1, więc mam nadzieję, że nie powinno być problemu.

W tym przypadku wystarczy wpinany bezpośrednio moduł -> 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  bez dodatkowych adapterów, przejściówek 🙂 Jeśli będzie kiedyś zmieniany wzmacniacz na coś mocniejszego to można od razu zamówić w wersji z przekaźnikiem mocy będzie najbardziej uniwersalnie. Do wyjaśnienia tak naprawdę czy wystarczy nam sterowanie z sygnału trigger (wyzwolenie wzmacniacza z konkretnego źródła) czy chcemy mieć uniwersalność o której wspomniałem w wersji "c".

Jeszcze kwestia tak naprawdę źródła sygnału trigger (urządzenia) czy prądowo będzie w stanie wysterować moduły. Tutaj potrzebna jest dokumentacja sprzętu, a jeśli w niej nie ma informacji o maksymalnym prądzie na wyjściu gniazda trigger to wtedy kontakt bezpośrednio z producentem. Tutaj również wsparcie z mojej strony. W zeszłym roku przewinęło się tyle ciekawych urządzeń (producentów), że już mnie nic nie zdziwi 🙂 W razie czego zapraszam do bezpośredniego kontaktu, doradzę, pomogę 🙂 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez MATWAY ELECTRONICS
W dniu 16.01.2025 o 07:38, xajas napisał:

Przeciez sa gotowe listwy z gniazdkami master/slave

Autor nie znalazł, myślałem, że nie ma 🙂

 

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Dzięki za podrzucenie rozwiązań - dokładnie o coś takiego mi chodziło  Co do urządzenia jest to Musical Fidelity A1, więc mam nadzieję, że nie powinno być problemu.

MF A1 to super granie. Ten nowy czy Vintage? Ja mam A1 oraz A2 oba vintage z sympatii bdo marki. Moc nie duża więc trigger NIE problem jak napisał MatWay.

Ciekaw jestem jak ci to gra. Wiadomo klasa A więc jest miło. Powodzenia z triggerem


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Pisałeś gdzieś może porównanie A2 do A1?
 

Nie i ciężko byłoby mi porównać bo A2 po bardzo dobrym re-cappingu na dobrych kondach oraz nowy potencjometr blue Alps a A1 W oryginale czeka na swoją kolejkę do wymiany elektrolitów.
Warto zainwestować.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
On 1/18/2025 at 1:16 AM, Marcin Wielgus said:

MF A1 to super granie. Ten nowy czy Vintage?

Ten nowy - potwierdzam, że super granie ❤️  Właśnie testuję jak sobie radzi z moimi Amphion'ami - ich 86dB skuteczności nie robi na nim wrażenia 🙂 

Ten nowy - potwierdzam, że super granie   Właśnie testuję jak sobie radzi z moimi Amphion'ami - ich 86dB skuteczności nie robi na nim wrażenia  

Ten nowy - potwierdzam, że super granie   Właśnie testuję jak sobie radzi z moimi Amphion'ami - ich 86dB skuteczności nie robi na nim wrażenia  

No to brawo bo do nich trzeba prądu żeby je wysterować. Ehh powiem ci że się zastanawiam gdzie ten postęp we wzmakach jak takie moja MF A2 potrafi zagrać.

Daj znać jak tam walka z triggerem


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
  • 2 miesiące później...
W dniu 16.01.2025 o 16:14, miglanz napisał:

Dzięki za podrzucenie rozwiązań - dokładnie o coś takiego mi chodziło 🙂 Co do urządzenia jest to Musical Fidelity A1, więc mam nadzieję, że nie powinno być problemu.

Hej i jak tam ? Udało się jakoś rozwiązać problem ? Daj znać która ścieżka poszedłeś 

Nie wiem czy tam jest nadal aktualny bo faktycznie było napisane dwa miesiące temu ale skoro został już odgrzebany to napiszę do autora wątku. 

Jeżeli problemem jest tylko i wyłącznie wyłączenie wzmacniacza lub też strach o jego brak to proponuję zakupić proste gniazdko inteligentne które jest sterowane z aplikacji i tam możesz zaprogramować wyłączenie go o danej godzinie.

Zostawiasz sobie pewien luz bo wiadomo że pewnie nie słuchasz stricte określonych godzinach ale w jakiś tam sposób będzie się to sprawdzać. 

Z drugiej strony ja przez dwa lata korzystałem ze wzmacniacza do którego trzeba było podejść aby go włączyć i wyłączyć i prawdę mówiąc to taka sytuacja zdarzyła mi się dosłownie kilka razy tylko i wyłącznie dlatego że rozmawiając przez telefon musiałem maksymalnie ściszyć i potem szybko wyjść z domu i po prostu zapomniałem. 

Natomiast kiedy muzyka gra No to wiem kiedy chcesz żeby przestała świadomie

  • 1 miesiąc później...
On 4/2/2025 at 9:20 AM, Marcin Wielgus said:

Hej i jak tam ? Udało się jakoś rozwiązać problem ? Daj znać która ścieżka poszedłeś 

Temat udało się ogarnać za pomocą wspomnianego wątku modułu od Matway Electronics - działa jak ta lala 🙂 jedyny, malutki minus to dla mnie to grubość kabli zasilających - trochę ciężko to ukryć.

On 4/2/2025 at 4:05 PM, Piotr Sonido said:

Jeżeli problemem jest tylko i wyłącznie wyłączenie wzmacniacza lub też strach o jego brak to proponuję zakupić proste gniazdko inteligentne które jest sterowane z aplikacji i tam możesz zaprogramować wyłączenie go o danej godzinie.

Pomysł z gniazdkiem jest całkiem fajny - też o czymś takim mysłałem, ale stwierdziłem nie chcę płacić za ponad kilowat energii dziennie, który A1 zamieni w większośći na ciepło 😉 

W dniu 16.01.2025 o 10:54, Marcin Wielgus napisał:

Jeszcze jedno - zwróć uwagę jaka moc ma twoja końcówka = prąd rozruchu, żeby jakieś tanie rozwiązanie na słabych przekaźnikach ich nie skleilo / spaliło po paru użyciach . Ten drugi link to trigger ma taką budowę że możesz spać spokojnie


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Lub dodaj kondensator na wejsciu odcinanego trafa i nie bedzie iskrzyc w ogole. W japonskich wzmacniaczach widuje takowe standardowo. Sam dodalem do zasilacza swoich sypialnianych aktywnych glosnikow by wylaczajac nie slyszec trzasku w glosnikach przy wylaczaniu. 3nf na 2KV zalatwilo mi problem. 

W dniu 12.05.2025 o 01:17, miglanz napisał:

Temat udało się ogarnać za pomocą wspomnianego wątku modułu od Matway Electronics - działa jak ta lala 🙂 jedyny, malutki minus to dla mnie to grubość kabli zasilających - trochę ciężko to ukryć.

Pomysł z gniazdkiem jest całkiem fajny - też o czymś takim mysłałem, ale stwierdziłem nie chcę płacić za ponad kilowat energii dziennie, który A1 zamieni w większośći na ciepło 😉 

Ok rozumiem. 

Tym gniazdkiem sterujesz za pomocą telefonu więc to się też da ustawić niekoniecznie na sztywno. 

Oczywiście to były tylko jedynie luźno propozycje. Zrobisz tak żebyś to ty był zadowolony

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.