Skocz do zawartości
IGNORED

Zwrotka Vifa XT18WH-09-08 i D25AG-35-06


jaro4444

Rekomendowane odpowiedzi

PS. Dużo może zależeć od Twoich dotychczasowych przyzwyczajeń. Ja dla siebie bym raczej zaczął od zwrotki z 6dB kompensacją, ale może rónież inni znawcy zechcą się wypowiedzieć zanim zamówisz cewki (z kondensatorami kłopotu nie ma, bo można je składać równolegle a przy cewkach składanie szeregowe nie ma sensu bo wtedy robią się za duże rezystancje jako że strumienie magnetyczne są rozdzielone i dając tyle samo miedzi co w pojedynczej cewce dostajemy znacznie wyższą rezystancję)

Z własnych programów do liczenia na liczbach zespolonych. Z kolei łączenie kompensacji baffle step z podręcznikowymi filtrami robiłem metodą optymalizacji gradientowej (wiem, lamerstwo ale rezultaty wyszły dobre).

Misiomor dzięki za porady!

Jeśli dobrze zrozumiałem to przy pierwszej wersji zwrotki mocniejszy będzie niski bas i średnie nie będą za bardzo eksponowane. W drugiej zaproponowanej przez Ciebie wersji bardziej eksponowany będzie średni zakres. Jeśli nałoży się na to charakterystykę czułości ludzkiego ucha to do nocnych odsłuchów, cichych ale z głębokim, mięsistym basem i szczegółową górą lepsze będzie pierwsze rozwiąznie. Czy dobrze Cię kombinuje?

Ja bym uważał na tą całkowitą kompensację baffle step. W moich ostatnich kolumnach przyjąłem 5dB. Po wstawieniu skrzynek do pomieszczenia waliło takim basem, że nie dało się tego totalnie słuchać nawet z Gainclonem, który praktycznie nie ma basu. Myślę, że 2-3dB wystarczy, pomieszczenie zrobi resztę.

W wersji pierwszej (6dB kompensacja) będzie mniej więcej płaski SPL. W wersji drugiej (4dB kompensacja) 2dB wzmocnieniu ulegnie zakres 400Hz - 20kHz a więc środek, wyższy środek i wysokie.

 

Niektórzy znawcy tematu (dzięki Igod) poddają w wątpliwość sens stosowania pełnej 6dB kompensacji baffle step jako że zakres niższego środka i basu będzie wzmacniany przez pomieszczenie. To jednak nie wszystko, wiele głośników ma SPL (mierzony na infinite baffle) lekko (np. 3dB) podbity w zakresie wyższego środka, co zresztą widać w karcie katalogowej XT18WH. To oznacza że bezechowo baffle step + schodek na SPL dają razem 9dB, tak więc kompensacja 6dB może być uznana za niepełną (i biorącą pod uwagę wzmocnienie niskich przez odbicia). Wszystko zależy od konkretnego zestawu głośnik - obudowa - pomieszczenie oraz od preferencji słuchacza.

 

BTW. Zwykle układ 2.5way oznacza dokładnie 6dB kompensację baffle step (można oczywiście dolny głośnik ciąć wyżej i łagodniej, ale wtedy nazywałbym coś takiego np. 2.7way). A do cichego słuchania podbicie basu względem środka i wysokich jest korzystne.

 

Zrobienie dwóch alternatywnych zwrotek może wydać się kosztowne, ale i tak oszczędzasz w porównaniu do "gotowego" w sklepie, a z kolei jeżeli w ciemno zastosujesz akurat tą gorszą zwrotkę, to cały projekt na tym ucierpi. Ja bym zastosował najpierw ten wariant, który wydaje Ci się lepszy na podstawie teorii i Twojego wyczucia, wstępnie dostroiłbym L-pad jeżeli wysokich będzie nie tyle co trzeba a jak basu i niskiego środka będzie za dużo lub za mało (2 tygodnie odsłuchów wskazane) i strojeniem L-pad'em nie daje się osiągnąć satysfakcjonującego rezultatu, to dopiero wtedy zamawiałbym nowe cewki i modyfikowałbym filtr woofera.

1. Skrzynka w srodku ma szerekosc 20 cm (bez grubosci scianek), wiec jest dobrze?

2. Da sie jakos wyliczyc o ile ten tweeter powinienem przesunac? Wyczytalem, ze powinien znajdowac sie w punkcie, w ktorym odleglosci od scianek sa każda inna. (np. z Pitagorasa zrobic odleglosci 3 i 4 jednostki od gornych rogow skrzynki). Prawda to to?

3. Projekt zwrotki ktora zrobiles misiomor ma kompensacje 6 dB, tak?

Do WarrioR:

 

1. Dla ścianki 24cm (liczą się zewnętrzne wymiary) powinno być jeszcze w miarę dobrze

 

2. 2cm w bok od symetralnej i styknie, oczywście przydałoby się żeby odległość od górnej ścianki była

inna niż od każdej z bocznych

 

3. Zwrotka (wersja 2nd order dla obu głośników) ma 6dB kompensację i jest zaprojektowana dla prostej ścianki.

Ostatecznie obstawiam jednak, ze beda 8 ohm'owe. W koncu w jednym torze jest 8 ohm wiec pewnie mniej nie moze byc... dobrze rozumuje?

 

misiomor: jezeli ta scianka jest nieodpowiednia do projektu zwrotki, to ja z checia poczekam ile bedzie trzeba na to az znajdziesz chwile i sie pobawisz jeszcze tym projektem. A moze wcale nie trzeba duzo modyfikowac? Nie wiem.. ale nie chce robic kiepskiej zwrotki, ktorej nie bede potem potrafil dostosowac do moich potrzeb.. Mam nadzieje, ze nie nalegam zbytnio... ;-)

Kolumny będą 8 ohm jako że L-pad podniesie impedancję gwizdka, a nawet gdyby tak nie było to i tak decyduje zakres 20Hz - 500Hz - najbardziej prądożerny.

 

A dla 25cm powinno być nadal w miarę dobrze, na pewno nie rozjadą się fazy w punkcie podziału, może pojawić się 1dB górka w okolicach 500Hz czy 1kHz. Posiadane przeze mnie pliki pomiarowe 18cm Seasów są dla ścianki 20cm. Zamodelowałem programem edge odpowiedź samej ścianki dla głośnika 1.3dm2 Sd oraz szerokości 25cm i 20cm i różnice są niewielkie.

 

Tak czy siak bardziej bałbym się różnic między Seasami dla któych modelowałem a Vifami.

 

PS. Po gwoździa Ci taka szeroka ścianka dla głośnika 18cm?

Mniejsza (na szerokosc) przednia scianka bedzie lepsza? To moj pierwszy projekt, wiec zrobilem tak, zeby jakos wygladalo i mialo odpowiedni litraz.

 

Jako, ze nie jestem zadowolony z tego co zrobilem teraz, bede robil drugi raz skrzynki. Planuje dodac przegrode usztywniajaca i odsunac gwizdek od osi. Scianke zrobic ~20 cm szeroka? W srodku to bedzie 15,4 bo mam 2,3cm MDF. Nie za malo?

WarrioR:

 

XT18WH wymaga otworu (tego do środka obudowy) 152mm. Tak więc 154mm jest prawie OK, ja bym dał 160mm żeby zostawić miejsce na maty bitumiczne (wtedy przednia ścianka musi mieć szerokość taką jak kolumna i zachodzić na krawędzie ścianek bocznych). Po co robić lodówę na której woofera trzeba szukać z lupą?

Czyli lekko ponad 20 cm na zewnatrz... qrde.. jak ja osiagne te 16l? Ciezko bedzie.. monitor dlugi na pol metra? Musze zrobic makiete takiej obudowy...

 

Dziekuje za odpowiedzi.

Pozdrawiam!

Warrior, to sobie zrób podłogówki. Oszczędzisz na standach, a właściwy litraż osiągniesz niezwykle łatwo, wstawiając przegrodę na odpowiedniej wysokości. To co pod przegrodą możesz dodatkowo zasypać suchym piaskiem lub nawet śrutem ołowianym.

Hm.. w sumie nastepnie po monitorach chcialem robic podstawki, a potem kolumny.. Ale gdyby sie dobrze zastanowic..

 

Dziekuje za rade McGyver :-) Dales mi do myslenia.. musze przeanalizowac sytuacje..

WarrioR:

 

McGyver dobrze radzi. Ja bym radził dodatkowo żeby wstawić dwie skośne przegrody, jedną między wooferem a gwizdkiem (tak żeby gwizdek miał oddzielną komorę w kształcie klina) a drugą na dole, zeby komora woofera miała przekrój trapezu równoramiennego (ew. dolną przegrodę można pochylić bardziej). W ten sposób odizolujesz tweeter od ciśnień akustycznych generowanych przez woofer (to może być dość istotne, zwłaszcza że D25AG35 ma komorę wytłumiającą). Z kolei nierównoległe ścianki górna i dolna pozwolą zawalczyć z falami stojącymi i to w kierunku góra-dół, uważanym za najbardziej krytyczny.

vinyldemon, 3 Kwi 2005, 17:24

>co to jest ten baffle step? jak to powinno brzmieć po polsku?<

 

Zdaje się że - spadek dyfrakcyjny.

Dla częstotliwości mniejszych od wymiarów przedniej ściany obudowy fala nie odbija się od niej.

Czyli trapez (utworzony z dwóch przegród, przedniej i tylniej scianki) ma miec wieksza podstawe na sciance tylniej i mam calkowicie oddzielic komore wysokotonowego od midwoofera..

 

Pytanie:

Jaka powinna byc mniej wiecej objetosc komory gwizdka? Ma to jakies znaczenie, czy moze byc dowolnie mala?

Oraz: o jakich pochyleniach mowimy? Okolo 20 stopni? Wiecej, mniej?

WarrioR:

 

Nie, kolumna z zewnątrz może być prostopadłościanem. Ukośne mają być wewnętrzne przegrody, ta u góry oddziela komorę gwizdka, ta u dołu - komorę balastową (w przekroju trapez prostokątny) do zasypania piaskiem. Objętość komory gwizdka (tej w kształcie klina) może być dowolnie mała, byle tylko jego magnes i komora wytłumiająca nie kolidowały ze ścianką. Kąty - tak żeby max. wysokość (z przodu) komory gwizdka była rzędu 10cm a przegroda sięgała aż do tylnej ścianki, dolna przegroda może być pod większym kątem, np 45 stopni. Przegrody dzielą kolumnę na 3 komory - gwizdka, woofera i balastową. Zwrotkę można dać do gwizdka lub do balastowej żeby cewki i kondensatory nie mikrofonowały pod wpływem ciśnień akustycznych generowanych przez woofer.

 

__

| /|

|/ |

| |

| |

| |

| |

| |

----

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.