Skocz do zawartości
IGNORED

Cyfrowe zwrotnice - audiofilski paradise


PawelP

Rekomendowane odpowiedzi

PawelP:

Miałem do Ciebie wysłać e-maila z prośbą o pomoc w zakresie cyfrowej obróbki sygnału, ale myślałem że mi odmówisz. Wspópraca - SUPER - właśnie o coś takiego mi chodziło.

Ja też po latach odsłuchów doszedłem do wniosku że to musi zagrać.

Moja " wizja" trochę odbiega od Twojej ale do rzeczy: synał z transportu CD poprzez S/PDIF lub AES/EBU trafia

do (i tu nie jestem pewien cz może tak być ) odbiornika cyfrowego (Crystal CS8414,CS8420) potem rozdzielony

sygnał (LRCIN-zegar próbkowania,BCKIN-bitowy sygnał zegarowy,DATA-dane) trafia do "czarnej skrzynki"

z niej wychodzi sześć sygnałów cyfrowych 2x high, 2x mid, 2x low ( LRCIN,BCKIN,DATA) które wchodzą do

sześciu filtrów cyfrowych np. ( Burr - Brown DF1704)[niewiem czy filtry są potrzebne może załatwi to DSP]

a następnie do sześciu przetworników CA (np. PCM 1704 lub PCM 1702 albo inne) potem filtr analogowy na

OPA 627, OPA 134 i regulacja głośności. A dalej do sześciu końcówek mocy analogowych (przedwzmacniacz

psuje dzwięk.

Tego problemu nie załatwi przetwornica i kondensatory na płycie jeżeli impedancja podłączonego do niej zasilacza będze za duża(a tak będzie z transformatorem) no chyba że nawiniesz go płaskownikiem miedzianym ;-)

problem z zasilaczem impulsowym to duze zaklocenia od niego i to nie tylko wewnatrz pc ale i w sieci i otoczenie cierpi tez. Co do wydajnosci pradowej to nawiniecie tasma trafa nie jest problemem i kilka firm to robi. Chyba telto nawijalo mi takie trafa do wsteg 0.1oma.

zreszta pc to seryjni mordercy sprzetu audio a szczegolnie tych ktore maja elektr przelaczniki na wejsciach a nie przekazniki. Ale i zwykle fety czy bipolare czesto padaja po podlaczeniu pc do sprzetu. Oczywiscie zwalczyc to mozna seria diod zenera itp ale trafo daje gwarancje ze na pokazie u znajomych w redakcji czy AS2006 sprzecik nie padnie.

Witek_z

> synał z transportu CD poprzez S/PDIF lub AES/EBU trafia

> do (i tu nie jestem pewien cz może tak być ) odbiornika cyfrowego (Crystal CS8414,CS8420) potem rozdzielony

> sygnał (LRCIN-zegar próbkowania,BCKIN-bitowy sygnał zegarowy,DATA-dane) trafia do "czarnej skrzynki"

Moje rozumienie jest takie, że to, co napisałeś powyżej to jest jedna z możliwych implementacji interfejsu SPDIF po stronie odbiornika (?) Nie jestem pewien tego sygnału zegarowego (a nawet dwóch) - typowe odbiorniki SPDIF takie jak w lepszych kartach muzycznych synchronizują się bezpośrednio według sygnału (to się bodaj nazywa PLL) - w twojej propozycji chodzi więc może o walkę z jitterem ? Ale czy to by działało z normalnymi CD ?

> z niej wychodzi sześć sygnałów cyfrowych 2x high, 2x mid, 2x low ( LRCIN,BCKIN,DATA) które wchodzą do

> sześciu filtrów cyfrowych np. ( Burr - Brown DF1704)[niewiem czy filtry są potrzebne może załatwi to DSP]

jeszcze raz potwierdzę - na tym polega właśnie rola DSP, jeżeli w ogóle tam miałby być, bo pewnie można wykorzystać gotowe filtry cyfrowe - wtedy to jest taki DIY Behringer.

> a następnie do sześciu przetworników CA (np. PCM 1704 lub PCM 1702 albo inne) potem filtr analogowy na

> OPA 627, OPA 134 i regulacja głośności. A dalej do sześciu końcówek mocy analogowych (przedwzmacniacz

> psuje dzwięk.

No tu jest fundamentalna różnica - dla mnie to jest półśrodek i niekonsekwentna filozofia projektowania. Albo wierzymy w cyfrę i jej wyższość albo nie. Jeżeli tak ze strony CD to i tak też powinno być do końcówki mocy. Więc mój pomysł (zreazlizowany zresztą, to jest SPDIF też do wzmacniacza. Na moim low-endowym amplitunerze kina domowego Yamaha daje to b. dobre rezultaty. A co dopiero na porządnym wzmaku cyfrowym ...

PawelP:

Niezrozumieliśmy się , ale to nic. Jeszcze raz krok po kroku.

System audio stereo składa się z CD, wzmacniacza i kolumn. Wiadomo że zwrotnice w kolumnach żle dzielą pasmo oraz wpływają na głośniki itp. Można zrezygnować ze zwrotnic dzieląc sygnał w zwrotnicy analogowej.

Ja chcę pójść jeszcze dalej i podzielić sygnał cyfrowy tak aby tony wysokie, średnie i niskie miały oddzielny

przetwrnik cyfrowo-analogowy (a nie jak wszędzie jeden),a pożniej 6x PASS ALEPH.

Ja nie neguję Twojego pomysłu odnośnie całego toru cyfrowego, więc i TY bądz dla mnie wyrozumiały.

Transport CD , wyjście S/PDIF lub AES/EBU - i co dalej?

 

pozdrowienia.

Witek_z:

nie korzystam z gg ani skype, choć mogę sobie spróbować uruchomić gg - w tym tygodniu niestety miałem deficyt czasowy.

Co do produktu, który załączyłeś, to rozumiem, że to daje możliwość pójścia krok dalej niż ja myślałem, czyli od razu amp cyfrowy na płytce - rozumiem, że do niego by się w praktyce podłączało głośniki ? To wyglądałoby na fajną ideę, w szczególności można ominąć kłopotliwe interfejsy ?

PawelP:

>Co do produktu, który załączyłeś, to rozumiem, że to daje możliwość pójścia krok dalej niż ja myślałem, czyli od razu amp cyfrowy na płytce - rozumiem, że do niego by się w praktyce podłączało głośniki ? To wyglądałoby na fajną ideę, w szczególności można ominąć kłopotliwe interfejsy ?

 

Moim zdaniem w Twoim przypadku będzie tak: transport CD , odbiornik cyfrowy S/PDIF np. CS 8420 , DSP i bezpośrednio z niego do sześciu wzmacniaczy cyfrowych.

do roboty? ale ja sie na tym nie znam!!

 

Konsultowalem te sprawy z kolega ale on sceptycznie podchodzi do tych -123db no i faktycznie w opisie okazalo sie duzo mniej. No jeszcze jeden problem Narazie chyba nie ma interfejsow do tych 192khz do kompa. A jesli sa to podobno i tak dziela sygnal na dwa czyli nadal to jest 96k. A mnie interesuje to z dwoch powdow

1- zwrotnica cyfrowa choc to mniej

2 - system do pomiaru thd wzm i ogolnie elektroniki bo te fabryczne neutrik itp. sa koszmarnie drogie.

>Moim zdaniem w Twoim przypadku będzie tak: transport CD , odbiornik cyfrowy S/PDIF np. CS 8420 , DSP i >bezpośrednio z niego do sześciu wzmacniaczy cyfrowych.

Zgadzam się. Wątpliwości mogą się jedynie wiązać z soniczną oceną cyfrowego wzmaka ?

PawelP:

>Wątpliwości mogą się jedynie wiązać z soniczną oceną cyfrowego wzmaka ?

No tak, ale jakie wyjście. Tact chyba za drogi?

Czy jest możliwe napisanie takiego programu żeby zwrotnica była regulowana (100-400Hz i 2000-5000kHz coś

jak Behringer tylko bardziej skromne) oraz DSP miał wyprowadzenia 1,27 mm .

co do oceny wzm cyfrowych to moge stwierdzic ze narazie analogi bija cyfre bardzo. Pojawienie sie tacta mnie samego zdopingowalo do zrobienia analoga lepszego niz uzywalem. A ze mam mozliwosc porownanaia tacya ze swoimi konstrukcjami na barzo dobrych glosnikach wiec mogelm sie upewniac czy robie dobra robote. Pierwsze kroki skierowalem w strone lamp - konstrukcje hybrydowe poczatkowo nie dc ale potem z pasmem dc. Juz w przypadku lamp zaczelo sie cos dziac na lepsze i tact zaczynal grac podobnie lub slabiej. Ostatecznie poszedlem w strone si i teraz jest juz bardzo dobrze. Pokonac tacta trzeba przy pomocy calkowicie nowatorskich ukladow i schematow. Trzeba odrzucic wszystko to co jest dotychczas robione w swiecie analogu bo to sie nie sprawdzilo. Oczywiscie przyszlosc nalezy do cyfry ale narazie lepeij miec wzm analogowy ale dobry a nie cyfrowy gorszy. niebagatelna role odgrywa rola df-a a ten parametr w cyfrze slaby. Wedlug mnie najlepiej zrobic cyfrowy caly tor z wyjsciem na analogu bo lepszy. Wzm analogowe w kolumnach aktywnych dostajacych sygnal cyfrowy.

pozdr Senicz

Senicz, raczej kompletny brak wiedzy z dziedziny układów lampowych skłonił cię do kopiowania notek katalogowych wzmacniaczy scalonych, względnie do durnego dodawania siakichś dopałek na fetach. No cóż twoje wzmacniacze to mają funkcję użytkową, ale jako zapalnik do bomby domowej produkcji;p;p;p

> No tak, ale jakie wyjście. Tact chyba za drogi?

Np. Panas SA-XR 55 - szał w Stanach.

> Czy jest możliwe napisanie takiego programu żeby zwrotnica była regulowana (100-400Hz i 2000-5000kHz coś

> jak Behringer tylko bardziej skromne)

Technika DSP, którą ja używam w swojej zwrotnicy z equalizacją to filtr FIR oparty o samplowanie ch-ki częstotliwościowej. A więc jest kompletnie parametryzowalna - chcesz 200 Hz - proszę bardzo. A od Behringera wg mnie jest lepsza.

> oraz DSP miał wyprowadzenia 1,27 mm .

Ale o co chodzi z tym 1,27 mm - jak je wyprowadzić z mojego softu ? ;-)

Witam !

Ciekawy tema :))

Mnie osobiście podoba sie projekt Achimka tu jest link: "

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) "

Niestety, brak odzewu z jego strony.

Jak dla mnie to jest to - choć analogowe zwrotnice aktywne są lepsze od pasywnych, to cyfrowe umożliwiają jeszcze dokładniejsze filtrowanie poszczególnych głośników.

Projekt jest dobry, problem z softem - bez niego jest bezużyteczny. Może ktoś biegły w programowaniu zainteresował się nim ?

Taka cyfrowa zwrotnica DIY to chyba ciekawy pomysł ?

Pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PawelP:

Dlaczego ciągle piszesz o tych filtrach FIR, mnie jest wszystko jedno czy na takich czy na innych filtrach będzie to

zrobione, mnie interesuje tylko żeby można było regulowac częstotliwości podziału między 100Hz - 400Hz a,

2000Hz - 5000Hz no i najlepiej żeby można było wybierac w/w w Besselu lub Butterworth, a jeśli jeszcze byłaby możliwość

podziału dwudrożnego 2000Hz - 5000Hz i wpływ na charakterystykę głośnika to byłoby SUPER. (oczywiściwe

100dB/oktawę albo więcej)

A z tym DSP to miałem na myśli żeby program zaaplikować w taki typ żeby miał 1,27 mm rozstaw nóżek. (łatwiej

zrobić płytkę)

Napisz coś więcej o schemacie blokowym ( a póżniej ideowym) - jak Ty to "widzisz".

A odnośnie Panasonica to mnie to nie interesuje, ja chcę po DSP puścić do sześciu C/A.

Pozdrowienia

Moje wyobrażenie o architekturze cyfrowej zwrotnicy na procesorze DSP:

1. Sygnał PCM jest pobierany z odtwarzacza CD (transportu - jest chyba też takie mądre słowo)

2. Ten sygnał idzie do odbiornika SPDIF zwrotnicy

3. Następnie idzie na odpowiednie nóżki topowego procesora DSP z przyjaznym środowiskiem deweloperskim (nie mam rozpoznanych namiarów)

4. Filtracja programowa FIR (sorry, ale chyba niestety powinieneś się oswoić z tym słowem, w końcu to tylko jedno pojęcie z przetwarzania sygnałów i to wcale nie takie strasznie złożone) po której na odpowiednie nóżki wyjściowe procesora DSP wystawiamy przefiltrowany sygnał do poszczególnych głośników.

I tu się rozchodzimy w wizji bo :

5w (Twoja wersja) To idzie do przetwornika C/A

5p (moja) Idzie do nadajnika SPDIF (istnieje taka nazwa ?), żeby przesłać PCM do wzmacniacza cyfrowego zewnętrznego lub bez tego nadajnika (chyba) jeżeli moduły wzmacniacza cyfrowego byłyby na płytce.

I to (chyba) tyle.

PawelP:

Obejżałem panasonika, wejście cyfrowe to S/PDIF, więc z DSP musisz wyprowadzić sześć S/PDIF.( jeśli się da)

Ja natomiast musiałbym te 6 x S/PDIF najpierw posłać do odbiornika cyfrowego ( np. CS 8420 itp.) i dalej do 6 x C/A, czy można to wszystko uprościc ( w moim przypadku) i wyjść z DSP prosto na przetworniki C/A?

 

Pozdrowienia

Zamiast do 6 przetworników można to podać do 6.-kanałowego DAC, np. jakiś Burr-Brown, takiego jak w KD się stosuje, co upraszcza konstrukcję, ale nie wiem czy o to chodzi.

Olog napisał>

>PawelP rok temu zaprojektowałem takie ustrojstwo skladające się z:

- układu wejściowego - tu nie ma problemów np CS albo DIR

-procesora sygnałowego ADSP21065L (ma wbudowaną obsługę I2S) i sensowną cenę ok 50USD kiedyś, teraz może mniej)

-epromu

-AVR do obługi tego wszystkiego (komunikacja z PC, wpisywanie do epromu, wyświtlanie itp.)

-DAC wyjściowe (co kto lubi) ja dałem ADC1853

układ wcale nie jest skomplikowany, a otrzymujemy Tact RCS :-))

mam nawet napisany program w asemblerze DSP do robienia filtrów WFIR i program na PC do liczenia współczynników filtrów z chrakterystyki f.

 

 

TYLKO co z tego ;-(((( procesor sygnałowy to obudowa FQFP208, w zasadzie musi być druk 4-warstwowy, nikt w kraju nie chciał za rozsądne pieniądze zrobić prototypu druku, a nie wierzę że pierwsza wersja byłaby dobra.

w pająku zrobić się nie da :-)))

takze cały projekt (nieskończony) siedzi gdzieś w komp. i czeka nie wiadomo na co?

 

Olog prosimy o pomoc.

Wszystkich innych również.

zrob druk tak aby mozliwe byly poprawki reszty a co do pcb to China sa tanie i nie gardza nawet pojedynczymi sztukami. Kolega mi podawal ceny 5eu za 10cm2 z testem. Moze pojedyncze beda troche drozsze a wiec minimalizujemy druki.

Co do koncowek na cyfrze to jestem zupelnie przekonany ze analogowe sa narazie lepsze. Potwierdzaja to koledzy z redakcji.

  • 3 tygodnie później...
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.