Skocz do zawartości
IGNORED

Najlepszy głośnik na suba do 500zł???


Piotreq23

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie!

Zmuszony do budowy suba, stanąłem przed wyborem głośnika. Budżet nieco ograniczony i na sam głośnik mam przeznaczone góra 500zł.

Trochę poczytałem i znalazłem propozycję z firmy Peerless – SLS10 (około 350zł) i stąd moje pytanie - jak ten głośnik spisuje się w rzeczywistości? Jaki wzmak go najlepiej obsłuży? Czy też może kupić większy SLS12?

Na pewno ktoś ma suba na tym głośniku i może coś o nim powiedzieć.

Może jakieś inne propozycje co do głośnika?

Właściwie w tym przedziale cenowym jest cała masa głośników, ale jaki jest the best???

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

wlasnie zminiam suba na cos innaego mam beyma power 12 na sprzedaz zmiescisz sie w budzecie , glosnik niezly jak za ta cene.Wykonanie B.dobre cewka 10 cm wiec mocy troche przyjmie.

Chyba już wybrałem dla siebie głośnik i w grę wchodzi wyłącznie bas ze stajni JL

Po kilku symulacjach w WinISD, wyszły mi całkiem ciekawe charakterystyki dla kilu modeli JL’a

O 12W7 mogę na razie poważyć i wezmę po uwagę 10W1V2 lub 10W3V2

heh :) no to jestes w błędzie ... i to bardzo dużym. Radze kompromis pomiędzy kontrolą basu a jego zejściem ... a jeśli mimo wszystko uważasz że ten SLS będzie lepszy ...no cóz:)

To co pokazuje WinISD jest OK, ale nie w przypadku, kiedy mamy aktywny napęd (aktywny subwoofer). Nie ma problemu z zejściem do 20Hz, wystarczy dobry filtr dolnoprzepustowy. Można się jeszcze bawić z korekcją w obudowie zamkniętej. 15Hz z zamkniętej skrzynki o objętości 15 litrów? Nie ma problemu, polecam Pana Linkwitz'a i jego stronę.

 

Bardziej zwracał bym uwagę na mechaniczne możliwości głośnika, czyli duża cewka, dość duże Xmax (dla 25cm 8,5mm jest w sam raz) itp. Wzmacniacz zrobi resztę.

Witam trochę mi ręce opadają jak czytam że sub zejdzie do 20 a nawet do 15hz a gdzie jest muzyka która coś ma w tym zakresie no może nieliczne nagrania organowe subwoofer który będzie ciągnąl z małym spadkiem do 30-27 hz to już jest piękna sprawa no i ważne jest do czego to ma być jak do kina to nie zabieram zdania .Apropo sls-10 testowałem ten głośnik w różnych obudowach nie jest to zły głośnik ale najlepiej zagrał dla mnie w obudowie zamkniętej około 70 litrów dobże wytłumionej zrobiłem na początku obudowy bassreflex ale to nie było to zresztą jedną już sprzedałem na allegro jeszcze jedna mi została.Wielu jest zakochanych w symulacjach komputerowych ale to jest po prostu żart nalepszą symulacją jest posłuchać głośnik na żywo i to jest jedynie miarodajny wynik .Jak zaczynałem się bawić akusyką to nikt nie mażył o takim luksusie jak koputer iinternet ,ajuz nie mówiąc o kupnie czego kolwiek wszystko trzeba było ciągnąć inndywidualnie z zagranicy no ale te czasy już mineły'

Może ktoś w pobliżu twojego miejsca zamieszkania ma jakiś ciekawy sub i mógłbyś posłuchać

przepraszam żę tak nagadałem

 

pozdrawiam wszystkich

Darkul:

 

Z mojej wiedzy i doświadczenia wynika że im mniejsze pomieszczenie tym łatwiej usłyszeć w nim 20Hz i mniejszy głośnik wystarczy żeby wytworzyć odpowiedni poziom SPL przy tej częstotliwości. Tak sprowadzając sprawę do ekstremum - jaka jest "wielkość pomieszczenia" dla słuchawki dousznej? A basy jakoś tam słychać, no może nie przeponą ale uszami na pewno. Tymczasem gdyby brak 20Hz w małym pomieszczeniu mieszkalnym był faktem, to w samochodzie nie powinniśmy słyszeć 50Hz a w słuchawkach 2kHz (tak ze zwykłej proporcji).

 

Piotreq23:

 

Jak dla mnie to w tym zakresie ceny najważniejsza jest 8ohm cewka - żeby móc to napędzić mostkiem na scalakach (można w ten sposób osiągnąć 80 do 100W RMS całkiem tanio). A poza tym zgadzam się z Igodem - iloczyn Xmax i Sd (wychylenie objętościowe) to jest to o co chodzi. Dlatego jeżeli masz większe pomieszczenie i lubisz bardzo dużo basu, to SLS10 w objętośći 50 - 60dm3 BR będzie w tej cenie chyba najlepszą opcją. Natomiast jeżeli chcesz osiągnąć bas lepszej jakości w mniejszym pokoju, to może TIW200XS (zejdzie dużo niżej niż 250XS, który zresztą nie mieści się w budżecie 500PLN) w obudowie zamkniętej? Inna sprawa, że SLS10 też potrafi pracować w ob. zamkniętej, tyle że wymaga raczej większych objętości niż TIW200XS. Z kolei SLS12 potrzebuje już naprawdę wielkich pudeł, wszystko zależy od pomieszczenia i Twoich preferencji co do jakości i ilości basu.

 

Digi58:

 

Niektórzy lubią sobie posłuchać trzęsieina ziemi w KD.

bzdury bzdury bzdury .... Przedewszystkim symulacje komputerowe to jest nieodza część całego sukcesu z elementem akustycznym. Symulacje nie kłamią ... gdyby wzory kłamały nie były by wzorami ... poprostu to, jak ktoś to wszystko odbiera zależy od bardzo, bardzo wielu czynników ... poza tym żeby dobrze zsymulowac głośnik nie wystarczy 5 podstawowych parametrów TS i nie wystarczy program WinISD....

 

Kolejną sprawą jest .... radze policzyć sobie rezonanse pokoju ... jeśli ktoś tak jak ja ma 15m^2 pokoik...rezonanse to 44 i 68 Hz to bardzo ciężko uzyskac częstotliwość poniżej dolnego rezonansu ... może jeszcze dolna harmoniczna 44Hz jest do uzyskania. Oczywiście nie problem wpakowac estradową odwrotke do pokoju, przyłożyć jej 2kW i cieszyć się mega basem. Trzeba zachować równowage tonalną ...

 

I popieram przedmówce że bardzo mało nagrań zawiera częstotliwości poniżej 20Hz .... dla mnie jesli sub chwyci bez spadku 40Hz to jest potęga ... potem zacznie łagodnei spadać, przy -6dB uzyska 34Hz ... takie cośi ładnie komponuje sie w reszte pasma, i nie przyprawia o bule głowy infradzwiękami.

 

Jeśli chcesz mieć fajny bas to radze zrezygnować z zasady "czym niżej zejdzie tym lepiej". A jeśłi chcesz mieć wypier**** w pokoju to estradowa odwrota , mega końcowa i jakiś crossover .... i od razu możesz na pogotowie dzwonić ...

Darkul:

 

Ucho jest czułe właśnie na ciśnienie akustyczne. Jeżeli wytworzę, to usłyszę. To co piszesz można porównać do: "tą latarką wygenerujesz może i dużo fotonów światła widzialnego, ale ich nie zobaczysz"

 

Jak w takim razie mają się słuchawki do gadania o "długości fali"?

 

Wovo:

 

Słyszałem (i mierzyłem SPL) częstotliwości poniżej 30Hz w pomieszczeniu 12m2 i było ich całkiem sporo. A faktem jest że rezonanse pomieszczenia mogą zaburzać płaskość charakterystyki SPL - tutaj można sporo zdziałać ustrojstwami takimi jak bass-trap'y albo skośnymi ścianami.

W małych pomieszczeniach można też słuchać częstotliwoći poniżek częstotliwości rezonansowej jeżeli fala jest dłuższa od długości pokoju to mamy do czynienia z basem pnęumatycznym zaletą tego basu jest brak podbarwień oczywiście myślę o małych pomieszczeniach często zdaża się że w małych pokojach lepszy jest bas niż w dużych z złymi warunkami akustycznymi.Nie jestem przeciwnikiem symulacji komputerowych ale to są tylko symulacje dające jakiś pogląd ale nie można się tylko na tym opierać.Prosta sprawa można postawić obok siebie dwie kolumny ściągnąć charakterystyki niby są bardzo podobne natomist przy odsłuchu muzyki to dwa inne światy

Też czasami słucham kina domowego i też lubię jak się zatrzęsie ale prawda jest tak że może różnie potrząsnąć

Na początku dziękuje przedmówcą za wypowiedzi na temat odtwarzania basu w pomieszczeniu, symulacji komputerowych, sensu szukania głośnika zdolnego odtworzyć częstotliwości na skraju słyszalności i innych uwag.

W zasadzie pytałem jedynie o wybór głośnika a rozpętała się cała dyskusja o innych rzeczach :-)

Może na początku tematu nie wyraziłem się dość jasno i spróbuję bardziej szczegółowo określić w jakim celu buduję dla siebie subwoofer i jakie mam od niego wymagania.

Słucham przeważnie muzyki, ale również oglądam filmy i dźwięk w kinie domowym jest dla mnie bardzo ważny. Jakbym miał określić w proporcjach, to na stereo przypadnie 60%, a kd 40%

Składam sobie zestaw w standardzie THX i zamierzam go używać zarówno do słuchania w stereo jak i oczywiście kinie. Panowie z Lucasa zalecają ciąć głośniki przy 80Hz i resztę niskich tonów ląduje w subie, więc trzeba mieć to na uwadze!

To tyle na wstępie..

Zgadzam się z tym, że programy symulacyjne nie pokażą nam ani w 100% prawdziwych charakterystyk, ani nie powiedzą jakie będzie brzmienie kolumny, ale bez nich nie wyobrażam sobie budowy chodźmy najprostszych kolumn. Po prostu są pomocne i w początkowej fazie projektu dają nam już jakieś dane odnośnie obudowy i charakterystyk. Program WinISD nie jest idealny i polecam również program bassbox – niestety ten jest już płatny.

Po wstępnej symulacji w wyżej wymienionych programach kupuję głośnik i następnie mierzę go programem Speakerworkshop i kolejny raz wszystko sprawdzam i buduję obudowę.

Po wsadzeniu głośnika do obudowy wykonuję kolejne pomiary, tym razem przy użyciu mikrofonu, oceniam na słuch i kolejne poprawki.

Piszę, że chcę mieć suba, który będzie w stanie przenosić częstotliwości od 20Hz, bo minęły już czasy magnetofonów ;-) Po co ludzie kupują CD i wzmaki z pasmem nawet o 1Hz, skoro piszą że wystarczy im bas z siedemnastki, której pasmo leci na łeb poniżej 50Hz????

Nie chodzi mi tylko o stereo, ale o kino, w którym nie tylko słyszymy niski bas, ale również go „czujemy” jak oglądamy takie filmy jak GLADIATOR czy też APOLLO 13.

 

Tak więc chcę znaleźć możliwe najlepszy głośnik do kwoty 500zł z takimi założeniami:

-pasmo 20-80Hz

-obudowa max 80 litrów

-moc wystarczająca dla 25m2

 

Ktoś wspomniał o impedancji 8om i faktycznie taki będzie wskazany do zasilania mostkiem np. TDA7294

Peerless SLS10 już odpada i nadal zostaje mi JL10W1v2. Może wysupłam więcej kasy, to całkiem niezły jest XLS-10 (fotka)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Piotreq23:

 

Warunki które podajesz są chyba jednak dość nieżyciowe. Jeżeli chcesz dostać pasmo od 20Hz (f3,f6?) z objętości 80dm3 to niestety efektywność głośnika wysoka być nie może, z kolei żeby nagłośnić 25m2 potrzeba dużej mocy akustycznej a więc głośnik musi mieć ogromną cewkę i magnes (oraz mocnego wzmaka) żeby dał odpowiednie natężenie dźwięku, a więc tani być nie może. Do tego dochodzą problemy z odpowiednim strojeniem portu - konieczna jest duża średnica bo okolice 20 - 25Hz będą musiały być obsługiwane właśnie przez port a natężenia dźwięku mogą być spore (a więc konieczne może stać się zastosowanie membran biernych co dodatkowo podnosi koszty).

 

Dlatego ja bym zastanowił się nad:

 

a. Zwiększniem obudowy do 120dm3 i zastosowaniem SLS12

 

b. Wydaniem więcej kasy i zastosowaniem XXLS12 DVC - może nawet dasz radę napędzić go czterema scalakami (dwie cewki 8ohm, mostek dla każdej z nich, razem 200W RMS)

 

Ten JL10W1v2 nie wygląda mi na będący w stanie sięgnąć 20Hz z sensownym natężeniem w pomieszczeniu 25m2 (potencjał wychyleniowy ma na poziomie SLS10), a dodatkowo z racji niskiej efektywności będzie wymagał znacznie mocniejszego wzmacniacza niż chociażby SLS12. Do tego cewka 35mm średnicy powoduje że do samochodu to może się on nada, ale próba użycia go (w liczbie sztuk 1) do pokoju 25m2 może skończyć się albo przesterami wzmaka albo usmażeniem cewki głośnika (nie mówiąc już o dennym impulsie jeżeli zmusisz go do pracy w za dużej obudowie celem zejścia do 20Hz).

>misimor

W słuchawkach membrana jest blisko ucha ..i mamy dobry stosunek pow.memebrany w stos.do ucha!

W tzw.otwartych słuchawkach niema takiego cisńnienia jak w kompactach a gra...prawda.

Darkul.... bzdura ...nie "powierzchnia membramy ORAZ jej skok" tylko albo powierzchnia albo skok.

 

czym większa membrama tym jej masa jest większa a co za tym idzie impuls rośnie ... tak samo im większe wychylenie tym impuls rośnie.

 

Glośnik jest albo mały z dużym skokiem wtedy bas jest produkowany skokiem membramy, a w dużym powinien btś produkowany jej powierzchnia (tak jak to ma miejsce w glośnikach estradowych).

 

Swoja drogą po co Ci dla klasyki 20Hz ... XLS jak najbardziej ale tylko closed ...taka opona jest wręsz stworzona do małych objętości, wysokich ciśnień i potężnych końcówek mocy ...

 

TDA7294 to se można Alpharda zasilać albo STX, lub zrobic z niego medalik ... dla takiego "potwora" żadne mostki !!! to raz ...a dwa tylko mocny tranzystorowiec (układ dyskretny).

A to ciekawe co kolega pisze....!?!

Przeciez wiadomo[ogółowi... chyba?] że im wiekrza membrana tym jest cięzsza...normalne nie?!

Ale według zasad teori wazne jest >wielkiośc powierzchni drgajacej i duzy skok membrany by uzyskac cisnienie akustyczne dla niskiej czestotliwości.

A kto koledze broni zastosowac potęzny układ magnetyczny do duzego speaka by uzyskac jedno i drugie?A?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.