Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny - Wasze konstrukcje DIY


Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli kolumna posiada membranę bierną, to włożenie zamiast niej jakiegokolwiek głośnika bez ingerencji w obudowę nie mówiąc już o całkowitym przeprojektowaniu zwrotnicy będzie porażką (raczej). Wydaje mi się, że należałoby wykonać wewnętrzną przegrodę odpowiednio dzieląc objętość obudowy na głośnik oryginalny i ten który miałby zostać wszczepiony. Jeśli poza basem dźwięk z tych kolumn Ci odpowiada to proponuje zrobić dwa "subwoofery" w obudowie zamkniętej do wspomagania tychże kolumn ;)

Pozdrawiam

Marcin

Pomysł mi sie podoba ;)

Teraz kwestia głośnika. Jaki wybrać??

Dodam że kolumna w sekcji głośnikowej ma teraz ok 24 litrów z możliwością powiększenia do 32 litrów.

Wiem ze to nie na temat ale moze kogos zainspiruje...troche konstrukcji na dunskich przetwornikach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Monitory dwudrożne na Scan Speak 18W8545 i D2905/9300

 

A może powinienem był zaczać:

Mam na imię Piotr. Od kilkunastu lat jestem audioholikiem…

 

O CZYM I DLA KOGO BĘDZIE TEN TEKST?

Opiszę moją pierwszą kompletną konstrukcję obudów oraz głównie sposób jej wykonania. Nie będzie tu wiele teorii a raczej praktyka do zastosowanych przetworników i dokładny opis wykonania skrzynek. Będzie też myślę, że ciekawa metoda mocowania głośników do obudowy a dla cierpliwych na sam koniec anegdotyczne wrażenia z pierwszego odsłuchu.

Materiał jest przeznaczony raczej dla początkujących więc bardziej doświadczonych zapraszam od razu do rozdziału na temat mocowania głośników.

Więc startujemy!

 

OBUDOWA PARAMETRY: OBJETOŚĆ, WYMIARY, USYTUOWANIE GŁOŚNIKÓW.

Teoria wskazuje, że prawidłową aplikacją dla 18W8545 w obudowie BR jest objętość 15-20dm3.Pragnąc zbudować monitory i jednocześnie maksymalnie nisko zejść ze strojeniem (36hz) zaprojektowałem sporych rozmiarów obudowę o pojemności 18dm3 (w/g Linearteam).

Skrzynia zbudowana jest dwuwarstwowo MDF 22mm + HDF 3mm , przednia ścianka podwójna 44mm.

Wymiary zewnętrzne obudowy to : 23.3 x 38.9 x 37.5 cm. (szer./wys./gł.)

Wymiary nie są przypadkowe. Polecam lekturę interesującego artykułu poradniczego na temat wpływu proporcji ścian na akustykę pomieszczenia na hifi.pl: „akustyka pokoju odsłuchowego”- można treść bezpośrednio odnieść do wymiarów wewnętrznych obudowy.

Rura BR ma długość 24.5 cm i średnicę minimalną 5,3mm (producent ALPHARD BR-6 ;tunel sklejany z 2 szt. -klejem cyjanoakrylowym).

Osie głośników oddalone od siebie 150mm w pionie i 27mm w bok.

Odfrezowanie przy koszu głośnika w zewnętrznej ściance przedniej oraz powiększony otwór w wewnętrznej ściance przedniej.

 

OBUDOWA WYKONANIE: MONTAŻ I KLEJENIE MDF.

Pocięty w formatki MDF sezonowałem 1 miesiąc.

Bezpośrednio przed klejeniem przylepiłem do wewnętrznych ścianek samoprzylepną sztywną matę bitumiczną grubości 3mm. Efektywniej to zrobić właśnie przed sklejeniem skrzynek.

Łączenie elementów pod kątem 90st na klej Rakoll 25 Ekspress.

W warunkach amatorskich dobrym rozwiązaniem jest montaż obudowy poprzez wcześniejsze nawiercenie w klejonych elementach otworów pod wkręty i końcowy montaż z zastosowaniem wkrętów czarnych do g-k.

Nawiercać otwory pod wkręty należy we wstępnie złożonej za pomocą ścisków stolarskich bryle obudowy.

Otwory co 8cm są w zupełności wystarczające.

Wiem, że przez wiele osób metoda ta jest krytykowana ale osobiście moja praktyka nie potwierdziła ani jednego powodu, dla którego mógłbym podzielić te negatywne opinie.

Być może połączenie MDF do klejenia za pomocą śrub nie zbyt eleganckie za to na pewno skuteczne. Poza tym nie ulegajmy złudzeniom: MDF to w końcu nie drewno tylko odpadowy produkt wtórny.

Pośrodku ścianek bocznych ,które mają największą powierzchnię zastosowałem dodatkową wręgę usztywniającą o szerokości 5cm z tego samego materiału.

Nadmiar kleju z połączonych elementów najlepiej usunąć przed zaschnięciem.

Obudowę po sklejeniu sezonujemy oraz szlifujemy powstałe przy łączeniach ścianek nierówności.

Ważne: Lepiej i łatwiej jest wyrównywać wystające ponad płaszczyznę krawędzie niż zeszlifowywać płaszczyzny do poziomu krawędzi formatek.

Nie spodziewałem się, że MDF jest tak wdzięcznym materiałem w obróbce.

Jednak bez odpowiedniego na warunki amatorskie przyrządu ani rusz…

Mój pomysł na przyrząd do szlifowania to w obcięty na szerokość standardowej taśmy z papierem ściernym (ok.9cm)-fragment blatu kuchennego o grubości 4cm i długości 60cm.

Papier o gramaturze 60-80 według mnie najlepiej spełnia swoje zadanie.

Po doprowadzeniu do idealnej prostoliniowości (tolerancja 0,2mm) obudowy sezonujemy tydzień po czym ponowna kontrola płaszczyzn i ewentualne poprawki.

 

OKLEJANIE OBUDOWY HDF.

Zainspirowany postami z forum cała obudowę z wyjątkiem podwójnej ścianki przedniej okleiłem 3mm surowym HDF.

Korzyścią tego rozwiązania ma być zlikwidowanie ryzyka klawiszowania elementów MDF łączonych pod kątem 90st. ,a co za tym brak później widocznych na fornirze efektów tego zjawiska.

Dodatkową korzyścią ma być poprawienie właściwości akustycznych obudowy poprzez zwiększenie jej sztywności uzyskane dzięki łączeniu na klej dwóch materiałów o różnej gęstości.

Oklejanie HDF odbyło się przy zastosowaniu kleju Rakoll 25.

Formatki HDF powinny być większe o 1-3mm od oklejanej płaszczyzny.

Ważne: przed oklejaniem jeśli stosujemy obciążenie a nie ściski stolarskie -należy wypoziomować blat roboczy. Obciążone HDF na warstwie kleju i niewypoziomowanym podłożu po prostu płynie sobie na bok…

Jako obciążenie stosowałem pozostałe po budowie domu bloczki betonowe po 20kg sztuka oraz wiadra z piachem co pozwalało na uzyskanie nacisku do 1000kg/m2.

Klej najlepiej rozprowadzać za pomocą płaskiego pędzla malarskiego o szerokości ok. 5cm.

Nadmiar kleju z połączonych elementów warto usunąć przed zaschnięciem.

Przy temperaturze ok. 20stC i normalnej wilgotności formatka HDF po 3-5 godzinach jest przylepiona i można ja poddawać dalszej obróbce. Większe nierówności zeszlifujemy metalowym pilnikiem z krawędzią do zdzierania. Mniejsze zaś papierem ściernym.

Uwagi: nawet tak finezyjnym przyrządem do szlifowania, który wcześniej opisałem, pracochłonne jest wyrównywanie nierówności płaszczyzny HDF. Nie miałem nierówności większych o 0,5mm a uzyskanie idealnie prostych płaszczyzn zajęło mi cały dzień. Jeśli jeszcze raz miałbym ponawiać tę czynność to zastanawiałbym się nad zastosowaniem 3mm MDF ze względu na mniejsza pracochłonność. Z drugiej strony jest to co wcześniej napisałem oraz jednak bardziej odporne na uszkodzenia krawędzie przy HDF. Więc tym istotniejsze jest perfekcyjnie przygotowanie MDF jako podłoża do przyklejania HDF.

Oklejoną HDF skrzynię sezonowałem tydzień, potem kontrola i poprawki.

 

MOCOWANIE GŁOŚNIKA DO OBUDOWY.

Na forum znalazłem dwie metody: mocowanie na wkręty do drewna z łbem walcowym oraz śruby metryczne wkręcane do raków.

Głośnik 18w8545 ma nietypową średnicę otworów montażowych 3,5mm.

Nie zalazłem wkrętów 3mm i niespecjalnie miałem ochotę rozwiercać istniejące otwory w i tak niezbyt masywnym koszu głośnika. Nie znalazłem też raków do śrub M3. Same raki także niezbyt nadają do zastosowania akurat w tej konstrukcji.

Mój pomysł jest zupełnie inny i ponieważ nigdzie na forum się nie spotkałem z takim rozwiązaniem- mam nadzieję, że być może będzie to mój wkład do ogólnej audioforumowej wiedzy. Głośniki są więc mocowane za pomocą śrub metrycznych. Gniazdo mocowania jest wykonane z nitonakrętek stalowych wklejonych w mdf za pomocą kleju dwuskładnikowego epoksydowego. Nitonakrętka choć ma generalnie inne przeznaczenie jest po prostu cylindryczną tuleją z wewnętrznym gwintem.

Ten prosty zabieg pozwala na zastosowanie śrub o dowolnym łbie i gnieździe klucza typu imbus lub torx. Jeśli zastosujemy zbyt wiele kleju-dostanie się on do środka nitonakrętki i zanieczyści jej gwint. Po zaschnieciu kleju bezproblemowo gwint można zrekonstruować używając gwintownicy.

Do wykonania otworów gniazd na nitonakrętki -warto zastosować wiertarkę stacjonarną lub ręczną na statywie.

 

FORNIROWANIE: OKLEJANIE FORNIREM, FORNIR.

Przyznam, że spędziłem wiele czasu nad rozważaniem którą z opisywanych na forum metod wybrać.

Klej typu butapren czy typu wikol; na sucho czy na mokro…?

Co człowiek to opinia, a rozważania ciągną się w nieskończoność.

Byłem już tak zmęczony rozbieżnością zdań na forum, że zadecydowałem w ten sposób ,że kleję suchy fornir za pomocą kleju, który po prostu już mam czyli Rakoll 25 i zobaczymy co z tego będzie…

Dodam, że mam ściski stolarskie ale jak się okazało wcale ich nie wykorzystywałem.

Zastosowałem fornir modyfikowany Heban Makassar imitujący drewno egzotyczne (Atpol). Jako amator najbardziej obawiałem się mocnego pofałdowania powierzchni forniru oraz konieczności łączenia pasów forniru na jednej płaszczyźnie.

Jestem przekonany ,że dla pierwszego w życiu fornirowania była to słuszna decyzja.

Fornir przy docinaniu zabezpieczałem taśmą papierową szerokości ok. 1,5 cm w linii cięcia i na krawędziach.

Docinanie elementów warto wcześniej przemyśleć tak, aby uzyskać przy ich łączeniu na krawędziach efekt jednolitej bryły drewna. Docinane elementy powinny mieć zapas 3mm względem płaszczyzny doklejenia. Przed klejeniem powierzchnie nieklejone -szczególnie już ofornirowane i obrobione-warto zabezpieczyć taśmą papierową, tak aby klej nie zanieczyścił forniru. Szczególnie istotne jest to pewnie przy fornirze modyfikowanym którego używałem-widać że ciemna barwa okleiny jest jakimś barwnikiem w dodatku rozpuszczanym przez Rakoll.

Klej nanosimy na HDF pędzlem. Przy samych krawędziach skrzyni bokiem pędzla aplikujemy dodatkową porcję kleju tak aby uzyskać dobre połączenie do obróbki forniru.

Na fornir nakładamy folię aby klej nie przesiąkł w tekturę lub papier z kalendarza, która jest kolejna warstwą, później przekładka z HDF, później idealnie prostoliniowy blat kuchenny a na nim obciążenie. Tu stosowałem tę sama metodą co przy doklejaniu HDF z obciążeniem do 1000kg/m. Stosowanie ścisków okazało się niekonieczne. Po 3-5 godzinach w 20stC i normalnej wilgotności fornir jest przyklejony i gotowy do obrobienia krawędzi.

Nadmiar kleju z łączonych elementów warto usunąć przed zaschnięciem ostrzem nożyka.

Krawędzie obrabiamy standardowym samym ostrzem do nożyka (1,5cm szerokości). Przy odrobinie wprawy łatwo uzyskać idealnie proste wyprowadzenie krawędzi. Coś a la cyklina?

Oklejenie fornirem skrzynek zajęło mi 3 dni długiego weekendu.

Gotowe skrzynki szlifowałem papierem ściernym 80,100,120 i 300.

Ponieważ nie stosowałem podfrezowania pod głośniki- w fornirze należało odtworzyć zalepione gniazda na śruby-należy to zrobić nakuwając fornir szpilką lub gwoździkiem wyłącznie od zewnętrznej strony obudowy! To samo dotyczyło zaklejonych otworów na głośniki-ostrze nożyka i w tym wypadku jest skutecznym narzędziem.

Na tym etapie również wykonywałem otwory pod gniazda konektów głośnikowych ale to akurat lepiej to zrobić już po lakierowaniu-powierzchnia forniru jest wówczas bardziej odporna na odpryski jakie mogą powstać przy wierceniu.

 

LAKIEROWANIE FORNIRU.

Akurat miałem pod ręką lakierowe niedobitki z zeszłorocznego lakierowania podłogi.

Więc poszły na warsztat…

Lakier podkładowy to nitro Kapon 2x rozprowadzany bawełnianą szmatką i jako wykończenie 1 warstwa lakieru poliestrowego Domalux również rozprowadzana szmatką.

Wyszło całkiem ładnie ale perfekcjonistom doradzam profesjonalną lakiernię.

 

ZWROTNICA.

Przynajmniej kilka projektów do tego zestawienia głośników jest dostępnych w sieci oraz na forum. Zamieszczam schemat zastosowanej wcześniej u mnie.

 

WYTŁUMIENIE OBUDOWY.

Pomieszczenie jest na razie bardzo słabo wytłumione a głośniki będą niestety stały blisko ściany.

Po kilku próbach:

Z wyjątkiem ścianki przedniej na całości gąbka czopkowa 4 cm.

 

PIERWSZY ODSŁUCH.

Poprzednio miałem te głośniki umieszczone w obudowie zamkniętej 10dm3, więc trochę wiem jak powinny brzmieć.

To co usłyszałem to była… kompletna porażka.

Świszcząco-głuche i kompletnie pozbawione przestrzeni 9300.

I dudniący i furkoczący bas w 8545.

Pierwsze wrażenie?

Tragedia. Po prostu wszystko to tylko wyrzucić na śmietnik.

O co tu chodzi???

Jednak 2-3 minutach 9300 zaczął grać wyraźnie lepiej co uprzytomniło mi coś o czym zapomniałem, a mianowicie to, że w zwrotnicy wymieniłem 2 rezystory. Po godzinie było już całkiem dobrze i dalej się poprawiało.

Jeden problem z głowy.

Z 8545 moja frustracja trwała 4 dni. W końcu po różnych próbach przyczyną tego koszmaru okazało się mocowanie głośnika do obudowy a raczej brak uszczelki pomiędzy koszem głośnika a obudową. Mechaniczny rezonans z kosza głośnika przenosił się na obudowę.

W chwili olśnienia wyciąłem z opakowania po pizzy tekturowe 0,5 mm grube uszczelki, zamontowałem i wtedy właśnie…doznałem audiofilskiej nirwany !

Przy okazji uszczelki dostały też się 9300 tym razem z prawdziwej skórki (na łatki)-czyli to co akurat było pod ręką.

W poprzedniej wersji 8545 był dokręcony wkrętami bezpośrednio w nieobrabiany MDF i nie było żadnych problemów.

Ta historia pokazuje, że 8545 jest wrażliwy na sposób zamocowania.

Tak, teraz w końcu wszystka gra jak trzeba a głośniki czekają na bardziej eleganckie rozwiązanie podkładek. Pewnie sobie poczekają bo wiadomo, że prowizorki mają długi żywot.

 

KOSZTY.

Materiały do wykonania przedstawionych obudów kosztują 400-500zł.

Przetworniki i elektronika- akurat już miałem, a nowe to wydatek pewnie około 2000-2500zł

 

FINAŁ.

Zrobienie obudów trwało 7 dni roboczych a co najmniej drugie tyle to przygotowania i zdobywanie wiedzy na temat jak je wykonać.

Ale wszystkim myślącym o samodzielnym wykonaniu kolumn DiY po raz pierwszy- chcę powiedzieć ,że nie jest to łatwe, wymaga dokładności i cierpliwości lecz satysfakcja z nabytego doświadczenia i efektu końcowego jest w 100% warta podjętego wysiłku.

A to już jest bezcenne!

Nie ma co się czaić. Zakasywać rękawy i do zabawy. Powodzenia!

 

PODZIĘKOWANIA.

Dla forumowiczy, którzy dzielą się tutaj swoją wiedzą z innymi.

Dla mojego Ojca, którego hobby to renowacja starych radioodbiorników- zawsze służącego pomocą, radą.

I dla jego Pani za smakowite posiłki w trakcie robienia obudów- gdyż nie samą muzyką człowiek żyje

I pozdrowienia dla wszystkich wytrwałych, którzy dobrnęli do końca tego tekstu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-19734-100002670 1211407327_thumb.jpg

post-19734-100002671 1211407327_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Piotr - swietne monitorki , bomba jak na pierwszy projekt ! Gratuluje !(tez mam podobne). Jedno male ale : Podfrezowania pod tweeter przynajmniej . To nie jest zabieg czysto estetyczny. Ma swoje niemale znaczenie w reprodukcji dzwieku przez glosnik . Szczegolnie o tej srednicy .Jak chcesz i jak znajde podesle ci link z wytlumaczeniem zjawiska popartym pomiarami . Nie jest za pozno zrobic poprawke . Pozdrawiam nastepnego "zarazonego" :)

kiedys zrobiłem kilka podobnych - np takie .

Myślę ,że z czasem będziesz chciał poprawic ich brzmienie przez zastosowanie innej zwrotnicy . W sieci znajdziesz conajmniej jeden dobry projekt na tych przetwornikach . w tym watku zamiesciłem tez swój schemat na takich głośnikach ale oczywiscie nie śmiem go rekomendować ;p

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3970-100002663 1211439786_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

  • 3 tygodnie później...

To może i ja się pochwalę swoim dobytkiem :)

 

TVM 188/05/04 i Visaton SC10N (fornir chyba klon)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

e57b116ce3ce0616m.jpg

 

Centralny TVM 150/60/4 i Visaton SC10N (Fornir brzoza)

 

680ebd5f6499ad75m.jpg

 

A tutaj prawie cały zestawik :)

 

95155654b08a2908m.jpg

 

Central wraz z Amplitunerem

 

54c29708e7be743bm.jpg

 

Reszta fotek do obejrzenia na www.ploterek.fotosik.pl

 

Pozdrawiam i życzę miłego odlądania :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ponieważ poprzedni wpis coś nie wyszedł, zamieszczam go jeszcze raz nieco zmieniony

 

To może i ja się pochwalę swoim dobytkiem :)

 

TVM 188/05/04 i Visaton SC10N (fornir chyba klon)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Centralny TVM 150/60/4 i Visaton SC10N (Fornir brzoza)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A tutaj prawie cały zestawik :)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Central wraz z Amplitunerem

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Reszta fotek do obejrzenia na www.ploterek.fotosik.pl

 

Pozdrawiam i życzę miłego oglądania :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 1 miesiąc później...

Jeszcze nie gotowe ale już grają:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-9754-100008723 1217614692_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bardzo ładne kolumienki.

Przetworniki również zacne.

Na pewno stosunek jakość/cena tych zestawów stoi na bardzo wysokim poziomie.

Martwi mnie tylko kwestia standów. Dopasowane wizualnie b.dobrze, lecz widoczna jest dość mała średnica rurek, nie są czasami chybotliwe? Może warto by było poszukać rurki o większej średnicy na przód, i wypełnic je np. piaskiem mogą być z tego same profity.

Pozdrawiam

Kolega schemat zwrotki zamieści?

 

Nie to że bym się czepiał ale te wkręty brzydkie i coś pod ten tweeter można dać, piankę (uszczelkę) do okien można podłożyć bo na fotce widać jak tweeter niżej jest jak fornir a nie na równi. I te plastiki pod maskownice jakoś tak blisko krawędzi są. Ale to moja własna opinia.

Moja strona audio - kondrax.mayhem.net.pl

> Martwi mnie tylko kwestia standów. Dopasowane wizualnie b.dobrze, lecz widoczna jest dość mała średnica rurek, nie są czasami chybotliwe?

 

Nie nie. Są sztywne jak kamień. W środku nagwintowany pręt 10mm jest tak skręcony że aż miażdżył sklejkę. Piasek też jest. Węższa rurka nie jest nośna lecz jest kanałem na kable żeby nie dyndały bo kota denerwują.

> kondrax

 

Wkręty są brzydkie bo to do gipsów wkręty. Tweeter jest głębiej bo dostanie na wierzch czarny krążek filcowy z Sonus Oliva. Wtedy to krążek będzie mniej odstawał. A i centra akustyczne głośników są bardziej zbliżone.

Plastiki maskownic niestety wyszły za blisko krawędzi. To częściowo przez kota, bo ja właściwie nie cierpię maskownic. Raz wskakując na kolumny podłogowe zjechał, spadając postanowił schwytać za resor niskotonowego, po czym jednak zjechał, a resor załatwiony na cacy.

Zwrotka jest tymczasowa nie ma co zamieszczać. Na Peerless 1 mH, na Seas 2 uF i 0,25 mH do tego osłabiony rezystorem po kondensatorze 10 ohm do seasa i 15 ohm do masy.

>I co to za peerless EXC bez korektora fazy?

 

A to taki specjalnie robiony na zamówienie. Oczywiście nie moje. Kupiłem na allegro za nówki 99 zł/szt. (podobno 40% wartości). Nie są to wersje EXC - maja duży, ale standardowy układ magnetyczny HDS membrana Nomex. Grają pięknie, nie spodziewałem się tak ładnej średnicy. Basy są barwne. Bordzo miło słucha sie różnego rodzaju bębnów. Napędza to Gainclone i jest pięknie, wcale nie mułowato. Trochę muszę popracować nad zwrotnicą bo tonalnie nieco odbiega.

A ja powiem, że ładny fornir, bo jakoś nikt tego nie zauważył.

Możesz powiedzieć coś więcej o sposobie wykończenia ?

 

Z tą zwrotnicą masz pewnie bardzo wysoki podział.

Fornir orzech amerykański już był w tym temacie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wylakierowany Unica Tikkurila błyszczący.

 

Zwrotnice maję mieć wysokie cięcie, ale ile mi wyszło, nie wiem, bo nie mam programów, rachować też nie umiem i robię na ucho. Może ktoś potrafi wstępnie zaproponować wartości do pułapki LRC?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

a to moje cuda, po ponad roku doczekaly sie sensownego ubrania :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-12033-100008632 1217753777_thumb.jpg

post-12033-100008633 1217753777_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ARN188 to wcale nie jest zły głośnik. Kosztuje tyle co nic, a pokażcie mi wyraźnie lepszy midwoofer tej wielkości, w cenie choćby 2-3 razy wyższej.

mam go już od paru lat razem z arv'ką w monitorach na szczęście kierowany obliczoną zwrotnicą

 

jesli autor kolumn chce to jestem w stanie udostępnić schemat zwrotnicy

 

ps. przydały by się frezy pod koszami

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.